Dimmer faza scurta, Preincalzire filament bec
![]() ![]() ![]() |
Dimmer faza scurta, Preincalzire filament bec
mariuscond |
![]()
Post
#1
|
||
![]() Membru incomod Group: Members Posts: 1.373 Joined: 3 November 05 From: Bucuresti ![]() |
|
||
--------------------
dacia
Logan
dizăl
- B52
|
|||
IRONICK |
![]()
Post
#2
|
![]() - Group: Members Posts: 22.543 Joined: 19 April 05 From: Romania ![]() |
Eu as fi preferat sa scapam de faza scurta pe becuri si sa trecem pe leduri din motive de consum ...
|
--------------------
CUGIR
Albalux 11
1982
- B-11-LUX
|
|
C@talin |
![]()
Post
#3
|
![]() Dealer autorizat droguri/Stil romantic: Sef. Group: Members Posts: 5.405 Joined: 5 December 05 From: cucu ![]() |
ca vine forba de leduri,mau spart la retina ledurile de frana de la ultimu audi a8.noaptea te omoara daca ai unu dala in fata .
|
--------------------
Range Rover
V8 5.0
Vogue SE
- B 666 IAD Sold my soul to the devil for the Range.
Ladies if you wanna hang with me, you need a good rope . |
|
IRONICK |
![]()
Post
#4
|
![]() - Group: Members Posts: 22.543 Joined: 19 April 05 From: Romania ![]() |
tu nu ai vazut inca ledurile de la bicicleta lui liviu ...
|
--------------------
CUGIR
Albalux 11
1982
- B-11-LUX
|
|
C@talin |
![]()
Post
#5
|
![]() Dealer autorizat droguri/Stil romantic: Sef. Group: Members Posts: 5.405 Joined: 5 December 05 From: cucu ![]() |
am vazut o lanterna de cap,care batea la 10 etaje cu 5 leduri albe de 3 mm
![]() deci liviu da flashuri mai ceva ca bixenonu ![]() |
--------------------
Range Rover
V8 5.0
Vogue SE
- B 666 IAD Sold my soul to the devil for the Range.
Ladies if you wanna hang with me, you need a good rope . |
|
mariuscond |
![]()
Post
#6
|
![]() Membru incomod Group: Members Posts: 1.373 Joined: 3 November 05 From: Bucuresti ![]() |
Fie vorba intre noi si o bricheta cu un led alb ajunge din balconul meu pina pe blocul vecin (~40m), acu' ca nu vad mare lucru (decit ca ajunge lumina pina acolo...).
Problema la leduri este ca tre' sa vezi si tu ceva cu faza scurta (nu tre' sa te vada numai aia care vin din fata), ledurile emit pe o lungime de unda pe cind becurile au un spectru foarte larg si nu stiu cum se comporta vedera/ochiul omului daca lumina e de o anumita culoare (fie ea si alba). De exemplu vad ca sint la moda niste becuri care lumineaza mai mult albastru cu care vezi "o sulă" in fata, da' cica-s misto... Cred ca, ca sa faci lumina alba cu leduri comparabila cu a unui bec tre' sa apelezi la leduri "speciale" care costa enorm fata de un bec. Eu ma gindeam ca la o masina "ieftina" cum e loganu', imbunatatirile sa fie utile si cu costuri reduse si de aia ma gindeam doar la protectia becurilor. De aia 'intrebam' daca "s-a jucat" cineva cu becurile (in general) si a vazut rezultate notabile (cresterea duratei de viata a unui bec) prin metodele de protectie amintite... |
--------------------
dacia
Logan
dizăl
- B52
|
|
Bujor Stefan |
![]()
Post
#7
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 713 Joined: 17 March 06 From: Bucuresti ![]() |
Eu am facut modificarea asta pe masina si merge bine mersi de jumatate de an.
