Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Discromatie
DaciaClub - Forum Dacia > Alte discutii > Statistici
Pages: 1, 2
vis-a-vis
I-auzi frate ce puteri paranormale detin... si io care credeam ca-s handicapat biggrin.gif
musicall
Am facut acest test !!! am vazut bine smile.gif Mi-a adus aminte de... testul medical pentru permis !!!
EvilOne
Ceva probleme la 6 ala insa ma inscriu si eu la "chior da nu discromat".

Cineva avea ceva indoieli mai sus, insa le clarific eu: femeile sint conducatoare auto mult mai bune, mai prudente mai cum vrei tu(numa de bine) laugh.gif
donraulo
am si eu o intrebarea, chiar daca unora li se va parea "deplasata"
care este diferenta dintre daltonism si discromatopsie?

am citit si nu am reusit sa inteleg, poate sunt "mai greu de cap"

cu multumiri pentru intelegere si eventualele raspunsuri
costi
Pai ambele se refera la imposibilitatea distingerii corecte a culorilor cu specificatia ca daltonismul se refera in special la dificultati in distingerea culorilor rosu si verde
Altfel spus, a fi daltonist este mai putin "grav" decit a fi discromat .
cosmin_m
Costi, eu stiu ca sunt 4 forme de discromatopsie, doar in cea mai grava dintre ele apare vederea complet discromata (alb negru).
Ciumonk
Sunt normal.
Asi
e ok la mine
mlc76232
Conduc de aproape 19 ani fara probleme. Dupa testele Ishihara (cele folosite in toate cabinetele de la noi pentru diagnosticarea discromatopsiei) sunt discromat. Totusi acestea nu sunt singurele teste. La http://daltonien.free.fr/depistage.php mai puteti gasi si alte teste, pe care eu le trec fara probleme.
La fel, pe http://colorlab.wickline.org/colorblind/colorlab/ se poate simula modul in care o persoana avand o anumita forma de discromatopsie vede culorile. Vreau sa spun ca vad diferente intre toate cele 9 variante si se pare ca le vad la fel ca sotia mea, care in mod cert nu e discromata.
Mi se pare ca mai degraba am o problema cu recunoasterea formelor din testele Ishihara decat cu distingerea culorilor.
Avand in vedere cele de mai sus, consider ca testele Ishihara nu sunt 100% valabile.

In ceea ce priveste condusul autovehiculelor, Ordinul nr. 350/2003 al Ministrul sanatatii si familiei arata asa :

Ministerul Sanatatii si Familiei

Ordin nr. 350/2003 din 12/04/2003
Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 269 din 17/04/2003

privind modificarea Ordinului ministrului sanatatii si familiei nr. 87/2003 pentru aprobarea listei afectiunilor medicale incompatibile cu calitatea de conducator de autovehicule sau tramvaie si a listei substantelor cu efect psihoactiv, contraindicate conducatorilor de autovehicule si tramvaie (produse sau substante stupefiante ori medicamente cu efecte similare acestora)

Avand in vedere prevederile art. 1 alin. (2), ale art. 21 alin. (2) si ale art. 22 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice, vazand Referatul de aprobare al Directiei generale asistenta medicala si programe nr. DB 3.459 din 12 aprilie 2003, in temeiul prevederilor Hotararii Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea si functionarea Ministerului Sanatatii si Familiei, cu modificarile si completarile ulterioare,

ministrul sanatatii si familiei emite urmatorul ordin:

Art. I. - Anexa nr. 1 la Ordinul ministrului sanatatii si familiei nr. 87/2003 pentru aprobarea listei afectiunilor medicale incompatibile cu calitatea de conducator de autovehicule sau tramvaie si a listei substantelor cu efect psihoactiv, contraindicate conducatorilor de autovehicule si tramvaie (produse sau substante stupefiante ori medicamente cu efecte similare acestora), publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 149 din 7 martie 2003, se inlocuieste cu anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. II. - Prezentul ordin se va publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

Ministrul sanatatii si familiei,
Daniela Bartos

Bucuresti, 12 aprilie 2003.
Nr. 350.

ANEXĂ

LISTA
afectiunilor incompatibile cu calitatea de conducator de autovehicule si de tramvaie.
Standarde minime de sanatate fizica si psihica necesare pentru
obtinerea sau reinnoirea permisului de conducere

1. Definitii
1.1. In acceptiunea prezentei anexe, conducatorii de autovehicule si tramvaie se clasifica in doua grupe:
- grupa A (conducatori amatori);
- grupa B (conducatori cu atestat profesional).
.............

