Mihaitzu
30 Nov 2007, 19:30
Cam la cat timp se verifica/schimba sabotii pe spate? Am 40K cu slz mea dar nu i-am verificat niciodata.Frana de mana tine bine cand e masina oprita,nu pleaca daca nu dau frana de mana in jos, dar in timp ce merg daca trag frana de mana nu prea tine adica nu se blocheaza rotile.... este normal? Multumesc
Sabotii de frana se schimba cand e necesar si se verifica conform caietului de service. Nu am acum caietul pe langa mine dar daca imi amintesc bine la revizia de 40k ar trebui verificati.
In caz ca te-ai decis sa mai sari peste revizii sau in caz ca baietii nu s-au uitat la saboti poti verifica singurel.
Desi e cam frig te bagi sub masina, si vezi ca pe talerul rotii spate, pe partea dinspre botul masinii exista un dop de cauciuc. Daca il scoti vezi exact sabotul si vezi cat de uzat e ferodoul de pe sabot.
Oricum ca idee generala la 40k n-ar trebui sa ai probleme. Eu zic sa reglezi frana spate.
david79
3 Dec 2007, 09:50
deci la mine la 80.000 km sabotii erau ca noi, dar datotita faptului ca unul nu a calcat perfect pe tambur ci putin descentrats-a uzat doar acela intr-un colt pana aproape de nituri, asa ca le-am schimbat. restul arata ca cel nou.
ar fi bine la 40 k sa desfaci tamburii,scoti capacelul de metal, apoi e o piulita de 32, cu o buza care ciocanita impiedica desfiletarea, o desfaci scoti saiba si scoti usurel tamburul. o sa fie multa mizerie in el si pe saboti si ii cureti. Poti regla putin sabotii, au un mecanism cu niste dinti,daca faci parghie cu o surubelnita se mareste circumferinta lor pana intra fest tamburul. mare grija, tamburul sa mearga usor. apoi saiba, piulita ce trebuie batuta, te prinzi tu, ordinea e inversa.
iar cu frana de mana, daca ai posibilitatea sa ridici masina, (rotile din spate) stangi surubul franei de mana pana cand rotile sunt putin infranate , apoi il mai desfiletezi 1-2 ture, cu frana de mana jos. sa nu cumva sa lasi rotile infranate ca se vor incinge, sa mearga usor.
Mihaitzu
3 Dec 2007, 14:18
La apasarea pedalei de frana se aude un mic zgomot pe spate ,parca freaca ceva dar nu este foarte tare acest zgomot?Ce se poate intampla daca mergi cu sabotii uzati? va intreb ca pe fata s-au facut discurile varza ca nu am schimbat la timp placutele.Cum imi dau seama ca s-au uzat sabotii pe spate?asta pentru ca nu ma pricep sa-i verific si mi-e sila sa merg in service doar sa-i verific. Si inca o mica intrebare:Se poate intampla ceva daca trag tare de frana de mana in mers,curba ,pe scurt sa fac o intoarcere.Mi-e frica sa nu se rupa ceva daca trag tare de manerul acesteia....pt ca daca trag normal parca nu tine......
CIPTUNING
3 Dec 2007, 14:56
Zgomotul ala poate aparea si de la mizeria dintre tamburi si saboti. Daca este din cauza asta, va disparea singur in scurt timp. La km tai nu pot fi tociti atat de rau incat sa frece niturile de tambur si de acolo sa fie zgomotul, decat daca te-ai jucat foarte mult cu frana de mana, in felul relatat de tine. Frana de picior are eficacitate mai mare pe fata, deci la mers normal, nu in regim de proba speciala
, sabotii tin poate peste 60k. Frana de mana trebuie sa tina la 9 dinti, parca.. La berline se cam deplasa puntea din ce intrebi tu, se cam tocesc pneurile si sabotii. Ca sfat personal: nu mai face asta pe asfalt curat, o chinui mult-forta de frecare este mare. In schimb, pe pietris sau nisip ai grija ca pleaca mult mai usor si fii atent si la cei care mai sunt in jur. Apoi mai este riscul, un derapaj controlat poate esua urat. Se intampla si celor profesionisti. Deci: se pot intampla multe.
