DaciaClub Logo

Welcome Guest ( Log In | Register )

2 Pages  1 2 > 
Reply to this topicStart new topicStart Poll

Outline · [ Standard ] · Linear+

> tragedia de la petrila, 12 morti 3 explozii

FireChief
post 15 Nov 2008, 23:11
Post #1


Ut ameris, amabilis esto * Fii amabil si o sa fii iubit


Group: Members
Posts: 683
Joined: 3 September 06
From: Bucuresti






--------------------
Renault Megane Sedan 1.5 dci, 100 cp , Luxe Privilege ,Beige Poivre
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
radian
post 15 Nov 2008, 23:45
Post #2


gandeste pozitiv: nu spera si nu ai teama...


Group: Members
Posts: 1.273
Joined: 17 January 05
From: petrosani




Doua explozii pana acum, probabil ca mai urmeaza cateva.


--------------------
dacia logan ambition 2005 - HD 06 LDM
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
FireChief
post 16 Nov 2008, 00:03
Post #3


Ut ameris, amabilis esto * Fii amabil si o sa fii iubit


Group: Members
Posts: 683
Joined: 3 September 06
From: Bucuresti




ce o fi fost radian
neglijenta oamenilor ,sau altceva??

This post has been edited by FireChief: 16 Nov 2008, 00:04


--------------------
Renault Megane Sedan 1.5 dci, 100 cp , Luxe Privilege ,Beige Poivre
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
radian
post 16 Nov 2008, 00:13
Post #4


gandeste pozitiv: nu spera si nu ai teama...


Group: Members
Posts: 1.273
Joined: 17 January 05
From: petrosani




Greu de spus, intradevar, cica ar fi adevarat ca in ulitmile zile s-au mai produs cateva evenimente legate de metan in aceeasi zona. Oricum la ancheta ata se paote verfica. La fiecare mina exista un laborator de telegrizumetrie, si exista (sau ar trebui sa existe) diagrame, ceva similar cu tahogrful la camioane.

Seful de sector caer a murit acolo era de o varsta cu mine si mi-a fost amic...


--------------------
dacia logan ambition 2005 - HD 06 LDM
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
FireChief
post 16 Nov 2008, 00:15
Post #5


Ut ameris, amabilis esto * Fii amabil si o sa fii iubit


Group: Members
Posts: 683
Joined: 3 September 06
From: Bucuresti




sad.gif sad.gif sad.gif
o drama
nu credeam ca se mai poate intimpla asa ceva sad.gif


--------------------
Renault Megane Sedan 1.5 dci, 100 cp , Luxe Privilege ,Beige Poivre
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
radian
post 16 Nov 2008, 02:09
Post #6


gandeste pozitiv: nu spera si nu ai teama...


Group: Members
Posts: 1.273
Joined: 17 January 05
From: petrosani




Pentru cei interesati de cum se intampla o explozie intr-o mina (exploziile de metan sunt specifice minelor de carbuni) :

Zacamintele de carbuni contin “pungi” de metan. Tehnologiile aplicate in prospectarea zacaminteleor de gaz metan nu pot fi aplicate in cazul acestor depozite de metan de mici dimensiuni din straturile de carbuni. Inca nu s-a reusit punerea la punct a unei tehnologii care sa permita localizarea si eventual exploatarea sau macar neutralizarea acestor "pungi" de metan.

In momentul in care exploatarea carbunelui (frontul de lucru) ajunge in vecinatatea unui astfel de depozit de metan, datorita fisurilor din stratul de carbune metanul aflat sub presiune este eliberat in lucrarea miniera (galeria de mina). Lucrarea miniera avand un volum relativ mic (practic este un tunel), in scurt timp o emanatie de metan poate ajunge la concentratia critica.

