hadrian_
29 May 2005, 20:33
salut
Pai cum sa fie cu amortizoarele?In primul rand,trebuie sa ai amortizoare de tip vechi,pe care sa le poti demonta.Iti faci o cheie oarecum speciala.le demontezi,scurgi uleiul,etc.Apoi tre sa ai adunate de la amortizoare stricate tablele alea perforate de la piston precum si cele de la supapa inferioara.Apoi tre sa faci u alt reglaj,cel sport,atat la supapele de la piston,cat si la supapa inferioara.Cam asta este treaba.Si sa nu uit,sa ai lichid de amortizor,nimic altceva.IN comertul din brasov,se gaseste lichid de amortizor facut de Lufrifin.Astia la Bilstein folosesc unul nemtesc,albastru cica,care e ff bun la variatia vascozitatii cu temperatura,dar e bun si asta de lubrifin.
hadrian ziceai ceva de demontat amortizoare si facut modificari te pricepeu cred ca am gasit 2 vechi in pod nu sunt sigur ces cu ele am inteles ca esti din bv...
hai ca m-am trezit si eu cu bara asta stabilizatoare (sau cum dracu i-o mai spune...) si fac urmatoarea intrebare : Bara asta, pe fata, este supusa vreunei sarcini atunci cand rotesti volanul ?. presupunem ca esti pe loc sau ai rotile suspendate...
mersi
SGM.MYKE
1 Sep 2005, 10:43
QUOTE(bodel @ 14 May 2005, 01:38)
Bara stabilizatoare de papuc diesel are 28mm diametru dar are o alta forma fata de una normala, pret 650 mii in targ si 475 la service meridian
oricum cam scumpa pentru un rahat de fier ; eu tot la 2 una peste alta raman ca sta excelent pe drum mai ales pe serpentine
Ai dreptate forma e alta si trebuie schimbata si traversa, dar diametrul este de ~21mm (masurata pe banda de montaj ).
QUOTE(Mr.T @ 24 Aug 2005, 14:36)
hai ca m-am trezit si eu cu bara asta stabilizatoare (sau cum dracu i-o mai spune...) si fac urmatoarea intrebare : Bara asta, pe fata, este supusa vreunei sarcini atunci cand rotesti volanul ?. presupunem ca esti pe loc sau ai rotile suspendate...
mersi
daca esti in curba la 100 si de km/h atunci sigur apar sarcini in ea
dar daca stai pe loc nu se intampla nimic cu ea cand virezi rotile
ROBY 06-TFA
2 Sep 2005, 19:02
QUOTE(hecbv @ 2 Sep 2005, 01:02)
daca esti in curba la 100 si de km/h atunci sigur apar sarcini in ea
dar daca stai pe loc nu se intampla nimic cu ea cand virezi rotile
godmaaty
6 Sep 2005, 18:25
Mx - Moment de rasucire ( torsiune )
B-34-SGM
7 Sep 2005, 02:52
QUOTE(godmaaty @ 6 Sep 2005, 20:25)
Mx - Moment de rasucire ( torsiune )
Nu sunt singurul care a facut R.M. in facultate
godmaaty
7 Sep 2005, 11:44
Cumpilta materie dar....indispensabila.
nu scapam de R M nici dupa ce am luat examenul nasol moment
ciprianeduard
10 Sep 2005, 20:29
SGM crezi ca daca iau o bara standard de la dezmanbrari si o montez si eu langa cealalta crezi ca merge sau este prea tare ? Si te rog sa i-mi explici si mie unde ai facut bieletele antiruliu..
B-34-SGM
11 Sep 2005, 17:36
Mi le-a facut cineva pe strung. Daca vrei bari de dacie, mai am eu pe acasa cateva.
