Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Montarea unui electroventilator
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Imbunatatiri - Dacia Clasic
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34
STORMTROOPER
QUOTE(ionutz_pitiku @ 21 May 2012, 19:30)
e clar ca nu ne intelegem romaneste. Eu am spus ca conteaza din ce carte citesti...
Mi se pare o tampenie sa mergi cu 100 km/h si sa-ti porneasca GMV-ul, asta dovedeste ca sistemul tau de racire nu este in regula.
Supapa vasului de expansiune este tarata la 800 milibari (nu cum arata in poza ta 700 milibari) o sa vezi daca te uiti pe un capac din ala metalic.
Eu am supapa in stare perfecta si nu fierbe apa nici la 120 de grade, desi cu combinatia care o am eu apa atinge maxim 95 de grade si nu am ars nici o garnitura pana acum.
Voi daca vreti sa faceti treaba de mantuiala eu nu va opresc. E treaba voastra. Vad ca fiecare stie mecanica intr-un alt fel. Numai bine !


*




Eu am citit din asta: [attachmentid=1627811848]

Ai vre-o sugestie mai buna pentru Dacia?Ai cumva varianta franceza cu privire la intretinerea R12 cu GMV?Daca da, fa o fapta buna si "dirijeaz-o" si in directia mea te rog
Paulorossi
QUOTE(ionutz_pitiku @ 21 May 2012, 18:30)
Paulorossi, daca teoria mea e proasta eu te informez ca spui niste aberatii despre amplasarea termocuplei. Nu stiu ce ai vrut sa zici acolo ca le-ai incurcat rau de tot.
In realitate acea apa racita de care zici tu ne raceste noua motorul, este de ajuns sa fie mai rece doar cu cateva grade si termostatul deschizandu-se apa care iese din motor fierbinte o impinge pe aia rece din partea dreapta a radiatorului astfel racind motorul. Am zis ca e de ajuns o diferenta de cateva grade fiindca daca nu e de ajuns termostatul se deschide si mai mult iar viteza apei creste si tot asa..
Sa-ti explic cum sta treaba la mine: Am termostat care incepe sa deschida de la 89 de grade combinat cu termocupla de 92-82. Cand motorul a ajuns la temperatura de regim termostatul se deschide aproape maxim iar daca apa trece prin radiator dar nu este racita catusi de putin (de ex stau pe loc) apa ajunge la termocupla aproape la aceeasi temperatura ce cea care a iesit din motor si atingand 92 de grade gmv-ul porneste. Atentie: doar cu gmv, fara elice pe pompa de apa smile.gif
Asa ca mai ganditi-va, si mai invatati mecanica si alte celea....

Prietene,noi ne-am gandit de mult timp...
Mai intai trebuie sa te informezi asupra plajei de temperaturi pentru a mentine motorul in regim optim.Aceasta nu este peste 92 grade, temperatura la care porneste GMV-ul,temperatura care se atinge la intrarea apei(considerata racita) in motor.Termostatul tau de 89 grade nu incepe sa deschida incepand cu 89 grade ci atunci este deschis complet,aceasta fiind temperatura optima de regim termic.
Exemplu concret:la o viteza de 100 km/h apa la iesire are 100 grade.Termocupla, cum am mentionat si mai sus are prinderea in partea dreapta jos a radiatorului(asta daca nu s-au facut improvizatii) deoarece acolo stie daca apa s-a racit sau nu prin radiator.La 100 km/h apa se va raci destul de mult datorita fluxului de aer rece prin radiator si va intra in motor sub 92 grade,temperatura la care ar fi declansat GMV-ul.In concluzie,ti se pare normal sa scoti apa la 100 grade din motor?
De aceea se opteaza pentru o termocupla cu un prag inferior de declansare fata de termostat.
In concluzie fiecare e liber sa-si monteze ce vrea pe masina,in final din buzunarul tau scoti bani pt reparati...
alinworm
senzorul pentru temperatura apa e montat pe chiuloasa. Temperatura indicata de acesta e cea corecta. Ideal ar fi ca aceasta temperatura sa fie in jur de 90 C. La majoritatea autovehiculelor straine ceasurile de temp apa indica aceasta temperatura ( alfa romeo, renault clio, Kia Ceed).

