Hai noroc la toata lumea. De multi ani ma chinui sa ajung la Sulina, insa abia la sfarsitul lui 2013 am reusit. Fara prea multa introducere, pentru ca nu are rost.
Duminica, 29.12.2013
Pe la ora 09.00 am plecat din Bucuresti, cu masina, si gratie noilor autostrazi A2 si A4 pe la ora 12.20 parcam in Tulcea, in parcarea platita a autogarii, langa Politia de Frontiera. Parcarea in locurile amenajate la Tulcea costa 6 lei pe zi, plata se face la un aparat automat si bonul pe care il elibereaza automatul se pune pe bordul masinii, in loc vizibil.
Fiind duminica, singura legatura cu Sulina era asigurata de nava rapida, care pleaca de la Tulcea la ora 13.30 si ajunge la Sulina la ora 15.00. Pret: 50 lei / om.
Nava rapida este destul de mica, are locuri doar in interior si nu exista posibilitatea de a iesi pe punte. In plus, geamurile erau cam matuite, asa ca mare lucru nu prea se vedea prin ele. In schimb scaunele sunt comode si in interior este cald.
Pana la Sulina n-am vazut mare lucru, insa am stat de vorba tot drumul cu un sulinez care se intorcea acasa de la munca din Danemarca. Ne-a povestit omu’ tot felul de lucruri, de la ce este de vazut in Sulina pana la contrabanda cu tigari si sturion.
Una dintre urmarile accidentului. Am inteles ca din cauza cetii (vizibilitate zero) s-a lovit de alta nava.
[attachmentid=1627927181]
Cazare la Sulina a fost la pensiunea Perla (http://www.perla-sulina.ro/). Pret 800 lei / om pentru 4 nopti de cazare, trei mese pe zi si masa de Revelion. Mai mult decat rezonabil, avand in vedere ca un Revelion intr-o carciuma din Bucuresti, in regie proprie costa vreo 200 lei.
Camera era generoasa.
[attachmentid=1627927182]
Baia la fel, in special cabina de dus.
[attachmentid=1627927183]
Incalzirea se facea electric, printr-o soricarie formata dintr-o placa ceramica cu insertii de mică, care consuma 1 sau 2 Kw pe ora, in functie de treapta de putere selectata. Sau cel putin asa mi-a spus proprietarul.
In camera exista si un aparat de aer conditionat, pe care nu am avut motive sa-l pornim.
Proprietarul pensiunii este un tip foarte de treba, gata oricand sa te ajute. Se vede ca omu’ se axeaza pe fidelizarea clientului si nu pe japca. Concret, o locatie de recomandat.
La plimbare prin oras, cat mai era lumina.
Terasa restaurantului Marea Neagra. Probabil pari care sustin plasele pescarilor.
[attachmentid=1627927184]
Pungulita de la Mos Craciun.
[attachmentid=1627927185]
Orice oras care se respecta are cate un Irish Pub,
Din cate am inteles, pe la 1900 grecii erau cetatenii majoritari ai Sulinei, apoi urmau romanii.
UXE
14 Jan 2014, 19:15
Nu am fost niciodata iarna, dar iti recomand sa treci vara in august (de Sf Maria). Eu am fost de 4-5 ori cel putin. Este un orasel animat , mai ales noaptea. Unele terase sunt f ok. La Marea Neagra se mananca destul de bine din cate stiu eu, dar tu avand 3 mese pe zi probabil ca nu ai sa sarit peste niciuna.
Sulina este un orasel cu o istorie interesanta. Localnicii sunt f ok. Plaja este la 10 min de mers. Poti inchiria biciclete (daca dispune pensiunea de acest serviciu) sau se poate lua un Maxi-taxi. Noi am preferat sa mergem pe jos.
Dacă vreau să stau mai multe zile, vara, am posibilitatea să las atâta timp mașina într-un loc sigur? Să nu am emoții că la întoarcerea în Tulcea n-o mai găsesc sau o găsesc vandalizată.
DragosP
14 Jan 2014, 19:51
Vara vii cu mașina.
gabize
14 Jan 2014, 20:03
Se poate străbate drumul de la Tulcea la Sulina cu mașina?
Robert_Kiran
14 Jan 2014, 20:07
Din cate stiu eu, nu. Dar exista o parcare platita si pazita (sau cel putin exista in 2008) exact langa port. Stiu ca in 2008 acolo am lasat masina. Parcarea era pazita, zi/noapte non stop.
