Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: O rabla...
DaciaClub - Forum Dacia > Alte discutii > Jurnal de Bord
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20
79_BMS
QUOTE(lucianac79 @ 25 Jan 2010, 14:03)
A mai fost cineva pe aici care a scos admisia de aer pe acolo pe unde vrea Mutley, si nu tin minte sa fi raportat vreo problema de genul acesta. Nu mai tin minte exact topicul si nici idee despre ce sa bag la search.
Am impresia ca a prezentat el niste modificari si la carburator in acelasi topic, scosese clapeta de soc si cateva alte modificari.
*


Muttley
Posted by: Muttley 25 Jan 2010, 14:07

Aha, userul FiveThreeFive. Acum caut.

http://www.daciaclub.ro/index.php?showtopi...indpost&p=60507 si
http://www.daciaclub.ro/index.php?act=Atta...ype=post&id=774
79_BMS
QUOTE(silesax @ 26 Jan 2010, 18:24)
muttley apreciez tot ce faci la motorul acela dar ce vrei tu sa scoti din el pina la urma??? adica care e ideia? sa scoata mai multi cai?citi in plus?
de curiozitate ai tinut socoteala citi bani ai investit pina acum??
in rest iti urez succes in tot ce faci si la urma sper sa fii multumit de rezultat si sa o folosesti mult si bine nu sa ajunga sa stea uitata in vreun garaj.
salutare biggrin.gif
*




QUOTE(vis-a-vis @ 26 Jan 2010, 18:32)
Hai sa-ti zic eu ce cred ca vrea nenea asta, asa din cate am citit eu.
Tuning, adica adevaratul sens al cuvantului, adica acordaj fin. Sa faca acest motor sa mearga frumos, cu piese cat mai bune si cu accesorii mai performante, dar totusi cat sa nu schimbe nimic important din configuratia de baza. Sa fie cat mai legal, cum zic astia mai mici. Sporul de putere sa nu fie insa in detrimentrul fiabilitatii, pur si simplu o masina de zi cu zi pe care sa te bazezi mii de kilometri dar care sa aiba o viteza de croaziera decenta.

Stiu, e greu de priceput de ce nu se urmareste performanta cu orice pret, dar sunt mai greu de inteles astia cu mintea inginereasca 04.gif
*




QUOTE(ROBY 06-TFA @ 26 Jan 2010, 18:54)
Stiu, e greu de priceput de ce nu se urmareste performanta cu orice pret, dar sunt mai greu de inteles astia cu mintea inginereasca 04.gif

radmasa.gif  radmasa.gif
*




QUOTE(C a t a l i n @ 26 Jan 2010, 18:56)
Mie fiabilitatea mi se pare cea mai mare performanță cănd e vorba totuși de o Dacie. Așa că efortul e lăudabil... smile.gif
*




QUOTE(nalodaniel @ 26 Jan 2010, 20:41)
QUOTE(vis-a-vis)
Sporul de putere sa nu fie insa in detrimentrul fiabilitatii

si totusi...actuala axa la care din criteriile de mai sus intra? huh.gif ca eu dau de petrol daca ma mai scarpin mult in cap...
app. asta cu ingineria e cel mai tare microb biggrin.gif
*


Muttley
Posted by: Muttley 27 Jan 2010, 02:21

Motorul ar trebui sa aiba 100 de cai, poate (sper eu) putin peste. Calculez cand e totul gata.
Axa actuala intra la criteriul fiabilitate slaba. Cu axa cealalta, de TS, ar fi mai ok, iar puterea estimata de mine ar fi p-undeva pe la 90 cai. Din nou, sunt doar presupuneri.
Am tinut o evidenta foarte stricta a cheltuielilor. Nu spun care e totalul actual pentru ca nu face bine topicului. La sfarsit.

In seara asta am vrut s-o pornesc dar pompa de benzina curge pe toate partile. Detalii maine.
________________________________________

So... ieri a fost una din acele zile

Totul a inceput foarte bine. Pe la 6 seara am intrat in posesia garniturilor taiate. Baiatul mi-a pregatit si cele 4 suruburi de care aveam nevoie pentru strangerea admisiei pe flansa mare, taiate la lungimea exacta si filetate pana unde aveam nevoie.
Initial am avut o mare emotie cand am vazut sandvisul de garnituri, mai ales ca mai devre-mi spusese baiatul ca le-au inghetat furtunurile de aer comprimat si nu le merg frezele.

