Ventilator aeroterma fara trepte
![]() ![]() ![]() |
Ventilator aeroterma fara trepte
dia_ph2 |
![]()
Post
#1
|
||
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 333 Joined: 29 September 08 From: Targoviste ![]() |
Attached File(s) ![]() |
||
--------------------
Dacia
Logan ph2, 1.4mpi
2008, Laureate, Abs
|
|||
bygy007 |
![]()
Post
#2
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 8.177 Joined: 12 May 06 From: BUCURESTI ![]() |
|
--------------------
RENAULT
CAPTUR E-Tech full hybrid 145
2024
- B 07 BGY din subteranele Bucurestiului
|
|
tdan08 |
![]()
Post
#3
|
JUST A MEMBER Group: Members Posts: 464 Joined: 18 November 08 From: B A C A U ![]() |
asta face parte din ciclul, nimic nu ma multumeste la logan si orice as face tot nemultumit voi fi. cat despre "utilizatorii pretentiosi", acestia cu siguranta ca nu au logan.
|
--------------------
Ford Mondeo
Renault Clio
2019 .
|
|
dia_ph2 |
![]()
Post
#4
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 333 Joined: 29 September 08 From: Targoviste ![]() |
@tdan08:
Te rog, abtine-te de la comentarii inutile; in plus, poate unii atat si-au permis, dar nu inseamna ca nu au voie sa fie pretentiosi. @bygy007: In primul link, schema nu corespunde scopului, nefind decat un regulator liniar functie de temperatura. Ce te faci cu un etaj liniar care trebuie sa disipe aproape 100w?. Cine are notiuni de electronica, isi va da seama imediat care este formatorul de semnal triunghiular, comparatorul si etajul final. Pur si simplu, tai celelalte etaje si intri pe un pin al comparatorului tensiunea de la potentiometru. Schema prezentata de mine nu este alcatuita special pentru comanda aerotermei; ea a avut o alta destinatie (asa cum am spus in primul post), dar poate fi un punct de plecare. This post has been edited by dia_ph2: 4 Aug 2009, 11:26 |
--------------------
Dacia
Logan ph2, 1.4mpi
2008, Laureate, Abs
|
|
Adi florin |
![]()
Post
#5
|
Membru autentic Group: Members Posts: 314 Joined: 29 July 06 From: Bucuresti ![]() |
Schema cu 555 din al doilea link postat de bygy007 pare mult mai simpla, dar eu nu prea inteleg neexistand o rezistenta care sa descarce sarcina de pe poarta tranzistoului mos catre masa cum va intra in OFF acel tranzistor? Eu am mai incercat sa fac la vechea dacie un regulator pwm pentru faruri tot cu 555, dar alta varianta de schema. Problema era ca imediat ce porneam montajul becul se aprindea catre maxim si aprins ramanea, ca nu se mai oprea mos-ul. Acelasi lucru se intampla si daca pumeam mana pe poarta mos-ului. Atunci nu m-am prins ca ramanea sarcina pe poarta lui. Acum mi-e lene sa ma apuc iar sa verific daca ar merge o astfel de schema. Ce parere ai dia_ph2?
|
--------------------
Dacia
Logan
Ambition 1.6MPI din 2007
|
|
Unitec |
![]()
Post
#6
|
Membru incepator Group: Members Posts: 29 Joined: 24 July 09 From: Suceava ![]() |
Comanda mos-ului este ok. "Descarcarea" portii o face iesirea lui 555. Daca analizezi schema interna a lui 555 vei vedea ca iesirea este formata din doua tranzistoare ce lucreaza "in contratimp".
In general descarcarea sarcinii grila-sursa (blocarea mos-ului) nu se face cu rezistenta ci cu element semiconductor. This post has been edited by Unitec: 18 Aug 2009, 22:03 |
--------------------
Logan
Laureate
2009
- xx xx xxx
|
|
IRONICK |
![]()
Post
#7
|
![]() - Group: Members Posts: 22.542 Joined: 19 April 05 From: Romania ![]() |
Trebuie sa iei in calcul pornirea ac-ului doar cand ventilatorul este pe o valoare echivalenta cu tr1.