P.S. La Tricodava, ti-am vazut masina pe acolo pe langa spalatorie.
vreau si eu o poza de la cineva care a montat doua bare stabilizatoare pe spate pls sa vad si eu cam cum sunt montate ca nu gasesc sa adaptez nimica
ciprianeduard
17 Sep 2005, 01:45
QUOTE(B-34-SGM @ 11 Sep 2005, 17:36)
Mi le-a facut cineva pe strung. Daca vrei bari de dacie, mai am eu pe acasa cateva.
P.S. La Tricodava, ti-am vazut masina pe acolo pe langa spalatorie.
Nu mai e spalatorie e atelier
lord_sith
29 Mar 2006, 13:03
pe spate se poate monta bara mai groasa? vreun efect...?
incepator...nu arauncati cu pietre...
Muttley
29 Mar 2006, 13:14
Pe spate merg minunat 2 bare, baga-te odata sub masina si ai sa vezi ce frumos se pot monta, una de partea de sus a interiorului tirantului, cealalta jos. Mai trebuiesc ceva distantiere, saibe speciale si iese o treaba f buna. Eu stau cu al 2-lea set de bare de torsiune sub pat din iarna, cum mi se aranjeaza treburile, ma apuc de confectionat piesele necesare si de montat...
Si ce rezolvi ca pui 2? intreb si eu..
Muttley
29 Mar 2006, 13:36
Se inclina mai putin in curbe, in caz de manevre bruste nu mai face balansul ala de te vezi in primul pom, etc...
Stii ca e cam aiurea intrebarea ta, nu?
QUOTE(Muttley @ 29 Mar 2006, 13:36)
Se inclina mai putin in curbe, in caz de manevre bruste nu mai face balansul ala de te vezi in primul pom, etc...
Stii ca e cam aiurea intrebarea ta, nu?
Vad ca ai enumerat efectele pozitive..dar sunt convins ca exista si negative...va deveni prea teapana masina..se pierde din confort...
Nu?
Muttley
29 Mar 2006, 14:01
Se pare ca va deveni mai teapana la trecerea peste denivelari cu rotile de pe o singura parte. Confortul... nu stiu, vad dupa ce le-oi pune.
Alt efect neplacut este ca trebuie date jos cand mergi la ITP (mare scofala...). In rest... cam atat cred.
Profit de ocazie sa-i intreb ceva pe cei ce au folosit bare suplimentare sau mai groase...
Eu nu intentionez sa intervin asupra arcurilor... Intuiesc ca simpla dublare a barelor de torsiune, la prima vedere ar necesita amortizoare sensibil mai tari. Daca las amortizoarele normale, cu 2 bare/ punte vor aparea probleme?
Precizez ca am de gand sa montez pe fata de exemplu 2 bare de 17mm diametru, adica se va dubla rezistenta la torsiune.
Ma gandesc ca deja amortizoarele au ramas aceleasi pe daciile mai recente cu bare de 19 mm pe fata, adica un spor de 50% in rezistenta la torsiune. Cresterea mea cu 100% fata de situatia barei de 17mm ma obliga sa umblu si la amortizoare sau nu?
lord_sith
29 Mar 2006, 17:16
Eu ma gandesc sa pun pe masina mea pe fata si pe spate bare mai groase..poate de 28..are cineva de 28 sau ceva mai apropiat pe fata si pe spate?
vis-a-vis
29 Mar 2006, 19:51
A nu se confunda o bara de torsiune cu bara stabilizatoare (bara antiruliu)
QUOTE
RULÍU, ruliuri, s.n. Oscilație de înclinare a unei nave în jurul axei sale longitudianle, provocată de acțiunea valurilor înalte, când direcția de înaintare a navei este paralelă cu valurile. [Acc. și: rúliu] – Din fr. roulis.
Acelasi lucru se intampla si cu o masina, mai ales in curbe, iar aceste bari tind sa reduca acest fenomen.
