Cutie de viteze nova, Pierd ulei din cutia de viteze
![]() ![]() ![]() |
Cutie de viteze nova, Pierd ulei din cutia de viteze
cristidb |
![]()
Post
#31
|
||
![]() Membru Group: Members Posts: 1.462 Joined: 23 May 02 From: Bucuresti ![]() |
|
||
--------------------
CBR 600 F4i ;
Astra GTC
Sport 124CP remap Superchips, K&N, Eibach.
- .
|
|||
mihai0070 |
![]()
Post
#32
|
![]() NOVA Gt , 1997 Group: Members Posts: 2.752 Joined: 5 July 06 From: Bucuresti ![]() |
Am fost si am reglat avansul si acum merge ok si a mai strans mecanicul putin si cablul de la ambreaj ca cica nu decupla bine si din cand in cand caraia acum nu mai are caraiala si trage bine motorul...cel mai mult ma bucur ca toata chestia a costat 21.000 (o bere)... pe langa alte interventii dacia (offtopic) "schimbi un semering de 50.000 si manopera 700.000
![]() On topic... am venit pe autostrada si i-am dat a 5 a a mers ok cu 130/h dar a 5 a fluiera si la voi face la fel....sau este doar la mine... This post has been edited by mihai0070: 2 Aug 2006, 07:29 |
--------------------
Dacia Nova LPG
Benzina
1997 GT Rosu 1600cc
- 1-B-5550
|
|
cristidb |
![]()
Post
#33
|
![]() Membru Group: Members Posts: 1.462 Joined: 23 May 02 From: Bucuresti ![]() |
Inainte fluiera? Nu e normal sa fluiere. Poate fi de la pinionul treptei 5 sau rulmentul de la pinionul treptei 5. Daca nu te deranjeaza prea tare poti sa o lasi asa, nu se rupe nimic. La treapta 5 poti umbla si fara sa demontezi cutia. Scoti doar capacul dinspre roata. E putin incomod totusi.
|
--------------------
CBR 600 F4i ;
Astra GTC
Sport 124CP remap Superchips, K&N, Eibach.
- .
|
|
mihai0070 |
![]()
Post
#34
|
![]() NOVA Gt , 1997 Group: Members Posts: 2.752 Joined: 5 July 06 From: Bucuresti ![]() |
Sincer nu am deranjaza fluieratul doar ca nu vreau sa stric nimic in cutie ... dar daca zici ca este ok atunci o mai las asa pana gasesc pinioane sa le schimb...
|
--------------------
Dacia Nova LPG
Benzina
1997 GT Rosu 1600cc
- 1-B-5550
|
|
lucian_v |
![]()
Post
#35
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 543 Joined: 13 December 03 From: Bucuresti ![]() |
|
--------------------
---
---
---
- ---
|
|
cristidb |
![]()
Post
#36
|
![]() Membru Group: Members Posts: 1.462 Joined: 23 May 02 From: Bucuresti ![]() |
Sunt doua suruburi unde se prinde maneta de tija de comanda. Se slabesc si se regleaza de acolo.
|
--------------------
CBR 600 F4i ;
Astra GTC
Sport 124CP remap Superchips, K&N, Eibach.
- .
|
|
lucian_v |
![]()
Post
#37
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 543 Joined: 13 December 03 From: Bucuresti ![]() |
|
--------------------
---
---
---
- ---
|
|
cristidb |
![]()
Post
#38
|
![]() Membru Group: Members Posts: 1.462 Joined: 23 May 02 From: Bucuresti ![]() |
Verifica si daca ai joc in cele 2 bucsi de plastic de la prinderea tijei de comanda de timonerie. De obicei alea se duc si din cauza jocului intra greu in 1, 2si R.
|
--------------------
CBR 600 F4i ;
Astra GTC
Sport 124CP remap Superchips, K&N, Eibach.
- .
|
|
mihai0070 |
![]()
Post
#39
|
![]() NOVA Gt , 1997 Group: Members Posts: 2.752 Joined: 5 July 06 From: Bucuresti ![]() |
Sau mai bine cumparati tisa de comanda este ieftina vre-o 250.000 si este ok cu ea ...manopera nu costa nimic se poate face in fata blocului chiar de voi...
|
--------------------
Dacia Nova LPG
Benzina
1997 GT Rosu 1600cc
- 1-B-5550
|
|
gti98 |
![]()
Post
#40
|
Membru autentic Group: Members Posts: 700 Joined: 12 November 05 ![]() |
Salut!