Metanul este inodor, incolor, insipid. Omul cu simturile sale nu poate percepe prezenta metanului. Metanul in amestec cu praful de carbune, omniprezent intr-o mina de carbuni, formeaza grizu, un amestec gazos deosebit de pacatos. Grizu in plaja de concentratie 9-16% este exploziv, cu un punct de varf la un pic peste 12% concentratie, cand, unda de soc provocata de o piatra de dimensiunea unui capac de sticla de bere, care cade liber de la 1 m inaltime este suficient sa initieze explozia.

Este putin probabil ca punga de metan sa se goleasca odata cu prima explozie. Dupa prima explozie pot aparea doua situatii: fie lucrarea miniera este suficient de mare si debitul de scurgere a metanului suficient de mic, si atunci socul exploziei provoaca si o aerisire fortata a zonei, dar cum metanul din depozit emana in continuare, devine doar o chestiune de timp pana cand se ajunge iar la concentratia critica pentru declansarea unei noi explozii, fie, dupa explozie, concentratia de metan creste (metanul fiind mai usor ca aerul se acumuleaza de sus in jos). In al doila caz, dupa explozie, grizu arde pana cand concentratia scade pana la punctul critic de declansare a unei noi explozii.

Adica, cu alte cuvinte, este 99,99% probabil ca o explozie de metan este urmata de cel putin inca una.

Legea zice ca, echipele de salvatori au voie sa intre in zona exploziei dupa minim 24 de ore, iar expertii care ancheteaza accidentul dupa minim 3 zile de la producerea primei explozii.

Evident ca salvatorii minieri stiau foarte bine toate astea. Este de remarcat faptul ca si-au asumat riscul (si 4 au murit...) in incercarea disperata de a da o mana de ajutor supravietuitorilor din prima explozie.

Existe mijloace electronice de detectare a concentratiei de metan din subteran, dar in cazul unei emanatii violente, acestea sunt total ineficiente. Ca fapt divers, cu un secol in urma, la intrarea in schimbul de lucru, exista cate un om de sacrificiu, prin rotatie, care merge primul cu un lampas (corp de iluminat cu flacara deschisa...) atarnat de un bat de 2, 3 m lungime. Ideea era sa mearga cat mai lin, si in momentul in care vedea ca flacara incepe sa palpaie, totul depindea de cat de repede putea sa faca stanga imprejur si sa fuga. Daca apuca...

This post has been edited by radian: 16 Nov 2008, 02:21


--------------------
dacia logan ambition 2005 - HD 06 LDM
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
liviu2004
post 16 Nov 2008, 10:52
Post #7


Membru autentic


Group: Members
Posts: 1.184
Joined: 21 November 05




Minele din Romania nu pot fi exploatate de la suprafata? Adica sa nu mai sapi tunele ci sa excavezi pur si simplu tot.
Minerii sunt dotati cu detectoare de gaz? Daca nu, de ce nu se folosesc canari?


--------------------
Opel Tigra Twintop 2005
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
radian
post 16 Nov 2008, 11:00
Post #8


gandeste pozitiv: nu spera si nu ai teama...


Group: Members
Posts: 1.273
Joined: 17 January 05
From: petrosani




Cand zacamantul de carbuni se afla la cateva sute de metri adancime, nu prea e rentabil sa deschizi o cariera.

Detectoare de metan exista, dar ele sunt folosite pentru masurarea concentratiei de metan din lucrarile miniere. Solutia ar fi o tehnolgie capabila sa detecteze "punga" de metan inainte ca acesta sa se "sparga" si sa inunde galeria.

Ce drac sa faci cu canarii in mina???