DragosP
14 Jan 2014, 20:21
Și cu trenul.
gabize
14 Jan 2014, 20:25
Dragoș, ai fost tu cu mașina pe drumul ăla? Din ce știam și eu de la alții, drumul e impracticabil.
DragosP
14 Jan 2014, 20:27
gabize
14 Jan 2014, 20:34
Adică?
DragosP
14 Jan 2014, 20:36
Cum să ajungi mă cu trenul sau mașina la Sulina?
gabize
14 Jan 2014, 20:39
Ce funny ești. Pe hartă e trecută o rută, că nu întreb de fraier. [attachmentid=1627927225] Știam din anii studenției, când voiam să facem o excursie în deltă, că există un drum extrem de prost, până undeva la un bac, iar de acolo drum de pământ. Greu practicabil, și doar în perioadele fără ploaie.
DragosP
14 Jan 2014, 20:41
E cazul să-ți schimbi softul.
gabize
14 Jan 2014, 20:44
Poate furnizorul de hărți.
UXE
14 Jan 2014, 20:53
Masina o poti lasa in Tulcea fara probleme. Eu o las in parcarea de la Tulco, unde este si sediul Fan Courier. Are si supraveghere video. Nu stiu cat e plata pe zi ca eu nu platesc niciodata. Varul meu are inchiriata o hala acolo de ani de zile ( repara motare de ambarcatiuni) si cred ca deja ma stiu si portarii
Cu masina poti sa mergi doar pana la Partizan.
Dar vara poti sa mergi si cu Pasagerul daca nu te grabesti. Are spatiu liber in afara chiar si pe acoperis .
Solon
14 Jan 2014, 22:17
Terminati cu prostiile cu masina pana la Sulina. Va lasati masina in parcari platite si dupa aia ori cu rapida ori cu o cursa cu vreun localnic. In ultimii 6 ani am fost mereu in delta la pescuit si mereu am ajuns si in Sulina, la plaja si la carciuma Marea Neagra. In Tulcea nu va face nimeni nimic la masina. Noi lasam cate 4-5 masini timp de o saptamana in parcare platita si n-am avut probleme niciodata.
Markos
14 Jan 2014, 23:16
QUOTE(DragosP @ 14 Jan 2014, 20:36)
Cum să ajungi mă cu trenul sau mașina la Sulina?
argon
15 Jan 2014, 09:15
Am vazut cateva maxi taxi si taxiuri in Sulina, si ma intrebam cum le-au adus
UXE
15 Jan 2014, 09:19
Pe apa.
gibonu
15 Jan 2014, 10:45
@UXE
Multumesc pentru completare.
Stiam de restaurantul Marea Neagra, insa, dupa cum ai intuit, avand 3 mese pe zi, am mancat doar la Perla.
Referitor la mers vara la Sulina, din ceea ce am vorbit cu localnicii pe acolo, am inteles ca august este cea mai aglomerata luna, varful de sezon. Unii chiar mi-au spus ca este putin haos prin oras in august. Oricum, nu prea imi place sa plec in concediu in august din motive de caldura, aglomeratie, preturi mai mari, etc.
@gabizegrean
Confirm si eu ceea ce ti s-a spus mai sus: la Sulina nu se poate ajuge nici cu masina, nici cu trenul. Am inteles ca ar fi un drum, cam pana la jumatatea distantei intre Tulcea si Sulina, drum greu practicabil in caz de ploaie. In afara de transportul pe apa, se mai poate ajuge doar cu elicopterul. Mi-au spus localnicii ca SMURD Constanta acum are in dotare si un elicopter care, printre altele, deserveste Delta si implicit Sulina.
Cat despre parcarea in Tulcea nu cred ca este cazul sa iti faci probleme. Dupa cum am spus mai sus, parcarea platita a autogarii este destul de mare. Fiind si Politia de Frontiera acolo, nu cred ca se pune problema de furat / vandalizat masina. Iar 6 lei pe zi mi se pare mai mult decat rezonabil.
@argon
Tot ce exista in Sulina este adus pe apa: vehicule, manacare, materiale de constructii, etc. Intr-adevar, sunt destul taxi-uri in Sulina. Fac curse prin oras, in special ii transporta pe cei care vin cu bagaje. Oricum, mai mult de 5 lei nu costa o cursa.