Mihaitzu
3 Dec 2007, 19:17
Multam pentru raspuns Cip.
Am si eu o problema cu sobotii.
In urma cu vreo 3 saptamani la calcarea pedalei de frana aparea o huruiala pe spate.
Am verificat si cu frana de mana cu vreo 4 dinti trasi si zgomotul era de la saboti.
Bun am aproape 70k deci trebe sa ii schimb. Cumpar setul (4 saboti) ma duc la socramiu la tara desfac tamburii si....miezerie multa dar sabotii ca noi.
Am pus sublerul pe ei si erau mai subtiri ca aia noi cu 0.2-0.4mm. Cat despre nituri mai au vreo 4 mm peste.
Deci nu i-am mai schimbat...am curatat, montat la loc si gata nu mai huruia.
Setul cumparat l-am dat inapoi si mi-am luat banii.
Acum problema ....au trecut 2 saptamani si iar huruie la frane. Ce sa fie?...mizerie e exclus, uzura e exclus....deci?
Depinde pe unde conduci si in ce conditii ca nu stiu daca trebuie sa excluzi mizeria!
Pai merg in general prin Ploiesti si Bucuresti. Si la regula de 3 simpla daca dupa aproximativ 66k a inceput sa huruie ar fi exclus ca la 1k dupa curatare sa huruie iar.
Dar ma rog in afara de mizerie ar putea fi vreo alta cauza?...sau de acu incolo la fiecare 1000km trebe sa desfac tamburii sa curat?
8 Apr 2008, 12:03:
Mai revin cu intrebarea...in afara de mizerie mai poate fi altceva care sa produca zgomotul ala?...
Daca ai verificat sabotii si acestia au o uzura in limita admisa, eu zic sa stai linistit.
La mine a fost "liniste" in masina pana in momentul in care, la revizia de 60 k, i-am spus mecanicului sa-mi regleze sabotii (a caror uzura era ok); dupa revizie, evident ca mi-a aparut si mie zgomotul si speriat, am mers din nou in service, unde dupa ce i-a curatat din nou, zgomotul a incetat cateva zile dupa care aparea cand si cand.
La revizia de 80 k am schimbat sabotii (intrucat unul dintre ei era destul de tocti) insa zgomotul tot apare din cand in cand; din ceea ce am constatat, este legat mai mult de umezeala din atmosfera decat de mizerie, in sensul ca in principiu apare atunci cand ploua afara; e posibil ca oala, din cauza uzurii, sa-si fi pierdut din calitatile initaiala si sa apara rugina mai rapid...
QUOTE(YR-ZBG @ 7 Apr 2008, 19:41)
Mai revin cu intrebarea...in afara de mizerie mai poate fi altceva care sa produca zgomotul ala?...
umezeala din atmosfera.
OK...mersic baieti.
Deci avand in vedere ca uzura e superficiala, ca am curatat zona acu 1000km si mai ales ca zgomotul a reaparut odata cu ploile de afara...o sa o trec la categoria "asa face toate"...desi deocamdata (pana ma obisnuiesc) e enervanta la culme huruiala aia.
daca folosesti intens frana o perioada, nu se va mai auzi...incearca.. Eventual mergi putin cu frana de mana trasa, dar nu de tot, si vezi daca mai face dupa.
La mine frana de mana tine pe la al 7-lea dinte si blocheaza complet pe la al 9-lea..dar huruiala apare dupa primi 3 dinti si dispare la blocarea rotilor...(am verificat)
O sa merg un pic cu vreo 3 dinti trasi sa vad daca mai zice ceva....
9 Apr 2008, 07:37:
Gata...daca mai exista vreo indoiala acu sunt convins ca umezeala e de vina. Ieri cand am iesit de la munca masina statuse la soare (32 grade in interior) si cand am plecat nici urma de huruiala, nici la frana de mana, nimic...
