Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Lichid de frana
DaciaClub - Forum Dacia > Dacia Logan > Piese auto - Dacia Logan
Pages: 1, 2
tkx
M-am gandit sa schimb lichidul de frana si am cateva nelamuriri:

1. In cartea mea scrie 90.000km sau 3 ani. La altii am vazut 90.000 sau 4 ani. Are ceva daca il mai las 1 an?
2. Ce marca este lichidul original (nu ma refer la indicele de vascozitate)?
vi_escu
1. N-are!
2. Shell Franta SAE J 1703-DOT4
cris06
1. va avea doar o mai mare cantitate de apa...
Ia si schimba lichidul de frana ca nu-i o avere. Cu franele nu-i de joaca.
tkx
nu-i vorba de bani ci de lene tongue.gif
einstein1984
Orice DOT4 poti adauga, sunt perfect miscibile.
mykissfm
eu am pus valvoline dot 3/4 si frina este foarte buna.
YRX
Asa-i, poti folosi oricare DOT4 si bine ar fi sa-l schimbi. 4 ani e un termen destul de generos dat de Dacia, Skoda da 2 ani.
La modelele cu ABS este necesar un DOT4 mai cu motz, "vascozitate redusa".
einstein1984
Doar pentru ca ai pus tu nu-l face neapart necesar. Eu am pus de la FErodo si zicea ca e bun si pentru masini cu ABS si ESP.
Dacia nu vinde sortimente diferite pentru cu/fara ABS.
IRONICK
Eu am pus TRW, cate bordee, atatea obicee ...
einstein1984
Eh, si la uleiul de gatit, aceiasi zeama dar cu o carcteristica in plus data de aia de la marketing (ala e de prajit, ala e de salata etc) scoate mai multi bani din buzunar clientului.
IRONICK
La mine nu tine, sa zicem ca am dat mai putin, la fel ca si in cazul alifiei ...
sorin1983
omv 5.1 as pune eu
YRX
Bah, mai puneti si voi mana pe o carte si mai faceti un cornet.... din manualul de Logan:
77 11 172 381 - lichid de frana DOT4
77 11 218 589 - lichid de frana DOT4 vascozitate slaba
Asta din urma merge pus la toate, inclusiv la ESP (merge pe Duster)
einstein1984
La mine zice 7711218589, pentru vehicule cu sau fara ESP. Nu zice cu sau fara ABS. Cum Loganul n-are ESP, nu are nevoie neaparat de ala.
corbex
QUOTE(tkx @ 1 Aug 2010, 09:52)
M-am gandit sa schimb lichidul de frana si am cateva nelamuriri:

1. In cartea mea scrie 90.000km sau 3 ani. La altii am vazut 90.000 sau 4 ani. Are ceva daca il mai las 1 an?
2. Ce marca este lichidul original (nu ma refer la indicele de vascozitate)?
*


Macar fa o aerisire generala, nu ca sa scoti aerul, ci lichidul plin de mizerii din etrieri si din cilindrii de frina. Ai sa vezi ce culoare neagra va avea! Iti protejezi pistoanele de uzura prematura.
argon
orice doar 5 sa nu puneti, orice 4 sau 5.1 mai rasarit e OK.
IRONICK
Sa nu uitati de X la aerisire ...
BZN
Eu am niste lichid de frana TRW de vreo cativa ani (4-5), in flacoane sigilate. Mai e bun?
cristio_79
Nu scrie pe el?
Pe cel de origine scrie ca e valabil 5 ani cu respectarea conditiilor de ambalare, transport si depozitare.
Tot asa am vazut si pe un bidon de Lifrom DOT4 cu aceleasi caracteristici.
YRX
QUOTE(einstein1984 @ 2 Aug 2010, 11:49)
La mine zice 7711218589, pentru vehicule cu sau fara ESP. Nu zice cu sau fara ABS. Cum Loganul n-are ESP, nu are nevoie neaparat  de ala.
*


Bosch recomanda pe asta cu "vascozitate redusa" la sistemele de franare cu ABS, ASR, ESP.
In manualul Dacia treburile sunt un pic ambigue, il recomanda pe primul pentru vehicule fara ESP si pe al doilea pentru toate tipurile. La ce naibii s-or fi gandit cand au zis fara ESP nu stiu.
Mai exista un paragraf la capitolul frane care zice asa:
"Pentru o utilizare optimă a frânării, RENAULT recomandă un lichid de frână cu vâscozitate slabă la rece (maxim 750 mm2 / s la - 40°C)."
tkx
Am gasit lichid de origine la 16 lei. Nu stiu daca e scump sau ieftin. Era foarte bine sigilat nu cum era pe timpuri lifromu', daca tinei bidonu invers curgea tot pe tine tongue.gif

