Hai sa mai pun si eu un plus de informare aici:
Agenții de circulație nu vor putea da amenzi pentru neechiparea cu cauciucuri de iarnă, în lipsa unui reprezentant al RAR. “Constatările se pot face de către Poliția Rutieră împreuna cu RAR, sau de către RAR. Agenul de poliție de unul singur nu poate constata abateri, și ca atare nici să dea amenzi”, a explicat pentru Jurnalul Național comisarul-șef Lucian Diniță, șeful Direcției de Poliție Rutieră.
Ordonanța 5 din 2011 prevede obligativitatea echipării mașinilor cu cauciucuri de iarnă atunci când acestea se deplasează pe drumuri acoperite cu zăpadă, gheață sau polei. Deci, dacă circuli pe un drum uscat – nu ai nicio problemă, dacă ai intrat pe unul cu gheață sau zăpadă – riști amenda.
“RAR ne-a comunicat că pot fi folosite și cauciucuri all-season, însă numai dcă au mențiunea specială de tip M, M+F,MS sau M&S”, precizează șeful Poliției Rutiere.
Atenție! Unii întreprinzători au început să producă colante cu coduri de iarnă care sunt lipite la cald pe cauciucuri care nu îndeplinesc condițiile ordonanței. În această situație, cel care le pune în vânzare poate fi tras la răspundere.
Începând cu 1 noiembrie, aplicarea noilor prevederi devine obligatorie, iar perioada obligativității echipării cu cauciucuri de iarnă nu este limitată. Spre exemplu, este posibil ca și în aprilie, pe anumite drumuri să existe zăpadă, gheață sau polei, iar în această situație șoferii vor rămâne obligați să folosească respectivele cauciucuri.
„În legătură cu certificatele de conformitate pentru cacuciucurile luate de afară, din punctul de vedere al poliției rutiere acest lucru este o aberație”, spune Diniță. ”Cel care cumpără spre exemplu, o mașină din țară, la mâna a doua, de unde ar putea primi un astfel de certificat pentru cauciucurile de pe mașină?”
”În funcție de tipul de cauciuc, înălțimea profilului pentru ca acesta să fie eficient este cuprinsă între 3 si 5 mm. Verificarea acestei condiții o face specialistul de la RAR, pentru că nu o să bage pixul agentul de circulație ca să verifice gradul de uzură”, spune comisarul-șef Diniță.
”Vom da dispoziție ca în zonele unde sunt semnalate ninsori să fie instalate echipaje de poliție rutieră împreuăn cu reprezentanții RAR. Aceștia, la intrarea în zona afectată de ninsoare, vor face filtre și vor verifica dacă mașinile sunt echipate cu cauciucuri de iarnă”, avertizeză șeful Poliției rutiere.
Amenda va fi aplicată șoferului, și nu proprietarului mașinii, pentru că șoferul are obligația legală de a se îngriji de pregătirea mașinii pentru drum.
Sancțiunile se pot da și dacă mașina respectivă nu este implicată într-un accident. Șoferul riscă o amendă curpinsă între 9 și 20 de puncte, adică între 5 și 12 milioane. În cazul unui accident, șoferul va plăti și daunele.
Asiguratorii au spus că nu vor acorda despagubiri în cazul accidentelor provocate de mașini neechipate corespunzător pe drumurile acoperite cu zăpadă, gheață sau polei.
Începând cu 1 noiembrie, la Minsterul Transporturilor, în cadrul comandamentului de iarnă va funcționa un punct de informare privind starea drumurilor. Orice șofer, înaint de a pleca la drum se poate interesa aici pentru a afla dacă pe traseul ales există zăpadă sau urmează să ningă.
În cadrul Direcției de poliție rutieră va exista o grupă operativă pentru monitorizare și intervenție. Toate mașinile poliției rutiere sunt echipate cu cauciucuri de iarnă iar Loganurile MCV au fost echipate de la livrare atât cu cauciucuri de iarnă, cât și cu cele de vară. La nivelul Poliției Române au fost demarate procedurile de achiziție de cauciucuri de iarnă pentru toate mașinile.
Cauciucurile de vară crapă la frig și își pierd proprietățile, în timp ce cauciucurile de iarnă își păstrează proprietățile și conferă condiții suplimentare de siguranță în trafic.
Studiile arată că în timpul frânării, spre exemplu, cauciucurile de iarnă sunt cu 5% mai eficiente decât cele de vară