Hai noroc la toată lumea.
Asta este povestea Canalului Dunărea – Marea Neagră:
http://www.daciaclub.ro/Canalul-Dunare-821...t285620-s0.html
Poveste din care am aflat o grămadă de lucruri interesante, pentru care le mulțumesc încă odată tuturor celor care le-au postat.
Așadar, firesc cel puțin din punctul meu de vedere, era să văd despre ce e vorba și pe Canalul Poarta Albă – Midia Năvodari.
Tot cu bicicleta, în octombrie 2013 și 2015.
Câteva vorbe despre Canalul Poarta Albă – Midia Năvodari.
Acest canal are 31 km si mai este considerat a fi ramura nordică a Canalului Dunare – Marea Neagră
Practic, se desprinde spre nord –est din Canalul Dunare – Marea Neagră, la km 36 al acestuia, lângă Poarta Albă și merge până rafinaria Petromidia.
Are două ecluze, langă localitățile Ovidiu si Năvodari.
Langă Navodari mai are o bifurcație (fară ecluză) care merge spre lacul Tașaul.
In perioada 1950 - 1953 la Canalul Poarta Albă – Midia Navodari au lucrat deținuții politici.
Apoi, proiectul a fost abandonat, pentru a fi reluat în anul 1983 și finalizat în octombrie 1987.
Sursa informațiilor de mai sus:
http://ro.wikipedia.org/wiki/Canalul_Poart...-Midia_Năvodari
Nu în ultimul rând, niște informații obținute de pe alt forum:
“Canalul Midia - Navodari a fost umplut cu apa inainte de finalizare. Ceausescu l-a inaugurat intr-o barcuta pentru ca a impus un termen nerealist pentru terminare. Canalul era plin cu bolovani din derocari, el a mers cu o barcuta cu chila plata (pescaj redus) dupa care canalul a fost golit si excavatoarele au reluat lucrul”
Ca de obicei, completările la poveste sunt binevenite.
Octombrie 2015
Cazarea la Medgidia, la același hotel Livius, 80 lei / camera dublă / noapte, cu rezervarea făcută telefonic cu o zi înainte de plecare.
Am ajuns la hotel și am constatat că nu era nimeni, doar ușa de la intrare deschisă.
Am urcat la etaj și am văzut că la camera nr. 4 era cheia în ușă.
L-am sunat pe proprietar sperând că acesta îmi va răspunde ca anul trecut “camera 4, ai cheia în ușă, vorbim mâine”.
Însă proprietarul mi-a spus că trebuie să vorbescă cu mine și că vine imediat.
Eu deja mă gândem că îmi spune ca nu îmi mai poate da camera și eram curios să văd unde mă cazează.
Omu’ a apărut foarte repede (locuiește chiar lângă hotel), mi-a confirmat că nu este nicio problemă cu camera, doar a ținut să precizeze că cea de-a doua cheie este de la ușa de la intrarea în hotel și m-a rugat să închid acea ușă.
N-am înțeles de ce nu îmi putea spune toate astea la telefon.
Dacă tot ne-am întâlnit i-am plătit și cazarea, iar proprietarul nu a uitat să îmi spună să iau bicicleta în camera, să nu o las pe mașină.
Odată problemele organizatorice rezolvate, am plecat spre cârciuma Tanța și Costel, pentru că îmi era foame și mai ales sete.
Aici, nimeni pe terasa, doar câteva mese ocupate în interior.
Plus un dialog puțin ciudat cu cel de la bar, care nu înțelegea de ce vreau să stau pe terasă în octombrie și incerca să mă convingă prin replici de genul “da stai băhhh înăuntruuuuu”.
Menu-ul l-am luat degeaba, pentru că nu era schimbat nimic de fața de anul trecut, așa că tot la pizza
Diavola și Riesling de Jidvei (că tot eram lângă Murfatlar) am rămas.
Măcar chelnărița a fost de treabă, însă și ea mirată că în luna octombrie cineva mai vrea să stea la cărciumă pe terasă.
Micul dejun a doua zi: două banane, un Snikers și o cafea de la aparat la un magazin alimentar de lângă hotel, după care am tait-o spre gară, pentru că la ora 10:03 pleca trenul spre Poarta Albă.
Mi-a plăcut faptul că gagica de la casă de bilete, după ce am întrebat-o dacă îmi poate da bilet pentru bicicletă, mi-a spus “pot să vă dau, dar sigur vreți pentru 15 minute de mers cu trenul”.
Am priceput mesajul, am luat bilet doar pentru mine (4 Lei) iar nașului i-am dat 2 Lei pentru bicicletă și nu a fost absolut nicio problemă.
Peronul, pentru că altceva n-am văzut să mai existe în halta Poarta Albă.
[attachmentid=1628019479] [attachmentid=1628019480]
Canalul Dunărea – Marea Neagră văzut de pe peron.
[attachmentid=1628019481]
Geamia din Poarta Albă.
[attachmentid=1628019482]
Poarta prin care se intră în curtea geamiei.
[attachmentid=1628019483]
Octombrie 2013
Intrare pe Canalul Poarta Albă – Midia Navodari la intersecția DN 22C cu DC 87, acolo unde incepe localitatea Poarta Albă (venind dinspre Medgidia).
[attachmentid=1628019484]
În intersecția din poza de mai sus este indicatorul spre satul Nazarcea (probabil fost Galeșu).
[attachmentid=1628019485]
Octombrie 2015
Drumul (DJ 228A) spre Monumentul Memorial Poarta Albă și apoi spre Ovidiu, acum este “coală de hârtie”.
[attachmentid=1628019486]
Motivul.
[attachmentid=1628019487]
Monumentul Memorial Poarta Albă văzut mai de la distanță.