"Reanimez" si seria asta de post-uri: si mie imi curge ulei din cutie, pe la priza. Deocamdata ambreiajul nu patineaza (chiar ma mir ca nu face figuri! ca e balta de ulei in cutia aia cu volanta si mecanismul de ambreiaj!) Chestia ar fi urmatoarea: stie careva, se poate demonta cutia fara a demonta motorul? Unii sustin ca nu, dar poate, totusi... Altfel, motor, macara, si abia dup-aia... Cei care au demontat cutia, trebuie NEAPARAT demontate fuzetele? La berlina, in manualul de reparatii asa scria, dar mecanicii care mi-au schimbat placa de presiune (deh, ignorantele tineretii...) nu au umblat la fuzete... (de fapt nu am avut acces la vreun manual de reparatii de Nova...) In tematica generala "curge ulei", motorul meu are scurgeri pe la amandoua simeringurile (dar sunt vechi, voi incerca sa verific prin curatare daca mai pierde; oricum curge destul de putin, ca nu ajunge sa picure jos, se lipeste praful de ulei suficient de repede - daca mai curge.) Oare merita sa-i schimb simeringurile? (Ca probabil voi demonta pana la urma motorul..) Aceeasi problema si pentru planetare. Pun aceasta intrebare pentru ca exista opinia, desprinsa din experienta, ca simeringurile noi pot sa curga f repede, chiar mai rau ca alea vechi.... Chestia cu rectificatul tijei de comanda (v-ati prins, curge destul de rau si pe acolo!) nu o stiam! Tija aia e nichelata (sau cromata?) si stiam ca e destul de dura, nu credeam ca se zgarie semnificativ. Cauciucul simeringului, pe de alta parte, e supus unei agresiuni chimice considerabile, fiind umectat cu ulei; e suficienta o deficienta destul de mica de tehnologie in productie ca sa se deterioreze mai repede (oricum, e fabricat prin '97-'98 si timpul isi spune cuvantul) Problema schimbarii acelui simering e faptul ca scoaterea stiftului, nu cred ca se poate face "pe loc" (din acelasi motiv am demontat jos cutia de pe berlina, cand aveam berlina) interesant a fost si faptul ca la berlina (CV de 4 trepte), simeringul de 15 nu asigura etansarea si am pus simering de 13!! Noroc ca ma sfatuise un meserias (observati ca nu am spus "mecanic de service" si nu intamplator!!!) sa o las cel putin o zi nemontata, in pozitia de pe masina. Asa am observat ca tot curge pe langa noul simering. Altfel o montam si aveam parte de o noua demontare... Altfel cutia merge destul de bine, intra usor in toate vitezele, nu "sare" din niciuna, si nu face zgomote excesive (parca scoate un "vuuum, vuuum" in 5, dar destul de discret, adica suportabil. Senzatia mea e ca e manifestarea unei oarecari uzuri a pinioanelor de 5 si zgomotul apare cand se "pupa" zonele uzate una cu alta. De fapt nu e corect spus uzura, ca folosesc 5 destul de rar, e probabil o deficienta de calitate, fie nu sunt prelucrate corespunzator, fie materialul nu e tratat corect) Si apropo de 5, se pot schimba ambele pinioane (nu am vazut nici o cutie demontata si nu am avut ocazia sa vad nici macar un desen al cutiei de Nova...) Cu multumiri pentru rabdarea de a citi romanul meu si pentru informatiile din partea cunoscatorilor, Toate cele bune!! |
--------------------
Dacia Nova GTI
GTI 98
- IS 57 ENB
|
|
mihai0070 |
![]()
Post
#41
|
![]() NOVA Gt , 1997 Group: Members Posts: 2.752 Joined: 5 July 06 From: Bucuresti ![]() |
Din cate stiu eu ... pinioanele se invart si daca nu este cuplata treapta respectiva ... de altfel rulmentii si eu sunt antrenati tot timpul ... acum nu inteleg cum de fluiera (cazul meu ) in conditiile in care ulei este la nivel si treapta merge extraordinat de bine ... cupleaza perfect nu sunt zgomote la cuplare dar fluierat la accelerare si creste in finctie de viteza ...
Scurgerile de ulei daca sunt de ordinul a 3 sau 4 picaturi gasite la o stationare mai mare de 8 ore ... nu trebuie sa va ingrijoreze (nu sunt normale dar se intimpla sa mai pice) pestru tine daca ai ulei in carcasa ambreajului este nasol ... trebuie dat jos motorul si demontata si cutia schimbate semeringurile de priza si palier ... daca curge pe la planetare atunci stii ce ai de facut semeringuri noi (amandoua sunt la fel ) chiar daca ai o planetara mare si una mica ... se scot cele vechi si se pun noi (o sa curga ceva ulei dar este recuperabil) daca curge pe la tija de comanda a schimbatorului atunci este mai dificil daca nu le schimbi cand dai jos cutia ... si te chinui sa schimbi pe masina mai bine renunta si cumpara niste vasilina mai dura si punct de curgere foarte ridicat ... si umple bine burdufele alea si nu o sa mai curga ... |
--------------------
Dacia Nova LPG
Benzina
1997 GT Rosu 1600cc
- 1-B-5550
|
|
cristidb |
![]()
Post
#42
|
![]() Membru Group: Members Posts: 1.462 Joined: 23 May 02 From: Bucuresti ![]() |
Nu poti scoate cutia fara motor. Sigur.
La demontarea cutiei se scot stifturile planetarelor, se desface surubul de sus dintre amortizor si fuzeta si se slabeste cel de jos, iar fuzeta se trage spre exterior. Se misca suficient cat sa iasa planetara din cutie. Apoi se pune surubul la loc si se poate monta roata. Se poate schimba simeringul de la tija de comanda si cand cutia e pe masina. Pe mine m-a chinuit ceva stiftul. Dar daca tot o dai jos... Ai putea sa nu mai pui miezul stiftului la remontare, in caz ca vrei sa mai umbli acolo cand ai cutia pe masina. Da, ambele pinioane de la treapta 5 se pot schimba. Cauta manualul de SN. Cutiile de nova si SN sunt aproape identice. Mihai pinioanele se invart tot timpul, dara daca au uzura vor face zgomotul specific cand treapta respectiva e cuplata, pentru ca in rest se invart in gol. |
--------------------
CBR 600 F4i ;
Astra GTC
Sport 124CP remap Superchips, K&N, Eibach.