Eu am facut un circuit astfel: - relee pe faza scurta si lunga - am posibilitatea sa aleg printr-un comutator daca vreau sa am o faza scurta usor diminuata (la aproximativ 90% din putere) atunci cand aprind pozitiile (treaba asta am facut-o pentru ca mi-am montat o pereche de Osram Night Breaker pe care nu vreau sa le incing aiurea prin oras sau cand nu am nevoie de toata puterea lor, pentru a nu le scurta durata de viata). - daca am facut modificarea de ai sus, am posibilitatea, prin acelasi comutator separat, ca atunci cand am faza lunga sa functioneze si faza scurta (aceasta din urma la acei 90% din puterea nominala). Durata de viata a becului in functie de tensiunea aplicata e stiuta de mult si e in felul urmator: - tinand cont ca la 100% tensiune aplicata (nu ma intrebati, cred ca ca asta inseamna la auto cam 13,5V), aveti 100% durata de viata. - la 95% tensiune - 200% durata de viata - la 90% tensiune - 400 si ceva % durata de viata - la 105% tensiune - 50 durate de viata Eu prin montajul de mai sus (inserierea unei rezistente de 0,11 ohmi) am obtinut aproximativ 90% din tensiunea care ajunge in mod normal la becuri (12,33 fata de 13,70). |
--------------------
Dacia
Logan
2006 Ambition 1,6
- B
|
|
IRONICK |
![]()
Post
#8
|
![]() - Group: Members Posts: 22.543 Joined: 19 April 05 From: Romania ![]() |
QUOTE(mariuscond @ 24 Aug 2010, 22:47) Eu ma gindeam ca la o masina "ieftina" cum e loganu', imbunatatirile sa fie utile si cu costuri reduse si de aia ma gindeam doar la protectia becurilor Bine, si eu m-am exprimat delicat ca un ciocan. Faza scurta pe leduri doar pentru lumini de zi. |
--------------------
CUGIR
Albalux 11
1982
- B-11-LUX
|
|
paul_p |
![]()
Post
#9
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 1.133 Joined: 1 April 06 From: psd=evil ![]() |
Arderea becurilor are in mare trei cauze:
1. Evaporarea filamentului de wolfram 2. Socurile mecanice de la pornire. Cand se aplica tensiune pe filament, acesta se deformeaza ca urmare a campului magnetic creeat de spirele filamentului. 3. Curentul de pornire. Filamentul rece are o rezistenta mult mai mica si curentul initial in bec poate fi de pana la 10 ori mai mare decat cel nominal. Evaporarea poate fi redusa prin reducerea tensiunii de alimentare. Halogenii din bec ajuta la redepunerea vaporilor de wolfram inapoi pe filament. Asta mai lungeste un pic viata filamentului, desi depunerea nu se face chiar uniform. Preincalzirea becului reduce atat curentul de pornire cat si socul mecanic. Ca sa fie util, curentul de preincalzire trebuie sa fie cam 15% din cel nominal. Am gasit si un grafic dragut, care arata relatia dintre tensiunea de alimentare a becului raportata la tensiunea nominala, luminozitate si durata de viata. [attachmentid=1627651139] Reducerea la 90% a tensiunii de alimentare creste intr-adevar viata becului de pana la 4 ori, dar scade si luminozitatea cu vreo 30%. In cazul becurilor obisnuite nu merita efortul preincalzirii sau reducerii tensiunii de alimentare. Becurile sunt totusi consumabile si sunt si ieftine. This post has been edited by paul_p: 25 Aug 2010, 00:25 |
--------------------
Fara
roti
fara ipocriti
- 2010
|
|
marksman |
![]()
Post
#10
|
Post mortem nihil est Group: Members Posts: 7.679 Joined: 1 November 04 From: sat ![]() |
|
--------------------
Opel / Mazda
Crossland X / CX-30
2019 / 2020 Charlie Foxtrot: Massively vote Charlie Golf for President!
|
|
elm |
![]()
Post
#11
|
![]() Biciclist de cursa lunga Group: Members Posts: 208 Joined: 30 July 09 ![]() |
Pai da, dar unde montezi lampa pentru DRL?
Am vazut la unele clio ca au faruri oarecum duble, acolo ar fi usor de montat, dar asa... |
--------------------
Dacia
Logan II
2018, Prestige
|
|
IRONICK |
![]()
Post
#12
|
![]() - Group: Members Posts: 22.543 Joined: 19 April 05 From: Romania ![]() |
Nu montajul ma deranjeaza, cat legalitatea.
Oricum cea mai buna metoda pentru cele existente este preincalzirea si reducerea luminozitatii pe timpul zilei. Nu de alta, dar una este sa dai 30RON pe un set de becuri si alta sa dat de trei ori mai mult. |
--------------------
CUGIR
Albalux 11
1982
- B-11-LUX
|
|
psychoo |
![]()
Post
#13
|
![]() Membru Group: Members Posts: 3.685 Joined: 23 August 07 From: Timisoara ![]() |
M`am jucat eu cu becurile cu filament la un focus care schimba de 2 ori pe an becurile de faza scurta.