5. Standarde minime de sanatate si incompatibilitati legate de patologia oftalmologica
5.1. Toate persoanele care solicita permis de conducere trebuie sa fie supuse unor investigatii care sa certifice ca au o acuitate vizuala corespunzatoare pentru conducerea vehiculelor. La aceasta examinare trebuie acordata o atentie speciala urmatoarelor repere: acuitate vizuala, camp vizual, vedere in crepuscul, boli progresive ale ochiului.
5.2. In acceptiunea acestei anexe, lentilele intraoculare nu vor fi considerate lentile corectoare.
Grupa A:
5.3. Persoana care solicita permis de conducere auto sau reinnoirea acestuia trebuie sa aiba o acuitate vizuala binoculara, cu lentile corectoare daca este necesar, de cel putin 0,5 atunci cand sunt folositi simultan ambii ochi. Permisul de conducere auto nu se va elibera sau nu se va reinnoi daca, in timpul examinarii medicale, se constata un camp vizual orizontal mai mic de 120°, in afara unor cazuri exceptionale, justificate de o opinie medicala favorabila si de un test practic pozitiv. De asemenea, permisul de conducere auto nu se va elibera sau nu se va reinnoi persoanelor care sufera de orice afectiune oftalmologica care compromite siguranta condusului. Atunci cand este declarata sau detectata o boala de ochi progresiva, eliberarea ori reinnoirea permisului de conducere auto se obtine numai dupa opinia medicala autorizata.
Solicitantii cu pierderea functionala totala a vederii unui ochi sau care folosesc doar un singur ochi (de exemplu in cazul diplopiei) trebuie sa aiba o acuitate vizuala de cel putin 0,6 cu lentile de corectie, daca este necesar. Autoritatea medicala competenta trebuie sa certifice daca aceasta conditie de vedere monoculara exista de suficient timp ca sa permita adaptarea si ca este normal campul vizual in acest ochi.
Grupa B:
Solicitantii de permis de conducere auto sau de reinnoire a acestuia trebuie sa aiba o acuitate vizuala, cu lentile de corectie, daca este necesar, de cel putin 0,8 in ochiul cel mai bun si de cel putin 0,5 in ochiul mai putin bun. Daca sunt folosite lentile de corectie pentru obtinerea unor valori de 0,8 si 0,5, acuitatea necorectata din fiecare ochi trebuie sa fie de 0,05 sau altfel acuitatea minima (0,8 si 0,5) trebuie obtinuta fie prin corectarea cu ajutorul unor ochelari cu o putere care sa nu depaseasca plus sau minus 4 dioptrii, fie cu ajutorul unor lentile de contact (vedere necorectata = 0,05). Corectarea trebuie sa fie bine tolerata. Nu se vor elibera si nu se vor reinnoi permisele de conducere auto pentru solicitantii sau soferii fara un camp vizual binocular normal sau care sufera de diplopie.

.............

Dupa cum se vede, discromatopsiile mentionate ca afectiuni medicale incompatibile cu calitatea de conducator de autovehicule sau tramvaie in anexa 1 la Ordinul 87/2003 (cea inlocuita) au disparut.

Asa ca, stimati discromati romani, mergeti si va luati permise de conducere !

Mult succes !

Ar fi totusi interesant de aflat ce scrie in Referatul de aprobare al Directiei generale asistenta medicala si programe nr. DB 3.459 din 12 aprilie 2003, pe baza caruia s-a emis actualul Ordin nr. 350/2003 al Ministrul sanatatii si familiei. Daca cineva il poate obtine, poate ni-l pune la dispozitie.

Toate cele bune,

Marius
mlc76232@yahoo.com
Petea
Trei din sase. Hmmm. Si eu spuneam la testul medical ca tanti aia avea cartoane vechi si s-au decolorat de la soare hi hi hi, ca de aia nu vedeam. Mi-s, asa ca vreau semafor ca la tramvai: doar culoarea alba.
Raoul
Sunt discromat (stiam asta de mult si testul mi-a confirmat acest lucru).
Am permis din '99 si nici o problema (gen accidente).
Conform legislatiei in vigoare discromatii pot avea numai permis de conducere de amator: categoriile A si B. Nu poate ave permis de profesionist.
ionutctn
Le-am vazut toate si repede. Bine ca nu am probleme cu vederea desi stau 8-9 ore pe zi in fata calculatorului.....asta e meseria ce sa-i faci
ursamajor
Pe vremea mea, testul acesta se făcea la recrutare. Acum cum o mai fi? Aaa, nu sînt discromat / daltonist. wink.gif
silverone_82
Ptiu....am mai trecut un test ,am scapat ,nu am probleme...nu sunt discromat biggrin.gif
MARCI
Stiam de mult ca sunt discromat,de 17 ani .Vad-disting bine culorile din mediul inconjurator,mai putin cele din teste.La control mi-au scris pe foaie apt pt. categoria B doar amatori.(stiu ca B-ul este pt. amatori,dar o gramada de taximetristi se cred soferi profesionisti) Dupa mine poti f.f.apt din punct de vedere medical daca esti anti talent in ceea ce priveste sofatul.Am un frate in SUA si nici acolo nu-i o problema cu discromatia,adevarul ca acolo esti cam mort fara car. smile.gif .Mai periculosi sunt cei care se cred Schumi decat discromatii tongue.gif
Anonym
Uneori imi vine sa urlu la cit de bine vad. pe bune. Parca vad mai multe decit trebuie. Da stau, ca sigur nu tzine tare mult.
donraulo
Bărbații nu văd întotdeauna viața în culori
Aproximativ 8 la sută dintre bărbați nu ar putea vedea niciodată viața în roz. Și asta nu din cauză că ar fi neapărat pesimiști. Motivele ne-au fost explicate de conf. dr. Monica Pop, directorul Spitalului de Urgențe Oftalmologice din Capitală

- Literatura științifică menționează că 8 la sută dintre bărbați au tulburări de simț cromatic, afecțiune denumită discromatopsie. Aceste tulburări sunt congenitale, ireversibile și nu există tratament. Un bărbat cu o astfel de afecțiune are mari șanse să o transmită și băiatului său. Femeile nu au aceste probleme de cromatică. Există, însă, situații în care un pacient, indiferent de sex, poate face o tulburare de simț cromatic din cauza unei patologii a nervului optic, dar care este tratabilă.

