Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Se supraîncălzește
DaciaClub - Forum Dacia > Dacia Duster > Probleme tehnice - Dacia Duster
Pages: 1, 2
VladSoare
Salut,

La mersul prin oraș, la viteze mici, motorul merge normal un timp, după care aerul condiționat începe să sufle cald, iar motorul începe să se supraîncălzească. La viteză ceva mai mare temperatura revine la normal iar aerul condiționat devine din nou rece.
După simptome, aș zice că nu mai pornește ventilatorul.
În plus:
1. Motorul pare să nu se supraîncălzească niciodată dacă nu pornesc aerul condiționat.
2. Uneori merge normal chiar și cu aerul condiționat pornit. Nu face întotdeauna figuri.

Care ar putea fi vinovatul? Vreun releu, ceva?
Motor 1,6 litri 16V.

Mulțumesc.

Iszy
Variatiunile in randamentul climei se pot datora unor presiuni peste limita in functionarea compresorului care astfel impune o sarcina suplimentara motorului. Oricum asta nu ar trebui sa duca la ' supraincalzire ' depinde ce intelegi tu prin asta.
Fiind al treilea sezon de activitate al climei oricum se impunea o vizita la frigotehnist, unde trebuie sa incepi, dupa parerea mea, investigatia.
Ti-as multumi daca ne-ai relata cum ai rezolvat problema.
VladSoare
Prin supraîncălzire înțeleg faptul că temperatura apei crește peste cele patru liniuțe regulamentare, uneori pînă la ultima, iar pe urmă se aprinde și martorul de avertizare.
Dacă prind un moment în care pot să merg constant cu viteză cel puțin medie, atunci temperatura revine la normal. Asta pare să indice că electroventilatorul nu pornește, iar la viteză radiatorul și condensorul se răcesc din mers, fără ajutorul lui.
Clima n-are nimic, ea merge foarte bine cît timp condensorul este răcit într-un fel sau altul (fie electroventilatorul funcționează, fie mașina are viteză suficient de mare).

Este ceva care face ca electroventilatorul să nu mai pornească în anumite condiții. Pe vremuri aș fi bănuit termocupla, dar ventilatoarele de azi, din cîte știu, nu mai au doar niște banale termocuple, ci sînt comandate de calculator, probabil prin intermediul unui releu.

Dacă a început să facă figuri, din acel moment oprirea climei nu mai ajută. Dar dacă încă de la început nu pornesc deloc clima, atunci nu mai face figuri.
corbex
Si calculatorul trebuie sa ia datele de undeva. Senzorul de temperatura exista. In mers normal, fara urcari de pante abrupte, n-ar trebui sa porneasca ventilatorul. Doar daca termostatul nu deschide corect sau radiatorul e semiinfundat pe undeva.
roland
Salut.

Fara AC pornit, daca temperatura antigelului depaseste primul pragul setat atunci porneste ventilatorul pe tr. 1, respectiv tr. 2 daca se depaseste al doilea prag. Nu mai spun care sunt pragurile, se stie de pe alte topic-uri.

Functie de temperatura ambientala, poate sa nu porneasca niciodata in mers ventilatorul (iarna de exemplu sau cand afara e racoare si se merge in regim extra urban) sau poate sa porneasca lejer (de ex. vara pe 40 grade afara).

Cu AC pornit, ventilatorul merge implicit pe tr. 1 si, la nevoie (caldura mare) pe 2.

Primul lucru pe care il poti verifica este daca merge ventilatorul atunci cand pornesti AC-ul.

Condensorul de AC fiind in fata radiatorului de antigel, caldura condensorului merge pe radiatorul de antigel si acesta nu se mai raceste corespunzator, daca nu functioneaza ventilatorul, de aici si supraincalzirea.
VladSoare
Cu motorul rece sau aproape rece, dacă pornesc aerul condiționat ventilatorul nu pornește. sad.gif
Aerul condiționat funcționează, dar probabil doar în virtutea faptului că e încă rece condensorul. Pe măsură ce se încălzește, începe să nu mai meargă.
Aveam bănuiala că doar pe treapta a doua nu pornește ventilatorul, dar se pare că nu pornește deloc, pe nici o treaptă. Iar faptul că nu se supraîncălzește cînd A/C-ul e oprit e doar un efect secundar - e sarcina mai mică.