This post has been edited by IRONICK: 19 Aug 2009, 11:57 |
--------------------
CUGIR
Albalux 11
1982
- B-11-LUX
|
|
Adi florin |
![]()
Post
#8
|
Membru autentic Group: Members Posts: 314 Joined: 29 July 06 From: Bucuresti ![]() |
O fi fost o problema in montajul meu de nu se oprea tranzistorul. Posibil din cauza ca n-am pus dioda antiparalel pe sarcina? O conta atat de mult inductanta filamentului becului incat sa nu apuce sa se blocheze tranzistorul?
|
--------------------
Dacia
Logan
Ambition 1.6MPI din 2007
|
|
Unitec |
![]()
Post
#9
|
Membru incepator Group: Members Posts: 29 Joined: 24 July 09 From: Suceava ![]() |
Inductanta becului este f. mica si deci nu este nevoie de dioda.
Dioda are rolul doar de a proteja tranzistorul (prin limitarea tensiunii drena-sursa, anulind "spiturile" produse de sarcina inductiva) . Nu are nici o legatura cu blocarea mos-ului. This post has been edited by Unitec: 19 Aug 2009, 20:13 |
--------------------
Logan
Laureate
2009
- xx xx xxx
|
|
dia_ph2 |
![]()
Post
#10
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 333 Joined: 29 September 08 From: Targoviste ![]() |
Rezistenta ce apare in serie cu ventilatorul aerotermei este de 3ohm/1.17ohm/0.35ohm, corespunzator treptelor 1/2/3, treapta 4 fiind "pe direct".
Dintr-o socoteala sumara si cateva masuratori, a rezultat asa: -tensiune pe ventilator: 4.25v/6.4v/9.3v/12.9v -curent in circuit: 2.9a/5.56a/10.2a/18a -putere consumata ventilator: 12w/36w/95w/232w -putere disipata rezistente: 25w/36w/36w/0w -putere totala absorbita: 37w/72w/131w/232w Hmm, maricele valori... Am conceput si testat (pe o sarcina fictiva deocamdata, de aprox 2ohm si 100w) un montaj pentru varierea in mod pwm a tensiunii la bornele ventilatorului. Schema se bazeaza pe circuitul integrat SG3525, care functioneaza la o frecventa de aproximativ 32khz. Filtrul de iesire LC este acordat pe 3khz si are o impedanta de aprox 1 ohm (egala cu cea a ventilatorului). In acest fel, se comanda cu o tensiune continua (nu pulsatorie), avantajele fiind anularea tiuitului sau a parazitilor radiati de fire. Singurul dezavantaj al schemei, este ca trebuie inserata pe firul de minus. Insa avantajele ar fi: varierea continua a turatiei ventilatorului, pierderi neglijabile de putere fata de varianta cu rezistente (ex: se pierd 0.5w in loc de 36w pe echivalentul treptei a doua) PS. Nu se incalzeste deloc, deci poate fi montat oriunde, nu neaparat in locasul unde sunt puse rezistentele de fabrica. ![]() Imag015.jpg ( Size: 375.27k ) Number of downloads: 3928 This post has been edited by dia_ph2: 24 Sep 2009, 14:53 |
--------------------
Dacia
Logan ph2, 1.4mpi
2008, Laureate, Abs
|
|
Unitec |
![]()
Post
#11
|
Membru incepator Group: Members Posts: 29 Joined: 24 July 09 From: Suceava ![]() |
"Frumusica" schema. Felicitari.
|
--------------------
Logan
Laureate
2009
- xx xx xxx
|
|
dia_ph2 |
![]()
Post
#12
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 333 Joined: 29 September 08 From: Targoviste ![]() |
Problema este ca nu am identificat inca firul de masa al ventilatorului; inserarea pe plus a montajului ar complica schema.