Deci temperatura optima ar fi intre 85-90 de grade. Daca strainezele lucreaza la aceasta temperatura atunci de ce nu ar lucra si dacioarele noastre la aceeasi temperatura?
Acum, e normal ca termocupla sa aiba o temperatura de pornire GMV sub 90 C.

Am gasit un termostat Hella de 87 C pt Renault 12. O combin cu o termocupla 87-77 sau 88-79?
STORMTROOPER
Recomandarea mea ar fi 87-77. Succes si astept sa ne spui cum se comporta.
alinworm
am zis ca e hella dar se pare ca e dauphinoise Thomson de 86 C. A auzit cineva de marca asta?? cica ar fi din Franta!

Deci sa recapitulam:

- Cablu litat de 2.5 [dedeman];
- releu G. Cartier de 40 A + soclu releu + papuci soclu [targ];
- termocupla Facet 87-77 [AutoKarma];
- GMV dacia Papuc diesel [dezmembrari];( se monteaza in fata radiatorului)
- termostat Daphinoise Thomson de 86C;

Alternatorul o sa faca fata fara probleme (sper) , am pus un Valeo de 60 A de matiz. icon_mrgreen.gif
STORMTROOPER
Face fata cu succes si cel original pus din uzina pe masina. Eu de ala am ai nu am nici un stres.
alinworm
mica mare problema. Am zis azi sa masor dimensiunea la GMV sa vad cum o sa vina pe masina. Are 40 cm iar radiatorul meu ( tip mare din Cu) are inaltimea de doar 35 cm. Deci o sa vina putin in jos ventilatorul ( in sus nu ar avea cum). Acum nici nu stiu daca o sa reusesc ceva, sper sa nu fiu nevoit sa caut alt ventilator dry.gif . De treaba ma apuc luni, sper sa nu ploua iar. blink.gif
vladut88
nu vreau a te descurajez ,dar gmv ala de papuc nu va intra studiaza traversa dintre lonjeroane la papuc ,si studiaza si la fine ,distanta capota etc ,si vei vedea sad.gif
alinworm
ma gandeam acum.....daca nu montez ventilatorul de papuc lipit de radiator ii scade cumva din performante? as vrea sa il montez in fata si radiatorul sa ramana la locul lui.
cristiman46
Am pus eu GMV de golf 5 care are diametrul de 40 si am decupat din traversa de jos.Merg cu el de 1 an de zile fara probleme.E foarte eficient (merge foarte putin).Singura problema e ca are 2 trepte si termocula una si trebuie sa folosesc decat una din ele .Acum am conectata treapta cu turatie cea mai mare.
maho
Ai un filtru de benzina...cat un rezervor de Mobra tongue.gif , dar cred ca nu strica..
sebymesteru
tare faza cu mobra smile.gif. Revenind la ventilatoarele noastre,am facut rost recent de o termocupla de la un golf 2 diesel,cu 2 praguri de temperatura. Nu stiu care sunt acelea,inca nu am studiat-o,ceea ce ma intereseaza pe mine e urmatoarea chestie: am ventilator romanesc mare,de-ala cu 4 pale,care dupa cum bine stiti nu are decat o singura treapta. As vrea sa leg termocupla sa porneasca sa zicem la prima treapta ventilatorul la jumate din turatie si la cealalta la turatie maxima. Cum as putea face asta fara sa improvizez o rezistenta din nichelina? Un montaj electronic,ceva?
bygy007
la curentul ala nu cel mai bine cu rezistenta
cristiman46
Filtrul de benzina este de logan si nu este chiar asa mare.
sebymesteru
QUOTE(bygy007 @ 27 May 2012, 18:56)
la curentul ala nu cel mai bine cu rezistenta
*


bygy,da-l in sfecla ca nu trage mai mult de 6-7A in mers si maxim 10 cand pleaca. Cu un tranzistor de putere pe un radiator ar merge zic eu. In fine e mai simplu pe nichelina,dar cum o calculez? Grosimea si lungimea? Tre sa recunosc ca nu mi-a placut fizica rezistivitati blush.gif
nikuniku
sebymesteru cauta rezistenta de treapta de ELV de logan si prin apoi rascoleste prin forum schema electrica de ELV logan ,este un pic complicata dar se face,la mine merge de aproape 3 ani fara probleme
bygy007
schema e simpla 2 relee si 2 termocuple
cristiman46
poze cu traversa taiata.
nikuniku
cam aia este schema de la logan adaptata la daciile noastre,postu 1517,doar ca se foloseste o singura termocupla cu 2 trepte