Vara, fac curse catre plaja (cam la 3 km de oras).
Referitor la maxi-taxi exista unul care face curse oras-plaja, vara la fiecare 10 minute (asa scria pe indicatoare). Mai este un maxi-taxi pe malul nordic al bratului Sulina, care face cursa Sulina - Letea. Am inteles ca pleaca la ora 07.00 din Sulina si se intoarece de la Letea la ora 17.00.
15 Jan 2014, 20:32: Duminica, 29.12.2013 Partea a II-a.
Jean Bart (varianta sulineza) = presudonimul literar al scriitorului Eugeniu P. Botez. Autor, printre altele al romanului Europolis, roman care descrie viata Sulinei din anii ’20. Si pe care ma chinui acum sa-l termin.
Originalul Jean Bart a fost un corsar si ulterior amiral francez, nascut la Dunkirk, care a trait in perioada 1650 – 1702. Fiind si vorbitor de flamanda si servind la inceputul carierei in marina olandeza, dupa unele surse ar fi fost flamand. Azi, o fregata a Marinei Militare Franceze ii poarta numele.
Casa in paragina.
[attachmentid=1627927330]
al carei balcon din fier forjat inca se tine bine.
[attachmentid=1627927332]
Zona de frontiera.
[attachmentid=1627927333]
Palatul fostei Comisii Europene a Dunarii (C.E.D), institutie care a functionat la Sulina in perioada 1856 – 1938.
Modificarea geografica a bratului Sulina, prin taierea meandrelor cursului natural al Dunarii.
[attachmentid=1627927341]
Sir Charles Augustus Hartley, numit “parintele Dunarii”.
[attachmentid=1627927342]
Cateva vorbe despre Hartley (luate de pe Wikipedia). A trait in perioada 1825 – 1915. Initial s-a ocupat de constructia cailor ferate, ulterior s-a specializat in inginerie hidraulica si imbunatatirea estuarelor si porturilor in vedere navigatiei. Pe langa activitatea in slujba C.E.D. a mai dat o mana de ajutor Congresului Statelor Unite cu privire la construitea si mentinea in functiune a unui canal in delta fluviului Mississippi. A fost nominalizat de catre guvernul britanic in comisia tehnica internationala care s-a ocupat cu latirea Canalului de Suez. S-a mai implicat in lucrarile pentru imbunatatirea navigatie pe fluviile Scheldt (Escaut in franceza), Don si Nipru sau a porturilor Odesa, Trieste, Constanta, Burgas, Varna si Durban.
Pacat ca nu are o statuie la Sulina.
O particularitate a Sulinei este aceea ca cele 6 strazi paralele cu Dunarea nu au nume, ci numere. Strada I este chiar pe malul Dunarii.
[attachmentid=1627927343]
Cu privire la acest aspect, se spune ca exista o asemanare intre Sulina si New York (Manhattan, mai precis), insa acesta asemanare nu este tocmai exacta, asa ca nu insist.
Cam atat cu pozele din ziua respectiva. Desi am ajuns pana la plaja, poze nu am mai facut din cauza de lumina slaba si apoi intuneric.
Dupa cina, inainte sa adorm am revazut cu placere la TV filmul “Declaratie de dragoste”, de pe vremea cand Teodora Mares era fata mare.
Brainie
16 Jan 2014, 11:19
Ca de obicei, o plăcere să citești jurnalele/cronicile tale. Nu pot decât să-ți urez disponibilitate în continuare pentru călătorii și răbdare multă (să scrii) !
Citindu-te, mi-am amintit că niciodată nu mi-a fost clar ce-i aia „Bara Sulina”. La repezeală n-am găsit decât aceste referiri: [attachmentid=1627927457] sursa: site-ul primăriei Sulina Bratul Sulina este cel mai scurt (are numai 71 de km), este aproape drept si asigura cel mai scurt drum spre mare. La varsarea in mare se produce depunerea aluviunilor, la contactul cu apa sarata a marii, formandu-se o bara (bara Sulina). (sursa caut-cazare.ro)
Înțeled de aici că „bara” este partea finală a canalului navigabil, apărută natural, dar întreținută de om pentru asigurarea navigației. Malurile par să fie niște chestii foarte înguste și evident artificiale. Mai jos poza din mapsgoogle [attachmentid=1627927459] Bara bănuiesc că este partea rectilinie (numai puțin curbă la vest), de unde se termină plaja către mare. Tringhiul alb de la sudul „barei” pare a fi o insuliță (naturală/artificială ??), unde este amplasat noul far. Tot cam pe aici ajunge granița cu Ucraina, dar google nu dă detalii chiar până la malul mării.