- .
|
|
mihai0070 |
![]()
Post
#43
|
![]() NOVA Gt , 1997 Group: Members Posts: 2.752 Joined: 5 July 06 From: Bucuresti ![]() |
cristidb vad ca te stii la cutii bine de tot poate reusesti sa imi spui si mie ... dece fluiera o cutie ? (a mea) care fluiera doar cand dau a 5 a fluieratul creste in intensitate pe masura ce accelerez (peste 100 se aude chiar bine ) cutia merge bine intra in viteza bine si am demaraj si in a 5 a am ulei pus de in cutie si sunt la nivel ... daca nu schimb acele pinioane ce risc sa sparg sau sa rup si sa raman cu masina in drum ...
|
--------------------
Dacia Nova LPG
Benzina
1997 GT Rosu 1600cc
- 1-B-5550
|
|
cristidb |
![]()
Post
#44
|
![]() Membru Group: Members Posts: 1.462 Joined: 23 May 02 From: Bucuresti ![]() |
Fluieratul e de la pinioane uzate sau defecte din fabricatie. Rulementii uzati fac zgomot in orice treapta si zgomotul e altfel, un huruit.
Berlina mea fluiera de noua in treapta 5. Are acum 200.000km. Nu se sparge nimic, doar ca zgomotul e deranjant. Daca il poti suporta las-o asa. In general ungerea e deficitara la treapta 5. din cauza pozitiei pinioanelor in cutie. Daca ai vazut exista o tabla care aduce ulei pe dantura pinioanelor. |
--------------------
CBR 600 F4i ;
Astra GTC
Sport 124CP remap Superchips, K&N, Eibach.
- .
|
|
mihai0070 |
![]()
Post
#45
|
![]() NOVA Gt , 1997 Group: Members Posts: 2.752 Joined: 5 July 06 From: Bucuresti ![]() |
Exact am vazut acea tabla ... care asigura ungerea ... este ciudat sistemul ... m-ai mai linistit cu fluieratul ma gandeam ca poate ceva se strica pe acolo daca face asa ... dar ori cum nu ma apuc sa deafac cutia fara un motiv serios ... Multumesc mult de raspuns ...
Este pisibil ca acea tabla sa nu mai fie pozitionata corect ... sau sa nu ajunga ulei la pinioane ? |
--------------------
Dacia Nova LPG
Benzina
1997 GT Rosu 1600cc
- 1-B-5550
|
|
gti98 |
![]()
Post
#46
|
Membru autentic Group: Members Posts: 700 Joined: 12 November 05 ![]() |
Multumesc Mihai; am stat si m-am gandit si eu si am ajuns la concluzia ca nu se poate scoate cutia de la locul ei fara demontat motorul, din cel putin 2 motive:
1 Spre deosebire de masinile mai gandite la capitolul terotehnica (am avut ocazia sa vad un Cielo la care se repara ambreiajul: se demontase ansamblul fuzeta-amortizor arc fata stanga, cu planetara stanga desprinsa din cutie; cutia de viteze, planetara dreapta ramanand pe loc. Dar la Cielo exista spatiu pentru scos cutia prin "spatele" rotii stanga-fata) La Nova nu ai pe unde. 2 Motorul se sprijina doar in partea din fata pe un "picior" dotat cu un tampon de cauciuc, fixat de traversa fata; in spate blocul nu se rezema de nimic, reazemul fiind abia prin zona diferentialului (intre carterul cutiei si bloc sunt 5 suruburi de 10) Gata, maine ma bag in ea! Va relatez saptamana viitoare "meciul"! Apropo de fluierat, uite ce-am patit eu cu vechea berlina: cand era destul de veche, o cam neglijasem; pierduse mult ulei din cutie, dar cum faceam parcursuri scurte in oras, nu ajungea sa se incalzeasca pana la a face galagie. Prin noiembrie, am avut de facut un drum pana la Ploiesti; pana la Vaslui, a inceput sa "cante", probabil dintr-un rulment de la arborele superior; cum suna mai tare in a 4-a decat in a 3-a, am dedus ca e rulmentul din spate, de langa perechea de pinioane a vitezei 4 (CV de 4 trepte) cum era o temperatura de 2-3 grade si era si vreo 1- 1-30 AM, am gasit doar ulei de motor la o benzinarie, pe care l-am pus in cutie cu o pompa gen siringa (1,5 litri!) zgomotul a incetat (la temperatura aia nu cred ca as fi putut sa indes ulei T80-90 in cutie!!) Pana m-am intors la Iasi mi-a pierdut iar uleiul (dupa reparatiile la etansare, mi-au intrat aproape cei 2 litri - in cartea tehnica de berlina scrie ca nu se pune ulei pana sus ci doar 1,64 litri, dar cum la modelul cu planetare lungi simeringurile nu prea aveau viata din cauza jocului pe caneluri...l-am pus mai sus ca tot urma sa mai piarda) Daca ai ulei suficient, e posibil sa se fi produs uzura la vreun rulment (daca ai gasit-o cu ulei putin vreodata) sau pur si simplu sa fie vreun pinion - sau pereche de pinioane - uzate. Chestia asta o poti vedea doar la demontare. O asemenea uzura nu-ti afecteaza comanda (intratul in viteza nu functioneaza bine cand parghiile nu sunt reglate bine din articulatiile exterioare si nu se fac cursele pana la capat, in special cea de rotatie a tijei de comanda; cauzele interne apar la defecte de material sau loviri puternice, accidentale, pe drumuri proaste, soldate cu ruperea sau indoirea vreunui element din mecanismul interior de selectare si comanda a furcilor de actionare a baladorilor) Toate cele bune! This post has been edited by gti98: 20 Apr 2007, 19:45 |