Lichidul vechi l-am scos pe la doapele de aerisile (care s-au desfacut ff usor) si era curat ca lacrima doar putin brun.
zfmflorin
Ieri, dupa aprox. 4.5 ani am schimbat lichidul de frana. Nu aveam de gand sa-l schimb, dar dupa ce am mai citit pe aici pe forum m-am decis sa-l inlocuiesc.
Am cumparat Elf-DOT4, 0.5 l cu 17.5 lei, pe care l-am bagat tot.
dl_dr25
ceva impresi cum tine acum frina sau daca lichidul avea o alta culoare ( era obosit) ???? si cum ai procedat la schimbare, prin pedalare sau cu pompa ( un pret cit a costat manopera) multam
IRONICK
[attachmentid=1627648579]

Asa de info la inlocuirea unei piese din sistemul de franare sau lichid.
dl_dr25
multam dar tot am citit si lumea spune ca nu este bine sa schimbi la pedala ci cu un aparat cu presiune sau ceva de genul acesta. de aceea tot intreb ca zilele astea vreau sa il schimb ca incep munca si nu o sa mai am timp si ma intereseaza si manopera
zfmflorin
dl_dr25 Posted Today, 17:25
ceva impresi cum tine acum frina sau daca lichidul avea o alta culoare ( era obosit) ???? si cum ai procedat la schimbare, prin pedalare sau cu pompa ( un pret cit a costat manopera) multam
========================

Nu am observat ca frana sa-si fi schimbat comportamentul.
Lichidul pe care l-am scos avea culoarea rosiatica fata de cel nou, transparent.
Manopera 0 lei, l-am inlocuit eu cu ajutorul socrului ("sef de pedala").
Pt inlocuire au descris niste colegi in alt topic cum au facut ei si asa am procedat si eu, adica:
- am scos cu seringa tot lichidul care s-a putut din borcanel;
- am pus din lichidul nou pana am umplut acel borcanel;
- si am trecut pe la fiecare roata (incepand cu cea mai indepartata de pompa de frana), sa scot din lichidul vechi care mai era in instalatie prin "facutul de pedala". Am avut grija ca tot timpul sa umplu borcanelul la loc cu lichid nou, pe masura ce aeriseam fiecare roata.
- am preferat sa demontez fiecare roata ca sa am pozitie cat mai buna, ca nu cumva sa stric vre-un aerisitor. Deci dat roata jos, dat capacelul de cauciuc de la aerisitor la o parte, pulverizat niste sprei degripant WD-40 (pe care l-am lasat cateva minute sa-si faca efectul), si cu o inelara de 8 am trecut la aerisire.
- am mai folosit si un futunas mic de la o trusa de perfuzie (din farmacie, 3 lei), pe care l-am montat in capul aerisitorului, iar capatul celalalt l-am bagat intr-o sticla ( tot in ea am pus si lichidul pe care il scosesem mai inainte cu seringa).

http://www.daciaclub.ro/Aerisire-frine-page-1-t3528-s0.html
membru_DC
QUOTE(IRONICK @ 15 Aug 2010, 18:41)
[attachmentid=1627648579]

Asa de info la inlocuirea unei piese din sistemul de franare sau lichid.
*


ca o completare la aerisirea sistemului de franare cu ABS wink.gif
[attachmentid=1627648598]


DMP
Am mai scris pe un topic: ce scrie in Manualul de service e SF pentru service-urile autorizate Dacia.

Cum a schimbat zfmflorin e deja mai ingrijit decum procedeaza cei din service.

La service autorizat Dacia iti scot lichidul din borcan cu o seringa, toarna lichid nou si dau drumul la aerisitoare intr-o ordine din capul lor.
Cei din service nu monteaza furtunase pe aerisitoare. La rotile din fata le demonteaza si lasa lichidul sa se scurga in ceva recipiente, la rotile din spate pun niste ziare pe jante si lasa se se scurga lichidul de la aerisitor pe elementele exterioare de la tamburi, dupa care pe ziarele de deasupra jantelor si de aici in niste recipiente.
Operatia asta am vazut-o pe viu sambata la Dacoserv.