Ai avut ocazia sau te-a interesat să afli ceva despre bara asta, poate o plimbare cu barca ?
Și în final, o referire la Sulina de mai departe: [attachmentid=1627927461] Mai precis, malul Dunării la Linz.
Scuze pentru OFF-ul (fie și parțial).
VladG
16 Jan 2014, 13:43
Cea mai frumoasa mi s-a parut Sulina la inceput de toamna, undeva in jur de 15 septembrie. Vremea e excelenta de plaja, apa calda si lume mult mai putina. Confirm si eu ca mancarea la restaurantul Marea Neagra e delicioasa. Mi-e mi-a placut in special storceac-ul de sturion.
Bara Sulina e foarte interesanta si din perspectiva unui fenomen ciudat care se petrece exact la varsarea in mare. Fenomenul e amplificat cand vantul sufla dinspre larg Dunarea curge innspre larg si se opune miscarii aparente a valurilor, ridicandu-le foarte mult. Vedeti un filmulet pe care l-am facut in 2012. Valurile la mal aveau in jur de 50 cm, insa la capatul Barei cred ca ajungeau la 2.5-3m. Pescarul care ne-a dus cu barca mi-a zis ca pe timp de furtuna sunt uriase valurile si nici cele mai mari nave care tranziteaza canalul nu pot trece. Si mai impresionant e faptul ca doar cu cateva sute de metri inainte Dunarea evea aspectul unui lac, fara nicio unduire. Nu am ajuns in zona cu valurile cele mai inalte, deja era cam periculos si barcagiul a decis sa ne intoarcem. Nu a reusit sa faca manevra suficient de repede asa incat un val aproape ne-a rasturnat cand ne-a lovit piezis. In full screen (1080p) se vede mai bine cat de inalte erau.
C a t a l i n
16 Jan 2014, 14:02
Se numesc valuri de hulă și sunt rezultatul valurilor de furtună ce se propagă la distanțe foarte mari, după încetarea vântului.
Fenomenul e întâlnit foarte des în Atlantic, aș zice că n-are neapărat legătură cu gura de vărsare a Dunării.
gibonu
16 Jan 2014, 14:11
@Brainie
Multumesc pentru aprecieri si pentru poza de la Linz. Nu mi se pare nimic off-topic din ceea ce ai scris.
Referitor la ceea ce ai intrebat. Intr-adevar, bara propriu-zisa este partea finala a canalului navigabil, care (in cazul Sulinei) se dragheaza permanent pentru navigatie.
Conform dexonline Bara= Mare banc de nomol care se formează la gura unui fluviu și impiedica navigațiunea: bara de la Sulina. http://dexonline.ro/definitie/bara%20
“Malurile” despre care vorbesti formeaza doar “partea rectilinie (numai puțin curbă la vest), de unde se termină plaja către mare”.
Iar ansamblul maluri – parte rectilinie formeaza pasa navigabila de intrare / iesire din Dunare / Marea Neagra. Sau cel putin asa mi-a spun un fost marinar.
Referitor la locul in care este amplasat noul far, (“tringhiul alb de la sudul barei”) am inteles ca acolo se poate ajunge doar cu barca. Deoarece, undeva pe la jumatatea malului care inainteaza in mare este o iesire, pentru barci mici. Dupa far, mai exista o zona balizata, direct in mare, pentru a ghida navele catre pasa navigabila.
Din pacate, n-am ajuns in zona barei (detalii mai spre finalul povestii).
UXE
16 Jan 2014, 14:41
@VladG
Referitor la mesajul de la sfarsitul filmului. Afla ca este o obligatie , nu o recomandare, la fel ca centura la masina.
VladG
16 Jan 2014, 16:20
@Gibonu: Asa e, la farul nou doar cu barca se ajunge. Exista un drum de tara care pleaca de undeva din zona cimitirului si o bucata tine digul. Am mers pe el cu bicicleta pana in zona bazinului de ancorare, unde am constatat ca am anvelopele facute zob de Coltii Babei si m-am intors. Dar din barca am observat ca marginile canalului sunt doar o ingramadire de stanci, nici la pas nu poti merge pe ele.
