Aprindere electronica
![]() ![]() ![]() |
Aprindere electronica
M.I |
![]()
Post
#1591
|
||
Membru incepator Group: Members Posts: 55 Joined: 19 June 06 ![]() |
|
||
--------------------
Dacia,
1310, LGN 1.5Dci,
1987, 2007
|
|||
dyogenes |
![]()
Post
#1592
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 502 Joined: 23 August 05 ![]() |
Scuze de intarzierea cu care raspund la posturi, eu sunt in concediu acum intr-un sat din TM, cu acces mai greu la net (actualmente cu un Pentium 1 si monitor alb-negru in 640X480).
Eu folosesc CDI-ul dupa acea schema deja de aproape un an, fara sa ii fi desfacut vreodata cutia de cand l-am construit. Si la mine, smecheria era reglajul potentiometrilor. Vezi ca acel cond de 2,2 nF (pe care tu l0ai pus de 10) da frecventa de oscilatie, de aceea la tine fluiera si la mine nu. Crescand condensatorul nu mai auzi fluieratul. In plus, miezul se comporta mult mai bine la frecvente ultrasonore (in jur de 20-24 Khz) si energia e mai mare in secundar. In legatura cu defectul: 1. Si mie mi s-au ars diodele de cateva ori. Deci, am pus acolo o punte de 4A/600 V dintr-o sursa de calculator, in loc de 1n4007. 2. Am mai patit o chestie ciudata la un exemplar pe care il faceam unui prieten, nu am explicatie... Ramanea tiristorul blocat pur si simplu. Dupa ce am eliminat formatorul de impulsuri pt turometru, montajul a mers OK. Am refacut modulul de comanda turometrului in configuratie de repetor pe emitor si totul a fost OK. 3. Folosind alti tranzistori in loc de 2N3055, se cam incalzeau, chiar daca erau de puteri similare. Si, dealtfel, atata timp cat tensiunea pe cond. e ok, de ce sa nu folosesc 2N3055, din care am o caruta pe acasa? 4. In oscilator nu se pastreaza potentiometre, din motive de stabilitate. Odata gasit punctul optim de randament, se masoara si se inlocuiesc cu rezistente fixe. 5. Trebuie avut mare grija la regimul de oscilatie a integratului, valorile celor 2 potentiometrii trebuiesc astfel tatonate incat sa asigure o amorsare sigura a oscilatorului. Chestia asta nu e de joaca, se poate intampla sa te trezesti ca in mijlocul unei depasiri ti se opreste oscilatorul... Ar fi cam nasol. Mai bine sacrifici cateva zeci de volti din secundar in schimbul unei functionari stabile. Succes! |
--------------------
Dacia
Logan 1.4 MPI
2007
|
|
bygy007 |
![]()
Post
#1593
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 8.182 Joined: 12 May 06 From: BUCURESTI ![]() |
Eu zic ca rezistenta aia este in multe montaje de genul asta si protejaza si puntea si trafulsi in plus in mometul deschiderii tiristorului se scurcircuiteaza si puntea si secundarul trafului
This post has been edited by bygy007: 7 Jul 2006, 20:44 |
--------------------
RENAULT
CAPTUR E-Tech full hybrid 145
- B 07 BGY
2024 din subteranele Bucurestiului
|
|
dyogenes |
![]()
Post
#1594
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 502 Joined: 23 August 05 ![]() |
Sunt convins ca schema mea este perfectibila. Poate daca puneam acel rezistor nu ar fi ramas tiristorul blocat la prietenul meu. Am vazut in alte montaje un rezistor de 220K montat in paralele cu dioda BY500, cu efect de "stabilizare" a tensiunii din secundar. Chiar functioneaza chestia, am probat si eu. Rezistorul "consuma" varfurile foarte scurte si ample de tensiune, mentinand oarecum o tensiune "medie" pe condensator. Are dezavantajul ca acel rezistor se incalzeste. Eu nu am mai experimentat nici o imbunatatire la acea schema din lipsa de timp, dar daca voi aveti timp sa o mai "bibiliti", as fi si eu interesat de imbunatatiri ale ei.