--------------------
dacia logan ambition 2005 - HD 06 LDM
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Asi
post 16 Nov 2008, 11:20
Post #9


Camaro SS


Group: Members
Posts: 930
Joined: 24 July 05
From: Bucuresti




QUOTE(radian @ 16 Nov 2008, 11:00)
Ce drac sa faci cu canarii in mina???
*



Eu stiam ca sunt mai sensibili la nivelul de oxigen din aer (mai exact lipsa lui) si mor relativ usor. Ala e semnalul de alarma, cand canarul nu mai e, atunci e ceva prin aer (mai exact nu mai e oxigen suficient, dar omul nu-si da seama de obicei cand scade nivelul de oxigen, ci devine somnolent, si lesina, continuand cu decesul - cazul clasic de intrat in beci plin cu CO2 si ii arata la protv ca voiau sa faca nustiuce la damigeana de vin si dau ortu popii pe acolo)

Aici problema a fost gazul metan, nu scaderea nivelului de oxigen (scade, evident, aerul este impurificat cu gaz metan) dar problema cea mai mare inteleg ca fost explozia metanului.


--------------------
Mitsubishi/Mercedes Carisma/B-class 2003 1.9 DI-D/2007 200CDI - B 79 ASI/Bxxx
"Cei care au puterea de a constrange n-au nevoie sa recurga la judeacata" (Thucydides, 1, 77, 2)
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
liviu2004
post 16 Nov 2008, 12:09
Post #10


Membru autentic


Group: Members
Posts: 1.184
Joined: 21 November 05




Canaries were once regularly used in coal mining as an early warning system. Toxic gases such as carbon monoxide and methane in the mine would kill the bird before affecting the miners. Because canaries tend to sing much of the time, they provided both a visual and audible cue in this respect. The use of so called miner's canaries in British mines was phased out as recently as 1987.


--------------------
Opel Tigra Twintop 2005
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
radian
post 16 Nov 2008, 14:33
Post #11


gandeste pozitiv: nu spera si nu ai teama...


Group: Members
Posts: 1.273
Joined: 17 January 05
From: petrosani




QUOTE(liviu2004 @ 16 Nov 2008, 12:09)
... The use of so called miner's canaries in British mines was phased out as recently as 1987.
*



Deci, britanicii au renuntat la aceasta metoda cu peste 20 de ani in urma. Imgineaza-ti ca esti intr-o incapere in care este bezna totala si tu ai la dispozitie o lanterna. E cam greu sa urmaresti ce face canarul...

Asi, problema a fost explozia metanului si ulterior monoxidul de carbon rezultat. De regula in astfel de tragedii numarul celor care mor axfisiati este mai mare decat numarul celor care mor din cauza arsurilor. Dupa explozie rezulta un nor de monoxid de carbon care este dus de unda de soc. O singura inhalare de monoxid de carbon este suficienta sa provoace starea de incostienta, si ulterior in scurt timp decesul.


--------------------
dacia logan ambition 2005 - HD 06 LDM
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
liviu2004
post 16 Nov 2008, 15:05
Post #12


Membru autentic


Group: Members
Posts: 1.184
Joined: 21 November 05




Nu stiu, ziceam si eu. Daca britanicii au renuntat in 1987 inseamna ca au avut o alta metoda inlocuitoare. Nu renunti la un sistem de siguranta si sa treci la un nivel inferior.

La jobul meu eu folosesc asa ceva, oricum intr-o explozie nu te mai ajuta prea mult:

03-gasalert-xt_h2s-501x481.jpg


16 Nov 2008, 18:13:
Nu cred ca am sa ma mai plang vreodata de viata pe care o am. Se poate si mai rau:

http://www.realitatea.net/video_535126_opt...sti_392021.html

This post has been edited by liviu2004: 16 Nov 2008, 18:13


--------------------
Opel Tigra Twintop 2005
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
dacialoganmcv
post 16 Nov 2008, 22:15
Post #13


Membru incepator


Group: Members
Posts: 522
Joined: 9 July 08




si pan' la urma cat castiga pe luna un miner de-s risca viata zi de zi acolo-n subteran?


--------------------
Dacia / Logan MCV / 2006 / Preference / Gris platine
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
radian
post 16 Nov 2008, 22:21
Post #14


gandeste pozitiv: nu spera si nu ai teama...


Group: Members
Posts: 1.273
Joined: 17 January 05
From: petrosani




Directorul general al Companiei are cca. 2500 EURO, un inginer fara functii prea mari, in jur de 2-2500 lei net / lunar, un muncitor 1500-2000 lei net / lunar.