@UXE: Nu stiam de obligativitate si nici n-am avut cu noi veste de salvare. Mi-a parut rau de asta, mai ales cand a facut intoarcerea si aproape ne-am rasturnat. Cred ca era de datoria barcagiului sa ne aduca vestele, mai ales ca il tocmisem cu o zi inainte. Dar si greseala noastra ca nu ne-am informat. Merci.
@Catalin: cu siguranta a fost si hula, insa in acest caz a fost amplificata de Dunare, fenomenul e strict localizat in zona de varsare. DE altfel barcagiule ne-a avertizat inainte de ce va urma, sa nu ne speriem. Zona de valuri mare are vreo 1-3km spre larg (nu pot aprecia foarte bine unde se terminau valurile cele mari) si cam 1.5 km latime, aici am putut vedea mai bine. In afara ei totul era mult mai linistit.
neumann
16 Jan 2014, 16:39
QUOTE(VladG @ 16 Jan 2014, 14:43)
Si mai impresionant e faptul ca doar cu cateva sute de metri inainte Dunarea evea aspectul unui lac, fara nicio unduire. Nu am ajuns in zona cu valurile cele mai inalte, deja era cam periculossi barcagiul a decis sa ne intoarcem. Nu a reusit sa faca manevra suficient de repede asa incat un val aproape nea rasturnat cand ne-a lovit piezis. In full screen (1080p) se vede mai bine cat de inalte erau.
Valurile astea sunt numa' bune de surf cu kayakul! Atata vreme cat nu se sparg, sunt extrem de placute.
gibonu
16 Jan 2014, 18:07
@VladG
Referitor la drumul despre care vorbesti. Inainte de plaja, venind dinspre cimitir se traverseaza un canal, apoi stanga, spre pasa navigabila. Am inteles ca pe acel dig al pasei navigabile (latura de pe malul sudic) se poate merge pana iesirea pentru barcile mai mici.
In "bazinul de ancorare" nu-i cumva si crescatoria de sturioni?
Luni, 30.12.2013 - Partea I-a
Cunostinte vechi (motocicleta Minsk).
[attachmentid=1627927518]
Cam asa arata o benzinarie la Sulina. Partile laterale ale ambarcatiunii sunt identice, astfel putand alimenta vehicule si ambarcatiuni.
[attachmentid=1627927519]
Sulina, vedere aeriana.
[attachmentid=1627927520]
Cugetare,
[attachmentid=1627927521]
pe un zid al fostei fabrici de conserve, odata mandria orasului, azi in paragina.
[attachmentid=1627927522]
Lotca
[attachmentid=1627927523]
care odata a avut si motor, amplasat oarecum central.
E loc pentru toate lumea pe bratul Sulina, de la barca cu vasle (si motor) pana la vapor.
[attachmentid=1627927526]
Alt vapor.
[attachmentid=1627927527]
Uzina si Turnul de apa, la capatul estic al orasului. Conform site-ului Primariei Sulina, constructia Uzinei si Turnului de apa au fost finantate in anul 1897 de catre regina Olandei (nu se spune care) si sunt functionale si azi.
Oricum imi dau seama ca nu apucasem pe drumul cel bun. Ca sa ajung la punctul maxim in larg trebuia sa fi traversat mai intai canalul dinspre plaja si abia apoi sa fi mers spre nord. Cum eram de cealalta parte a canalului, cel mai departe as fi putut ajunge doar pana la varsarea lui in bratul Sulina. Cum ziceam, la picior e destul de departe, iar cu bicla se face sigur pana...
gibonu
17 Jan 2014, 18:58
@VladG
Am inteles ca in acel Bazin Mare un ucrainean a concesionat/inchiriat o bucata in care a montat niste bazine/custi in care creste sturioni. Din pacate nici aici n-am ajuns.
Luni, 30.12.2013 – Partea a II-a
Trei biserci, toate denumite Sfantul Nicolae si toate inchise.
Mai de aproape, clopot, probabil fabricat in 1933 pe care scrie “Comunitatea Elena din Sulina”.
[attachmentid=1627927699]
Tomberon turcesc in curtea bisericii grecesti.