Succes! P.S. Chiar daca ideea scurt-circuitarii puntii in momentul scanteii pare "brutala", durata cat se produce aceasta scurt=circuitare este EXTREM de scurta in comparatie cu timpul dintre 2scantei succesive, astfel incat oscilatorul nu simte prea dur aceasta chestie. De altfel, nici traful, nici tranzistorul nu seincalzesc deloc, asa ca nu am considerat necesara oprirea oscilatorului in momentul producerii scanteii. This post has been edited by dyogenes: 7 Jul 2006, 21:22 |
--------------------
Dacia
Logan 1.4 MPI
2007
|
|
bygy007 |
![]()
Post
#1595
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 8.182 Joined: 12 May 06 From: BUCURESTI ![]() |
nu la asta m-am referit ca sa se opreasca oscilatorul ci la protectia puntii si a trafului in momentul deschiderii tiristorului rezistenta limiteaza curentul protejind tr si puntea
Attached thumbnail(s) 22.JPG ( Size: 106.07k ) Number of downloads: 319 |
--------------------
RENAULT
CAPTUR E-Tech full hybrid 145
- B 07 BGY
2024 din subteranele Bucurestiului
|
|
dyogenes |
![]()
Post
#1596
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 502 Joined: 23 August 05 ![]() |
Stai linistit frate ca nu sunt turc. Stiu foarte bine la ce te-ai referit. Merita incercat si vazut cum functioneaza.
Ideea cu opritul oscilatorului era o chestie conexa, stiind ca unele aprinderi fac si acest lucru in momentul "fulguratiei". This post has been edited by dyogenes: 9 Jul 2006, 10:41 |
--------------------
Dacia
Logan 1.4 MPI
2007
|
|
cd_i |
![]()
Post
#1597
|
participant la trafic Group: Members Posts: 123 Joined: 21 June 06 ![]() |
Legat de schema facuta de Dyogenes,
Eu sunt de parere ca daca inlocuiti rezistenta de limitare a curentului de scurtcircuit cu o bobina plasata pe partea de curent continuu (dupa puntea redresoare) nu aveti decat de castigat. In primul rand bobinele sunt componente nedisipative (teoretic) in practica disipa foarte putina energie. Iar energia ce se acumuleaza in bobina in timpul in care tiristorul e deschis este transferata condensatorului dupa ce tiristorul se blocheaza. De aici rezulta o imbunatatire considerabila a randamentului schemei. Pe de alta parte eu cred ca rezistenta respectiva creste inutil timpul de incarcare al condensatorului (la turatii mari exista riscul ca sa nu fie condensatorul complet incarcat in momentul scanteii. Repet, asta este o idee care ar fi interesant de incercat, eu nu am montajul ca as fi incercat. Dar in principiu nu are de ce sa nu functioneze, fiindca asta este chiar principiul de functionare al convertoarelor ridicatoare de tensiune (boost). Si in legatura cu dioda BY500 (antiparalel cu tiristorul) cred ca nu prea isi are rostul acolo fiindca apare in paralel cu puntea redresoare (cand aceasta este echivalata cu o dioda). Pentru diodele din puntea redresoare eu as folosi diode rapide care se gasesc din belsug in sursele de calculator defecte. In lipsa unei surse de calculator se pot folosi BA159 care se gasesc cam peste tot (la magazinele de electronice, evident). |
--------------------
Dacia
1310L
- CS-01-GBE
'94
|
|
dyogenes |
![]()
Post
#1598
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 502 Joined: 23 August 05 ![]() |
Ideea cu bobina ar putea fi intr-adevar buna. Da, acel rezistor creste evident timpul de incarcare a condensatorului. In varianta facuta de mine, motorul se turoeaza la 6000 de ture fara probleme. Merita vazut ce se intampla cu bobina (respectiv rezistor) acolo. Am montat acea dioda fara sa socotesc prea mult, in ideea de protectie a tiristorului la tensiuni inverse. Poate ca puntea ii suplineste oricum prezenta, dar chiar mai conteaza 5 000 de lei vechi in plus (atat costa acea dioda)? Eu am montat-o, schema merge... am spus ca ea este perfectibila. Si, sincer, eu m-as orienta ma degraba asupra modulului de declansare a scanteii, de obicei acolo apar problemele, nu la oscilator. Acolo ar mai fi de perfectionat. Eu ma gandesc, de ex, sa folosesc in loc de tiristor, un tranzistor de tensiune inalta, cred ca ar fi mai sigur in functionare. |
--------------------
Dacia
Logan 1.4 MPI
2007
|
|
cd_i |
![]()
Post
#1599
|
participant la trafic Group: Members Posts: 123 Joined: 21 June 06 ![]() |
Da, folosirea unui tranzistor ar fi o varianta. Aici insa apar alte probleme care fie complica montajul fie ii cresc pretul. Eu nu am vazut nici o schema de CDI care sa aiba tranzistor in circuitul de descarcare al condensatorului. Ma gandesc ca s-au gandit si altii sa foloseasca un tranzistor acolo nu am fi noi primii, si au renuntat din diverse motive. De aceea cred ca inainte de a experimenta efectiv montajul ar trebui facuta o simulare si in functie de rezultatele acesteia decis daca are sens trecerea pe tranzistor sau nu.