28 May 2012, 19:46:
cam asta este schema pentru 2 viteze la ELV
sebymesteru
Multam baieti,o sa caut pe la dezmembrari o rezistenta de genu',eu vroiam sa o mesteresc eu din nichelina dar ce-i drept asa e mai elegant.
bygy007
eu am pus 2 ca sa se inteleaga , se poate folosi si una cu 2 trepre sau un termistor cu un montaj electronic
sbin
Va Salut.

Am si eu o nelamurire... Am facut rost de un electroventilator de matiz. Ce spuneti, face fata la berlina cu radiator mare?

Multumesc!

ionutpostolache2000
salut ! un radiator de nova cu tot cu termocupla si electroventilator ar merge pus pe dacia 1410?....ma refer la spatiul dintre caroserie si motor blink.gif
yo9hnf
Eu am radiator fara suport de termocupla, iar cum realizarea unui astfel de suport mi se pare o munca foarte grea (care cred ca nu se merita), vreau sa-mi fac un termostat electronic.
Senzorul de temperatura va fi un DS18b20 care arata asa :

user posted image

Aveti idee cam unde si cum ar trebui sa pun senzorul ?
Ma gandesc ca daca as da o gaura in bazinul radiatorului si as monta senzotul acolo, iar in jur sa-i pun silicon rosu ar fi ok, dar mi-e frica sa nu zboare din cauza presiunii.

Senzorul masoara pana la 125 gr. C. Aveti idee pana la cate grade ajunge apa in sistemul de racire in conditii critice ?

Radu DAN
STORMTROOPER
@ionutpostolache2000 - teoretic ar merge, dar nu stiu exact care este sistemul de fixare al radiatorului la Dacia Nova.

@yo9hnf - temperatura optima de functionare a lichidului de racire din instalatia aferenta de pe Dacia 13xx/14xx este de 83-85-87 de grade. Deci ti-ar trebui un senzor care sa porneasca electrovetilatorul cind ajunge pe la 95 de grade, sa zicem si sa-l opreasca cind temperatura ajunge pe la 75. valorile sunt aproximative in functie de motor. In ceea ce priveste pozitionarea termocuplei, nu trebuie neaparat sa dai gaura in radiator ci poti sa optezi pentru montajul facut de un utilizator de pe aici. cauti cu citeva pagini in urma si vezi despre ce e vorva. Un furtun pozitionat in partea de jos a radiatorului, taiat la mijloc, in care se inseriaza o "piese" (nu stiu exact cum ii zice asa ca nu vreau sa zic prostii) cu 3 iesiri, iar la una din iesiri se infileteaza termocupla. Recomandarea mea e ca daca optezi pentru aceasta varianta sa iei o termocupla cu valori de deschidere ceva mai mici. Bafta la treaba.

Termocupla
bygy007
trebuie sa fie in contact cu lichidul dar izolat electric fata de el