Am facut un dimmer folosind un IRF1405 fara radiator (nu se incalzeste, Rds on fiind 5 miliohmi) pentru comanda ambelor becuri. comanda acestuia este facuta de un LMC555CM (functioneaza si sub 0 grade) pentru un 50% din putere doar in timpul zilei. montajul are si un senzor de lumina (fotodioda) legata la un amplif operational pentru histerezis (cam 30-40 secunde) care comuta un releu pentru schimbarea dintre 50% si 100% puteam sa folosesc doar irf`ul dar nu stiam cat de fiabil este montajul si pentru comutare rapida pe 100% am folosit releul. raportez ca de mai bine de un an jumate functioneaza perfect si becurile nu le`a mai schimbat de atunci. Am vrut sa fac si pentru solenza din dotare, logica trebuind sa fie inversa, ca sa il pot conecta in tabloul de sigurante. Am folosit pentru comanda IRF4905 dar acesta se incalzeste, iar lipsa de filtre creeaza un bazait in difuzoare. Pentru a scapa de bazait am experimentat cu un pic si 2 IRF4905 comandate in antiparalel. Zgomotul a scazut simtitor, puterea disipara pe mosfet a scazut mult ca si caldura emanata de acesta (se poate folosi in acest fel fara radiator) dar am abandonat proiectul din pacate. Atasez schemele ce le mai am prin calc. Prima varianta este cu operationalul pentru senzorul de lumina dar am apucat sa o modific pentru varianta solenza. Doar comanda finala e modificata. Schema v2 este ultima testata pe dacie, am si o versiune de soft cu care ii dadeam doar comanda pe mosfet`uri fara sa citesc senzorul de lumina, pentru teste. Daca vrea cineva acel pseudo-soft il voi posta. In functie de cum imi va permite timpul, voi finaliza candva proiectul ![]() In timpul zilei nu se observa 50% minus de putere decat daca mai sta o masina cu farurile la 100% langa pentru comparatie, si atunci da impresia de becuri galbene, dar se simte la consum (nesemnificativ) si in durata de viata a becurilor. Atasez si o poza cu solenza cu farurile dimmate cu 50%. Proiectoarele sunt aprinse pentru comparatie. In poza iese mai slab decat se vede in realitate, dar ca idee merge. Bafta L.E. pentru schema cu microcontroller parca am mai modificat pe cablaj modul de comanda al mosfetului, nu stiu daca schema reprezinta ultima varianta testata, dar voi verifica maine. Comanda trebuie data prin tranzistori, microcontrollerul nefiind capabil de mai mult de 20mA, iar la frecventa testata de mine mosfetul avea nevoie de ~200mA pentru a deschide complet si a minimiza caldura degajata This post has been edited by psychoo: 29 Aug 2010, 21:56 Attached thumbnail(s) Img830.jpg ( Size: 636.47k ) Number of downloads: 2268 Attached File(s) ![]() ![]() |
--------------------
Ford
Focus
Titanium, 2.0 TDCI, 2013 You deserve what you tolerate!
|
|
Iulikk |
![]()
Post
#14
|
![]() Fost Membru Solenzar Group: Members Posts: 8.949 Joined: 6 May 08 From: Litoral ![]() |
Pff.. da' sunt cam... chioare...
![]() |
--------------------
Autoturism
visiniu
cu roti
- CT ?? XXX Dieselul e pentru tractoare, gazul pentru butelii, iar benzina pentru masini.
|
|
psychoo |
![]()
Post
#15
|
![]() Membru Group: Members Posts: 3.685 Joined: 23 August 07 From: Timisoara ![]() |
Dupa cum am spus, poza agraveaza dimmerul. Fiind lumina afara si poza facuta cu telefonul pe auto, si`a modificat iso pentru a intuneca intreaga imagine.
