Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Releu stergatoare NOVA
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Dacia Nova
Pages: 1, 2
cristimm
Unde este amplasat releul de temporizare al stergatoarelor la NOVA? L-am cautat peste tot si nimic.
Ov
nu cumva e pe placa aia cu relee si sigurante, din stanga volanului ?

P.S. esti sigur ca ai temporizator ?
paulp
Sint 2 tipuri de relee.
1. O placa direct pe motorul stergatoarelor.
2. Un releu montat undeva sub bord cam in spatele ceasurilor.

Eu am avut de ala direct pe motor, dar l-am scos pentru ca nu mai mergea temporizarea, dar nu mai mergea nici revenirea la 0.
Acum merge pe direct (nu am temporizare, dar am revenire la 0).
klaus
Normal ca ai revenire la 0, ca aia e din circuitul motorului stergatorulu, nu are nici o treaba cu releul de temporizare...
Ov
ba da !
daca temporizatorul e stricat, nu mai ai nici revenire la 0 (ca alimentarea pt trasa de revenire la 0 e data prin temporizator in cazul in care ai, daca n-ai, e direct)
paulp
Corect. Dupa ce am scos acel circuit si am legat doar firele pentru alimentarea motorului (pentru 2 viteze), am revenirea la 0. De temporizare ma ocup personal smile.gif
cristimm
Multumesc pentru raspunsuri. Temporizare are. Pe placa de relee si sigurante nu este, le-am palpat pe toate si am ascultat cu urechea aproape de ele. Nici prin bord nu se auzea vreun click, deci ramane varianta cu placa direct pe motoras. Am sa verific.
nik
Este la motoras mi-a zis si mie un mecanic mai demult ca eram curios
BV99
Spuneti-mi va rog cum ajung sa schimb releul ala de temporizare ca nu l-am gasit pe motoras si nici in cutia cu sigurante. Ma dispera faptul ca trebuie sa opresc eu stergatoarele si temporizarea aia chiar imi folosea.
Merci
paulp
Scoate circuitul ala electronic de pe motoras, du-l la un electronist sa ti-l repare si apoi o sa-ti mearga temporizarea.
Daca vrei doar sa-ti revina la 0, scoate circuitul, pune firele pe direct, si gata.
mihai0070
Sal am si eu probleme cu stergatoarele ... faza este ca nu am punctul 0 dar nu mai am nici oprire ... adica daca dau din stergatoare .. nu se mai opresc decat daca deconectez bateria pentru vre-o 10 sec care ar fi problema ...
Scuze ca am redeschis topicul asa de vechi dar am vazut ca se discuta problema mea ... sper ca se poate sa continuam aici ...
mihai0070
Chiar nu stie nimeni dece nu se mai opresc stergatoarele ...
mihai0070
Ajutor !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Stergatoarele nu se mai opresc .......decat daca .....scot bateria ...... unde mama masi este releul ala ca am demontat blocul de control stergatoare si nu este acolo ... pe placa cu sigurante nu este nimic ... am scos toate releele si stergatoarele merg ... se opresc doar daca scot siguranta sau bateria .... sad.gif
gti98
Salut!
La Nova mea, model GTi 1998, temporizarea e pe o placuta situata langa motor, ca si mecanismul cu cama, pentru aducerea "la zero". Comutatia e realizata cu tiristor (nu are releu clasic, cu contact), si probabil este ceva oarecum deosebit, fiindca hm!, comanda temporizarii se face pe doua fire deci releul e permanent sub tensiune. Deci e de asteptat ca si revenirea la zero sa treaca prin releu.
Se demonteaza mecanismul de stergator si releul are un capacel de plastic care se scoate. Un mic sfat: noteaza legaturile care vor fi dezlipite.
Bafta!!
mihai0070
Deci ca sa scot acest releu de temoprizare (datorita caruia nu se mai opresc stegatoarele decat daca scot siguranta ) trebuie sa dau jos motorul de stergatoare ... si il gasesc sub el ...
mihai0070
Am gasit releul de stergatoare la NOVA ... este amplasat sub motor ...(diseara o sa pun poze cu el ...) este un releu tampit de tot ... cu un tiristor ...si un montaz electronic de toata jena ... nu am reusit sa il fac si nici un prieten electronist de meserie nu a reusit sa ii dea de cap sad.gif asa ca am eliminat complet circuitul electric din motor si este pus pe direct (oprirea realizandu-se din cama ) temporizare mumu dar macar merg cele doua trepte de viteza ca si asa se anunta ploaie in zona bucurestiului ... si de temporizare ...ma ocup chiar eu ... unic si personal biggrin.gif detalii pentru cei care ai au probleme (posesori de nova)... pot posta pe acest topic ... Problema mea era ca stergatoarele nu se mai opreau ...odata pornite ...
apollo
Mihai, fa niste poze ca vreau si eu sa vad unde e.daca zici ca e sub motor, cred ca pana poimaine am sa-l caut.