--------------------
Dacia Nova GTI
GTI 98
- IS 57 ENB
|
|
codrin_ando |
![]()
Post
#47
|
![]() Membru Group: Members Posts: 108 Joined: 6 March 07 From: Sv ![]() |
Am si eu o intrebare pentru cei care au schimbat singuri semerincurile la planetare:
IMI PUTETI SPUNE CARE SUNT PASII DE URMAT IN SCOATEREA PLANETARELOR DIN CUTIE??putin mai detaliat (ceva de genul 1. ....., 2. ......, 3. ..... etc, ce suruburi se desfac, in ce ordine, etc) Si mai am o problema : 1. Cum pot sa desfac surubul patrat de completare cu ulei in cutie prin metode mai mult sau mai putin conventionale, caci cu spray de degripat nu vrea deloc. Ma gandeam sa sudez o piulita de patratul acela si sa incerc cu o cheie normala pe dedesubt! 2.Sau exista alta metoda de umplere a cutiei prin care uleiul sa ajunga unde trebuie si nu pe jos(adica sa il arunce)??? 3. Cum verific nivelul de ulei din cutie altfel?? |
--------------------
DACIA
NOVA
1999 GT, 1,6l
- SV 04 PMU <<CODRIN_A>>
|
|
cristidb |
![]()
Post
#48
|
![]() Membru Group: Members Posts: 1.462 Joined: 23 May 02 From: Bucuresti ![]() |
Am scris cateva posturi mai sus cum se scot planetarele. E foarte simplu.
De ce ai strans asa de tare busonul de umplere? ![]() Daca tot nu reusesti sa-l desfaci incearca sa bagi ulei pe la ventilul de aerisire (il desfaci, altfel nu ai nici o sansa). Dar o sa dureze ceva. Nivelul nu ai cum sa-l verifici altfel. Doar sa dai jos tot uleiul si sa pui 4 litri. This post has been edited by cristidb: 23 Apr 2007, 15:03 |
--------------------
CBR 600 F4i ;
Astra GTC
Sport 124CP remap Superchips, K&N, Eibach.
- .
|
|
codrin_ando |
![]()
Post
#49
|
![]() Membru Group: Members Posts: 108 Joined: 6 March 07 From: Sv ![]() |
Deci doar suruburile care sustin fuzeta si stifturile planetarelor. Nu trebuie sa ma ating de pivoti sau etriere !?!!
In legatura cu surubul de umplere a cutiei am incercat 1001 metode cu chei si chei patrate sau nu. Am incercat sa pun ulei pe sus pe la aerisire dar cred ca il arunca tot pe acolo pentru ca dupa un drum mediu e prelins de la aerisire pana pe scut, nu mult da posibil jumate cam din ce am pus. Oare daca pun ulei pe acolo si las 1 zi fara sa merg , acum cum e mai cald afara, posibil sa isi faca drum pana jos in baia cutiei si sa nu mai dea pe afara uleiul ? |
--------------------
DACIA
NOVA
1999 GT, 1,6l
- SV 04 PMU <<CODRIN_A>>
|
|
mihai0070 |
![]()
Post
#50
|
![]() NOVA Gt , 1997 Group: Members Posts: 2.752 Joined: 5 July 06 From: Bucuresti ![]() |
Eu ca sa dau planetarele jos ... desfac cele 2 suruburi care se prind de telescop
![]() |
--------------------
Dacia Nova LPG
Benzina
1997 GT Rosu 1600cc
- 1-B-5550
|
|
codrin_ando |
![]()
Post
#51
|
![]() Membru Group: Members Posts: 108 Joined: 6 March 07 From: Sv ![]() |
Si telescopul nu trebuie comprimat la punerea la loc? Sau sta in aceiasi pozitie mereu fara sa oscileze?
|
--------------------
DACIA
NOVA
1999 GT, 1,6l
- SV 04 PMU <<CODRIN_A>>
|
|
mihai0070 |
![]()
Post
#52
|
![]() NOVA Gt , 1997 Group: Members Posts: 2.752 Joined: 5 July 06 From: Bucuresti ![]() |
Telescoapele de Nova Dolentza DSN ... sunt comprimate cu tot cu arc ... eu desfac partea de jos care se prinde in spate la discul de frana ... nu de sus ... uitate si o sa vezi ca daca desfaci cele doua suruburi nici nu te atingi de arc ... si nu o sa sara nimic ... si din cate stiu eu ... pe spate telescopul este separat de arc ... (ca idee)
|
--------------------
Dacia Nova LPG
Benzina
1997 GT Rosu 1600cc
- 1-B-5550
|
|
gti98 |
![]()
Post
#53
|
Membru autentic Group: Members Posts: 700 Joined: 12 November 05 ![]() |
Salut!