Daca este mai mare, nu afecteaza decat prin tensiunile suplimentare aparute in articulatii.
ionut17
3 Apr 2006, 11:20
pe spate se potriveste bara stabilizatoare de la renault 18? daca da ce modificari trebue facute?
lord_sith
3 Apr 2006, 16:01
Are careva montat bare de papuc pe fata si pe state? modificarii? cum se comporta?
lord_sith
7 Apr 2006, 10:25
Modificari la montatul celor de papuc pe berlina nu cred ca se fac...dar cum se comporta?
muttley , nu trebuie sa bagi amortizoare mai tari . Sigur .
Acum vin si eu cu un set de intrebari oarecum retarde :
- daca bag pe spate bara mult mai groasa si pe fata nimic , in curbe 1 .se va ridica o roata din spate si 2. va creste caracterul subvirator ?
- invers , cu bara groasa pe fata si nimic pe spate , 1. masina va un puternic caracter supravirator , mai ales in decelerari 2 la manevre bruste se va ridica roata din fata ?
- ce se intampla daca se monteaza bare prea tari fata/spate . cu acelasi raport f/s al constantelor elastice ca standard ?
Muttley
7 Apr 2006, 14:48
Incearca o simulare in LFS.
QUOTE(SiloS @ 7 Apr 2006, 13:39)
Acum vin si eu cu un set de intrebari oarecum retarde :
- daca bag pe spate bara mult mai groasa si pe fata nimic , in curbe 1 .se va ridica o roata din spate si 2. va creste caracterul subvirator ?
- invers , cu bara groasa pe fata si nimic pe spate , 1. masina va un puternic caracter supravirator , mai ales in decelerari 2 la manevre bruste se va ridica roata din fata ?
- ce se intampla daca se monteaza bare prea tari fata/spate . cu acelasi raport f/s al constantelor elastice ca standard ?
la prima intrebare e cam cum spui tu se va ridica o roata pe spate asa ca e recomandat sa pui mai intai pe fata daca vrei sa pui numa o bara
la intrebarea 2 nu cred ca ai nevoie sa virezi atat de brusc incat sa se ridice o roata pe fata
la 3 .... pierzi confort-ul si pe fata trebuie sa schimbi bieletele ca s-ar putea sa cedeze
Muttley
9 Apr 2006, 00:09
QUOTE(SiloS @ 7 Apr 2006, 14:39)
- daca bag pe spate bara mult mai groasa si pe fata nimic , in curbe 1 .se va ridica o roata din spate si 2. va creste caracterul subvirator ?
Inainte de a se ridica roata de la sol mi-e teama ca vor ceda sudurile caroseriei.
Imagineaza-ti ca disproportionarea inclinarii masinii fata/spate supune caroseria in ansamblu unei torsionari. Ceva asemanator se-ntampla cand ridici masina pe cric, si constati ca usile nu se mai deschid/inchid normal...
Cred ca mai degraba ar creste caracteru' supravirator...
QUOTE(SiloS @ 7 Apr 2006, 14:39)
- invers , cu bara groasa pe fata si nimic pe spate , 1. masina va un puternic caracter supravirator , mai ales in decelerari 2 la manevre bruste se va ridica roata din fata ?
Caracterul va fi pronuntat subvirator zic eu. Roata fata din interiorul virajului nu cred ca s-ar putea ridica indiferent de combinatiile de bare folosite... Ca o observatie, torsionarea caroseriei despre care am pomenit mai sus ar trebui sa fie mai putin periculoasa in acest caz din cauza masei mici de pe puntea spate. Aceasta masa mai redusa contribuie mai putin la torsionarea caroseriei.
La decelerari, prin incarcarea puntii fata, aderenta pe aceasta punte va creste, subvirarea atenuandu-se.
QUOTE(SiloS @ 7 Apr 2006, 14:39)
- ce se intampla daca se monteaza bare prea tari fata/spate . cu acelasi raport f/s al constantelor elastice ca standard ?
Varianta asta ar fi cea mai apropiata de ideal, nu se pot intampla decat lucruri bune...
vis-a-vis
9 Apr 2006, 16:28
Si atunci cum iti explici adoptarea puntii semirigide la majoritatea automobilelor din anii '80?