te rog mult.ca si eu am ceva mici probleme cu stergatoarele.
mihai0070
Da fac poze si va arat exact unde este ... dar abia diseara reusesc sa le incarc pe site ...
Detalii pana apar pozele ...(masina Dacia NOVA GT 1997) posibil ca la versiunile GTi sau modele 99 sa nu mai fie acolo...
Se deschide capota la motor ..si langa vasul cu lichid de spalat parbrizul ...este amplasat motorul de stergatoare ... in care intra 3 mufe ... un papuc singur ; o mufa mare cu 6 pini (parca ) si unca una cu 3 ... daca tin bine minte ...toate mufele intra intr-o cutiuta de plastic care acopere spatele motorului...in acea cutiuta este releul ... care arata ca un circuit integrat clasic (nu ca un releu clasic) ate un tiristor ... care se cam duce un condensator care iar este si ala foarte sensibil ... detalii mai multe diseara cand vin si cu poze ....
mihai0070
Iata si pozele cu releul de temporizare de nova ... [attachmentid=43451][attachmentid=43452] unde este arasat si cum se scoate ..scrie in postul de mai sus ...


releul asta din poza contine mici modificari ... pentru ca a fost reparat ..(am facut si eu poze la final ... nu m-am prins mai devreme )
soulraven
va rog mult, vreau si eu diagrama de legaturi pe un releu de genu asta, am si eu si nu stiu sa il leg pe masinuta mea dacia 1300:)
mihai0070
Releul de nova nu merge pe 1300 ... decat sa ii faci adaptari si sa il muti undeva in masina sum bord ... din fabricatie el este pus in motorul de stergator cu care este dotat dacia nova ...
soulraven
pai cu tot cu adpatori.....ele sunt la fel.motorul este la fel, totul este la fel, numai legaturile trebuiesc adaptate...iar asta nu stiu.pentru ca nu am avut ocazia sa vad o nova cu legaturile astea.....
gti98
Salut!
Parerea mea (!) e sa nu te complici. Pentru Dacia 1300 exista un releu de temporizare cu montaj pe bordul de 1300 (eu am vazut personal 2 variante: una care avea doar potentiometrul cu intrerupator, montat pe bord iar restul intr-o cutiuta cam cat cea a releului de semnalizare, dar de alta forma, si alta cu tot montajul intr-o singura cutiuta, de lagarul axului potentiometrului facandu-se si fixarea in bord)
Temporizatorul de Nova a eliminat releul electromecanic, dar la capatul de cursa contactul ala "cu cama" schimba intrarea in motor de la +12 volti la masa si realizeaza franarea electrica a motorului si oprirea rapida a stergatoarelor, chestie care nu stiu cum o realizeaza "electronicu" (Am inceput si eu un releu cu comutatie statica, dar ideea era ca avea 2 tranzistoare unul spre plus si celalalt spre masa, conducand alternativ)
Promit ca fac reverse engineering si postez schema si comentarii, dar cand voi avea timp.
Bafta!!
soulraven
detin mai multe asemnea module de temporizare de stergatoare si este pacat sa nu folosesc. de ce sa mai cumpar cand am deja?, dar mi-ai dat o idee, care ar fii rostul celor 2 terminale pe care nu le-am indicat...poate imi confirmi banuielile si cele 2 terminate se leaga exact pe cama....
paulica
Relee Nova/SN:
http://www.electromagnetica.ro/ro/pdf/pdf_p2_c1_01.pdf
http://www.electromagnetica.ro/ro/pdf/pdf_p2_c1_08.pdf
Eu prin magazine am intâlnit doar modelul 80287 care are integrat U642B. Pt informatii despre integrat cautati pe ATMEL.com
Releul Dacia (despre care zice GTI98):
http://www.electromagnetica.ro/ro/pdf/pdf_p2_c1_10.pdf
Parca modelul asta, mai nou, care are reglajul in trepte are integrat U641B dar nu bag mâna in foc.
In alta ordine de idei exista nove ( si a mea) la care releul de stergatoare este sub bord undeva prin dreptul volanului. Astea sunt alea care au bord Takosan (ca la SN) si nu au temporizare variabila, adica cadenta mersului intermitent al stergatoarelor nu este reglabila.
Cu stima
Paulica
soulraven
azi am reusit sa montez si eu releul de temporizare, cel cu tristor...daca are cineva nevoie de o diagrama de instalare pentru un asemena releu pe o dacie 1300...stau de dispozitie.....
Executron
Puteti sa-mi explicati si mie cum as putea "lega pe direct" stergatoarele? Pentru ca observ ca repararea lui este grea spre imposibila....