- Care sunt culorile care nu pot fi distinse de către bărbați?

- În oftalmologie, există trei culori fundamentale: roșu, verde și albastru. De obicei, discromatopsiile sunt pe linia roșu-verde, cele pe albastru fiind foarte rar întâlnite. O astfel de persoană distinge un obiect de culoare verde sau roșie, foarte târziu, când deja este prea aproape. De exemplu, dacă încerci să-i arăți unei astfel de pacient o căpșună, nu o va putea distinge de la distanță, ci doar când este foarte aproape de tarabă.

- O astfel de persoană ar putea avea permis de conducere?

- Persoanele care astfel de tulburări nu ar trebui să conducă mașina pentru că pot produce accidente. Ar putea să lovească o persoană îmbrăcată în culori tari, pentru că pur și simplu nu au văzut-o din timp. În același pericol sunt și mașinile de culoare roșie sau verde. Cunosc un caz, în care o mașină roșie parcată a fost lovită de un biciclist. Biciclistul suferea de o astfel de tulburare și s-a accidentat. Astfel de persoane nu pot distinge nici derivațiile de culori din roșu sau verde, cum ar fi un roșu mai deschis etc. Din păcate, în prezent, înscrierea la o școală de șoferi se face foarte ușor, fără să se ceară de la început un certificat de sănătate. Orice persoană care vrea să își ia carnetul de conducere ar trebui să fie supusă unui consult oftalmologic complet, care constă în măsurarea acuității vizuale la ambii ochi, un test de simț cromatic și măsurarea tensiunii intraoculare. Pot fi declarate inapte pentru a fi șoferi și persoanele care văd mai bine cu un ochi. Din aceast cauză nu pot aprecia bine distanțele. În cazul în care o persoană are vedere monooculară (la unul dintre ochi având proteză) poate conduce numai în cazul în care avea carnet înainte de a-și pierde ochiul. Consider că un examen oftalmologic trebuie efectuat și în cazul în care șoferii au făcut accidente cu victime. (L.S.)

sursa.... arhiva GANDUL.info



conform comentariilor referitoare la acest articol http://www.gandul.info/2005-05-21/sanatate...viata_in_culori
se pare ca in tarile cu apa calduta daca nu chiar calda, dreptul de a conduce autovehicolele (in special - amatorii) nu este conditionat de acest neajuns

in completare,


Ordinul nr. 350 din 12/04/2003 privind modificarea Ordinului ministrului sanatatii si familiei nr. 87/2003 pentru aprobarea listei afectiunilor medicale incompatibile cu calitatea de conducator de autovehicule sau tramvaie si a listei substantelor cu efect psihoactiv, contraindicate conducatorilor de autovehicule si tramvaie (produse sau substante stupefiante ori medicamente cu efecte similare acestora)

Publicat in Monitorul Oficial, Partea I nr. 269 din 17/04/2003

[ Text preluat din LegeNet, un produs Indaco Systems. ]


Având în vedere prevederile art. 1 alin. (2), ale art. 21 alin. (2) și ale art. 22 alin. (1) din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice,
văzând Referatul de aprobare al Direcției generale asistență medicală și programe nr. DB 3.459 din 12 aprilie 2003,
în temeiul prevederilor Hotărârii Guvernului nr. 22/2001 privind organizarea și funcționarea Ministerului Sănătății și Familiei, cu modificările și completările ulterioare,


ministrul sănătății și familiei emite următorul ordin:


Art. I. - Anexa nr. 1 la Ordinul ministrului sănătății și familiei nr. 87/2003 pentru aprobarea listei afecțiunilor medicale incompatibile cu calitatea de conducător de autovehicule sau tramvaie și a listei substanțelor cu efect psihoactiv, contraindicate conducătorilor de autovehicule și tramvaie (produse sau substanțe stupefiante ori medicamente cu efecte similare acestora), publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 149 din 7 martie 2003, se înlocuiește cu anexa care face parte integrantă din prezentul ordin.
Art. II. - Prezentul ordin se va publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.


Ministrul sănătății și familiei,
Daniela Bartoș


București, 12 aprilie 2003.
Nr. 350.