_______
A, si caracterul subvirator se datoreaza mai mult diferentialului liber coroborat cu ruliul accentuat.
Supra virator inseamna ca "fuge spatele" , ca in curbe prima punte care pierde aderenta este puntea spate . Vorbim in aceeasi limba ?
LE : am vazut dacii in 3 roti , deci rezista nu e problema . Baiatul care a incercat asta avea pe masina portbagaj , deci centru de greutate inaltat si facea manevra prin rotirea cu rotile bracate la maximum . Nu poate fi considerat o ridicare veritabila ca la masinile Rally animal
, dar merge .
Muttley
15 Apr 2006, 19:08
In sfarsit, dupa indelungi cautari si studii am gasit solutia optima, zic eu, pentru upgradarea barelor stabilizatoare!
Dimensiunile disponibile pt barele de dacie sunt:
-fata: 17mm (pana-n '89), 19mm (dupa'89, primul model echipat cu ele a fost dacia 1320) si 22mm (papuc diesel);
-spate: 13mm (pana-n '89), 17mm dupa (despre tipul asta doar am citit, n-am verificat dimensiunea pe nici o masina personal).
Solutia este urmatoarea: bara de papuc diesel pe fata (22mm) si 2 bare de berlina modelul vechi (13mm) pe spate.
Scriu aici si un mic calcul care demonstreaza, zic eu, valabilitatea teoriei mele (in caz ca intereseaza pe cineva).
Se ia de buna solutia 17mm fata si 13mm spate, dpdv al distributiei rezistentei la ruliu fata-spate a masinii.
Pentru pastrarea distributiei optime fata-spate, teoretic ar fi valabila solutia cu 2 bare de 17mm pe fata si 2 bare de 13mm pe spate.
Practic, dpdv al montajului, nu-mi inspira incredere varianta cu 2 bare pe fata. Pe spate e ok. Ideala ar fi montarea unei singure bare pe fata care sa aiba aceleasi proprietati cu cele a 2 bare suprapuse. Si, aceasta bara este cea de papuc diesel!
. Iata de ce...
Calculand modulul de rezistenta polara la torsiune (Wp=3.14*D*D*D/16) pt varianta cu 2 bare de 17mm pe fata, se obtine val de aprox 1930mmc (2*Wp-ul unei bare).
Calculat pentru bara de papuc, rezultatul e de 2090mmc, f apropiat de cel anterior!
Asta-nseamna ca solutia bara diesel fata, 2 bare de 13 spate are raportul de rezist la torsiune = raportul solutiei 2 bare de 17 fata, 2 bare de 13 spate = raportul variantei standard! QED
Abia astept sa fac modificarea...
sobolan
15 Apr 2006, 19:18
am sa caut sa cumpar si eu o bara torsiune papuc si o s-o montez sa vad...vreo diferenta...cred ca da...
einstein1984
15 Apr 2006, 19:20
Ruliul ala la Dacie are si un rol benefic: te anunta ca te apropii de limita de aderenta si ar trebui sa o lasi mai moale. Daca se intaresc ambele bare anti-ruliu, la un moment dat o punte (cea fata cel mai probabil) va rupe aderenta extrem de brusc si fara atentionare (poate un fluierat de cauciucuri).
Cam asta face si un kart care intra prea tare pe un viraj, derapeaza urgent si fara sanse de redresare cu vreo frana sau contrabracare.
Muttley
15 Apr 2006, 19:24
Taci ma!
vis-a-vis
15 Apr 2006, 19:56
Nu, ca are dreptate. Daca umflii gumele prea tare si ai suspensia foarte rigida, derapezi in draci.