[attachmentid=1628072698]

Credeam ca nu s-a rezolvat nimic
Dup-aia am intors-o pe partea cealalta si totul a devenit minunat:

[attachmentid=1628072699]

Garniturile au iesit excelent, n-am ce le reprosa.

[attachmentid=1628072700]

Dupa sensibile ajustari la gaurile de prindere, s-au potrivit perfect pe flansa...

[attachmentid=1628072701]

... pe chiulasa...

[attachmentid=1628072702]

[attachmentid=1628072703] [attachmentid=1628072704] [attachmentid=1628072705] [attachmentid=1628072706]

Iar cealalta pe admisie...

[attachmentid=1628072707] [attachmentid=1628072708]

Daca tot am ajuns aici, am zis ca pana la o porni mai e putin, asa ca m-am apucat de montat galeriile pe chiulasa.
Ansamblul admisie - evacuare trebuie sa intre simultan, asa ca pentru a-mi facilita etapa asta am apelat la coliere din plastic:

[attachmentid=1628072709]

A urmat partea obisnuita de tarat pe sub masina ca sa desfac saxofonul de pe intermediara, sa strang piulitele dintre galerie si saxofon, samd. La fel ca anul trecut, strangerea celor 2 piulite de pe prezoanele de jos ale chiulasei a fost o placere. Prelungita, pe la o ora. Daca data trecuta era vara si cald si am transpirat ca porcu', de data asta, pe geru' dracu' am reusit iar sa transpir. Dar nu ma plang, intr-un final, rezultatul a fost asta:

[attachmentid=1628072710]

In continuare lucrurile au inceput sa se strice. Ideea era sa pun carburatoarele pe cele 4 flanse mici, sa le strang, apoi sa strang flansele pe galerie. Greseala maxima!!! Nu exista acces la piulitele de jos din cauza evacuarii. Ca urmare, va trebui sa desfac tot, sa strang afurisitele alea de piulite si sa pun apoi galeriile la loc pe masina. Asta e...

Am incercat totusi s-o pornesc, dar, surpriza maxima, pompa de benzina scuipa atat pe la intrare cat si pe la iesire. Cele doua stuturi sunt orientabile. Pentru asta, se scot, se rotesc pe niste caneluri, se strang la loc. In interior au O-ringuri de etansare. Cand am facut eu treaba asta, cand am montat pompa, O-ringurile alea au intrat cat de cat ok. Acum insa, cand am desfacut pompa, O-ringurile aveau un diametru semnificativ mai mare. Nu-mi explic de ce. A fost extrem de greu sa le conving sa intre, si, evident, n-au intrat cum trebuie, astfel incat curge benzina ca la Peco pe langa ele. O explicatie ar fi ca sunt de proasta calitate si s-au umflat de la benzina.
Am sa le desfac din nou si am sa studiez cu atentie zona, sa vad unde anume ar trebui sa se aseze. Dup-aia masor diametrul necesar si am sa incerc sa gasesc alte o-ringuri noi, rezistente la benzina. Insa nu prea stiu unde sa caut asa ceva...
79_BMS
QUOTE(argon @ 27 Jan 2010, 11:51)
eu as zice cu silicon de facut garnituri. Deci nu d'ala banal rosu cu ce ungi garnitura, ci din ala din care faci garnitura de la zero. E si rezistent la benzina si uleiuri.
*


Muttley
Posted by: Muttley 27 Jan 2010, 12:08

In niciun caz. O-ringuri pun.

Apdeit: am doua piste, un magazin de echipamente industriale si (aparent) orice magazin cu piese de camioane, tractoare samd.

LLE: am iesit de la munca prea tarziu sa mai gasesc vreun magazin deschis. Poate maine.
Am fost la garaj, am (re)demontat pompa si am masurat p-acolo. Rezultate:
- diametru interior de asezare a o-ringului 21mm. Reiese (cred eu, corectati-ma care va pricepeti) un necesar de diametru interior pentru garnitura de 20mm;
- diametru exterior de asezare a o-ringului 23mm. Deci o diferenta pe raza de 1mm. Din nou, corectati-ma daca bat campii spunand ca am nevoie de o grosime de 1.5mm.
- o-ringurile actuale ale pompei au interior 23 (intra lejer pe acest diametru) si grosime ~1.8. Amandoua.