Am recitit tot topicul; mie nu mi s-a parut deloc greu de schimbat rulmentul din spate la Nova (chiar am schimbat rulmentul pe stanga, ca facea zgomot - e vreo 30Ron, sau 40 daca a trecut pe la uzina, dar nu am idee ce-l ajuta chestia asta) Se scoate tamburul de pe axul fuzetei, se scoate siguranta aia elastica si se "extrage" cu ciocanul romanesc ( ca rulmentul oricum e compromis!), prin impingere cu o bucata de material, din spate spre fata tamburului (vedeti si singuri pe unde poate iesi!) cu camasa exterioara a rulmentului vechi se bate inapoi rulmentul nou (mai usor, cu mila si interpunand intre ciocan si cei doi rulmenti o bucata de material mai moale, bronz sau dural - aluminiul e cam moale...) se pune inapoi siguranta se pune pe axul fuzetei si se strange piulita cu tubulara de 30, la vreo 15-16 kgfm, ca se fixeaza camasa interioara a rulmentului, nu se face strangere ca la berlina) Problema poate apare (si eu am avut "norocul" asta!) daca axul e mai mare si rulmentul nu "iese"! Mecanicii au batut in tambur si pana la urma siguranta care tine la un loc cele 2 jumatati a camasii interioare a rulmentului a sarit si rulmentul s-a desfacut, ramanand pe ax, intepenita, jumatatea "din spate", pe care nu ai cum sa o "apuci" cu ghearele extractorului si pe care am taiat-o pana la urma cu flexul!!! Dupa care am luat la slefuit axul fuzetei pana ce rulmentul nou intra usor, fara joc la mana, dar si fara "strangere" (cum intra din fabrica pe partea cealalta!) Dar sa revin la "meci"! Am demontat motorul si l-am extras cu macaraua mea (ce mandru sunt de ea!) Am demontat tija de comanda din articulatia in cruce de la intrarea in cutie si suportii cutiei (cu care ocazie am gasit unul din suporti rupt; mi-am rupt fizicul pe la magazine si am gasit doar celelalt suport... m-am enervat si o sa-l carpesc cu o bucata de tabla, cu suruburi sau nituri, ca nu am sudura la indemana...) Am scos stifturile planetarelor si am chinuit cutia in sus si spre fata ( tot cu macaraua!) pana am "pacalit-o" sa iasa din planetara dreapta ( la remontare trebuie neaparat sa fac si eu figura aia cu demontarea partiala a amortizorului, trebuie sa aliniez gaurile de stift..) M-am "delectat" cu incercarea de a demonta cutia din setul de suruburi de pe linia de la baza "carterului" in care e "adapostit" ansamblul volanta-disc ambreiaj-placa de presiune. (Am golit uleiul, ocazie cu care am masurat aproape 3 litri, deci nu pierduse asa de mult cat ma temusem eu!) Cele doua parti s-au departat vreo 2 cm, dar atat le-a permis jocul mecanismului de comanda. Sambata seara m-am blocat in absenta informatiilor si - credeam eu, a unei chei imbus de 6 cu care sa desfac capacul diferentialului. Luni am cumparat cheia respectiva iar marti dupa amiaza am desfacut suruburile alea (stranse de credeam ca-mi plesneste cheia de care am tras cu o bucata de teava de jumate de metru!!!) dar nu am progresat prea mult (exceptand faptul ca am vazut si "din spate" constructia gaurii prin care iese tija de comanda si m-am "prins" (in sfarsit!) cum sa scot simeringul ala de 15...M-am lamurit, de asemeni ca simeringurile de planetara sunt la fel cu cele de la berlina (26X42Xnu mai stiu cat) Azi dimineata m-am invoit de la slujba si m-am dus special la un Meserias (nu am gresit prima litera!), care nu a facut fite si talente, si mi-a explicat, in cuvinte putine dar bine alese, ca trebuie demontate pinioanele de viteza 5 si scoasa toata "mustaria" afara, abia dupa aia urmand accesul la nenorocitul ala de simering de priza. Nu am gasit nicaieri sa cumpar tija de comanda - care era cam oxidata spre capat si are o "urma" pe suprafata "inferioara", cam prin zona care se plimba pe simering... Poate maine reusesc sa ajung iar la "locul faptei" sa-i demontez pinioanele de 5, desi nu ma entuziasmeaza deloc ideea sa o las desfacuta ( nu vreau sa se prafuiasca sau sa se "contamineze" cu mizerie, cred c-am s-o las pentru vineri dupa-amiaza si sambata. Continuarea duminica seara sau luni). Am trecut totusi luni pe la sudor si i-am sudat un stut de 3/8 pe teava aia de retur a circuitului de racire, ca m-am saturat sa tot cumpar antigel (e a 4-a sau a 5-a demontare a motorului; fie golirea lichidului va fi mai usoara si mai precisa - nici balta care ramane sub masina nu e agreabila! - fie nu voi mai demonta!)(nu am fost "pe faza" sa-i carpesc si suportul, ca ma bazam ca gasesc la vreun magazin tinicheaua aia!) Drum bun si fara pene! |
--------------------
Dacia Nova GTI
GTI 98
- IS 57 ENB
|
|
cristidb |
![]()
Post
#54
|
![]() Membru Group: Members Posts: 1.462 Joined: 23 May 02 From: Bucuresti ![]() |
Simeringurile de la planetare nu sunt la fel cu cele de berlina. Uita-te atent.
Cand strangi piulita si surubul de la pinioanele tretei 5 sa le strangi la cuplu cu o cheie dinamometrica. Printeaza manualul de service de SN si tine-l langa tine. La demontare o sa scoti piesele, dar la montare daca nu respecti ordinea nu o sa le mai pui la loc. Si oricum nu o sa tii minte cuplurile de strangere ale suruburilor. La montarea rulmentilor e recomandabil sa se unga suprafetele cu ulei. Aluneca mult mai usor. Tija de comanda poti sa o lustruiesti cu smilgher foarte fin pana ajunge lucioasa. |
--------------------
CBR 600 F4i ;
Astra GTC
Sport 124CP remap Superchips, K&N, Eibach.