De dimineata racoare si pe masina brodoane de roua...huruiala din nou prezenta....q.e.d.
nenestean
24 Jan 2010, 19:03
mi s-a intamplat in ultimul timp sa pun frana mai brusc si ....masina se duce cu rotile din fata infranate aluneca si se duce in bot ...(pe umed)
am incercat frana brusca pe uscat si am simtit usor cum mi s-a ridicat volanul putin
presupun ca ....si pt ca....prinde doar frana din fata.
asa ca am mers la un tester ...
si mi s-a pus masina pe rolele alea .....
si prima data s-a testat fata si apoi spatele ....mi s-a spus ca am frane beton...
dar ma gandesc ca de erau testate toate rotile deodata nu cred ca era acelasi rezultat.
asa ca am desfacut tamburii si mai este foarte putin pana la nituri.
acuma intrebarea mea este, ce saboti sa cumpar ? (urmeaza sa am ITP)
merita sa iau de origine? (250 lei)
sau sunt buni oridecare ?
[am mai cumparat placute de frana de la reprez. si au o durata de viata mai lunga, presupun ca asa sa fie si cu sabotii, dar merita oare diferenta de bani ? ]
masina are 94.000 km . . . cred
canea_dragos
28 Jan 2010, 21:23
tot ce e de origine tine mai mult daca e folosit in parametrii normali si nu condus sport....deci....ia-ti de origine ca sunt net superiori celor SRL!
rratzoiusexos
30 Jan 2010, 23:14
sa nu ti iei asam.sunt 50 de lei dar sunt naspa rau...fac ca toate alea..huruie...un sfat pentru toto care isi schiba sabotii.mai bine mergeti in targul din vitan,luati de la baietii din pitesti sau mioveni ferodouri(care cred ca sunt cele de pe sabotii de origine,chiar daca nu,nu conteaza)si bateti le pe sabotii vechi.ferodourile sunt 30 de lei,si nu aveti probleme de nepotrivire a sabotilor
nenestean
31 Jan 2010, 01:31
nu sunt de pe langa bucuresti ca sa pot sa iau ferodouri de unde zici tu, dar am cautat prin magazine, stiu ca la vechea dacie si tata schimba numai ferodourile
dar de la magazine mi s-a spus ca nu o sa mai gasesc asa ceva, deoarece e interzis sa le bati tu pe sabot, si ca numai cu totul pot cumpara.
si...sa ziceam ca as trimite pe cineva de acolo sa imi cumpere.....cum isi poate da seama ca sunt ferodouri bune si ca nu o sa huruie ?
augustin87r
31 Jan 2010, 11:34
O fi interzis sa le bati tu , dar la mine in oras se gasesc si nituri si ferodouri de Break (care se potrivesc pe Solenza)....Eu am gasit doar turcesti (Yartex)....Le-am pus si vad ca nu huruie. Se auzea o frecare (ca de rulment uzat) in prima luna de la montare. Acum nimic nu se aude. Am 15 mii km cu ei.
Daca gasesti FERMIT de break = cei de origine pt Solenza
george_scala_2004
19 May 2010, 14:40
salut,
cu toate ca la recentul itp, trecut cu brio
, frinele aratau o.k. in perspectiva ma gindesc sa fac o verificare suplimentara a sabotilor. prin urmare se pare ca cei de fermit sint foarte buni. acum nu stiu sigur daca sa iau sabotii sau doar ferodo-urile si nituri/popnituri si sa le montez pe suportii existenti. mai se gasesc doar feorodo-urile separat ?
ce saboti se potrivesc la solenza: de dacia 1310, break, nova sau supernova ?
multumesc,
rratzoiusexos
19 May 2010, 15:06
break,nova supernova solenza sunt la fel
ramsen
19 May 2010, 19:34
mai intii verifica saboti daca mai au ceva pe ei...verificarea o faci fara sa dai tamburul jos...
george_scala_2004
20 May 2010, 10:08
cum asa ? de avut mai au ceva pe ei...nu stiu insa cit...ca frina de mina tine...beton...
bogdanelkva
20 May 2010, 10:38
...sa nu ajunga sa frece de nituri,eu asa stiu...
alexandrusiri
20 May 2010, 16:10
pai sa nu frece de nituri.dar cum ii verifici cata ''carne'' mai au fara sa dai tamburul jos?