--------------------
dacia logan ambition 2005 - HD 06 LDM
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
ydaniel
post 16 Nov 2008, 22:32
Post #15


Adrenaline junkie!


Group: Members
Posts: 10.608
Joined: 11 August 04
From: black sea




sad.gif fata de vremurile bune ale mineritului in valea jiului cam cati mineri au mai ramas?


--------------------
Oriunde, oricand... ARO!
Cand esti bun ,nu-si amintesc
Cand esti rau ,nu te uita!
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
dacialoganmcv
post 16 Nov 2008, 22:34
Post #16


Membru incepator


Group: Members
Posts: 522
Joined: 9 July 08




intrebarea e ce viitor au copiii acestor oameni? eu chiar nu-i inteleg de ce nu iau o data hotararea de a se muta intr-un oras gen Tg Jiu sau Severin si sa-nceapa o viata noua, la un loc de munca normal si pe un salariu acceptabil si sa stie cand pleaca de acasa dimineata , ca seara ajunge sanatos si apuca de voie varsta de 60 ani

parca era o vorba: Decat 10mil la soare mai bine 5mil la umbra!

This post has been edited by Loganel_AG: 16 Nov 2008, 22:38


--------------------
Dacia / Logan MCV / 2006 / Preference / Gris platine
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
radian
post 16 Nov 2008, 22:49
Post #17


gandeste pozitiv: nu spera si nu ai teama...


Group: Members
Posts: 1.273
Joined: 17 January 05
From: petrosani




@ydaniel: in 1990 in minieritul din Valea Jiului erau angajati 45 - 50.000 de oameni (13 exploatari miniere). Acum sunt mai putin de 20.000 de angajati (7 exploatari miniere).

@Loganel_AG: Buna intrebare, de 20 de ani se incearca gasirea unui raspuns viabil...
Oricum, in ultimii cativa ani, guvernantii au ajuns la concluzia ca au nevoie de huila energetica de Valea Jiului ca de aer.


--------------------
dacia logan ambition 2005 - HD 06 LDM
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
dacialoganmcv
post 16 Nov 2008, 23:44
Post #18


Membru incepator


Group: Members
Posts: 522
Joined: 9 July 08




cica minerii "minteau" de fiecare data cand era nevoie, acel detector de gaze pentru a putea sa intre in mina , sa fie pontati si sa-si ia banii la sfarsit de luna



--------------------
Dacia / Logan MCV / 2006 / Preference / Gris platine
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
radian
post 17 Nov 2008, 00:16
Post #19


gandeste pozitiv: nu spera si nu ai teama...


Group: Members
Posts: 1.273
Joined: 17 January 05
From: petrosani




Da, circula zvonul cu furtunul de aer comprimat cu care "spalau" in zona detectoarelor. Insa chestia asta mai trebuie si dovedita...

De muncitori care sa-si piarda locul de munca fiindca au "spus lucrurilor pe nume" chiar nu am auzit, in schimb la debitat aberatii se intrec unii pe altii.

La TV se spun vrute si nevrute, orice, numai sa aiba stirea o forma cat mai vandabila. De exemplu, informatia cum ca mina este inchisa si nimeni nu are voie sa intre. Este o tampenie. Daca instalatiile de evacuare a apelor si cele de aeraj sunt oprite 24 de ore, intreaga mina este compromisa. Intradevar nu intra nimeni in zona in care au avut loc exploziile, dat echipele de intretinere la ape si aeraj lucreaza normal.

Maine, daca nu intervine nimic pana atunci, vor sa recupereze cele 8 cadavre care se mai afla la locul accidentului. Avand in vedere temperatura foarte mare din zona, nici nu vreau sa ma gandesc in ce stare sunt acele cadavre. In urma cu cativa ani, la o actiune similara, unui salvator i s-a facut rau, a vomitat in masca de oxigen si a murit asfixiat pana sa realizeze colegii lui ce se intampla si sa-i poata da o mana de ajutor.