- .
|
|
codrin_ando |
![]()
Post
#55
|
![]() Membru Group: Members Posts: 108 Joined: 6 March 07 From: Sv ![]() |
gti98:
"(Am golit uleiul, ocazie cu care am masurat aproape 3 litri, deci nu pierduse asa de mult cat ma temusem eu!)" Poti da mai multe detalii de cat, cum si pe unde pierdeai ulei de ai ajuns sa ai doar 3 l in cutie? Ma gandeam daca lasa balta sub masina de ulei de cutie sau curgea tare pe la semerincuri la planetara, priza, palier ? Asta ca o observatie in timp. Cum nu pot desface nici in ruptul capului surubul la cutie pentru umplere si cum pierd ulei pe la planetare si cam gasesc o pata de 1 sau 2 cm patrati dedesupt la drumuri mai incinse, nu prea stiu cat sa mai completez. Acum vreau sa schimb semerincurile la planetare si sa completez cu ce imi va curge....dar si cu restul. ![]() |
--------------------
DACIA
NOVA
1999 GT, 1,6l
- SV 04 PMU <<CODRIN_A>>
|
|
gti98 |
![]()
Post
#56
|
Membru autentic Group: Members Posts: 700 Joined: 12 November 05 ![]() |
Salut!
In primul rand, pentru desfacut dopul de la cutia de viteze, eu asa am rezolvat: se ia o bucata de platbanda de 50-60 cm lungime, 3 cm latime si 4-5 mm grosime; se gaureste cu un burghiu de 3 pana la 5 mm diametru, in interiorul unui contur de 10X10 mm, spre onul din capete. Partea dificila: se pileste pana se obtine gaura patrata de 10X10 mm, care sa intre pe dop. Forta pe care o dezvolta dispozitivul va deblca dopul (dupa asta, nu a mai pus nici un mecanic gheara pe dopul ala!) NU e necesar sa fie strans de "sa crape". Scriu un mic tutorial despre cutia de viteze de Nova. Mentionez ca nu am avut timp sa caut si deci nu am avut manual de reparatii (sigur in ala de intretinere nu va spune cum sa umblati in cutie!) Scule utilizate: chei fixe si tubulare (pentru trusa cu clichet): 11, 13, 17, 19, 32(!) Cheie Imbus de 6, din material adevarat (nu chinezarii de 2RON setul) Surubelnita; dorn de 4,8mm (pentru extras stifturile elastice de 5) si un dorn sub 7mm pentru stiftul din tija de comanda. Cheie patrata pentru dopurile de golire si umplere a cutiei Ciocan de 200-400g pentru impins dornul. Util un ciocan de lemn (se poate bate cu coada ciocanului clasic) Silicon pentru etansare; carpe pentru absorbit si sters uleiul; vas de colectare. Daca am uitat ceva, adaug la fata locului. Se demonteaza motorul de pe masina (am descris operatia asta pe un alt topic, despre ambreiaj); se goleste uleiul din cutie. Cat timp se scurge, se pot scoate stifturile de la planetare (eu am preferat sa le inlocuiesc cu doua suruburi de 5, cu lungimea de 45 de mm (partea filetata), fixate cu piulita; efortul de torsiune e preluat de canelurile imbinarii, singurul lor rol fiind sa impiedice iesirea axiala; de asemeni turatia planetarei si raza ei fac neglijabile fortele la care sunt solicitate) Un alt coleg a descris pe forum cum se scot, simplu si usor planetarele de pe iesirile din cutie (e necesara demontarea doar pentru una din fuzete (recomandat cea din dreapta), cealalta planetara va iesi la deplasarea cutiei; atentie sa nu smulgeti tripoda din articulatie!) Se desfac cele doua suruburi de 8 de fixare a reazemului dinspre fata si piulita de 10 de fixare a reazemului de la diferential, din spatele cutiei (mai este un reazem in fata, prins de corpul cutiei cu 2 suruburi lungi de 8, dar acestea trebuie desfacute pentru a inclina cutia la scoaterea motorului). Se ridica cutia si se trage usor spre dreapta masinii, scotand si planetara scurta. Operatia se poate face si manual, dar mai comoda e aceeasi macara care a ridicat si motorul. Cutia se pune pe banc, sau o masa solida. Atentie, va mai curge ulei din ea! Se demonteaza mecanismul rulmentului de presiune, apoi se intoarce cutia cu suprafata de contact cu blocul motor spre masa (diferentialul va depasi marginea mesei; e "boalfa" din lateral, de unde ies axele planetare). Pentru comoditate se vor demonta cele doua "picioare" de pe cutie, cu cheia de 17. In partea de sus se poate observa un capac, fixat cu 3 suruburi de 11 (la cheie). Se demonteaza acest capac si se admira perechea de pinioane a vitezei a 5-a. Se mai vad: axul de comanda al furcii vitezei a 5-a, capetele axelor de comanda a vitezelor 3-4 si 1-2, precum si axul pinionului de marche-arriere (Renault-ul vine din Franta), ceva mai gros. Pentru a demonta cutia, e necesara demontarea pinioanelor de viteza a 5-a. NU incercati, ca mine sa blocati pinioanele cu corp strain intre dinti! (Am stirbit pinionul mic si a trebuit sa-l cumpar - 33RON) Se introduce in 2 viteze: se apasa pe furca de a 5-a in jos si se apasa si axul de la pinionul de marsarier, astfel blocand