[attachmentid=1627927700]
“Konak Belediyesi” = Primaria Konak Este posibil ca acel Konak sa se refere la cartierul Konak din Izmir. Ca sa aberez putin, Izmirul turcesc de azi este fosta Smirna greceasca iar ca Sulina romaneasca a fost odata majoritar greceasca, poate ca prezenta acelui tomberon poate nu este intamplatoare.
Urmatoarea biserica este Sfantul Nicolae, probabil biserica romaneasca.
Oricum, cele doua biserici sunt aproape lipite una de alta.
[attachmentid=1627927704]
Avand in vedre faptul ca atat romanii cat si grecii sunt ortodocsi de rit nou, n-am inteles de ce la ce-a de-a doua biserica se specifica faptul ca este ortodoxa.
Ultima dintre cele trei biserici denumite Sfantul Nicolae este cea catolica.
Cu privire la comunitatea catolica din Sulina am inteles ca azi are mai putin de 10 membrii, ca biserica nu este deservita permanent si ca un preot catolic vine la Sulina doar cu ocazia sarbatorilor religioase importante.
Intr-o curte de langa biserica catolica am gasit o afumatoare.
[attachmentid=1627927709]
Focul se facea jos, in partea dreapta, sub cartonul alb.
Mai de aproape.
[attachmentid=1627927710]
Proprietarul afumatorii a fost baiat bun si a insistat sa ne dea putina slanina “asa de pofta”.
[attachmentid=1627927711]
Frumos din partea lui. Buna slanina, insa sarata rau.
Inapoi pe malul Dunarii pentru ca tocmai acostase un vapor, ceea ce nu am ocazia sa vad in fiecare zi.
La fel, daca stie cineva la ce foloseste bucata galbena de tabla.
[attachmentid=1627927715]
Stiam ca ar fi o masura de protectie anti sobolani, pentru a impiedica rozatoarele sa se urce pe vas folosind paramele de ancorare.
În prima poză este reprezentat așa numitul Plimsoll Circle. În stânga și în dreapta cercului sunt inițialele Registrului sub care este clasificată nava respectivă. În stânga cercului, acea scară marchează limitele de încărcare a navei, funcție de anotimp și zona de navigație. De exemplu TF înseamnă încărcarea în apa dulce în zona tropicală (Tropical Fresh Water) iar WNA este linia de încărcare iarna în Atlanticul de Nord. Mai multe poți afla căutând Plimsoll Circle sau Line.
În dreapta și sub cerc este scara de pescaj, în decimetri. Pescajul maxim pe timp de vară e 6.75m.
În legătură cu a 2-a poză, știi foarte bine. Se numesc chiar rat guards - nu știu echivalentul românesc. Teoretic împiedică rozătoarele să migreze în ambele sensuri, deci și de la navă la uscat. Practic, nu știu dacă mai sunt utile în zilele noastre. Însă încă sunt obligatorii.
UXE
17 Jan 2014, 20:38
@gibonu Ce temperatura era in perioada aceea?
Eu am fost in Tulcea (unde am facut si Revelionul) si era destul de cald pentru anotimpul de iarna , am prins si 7-8 grade ziua, poate chiar mai mult.
Oricum am inteles ca la Sulina cand e iarna grea se depune sare pe la ferestre si in special la masini, unde marea problema este aerul care vine pe admisie. Asa mi-a zis un cetatean
Robert_Kiran
17 Jan 2014, 21:57
QUOTE(gibonu @ 16 Jan 2014, 18:07)
@VladG
Cunostinte vechi (motocicleta Minsk).
[attachmentid=1627927518]
Frumoasa. E de vanzare cumva?
UXE
18 Jan 2014, 09:27
Cred ca n-ai inteles expresia "cunostinte vechi" a lui @gibonu
gibonu
20 Jan 2014, 15:12
@C a t a l i n Multumesc frumos pentru explicatii.
Referitor la "rat guards" probabil azi le mai pun marinarii cand isi mai aduc aminte de ele. Parama din partea din fata a vasului (prova, daca nu ma insel) nu avea acel "rat guard". In plus, parca am vazut si alte vapoare acostate la Sulina care nu aveau asa ceva.
@UXE Au fost cateva grade, nu multe, peste zero. In plus, adia si vantul, asa ca una peste alta a fost putin frig. Insa suportabil, cu mici exceptii (detalii pe parcursul povestii).
Interesanta povestea cu aerul sarat din admisie.