In "tarile cu apa calda" la astfel de interventii (se intampla si al ei, mult mai rar e drept) atat la intarea in mina cat mai ales la iesire, dupa o misiune de salvare, salvatorii primesc suport psihologic. La noi, primesc cate un pahar de tarie...


--------------------
dacia logan ambition 2005 - HD 06 LDM
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
FLP
post 17 Nov 2008, 08:42
Post #20


Sef de trib


Group: Members
Posts: 1.120
Joined: 8 April 04
From: Bucuresti-Titan




infiorator.....si eu care ma plangeam ca fac ture de noapte si stau 9 ore cu ochii intr`un monitor


--------------------
. . .
Ex Dacia Berlina 1998 Carburatie
Half Man, Half Pig, Half Bear
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
CGB
post 17 Nov 2008, 12:23
Post #21


CGB


Group: Members
Posts: 2.455
Joined: 4 May 05
From: behind




sa lucrezi in mina (orice mina) e jale. sa lucrezi in minele romanesti e dincolo de jale. am avut ocazia sa cobor de 2 ori in mina, pana la abataj. prima data de curiozitate. si-am zis ca n-o mai fac. a doua oara a trebuit s-o fac si-am facut-o cu inima cat un purice. conditiile sint crancene. echipamentele folosite sint antice.

pe una din galerii se retrageau grinzile de sustinere, ptr a fi mutate in alta parte. sa fii la sute de m sub pamant si sa vezi cum trag de grinda cu utilaju', iar in spatele grinzii se pravale pamantu'....ti se zburleste paru' pa spinare.

iar la abataj se ajungea taras pa burta, printr-un tunel, care avea pe jos paie. ca sa nu te mozolesti prea rau de la noroiul format.

n-as lucra in mina nici ptr 10.000 epuroi lunar.

pacat de oamenii aia. ptr un banut in plus si-au pierdut viata.

si cand te gandesti ca altii stau si tocesc turecii la pantaloni p-un scaun in fata unui calculator, pe bani mult mai multi decat crestinii aia din mina.


--------------------
Renault Clio RS Line 2022
_______________
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
FireChief
post 17 Nov 2008, 21:52
Post #22


Ut ameris, amabilis esto * Fii amabil si o sa fii iubit


Group: Members
Posts: 683
Joined: 3 September 06
From: Bucuresti




“Căci moartea vine tot mai des
Sa vadă ce-are de cules
În lumea noastră fără cer
Că asta-i viața de miner”


in memoriam...
nicolae sabau imnul minerilor


This post has been edited by FireChief: 17 Nov 2008, 21:53


--------------------
Renault Megane Sedan 1.5 dci, 100 cp , Luxe Privilege ,Beige Poivre
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
radian
post 18 Nov 2008, 08:28
Post #23


gandeste pozitiv: nu spera si nu ai teama...


Group: Members
Posts: 1.273
Joined: 17 January 05
From: petrosani




In epoca de aur pana si Imnul minerilor era interzis...

Am atasat o schita a zonei in care a avut loc explozia (preluata dintr-un ziar local).

This post has been edited by radian: 18 Nov 2008, 08:46

Attached thumbnail(s)
schema_explozie.JPG ( Size: 48.3k ) Number of downloads: 206


--------------------
dacia logan ambition 2005 - HD 06 LDM
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
dizzy
post 18 Nov 2008, 09:19
Post #24


Work smart not hard!