Bun, deci ventilatorul nu mai pornește deloc. E ceva ce aș putea verifica și rezolva mai ușor, ca să nu-mi iau o zi de concediu pentru mers la servis?
bygy007
scoti senzoru de temperatura , ar trebui sa porneasca (nu ma intreba ca nu stiu unde este) , daca nu porneste nici asa verifira la cutia de la motor sigurantele si releul aferent , ar trebui sa se vada care sint
IRONICK
este ala de deasupra senzorului de punct de la volanta
VladSoare
Da, am văzut senzorul de temperatură pe cînd mă chinuiam să-l găsesc pe celălalt. biggrin.gif
O să verific cînd ajung acasă.


<span class='edit'>12 Jun 2014, 19:47:</span>
Cu senzorul de temperatură deconectat, rămîne pe bord aprins un martor de avertizare portocaliu. Motorul și A/C-ul pornesc, dar ventilatorul nu.
Siguranțele par în regulă. Releele nu știu cum să le verific, dar dacă știți cumva care dintre ele este pentru ventilator și ce cod are, mi-ar fi mai ușor să cumpăr unul și să-l înlocuiesc eu, decît să pierd juma' de zi la servis. smile.gif
bygy007
vezi daca te poate ajuta astea

in cartea tehnica a masinii ar trbui sa fie pe undeva explicatii si rolul sigurantelor si relee , sa te uiti si pe capac poate scrie acolo
VladSoare
Pe capac nu scrie nimic. În manual... deh, ca inginerul, obișnuiesc să citesc manualul abia cînd orice altceva eșuează. blush.gif biggrin.gif
Mă uit acuma. Thanks.


12 Jun 2014, 20:20:
În manual nu scrie nimic. Nu-mi arată decît siguranțele "regulamentare", din cutia de sub bord. Nimic din compartimentul motor.
Din cîte înțeleg din scanurile tale, deși aranjamentul de la mine e diferit, releul cu pricina ar trebui să fie unul dintre cele două pătrate, portocalii. O să le scot pe rînd, să văd ce se întîmplă. Cel care nu produce nici un efect cînd e scos ar trebui să fie vinovatul. smile.gif
torquemada
Poate te ajuta.
VladSoare
Super! Mulțumesc! cheers.gif
vladut88
Scoate releele si curata piciorusele si daca poti da si capacu jos si vezi cum sta contactele , si porneste motoru , ac baga releu fara capac , si vezi daca apropii manual contactele daca porneste gmv
VladSoare
Releele arată bine, piciorușele sînt drepte și curate.
La releul cel mic nu-mi dau seama care-i contactul pe care-l închide, însă la cel mare e simplu, că are schema desenată pe el. L-am scos și am pus o sîrmă între cele două găuri, apoi am deconectat senzorul de temperatură și am pornit motorul. Ventilatorul n-a pornit.
La releul mic, de mică viteză, nu știu ce contacte să leg cu sîrmă, că are multe piciorușe și n-are schema pe spate. unsure.gif

IRONICK
Am vrut sa zic ca nu este de la relee. Nici daca scoti rezistenta de tr.1 de pe ventilator nu cred ca rezolvi mare lucru. Ti-as recomanda doar sa masori tensiunea pe gmv cu sonda scoasa si rezultatul o sa fie clar.
vladut88
scoate mufa care intra in gmv chiar pe motor , nu aia de la rezistente si alimenteaza cu plus si minus
torquemada
Info suplimentare
klaus
In functie de inputuri (senzor temperatura, situatie AC etc) calculatorul alimenteaza, prin sigurante, releele GMV.
Fiecare releu alimenteaza una din viteze, resepctiv cel de viteza 2 pe direct, cel de viteza 1 printr-o rezistenta de putere (o cutiuta aflata, cred, in zona stanga sus a suportului de ventilator, pe partea cu bateria cum ar veni).
In situatii de "avarie (lipsa valoare sonda temperatura) UCE decodor intra in mod "degradat" si porneste automat GMV pe treapta I.

Din astea inteleg asa:
Daca GMV pleaca doar pe treapta a II-a, problema e pe circuitul treptei I (cablaj UCE-releu - foarte rar -, siguranta, releu, rezistenta, cablaj releu-ventilator)
Daca GMV nu pleca nici pe treapta II, o problema de UCE (rar) sau o problema efectiva de ventilator (nu de relee) sau cablaj.
De asemena, poate fi si o problema de senzor (sa fie "blocat" pe o valoare) dar asta se verifica simplu prin scoaterea mufei lui, care ar conduce, daca e scoasa cand motorul este pornit, la pornirea automata a ventilatorului.
VladSoare
Update:
Am înlocuit ambele relee cu unele de pe altă mașină. Am scos mufa sondei de temperatură. Am pornit motorul și A/C-ul. Cablul era scos din ventilator, iar în mufă am pus un voltmetru.
În condițiile de mai sus, n-am curent în mufă. sad.gif