Garantat nu se observa...circula taicamio si in tara si in afara tarii cu aceasta instalatie si nu s`a prins cineva vreodata, nici nu a fost oprit de vreun echipaj de politie sa il intrebe de sanatate. Iar pe timp de zi nu trebuie sa iti lumineze strada, trebuie sa se vada becurile aprinse, iar pt acest scop e perfect. In realitate, e ca si cum te`ai uita la poza mica (thumbnail). Se vede o diferenta, dar doar daca ai termen de comparatie, in acest caz lampile de ceata. This post has been edited by psychoo: 30 Aug 2010, 05:59 |
--------------------
Ford
Focus
Titanium, 2.0 TDCI, 2013 You deserve what you tolerate!
|
|
Maskatu |
![]()
Post
#16
|
![]() Logan 0.9 TCE Group: Moderatori DaciaClub Posts: 13.974 Joined: 2 July 08 From: zuzu ![]() |
Mie mi s-au ars 2 becuri x-treme power (la acelasi far) in decurs de nici 2 luni... nu m-ar fi deranjat atat de tare daca un bec nu ar fi costat ~60 de lei. Am pus astazi sigurante mai mici cu 5 amperi la faza scurta dar din cate am inteles am cam pus degeaba, pentru ca tot nu protejeaza filamentul, ci doar firele, in caz de supratesiune.
Vreo solutie mai ieftina si practica, exista? Sa montez relee? |
--------------------
Dacia
Logan
0.9 TCE - 2019
- ---
|
|
GIC |
![]()
Post
#17
|
![]() Doar membru Group: Members Posts: 929 Joined: 13 January 04 From: Oradea ![]() |
Releele nu protejeaza becul ci intrerupatorul. Pentru protectia becului vezi mai sus (pui in serie cu becul o rezistenta sau 2 diode in serie, sau dioda + rezistenta, sau chiar un PWM).
|
--------------------
Dacia
Duster 2021 TCe 150 EDC / Rover 45 1.6L -
2002 Nicio faptă bună nu rămâne nepedepsită!
|
|
tuti |
![]()
Post
#18
|
![]() wum, wum Group: Members Posts: 131 Joined: 11 January 10 From: Bucuresti ![]() |
Nu am incercat, dar sunt curios cum lumineaza becul la 7 volti....
daca se vede bine, atunci se poate face cu 1-2 relee foarte simplu. daca 50% luminozitate se obtine la 7 volti, atunci se inseriaza becurile, ceea ce permite preincalzirea filamentului. de aici pot fi mai multe montaje concepute. de ex: 1-la pornire, pornesc in serie, iar dupa x secunde se trece in paralel automat 2-cu senzor foto, in functie de lumina de afara, serie sau paralel 3-cu comutator, serie/paralel in functie de dorinta fiecaruia. |
--------------------
Dacia
SRN-Confort
2001
|
|
marius_golf |
![]()
Post
#19
|
Membru incepator Group: Members Posts: 6 Joined: 16 September 10 ![]() |
eu am becuri bosh 50+ de 2 ani (~23mii km). folosite normal.
au costat 90ron/2 bucati H7. nu inteleg de ce unii schimba 2-3 becuri pe an. Multumesc! |
--------------------
vw
golf
2001, 1.6 16v
|
|
einstein1984 |
![]()
Post
#20
|
![]() fan Dacia Group: Members Posts: 21.376 Joined: 12 November 05 From: Bucuresti ![]() |
Pentru ca nu au relee pe ele si au dat pe masina noua cat ai dat tu pe ea sh.
Cu placere! |
--------------------
daca nu ai o toyota
4X4,ai gresit
masina
- negru pe alb
|
|
marius_golf |
![]()
Post
#21
|
Membru incepator Group: Members Posts: 6 Joined: 16 September 10 ![]() |
QUOTE(einstein1984 @ 28 Sep 2010, 10:24) QUOTE(GIC @ 17 Sep 2010, 07:16) Releele nu protejeaza becul ci intrerupatorul. Pentru protectia becului vezi mai sus (pui in serie cu becul o rezistenta sau 2 diode in serie, sau dioda + rezistenta, sau chiar un PWM). nu fi rautacios! cineva scria mai sus ca la un focus a schimbat mai multe becuri. P.S. am dat chiar mai mult decat "ei" pe una noua! ![]() Multumesc! This post has been edited by marius_golf: 28 Sep 2010, 11:07 |
--------------------
vw
golf
2001, 1.6 16v
|
|
einstein1984 |
![]()
Post
#22
|
![]() fan Dacia Group: Members Posts: 21.376 Joined: 12 November 05 From: Bucuresti ![]() |
A mea la 4 ani avea becuri originale, le-am schimbat ca erau îmbătrânite si nu mai luminau cum trebuie pe faza scurta. Poate o fi si de noroc, sau de cât le folosești.