pinioanele. Cu cheia de 19 se desface surubul din capul pinionului mic, si cu cheia de 32, piulita care fixeaza pe ax mecanismul de zavorare si pinionul treptei a 5-a. (piulita are o tesitura de siguranta; pe cat posibil nu bateti prea tare cu ciocanul in organele cutiei, pentru a nu deteriora rulmentii). Se tine "contra" cu un corp greu (de ex. un al doilea ciocan) si se scoate splintul care fixeaza furca vitezei a 5-a pe ax; se ridica cu grija ansamblul pinion mare- sincron- balador, sa nu sara crabotii si sa nu cada cei doi rulmenti cu ace de sub pinion. Piesele se pot pune in capac. Se scoate cu grija capacul de pe arcul ce impinge bila de sacadare a axului pinionului de mers inapoi si se scot arcul si bila, pentru a nu se pierde. Se desfac suruburile care fixeaza carcasa cutiei de ansamblul carter ambreiaj-diferential, se desurubeaza senzorul de marsarier, si se ridica usor carcasa cutiei, pana ce capetele tijelor de comanda ale vitezelor 1-2 si 3-4 coboara si permit iesirea bilelor de sacadare; se recupereaza bilele si arcurile lor, apoi se ridica in continuare, scotand odata cu capacul si tija de comanda a vitezei a 5-a. In orice caz, trebuie avut grija de a nu pierde bila si arcul de sacadare al acestei tije. Cu capacul dat deoparte, se pot vedea cei 2 arbori si cele 4 perechi de pinioane ale primelor viteze, pe baladorul de 3-4 fiind uzinata si dantura dreapta a pinonului de mers inapoi. Pentru a ajunge la simeringul de priza, trebuie scos arborele primar (trenul fix), iar pentru aceasta eu am scos pinionul de viteza a 4-a, apoi am demontat si furca de comanda a vitezelor 3-4 (nu se poate scoate simultan si tija de comanda a vitezelor 1-2 si cea a vitezelor 3-4, din cauza interblocajelor care impiedica cuplarea simultana a 2 viteze (1 si 3 sau 2 si 4 sau 3 si 5 sau 2 si mers inapoi; cele 3 piese situate intre tijele de comanda realizeaza aceasta - atentie sa nu pierdeti vreuna din aceste piese!; cand una din cele 3 tije sau axul pinionului intermediar de la mersul inapoi sunt scoase, exista riscul ca ele sa cada din locasuri ) Dupa demontarea furcii, se poate scoate ansamblul arbore secundar plus tija de comanda viteze 1-2. Din pacate, trenul primar nu se poate extrage singur; eu am demontat capacul diferentialului si am scos si diferentialul din locas, pentru a extrage ansamblul arborelui secundar (nu iese pinionul de cuplaj cu coroana diferentialului, dar nici pinioanele trenului primar pe linga cele ale arborelui secundar, desi sunt din ce in ce mai mici in apropierea capetelor dinspre diferential a arborilor). De asemeni e necesara demontarea piesei de comanda a arborelui pinionului intermediar de mers inapoi; trebuie scoasa siguranta din spatele surubului, apoi desurubat acesta si scoasa parghia de comanda, permitand ridicarea axului, odata cu arborele primar. Atentie la simeringul planetar din partea stanga, care ramane pe carcasa cutiei de viteze, in timp ce simeringul din partea dreapta "cade" ca urmare a faptului ca locasul lui se desface in doua la demontarea "capacului" diferentialului. Dupa extragerea arborelui primar, se poate scoate rulmentul cu role cilindrice si piesa port-simering, prin impingere spre fata din interior a acestui perete a cutiei. Montarea simeringului e destul de delicata, fiind necesara o bucsa (buterola) cu care sa se preseze egal pe toata circumferinta. De asemeni e necesara atentie, indemanare si delicatete la introducerea axului prin orificiul simeringului, muchia de etansare fiind destul de sensibila si fragila. (Mie nu mi-a reusit prea bine, tot mai pierde ulei, dar deocamdata nu ma mai bag in cutie) E bine de curatat si "capcana magnetica" adica magnetul prins cu unul din suruburile ce fixeaza o parte a mecanismului de comanda a schimbatorului, si care colecteaza pulberea metalica rezultata prin uzura pinioanelor. Remontarea se face "in ordine inversa", cu mentiunea ca se curata suprafetele de contact si se depune un strat cat mai subtire dar continuu de material de etansare (cauciuc siliconic). Se monteaza arborii cu pinioanele in angrenare (cu exceptia pinionului de viteza a 4-a, care se poate pune la urma) partea delicata e inserarea simultana si a axului pinionului intermediar pentru marsarier, care a trebuit demontat pentru a putea scoate arborele primar, precum si a tijei de comanda pentru vitezele 1-2. Atentie la cele 2+1 stifturi de interblocare a tijelor de comanda si axului pentru mers inapoi, precum si la piesa de ghidaj a axului mersului inapoi, care cad de la locul lor la extragerea tijelor si axului. Lipsa acelor "fleacuri" permite comanda simultana a cuplarii a 2 