Un mister este totusi cum de la-nceput au mers montate acceptabil (din amintiri, parca tot erau largi) si abia dupa cateva zile, balacite-n benzina fiind, s-au dus naibii. Mentionez ca pompa a costat 300 roni, deci nu tocmai ieftina, iar reviewurile pe net sunt favorabile. Deci ceva-mi da cu virgula tare de tot.
Vreau sa gasesc garniturile astea odata si sa scap de problema pompei, ca m-a distrus la psihic.

Posted by: Muttley 28 Jan 2010, 22:05

Dupa serviciu m-am dus sa caut o-ringuri. Prima oprire, un magazin de piese tractoare, camioane, aro, samd. Un nene in varsta, foarte amabil si priceput. Nu ca o iau pe laturi si o dau in aberatii, da' e trist gandul ca astfel de oameni dispar incet si sigur, luandu-le locul altii mai tineri dar care habar n-au ce vand, sau sictiriti si persiflanti. O placere sa stau in magazinul cu fieratanii al mosului.
Revenind... Ca un info cu caracter de cultura generala (cu ocazia belelei cu pompa am aflat si eu de pe net) pentru putinii care mai citesc ce indrug aici, cotele unui o-ring se definesc prin diametru interior si grosime. Mie-mi trebuiau 20x1.5. Mosu' a gasit o-ringuri (nici nu mai stiu exact) de 18x2. M-am gandit ca fiind mai mici in diametru, se-ntind si astfel se amelioreaza cat de cat si grosimea si le-am luat.
Dupa asta m-am dus la un magazin specializat pe sisteme hidraulice. Aici am gasit 17x2 si le-am luat si p-astea.
Primele erau pentru nu stiu ce injectoare de tractor, deci rezistente la motorina. In privinta celorlalte, de la magazin mi s-a spus ca o-ringurile-s dedicate sistemelor hidraulice, deci rezista la actiunea derivatilor petrolieri. Asta ar include si benzina.
Ajuns la masina, le-am pus p-alea de la magazinu' cu hidraulice, ca sunt mai mici, astfel intinzandu-se mai tare. Am montat pompa, am facut proba, n-a curs, problema rezolvata . Definitiv sper.

Am mai incercat sa pornesc rabla, dar electromotorul abia invartea.
Eu de cateva luni bune am o problema care ma cam nelinisteste - mi-am pierdut simtul mirosului. Adica bag botu-n galeata cu benzina si nu simt nimic, ca sa se-nteleaga mai bine. Imi mai revine mirosul din cand in cand, dar se-ntampla rar si are eficienta scazuta.
Totusi in seara asta, tot dand la cheie am simtit miros de ars. Cred ca problema e de la firul gros de minus ce pleaca de la baterie si se prinde jos pe cutie. In dreptul papucului ala mare si rotund, cablul s-a cam ciufulit. Asa c-am plecat sa caut papuc de masa mare. Ca sa evit eventuale postari legate de sub asta - se gasesc la magazine auto doar cabluri de baterie cu totul, dar eu sunt indragostit de bornele mele de tabla, asa c-am sa repar firul. De altfel, am gasit si papuc la un coleg de munca.
Insa ceea ce conteaza din toata povestea cu firul, e ca am lasat bateria pe redresor cam o ora cat am fost plecat. La intoarcere am incercat iar o pornire si dihania a luat-o pentru cateva secunde blink.gif
Aproape uimit fiind c-a pornit chiar si cu carburatoarele nestranse pe galerie, am pus repede diverse furtunuri ce erau aiurea p-acolo (vas expansiune, un mic filtru pt gaze carter), am mai deschis acceleratia din surub (n-am legat pedala inca) si am pornit-o iar, am deschis usa la garaj (chiar daca nu-mi mirosea nimic cred ca duhnea a evacuare de 10 dacii) si am lasat-o sa se-ncalzeasca putin.