Deci: nu-i siguranța, nu-s releele, nu-i ventilatorul. Probabil că tot la service o să ajung pînă la urmă.
klaus
eu as mai incerca o data. Dar as scoate mufa sondei de temperatura DUPA pornirea motorului.
tavi_ro
Verifica cu un voltmetru daca ai tensiune inainte de releu, si eventual dupa ce scoti sonda daca ai tensiune de comanda pe releu.
bygy007
poate fi si o legatura de masa masoara fata de minusul bateriei scoti releele si vezi daca ai comanda pe bobina releului
IRONICK
Un milion de explicatii pentru o problema simpla. Eu licitez pentru ECU vinovat. Adica partea de comanda. Chiar daca sesizeaza prezenta lor ( cablaje ok ), nu poate sa le comande.
klaus
cred ca ar fi prima data de cand sunt eu pe aici, pe acest forum, cand o astfel de problema ar fi de la ECU.
Lord Hades
Se poate alimenta gmv pe direct? Macar sa vezi daca iti pornește si daca răcește motorul corespunzător.
bygy007
da , scoti releul si pui un strap in locul contactelor , sau ii desfaci capacul cu atentie si il faci cu mina
VladSoare
Mulțumesc pentru sugestii. Acum nu-s în București, dar le încerc cu prima ocazie și o să revin cu noutăți.
VladSoare
Am revenit.
Nu e ECU. Nu e siguranța. Nu-s releele. Ventilatorul primește comanda, primește 12 volți în mufă. Dar nu are masă în mufa aia.

În condițiile în care ventilatorul ar trebui să pornească, am așa:
- 12V între unul dintre contactele mufei (să-i zicem A) și borna minus a bateriei.
- 0V între contactul A și contactul B al mufei.
- 0Ω între contactul B al mufei și borna minus a bateriei.

Deci cumva masa e întreruptă. Dar n-am idee cum aș putea să-mi dau seama unde. sad.gif
torquemada
MH = masa motor, verifica cablul de masa intre baterie si blocul motor.

Daca incerci sa "injectezi" o masa pe contactul B, ventilatorul porneste(fortat sau normal)?
IRONICK
destul de interesante noile cabluri de masa la duster, sunt exact cele adaptate de useri pe forum pentru logan

18 Jun 2014, 01:39:
QUOTE(VladSoare @ 17 Jun 2014, 19:10)
Deci cumva masa e întreruptă. Dar n-am idee cum aș putea să-mi dau seama unde. sad.gif
*
Interesant. Vezi sa nu ai cabluri frecate sau iesite in manuchiul de fire. Sunt destul de frecvente atunci cand pozitionarile nu sunt corecte pentru cablurile in miscare.
jay333
Nu vreau sa mai deschid un topic pentru o intrebare banala asa ca va rog sa ma scuzati ca poluez aici: stiti cumva ce cheie imi trebuie pentru a desface radiatorul de aluminiu de pe motor?
[attachmentid=1627950445]
Multumesc.
IRONICK
Nu este radiator, ci o protectie in caz de accident. Ce vrei sa faci?
jay333
Sa-l/o demontez pentru acces la filtrul de ulei.
roland
Nu cunosc asezarea exacta a componentelor la motorul ala, dar imi vine greu sa cred ca se demonteaza aia pentru acces la filtrul de ulei.
Nu cumva filtrul se desface accesandu-l pe sub motor? Desfaci scutul...
jay333
Nu.
[attachmentid=1627950487]
roland
beton...
Mersi!
tavi_ro
Nu stiu de cat era cheia dar pot sa zic ca mecanicul a folosit o cheie cu clicket tip "Borack" nu stiu denumirea corecta (dar era cea din poza), ca sa scoata blocul ala de aluminiu. Dar ar trebui sa se vada ce cap au piulitele. Iar la filtru a folosit tot pe aceeasi cheie cu clichet un prelungitor si un cap ciudat.
Mai mult nu imi amintesc ca nu am fost prea atent.
IRONICK
suruburile alea nu sunt ca la capacul chiuloasei? cu forma de torx?
blocul de aluminiu protejeaza injectoarele in caz de accident, atunci cand radiatorul vine peste motor
VladSoare
QUOTE(torquemada @ 18 Jun 2014, 00:33)
MH = masa motor, verifica cablul de masa intre baterie si blocul motor.
*


Cablul MH arată OK în partea dinspre baterie. Papucul e curat, iar între cablu (înainte de papuc) și borna minus a bateriei am continuitate.
Capătul dinspre motor nu-l văd, e probabil sub alte cabluri și furtunuri, aparent inaccesibil. Totuși, între blocul motor și borna minus am continuitate.

