Salut tuturor ,
Am avut o problema la frane pe fata si-am crezut c-am ramas fara placute , m-am documentat pe forum , mai ales in sectiunea de Solenza si-am ales un anumit model : Ferodo FSL 114. Apoi am zis sa caut si niste pagini cu instalatia de franare prin manualele de Nova , Berlina , Solenza... m-am cam lamurit dar totusi un tutorial mi-ar fi usurat enorm treaba.
Asa ca acum cu treaba rezolvata postez toti pasii efectuati pt a schimba placutele de frana fata si pentru a curata ansamblul de franare de pe fata.
1. Se da roata jos si-o bagati sub masina ca asigurare in caz ca va scapa cricul.
2. Se vede clar tot ansamblul etrierului , acum puneti mana pe un ciocan mediu si cu bun simt ciocaniti in corpul de aluminiu al pistonasului si in corpul de otel al suportului etrierului care este fixat pe butuc. Scopul este sa dezlipiti cele 2 pene de otel atat de suportul de otel cat si de etrierul de aluminiu. Cateva ciocane date cu atentie vor rupe pelicula de rugina sau oxizi care lipeste aceste piese.
[attachmentid=1627698081]
3. Cu ajutorul unui cleste cu varf ascutit se trage afara siguranta penei care este in exterior ( notat cu 1 ) apoi cu o surubelnita cu varf cat mai gros se bate incetisor in pana ( notata cu 2 ) impingand-o in interior. Nu fortati cu surubelnita , pt ca va poate scapa la un moment dat si poate zgaria urat corpul pistonasului care este din aluminiu ( eu am gasit la mine urme foarte adanci intr-o parte , facute de-o surubelnita si-o mana "dibace" ). Mai reveniti la pasul 2 cu datul unor ciocane finute , doar ca acum puteti pune pe lista si penele
[attachmentid=1627698083]
se scot ambele pene
[attachmentid=1627698085]
Atentie unde puneti sigurantele scoase din penele de otel pt ca NU se gasesc usor.
4. Acum impingand in jos corpul pistonasului ii eliberati urechea de sus , apoi ridicandu-l putin ii scoateti urechea de jos si-l indepartati de suportul de otel.
Atentie la furtunul flexibil , nu-l rasuciti prea mult si nu-l bruscati. Stergeti-l cu o carpa si verificati-l sa nu fie crapat sau sa lacrimeze pe langa mufa. Daca este cazul schimbati-l si pe el.
[attachmentid=1627698092]
5. Aveti acces la placute pe care le scoateti pe rand. Ies cu mana , dar daca urechile lor au ruginit in lacas , o usoara lovire laterala le dezlipeste. Cand le scoateti nu uitati ca placutele au in partea de sus niste sigurante de otel. Fiti atenti sa nu le pierdeti si nu le dati jos inca de pe placute. Veti face asta mai tarziu cand veti avea placutele de schimb pregatite pt montaj.
[attachmentid=1627698094] [attachmentid=1627698096]
puteti scoate si siguranta mare de otel daca va incomodeaza
[attachmentid=1627698097]
6. Acum v-a ramas prins pe butucul rotii doar corpul de otel al etrierului. In spate sunt 2 suruburi mari cu care este prins , asa ca luati o cheie inelara sau una cu clicket si dati-le jos. Imi scapa daca capetele suruburilor erau de 17 sau de 19 . Oricum sunt stranse bine si dupa ce le dati jos curatati-le bine cu peria de sarma inainte de remontare.
[attachmentid=1627698102] <-- asta-i poza de la remontare , cand l-am demontat era infiorator : plin de rugina , murdarie si pilitura de placute , adica cam asa :[attachmentid=1627698103]
7. Urmeaza partea cea mai migaloasa. Dotari necesare :
pila dreptunghiulara nu prea lata , pila semirotunda ( pt curatat colturile ), smirghel de diferite granulatii ( eu am avut 150 , 400 si pt finisare 1000 ), perii de sarma de diferite marimi si duritati ( otel , cupru...)
Ideal este si-o masina de gaurit si cateva tipuri de perii de sarma mai micute pt ea.
Urmeaza sa curatati toate partile etrierului.
Incepem cu corpul din otel care trebuie sa iasa luna in zonele in care stau urechile placutelor de frana si partea unde se fixeaza penele de otel :
[attachmentid=1627698104]
Am marcat pe poza cu 1 zona urechilor placutelor de frana unde se poate curati c-o pila lata , iar cu 2 zona A si A' unde calca penele care este cea mai importanta :
[attachmentid=1627698106]
Se va folosi pila cu moderatie ( cine exagereaza cu pila poate crea joc prea mare in zona penelor si va ajunge sa puna tablite sub pene !!! ) si dati-i tare cu peria de sarma eventual WD-40 pt inmuiat rugina si oxizii. Totul trebuie curatat la nivel apropiat de metal lucios. Cat puteti de bine pt ca sunt franele voastre.La mine erau oxizi si rugina la greu si mi-a luat ceva pana au ajuns OK.