[attachmentid=1628019488]
și de la bază (Octombrie 2013).
[attachmentid=1628019489]
Mai multe poze și detalii despre acest monument:
http://www.daciaclub.ro/https://www.daciaclub.ro/index.php?showtopic=285620&st=30#
Octombrie 2015
La intersecția DJ 228A cu DN 22C o troiță ridicată în memoria tuturor celor care au suferit, îndiferent de regimul politic, din anii ’30 până în anul 1989.
[attachmentid=1628019490] [attachmentid=1628019491]
Stația de pompare Basarabi, de mult timp nefuncțională, văzută din apropierea podului peste Canalul Poarta Alba – Midia Năvodari.
[attachmentid=1628019492]
Despre acestă stație de pompare (informații de pe alt forum):
“Construita in anii '60, a fost data in folosinta in 1970, la acel moment fiind cea mai mare statie de pompare din Europa. Artizanul acestei statii, din punctul de vedere al calculelor hidraulice, este prof. dr. doc. Simion Hancu, fost sef al catedrei de hidraulica al USAMV, Facultatea de Imbunatatiri Funciare, fost director al Institutului de Cercetari Hidrotehnice si fost ministru al mediului. Situata pe o derivatie a canalului Dunare Marea Neagra, respectiv pe canalul Negru-Voda, aceasta nu mai este in stare de functiune astazi.”
În anul 1970 nu exista Canalul Dunare – Marea Neagră, insă exista canalul Negru – Vodă, alimentat cu apă din fostul râu Carasu.
Mai multe detalii (informații de pe alt forum):
“Canalul Negru Voda", cel alimentat de statia Basarabi, porneste din zona Medgidia si sfarseste la Albesti, in vecinatatea localitatii Negru Voda (de unde i se trage si numele). Statia prelua apa de pe vechea vale a Carasului, curs de apa inlocuit astazi de Canalul Dunare-Marea Neagra. Pe Valea Carasului isi facea loc o parte (mica) a apelor Dunarii si ceva paraie din zona Cernavoda, Faclia, Azizia si nu mai stiu care. La vest de Poarta Alba exista o prima treapta de pompare, urmata de cea de-a doua (cea mare) de la Basarabi, cu rolul de a trece apa peste dealurile de la Baraganu, continuand spre Topraisar si Pecineaga.”
În completare la cele de mai sus, din câte știu, numele Carasu nu provenea de la specia de pește caras ci ce la cuvintele turcești Kara Su (Apă Neagră).
Locația stației de pompare Basarabi, luată de pe Google Maps.
[attachmentid=1628019493]
Octombrie 2015
Podul rutier de la Poarta Albă.
[attachmentid=1628019494]
și cel feroviar.
[attachmentid=1628019495]
Canalul Poarta Albă – Midia Năvodari văzut pe podul rutier (aici este unul dintre capetele Canalului).
[attachmentid=1628019496]
Asta pare o stație de epurare, însă nu sunt sigur. Dacă poate cineva sa dea detalii, rămân dator.
[attachmentid=1628019497]
13 Jan 2016, 13:13:
Octombrie 2013 – malul sudic.
De la Monumentul Memorial Poarta Albă, am coborât direct pe malul sudic al canalului.
[attachmentid=1628019537]
Ceată și umezeala nu mă încântau, insă nu este in fiecare zi 23 August.
Cam multă piatră, insă fără mari probleme pentru bicicletă (deși ar fi mers niste cauciucuri cu caramele).
[attachmentid=1628019538]
Podurile rutier si feroviar de la Poarta Albă rămân în urmă.
[attachmentid=1628019539]
Drumul pietros se termină intr-un drum cu mai putină piatră.
[attachmentid=1628019540]
Obiecte pe care nu m-aș fi așteptat să le gasesc pe malul unui canal.
[attachmentid=1628019541]
Octombrie 2015 – malul nordic.
Podurile de la Poarta Albă văzute de pe malul nordic al Canalului.
[attachmentid=1628019542]
Începe drumul spre ecluza de la Ovidiu.
[attachmentid=1628019543]
Monumentul Memorial Poarta Albă, văzut de pe malul nordic al canalului Poarta Albă – Midia Năvodari.
[attachmentid=1628019544]
Un descărcător de torenți mai mic.
[attachmentid=1628019545]
Probabil o fostă stație de pompare.
[attachmentid=1628019546]
Drumul rămâne bun.
[attachmentid=1628019547]
Un șarpe mort, probabil de bătrânețe sau plictiseală, pentru că parea intact, fără urme de lovire.
[attachmentid=1628019548]
Șanț de scurgere.
[attachmentid=1628019549]
Șanțul betonat care există pe o bună parte din lungimea Canalului, pe ambele maluri.
Octombrie 2013 – malul sudic.
[attachmentid=1628019550] [attachmentid=1628019551]
Octombrie 2015 – malul nordic.
[attachmentid=1628019552] [attachmentid=1628019553]
Referitor la santul betonat (informații de pe alt forum): “rolul lui este de preluare a apelor ce se scurg din zidul din vecinatate, zid de sprijin prevazut cu barbacane, gauri transversale ce colecteaza apele de infiltratie din terenul aflat in spatele lui, provenite din ploi.”
Octombrie 2013 – malul sudic.
“Interzicerea de a ancora sau a lăsa să se târască ancore, cabluri sau lanțuri” pe următorii 700 de metri.
Sau cel puțin asta am găsit în “Regulamentul de navigație pe Dunare în sectorul românesc”, referitor la indicatorul de mai jos.
[attachmentid=1628019554]
Mini-petrolier.
[attachmentid=1628019555] [attachmentid=1628019556]