@Robert_Kiran Pe o motocicleta Minsk am facut scoala pentru permisul moto, acum aproape 20 de ani. Din motivul asta am spus "cunostinte vechi". Daca vrei una, posibil sa mai existe de vanzare pe forumuri / site-uri moto.
20 Jan 2014, 20:13: Luni, 30.12.2013 – Partea a III-a
Cimitirul din Sulina. Denumit Cimitirul Comisiei Europene a Dunarii.
Tot in greaca este si mormantul celor doua surori, care (daca am inteles bine) au murit incate in Dunare, deoarece sora mai mica a cazut accidental in apa iar sora mai mare a sarit sa o salveze.
si altul evreiesc. [attachmentid=1627928529] [attachmentid=1627928530] [attachmentid=1627928531]
Din pacate, mormantul piratului nu l-am gasit. Daca are cineva vreo poza cu acest mormant, raman dator.
Inapoi in oras (cimitirul este la aproximativ 2 km oras), Catedrala ortodoxa Sfantul Nicolae si Alexandru, in renovare si inchisa la fel ca si celelalte biserici.
O parte din cina (rufar, chiftele de peste, picioare de broasca, scrumbie marinata, batog de crap si icre de stiuca).
[attachmentid=1627928543]
Urmata de o ciorba de peste, numita storceac de sturion, iar sturionul era pastruga. Sau cel putin asa ni s-a spus. Oricum, era o carne alba si gustoasa, fara niciun os.
VladG
21 Jan 2014, 20:39
Gibonu, uite o poza cu mormantul piratului. La prima vizita nici eu nu l-am gasit. Abia a doua oara am dat peste el, cu ajutorul unui localnic.
Foarte frumoasa si aceasta calatorie! Vara trecuta am avut intentia impreuna cu niste prieteni pasionati de plimbari sa mergem de la Tulcea la Sulina cu automobilele.Desi pe multe harti din ani/editii diferite apare un drum se pare ca acesta era doar in plan de a fi realizat,cumva sa fi pe digurile canalului. Se vroia a fi folosit in caz ca ingheta Dunarea sau alte fenomene care impiedicau navigatia.Dar odata cu schimbarile la finalul lui '89 acest drum a ramas un plan care nu cred ca va mai fi realizat vreodata.
gibonu
22 Jan 2014, 10:20
@VladG & cristio_79
Multumesc pentru completare.
@ydaniel Multumesc.
Depinde pe ce harta te uiti/de cine este facuta harta respectiva.
Aveam mai demult (am dat-o intre timp) o harta pe care aparea un drum forestier peste muntii Fagaras. Mai precis, drumul de pe Valea Rea urca in Portita Vistei si apoi cobora la Sambata de Sus.
b76bgaarh
22 Jan 2014, 14:06
poze cu spitalul ai?
tavi_ro
22 Jan 2014, 18:08
Frumoase poze. In 2013 am ajuns si eu la Sulina. Unde e localizat mormantul piratului ca l-am cautat 2 ore ? Am intrebat si un ingrijitor din cimitir care a dat din umeri ca nu stie. Eventul o pozitie fata de de mormantul cu surorile sau "bomba" aia din mijlocul cimitirului. Sau poarta spre plaja.
@gibonu daca mergeai cu Moldova erai mult mai castigat. Chiar daca drumul a durat 4:30 h a meritat din plin privelistea de pe "acoperis".
gibonu
22 Jan 2014, 18:19
@b76bgaarh N-am. Nici nu stiu unde este. Daca ai tu poze, te rog nu ezita.
@tavi_ro Multumesc. Cred ca ar fi utile amplasarea unor indicatoare prin cimitir, spre mormintele mai importante. Poate te ajuta VladG cu localizare.
Marti, 31.12.2013
Farul Comisiei Europene a Dunarii.
[attachmentid=1627928733]
Sau Farul Vechi, la constructie aflat aproape de malul marii, acum la aproximativ 2 km de mare.
Muzeul propiu-zis este compus din doua sali, in stanga si dreapta holului de intrare. Sala din stanga este dedicata dirijorului George Georgescu, nascut la Sulina in 1887. Un amanunt interesant este ca dirijorul a fost decorat de catre nazisti (in timpul celui de-la Doilea Razboi Mondial) cu Crucea de Fier si de catre comunisti (in anul 1960) cu Ordinul Muncii clasa I-a si declarat Artist al Poporului.