Cred ca problema mea cu nerevenirea stergatoarelor la pozitia 0 (se opresc oriunde) are leg cu acea placa de integrate (pe care n-am descoperit-o inca)...

Mie nu mi-e clar. Temporizarea se face din maneta (unde este un potentiometru) sau se face din acea placa?
C a t a l i n
Din ambele. smile.gif
Executron
Ah deci poate fi responsabil pentru "caderea" sistemului de temporizare atat potentiometrul cat si releul acela tip "integrat clasic".

Daca imi puteti explica cum leg "pe direct" pentru ca ma enerveaza la culme problema cu opritul oriunde pe parbriz a stergatoarelor.

De asemenea daca mai are cineva idei referitoare la repararea releului acela urat.
bygy007
da acea placa jos pune-l pe direct si poate te ajut eu ( sa incerc ) sa o repar wink.gif
Executron
Am inteles, noroc cu pozele de pe celalalt topic ca pur si simplu nu intelegeam unde este placa aceea smile.gif. Maine scot mecanismul de la stergatoare ca de prea multa vreme am amanat operatiunea.

Te voi tine la curent smile.gif

Ms mult!

20 Sep 2008, 12:37:
Asa, am demontat mecanismul smile.gif

Pare sa aiba un condensator de 22 micro (pico?) farazi pe el curs, s-ar putea sa nu functioneze din cauza aceea?

Daca mai ai alte comentarii sunt binevenite smile.gif

De asemenea tot nu l-am prins cum il leg pe direct, daca imi puteti arata clar pe pozele astea mai noi.

Multumesc mult!
C a t a l i n
A mai fost reparat?
Executron
PAI eu am luat masina in grija de la mama mea care STIU SIGUR c-a avut probleme asemanatoare prin 2001-2002, maneta i-a fost schimbata iar acuma cand am scos mecanismul de acolo nu erau conectate mufele de la temporizator deloc acolo (adica cea cu 2 intrari + una cu o intrare. Era conectate doar cea mare cu 6 pini).

Deci eu cred ca da. DAR temporizatorul nu mai functioneaza de prin 2003-2004.
bygy007
incearca sa schimbi condesatorul , are 22 micro dar ia-l la tensiune mai mare de 16 V vezi ca are polaritate , la cei care se prind in picioare dunga reprezinta minus
Executron
Priceput, o sa vad unde gasesc smile.gif

Ar mai fi intrebarea (pana schimb condensatorul) cum pot sa leg pe direct mecanismul? smile.gif
abram_burel
Cum zicea si kalus candva, n-are nici o legatura temporizarea (si tot circuitul electronic publicat in... pictorial) cu faptul ca stergatorul nu vine la "zero". Oprirea in pozitia "de jos" se face dintr-un contact atasat mecanismului stergatorului.
bygy007
QUOTE(Executron @ 20 Sep 2008, 14:16)
Priceput, o sa vad unde gasesc smile.gif

Ar mai fi intrebarea (pana schimb condensatorul) cum pot sa leg pe direct mecanismul? smile.gif
*


gasesti la magazinele de piese electronice , daca esti din bucuresti la maica domnului , conex , etc

ca sa-ti mearga stergatorul la revenire urmareste schema , trebuie sa fie identica cu cea de berlina (chestia cu cama)
Executron
Schimbat condensator smile.gif

N-am gasit decat modelul asta mai mic.