Group: Members
Posts: 5.111
Joined: 11 February 04




Viata grea mai au amaratii aia, Dumnezeu sa-i odihneasca!
Iar astia de la stiri, atata pot sa faca, rating si spectacol din orice drama.
Din cate cunosc exista aparate portabile de masura concentratie metan.
Vad ca ar costa cam 1000 EUR/buc. De ce nu cumpara asemenea echipamente, le monteaza de centura minerului sef de echipa si incep sa chiraie cand concentratia depaseste 7% sa zicem.
Cati mineri sunt in sut la un moment dat? Ar costa cateva milioane de EURO dar ar creste f mult siguranta locurilor de munca


--------------------
Whirpool ex Dacia Logan 2005 - B zzz SXX
Stupidity is a more dangerous enemy of the good than evil.
I have no time to battle egos and small minds.
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
radian
post 18 Nov 2008, 09:25
Post #25


gandeste pozitiv: nu spera si nu ai teama...


Group: Members
Posts: 1.273
Joined: 17 January 05
From: petrosani




Au echipamente de masurare a metanului, si portabile si fixe care trimit semnale la suprafata la statia telegrizumetrica, unde sunt stocate.

Problema este ca toate aceste masurari au o eficienta limitata.


--------------------
dacia logan ambition 2005 - HD 06 LDM
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
Cristi T
post 18 Nov 2008, 11:31
Post #26


Membru


Group: Members
Posts: 185
Joined: 14 January 07
From: Timisoara




Pe vremuri,se foloseau in minele de carbuni lampi de control,cu flacara,care era inchisa intr-un con din plasa fina de sarma.Cand nivelul metanului crestea,urca si flacara in acel con de plasa.Chiar am cateva lampi de acest fel acasa,unul din strabunicii mei find miner la Anina si chiar a avut norocul de a scapa dintr-o astfel de tragadie petrecuta la Anina undeva prin anii '20-'30 cand a facut schimb de tura cu un coleg,acela murind in acea tragedie.


--------------------
Dacia 1300 berlina din '75;Subaru WRX STI 2004 - B-24-FAQ
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
gattoman
post 18 Nov 2008, 12:36
Post #27


Membru autentic


Group: Members
Posts: 511
Joined: 24 December 04
From: ---




Din cate am mai auzit la unii ingineri care au lucrat in mine, cica minerii mai au obiceiul sa ignore semnalele gazometrelor(care in prezenta metanului piuie) si continua lucrul caci sunt platiti la metrul sapat.


--------------------
Tractor U650 16v z - K-MR-589
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
radian
post 18 Nov 2008, 13:57
Post #28


gandeste pozitiv: nu spera si nu ai teama...


Group: Members
Posts: 1.273
Joined: 17 January 05
From: petrosani




Viteza maxima pe autostrada este de 130 km/h, dar am auzit ca sunt unii soferi care obisnuiesc sa o mai depaseasca...

La o concentratie de metan de 2% conform normelor de protectia muncii se intrerupe lucrul, se evacueaza locul de munca si se anunta departamentul specializat pentru interventii in astfel de siguranta. Asta teoretic vorbind.

Practic, atunci cand metanul scade sub 1% este sarbatoare. O concentratie cuprinsa 1,5% +/- 0,5% este "situatia normala" intalnita aproape zilnic.

Cel care trebuie sa decida si sa dispuna evacuarea locului de munca este intre cicocan si nicovala. Daca respecta normele, pe de o parte, la sfarsitul lunii risca sa si-o fure de la mineri fiindca acestia facand aproape zilnic exercitii de evacuare, evident nu-si fac planul si in consecinta isi primesc salariile diminuate, pe de alta parte, sigur nu apuca sa faca prea multi purici pe postul respectiv, fiindca exista o presiune psihica constanta din partea administratiei minei si a Companiei miniere pentru productie.

Daca ignora normele de protectia muncii, atunci risca sa se ajunga la tragedii de genul celei de la Petrila.

Este usor sa stai in fata calculatorului si sa-ti dai cu pararea, mai greu e sa fii acolo jos in mina, si sa iei decizii imposibile...

Nu stiu daca asta a fost situatia la Petrila, doar expertiza tehnica va putea sa presupuna care ar fi putut fi cauzele ce au generat explozia. Dupa un astfel de incident violent nicio expertiza tehnica nu poate sustine 100% ca a identificat cazuele precise. Se fac aprecieri, presupuneri si se trag concluzii.