Sala din dreapta este dedicata Comisiei Europene a Dunarii, despre care am vorbit mai sus. Pe langa asta, mai exista si cateva obiecte ramase de la Jean Bart (Eugeniu Botez).
[attachmentid=1627928739]
Apoi se urca in far, printr-o scara in spirala.
[attachmentid=1627928740]
Lampa farului.
[attachmentid=1627928744]
Lentila.
[attachmentid=1627928746]
Sulina vazuta de sus. Partea din spate a Palatului Comisiei Europene a Dunarii.
[attachmentid=1627928748]
Si putin din oras.
[attachmentid=1627928749]
Intrare in muzeu costa 5 lei / om, exista un mic magazin de suveiruri, iar doamna custode este foarte amabila, pasionata de ceea ce face si raspunde cu placere la intrebarile adresate.
Cu privire la vizita la acest muzeu, initial l-am intrebat pe proprietarul pensiunii in care stateam daca muzeul este deschis. Omu’ ne-a spus ca in mod normal ar trebui sa fie deschis, insa, ca sa fie sigur o va suna pe doamna. custode. Initial doamna custode nu i-a raspuns la telefon, asa ca s-a dat telefon la Tulcea, la nu stiu ce autoritate. Cand i-am spus ca nu era nevoie sa sune la Tulcea, proprietarul ne-a raspuns “Era foarte mare nevoie sa sun la Tulcea, pentru ca toata lumea trebuie sa inteleaga ca Sulina poate trai doar prin turism”. Mi-a placut atitudinea lui.
Ca ulterior doamna custode ne-a dat de inteles ca nu trebuia sa sunam la Tulcea e alta problema. Oricum, ne-a spus ca suntem primii vizitatori pe care i-a vazut intr-o zi de 31 Decembrie.
Vasul BBC (va mai apare in poveste) efectua manevrele de acostare.
[attachmentid=1627928751]
Insa n-am avut timp sa ne uitam pentru ca ne astepta o barca care sa ne duca la Letea.
Distanta Sulina – Letea, prin canalul Cardon si alte canale mai mici = aprox. 45 de minute intr-o barca (de maxim 7 persoane) si motor de 15 CP. Cam frig, insa ne asteptam la asta.
Spitalul este puțin mai departe, spre mare, față de far.
Voiam să văd cum arată acum, în 2000 l-am măsurat în practică
ydaniel
22 Jan 2014, 18:38
Nava rapida cu care ai ajuns la Sulina este de fabricarie sovietica si in vara asta am vazut la Alexandropouli cateva bucati,scoase pe mal de ani buni.Geamurile sunt facute din plexi pt a fi cat mai usoara si a se ridica pe aripile portante.
gibonu
23 Jan 2014, 10:13
@tavi_ro Foarte tari pozele. Multumesc pentru completare. Cu ce aparat sunt facute?
In masura in care este posibil, cred ca ar fi util daca ai posta cateva dintre aceste poze + o scurta explicatie. De exemplu pozele cu vaporul esuat, cam pe unde se afla acel vapor.
@b76bgaarh Este posibil sa fi trecut pe langa spital, insa nu garantez.
@ydaniel Adica nava rapida are mai mult de 20 de ani vechime si merge in continuare. Oricum, in interior am vazut o placa stantata pe care scria in chirilice.
UXE
23 Jan 2014, 10:59
@gibonu si eu m-am oprit asupra pozei cu nava esuata si m-am intrebat pe unde ar fi. Daca te uiti mai atent scrie ca este facuta pe Insula Pasarilor.
@tavi_ro cum ai ajuns acolo (Insula Pasarilor) cu barca? ati luat-o pe Dunare si ati iesit in larg? Stiu ca motoarele de pe barcile pescarilor sunt de apa dulce , iar apa sarata strica motorul
Oricum, f frumoase pozele.
VladG
23 Jan 2014, 14:49
QUOTE(gibonu @ 22 Jan 2014, 20:19)
Cred ca ar fi utile amplasarea unor indicatoare prin cimitir, spre mormintele mai importante. Poate te ajuta VladG cu localizare.
Foarte exact nu-mi mai aduc nici eu aminte. Stiu ca am intrat pe poarta dinspre oras, am trecut pe aleea principala de dricul parasit si, aproape de capatul cimitirului, pe partea dreapta era mormantul piratului. Pun poza in format mai mare, se poate vedea mai clar pozitia dupa clopotnita din plan secund.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.