Daca mergi cu proiectoarele aprinse in loc de faza scurta te tin mai mult becurile. This post has been edited by einstein1984: 28 Sep 2010, 20:07 |
--------------------
daca nu ai o toyota
4X4,ai gresit
masina
- negru pe alb
|
|
Agrig |
![]()
Post
#23
|
Membru autentic Group: Members Posts: 3.065 Joined: 13 February 04 From: Jimbolia/Timisoara mai rar. ![]() |
In genere se arde faza scurta deoarece e cea mai folosita.
Marele dusman sint socurile de la drumurile noastre si filamentul cald. Eu am patit o data sa se arda ambele becuri pina seara desi dimineata erau OK , e adevarat ca si drumul pe care am fost era foarte prost Ideea de a porni faza incet nu ajuta insa ajuta mult daca pui un releu care sa porneasca faza scurta cind pornesti motorul si acolo reduci tensiunea spre becuri. Se poate face extrem de simplu cu un releu legat intre + de la functionare motor si lumini de pozitie. In felul asta cind pornesti motorul aprinde faza scurta. Cind aprinzi pozitiile se stinge faza scurta iar mai departe functioneaza in mod normal. Nu stiu acum precis daca in legislatie e scris explicit ca trebuie sa ai si pozitiile aprinse( pe spate) sau doar lumina de intilnire. Daca trebuie si pozitiile aprinse e un pic mai complicat dar tot se poate rezolva. Hyunday Tucson porneste automat faza scurta dar cu intensitate scazuta. Cind comuti pt noapte trece pe normal. La ala un bec tinea muuuult mai mult decit la o mazda B2500. Bafta! Ca pentru succes trebe si munca! Grig |
--------------------
Renault
Megane IV 1,33Tce
2021 Life "Proștii se înmulțesc cînd cei înțelepți aleg să tacă"
Nelson Mandela |
|
Ion_R5 |
![]()
Post
#24
|
Membru autentic Group: Members Posts: 256 Joined: 19 December 08 From: Bucuresti ![]() |
Gasesc utila aceasta facilitate.
Loganul nu are relee pentru becurile faza scurta/lunga??? As prefera pentru o astfel de facilitate utilizarea releelor si a rezistoarelor (nu as prefera o varianta cu tranzistori& diode& circuite integrate) Am facut cateva calcule U<nominal>1= 12 V Bec 55 W Curent Nominal 4.583 A Rezistenta 2.618 ohm Bec 5 W Curent Nominal 0.417 A Rezistenta 28.8 ohm Bec 15 W Curent Nominal 1.250 A Rezistenta 9.6 ohm Spunea cineva mai sus "curentul pentru incalzire sa fie circa 15% din curentul nominal" Tensiunea de lucru a circuitului electric auto este circa 13.5 V Trebuie inseriat un rezistor r2 (U=13.5, I = 0.68 A - adica 15% I<nominal>) U=(r1+r2)I r2 = 17.018 ohm In acest caz se pot folosi 2 becuri de 15 W inseriate si care au valoarea rezistentei 19.2 ohm (destul de apropiat de 17 ohm valoarea calculata si care conduce la un curent de incalzire egal cu 13.5% din valoarea celui nominal) Intrebare: Daca alimentarea pentru bobinele releelor pentru becuri o luam direct din circuitul existent (alimentarea actuala a becurilor comandate din butonul/parghia de la bord), de unde luam alimentarea becurilor??? Multumesc anticipat pentru raspunsuri! |
--------------------
Dacia
Logan
2010 Black Line 1.6 16v euro4
- B-xxxxxxx Jegul se curata cu apa si sapun. Insa nesimtirea, lipsa educatiei si a caracterului nu se anihileaza la fel de usor.
|
|
djasu82 |
![]()
Post
#25
|
![]() MEMBRU DACIA CLUB Group: Members Posts: 11.714 Joined: 26 December 06 From: Bucuresti ... ![]() |
Nu preferi tranzistoare fiindca nu sti sa le folosesti , tranzistori mos pot avea rezistenta interna extrem de mica pentru a comanda curenti foarte mari fara a se incalzi si deci putere dispitata mica.