uite aici o schema
sebymesteru
hai ca iti dau eu o idee,asa am facut si eu prima oara: iei o termocupla defecta,ii scoti maruntaiele si ramai cu carcasa din alama. Bagi senzorul in ea,torni peste el vaselina siliconica sa-l acopere si apoi il rigidizezi cu niste rasina epoxi. Eu luasem si papucii de la termocupla originala si ii pusesem in rasina,arata ca o termocupla obisnuita,dar nu era. Am folosit o dioda (1N4148 apoi 1N4007) dar am renuntat pana la urma la montaj,nu stiu din ce cauza mi se bulea dioda respectiva si pana la urma am luat o termocupla clasica de klaxcar si am terminat. Cu cea electronica ai avantajul ca iti poti regla cand sa deschida si cand sa inchida,totusi ca sa ti temperatura cat mai constanta ideala e ori o termocupla cu 2 praguri de temperatura(de care mi-am facut eu rost biggrin.gif) ori un montaj care sa faca ce face ea,sa iti porneasca ventilatorul in 2 trepte. Spor la bricolat!
bygy007
bine schema aia se poate modifica pentru 2 trepte
yo9hnf
Va multumesc, dar schema nu ma ajuta. Schema pe care vreau sa o fac o am in cap, cu tot cu softul de programare.
Senzorul vreau sa-l pun la un microcontroller.
Vreau sa-l fac ca dupa ce motorul este oprit ventilatorul sa mearga, dar nu mai mult de 5-10 minute pentru a nu consuma bateria (cum am vazut ca se mai plangea lumea ca ramasesera termocuplele blocate.
ydaniel
Eu am folosit 5 ani urmatoarea combinatie:
-motor 1,4+cutie in 5
-termostat vernet de 89+termocupla 92-82
-ulei la motor castrol 10w60
-radiator mare de aluminiu
-gmv de imep pitesti.
-antigel g12 de la chimopar
Am fugarit masina si la munte si la mare si nu am avut nici o problema.
bygy007
aia cu opritul se face usor , poti opri ventilatorul cind opresti motorul
alinworm
am reusit sa montez GMV pe dacioara. o sa fac si poze dar nu pot sa le urc decat la sf sapt pt ca nu am cablul de date la mine tongue.gif.
Am pus un gmv de pe daewoo leganza nou de origine. Aveam si optiunea unui GMV de dacia papuc ce se monta in fata radiatorului ( pana la urma chiar se putea monta fara mari probleme) dar am ales varianta de leganza pt ca era nou.
alinworm
functioneaza superb electroventilatorul, am facut un drum la mare in weeknd si pe drum nu a pornit deloc temperatura a stat undeva intre 80 si 93 de grade. La 95 de grade porneste dar asta numai in oras. Am mai observat si o reducere de consum la carburant, nu f mult dar se simte. Probabil ca sarcina elicei permanente avea o oarecare influenta asupra puterii motorului.
fullhouse
Problema mea ar fi urmatoarea: am un electroventilator romanesc cu 4 pale, cu bucsele uzate. Am fost pe la toate magazinele din zona, nu au asa ceva. Nu stiti cumva de unde as putea face rost?
Si inca o chestie, are voie axul sa aiba joc axial? Ca am vazut ca are ceva saibe distantiere axul.
sebymesteru
ceva joc trebuie sa aiba,1-2mm maxim cred,si-al meu are,ca-i tot de-asta romanesc,desi daca bine mi-aduc aminte de cand l-am desfacut,in spate sau in fata trebuie sa aibe ori o saiba elastica ori o 2 saibe plate cu un arc ceva intre ele care sa preia jocul. Cat priveste bucsile...cu asta e cam greu,ma indoiesc ca vei gasi asa ceva pe la vre-un magazin. Doar sa dai peste vre-un "stoc" de piese puse deoparte de vre-un daciot mai batran si sa il poti face. Nu ai scris de unde ai elv-ul respectiv,dar daca ar fi dupa capul meu,avand in vedere ca in "mainile" lui iti vei incredinta racirea,m-as duce la un remat si as cauta altul,ca gasesti cu duiumul,si le poti verifica pe loc daca au sau nu joc in bucsi. Acum vre-un an eu am dat 15 lei pe unul,verificat pe loc,inclusiv daca se invarte sau ba,l-am desfacut,spalat,uns,montat la loc si merge si acum ca atunci cand l-am montat. Acum faci cum crezi ca-ti convine mai bine...
fullhouse
ELV-ul e luat de la bursa, functioneaza bine, arata foarte bine, singura problema e cu bucsele alea, de fapt doar una ar trebui schimbata. Ramane de vazut daca o sa gasesc, sau daca-mi pot confectiona eu o pereche.
Daca stiti cumva pe cineva ce are asa ceva, raman dator tongue.gif
alinworm
schimba ELV-ul icon_mrgreen.gif
ghitza
faci alta din teflon
fullhouse
Da, e o idee si din teflon, dar oare cat tin? Nu prea am incredere in materialul ala plastic. A incercat cineva?
ghitza
eu zic ca teflonu ii bun sau atunci gaseste tu duramid,sau poliamida nah
sebymesteru
ghitza,hai sa fim seriosi,daca tine 10 ani cu bucsile de bronz grafitat,chiar are rost sa stai sa cauti duramid sau poliamida pentru 2 bucsi prapadite?plus ca daca se duce sa i le faca un strungar,un 10 lei tot trebuie sa-i dea si btw,plasticele astea au propietati de autolubrifiere ca teflonul?daca n-au,cum se pupa cu vaselina spre exemplu?banuiesc ca merge folosita cea de LiCa si sapunuri de-astea de se mai gasesc aum in comert...
yo9hnf
Eu am facut rost de un ELV de 1310 dar cu 10 pale, asemanator cu cel de Nova (dar mai mic suportul pe inaltime). L-am montat fara termocupla pentru ca nu aveam, i-am pus un releu comandat de un buton din interior. Nu am mers cu el 5 minute pornit ca a inceput sa scartaie.