Inainte de impresii: carburatoarele sunt reglate "la ochi" la propriu. Adica cele 4 suruburi de amestec - ture egale, iar sincronizarea celor doua carburatoare facuta cu subleru' (am mai explicat vara trecuta cum). Cu alte cuvinte, sunt reglate brut. Avansul vacuumatic e legat doar la un singur cilindru, fara supapa unisens, deci pulsatii de depresiune. Se adauga flansele alea nestranse pe galerie, deci posibil aer fals.
Si impresii: cu toate cele de mai sus, motorul are un relanti mult, da' mult mai bun decat cu Carfilul!
La monocorp - la 1200 rot/min se invartea cat de cat uniform, da' tot mai scutura si se balbaia. Cu astea "culcate" se invarte mai bine chiar la 1000 rot/min blink.gif Bine, poate fi o falsa impresie, da' nu prea cred. Oricum, incep sa sper ca dupa reglaje, motorul asta va avea totusi un relanti normal...
Si chestia pe care muream de nerabdare s-o verific de atata timp (daca va mai amintiti) - faza cu fisele si nemodificarea turatiei la scoaterea a doua din ele. Sa zicem ca sunt un om fericit happy.gif Bine, turatia nu scade la fel la toate, si pun asta pe seama amestecului inca nereglat. Dar SCADE la toti 4 cilindri!!!
O chestie pe care nu cred c-o-nteleg complet ar fi urmatoarea... Pe la motor si-n garaj in general e mizerie - praf, pilitura de fier, aluminiu, clingherit. rumegus de lemn samd. Ca sa nu-mi bat joc de toata munca, am luat din Kaufland un filtru universal de aspiratoare cica:

[attachmentid=1628072711]

L-am taiat la dimensiuni si l-am pus in boturile carburatoarelor. Cand acceleram motorul, alea pulsau in ambele directii, in interior la deschidere clapeta, in exterior la inchidere. Sau cel putin astea cred ca sunt asocierile. Cred c-am umplut motorul de scame la interior
In fine, chestia-i ca filtrele astea s-au innegrit, si s-au innegrit de la interior. Pe 3 cilindri cam la fel, pe unul mai tare (in poza cil 3):

[attachmentid=1628072712]

De ce?
In primul rand de ce s-or fi 'negrit? Asa face toate, adica la toate motoarele apar rateuri pe admisie atat de pregnante? Sau poate in cazul meu are ceva contributie axa cu came, cu timpi de incrucisare mari?
In al doilea rand de ce scuipa mai mult cilindrul 3? Ma gandesc fie la amestec ceva mai bogat acolo, fie la jocuri culbutori aiurea la cilindrul ala. Nu vreau sa ma gandesc la axa cu came incorect executata (defazat vreun profil de cama).
As fi ramas (iar) peste noapte sa dau jos galeriile ca sa strang panaramele alea de piulite, apoi sa le pun la loc, dar mi-e o mare sila de partea asta. Am preferat sa vin acasa sa dorm. Poate maine
O poza cu montajul din seara asta:

[attachmentid=1628072713]

Si inca ceva icon_mrgreen.gif


79_BMS
QUOTE(driverx @ 28 Jan 2010, 22:24)
Yeah...ai si tu relantiuuuuu
124.gif  124.gif  124.gif
*




QUOTE(ment @ 28 Jan 2010, 23:16)
Tin minte acum mult timp, pe la inceputul threadului, cand ai pus ca filtre de aer scotchbrite-urile si tot nu te-ai invatat radmasa.gif punand astea acum. Oricum, interesant experiment. Probabil de la axa cu came "innegrirea", combinat si cu reglajele carburatoarelor, desi ciudata faza cu cilindrul 3, sper sa fie din carburator - gen poate difera unul din "idle jets" zic si eu biggrin.gif. Uita-te si la bujii maine.
*




QUOTE(payty @ 29 Jan 2010, 06:00)
s-au innegrit pt ca probabil ai overlap mare si daca supapa de admisie se deschide mult mai devreme atunci ies pe acolo si gaze de evacuare deoarece evacuarea nu s-a facut complet pt cilindrul respectiv. plus ca galeria orizontala e mult mai eficienta si gazele pot ajunge in carburator. daca te uiti bine, exista fum negru si in carfiluri, de exemplu.
ca e mai mult la cilindrul 3, asta nu e o problema. poate fi un culbutor dereglat, un carburator reglat altfel sau faptul ca nu ai vacuum tot timpul.
felicitari pt montaj. abia astept sa zici cum se comporta la drum.
*


Muttley
Posted by: Muttley 29 Jan 2010, 08:33

Mersi payty.
Privind partea cu drumul, si eu sunt curios sa vad care-i situatia cu trepidatiile-n frana de motor. De sprinturi nu mai zic. Dar cred ca mai dureaza, ca fara filtru de aer ca lumea si suport frontal la carburatoare nu iese rabla nicaieri. Maxim 2 luni laugh.gif