ANEXĂ

LISTA
afecțiunilor incompatibile cu calitatea de conducător
de autovehicule și de tramvaie.
Standarde minime de sănătate fizică și psihică necesare pentru
obținerea sau reînnoirea permisului de conducere


1. Definiții
1.1. În accepțiunea prezentei anexe, conducătorii de autovehicule și tramvaie se clasifică în două grupe:
- grupa A (conducători amatori);
- grupa B (conducători cu atestat profesional).
1.2. În mod similar, persoanele care solicită pentru prima dată permis de conducere auto sau reînnoirea acestuia se clasifică în aceleași grupe, o dată cu obținerea sau reînnoirea permisului de conducere auto.
1.3. Prin autoritate medicală competentă se înțelege unitatea medicală autorizată conform legii să efectueze verificarea medicală a conducătorilor de autovehicule sau de tramvaie, să rezolve contestațiile sau să efectueze expertize în domeniu.
1.4. Prin opinie medicală autorizată sau apreciere medicală autorizată se înțelege referatul medical argumentat de medicul examinator.
1.5. Prin control medical regulat se înțelege examinarea medicală periodică, după un ritm stabilit de către medicul examinator.
2. Standarde minime de sănătate și incompatibilități legate de patologia cardiovasculară
2.1. Se consideră incompatibilitate orice boală care îl expune pe solicitantul obținerii sau reînnoirii permisului de conducere auto la o deteriorare bruscă a funcționării aparatului cardiovascular sau a funcțiilor cerebrale, constituind un pericol pentru siguranța rutieră.
Grupa A:
2.2. Se consideră incompatibilitate aritmia severă.
2.3. Purtătorilor de pacemaker le vor fi eliberate sau reînnoite permisele de conducere auto pe baza aprecierilor medicale autorizate și a controalelor medicale regulate.
2.4. Bolnavilor cu tensiune arterială anormală le vor fi eliberate sau reînnoite permisele de conducere auto pe baza unei opinii medicale autorizate, după analiza posibilelor complicații și a riscului apariției acestora pentru siguranța rutieră.
2.5. Angina de repaus sau prezența unui infarct miocardic în antecedente necesită opinia medicală autorizată înainte de eliberarea sau de reînnoirea permisului de conducere. Dacă este necesar, solicitantul va efectua controale medicale regulate, în funcție de recomandările medicale.
Grupa B:
2.6. Autoritatea medicală competentă va lua în considerare riscurile adiționale și pericolele implicate de conducerea vehiculelor în condițiile definite de această grupă.
3. Standarde minime de sănătate și incompatibilități legate de bolile aparatului renal
Grupa A;
3.1. Permisele de conducere pot fi eliberate sau pot fi reînnoite solicitanților ori șoferilor care suferă de insuficiență renală severă pe baza unei opinii medicale autorizate și a controalelor medicale regulate.
Grupa B:
3.2. Insuficiența renală severă ireversibilă constituie incompatibilitate. Doar cazurile excepționale, justificate de o opinie medicală autorizată și de controale medicale regulate, pot beneficia de eliberarea sau de reînnoirea permiselor de conducere auto.
4. Standarde minime de sănătate și incompatibilități legate de diabetul zaharat
Grupa A:
4.1. Permisele de conducere auto pot fi eliberate sau pot fi reînnoite pentru solicitanții ori șoferii cu diabet zaharat pe baza unei opinii medicale autorizate și a controalelor medicale adecvate fiecărui caz.
Grupa B:
4.2. Permisele de conducere auto pot fi eliberate sau pot fi reînnoite solicitanților ori șoferilor din această grupă, suferinzi de diabet zaharat, care necesită tratament cu insulină, numai în cazuri excepționale și numai atunci când există o opinie medicală autorizată motivată corect, cu obligativitatea efectuării de controale medicale regulate.
5. Standarde minime de sănătate și incompatibilități legate de patologia oftalmologică
5.1. Toate persoanele care solicită permis de conducere trebuie să fie supuse unor investigații care să certifice că au o acuitate vizuală corespunzătoare pentru conducerea vehiculelor. La această examinare trebuie acordată o atenție specială următoarelor repere: acuitate vizuală, câmp vizual, vedere în crepuscul, boli progresive ale ochiului.
5.2. În accepțiunea acestei anexe, lentilele intraoculare nu vor fi considerate lentile corectoare.
Grupa A:
5.3. Persoana care solicită permis de conducere auto sau reînnoirea acestuia trebuie să aibă o acuitate vizuală binoculară, cu lentile corectoare dacă este necesar, de cel puțin 0,5 atunci când sunt folosiți simultan ambii ochi. Permisul de conducere auto nu se va elibera sau nu se va reînnoi dacă, în timpul examinării medicale, se constată un câmp vizual orizontal mai mic de 120▫, în afara unor cazuri excepționale, justificate de o opinie medicală favorabilă și de un test practic pozitiv. De asemenea, permisul de conducere auto nu se va elibera sau nu se va reînnoi persoanelor care suferă de orice afecțiune oftalmologică care compromite siguranța condusului. Atunci când este declarată sau detectată o boală de ochi progresivă, eliberarea ori reînnoirea permisului de conducere auto se obține numai după opinia medicală autorizată.
Solicitanții cu pierderea funcțională totală a vederii unui ochi sau care folosesc doar un singur ochi (de exemplu în cazul diplopiei) trebuie să aibă o acuitate vizuală de cel puțin 0,6 cu lentile de corecție, dacă este necesar. Autoritatea medicală competentă trebuie să certifice dacă această condiție de vedere monoculară există de suficient timp ca să permită adaptarea și că este normal câmpul vizual în acest ochi.
Grupa B:
Solicitanții de permis de conducere auto sau de reînnoire a acestuia trebuie să aibă o acuitate vizuală, cu lentile de corecție, dacă este necesar, de cel puțin 0,8 în ochiul cel mai bun și de cel puțin 0,5 în ochiul mai puțin bun. Dacă sunt folosite lentile de corecție pentru obținerea unor valori de 0,8 și 0,5, acuitatea necorectată din fiecare ochi trebuie să fie de 0,05 sau altfel acuitatea minimă (0,8 și 0,5) trebuie obținută fie prin corectarea cu ajutorul unor ochelari cu o putere care să nu depășească plus sau minus 4 dioptrii, fie cu ajutorul unor lentile de contact (vedere necorectată = 0,05). Corectarea trebuie să fie bine tolerată. Nu se vor elibera și nu se vor reînnoi permisele de conducere auto pentru solicitanții sau șoferii fără un câmp vizual binocular normal sau care suferă de diplopie.
6. Standarde minime de sănătate și incompatibilități legate de afectarea auzului
Grupele A și B:
6.1. Permisele de conducere auto se pot elibera sau se pot reînnoi solicitanților ori șoferilor din grupele A sau B conform opiniei unei autorități medicale competente. Examinarea va lua în considerare posibilitățile de echipare specială a vehiculelor.
7. Standarde minime de sănătate și incompatibilități legate de bolile neurologice
