Hai noroc la toată lumea.
Ideea turei din Normandia a plecat de la cartea “Ziua cea mai lungă” a lui Cornelius Ryan, adică asta.
[attachmentid=1628066280]
Primă dată am citit acestă carte acum vreo 25 de ani, când aveam vreo 15 ani. De atunci mi-am dorit să ajung în Normandia și să văd cat mai mult din ce a însemnat Debarcarea.
Prima data am ajuns in primăvara lui 2008 în Normandia, însă doar o zi, pe fugă, cu o mașină închiriată. Mi-a plăcut mult ce am văzut atunci, însă a rămas regretul că n-am putut sta mai mult și că tot ce am văzut a fost cam pe fugă, în ideea de atunci (acum am renunțat) de a vedea cât mai multe.
În plus, în 2008 nu făcusem prea multe ture cu bicicleta, însă deja începusem să am ochiul format pentru cicloturism și să fiu atent la unele detalii cum ar fi înclinația drumului, zonele cu umbră, calitatea asfaltului și a semnalizării drumului, etc.
Altfel spus, din primăvara lui 2008, de la volanul unei mașini închiriate, mă gândeam cât de frumos ar fi să pot avea măcar o săptămăna la dispoziție pentru o tură cu bicicleta prin Normandia.
Apoi anii au trecut, m-am tot gândit, documentat și am tot plănuit o tură cu bicicleta în Normandia și până la urmă anul asta s-a întâmplat.
Fata de turele trecute, la tura asta am trecut la nivelul rmator, adica am fost cu cortul. Voi detalia pe parcursul povestii, deocamdata spun doar ca a fost foarte tare.
Așadar, împreună cu prietena, în dimineața zilei de 10.06.2017 am decolat de la București, direcția Franța.
Că m-am organizat expemplar și de data asta acum nu mai contează. În noapte de dinaintea plecării n-am reușit să dorm deloc și abia am reușit să pregătesc cele două biciclete pentru transportul cu avionul, plus celelalte bagaje.
La fel, nici nu mai contează că unele chestii importante le-am uitat acasă. Data viitoare mă apuc cu o lună de zile înainte de plecare de făcut bagajele, poate așa reușesc să nu mai plec cu morcovu-n cur.
Zborul București – Beauvais – București, operat de Blue Air a costat aproximativ 560 Euro (2 persoane, 2 bagaje de cală și 2 biciclete), bilete cumpărate la sfărșitul lui februarie 2017.
Cei de la Tarom mi s-au părut foarte nesimțiti cu tariful de 100 (una sută) euro / segment de zbor / bicicletă. Când am luat biletele la Blue Air, la Tarom prețul era undeva pe la 300 de Euro (om + bagaj de cală) + 200 de Euro pentru bicicletă. Adica 1.000 (una mie) Euro pentru două persoane, fața de 560 Euro de la Bleu Air.
Zborul a decurs fară probleme pentru că am dormit aproape tot timpul. M-am trezit la momentul în care avionul a traversat Rinul pe la nord-vest de Mainz și apoi a trecut peste valea plină de meandre a Moselei. Fiind prea obosit nu m-a dus capu’ să fac o poză.
La Beauvais zborul nostrul era singurul avion din aeroport, însă cu toate astea am stat vreo 40 de minute până au apărut bagajele pe bandă. Probabil le-au mai scanat francezii încă odată, ca efect al stării de urgență care este în vigoare din anul 2015.
Controlul la frontieră a fost foarte lejer, doar un scan la buletin.
Pentru că tot vorbeam despre starea de urgența, în loc de “Bienvenue en France”.
[attachmentid=1628066281]
Mi-a luat vreo două ore până am reușit să montez cele două bicicletă. Căt timp mă coiam io cu montantul bicicletelor a trecut pe lângă noi de câteva ori patrula de la armata franceză, însă oamenii au evaluat repede situația și nu ne-au spus nimic.
De la aeroportul din Beauvais (de fapt din localitatea Tille) până la gară din Beauvais nu este foarte mult de mers călare pe bicicletă, însă asta am aflat-o la abia la întoarcere când am plecat spre RO.
Prima dată am mers pe drumul destinat exclusiv mașinilor și am făcut ceva până la gară.
Apoi, odată ajunși la gara din Beauvais am constatat că vom ajunge la Paris mai târziu decât planificasem și că nu mai aveam nicio șansă să prindem trenul Paris – Cherbourg la care aveam deja biletele cumpărate online cu mult timp înainte.