Eu la toate service-urile unde am sunat si am intrebat asa mi-au spus ca il schimba. Le-am zis de Manual dar mi-au zis ca ei asa procedeaza.

Am mai scris: care cunoasteti un service care sa faca exact ca in manual, scrieti aici ca sa stim unde sa mergem sa faca treaba buna ("ca la carte").
DR.M
Daca volumul dat de producator e 0,5litri, ajunge daca cumpar un flacon de o,5 l sau e nevoie de mai mult la schimbul lichidului de frana efectuat la un service Dacia?
zfmflorin
0.5 l trebuie sa fie suficient.
Poate la masinile cu ABS intra ceva mai mult, sau daca placutele si discurile sunt destul de uzate (ar putea intra mai mult de 0.5l)
DR.M
Mersi!
bogdan_90
merge schimbat la pedala. eu asa am facut si n-am avut probleme.
DSNistul
bogdan, am incercat in toate felurile sa-ti trimit un mesaj insa nu am reusit iar ca ultima metoda am gasit-o pe asta.
mi-ai spus k ai cunostinta despre un mecanic bun in Pitesti. Asta e nr. meu, 0735809063, da-mi te rog un mesaj cu numarul lui de telefon, daca se poate.
Cer scuze tie si administratorului, nu pot trimite mesaje personale, imi da eroare, scuze
tribunul
Vreau sa-i schimb lichidul de frana.
Simte masina vreo diferenta daca folosesc Dot 4 ESP in loc de Dot 4? Ar fi cam dublu la pret, se merita?
Ma gandes sa procedez astfel:
- dau drumul la tot lichidul, desfacand aerisitoarele de la toate (4) rotile.
- incep sa pun lichid in vas, si las aerisitoarele deschise pana incepe sa curga lichid curat pe la toate, adica sa curat putin sistemul
- inchid aerisitoarele si incep aerisirea, cu dreapta spate, stanga fata, stanga fata spate, dreapta fata.

e corect asa, am sarit ceva?
o sa cumpar 1 litru ca sa curat putin circuitul.
dl_dr25
[quote=tribunul,14 Oct 2011, 14:33]
Vreau sa-i schimb lichidul de frana.
Simte masina vreo diferenta daca folosesc Dot 4 ESP in loc de Dot 4? Ar fi cam dublu la pret, se merita?
Ma gandes sa procedez astfel:
- dau drumul la tot lichidul, desfacand aerisitoarele de la toate (4) rotile.
- incep sa pun lichid in vas, si las aerisitoarele deschise pana incepe sa curga lichid curat pe la toate, adica sa curat putin sistemul
- inchid aerisitoarele si incep aerisirea, cu dreapta spate, stanga fata, stanga fata spate, dreapta fata.

e corect asa, am sarit ceva?
o sa cumpar 1 litru ca sa curat putin circuitul.
*

[/quote
eu iti spun cum am procedat eu
scos tot lichidul din vas cu o seringa si umplut, la urma am inceput cu ceea mai indepartata roata ( desfacut si curs lichidul si la urma vechia procedura cu pedale ), asa am procedat pt toate rotile ( din cind in cind completat cu lichid in vas )
am pus un lichid de la motul (scump ) si sincer nu am simtit nici o diferenta ( doar creierul meu este fericit ca am pus motul biggrin.gif )
djasu82
parca e :spate stanga, spate dreapta, fata dreapta, fata stanga biggrin.gif
YRX
Tribunule, daca ai ABS sa nu te puna necuratu' sa golesti circuitul, procedura de aerisire a acumulatorului ABS implica diagnoza, purjare electrovane separat, o intreaga filozofie pe care nici prin service-uri nu o prea stapanesc.
Fa schimbarea lichidului prin pompare cu motorul oprit, scoti lihidul din vas cu seringa, completezi, apoi faci aerisire, 4-5 pe fiecare roata si aia e. Nu te complica inutil.
Si da, este diferenta intre Dot4 si DOT4 vascozitate scazuta, foloseste din asta din urma.
dl_dr25
QUOTE(YRX @ 14 Oct 2011, 17:32)
Tribunule, daca ai ABS sa nu te puna necuratu' sa golesti circuitul, procedura de aerisire a acumulatorului ABS implica diagnoza, purjare electrovane separat, o intreaga filozofie pe care nici prin service-uri nu o prea stapanesc.
Fa schimbarea lichidului prin pompare cu motorul oprit, scoti lihidul din vas cu seringa, completezi, apoi faci aerisire, 4-5 pe fiecare roata si aia e. Nu te complica inutil.
Si da, este diferenta intre Dot4 si DOT4 vascozitate scazuta, foloseste din asta din urma.
*


care este diferenta ????
YRX
Intre masina fara ABS si cea cu ABS? Sau intre lichidele de frana?