FuNnYSLZ
20 May 2010, 17:32
pe interior exista o gaura special pt a verifica starea sabotilor.
bogdanelkva
20 May 2010, 18:44
sau dai tamburul jos,ca nu e mare lucru.
alexandrusiri
20 May 2010, 20:52
am inteles.multumesc pt raspuns
george_scala_2004
24 May 2010, 17:54
[attachmentid=1627625530]
alexandrusiri
24 May 2010, 22:04
si mai clara explicatia asta.vorba aia '' o poza face cat o mie de cuvinte''
multumesc
moustache
25 May 2010, 13:53
Nu mi se pare relevanta vizualizarea prin acea gaura din taler. Se poate vedea partea inferioara a sabotului, dar acel sabot se uzeaza neuniform, uzura mai pronuntata fiind in partea superioara. Cu alte cuvinte poate fi pana aproape de nit sus si aproape ok jos...
george_scala_2004
25 May 2010, 14:11
asta este recomandarea din manual. [attachmentid=1627625810] sigur se poate proceda si alt fel, inclusiv demontarea tamurilor si verificarea sabotilor. nu e nici o problema.
bafta,
Odata cu inlocuirea sabotilor de frana, ar putea fi cazul sa se schimbe si parghiile aferente?
Am gasit la magazin saboti cu sau fara parghii, precum si set de parghii separat. Nu am auzit cazuri de uzura a acestora.
bogdanmardare
25 Jan 2013, 13:31
Au fost cazuri pe forum (Solenza ori SuperNova, nu retin exact) la care dupa inlocuirea completa a sistemului de saboti s-au "barbierit" zimtii de pe parghiile noi. S-a recurs la nituirea parghiilor vechi pe sabotii noi...
Edit: am gasit,
aici. Saboti de Fermit.
george_scala_2004
28 Oct 2013, 20:46
salut,
trebuie sa schimb si eu sabotii...intrebarea si nedumerirea mea se refera la dimensiunile si tipul piulitei de fixare a tamburului: unii zic ca e de 32 altii de 30, in manual si catalog m20...
nu am gasit nicaieri, decit foarte aproximativ, ceva asemanator...oare cea de la logan se potriveste? sau una normala cu autoblocare si o saiba?
cineva care are dialogys ne poate ajuta cu o imagine?
multumesc,
Maskatu
30 Oct 2013, 08:32
Rulmentii spate au in cutie acea piulita imensa si au si auto-blocare. Banuiesc ca se gasesc si separat. Nu stiu ce dimensiune are pentru ca eu am fost la mecanic pentru operatiunile astea (schimbat saboti si rulmenti).
bogdanelkva
30 Oct 2013, 08:43
george_scala_2004
30 Oct 2013, 09:13
Maskatu
30 Oct 2013, 09:54
Nenea, poti sa pui si piulita veche ca nu iti fuge tamburul. Mergi la un magazin de piese auto daca tot esti mai catolic decat papa si lasa siteurile de piese ca nu iti da nimeni o piliuta prin curier. Mai stai si in bucuresti...
george_scala_2004
30 Oct 2013, 10:16
nene, de ce sa nu fiu mai catolici? magazinele alea sint chiar linga mine, la serviciu...nu imi cade rangul sa ma duc la ei si sa-i intreb...iar piulita aia de Logan este autoblocanta...nu ca aia de Solenza...
on topic: pina la urma ce piulita este de 30 sau de 32? ca la m20, asa cum este in carte, la Solenza, ii corespunde un hexagon de 30
http://www.flamis.ro/detalii_produs.php?id=85 daca ar fi fost piulita de 32 ar fi trebuit sa fie m22 ceea ce NU este in carte...