7.1. Permisele de conducere auto nu se vor elibera sau nu se vor reînnoi solicitanților ori șoferilor care suferă de o boală neurologică severă numai în cazul existenței unei opinii medicale autorizate.
7.2. Tulburările neurologice asociate cu boli sau cu intervenții chirurgicale care afectează sistemul nervos central sau periferic, care conduc la deficiențe motorii sau senzoriale și afectează echilibrul și coordonarea, trebuie luate în considerare în funcție de manifestările lor funcționale și de riscurile evoluției. În acest caz, eliberarea sau reînnoirea permisului de conducere auto poate face obiectul evaluării periodice în eventualitatea riscului decompensării.
7.3. Atacurile de epilepsie sau alte tulburări subite ale stării de conștiență constituie un pericol pentru siguranța rutieră.
Grupa A:
7.4. Un permis de conducere auto poate fi eliberat sau poate fi reînnoit pe baza unei examinări făcute de o autoritate medicală competentă și a controalelor medicale regulate. Autoritatea medicală va decide asupra stadiului epilepsiei sau a altor tulburări ale conștienței, asupra formelor clinice, a evoluției (de exemplu, nici un atac în ultimii 2 ani), a tratamentului primit și a rezultatelor acestuia.
Grupa B:
7.5. Permisele de conducere nu vor fi eliberate sau nu vor fi reînnoite pentru solicitanții ori șoferii care suferă de atacuri epileptice sau de alte tulburări subite ale stării de conștiență.
8. Standarde minime de sănătate și incompatibilități legate de bolile psihice
Grupa A:
8.1. Permisele de conducere auto nu vor fi eliberate sau nu vor fi reînnoite solicitanților ori șoferilor care suferă de:
- tulburări psihice severe, fie congenitale, fie datorate unei boli, traume sau unor operații neurochirurgicale;
- retard psihic sever;
- probleme comportamentale severe datorate îmbătrânirii; tulburări de personalitate care afectează serios discernământul, comportamentul sau adaptabilitatea.
8.2. Fac excepție cazurile în care solicitarea este sprijinită de aprecierea unei autorități medicale competente și, dacă este necesar, de controale medicale regulate.
Grupa B:
8.3. Autoritatea medicală competentă va lua în considerare riscurile adiționale și pericolele implicate de conducerea vehiculelor în condițiile definite de această grupă.
9. Standarde minime de sănătate și incompatibilități legate de alcoolism
9.1. Consumul de alcool constituie un pericol major pentru siguranța rutieră. Având în vedere importanța problemei, personalul medical trebuie să îi acorde o atenție deosebită.
Grupa A:
9.2. Permisele de conducere nu vor fi eliberate sau nu vor fi reînnoite solicitanților ori șoferilor care sunt dependenți de alcool sau sunt incapabili să se rețină de la consumul de alcool în timp ce conduc.
9.3. După o perioadă dovedită de abstinență și existând o opinie medicală autorizată și controale medicale, permisele de conducere auto pot fi eliberate sau reînnoite solicitanților ori șoferilor care au fost în trecut dependenți de alcool, în condițiile legii.
Grupa B:
9.4. Autoritatea medicală competentă va lua în considerare riscurile adiționale și pericolele implicate de conducerea vehiculelor în condițiile definite de această grupă.
10. Standarde minime de sănătate și incompatibilități legate de consumul de droguri și produse medicamentoase
10.1. Permisele de conducere auto nu vor fi eliberate sau nu vor fi reînnoite solicitanților ori șoferilor care sunt dependenți de substanțe psihotrope sau care nu sunt dependenți de astfel de substanțe, dar abuzează regulat de ele, indiferent de categoria de permis care este solicitată.
Grupa A:
10.2. Permisele de conducere auto nu vor fi eliberate sau nu vor fi reînnoite solicitanților ori șoferilor care folosesc regulat substanțe psihotrope, indiferent sub ce formă, care pot limita abilitatea de a conduce în siguranță, când cantitățile absorbite au efecte adverse asupra conducerii auto. Această prevedere se va aplica oricăror alte produse medicamentoase sau combinații de produse medicamentoase care afectează abilitatea de a conduce.
Grupa B:
10.3. Autoritatea medicală competentă va lua în considerare riscurile adiționale și pericolele implicate de conducerea vehiculelor în condițiile definite de această grupă.
11. Standarde minime de sănătate și incompatibilități legate de persoanele cu incapacitate locomotorie
11.1. Permisele de conducere auto nu se eliberează sau nu se reînnoiesc solicitanților ori șoferilor care suferă de boli sau anomalii ale sistemului locomotor, care pun în pericol siguranța conducerii unui vehicul cu acționare mecanică.
Grupa A:
11.2. Permisele de conducere auto pot fi emise sau pot fi reînnoite solicitanților ori șoferilor cu handicap locomotor pe baza aprecierii unei autorități medicale competente. Această apreciere trebuie să se bazeze pe o evaluare medicală a bolnavilor respectivi și, atunci când este necesar, pe un test practic. Trebuie, de asemenea, să se indice ce tip de modificare a vehiculului este necesară și dacă șoferul are nevoie de un dispozitiv ortopedic, în măsura în care testările de comportament și abilități demonstrează că un astfel de dispozitiv de conducere nu este periculos.
11.3. Permisele de conducere auto se pot elibera sau se pot reînnoi solicitanților ori șoferilor care suferă de o boală progresivă, cu condiția ca persoana invalidă să fie reexaminată cu o regularitate indicată de autoritatea medicală competentă pentru a se verifica păstrarea capacității de a conduce în siguranță un vehicul.
11.4. Când handicapul este staționar, permisele de conducere auto se pot elibera sau se pot reînnoi fără ca solicitantul să fie examinat medical cu regularitate.
Grupa B:
11.5. Autoritatea medicală competentă va lua în considerare riscurile adiționale și pericolele implicate de conducerea vehiculelor în condițiile definite de această grupă.
12. Dispoziții finale
Grupa A:
12.1. Pe baza unei opinii medicale autorizate și, dacă este necesar, a unor controale medicale regulate, permisele de conducere auto pot fi eliberate sau pot fi reînnoite solicitanților ori șoferilor care au transplant de organe sau un implant artificial care afectează abilitatea de a conduce.
Grupa B:
12.2. Autoritatea medicală competentă va lua în considerare riscurile adiționale și pericolele implicate de conducerea vehiculelor în condițiile definite de această grupă.
12.3. Ca regulă generală, în cazul în care solicitanții sau șoferii care suferă de orice fel de tulburare nemenționată în această anexă, dar care poate determina o incapacitate funcțională care să afecteze siguranța la volan, permisele de conducere auto nu vor fi eliberate sau nu vor fi reînnoite decât dacă solicitarea este însoțită de o opinie medicală autorizată și, dacă este necesar, de controale medicale regulate.