Lichidul DOT4 pentru sistemele ABS, ESP etc. are o vascozitate mai mica, este mai fluid, ceea ce permite functionarea mai rapida electrovalvelor.
Si la Dacia exist un lichid special "Faible vascosite" care se foloseste la masinile cu ABS. Nu cred sa fi vazut service-urile asa ceva dar pe hartie este.
DMP
Lichid de frana "Renault" faible vascosite se gaseste pe le reprezentantele Renault. Eu am vazut la Serus.

Multe lichide cu vascozitate scazuta la rece, cum solicita Renault pentru masinile cu ABS, ESP, sunt SAE J1704.
In manualul de Logan se cere un lichid cu SAE J1703 dot 4 si cu vascozitate scazuta la rece pentru carutele cu ABS.

Am vazut unele lichide care au norma SAE J1704 cat si SAE J1703.
Care e diferenta intre SAE J1704 si SAE J1703?
Un lichid SAE J1704 poate fi folosit in locul unuia SAE J1703?
andreig1982
eu am folosit pt rabla mea cu ABS lichid motul 5.1
in descriere zice asa "LONG LIFE FORMULA : the high wet boiling point (185°c/365°F), superior to DOT 4 and DOT 3 fluids enables to use this product longer.
SPECIALLY DESIGNED TO ANTI-LOCKING BRAKE SYSTEM (ABS) : its viscosity (820 centipoises at -40°c / -40°F) lower than DOT 4 and DOT 3 brake fluids, allows MOTUL BRAKE FLUID DOT 5.1 an easier fluid circulation in micro-valves of anti-locking systems.
PERFECTLY NEUTRAL WITH SEALS USED IN BRAKING SYSTEMS. ANTI-CORROSION.

STANDARDS : FMVSS 116 DOT 5.1 NON SILICONE BASE & DOT 4 & DOT 3
SAE J 1703 "
tribunul
QUOTE(YRX @ 14 Oct 2011, 18:32)
Tribunule, daca ai ABS sa nu te puna necuratu' sa golesti circuitul


Ups...
Atunci ma gandesc sa fac asa: scot cat pot cu seringa din rezervor, completez cu lichid nou, apoi dau drumul la o roata si las sa curga pana apare lichid curat, in acest timp completez tot timpul cu lichid in rezervor. Repet operatiunea la fiecare roata pana incepe sa curga lichid curat la fiecare roata, apoi le aerisesc pe toate.
Ideea e sa pun pe sus si sa golesc pe jos in acelasi timp astfel incat circuitul sa fie plin tot timpul.

Asa e ok?
P-A-C-O
QUOTE(DMP @ 14 Oct 2011, 19:22)
Lichid de frana "Renault" faible vascosite se gaseste pe le reprezentantele Renault. Eu am vazut la Serus.

Multe lichide cu vascozitate scazuta la rece, cum solicita Renault pentru masinile cu ABS, ESP, sunt SAE J1704.
In manualul de Logan se cere un lichid cu SAE J1703 dot 4 si cu vascozitate scazuta la rece pentru carutele cu ABS.

d'aia nu au masinile Dacia si Renault frane iarna, imediat dupa pornire

PS: vas - 0,25 L

@YRX: si de ce nu s-ar face cu motorul pornit aerisirea (sa nu-mi zici de ABS ca esti de bula) ?
daciafan
QUOTE(tribunul @ 14 Oct 2011, 20:57)
Ups...
Atunci ma gandesc sa fac asa: scot cat pot cu seringa din rezervor, completez cu lichid nou, apoi dau drumul la o roata si las sa curga pana apare lichid curat, in acest timp completez tot timpul cu lichid in rezervor. Repet operatiunea la fiecare roata pana incepe sa curga lichid curat la fiecare roata, apoi le aerisesc pe toate.
Ideea e sa pun pe sus si sa golesc pe jos in acelasi timp astfel incat circuitul sa fie plin tot timpul.