Posted by: Muttley 31 Jan 2010, 03:06

Sa vad daca-mi amintesc... Ieri am dat jos galeriile alea, am remediat ce era naspa, le-am pus inapoi, dup-aia am facut mult fum de evacuare in garaj.
Apoi am vazut eu ca furtunul de racire dintre pompa de apa si teul de aerisire atinge-n admisie, asa ca m-am apucat de refacut traseul racirii in zona aia. Pana aici, numai intentii bune pe capul meu, mai putin rezultatul - teul a facut poc. Si normal, daca dupa aproape 22 de ani se apuca cap sec sa traga ca jitselu' de el. Mi-am bagat copitele si am plecat acasa.
Azi m-am trezit devreme (pe la 11) si am fugit sa caut T de schimb. Coforumistii m-au trimis la dezmembrari in cautarea pieselor de calitate. La primul centru unde-i mai cunosc p-aia - inchis. La magazin, T de plastic si T de metal. 5 mii primu', 35 de mii al doilea. Le-am luat p-amandoua. La al doilea centru de dezmembrari - 50 de mii unu' de plastic. I-am zis de doamna maica-sa si am plecat.
Morala (ca nu degeaba am batut campii pan-acum), de fapt sunt doua:
- NU mai exista piese noi pentru Daciile vechi ci specialitati turcesti (a.k.a. rahat) sculptate-n forma de piese auto;
- cand exista prosti sa cumpere, vinzi gunoi si faci avere.

Revenind la rabla mea... Inca traiam cu impresia ca e scula de piesa T-ul ala de metal, asa ca i-am polizat bavurile (destuuuule) si l-am pus pe rabla, impreuna cu noile furtunuri de racire:

[attachmentid=1628072714]

Mai pe seara insa, ajuns la calculator, am vazut cam ce m-asteapta cu acest T.
Am sa mai caut la dezmembrari. Iar p-asta din metal am sa-l scot si am sa-l bag intr-o sticla cu antigel. Cand o sa se dizolve, am sa merg cu el la OPC.

Inapoi la lucruri vesele...
Spuneam cu cateva posturi mai indarat ca s-a ciufulit cablul ala gros de masa. Insa incepuse afurisitu' sa roada din firul de excitatie (cic-asa-i zice ) al demarorului si aveau cele doua o mica aventura care se lasa cu scantei si fum.
Ce am facut - luat un papuc gros de masa de la un prieten, taiat cablul cu flexul (altfel nu se poate), dezizolat, bagat firul in papuc, imbratisat firul cu aripioarele papucului in menghina, apoi ars cateva ciocane zdravene-n mecla papucului. A iesit foarte bine chiar. Doua straturi de varnis, un ecartor intre cele doua fire ca sa nu le mai trebuiasca si gata:

[attachmentid=1628072715]

A urmat primul pas in realizarea suportului frontal - capatul dinspre motor.
La OBI (moartea micilor afaceri de materiale de constructii samd) am gasit o bucata ordinara de platbanda la un pret exotic, vreo 10 lei:

[attachmentid=1628072716]

Dupa un sprijin anti-rotatie constand intr-un surub cu piulita, o taietura de flex si o gaura cu un burghiu de 8, asta voia sa devina parte a motorului meu...

[attachmentid=1628072717]

Pe suportul motor drept exista o gaura vizibila de 8mm, undeva pe la mijloc.

[attachmentid=1628072718]