Cam așa arată biletul online la căile ferate franțuzești.
[attachmentid=1628066282]
Mi-a plăcut că biletul se cumpără extrem de simplu, chiar nu este nevoie de cont pe site-ul căilor ferate. Pur și simplu alegi trenul cu care vrei să mergi, dai banu’ (cardul de salariu din RO merge foarte bine) și primești pe e-mail biletul sub forma de PDF.
Iar nașu’ cand apare scanează doar codul QR din dreapta biletului, fața să ceară vreun act de identitate.
Biletul din poza de mai sus l-am cumpărat online prin aprilie și a costa 37 de euro. Biletul pe care care l-am luat apoi în ziua plecării trenului (de la automat) a costa a costa 51,90 de Euro.
[attachmentid=1628066283]
Cel mai tare mi s-a părut faptul că tranportul bicicletei cu trenul (în afară de TGV) este gratis.
@buzasparta
Avand in vedere avatarul tau, cred ca am ceva marfa pentru tine mai spre jumatatea acestei povesti.
14 Jul 2017, 01:35:
Sambata, 10.06.2017 - Partea a II-a
Husele in care am transportat bicicletele cu avionul le-am pus in cate un rucsac unde au intrat foarte bine.
[attachmentid=1628066288]
Trenul de la Beauvais ajunge in gara de Nord din Paris iar trenul pentru Cherbourg pleca din gara Saint Lazare, la vreo 2 km de gara de Nord.
In gara de Nord ne-a asteptat un bun prieten, cu care am facut multe ture in trecut, parizian de vreo doi ani. In plus, ne-a ajutat foarte pentru ca rucsacii cu husele pentru biciclete au ramas la el.
Trenul Intercites dintre Paris si Cherbourg.
Vagon fara compartimente.
[attachmentid=1628066289]
Desi este un vagon de clasa a II-a, locul dintre scaune este foarte generos, similar cu cel de la clasa I-a din RO.
[attachmentid=1628066290]
Fiecare spatar este prevazut cu un fel de masa rabatabil, dotata si cu suport pentru pahar sau sticla.
[attachmentid=1628066291]
Vagonul compartimentat.
[attachmentid=1628066292]
In comparimente [clasa a II-a] sunt cate 8 locuri.
[attachmentid=1628066293]
Locurile [gratis] pentru biciclete sunt in capatul fiecarui vagon. Partea mai nasoala este ca bicicletele trebuie agatate in carlig, altfel nu se pot pune. Partea mai nasoala a fost ca trebuie date jos toate bagajele [vor mai fi niste detalii pe parcurs].
[attachmentid=1628066294] [attachmentid=1628066295]
Nici in Franta nu ne pisam cat timp trenul este in statie.
[attachmentid=1628066296]
In gara la Cherbourg.
[attachmentid=1628066297]
Locomotiva trenului Paris - Cherbourg.
[attachmentid=1628066298]
Daca nu ma insel este o locomotiva din clasa BB 26000, fabricata de [GEC] Alsthom in perioada 1988 - 1998.
14 Jul 2017, 19:08:
Duminică, 11.06.2017
Cherbourg
Cazarea la Cherbourg a fost la Hotel Angleterre. 118 Euro / 2 nopți / cameră dublă, fără mic dejun, luat de pe booking.com
Camera a fost OK
[attachmentid=1628066338]
Baia la fel (cabina de duș era în spatele dulapului).
[attachmentid=1628066339]
Erau câteva camping-uri în zonă, însă am considerat că este mai util ca primele două nopți să le dormim la hotel.
În primul rând, recunosc cinstit că mi-a fost frică să las cortul (cu tot echipamentul în el) peste zi în camping. Ulterior, după ce am văzut despre ce e vorba în camping, n-am mai avut nicio problemă (detalii mai târziu).
În al doilea rând, erau prea multe variabile: zborul low-cost cu posibilitate de întârziere, sau cele două trenuri dintre care unul l-am pierdut. Astfel, s-a dovedit o opțiune bună rezervarea cazării la hotel pentru primele două nopți.
Încă un amanunt interesant: la ora 21:00 hotelul se închidea, în sensul că nu mai era nimeni la recepție (ușa de la intrarea oricum era tot timpul închisă).