Initial el avea joc in lagare extrem de mic, dar avea joc maricel elicea.

Dupa un drum la Bucuresti am vazut ca atunci cand scartaia se invartea foarte incet...pana la urma a ajuns sa nu se mai invarta deloc cand il alimentam, dar daca vroiam sa invart elicea in sensul normal, se invartea usor, iar invers se vedea ca "tragea in camp".

Culmea e ca la proba a mers perfect ELVul.


Am inteles ca face cineva suporti pentru termocuple pentru radiatoarele fara suport ... Cine ?
ghitza
QUOTE(sebymesteru @ 29 Jun 2012, 11:56)
ghitza,hai sa fim seriosi,daca tine 10 ani cu bucsile de bronz grafitat,chiar are rost sa stai sa cauti duramid sau poliamida pentru 2 bucsi prapadite?plus ca daca se duce sa i le faca un strungar,un 10 lei tot trebuie sa-i dea si btw,plasticele astea au propietati de autolubrifiere ca teflonul?daca n-au,cum se pupa cu vaselina spre exemplu?banuiesc ca merge folosita cea de LiCa si sapunuri de-astea de se mai gasesc aum in comert...
*



omu nu gaseste si are nevoie ,eu i-am dat niste idei smile.gif ,teflon gaseste cat ii trebuie lui acolo si gata treaba nu cauta ca nebunu dupa 2 rahaturi de bucse pe la nush cate magazine,ziceam da duramid sau poliamida pentru ca nu era sigur ca teflonu rezista rolleyes.gif ,acuma fiecare cum crede

29 Jun 2012, 12:15:
si eu am unu cu 10 pale care facea urat ,il mai am prin spate cred,si am pus cu 4 pale si nu am probleme momentan
fullhouse
Pana la urma le fac la munca, trebuie sa caut o bucata de bronz si s-a rezolvat smile.gif
bygy007
grafitat
cheluakame
Nu vreau sa par ca inventez apa calda sau ceva, dar cand ati montat electroventilatorul, ati urmarit sensul de rotatie?
Ca am mai intalnit persoane care il montau in spatele radiatorului (nu in fata ca la papuc) si puneau sa sufle aerul spre radiator, nu sa-l traga si deja de la o anumita viteza, incepea sa lucreze greu si ori incalzea apa ori se alegea praful de el.
fullhouse
Totusi, nu cred ca-i cazul de pus o asemenea problema, atata intuitie cred ca are oricine, daca a studiat putin acest topic.
bygy007
nu numa sensu ci si inclinatia palei biggrin.gif
r3d
in sfarsit am renuntat si io la vechea elice,am trecut si eu pa electroventilator.am dat o fuga pe la dezmembrari am gasit acolo ventilatoare de toate pentru toti.am gasit si niste ventilatoare care veneau la fix pa radiatoru de dacie cred ca erau din fabrica montate pa masini.sincer am preferat sa iau ceva mai strainez am luat un ventilator dublu:Dpa care iam facut io un suport si lam prins pa radiator.ce parere aveti de el ?
acum am pa ea termostat 83g si termocupla 89:).e putin sau cam mult?
autom
1. Sa il folosesti sanatos!
2. Nu stiu daca incape in fata pompei de apa.
3. Trebuiau niste ,,pufere,, de cauciuc ca sa nu se transmita vibratiile.
4. Musai releu de calitate.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.