Muttley
15 Apr 2006, 20:18
Stiu ca are dreptate, da' n-o sa m-apuce damblale pe drumurile publice... In plus, odata cu barele voi trece si la niste pneuri mai joase si mai late. Apoi, modificarea vine sa amelioreze cat de cat comportarea masinii pe viraje, nu-i ca si cum as suda amortizoarele!
vis-a-vis
15 Apr 2006, 20:31
Am exagerat, o bara ca cea de pe diesel oricum nu afecteaza extrem ruliul.
Eu as pune de 2-3 ori mai groasa.
Diviza Australia a Monroe, scosese acum ceva anisori, un sistem revolutionar de bare antiruliu.
Barele erau foarte rigide si sectionate la mijloc. Acolo aveau montate cate 2 pistonase.
Pistoanele comunicau prin ele in X printr-o pompa hidraulica.
Efectul era ca in cube presiunea era transferata la roata care se "lasa" cel mai mult.
In teren accidentat ajuta rotile sa ramana la sol. Puntile aveau niste curse enorme.
Sistemul era pur mecanic si simplu de aceea cred ca nu s-a introdus in productia de serie. Electronica trebuie sa se vanda, nu?
george_slz
15 Apr 2006, 22:45
Foarte interesant topicul....imi pare rau ca nu l-ati pus in discutie pe vremea cand aveam si eu berlina.
Daca va ajuta cu ceva, ruliul de pe spate se poate reduce prin utilizarea de arcuri tari pe spate, ....tari nu mai lungi sau mai stiu eu....De asemenea e foarte important ca busele de la punte si bratele laterale sa nu aiba jocuri...
Problema voastra mai mare va deveni apoi confortul. Pe scaunele alea fara sustinere laterala nu poti sta in curbe. Eu la solenza se intampla sa iau curbe de 90 destul de largi cu 40-50km/h si ma tin zdravan de volan si ma imping in spatar ca altfel ma lipesc de portiera...e naspa sa ii vezi si pe pasageri ce nemultumiti sunt cand se tin de ce apuca cand simt ca fuge scaunul de sub ei. Si de lucrurile astea trebuie sa tineti cont. In rest veti sustine testul elenului mai bine decat Loganul.
Muttley
15 Apr 2006, 22:51
QUOTE(george_slz @ 15 Apr 2006, 23:45)
Daca va ajuta cu ceva, ruliul de pe spate se poate reduce prin utilizarea de arcuri tari pe spate, ....tari nu mai lungi sau mai stiu eu....
Problema voastra mai mare va deveni apoi confortul. Pe scaunele alea fara sustinere laterala nu poti sta in curbe.
Cu arcuri mai tari, masina devine caruta. Te zgaltaie de nu te vezi in gropi. Pt atenuarea ruliului, cel mai corect este a se interveni la bare. Astfel, capacitatea de amortizare nu are de suferit, sau n-are de suferit mult.
Cu scaunele ai dreptate, normal ca trebuie umblat si la ele.
cristidb
17 Apr 2006, 10:12
Cauciucuri mai late pe aceleasi jante nu imbunatatesc tinuta de drum. Ideal e ca janta sa fie cea mai lata pe care se pune cauciucul. Altfel cauciucul se deformeaza pe viraje. De exemplu eu am avut 175/70 R13 pe jantele de 5,5" si nu se comporta bine. Mult mai stabila e cu 165/70 R13.
vis-a-vis
17 Apr 2006, 10:47
Din cauza ca erau prea inalte.
Daca ar fi avut aceeasi inaltime, s-ar fi comportat mai bine.
Eu am 175/60/R13 si nu se compara cu cele de 165.
Sunt multe variabile care intra in discutie.
Amortizoarele, arcurile, barile stabilizatoare... chiar si bucsele, trebuie sa conlucreze.
Nu poti pune arcuri mai tari si amortizoare varza si sa ai pretentie de suspensie sport.
Muttley
17 Apr 2006, 21:27
QUOTE(Muttley @ 15 Apr 2006, 20:08)
Dimensiunile disponibile pt barele de dacie sunt:
-spate: 13mm (pana-n '89),
17mm dupa (despre tipul asta doar am citit, n-am verificat dimensiunea pe nici o masina personal).