ca o mica concluzie, vreau sa spun ca examenului psihologic nu i se acorda importanta cuvenita, iar acest fapt este mult mai grav si reprezinta cauza mult mai multor accidente fata de cei afectati de daltonism sau discromatopsii
einstein1984
De vazut le-am vazut pe toate, si la policlinica cand am facut examenul medical pentru carnet si la examenul medical de recrutare (aia aveau mai multe).
Patefon
Sunt din cei 20% si cu toate astea nu am trecut nici o data pe rosu. cool.gif Si mai lucrez si in color management icon_mrgreen.gif instrumentele sa traiasca ca ochiu vede aiurea.
moshulik
Si eu sunt varza la distins culori, din testele astea de mai sus am vazut 4 din 7. Ultima poza, cu 5 sau 2 - ei bine, daca vreau vad 2, vad si 5, vad si 8 smile.gif)) .

In trafic o singura data imi amintesc ca am avut probleme din cauza asta, era un semafor intr-un oras prin care nu mai trecusem inainte si avea geamul de la culoarea rosu cam portocaliu, iar galbenul la fel era, "virat' catre rosu, deci nu am stiu ce decizie sa iau. Era noapte, nu puteam sa vad restul semaforului pentru a deduce daca e lumina de sus sau din mijloc. Asa ca, evident, am oprit si am asteptat "tranzitia". Oricum, a fost un eveniment in multi ani si in orice caz cu o doza de risc mult mai mica decat atunci cand iti aprinde unul faza lunga noaptea, la drum intins (si mergi cateva zeci de metri cu rugaciunea "da doamne sa nu fie biciclist sau betiv culcat pe partea mea").
bobo77
Stau bine la capitolul vedere si ma bucur.
pastrama
Ochi de vultur! biggrin.gif
mikeb
Mi-am adus aminte... amu' vreo 2j de ani, la incorporare, imi fluturara niste planse dintr-un caiet cu "floricele" colorate. N-am iertat nimic. Poate si deoarece in copilarie locul preferat de joaca erau poienile pline de flori... Ma distrez si acum, merg la cules de fragi primavara si unii din grup, saracii, nici macar nu-i vad. Pe bune. Pe vremuri nu intelegeam de ce. Acum, cum stau cu RGB-ul de nspe inchi in fata ochilor 10-14 ore pe zi (asa e slujba) patesc, la oboseala, sa-mi fuga literele si sa se spele culorile. Dar altfel n-am probleme. Am bagat testele, e OK, da unde erau gagicile, ca n-am vazut decat numere? tongue.gif Si prin studentie pe la psihologie ne mai testasera, era pe vremea lu'mpuscatu.
andutzu_84
Nu sunt! Le-am nimerit pe toate corect.
donraulo
ma intereseaza mult subiectul, din prisma dorintei de a ajuta pe cineva, care are probleme cu ROSU/VERDE (si trebuie sa isi schimbe permisul de conducere categoria B

deci dupa ce m-at tot documentat pe net, tot nu am reusit sa gasesc ceva clar alb pe negru in privinta asta.