Maskatu
30 Oct 2013, 10:54
Eu cand am schimbat rulmentii am avut in cutie autoblocanta si parca si vele din fabrica erau la fel. Si rulmentii erau co patibili cu logan, asa ca poate si piliuta este. Daca ai merge la piese auto si ai cere poate ai vedea de care este.
bogdanelkva
30 Oct 2013, 12:46
De nshpe ori am desfacut tamburul dar niciodata nu am masurat de cat e piulita insa cheia din dotare s-a potrivit perfect.Numai sa nu ti se fi schimbat piulita cu vreo ocazie...
[attachmentid=1627915370]
george_scala_2004
30 Oct 2013, 14:08
neacsugabrie
30 Oct 2013, 14:10
Eu cand am schimbat rulmentii am luat "de origine",de Logan,cica.In cutie era si piulita cu autoblocare cu hexagon de 30,metric 20.Pe masina piulitele erau cu hexagon de 32.Nu asta conteaza,le-am pus pe cele noi.
george_scala_2004
30 Oct 2013, 14:22
si a mers m22 - hexagon de 32 pe m20 - hexagon de 30
???
Comangabriel40
27 May 2015, 15:00
Va salut am si eu o supernova din 2002 si cand pun frāna se aude un zgomot nasol pe spate ca de fier pe fier si am zis ca sunt sabotii de vina dar aici nu inteleg exact cum se schimba?Se schimba sabotii cu tot cu ferodouri sau cum?Masina are 99.000km.
Maiorul
10 Jul 2016, 20:39
Am schimbat arcurile si sigurantele platoului spate si ci ocazia aceasta vreau sa pun cateva poze ptr cei care se afla la prima experienta cu tamburul spate ...la mine a fost a doua ca am umblat la ambele roti.
- se scoate roata spate se pune sub masina ptr siguranta si se elibereaza frana de mana daca e trasa
- se scoate capacelul de la piulita , surubelnita si poate ciocanel daca este prea intepenita[attachmentid=1628037828]
- se indreapta buza batuta a piulitei si se desface (invers cum merge ceasul) cu o cheie de 32(tubulara sau cu cot)[attachmentid=1628037829] [attachmentid=1628037830]
- in general se poate intampla sa fie blocat tamburul pe ax si doar cu o presa se poate scoate , eu am patit doar la unu .[attachmentid=1628037831] ;
- se elbereaza mecanismul de centrare saboti prin apasarea in jos a parghiei mici(poza 1) , apoi se trage parghia mare spre ax si cea mica se duce spre extremitatile platoului(poza2) ;
[attachmentid=1628037836] [attachmentid=1628037837]
- se scoate arcul de sus al sabotilor [attachmentid=1628037851]
- scoti sufa de la frana de mana , tragi de arculetul de pe sufa si scoti din locas [attachmentid=1628037838]
- scoti arcul de sustinere saboti pe platou (la mijlocul sabotilor) dar ai grija sa fie pozitionat de scos spre ax daca nu e invarti de arculet si a placutei de care este prins de pe spatele platoului .Arcul se scoate bagand prin spatele sabotului un carligul si tragi spre ax .
- asa este teoretic blocat [attachmentid=1628037852]
- asa este teoretic bun de scos [attachmentid=1628037848]
-pozitia de scos ca in poze [attachmentid=1628037849] si [attachmentid=1628037850]
- se elibereaza levierul dintre saboti [attachmentid=1628037853]
-intorci sabotul (cel care are parghia de centrare) spre tine si scoti si arcul de jos [attachmentid=1628037854]
- repeti operatiunea ptr sabotul celalat scotand arcul de sustinere pe platou ;
Remontarea se face in sens invers doar ca la centrare e bine sa il faceti voi manual pentru cam sistemul lasa de dorit
Cam asa am procedat eu , nu aruncati cu borcane
...este doar a doua oara dat jos .
Cu ocazia aceasta am schimbat si burduful de praf dintr-o parte a cilindrului de frana(era rupt) [attachmentid=1628037855] [attachmentid=1628037856]
Am mai descoperit ca trebuie sa schimb rulmentul cel care il vedeti intr-o poza, bucata de plastic care uneste ambele bucati este rupt .
......spor la treaba
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.