Planul era sa intru sub masina, sa bag un surub pe dedesubt in gaura aia, si cu o piulita pe deasupra sa prind L-ul ala alb. Asa ca... ridica rabla pe cric, asigur-o ca sa nu pice-n cap, imbraca-te bine ca e rece podeaua si baga-te ca sobolanul cu surubu-n mana ca sa cauti gaura. Facut toate astea, numa' ca ghinion... suportul motor e inchis de jur imprejur
P-undeva ma bucur ca incidentul nefericit cu pompa de benzina care curge m-a-ntarit, astfel incat, in loc sa disper, m-am apucat sa dau jos scutul motor. Aveam de gand sa sprijin motorul cu cricul, sa desfac suportul motor, sa-l scot afara si sa-i ard in fund o gaura cat pumnul, prin care sa bag surubul in gaura opusa, aia mica, dupa care tanjeam eu.
P-altundeva NU ma bucur ca incidentul nefericit cu pompa de benzina care curge m-a-ntarit, ca vad ca-mi vin numa' idei crete. Noroc cu ajutorul prezent in garaj, cel ce era programat sa puna piulita pe surub, ca a avut o sclipire de geniu si a propus folosirea unei piulite "cusca". Asa ca m-am apucat de cotrobait prin repertoriul de specialitati turcesti din portbagaj si am gasit o piulita ramasa de la episodul fixarii pompei de Damas. M6 din nefericre, fata de M8 cat aveam eu de gand sa folosesc acolo, da' decat sa fac tot ce am scris mai sus ca aveam de gand...
Asa ca... am majorat gaura de 8mm din suportul motor pana la 9 virgula ceva mm, apoi inarmat cu vreo 2 pile de unghii si multi plasturi care sa inlocuiasca portiunile de piele lasate prin evacuare, am prestat vreo 2 ore ajungand la urmatoarele rezultate:

[attachmentid=1628072719] [attachmentid=1628072720] [attachmentid=1628072721]

Repet - toate bune, mai putin faptul c-am ajuns la fixare de 6mm fata de 8mm cat doream initial. Da' s-o puna spurcatu' sa nu reziste, ca revin la planul initial fara nicio jena

Mai departe mi-am amintit ca nenea de mi-a dat electroventilatorul, imi mai daduse si un alternator, sa-i fac o proba, iar in cazu-n care merge, urmeaza sa ramana la mine. Ma tenteaza alternatorul asta pt ca e de putere relativ mica, 70A.
Apoi mi-am amintit ca actualul alternator mi-a omorat in ultimii 3 ani doua baterii in floarea varstei. Nici asta de acum nu urmeaza sa aiba o soarta prea buna, cum incarcarea masurata e de vreo 13V, iar cand calc frana mi se opreste casetofonu'. Asa ca neavand altceva mai bun cu care sa continui, am trecut la a demonta batranul alternator al rablei.
Dupa cateva masuratori "atente", am ajuns la inteleapta concluzie ca din una din urechile astuia nou tre' sa dau jos 3 mm. L-am bandajat bine ca sa nu-nghita pilitura si am pus flexul la treaba:

[attachmentid=1628072722]

Am zis "concluzie inteleapta" pentru ca imediat dup-aia am avut un moment de "Baaaaaaaa, ce-am facuuuuuuut?!?". Mi se paruse ca am imbulinat-o cu pozitionarea fuliei, si urma ca fulia sa fie nevoita sa interfereze cu carcasa alternatorului pentru a se afla in acelasi plan cu celelalte 2 fulii. Da' mi se paruse. Oricum, asta a fost o (alta) lectie, de data asta gratuita din fericire, de "masoara dracu' de 3 ori, taie 1 data".
La suportul ala curbat am ovalizat cu inca 3 mm ceea ce deja erau cele doua gauri ovale de prindere pe bloc:

[attachmentid=1628072723]

Tot suportul curbat nu are raza suficient de mare pentru pivotarea alternatorului nou. Cum raza nu i-o pot mari cu 5mm, macar sa-i mut centrul mai incolo, tot cu 5mm:

[attachmentid=1628072724]

Iar pentru fixarea pe suportul de pe chiulasa, am reusit (vad exact cand sunt gata) sa reduc necesarul de bucse si distantiere la doar doua:

[attachmentid=1628072725]

Noul surub de fixare trebuie sa fie mai lung. Dar din cauza asta, atinge-n delcoul de aprindere. Ca sa nu trebuiasca sa desfac delcoul si inca juma' de rabla pentru a pune alternatorul...