8. Inclusiv corpul de aluminiu al pistonasului are 2 zone care trebuie sa fie curatate luna pt ca acolo calca penele de otel :
[attachmentid=1627698107]
Asa aratau penele mele inainte si dupa :
[attachmentid=1627698108] [attachmentid=1627698110]
De asemeni controlati integritatea garniturii antipraf care inconjoara pistonasul, verificati ca sa nu fie scurgeri si pistonul sa fie impins cu o bucata de lemn sa intre inapoi in corpul etrierului pana la capat , deoarece placutele noi vor fi sigur mai groase !
Daca aici sunt probleme va trebui schimbat pistonasul impreuna cu garnitura de etansare si cea antipraf dupa cum este cazul. Eu voi face asta la primavara si voi completa atunci tutorialul cu pasii necesari si poze.
Acum avem toate partile curatate si doar daca folositi la NOVA placute FERODO FSL 114 mai aveti de facut 3 pasi :
- scoaterea nitului de aluminiu fixat intr-unul dintre capetele placutei (eu l-am scos cu masina de gaurit c-un burghiu de 5)
- pilirea unei denivelari de pe spatele placutei
[attachmentid=1627698113]
- creerea intr-o ureche a unui sant care sa fixeze siguranta de otel (santul l-am facut cu muchia unei pile semirotunde)
[attachmentid=1627698114] [attachmentid=1627698115]
Avand in fata placutele vechi si placutele noi , puneti sigurantele din urechea placutei noi exact cum erau pe cea veche. Nu trebuie sa tineti minte nimic : pur si simplu o desfaceti de pe cea veche si-o puneti la fel pe placuta noua.
[attachmentid=1627698116]
Inainte de-a incepe remontarea , mai dati o perie de sarma pe la baza discului de frana pe ambele parti , stergeti-l de urme de murdarie si praf cu o carpa si nu uitati sa curatati si sigurantele mari c-o perie de sarma.
Am ajuns la partea inversa : remontarea etrierului si a tuturor elementelor .
1. Montati partea fixa , de otel , a etrierului in cele 2 suruburi.
[attachmentid=1627698029]
2. Montati placutele noi de frana , atentie sa fie cu urechea cu siguranta in sus.
[attachmentid=1627698035] [attachmentid=1627698036]
3. Fixati sigurantele mari (2) si fiti atenti sa le intre capetele interioare in gauri (1) :
[attachmentid=1627698040] [attachmentid=1627698042]
4. Acum montati deasupra placutelor corpul de aluminiu al pistonasului :
[attachmentid=1627698044]
5. Acum partea finala : dati cu vaselina pe partile unde vor intra penele de otel ca sa gliseze in viitor. Eu am folosit vaselina la spray alba.
[attachmentid=1627698048] [attachmentid=1627698049]
dat cu vaselina si-n partea de jos :
[attachmentid=1627698050]
apoi si pe penele de otel :
[attachmentid=1627698051] [attachmentid=1627698052]
6. Introduceti prima data pana de jos dinspre lateral. Va intra usor deoarece corpul pistonasului se va deplasa in sus. Dupa ce-ati introdus pana bagati cu un patent cu varf ascutit siguranta de otel in forma de 8, mai intai la interior apoi deplasand putin placuta penei veti putea s-o bagati comod si la exterior.
Pana a doua , de sus , va intra putin mai greu , ea se va baga dinspre partea de sus, pare greu de introdus asa dar totul fiind curatat si gresat dupa 3-4 lovituri finute de ciocan va aluneca in interior si se va aseza corect. ( cel putin eu n-am reusit s-o bag din lateral )
[attachmentid=1627698054] [attachmentid=1627698056][attachmentid=1627698055]
Atentie sa nu uitati sa puneti ambele sigurante in forma de 8 la ambele capete ale fiecarei pene !
7. Ati terminat , acum urmeaza verificati daca totul este OK :
-verificati strangerea suruburilor din spate ale etrierului
-verificati sa aveti capacele pe capetele aerisitoarelor
-verificati sa fie puse cele 2 sigurante mari de otel
-verificati sa aveti puse toate cele 4 sigurante in forma de 8 la penele de otel
iar rezultatul ar trebui sa arate cam asa :
[attachmentid=1627698064] [attachmentid=1627698065]
8. Atentie mare : dupa ce puneti rotile sus , urcati-va in masina si faceti cateva pedale pt ca la inceput se vor duce pana la capat si vor parea ca dati in gol. Abia dupa ce pedala prinde in locul normal puteti sa faceti 2-3 manevre fata spate cu masina pornita si nu uitati ca aveti nevoie de cel putin 50km ca sa aveti frane OK. Nu conduceti cu viteza din prima , dati-le voie sa se pasuiasca dupa disc !
Sper ca tutorialul acesta sa ajute alti membrii ai forumului asa cum si eu am fost ajutat de tutorialele postate. Va multumesc pt rabdare si daca pe undeva am spus ceva gresit , va rog sa ma corectati ca sa ramana un tutorial corect.