Tiristorul are avantajele lui care nu sunt deloc de neglijat: robustete (suporta tensiuni inverse si socuri de curent destul de serioase), putere de comanda mica (etaj simplu de comanda), putere mica disipata in conductie, pret mic, si as mai adauga si viteza suficienta pentru CDI. In schimb tranzistorul are avantajul ca este mai controlabil decat un tiristor, dar are dezavantajul unui pret mai ridicat pentru un tranzistor cu aceeasi parametri, etajul de comanda este mai complicat. |
--------------------
Dacia
1310L
- CS-01-GBE
'94
|
|
dyogenes |
![]()
Post
#1600
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 502 Joined: 23 August 05 ![]() |
Stii de ce ma gandeam la tranzistor? Scriam mai inainte ca a fost un exemplar facut pentru un prieten, la care tiristorul ramanea pur si simplu blocat, inexplicabil. Am folosit acolo un TIC116M, daca nu ma insel. Pana la urma am schimbat modulul de comanda a turometrului, si a mers OK. Chestia e ca, folosind alte tiristoare, mergea fara probleme in configuratia initiala. Probabil comanda portii se facea destul de aiurea.
|
--------------------
Dacia
Logan 1.4 MPI
2007
|
|
cd_i |
![]()
Post
#1601
|
participant la trafic Group: Members Posts: 123 Joined: 21 June 06 ![]() |
nu e din cauza comenzii portii. Tiristorul in curent continuu, odata amorsat, ramane in conductie pana la anularea curentului prin el. In schema clasica de CDI anularea curentului prin tiristor se face datorita oscilatiilor amortizate ce apar la descarcarea condensatorului pe bobina. In prima faza jonctiunea anod - catod a tiristorului este polarizata direct si energia stocata in condensator se transfera in bobina dupa care prin autoinductie bobina genereaza o tensiune care polarizeaza invers tiristorul determinandul sa se blocheze. Nu stiu ce sa zic, poate ca era ceva la comanda turometrului ce nu i-a placut de ramanea in permanenta in conductie. Si e oarecum normal ca alti tiristori sa se blocheze in configuratia in care tiristorul asta nu s-a blocat fiindca diferiti tiristori au curent de automentinere in conductie diferit. Probabil ca tiristorul folosit de tine avea un curent de automentinere f mic si de aceea ramanea permanent in conductie.
|
--------------------
Dacia
1310L
- CS-01-GBE
'94
|
|
diaconuliviu |
![]()
Post
#1602
|
Membru autentic Group: Members Posts: 5.569 Joined: 17 August 04 From: Space, the final frontiere ![]() |
QUOTE(cd_i @ 9 Jul 2006, 13:31) [...]Eu nu am vazut nici o schema de CDI care sa aiba tranzistor in circuitul de descarcare al condensatorului. Ma gandesc ca s-au gandit si altii sa foloseasca un tranzistor acolo nu am fi noi primii, si au renuntat din diverse motive. [...] Vezi schema "botezata" "John Clarke", cea cu MOSFET atit pentru incarcare cit si pentru descarcare. Pe masina mea functioneaza de vreo 4-5000 km - e inca "copil", dar functioneaza fara probleme. |