Stie cineva pe unde "salasluieste" acel fir de masa? |
--------------------
Dacia
Logan ph2, 1.4mpi
2008, Laureate, Abs
|
|
LuluMOB |
![]()
Post
#13
|
![]() Membru cu pedale. Group: Members Posts: 1.136 Joined: 28 October 05 From: Iași ![]() |
Uite intr-adevar o chestie buna!
Ramane de rezolvat un aspect important -integrarea potentiometrului in panou, in locul comutatorului. In principiu e simplu, dar trebuie sa iasa o lucratura curata si robusta. |
--------------------
Dacia
Logan
ABS+ AC 1.4MPI 06/2007
|
|
IRONICK |
![]()
Post
#14
|
![]() - Group: Members Posts: 22.542 Joined: 19 April 05 From: Romania ![]() |
Firul de masa de la ventilator duce la masa bordului.
This post has been edited by IRONICK: 25 Sep 2009, 09:04 |
--------------------
CUGIR
Albalux 11
1982
- B-11-LUX
|
|
dia_ph2 |
![]()
Post
#15
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 333 Joined: 29 September 08 From: Targoviste ![]() |
Hmm, am gasit un p-fet cu rds 0.06r, IRF5210, deci merg 3 in paralel (sau poate numai doua); problema este ca nu stau pe-aproape de Silicon Valley aka Maica Domnului, deci rezultatele experimentului nu vor fi cunoscute decat in cateva zile, poate mai mult.
PS. Pentru cine nu si-a dat seama, ar fi avantajos sa se intrerupa firul de plus al ventilatorului, lucru pentru care trebuie modificata schema. |
--------------------
Dacia
Logan ph2, 1.4mpi
2008, Laureate, Abs
|
|
psychoo |
![]()
Post
#16
|
![]() Membru Group: Members Posts: 3.683 Joined: 23 August 07 From: Timisoara ![]() |
incearca IRF 1405, are rds de 0.05, curent 169A. daca pui 2 in paralel ar trebui sa fie suficient. eu l`am folosit pentru comanda farurilor (doar un mosfet) la 1KHz si nici macar nu se incalzeste. nu are nevoie de radiator.
momentan lucrez sa fac "daylight runing lamps" cu pwm pe plus si senzor de lumina pentru comutare automata pe timp de noapte. L.E. am gresit. RDS este de 0.005 la irf 1405 (5.3miliohmi) This post has been edited by psychoo: 25 Sep 2009, 13:10 |
--------------------
Ford
Focus
Titanium, 2.0 TDCI, 2013 You deserve what you tolerate!
|
|
dia_ph2 |
![]()
Post
#17
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 333 Joined: 29 September 08 From: Targoviste ![]() |
IRF5210 este p-fet cu Rds mica (pentru clasa lui) si poate fi folosit pt comanda pwm pe plus.
Insa nu mai conteaza, am gasit deja o solutie pt a putea folosi n-feturi gen IRFZ44N (0.04r). Se cheama bootstrapare si singurul dezavantaj este realizarea unui duty-cycle mai mic de 100% (0-90%). Oricum nu foloseam ventilatorul pe treapta 4 niciodata. Pt faruri nu merge. LE. Noua schema cu comanda pe plus si mosfet IRFZ44N (canal n): ![]() Deocamdata nu am construit-o, dar merge sigur, cu conditia duty-cycle<90%. LLE. Am construit-o tot "in aer" (ca si prima), am testat-o pe o sarcina rezistiva de 2 ohm si merge fara sa se incalzeasca. Ramane testul pe masina. This post has been edited by dia_ph2: 25 Sep 2009, 14:57 |
--------------------
Dacia
Logan ph2, 1.4mpi
2008, Laureate, Abs
|
|
psychoo |
![]()
Post
#18
|
![]() Membru Group: Members Posts: 3.683 Joined: 23 August 07 From: Timisoara ![]() |
din cate stiu eu, motorul de curent continuu nu agreaza pwm`ul. are turatia stabila?
nu apar bazaituri in difuzoare/radio de la comutatie? |
--------------------
Ford
Focus
Titanium, 2.0 TDCI, 2013 You deserve what you tolerate!
|
|
dia_ph2 |
![]()
Post
#19
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 333 Joined: 29 September 08 From: Targoviste ![]() |
Nu ai observat cumva filtrul LC de pe iesire? Este tocmai pentru a reduce "pwm"-ul.