si anume...... pentru categoria B este o problema sau nu este?

ma puteti ajuta cu ceva referinte clare si exacte?

cu multumiri anticipate
madcos
din pacate fac parte din categ rara,dar nu ma impiedica sa am carnet ,sa iau nuanta masinilor comparativ cu cartelele de culori si sa prepar vopsele.LIFE IS A BITCH,FUCK IT!!! biggrin.gif fara warnuri plz.
einstein1984
Ai dat spaga la testul medical pentru permis? Ca unii nici nu vad policlinica.
Din moment ce se testeaza, cred ca e o problema daca nu distingi intre rosu/verde.
vis-a-vis
Acum, pe bune, care-i mai periculos... un daltonist care in afara de culori vede perfect, chiar si noaptea si poate merge pe logica la semafor sau unul cu funduri de borcane la ochi care nu vede la 5 metri?
Slava Domnului, d-astia am vazut o groaza-n trafic...
clauditza
Am facut si eu testul asta saptamana trecuta, pentru fisa medicala blush.gif Si nu sunt discromata biggrin.gif
little sam
Totul e in regula. Le-am vazut corect pe toate. biggrin.gif
Johnny Bravo
QUOTE(clauditza @ 29 Apr 2006, 12:06)
Am facut si eu testul asta saptamana  trecuta, pentru fisa medicala blush.gif  Si nu sunt discromata biggrin.gif
*




Femeile nu pot fi discromate. Afectiunea aste apare numai la barbati si se datoreaza unui "defect" al cromozomului X, din cate am citit io.
Batrânul
Trei din sase. Stiam ca am discromatie partiala.
Totusi, am condus pana acum aproape 300.000 km cu cele patru masini pe care le-am avut si singurele accidente (usoare, in numar de trei) pe care le-am avut nu au fost din vina mea (am fost de doua ori lovit din spate si o data am gasit masina busita in parcare)...
PaulT
biggrin.gif Hahaha!Toate perfect.
celofan
Discromat in Romania

Am gasit un blog, al unui roman care tine un fel de resursa web despre discromatopsii in romania si in care arata ca deficientele de culoare nu te mai pot impiedica sa iti iei carnet de amator conform legii. Mai multe se gasesc aici:

http://discromat.blogspot.com
celofan
Femeile POT fi discromate, dar aparitia deficientei e mult mai rara, undeva sub 0.5% din femei sunt afectate, in timp ce la barbati incidenta poate fi intre 8-16%
lungan
In mod normal n-ar trebui sa am permis de conducere, pt. ca sunt discromat. Conduc de 9 ani insa si nu m-a afectat cu nimic pana acum. Sper ca nici in continuare.
Sunt sofer amator.
l@u
Sunt......normal-sper blink.gif
DigitalScribe
Hmm... intotdeauna am avut impresia ca e o raritate sa fii discromat (nu sunt si nici nu mi-as putea imagina cum ar fi sa fiu) dar vad ca procentul tinde spre unul cu 2 cifre... hmm...
Nu stiu ce sa zic... a fi sofer inseamna a face fata unui flux de informatie care-ti parvine pe diverse cai dar in principal pe cale vizuala. Singura problema care aparea la discromati era chestia cu semaforul insa mi se pare mai degraba o limitare a semaforului sa nu-ti poata arata ca n-ai voie sa mergi (ceva scris, ce naiba !?).

Chiar daca nu faci diferenta dintre rosu si verde si semaforul e prost si el sunt ceilalti din trafic care-ti dau de inteles cand e verde si cand e rosu. Daca intersectia e goala probabil e ora 3 - 4 dimineata cand semafoarele sunt pe galben intermitent si atunci nu mai conteaza, deci si probabilistic sunt sanse mici sa trebuiasca sa faci diferenta dintre rosu si verde.

Mi se pare o prostie si o tampenie sa nu dai voie oamenilor discromati sa conduca. Din partea mea ar putea fi si profesionisti pentru ca a fi sofer nu e doar o chestiune de vizual e si de instinct si asta nu mai depinde de faptul ca vezi sau nu culorile rosu si verde ca doua culori diferite.
Ov
oare pentru a cata oara trebuie sa spun ca discromat este total diferit de daltonist. Adica discromatul vede perfect VERDELE ca verde si ROSUL ca rosu.