C a t a l i n
Dacă e de 16 volți e bun, să nu fie mai mic...
Executron
16V are wink.gif. Aparent nu prea se mai gasesc axiali...
variable_dynamics
Frumos ar fi sa izolezi terminalele condensatorului cu niste varnish termoretractant sau cu alt tip de izolator. Stiu ca nu exista risc de scurtcircuit insa.... Parerea mea. smile.gif
QUOTE
16V are . Aparent nu prea se mai gasesc axiali...
Se gasesc, insa mai greu. Gasesti axiali la 25 V(nu strica sa supradimensionezi un pic wink.gif ).

Numai bine.
Executron
GREAT SUCCESS!!!! icon_mrgreen.gif icon_mrgreen.gif

Am rezolvat-o astazi nu fara palpitatii. Am pus placa la loc, am facut legaturile... Cand ii dau sa mearga nu merge.. nimic... verific siguranta, era ok.. Bun.. Mai incerc eu... Apoi realizez ca masa si-o ia din cele 3 suruburi asa ca repede l-am montat si am fost f. happy sa descopar ca mergea perfect. Extaz icon_mrgreen.gif . Il scot pentru a-i lega cum trebuie legaturile, suruburile totul ca la carte. Il montez. Nu merge... Ma enervez si pierd 30 min incercand totul.

Ma uit la siguranta din nou. Sarita... O schimb, montez totul si functioneaza totul. Revin la punctul 0 stergatoarele, functioneaza perfect temporizatoru. Sunt f. multumit smile.gif

DAR smile.gif, mai o mica nelamurire. smile.gif. Cand dau sa stropesc parbrizul pornesc no prob stergatoarele automat DAR fac o singura cursa daca stropesc putin. Adica cat trag de maneta sa stropeasca, merg, apoi cand o eliberez, isi termina cursa si raman la 0. Eu auzisem ca trebuie sa faca 2-3 curse macar (cum mi se pare normal). Idei? happy.gif

Oricum sunt super multumit pentru ca ultimul electrician consultat mi-a spus "schimba maneta sau tot ansamblul stergatoare .." mijto.
C a t a l i n
Eu știu că fac o singură cursă la Nova. 2-3 la mașini mai pricopsite.
abram_burel
Ca sa faca mai multe curse trebuie ca "releul" sa poata prelungi impulsul primit de la maneta pe o durata mai mare. N-am mai mers cu Nova de multa vreme, dar banuiesc ca asa o face (doar o tura). Nu stiu ce are prin el, dar o sa incerc sa ma uit (daca nu uit pana sambata smile.gif )
99MMH
Salutare
@ MAERSK - La nova mea din `98 asa fac (si la altele care le-am am studiat ) :
- tras nitel de maneta (cred ca sub o sec.), stropit si o tura la stergatoare;
- tras , tinut mult de maneta, stropeste parbrizul cat tragi de maneta, si stergatoarele fac trei ture, chiar daca eliberezi maneta.
La modelele cu temporizare variabila releul este in compartiemntul motor atasat la motoras asa cum s-a descoperit intre timp. La modelele cu temporizare fixa - (atat GT cat si GTi, model maneta takosan parca) releul se afla in compartimentul sigurantelor.
Atat la nova mea cat si la cea care am avut-o de la servici (pe injectie) functia cu baleierea stergatoarelor la spritarea parbrizului cu nr diferit de ture in functie de cat tii tras de maneta era functionala.
Toate bune RO_flag.gif
C a t a l i n
Fac o singură tură după ce eliberezi maneta, indiferent cât timp ai acționat-o...
99MMH
cand ajung unde am masina o sa verific mad.gif dar stiu sigur ca daca trag nitel (cred ca totusi, fara sa intre pompa de apa ) face o tura, una singura icon_mrgreen.gif
C a t a l i n
Păi asta spun și eu... Face 1 singură... Nu face mai multe, indiferent când eliberezi maneta. Normal că dacă o ții trasă, baleiază permanent, dar după eliberare, doar 1.
gti98
La mine nu a facut nici o cursa, de noua. Si prefer asa, ca daca pleaca imediat e pe uscat si mai rau manjeste. Prefer sa-i dau eu comanda, dupa ce s-a umezit deajuns parbrizul.
Toate cele bune!
flam
Domnilor , multe lucruri folositoare am aflat aici , pentru care multumesc la toti , asa ca indraznesc si eu o rugaminte : are cineva schema electronica de la releul de mai sus ?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.