Asa e ok?
*



igen smile.gif
tribunul
QUOTE(Logan_Stepway @ 14 Oct 2011, 22:17)
si de ce nu s-ar face cu motorul pornit aerisirea

E presiunea mare ... si te stropesti ... zic si io.
YRX
QUOTE(Logan_Stepway @ 14 Oct 2011, 22:17)
@YRX: si de ce nu s-ar face cu motorul pornit aerisirea (sa nu-mi zici de ABS ca esti de bula) ?
*


De fapt cu ABS-ul oprit nu cu motorul. Pentru ca se activeaza aiurea vanele, ABS-ul sesizand viteza zero la roti si miscari de presiune in sistem.
Procedura corecta ar fi cu dezactivarea ABS-ului din diagnoza (scrie si in manual treaba asta).
In conditii de fata blocului merge cu motorul oprit.
Citat din manual:
ATENȚIE
Precauție specială de respectat în timpul operației de purjare a circuitului de frânare: contactul vehiculului trebuie să fie întrerupt pentru a nu activa electrovanele grupului hidraulic (dacă vehiculul este echipat).

Tribunule, ia 0,5 l de lichid, schimba-l pe ala din vas si apoi faci fix operatiunea de aerisire prin metoda pedalei. Nu lasi aerisitoarele deschise decat in momentul in care asistenul iti tine pedala apasata. Completezi vasul pe parcurs.
Daca faci de 4-5 ori pe fiecare roata ai schimbat tot lichidul.
Adi florin
Salutare,

As vrea sa-mi schimb si eu lichidul de frana (dupa 5 ani si cateva luni). Ce parere aveti despre ATE RACING DOT 4 BLUE? A pus cineva?
mk2
Vreau sa schimb si eu lichidul de frana la troaca mea.

Totusi, nu m-am lamurit pe de-a intregul asupra operatiei.

1. Daca schimb lichidul din borcan si dau drumul la aerisitor sa curga pana vine lichidul nou, de ce mai este nevoie de aerisire? (teoretic, nu prea vad pe unde poate sa ia aer)

2. In cazul in care faci aerisirea, trebuie intai schimbat lichidul la toate cele 4 roti si dupa aceea facuta operatia de aerisire sau se fac ambele operatii / roata simultan (adica il lasi sa curga pana vine lichid nou dupa care faci aerisirea dupa care treci la alta roata)?

Apropo, in manual se specifica ordinea a fi: spate dreapta, fata stanga, spate stanga, fata dreapta insa intr-un document Ferodo se specifica faptul ca intai se fac sabotii dupa care se fac discurile.
Adi florin
Am fost la service si mi-am schimbat lichidul de frana. Operatiuna s-a desfasurat astfel:

1) scos cu seringa lichidul din vas;
2) umplut vasul cu lichid nou;
3) ridicat pe elevator si dat drumul pe rand la suruburile de aerisire de pe spate, curgand o cantitate suficienta incat sa se umple circuitul cu lichid nou turnat in vas la punctul 2); trebuie avut grija totusi sa nu se goleasca de tot vasul pentru ca atunci chiar va trebui aerisire
4) curatat urmele de lichid de pe butuci
5) lasat masina jos si reumplut vasul cu lichid nou
6) suit masina pe elevator si dat drumul pe rand la suruburile de aerisire de pe fata, lasand sa curga o cantitate suficienta de lichid astfel incat sa se scurga cel vechi din circuitele de pe fata
7) curatat urmele de lichid de frana
8) lasat masina jos si umplut pana la nivel vasul cu lichid de frana nou

Asta e tot. Nu necesita aerisirea franelor daca nu a intrat aer in sistem (intra aer doar daca se goleste vasul in timp ce curge lichid pe la vreun surub de aerisire).

Operatiunea a costat vreo 50...60 lei (nu mai stiu exact). Cred ca pentru cat costa, mai bine va duceti la service. Lichidul l-am cumparat eu din alta parte cu 22 lei un litru (parca) si a mai ramas in urma operatiunii.
Adi florin
Am uitat sa zic ca la sfarsit a mai fost si pasul:
9) mers la hala de ITP si verificat franele pe aparat.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2018 Invision Power Services, Inc.