Ca sa mai zic ceva interesant, ma bucura ca rezultatele statistice din acest sondaj sunt identice cu statistica generala.
Liv05
Le-am vazut pe toate, deci nu sunt discromat a scapat.gif
lucian_v
Le-am vazut bine pe toate smile.gif
cmandrei
Si eu le-am vazut pe toate corect a scapat.gif
Scream
Am neaparata nevoie de ajutor.
Sunt discromat si imi trebuie permis
Prea multa discriminare.
Autoritatile, in loc sa ne sara in ajutor, prefera sa ne-arunce de-o parte.
Ce dracu'i asta?
Autoritatile si-au pus palma in cur si.... adio permis.
Pana acum n-am prea dat de vreo problema in trafic(nu am permis, dar am condus si in plus mereu ma uit dupa stopuri!).
Ce-am descoperit: rosu pe negru nu prea vad: spre exemplu la metrou exista 2 ceasuri: cel care iti spune in cat timp ajunge metroul si celalalt care iti arata ora. Nu vad acel ceas care arata ora decat de la vreo... 30 de metri. Dintr-un capat in celalalt, nu vad decat negru.
Iata mai multe detalii despre boala: http://www.sfatulmedicului.ro/articole/Oft...tm/Generalitati

Discromaticii sa nu spuna "eu vad mereu semaforul"!
In anumite ore dintre noapte si dimineata sau zi si seara, contrastul va fi foarte apropiat si nu il veti vedea.

Revenind la autoritati: in loc sa ne sara in ajutor, ne calca in picioare.
Ce-ar putea autoritatile sa faca: in dreptul fiecarei culori a semaforului, sa bage o tija, un lemn, ceva, orice, care sa iasa in relief. spre exemplu: cand e rosu, sa existe o bara stralucitoare care sa ajute discromatii sa vada semaforul(asa cum era in trecut semaforul prin desene animate.. daca ati observat voi)
Alta metoda de ajutor: in dreptul fiecarei culori sa existe o alta culoare care sa poata fi distinsa si de discromati!).
Semnale sonore(stiu ca n-ar ajuta foarte mult).
Exista multe posibilitati de a-i ajuta pe discromati dar... de ce-ar face autoritatile ceva pentru... noi. E mult mai usor sa-si puna palma'n cur si sa zica "n-ai voie sa dai de permis".
vis-a-vis
Imi pare rau sa-ti spun, dar se pare ca tu esti daltonist nu discromat, daca zici ca nu vezi culori e grav...
Eu sunt discromat, dar culorile semaforului le deosebesc clar, de la orice distanta, pentru mine intre rosul si verdele semaforului e diferenta clara.

Plus de asta zici ca ai condus dar fara carnet... nu stiu ce sa zic dar deja vad in tine un pericol public.
Scream
Am condus fara permis, dar in locuri retrase si cu scoala.

Culorile semaforului le deosebesc foarte bine. Nu am intalnit pana acum niciun semafor pe care sa nu-l vad clar.
Am discutat cu un prieten si mi-a spus ca pana si el(om normal) nu vede anumite semafoare(cele vechi) intre anumite ore si de la prea mare distanta.
DALTONÍSM s.n. Defect al vederii care constă în incapacitatea de a distinge culorile, în special roșul de verde.
Rosul si verdele sunt diferite pentru mine ca ziua de noapte.
Am dificultati in a distinge verde foarte aprins de galben lafel de aprins, rosu inchis de unele nuante de maro.
Am citit pe sfatulmedicului.ro ca, daca boala nu este grava, discromatul nici nu isi va da seama ca el percepe lumea in alte culori. Acesta este si cazul meu.

"Pana acum n-am prea dat de vreo problema in trafic(nu am permis, dar am condus si in plus mereu ma uit dupa stopuri!)."
Nu m-am exprimat prea bine nu-i asa?
Pana acum, uitandu-ma din ratb, n-am avut probleme cu vreun semafor, indicator,etc. Am condus prin locuri retrase si cu scoala.
tomoiaga
Salut. Si eu sunt discromat. Dupa ce medicul m-a declarat inapt, am cautat pe internet, si asa am dat de pagina http://discromat.blogspot.com/, unde un tip zicea: "...trebuie organizat macar pe web ceva gen ,..."Armaghedon" cu tema "Discromatopsia si drepturile omului in Romania...". Acesta a fost momentul in care am hotarat sa-mi asum aceasta sarcina. Am compus memoriul cu un titlul asemanator cu cel sugerat, si iata si o prima reactie oficiala.

Adresa memoriului: Discromatopsia și drepturile cetățeanului în România.

Iata raspunsul:
user posted image

Am pornit si un topic nou, aici: http://www.daciaclub.ro/Discromatopsia-si-...ani-t68786.html
Scream
tocmai am terminat orele de condus.
N-o sa va vina sa credeti.. n-am ratat nici un stop wink.gif
La unul singur am avut probleme, la modul il vedeam foarte slab(dar il vedeam. inconfundabil rosu). Dar la acel stop pana si instructorul si-a lungit gatul sa se holbeze mai bine.

Urati-mi succes la sala si traseu.
Toate cele bune
cristi.c
@ tomoiaga felicitari pentru initiativa si ... sa ne tii la curent cu rezultatul memoriului.
Din cate stiu (din surse sigure...) discromatopsia partiala nu afecteaza capacitatea de a conduce.
Psyche
nu o afecteaza, dar e destul sa nu iti dea permis....mai bine tac ...
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.