viteze "vecine" cu blocarea cutiei si/sau deteriorarea de pinioane-sincroane-craboti! Se reintroduce stiftul furcii de comanda pentru vitezele 3-4 si se repozitioneaza pinionul de viteza a 4-a pe axul secundar. Se remonteaza parghia de comanda a arborelui intermediar de marsarier si nu uitati siguranta din capatul surubului. Trebuie montat intai diferentialul si capacul lui, apoi carcasa cutiei (atentie la rondela de strangere a rulmentilor diferentialului!). La montarea cutiei, se vor introduce arcurile si bilele de sacadare, intai pe tija de a 5-a, apoi pe cele de 1-2 si 3-4 si dupa aducerea in pozitie si pe axul pinionului intermediar de mers inapoi ( care va fi adus sus cu un carlig, in "punctul mort", de ne-angrenare. Se insurubeaza cutia, verificand sa nu fie cuplata nici o viteza( mai putin a 5-a, care se poate manevra cu mana, la urma) Daca totul e in regula, se strang suruburile de fixare. Cu mana se apasa axul intermediar pentru mersul inapoi, apoi se pozitioneaza pinioanele vitezei a 5-a, fara a uita de furca de comanda. Se apasa mecanismul de cuplare si se strang surubul si piulita de fixare. Se reintroduce stiftul de fixare a furcii si se scoate din viteza a 5-a si din marsarier. Se remonteaza capacul peste pinioanele vitezei a 5-a. Se remonteaza senzorul de mers inapoi. Se insurubeaza dopul de golire si se toarna in cutie cei 4 litri de ulei, apoi se pune dopul, strangand cu moderatie. Se remonteaza mecanismul rulmentului de presiune. Se remonteaza "picioarele" de sprijin. Se remonteaza cutia pe masina, in ordine inversa ( se angajeaza planetara scurta, aliniind gaurile; se fixeaza in suporti si se cupleaza cealalta planetara, etc. Se re-monteaza motorul, etc. Sper sa nu fi uitat nimic (important) Multumesc pentru rabdarea de a fi citit un post atat de lung. Ultima mentiune: cu cheia dinamometrica se pot citi si cuplurile necesare pentru desfacerea suruburilor (sau piulitelor) Bafta curajosilor care se apuca!!! |
--------------------
Dacia Nova GTI
GTI 98
- IS 57 ENB
|
|
C a t a l i n |
![]()
Post
#57
|
![]() ______________________ Group: Members Posts: 12.175 Joined: 21 August 06 ![]() |
![]() ![]() ![]() |
--------------------
-
-
- Când vrei și, și, iese nici, nici!
|
|
cristidb |
![]()
Post
#58
|
![]() Membru Group: Members Posts: 1.462 Joined: 23 May 02 From: Bucuresti ![]() |
Bun tutorial, dar ai uitat cate ceva.
La demontare, arborele secundar iese si fara demontarea carcasei diferentialului. La remontarea cutiei, se introduc niste tevi pe gaurile prin care trec furcile de comanda, pentru a tine arcurile si bilele, si se cupleaza treapta 3 pentru ca toate furcile sa fie blocate. Cand se apasa carcasa bucatelele de teava cad. Atentie la simeringul planetarei stanga la operatiunea asta. Pentru a monta mai usor pinionul de mers inapoi se poate scoate stiftul din dreapta lui. Se va remonta dupa montarea pinionelor 3 si 4. |
--------------------
CBR 600 F4i ;
Astra GTC
Sport 124CP remap Superchips, K&N, Eibach.
- .
|
|
gti98 |
![]()
Post
#59
|
Membru autentic Group: Members Posts: 700 Joined: 12 November 05 ![]() |
Multumesc pentru completari!! Imi vor fi de folos la urmatoarea demontare!!
(Vara asta am planificata o curatare-reparare-revopsire-antifonare la "opera moarta" cum se spune la vapoare - asa-i Cataline (marinaru')? - adica partea "nevazuta", podeaua, cu care ocazie as usura-o de motor si de cutie si as schimba odata ca lumea nenorocitul ala de simering de priza!!) Si daca ne ajuta Dumnezeu (vorba marxistului!) poate o revopsesc.... Hai noroc, si fiti atenti ca am vazut o droaie de masini botite in ultimele zile! Bafta! PS E buna observatia ca se poate scoate arborele secundar fara demontarea diferentialului (mie nu-mi iesea?!) Nu am inteles ce stift se scoate de la pinionul de mers inapoi? Stima! This post has been edited by gti98: 3 May 2007, 20:19 |
--------------------
Dacia Nova GTI
GTI 98
- IS 57 ENB
|
|
C a t a l i n |
![]()
Post
#60
|
![]() ______________________ Group: Members Posts: 12.175 Joined: 21 August 06 ![]() |
aaa...așa se spune...dar nu știu dacă ai zis chiar bine...e treaba cu vice-versa...
La vapor: OPERA VIE este partea din carenă ce se află imersata (cea pe care se prind ierburile marine, de aceea se spune că e vie) OPERA MOARTĂ este partea din carenă (bordaj) de deasupra apei... ![]() Sorry for offtopic. This post has been edited by Catalin Marinarul: 4 May 2007, 18:07 |
--------------------
-
-
- Când vrei și, și, iese nici, nici!
|
|
![]() ![]() ![]() |
Lo-Fi Version Harta site Parteneri Jocuri online Curs Valutar HRH Haine din lana merinos | Time is now: 14th May 2025 - 07:36 |