Tu ce faci cu un releu si n rezistente , consumi curent pentru releu in plus dupa aceea fiecare rezistenta are o cadere de tensiune pe ea si deci disipa putere inutila aiurea . Un dimar se putea face si mai simplu cu 2 tranzistori si unuul de comanda pentru becurii realizat cu un mos sau doi. Caut schema si o pun . This post has been edited by djasu82: 19 Oct 2010, 16:05 |
--------------------
Dacia Super Nova
Opel 1.7 CDTI , Audi Q7 , GPS wayteq x950btfm
1999 / 2003 / 2008 /2011
- nnn
|
|
C a t a l i n |
![]()
Post
#26
|
![]() ______________________ Group: Members Posts: 12.175 Joined: 21 August 06 ![]() |
|
--------------------
-
-
- Când vrei și, și, iese nici, nici!
|
|
Ion_R5 |
![]()
Post
#27
|
Membru autentic Group: Members Posts: 256 Joined: 19 December 08 From: Bucuresti ![]() |
QUOTE(djasu82 @ 19 Oct 2010, 14:51) Nu preferi tranzistoare fiindca nu sti sa le folosesti , tranzistori mos pot avea rezistenta interna extrem de mica pentru a comanda curenti foarte mari fara a se incalzi si deci putere dispitata mica. Tu ce faci cu un releu si n rezistente , consumi curent pentru releu in plus dupa aceea fiecare rezistenta are o cadere de tensiune pe ea si deci disipi putere inutila aiurea . Un dimar se putea face si mai simplu cu 2 tranzistori si unuul de comanda pentru becurii realizat cu un mos sau doi. Caut schema si o pun . Multumesc frumos pentru precizari! Astept cu interes schema. Totusi nu e indicat sa utilizam relee, pentru protectia intrerupatorului de la bord pentru lumini? Intreb asta fiindca inainte am avut un Renault 5 (fabricatie 1987). Nu avea relee. Avea stricat intrerupatorul original (frantuzesc) si nu mai ramanea blocat pe faza mare. Asadar l-am inlocuit cu unul de supernova - fabricat in Turcia - care s-a incalzit rau de tot, ca s-a si deformat carcasa lui din plastic. Imi era frica sa nu ia foc, asa ca l-am montat tot pe cel frantuzesc care abia daca se incalzea un pic. De asta am spus ca as vrea sa utilizez relee. Si de asemenea ar vrea sa stiu de unde as putea sa trag alimentarea pentru becuri? Direct de pe alternator, cu o siguranta inseriata? Sau la Logan alimentarile trebuie sa vina din calculator? |
--------------------
Dacia
Logan
2010 Black Line 1.6 16v euro4
- B-xxxxxxx Jegul se curata cu apa si sapun. Insa nesimtirea, lipsa educatiei si a caracterului nu se anihileaza la fel de usor.
|
|
djasu82 |
![]()
Post
#28
|
![]() MEMBRU DACIA CLUB Group: Members Posts: 11.714 Joined: 26 December 06 From: Bucuresti ... ![]() |
Ceva si mai simplu durata de aprindere depinde de condensator iar aprinderea lampi e liniara deci fara a se pune direct tensiunea pe bec. Mai simplu de atat nu se poate.
Attached thumbnail(s) Fader_lamp.JPG ( Size: 55k ) Number of downloads: 1603 |
--------------------
Dacia Super Nova
Opel 1.7 CDTI , Audi Q7 , GPS wayteq x950btfm
1999 / 2003 / 2008 /2011
- nnn
|
|
Ion_R5 |
![]()
Post
#29
|
Membru autentic Group: Members Posts: 256 Joined: 19 December 08 From: Bucuresti ![]() |
Merci frumos!
Doresc cateva precizari (intrebari de ne-electronist) Cerculetele cu +13.0 V si +1.35 V din schema prezentata sunt surse de tensiune? De unde luam sursa de 1.35 V? NMOSFET reprezinta tipul de tranzistor, sau asta e chiar codul lui dupa care poate fi cumparat din magazin? |
--------------------
Dacia
Logan
2010 Black Line 1.6 16v euro4
- B-xxxxxxx Jegul se curata cu apa si sapun. Insa nesimtirea, lipsa educatiei si a caracterului nu se anihileaza la fel de usor.
|
|
mariuscond |
![]()
Post
#30
|
![]() Membru incomod Group: Members Posts: 1.373 Joined: 3 November 05 From: Bucuresti ![]() |
|
--------------------
dacia
Logan
dizăl
- B52
|
|
![]() ![]() ![]() |
Lo-Fi Version Harta site Parteneri Jocuri online Curs Valutar HRH Haine din lana merinos | Time is now: 10th May 2025 - 13:39 |