Referitor la adaptarea fizica a potentiometrului, mai exista o varianta - "pre-programarea" cu ajutorul unor semireglabili a fiecarei trepte de viteza si comutarea acestora cu ajutorul celui existent pe masina. Nu uitati, este o varianta care economiseste energia (metoda pwm), spre deosebire de metoda rezistentelor modificate. Prezinta in plus avantajul reglarii la orice turatie, "din mers". |
--------------------
Dacia
Logan ph2, 1.4mpi
2008, Laureate, Abs
|
|
bygy007 |
![]()
Post
#20
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 8.177 Joined: 12 May 06 From: BUCURESTI ![]() |
potentiometrul se poate inlocui cu.....
|
--------------------
RENAULT
CAPTUR E-Tech full hybrid 145
2024
- B 07 BGY din subteranele Bucurestiului
|
|
OldMan |
![]()
Post
#21
|
Membru autentic Group: Members Posts: 399 Joined: 8 April 05 ![]() |
sau mai simplu
28 Sep 2009, 14:52: si hex-ul This post has been edited by OldMan: 28 Sep 2009, 14:52 Attached thumbnail(s) pic6_511.gif ( Size: 4.83k ) Number of downloads: 4001 Attached File(s) ![]() |
--------------------
Logan
1,5 dci ABS plus
2007
- SV-91-KUL
|
|
Unitec |
![]()
Post
#22
|
Membru incepator Group: Members Posts: 29 Joined: 24 July 09 From: Suceava ![]() |
"Net-ul sa traiasca..."
This post has been edited by Unitec: 28 Sep 2009, 19:21 |
--------------------
Logan
Laureate
2009
- xx xx xxx
|
|
dia_ph2 |
![]()
Post
#23
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 333 Joined: 29 September 08 From: Targoviste ![]() |
QUOTE(OldMan @ 28 Sep 2009, 15:50) sau mai simplu Este mai simplu, dar nu la fel de eficient. Socoteste dumneata filtrul de pe iesire, care transforma montajul intr-un convertor buck curat, nu un pwm oarecare, socoteste etajul care comanda mosfetul n (gasibil pe toate drumurile, spre deosebire de minunea p-fet 2sj471 - sau echivalent cu Rds mica), mai elimina filtrajele suplimentare si vezi ce ramane. Sau pune etajele care le-am enumerat schemei gasite de tine, si vezi daca e mai bine. Si nu uita de costul "putin" mai ridicat al pic-ului din schema fata de sg3525, precum si necesitatea programarii lui. This post has been edited by dia_ph2: 29 Sep 2009, 06:28 |
--------------------
Dacia
Logan ph2, 1.4mpi
2008, Laureate, Abs
|
|
ianacosti |
![]()
Post
#24
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 307 Joined: 6 August 07 From: Brasov-Campulung AG ![]() |
Eu am facut schema de mai jos pentru aeroterma de la
dacia break dar nu am mai montat-o ca am vandut-o. Eu zic ca e destul de simpla. Placa mi-a iesit de 4x3 cm iar ca tranzistor am folosit IRFZ 46N fara radiator. Nu are nevoie de filtru pe iesire pentru ca inductanta motorului este suficienta. Attached thumbnail(s) pwm_dc_motor_speed_controller.jpg ( Size: 38.78k ) Number of downloads: 3660 |
--------------------
DACIA
SOLENZA
2005
- BV 78 EDM SEAT TOLEDO NH 1.2 TSI 105 CP 2014
EX. DACIA SOLENZA 2005 |
|
dia_ph2 |
![]()
Post
#25
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 333 Joined: 29 September 08 From: Targoviste ![]() |
La o astfel de schema sa intrebati daca se aud piuituri sau alte minunatii. Plus ca, la Logan, nu se poate intrerupe firul de masa al ventilatorului, decat foarte greu.