--------------------
Opel
Corsa
- xx
2001 Universul si prostia sint infinite.
De a doua sint sigur. SSP,K! |
|
matrafox |
![]()
Post
#1603
|
Membru autentic Group: Members Posts: 238 Joined: 2 May 05 ![]() |
in ultimul timp am schimbat 3 platini si bobina si masina tot da in nas dupa o anumita turatie semn ca platina tot face figuri.pe toate le-a impuscat pana acum deci nu imi ramane nimic de facut decat sa cumpar o aprindere electronica .sa imi spuneti care e cea mai buna ptr o dacie din 89 ,motor de 1300 cmc.ms anticipat
|
--------------------
dacia
1310 tlx
- CT-02-GVS
|
|
Giurisici Fabian |
![]()
Post
#1604
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 1.123 Joined: 17 January 06 ![]() |
citeste
![]() |
--------------------
KIA
PROCEED GT
GT 2023
|
|
Liviu-Ioan |
![]()
Post
#1605
|
![]() Membru incepator Group: Members Posts: 70 Joined: 14 January 06 ![]() |
Incearc-o pe a lui Dyogenes! pt. inceput
asa de incalzire!. |
--------------------
Dacia
Dacia Super Nova
2002 Clima
|
|
dyogenes |
![]()
Post
#1606
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 502 Joined: 23 August 05 ![]() |
Liviu-Ioan, sper ca nu ii recomandai omului sa sara direct la CDI-ul postat de mine. Daca te refereai la inductiva pe care am postat-o, chiar merge bine, pe masinile catorva prieteni si e extrem de simpla. Daca omul vrea o sa cumpere o aprindere electronica, poate lua o Malvina, daca ma gaseste pe undeva. Sau daca il roaga frumos pe Gotronic, cred ca ii vinde un AT011, chiar daca inca nu e in productia de serie. Sa nu ia Gotronic AT01, ca nu scapa de problema cu platinile!
Gotronic AT 011 chiar pare ca va fi o aprindere adevarata, am vazut-o in cateva probe pe banc si scoate scantei destul de lungi. This post has been edited by dyogenes: 11 Jul 2006, 20:36 |
--------------------
Dacia
Logan 1.4 MPI
2007
|
|
gotronic |
![]()
Post
#1607
|
![]() Ati scapat de platina si problemele ei !!! Group: Members Posts: 2.016 Joined: 24 March 06 From: Tg. Mures ![]() |
Daca , ma solicita ii trimit una "gratis"(samples)
![]() This post has been edited by gotronic: 11 Jul 2006, 21:20 |
--------------------
DACIA
Sandero Stepway 100 TCE Blue Line
- MS-10-GOT
2020 Iulie MS-10-GOT
Cu nebunii sa nu te pui, ca au mintea odihnita !!! |
|
Liviu-Ioan |
![]()
Post
#1608
|
![]() Membru incepator Group: Members Posts: 70 Joined: 14 January 06 ![]() |
Pai poate sa aleaga ce doreste ca scheme sunt destule
sau putem sa il ajutam noi ( cine are timp!) putem sa-i facem una sub forma de chit! |
--------------------
Dacia
Dacia Super Nova
2002 Clima
|
|
Liviu-Ioan |
![]()
Post
#1609
|
![]() Membru incepator Group: Members Posts: 70 Joined: 14 January 06 ![]() |
Gratis evident! (doar face probe pt. noi! nu?).
|
--------------------
Dacia
Dacia Super Nova
2002 Clima
|
|
matrafox |
![]()
Post
#1610
|
Membru autentic Group: Members Posts: 238 Joined: 2 May 05 ![]() |
eu ma gandeam sa cumpar ceva din comert ptr ca nu vreau sa fac experimente pe masina mea.nu va suparati acum ,poate ca vreau totul de-a gata dar vroiam ceva care sa nu imi dea batai de cap si care sa o iau si doar sa o montez.
|
--------------------
dacia
1310 tlx
- CT-02-GVS
|
|
gotronic |
![]()
Post
#1611
|
![]() Ati scapat de platina si problemele ei !!! Group: Members Posts: 2.016 Joined: 24 March 06 From: Tg. Mures ![]() |
Gaba, vad ca esti online, poti trece azi pe la mine sa-ti dau o AT 011 cu tot cu senzor.?