Înainte de a pleca de la Paris am sunat la hotel, le-am spus că vom întârzia iar doamna proprietară mi-a dat codul de acces în interior (4 cifre) și mi-a indicat numărul camerei. Mi-a mai spus ca bicicletele să le las pe holul hotelului.
Cand am ajuns la Cherbourg, în jurul orei 22:30 am constatat că toate hotelurile erau închise, posibil un Mercure de 4 stele să fi fost deschis.
Astfel, fără o rezervare făcută, chiar nu știu cum m-aș fi descurcat cu cazarea.
În plus, aporoape de ora 23:00 era puțin cam peste mână să caut campingul și să mă apuc de montat cortul.
La hotel am ajuns aproape pe la ora 23:00, am deschis ușa de la intrare și la recepție am găsit o cheie cu numele meu pe ea.
Deși am încercat să facem cât mai puțin zgomot proprietăreasa ne-a auzit când am venit (locuia și ea în hotel), ne-a urat bun venit iar bicicletele mi-a spus să le las la parter, într-o cameră de hotel perfect funcțională. Frumos din partea ei.
Hotelul văzut din exterior.
[attachmentid=1628066340]
O stradă din Cherbourg.
[attachmentid=1628066341]
Numele străzii.
[attachmentid=1628066342]
Traducerea: “Strada Paul Talluau. Șef al rețelei Delbo Phenix din 1942 in 1944. Membru al Rezistenței deportat. 1918 – 1944”
Talluau a fost arestat în ianuarie 1944 și a murit în lagărul de la Melk (Austria) în august 1944, la puțin timp după ce Cherbourg-ul a fost eliberat de către aliați.
Momument ridicat în memoria Martirilor Rezistenței din (peninsula) Cotentin.
[attachmentid=1628066343] [attachmentid=1628066344]
Cotentin este peninsula in capatul carei se afla Cherbourg-ul.
Diverse locuri prin care nemții i-au plimbat pe cei din Rezistența franceză.
[attachmentid=1628066345] [attachmentid=1628066346]
Mesajul de la baza monumentului.
[attachmentid=1628066347]
Traducerea: "Aici se află cenușa martirilor noștri. Trecătorule, reculege-te."
Franceza mea este de baltă, așa că îi rog pe vorbitorii de franceză să nu ezite să corecteze traducerile făcute de mine.
Ce se vede în pozele de mai sus sunt într-o distanța de sub 200 de metri. Altfel spus, cum știu alții să își comemoreze eroii.
Ajungem într-un dintre porturile turistice ale Cherbourgului.
[attachmentid=1628066348]
Datorită ciclului flux-reflux, aproape totul este mobil.
Pilon pe care culisează pontonul.
[attachmentid=1628066349]
Roți pe care culisează pasarele de acces pe ponton.
[attachmentid=1628066350]
Turul porturilor din canalul Mânecii.
[attachmentid=1628066351] [attachmentid=1628066352]
Macara care ridică bărcile direct din apă.
[attachmentid=1628066353] [attachmentid=1628066354]
Ală pădure de catarge.
[attachmentid=1628066355]
15 Jul 2017, 01:01:
Duminica, 11.06.2017 - Partea a II-a
Cherbourg
Placutz bilingv.
[attachmentid=1628066359]
Apa din Canalul Manecii parea foarte curata.
[attachmentid=1628066360]
Unii se plimba cu bicicleta altii cu velierul.
[attachmentid=1628066361]
O pilotina.
[attachmentid=1628066362]
Ferryboat-ul care venea din sudul Angliei, de la Portsmouth sau de la Poole [cel putin asta se vede pe site-ul linie de ferry].
[attachmentid=1628066363]
Pista de bicicleta la vest de Cherbourg.
[attachmentid=1628066364] [attachmentid=1628066365] [attachmentid=1628066366]
La reflux.
[attachmentid=1628066367]
Lansare la apa.
[attachmentid=1628066368]
Gramada de barci, vazute din spate
[attachmentid=1628066369]
si din fata.
[attachmentid=1628066370]
Unul dintre digurile Cherbourg-ului, dinspre mal
[attachmentid=1628066371]
si dinspre larg.
[attachmentid=1628066372]
Drept in fata este Anglia.
[attachmentid=1628066373]
Jandarmeria maritima.
[attachmentid=1628066374]
Alta gramada de barci.
[attachmentid=1628066375]