In orice caz, cel putin in minierit, 95% din accidentele de munca sunt generate din nerespectarea normelor de protectia muncii.

La Petrila, in abatajul in care a avut loc explozia se experimenta o metoda relativ noua de exploatare a carbunelui. Subminarea bancului de carbune. Adica, mai exact, in stratul de carbune se "bat" niste gauri adanci care au rolul sa submineze stratul de carbune. Avantajul principal este ca atunci cand se trece la exploatarea propriu zisa, carbunele se desprinde mult mai usor. Dezavantajul - desprindea carbunelui se face in cantitati mari si necontrolat. E drept, creste productivitatea, insa nu mai exista posibilitatea curatarii coperisului (tavanul lucrarii miniere) si a vetrei. La alte metode de exploatare, carbunele se exlpoateaza pana se da de steril. Carbunele maruntit, in contact cu oxigenul se autoaprinde si arde mocnit (de aici si povestile spuse la TV ca de cateva saptamani "lucrau cu focul in spate"). Se presupune (expertiza tehnica urmand sa confirme sau sa infirme aceasta ipoteza) ca gaurile de subminare au provocat o surpare in adancimea stratului de carbune, care in timp s-a umplut cu metan, iar de aici mai departe initierea exploziei de la carbunele maruntit care ardea mocnit era doar o chestiune de timp.

In orice caz exista cateva semne de intrebare, pe de o parte Directorul de securitate a muncii pe CNH a delcarat ca in zona lucrau un numar de mineri si in apropiere o echipa de salvatori mineri executau o lucrare specifica. Asta inainte de prima explozie in care au murit 8 oameni, 4 mineri si 4 salvatori. Dupa normele de protectia muncii, in zonele in care salvatorii au lucrari specifice, este absolut interzis desfasurarea oricarei alte activitati. Deci cele doua echipa nu aveau voie sa fie in acelasi loc simultan.

Pe de alta parte, faptul ca printre cei morti in prima explozie se afla inginerul sef prodcutie al minei, seful de sector (inginer) si un adjunct sef de sector (inginer), totusi, o concentratie suspect de mare de sefi pe loc de munca, plus echipa de salvatori in vecinatatea, sugereaza faptul ca era vorba de o zona "fierbinte".

P.S. Salvatorii nu executa doar misiuni de salvare a accidentatilor. Ei au si lucrari diverse in zonele de risc major. Cei 4 salvatori morti in prima explozie asta faceau. Spre deosebire de ei, ceilalti 4 salvatori care au murit in a doua explozie erau acolo sa incerce sa salveze ce se mai putea din victimele primei explozii.


--------------------
dacia logan ambition 2005 - HD 06 LDM
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
einstein1984
post 18 Nov 2008, 14:09
Post #29


fan Dacia


Group: Members
Posts: 21.582
Joined: 12 November 05
From: Bucuresti




Deci aia care trebuiau trasi la raspundere sunt acum pe lumea celalta?


--------------------
daca nu ai o toyota 4X4,ai gresit masina - negru pe alb
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
radian
post 18 Nov 2008, 14:22
Post #30


gandeste pozitiv: nu spera si nu ai teama...


Group: Members
Posts: 1.273
Joined: 17 January 05
From: petrosani




Departe de mine intentia de a incerca sa sugerez cui apartine vinovatia. Asta e treaba instantei judecatoresti.


--------------------
dacia logan ambition 2005 - HD 06 LDM
User is offlineGalerie FotoPM
Go to the top of the page
+
2 Pages  1 2 >
Reply to this topicTopic OptionsStart new topic


1 User(s) are reading this topic (1 Guests and 0 Anonymous Users)
0 Members:
 

ETask
Lo-Fi Version  Harta site  Parteneri  Jocuri online  Curs Valutar  HRH Haine din lana merinos Time is now: 14th July 2025 - 03:33
Forum Renault