Alte idei? |
--------------------
Dacia
Logan ph2, 1.4mpi
2008, Laureate, Abs
|
|
ianacosti |
![]()
Post
#26
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 307 Joined: 6 August 07 From: Brasov-Campulung AG ![]() |
Daca se mareste frecventa peste 20 kHz prin modificarea C1 nu se aud piuituri.
|
--------------------
DACIA
SOLENZA
2005
- BV 78 EDM SEAT TOLEDO NH 1.2 TSI 105 CP 2014
EX. DACIA SOLENZA 2005 |
|
Unitec |
![]()
Post
#27
|
Membru incepator Group: Members Posts: 29 Joined: 24 July 09 From: Suceava ![]() |
Daca integrarea "pwm-ului" o va face doar inductanta motorului s-ar putea sa fie probleme cu puterea ventilatorului la frecvente mari de lucru (va fi "lesinat").
Proba direct pe masina este sfinta. |
--------------------
Logan
Laureate
2009
- xx xx xxx
|
|
OldMan |
![]()
Post
#28
|
Membru autentic Group: Members Posts: 399 Joined: 8 April 05 ![]() |
QUOTE(dia_ph2 @ 29 Sep 2009, 06:23) Este mai simplu, dar nu la fel de eficient. Socoteste dumneata filtrul de pe iesire, care transforma montajul intr-un convertor buck curat, nu un pwm oarecare, socoteste etajul care comanda mosfetul n (gasibil pe toate drumurile, spre deosebire de minunea p-fet 2sj471 - sau echivalent cu Rds mica), mai elimina filtrajele suplimentare si vezi ce ramane. Sau pune etajele care le-am enumerat schemei gasite de tine, si vezi daca e mai bine. Si nu uita de costul "putin" mai ridicat al pic-ului din schema fata de sg3525, precum si necesitatea programarii lui. PWM-ul cu microcontroler(digital) e net superior celui realizat cu analogice dar si foarte eficienta si foarte stabila in functionare...partea de iesire, de forta, o faci cum vrei, si in ce varianta vrei, cu cate filtre vrei... programarea unui microcontroler a devenit banala... |
--------------------
Logan
1,5 dci ABS plus
2007
- SV-91-KUL
|
|
dia_ph2 |
![]()
Post
#29
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 333 Joined: 29 September 08 From: Targoviste ![]() |
Pentru ca e cu PIC, nu? Si PIC-ul e sfant, da dovada de inteligenta.... Pfiuu, ma lasi?
E si "digital"? "Net superior"? "Stabilitate in functionare"? No comment... Uita-te la qsc PL380 (amplificator audio de 8kw) si spune-mi daca-crezi ca pwm-ul este tot cu sg3525. Evident, cu inflorituri, ca si schema mea (var.2), nu este principiul simplitatii pico-maniei. Continui sa cred ca, schema propusa de mine este compromisul optim dpdv pret/performante/paraziti/eficienta/flexibilitate. PS. Schimba frecventa Pic-ului la 30khz si posteaza fisierul. Evident, va trebui reprogramat.... Rautacios, nu? LE. L-am testat pe masina, este in parametri 100%. Ramane de vazut cum il adaptez: cu potentiometru sau pe acelasi buton cu 4 pozitii, varianta cu semireglabile pt fiecare treapta. Si nu in ultimul rand, sa-l fac "pe curat". This post has been edited by dia_ph2: 29 Sep 2009, 14:45 |
--------------------
Dacia
Logan ph2, 1.4mpi
2008, Laureate, Abs
|
|
IRONICK |
![]()
Post
#30
|
![]() - Group: Members Posts: 22.542 Joined: 19 April 05 From: Romania ![]() |
Eu de exemplu am o problema cu treptele aerotermei. Pe langa cele 4 imi mai sunt necesare si treptele 1.5 si 2.5
|
--------------------
CUGIR
Albalux 11
1982
- B-11-LUX
|
|
![]() ![]() ![]() |
Lo-Fi Version Harta site Parteneri Jocuri online Curs Valutar HRH Haine din lana merinos | Time is now: 6th May 2025 - 12:42 |