QUOTE(torquemada @ 18 Jun 2014, 00:33)
Daca incerci sa "injectezi" o masa pe contactul B, ventilatorul porneste(fortat sau normal)?
*


Pînă la urmă așa o să fac. N-am încercat încă, dar presupun că asta va rezolva problema. Dacă nu reușesc nimic altceva, așa o să fac.

QUOTE(IRONICK @ 18 Jun 2014, 01:37)
Interesant. Vezi sa nu ai cabluri frecate sau iesite in manuchiul de fire. Sunt destul de frecvente atunci cand pozitionarile nu sunt corecte pentru cablurile in miscare.
*


Atît cît pot vedea, nu-mi sare în ochi nimic anormal. Cablul care pleacă din mufă se întîlnește cu un altul, intrînd apoi amîndouă într-un mănunchi mai mare, care continuă în jos, spre zona de sub radiator. Pînă unde în pot vedea, totul pare în regulă, cel puțin vizual. Mai departe nu-mi mai dau seama. unsure.gif
torquemada
Am impresia ca faci confuzie intre ML si MH. MH ajunge la -baterie prin ML.
Verifica si ce a zis Ironik- cablaj frecat
188 e GMV-ul


jay333
QUOTE(IRONICK @ 18 Jun 2014, 16:21)
suruburile alea nu sunt ca la capacul chiuloasei? cu forma de torx?
blocul de aluminiu protejeaza injectoarele in caz de accident, atunci cand radiatorul vine peste motor
*


[attachmentid=1627950568]
VladSoare
A, uitîndu-mă la prima poză, eu credeam că MH-ul e ramificația aia subțire, pe care e desenată săgeata. Aia se termină cu un papuc prins de partea laterală a lăcașului bateriei. Credeam că de masa aia era vorba. blush.gif
M-am mai uitat o dată la toate cablurile. Pe-afară nu se vede nimic în neregulă, nimic rupt sau frecat. Dar toate sînt băgate în tuburi de plastic; ce-o fi înăuntrul tuburilor... n-am idee. unsure.gif

Nu reușesc să match-uiesc vizual cablurile de pe mașină cu cele din poze. Din mufa care intră în centrul ventilatorului pleacă două fire. Cîțiva centimetri mai jos ele se întîlnesc cu alte două, care vin dintr-o cutiuță aflată pe carcasa ventilatorului. Toate patru intră apoi într-un mănunchi mare și gros, iar mai departe nu știu ce se mai întîmplă, pentru că din ăla se despart apoi ramificații în toate direcțiile - spre alternator, spre injectoare, spre cutia de relee, etc.

Se pare că am două opțiuni: fie cumpăr o bucată de cablu și un papuc și "injectez" în cablul ventilatorului o altă masă, fie îmi iau o zi de concediu și mă duc la service și-i las pe ei să vîneze cablul vinovat prin toate tuburile. biggrin.gif
torquemada
MH e prins pe motor

Din mufa care intră în centrul ventilatorului(188) pleacă două fire. Cîțiva centimetri mai jos ele se întîlnesc cu alte două, care vin dintr-o cutiuță(321) aflată pe carcasa ventilatorului. Toate patru intră apoi într-un mănunchi mare și gros.

Ai 2 variante: garantie(daca mai ai) sau DIY.
bygy007
daca esti sigur ca e masa , (care trebuie sa fie legata undeva la un surub de caroserie) de ce nu tragi tu altul
jay333
Nici asta nu e prea clar dar poate am noroc si va dati seama careva ce fel de scula trebuie:
https://www.youtube.com/watch?v=1KgQDuB8J3g
Multumesc.
bygy007
pare ca ar trebui o tubulara de 12-13
VladSoare
Mai am garanție, dar nu mă atrage deloc ideea să-mi pierd o zi prin service... Prefer să ajung acolo doar cînd orice altceva eșuează.
În concluzie, am tras o altă masă în mufa ventilatorului și voilá! Ventilatorul pornește! Problem solved. biggrin.gif
Mulțumesc tuturor. cheers.gif
jay333
QUOTE(bygy007 @ 20 Jun 2014, 11:09)
pare ca ar trebui o tubulara de 12-13
*


13 era, multumesc de implicare.
punktnet
Nu cumva este arsa rezistenta de trepte de pe GMV?
La modelele noi GMV nu mai cupleaza daca aia se arde.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.