Solutia este urmatoarea: bara de papuc diesel pe fata (22mm) si 2 bare de berlina modelul vechi (13mm) pe spate.
Am gresit in postul ala de 2 ori.
O data, al 2-lea tip de bare pt spate nu e de 17mm, e de 15mm. Am fost azi la magazin si am masurat.
In al 2-lea rand, rationamentul descris de mine acolo are la baza formula nepotrivita. (daca intereseaza pe cineva, cea corecta este Ip=3.14*D^4/32 , formula culeasa de
aici). Ca urmare, bara de papuc diesel e de fapt mai rigida decat 2 bare de 17. Ca sa nu mai obosesc pe nimeni, nu reiau calculul ci scriu doar ce am constatat.
Si anume, pe fata ramane bara de papuc dar, pe spate trebuie o bara de 13 si una de 15. Asta pentru o repartizare fata-spate a ruliului cat mai fidela celei specifice daciei 1300.
Ca o observatie... se stie ca dacia e o masina subviratoare. Adoptand prima varianta, aia cu 2 bare de 13 pe spate si cea de papuc pe fata, teoretic, acest comportament se amelioreaza, e chiar posibil sa devina sensibil supraviratoare. E bine, e rau, nu stiu. Personal, cand voi realiza modificarea, voi merge mai intai pe aceasta varianta...
vis-a-vis
17 Apr 2006, 21:34
O masina cu tractiune fata si cu motorul amplasat in fata puntii fata, n-are cum sa devina supraviratoare.
In cel mai rau caz, spatele poate fi rigid si un sofer neexperimentat sa puna frana in curba si sa-i plece spatele.
Daca iei curba cu picioru-n gaz, cu tractiune fata, cat de rigida ar fi suspensia spate, n-are cum sa descrie o supravirare in sensul clasic al cuvantului.
Muttley
17 Apr 2006, 21:40
N-ai fost atent, ideea-i ca masina e cu atat mai supraviratoare cu cat e spatele mai moale. Eu cel putin asa cred (in ciuda celor scrise de mine mai demult
).
De exemplu, daca dai bara antiruliu spate jos cu totul, spatele fuge mai usor in curbe.
vis-a-vis
17 Apr 2006, 21:59
Eu ma indoiesc.
Ruliul o face sa agate cu pneul de asfalt dar poate sa topaie ca toti dracii.
"Fuge" de spate in hopuri.
Daca-i prea rigida, cand rupe aderenta, s-a dus cu totul, nu o mai opreste nimic.
Trebuie gasita echilibrul optim intre arcuri, amortizoare si bara antiruliu.
La toate astea se mai adauga si oscilatia pe orizontala a puntii, care "joaca" din articulatii, respectiv bucse.
Vis a vis , esti pe din-afara .
Dacia , ca toate masnile cu 4 portiere + porbagaj
are bara pe spate mai tare decat ar trebui . Deci cel mai bine ar fi cu raportul constantelor f/s in favoarea fetei , care ar trebui sa fie mai tare . Muttley , go for it si spune-ne rezultatele .
Dupa cum am mai citit colo si dincolo , am ajuns la concluzia , pe care o cautam in alt topic aici , ca daca fata e tare si spatele moale masina e supraviroatoare respectiv invers . Matleii , fata tare si spate moale . Go for it , again !!!
Muttley
17 Apr 2006, 23:29
QUOTE(SiloS @ 18 Apr 2006, 00:25)
Matleii , fata tare si spate moale . Go for it , again !!!
Adica s-o fac supraviratoare?!?
vis-a-vis
17 Apr 2006, 23:34
Daca incepeti sa spuneti ca vreti sa faceti drift cu dacia, apoi atunci inseamna ca am gresit, forumul, localitatea, tara, continentul si galaxia.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please
click here.