![]() |
--------------------
DACIA
Sandero Stepway 100 TCE Blue Line
- MS-10-GOT
2020 Iulie MS-10-GOT
Cu nebunii sa nu te pui, ca au mintea odihnita !!! |
|
Gaba |
![]()
Post
#1612
|
Membru Group: Members Posts: 183 Joined: 11 April 06 ![]() |
am si eu o intrebare... mai ciudata... (nu dati cu pietre ca inca invat
![]() daca se leaga altfel (va rog sa imi spuneti cum) atunci... cum as putea sa experimentez cu un convertor de la 12 la 220 ? si cam care ar fi urmarile... (convertorul are 150w rezista?) ma gindeam ca sa comand un intrerupator electronic cu platina... desi nu stiu cit de bine s-ar comporta motorul la 60 de hz ps. nu am avut timp sa fac schema lui dyogenes (planul initial) si tot imi zburda idei prin cap... nu zic ca o sa le aplic ... dar o sa invat si io cite ceva din raspunsurile voastre ![]() pps. indiferent de turatie... daca tin pedala in aceeasi pozitie apare un tremurat ... nu merge rotund motorul ... treaba asta se intampla si la 1500 si la 3000 rpm ... inafara de delcou... care ar mai putea fi cauza? Va multumesc ![]() |
--------------------
ex:dacia
1310
- MS xx xxx
97' Dacia 1310 Oricit as sti.... oricit as face...oricit as invata ... prinde bine ori ce ajutor
|
|
Liviu-Ioan |
![]()
Post
#1613
|
![]() Membru incepator Group: Members Posts: 70 Joined: 14 January 06 ![]() |
Nici nu avem in cine da cu pietre!
Dar incercam sa te ajutam. |
--------------------
Dacia
Dacia Super Nova
2002 Clima
|
|
cd_i |
![]()
Post
#1614
|
participant la trafic Group: Members Posts: 123 Joined: 21 June 06 ![]() |
QUOTE(Gaba @ 12 Jul 2006, 07:53) pps. indiferent de turatie... daca tin pedala in aceeasi pozitie apare un tremurat ... nu merge rotund motorul ... treaba asta se intampla si la 1500 si la 3000 rpm ... inafara de delcou... care ar mai putea fi cauza? Va multumesc ![]() poate iti merge in trei pistoane. Ai grija la ca aprinderile electronice cu ridicator de tensiune nu aplica direct cei x sute de v pe bobina ci prin intermediul unui condensator. |
--------------------
Dacia
1310L
- CS-01-GBE
'94
|
|
Liviu-Ioan |
![]()
Post
#1615
|
![]() Membru incepator Group: Members Posts: 70 Joined: 14 January 06 ![]() |
QUOTE(Gaba @ 12 Jul 2006, 08:53) cum as putea sa experimentez cu un convertor de la 12 la 220 ? si cam care ar fi urmarile... (convertorul are 150w rezista?) ma gindeam ca sa comand un intrerupator electronic cu platina... desi nu stiu cit de bine s-ar comporta motorul la 60 de hz Adica? convertor 12/220?, 150w rezista?(La ce?), motor la 60Hz?. Mai exact ce doresti? ![]() Pentru inceput construieste apoi testeaza "intrerupatorul electronic" cu platina direct pe masina. ![]() |
--------------------
Dacia
Dacia Super Nova
2002 Clima
|
|
dyogenes |
![]()
Post
#1616
|
![]() Membru autentic Group: Members Posts: 502 Joined: 23 August 05 ![]() |
Gaba, incerc sa iti raspund eu cate ceva:
1. Convertoarele la 50/60 Hz s-ar putea sa nu iti meraga la CDI dintr-un motiv foarte simplu: la 3000 de ture ruptorul aplica 100 de impulsuri pe secunda (turometrul cu 100Hz la intrare arata 3000 de ture), ori, daca tu ai doar 50 de impulsuri pe secunda (50 Hz), de unde o sa incarci condensatorul pentru 100? Unde mai pui ca s-ar putea sa fie nevoie de mai mult de 1 alternanta (1Hz) ca sa incarci calumea condensatorul ala. De aceea CDI=urile folosesc transformatoare la frecvente inalte (20Khz si mai sus). 2. Mersul acela "intrerupt" este foarte probabil datorat unei scantei prea slabe. (Asta in ideea ca benzina primeste normal). Si eu am patit-o cu o bobina slaba, facea exact cum descrii tu. Am schimbat bobina si a fost OK. Ar trebi, evident sa verifici si fisele/capacul de delcou/bujiile. Dar aproape sigur e bobina. (Daca esti pe clasic, vezi evident si condensatorul) matrafox, avand in vedere ca nu te prea ai cu electronica, sfatul meu sincer merge spre GOTRONIC AT011, se monteaza simplu si e fiabila. |
--------------------
Dacia
Logan 1.4 MPI
2007
|
|
Gaba |
![]()
Post
#1617
|
Membru Group: Members Posts: 183 Joined: 11 April 06 ![]() |
@ Dyogenes
Mersi am prins care e faza cu frecventa curentului... ![]() Intradevar scanteia este slaba... dar asa e de cind stiu eu masina mai in detaliu... ma rog... SI inca o chestie ciudata... la motor rece... sfert de cheie (ma rog... soc tras .... 2 pedale inainte ) motorul merge rotund fara tremuriciul specificat inainte... parca si trage mai bine ... la cald... trebuie sa invarta 1-2 ture ... parca e putin mai puturos... apare tremuriciul specificat... astea toate cu sistemul clasic ... @ Liviu-Ioan NU stiam daca are destula putere (sa nu intre protectia de la convertor in functiune din cauza suprasarcinii) sa alimenteze bobina... oricum nu o sa incerc... se pare ca o sa trec pe la gotronic sa incerc instalatia lui ![]() |
--------------------
ex:dacia
1310
- MS xx xxx
97' Dacia 1310 Oricit as sti.... oricit as face...oricit as invata ... prinde bine ori ce ajutor
|
|
jackk |
![]()
Post
#1618
|
![]() incepator Group: Members Posts: 31 Joined: 16 May 06 ![]() |
|
--------------------
renault
clio 1,5 dci 80 cp
2003 Clio II fase 2 RACE 1.5 dCi 80cv 3P
|
|
gotronic |
![]()
Post
#1619
|
![]() Ati scapat de platina si problemele ei !!! Group: Members Posts: 2.016 Joined: 24 March 06 From: Tg. Mures ![]() |
Jackk, nu stiu inca, am gasit pe net, la niste distribuitori cca 400 senzori, dar am crezut ca o iau razna cand am calculat cat mi-ar ajunge adusi in tara.(peste 200k bucata). Mai astept niste senzori si oferte de pret. Oricum nu vreau sa treaca de 500k toata jucaria.
This post has been edited by gotronic: 13 Jul 2006, 08:39 |
--------------------
DACIA
Sandero Stepway 100 TCE Blue Line
- MS-10-GOT
2020 Iulie MS-10-GOT
Cu nebunii sa nu te pui, ca au mintea odihnita !!! |
|
jackk |
![]()
Post
#1620
|
![]() incepator Group: Members Posts: 31 Joined: 16 May 06 ![]() |
ok, i'm waiting
|
--------------------
renault
clio 1,5 dci 80 cp
2003 Clio II fase 2 RACE 1.5 dCi 80cv 3P
|
|
DaciaClub - Reno Bot |
![]()
Post
#
|
![]() Mesaj automat ![]() |
Avand in vedere ca in momentul de fata cea mai accesibila optiune este cea produsa de colegul gotronic, puteti gasi informatii despre ea (descriere, preturi) aici https://www.daciaclub.ro/Aprinderi-electron...ic-t314102.html
|
-------------------- |
|
![]() ![]() ![]() |
Lo-Fi Version Harta site Parteneri Jocuri online Curs Valutar HRH Haine din lana merinos | Time is now: 4th August 2025 - 18:35 |