[attachmentid=1628072726]

Pan-acu' e promitatoare fieratania. Si-mi place si cum arata:

[attachmentid=1628072727]

V-amintiti de separatorul de ulei?
Am dat o gramada de bani pe o gramada de rahat. Forge Motorsport, tuning fratie, piese aftermarket, optimizare, performanta, TEAPA! Si mai arata si ca dracu.
Despre ce este vorba... Borcanu' de zacusca separator de gaze carter are doua stuturi de alumiu, unu' intrare, unu' iesire. Ala de intrare are si hexagon ca sa-l strangi cu cheia. De 16mm!!! M-apuc eu sa-l strang cu un deget, abia daca i-am aplicat 1Nm cand plesneste dracia. Dupa ce le-am adus portia logica de blesteme, mi-am amintit ca "kitul" lu' peste vine cu doua seturi de stuturi, la doua diametre de furtun. De nevoie, am apelat la alea. Iar ca sa nu crape si cele din urma, am bagat pe filete adeziv de metal din abundenta si le-am strans la mana. Acuma-s sudate pe borcanu' cu zacusca.
Si asta nu e tot! La baza borcanului e un dop filetat de scurgere, cu o garnitura. La o privire mai atenta, respectiva garnitura este facuta diiiiiiin... plastic casant!
Deci ori totul este o mare bataie de joc, ori borcanu' asta e facatura. Dar dupa faza cu pompa de benzina, cred ca e valabila prima varianta.
Ma rog, am facut o instalare preliminara a neinspiratei achizitii:

[attachmentid=1628072728]
79_BMS
QUOTE(nelu_1985 @ 31 Jan 2010, 12:51)
1) imi place alternatoru nou (de logan?), exact la fel a trebuit sa polizez si io 3 mm din urechea aia, iar la prinderea pe suportul de pe chiulasa am adaugat un distantier de ~3mm in fata, astfel s-au aliniat perfect fuliile; bratul pe care pivoteaza l-am mutat inspre contraripa cu 2 saibe distantier groase (ca alea de la prezoanele galeriilor); vezi ca pentru proba poti pune un soclu de bec de pozitie (de la far cn) cu un beculet de 2w

[attachmentid=1628072729]

... apoi daca o sa functioneze corespunzator (nu vad de ce n-ar face-o), tragi firu ala de care ti-am zis pana la bord la becu ala smecher cu baterie pe el; ultimul faza, demontezi RRT-ul ca numai ai ce face cu el.
2) referitor la gluma aia de separator, mai bine foloseai unu de oltcit dela de metal, demontabil, chiar si de la dezmembrari luat si eventual inainte de vopsirea baii de ulei ii puteai suda acesteia un stut ca ala de la joja, pentru scurgerea uleiului inapoi in baie sa nu te complici cu sticle de pepsi pe sub aripa
3) da 5 lei pe un T-eu la dezmembrari, ca alea noi crapa cand ti-e lumea mai draga
In rest spor la treaba....
*




QUOTE(Executron @ 31 Jan 2010, 16:09)
Muttley cu rahatul ala de filtrul de recirculare/colectare gaze/ulei a avut probleme asemenatoare si o cunostina cu Golf4, numai batai de cap i-a facut.

Pana la urma si-a comandat alt model mai reusit.

Si eu caut unu d-ala pt Passat dar inca nu am gasit unu care sa nu faca probleme la altii (scurgeri, infundaturi). Eu am filtru la capacul de la culbutori dar e f. prost conceput si se infunda des deci tot o solutie d-asta ar fi cea mai buna sa nu-mi mai murdareasca admisia.
*


Muttley
Posted by: Muttley 31 Jan 2010, 20:50

Nelule, da, cica e de Logan alternatorul. Dar cand l-am luat eu era jegos tot, asa ca l-am spalat bine-bine in cada si l-am uscat cu feonu'. Dupa ce-l montez cat de cat, va trebui sa-i fac fulia noua la strung. Iar la legaturile electrice, nu doar becul si RRT-ul acopera pasii ce trebuiesc urmati. S-ajung acolo.
Epurator de oltean as fi vrut si eu, da' de unde sa-l scot?!? Asa c-am dat 3 milioane pe o solutie mai "rasarita" Oricum, daca singurele lui deficiente tin de stuturi si garnitura de jos, iar in rest isi face banala treaba, e ok.
Executron, si ce sa fac, sa caut unul "mai rasarit"?! E 7 milioane un Greddy, mi se pare absurd de mult la ce face.

____________________________________

[attachmentid=1628072730]

Sunt din otel, usurate ca dimensiuni si forma la maxim. As fi mers pe duraluminiu, dar eu le montez cu strangere, iar duraluminiul n-ar fi suportat montari repetate.
Acum nu stiu cum sa le acopar, zincare sau vopsire electrostatica

79_BMS
QUOTE(Siconi @ 2 Feb 2010, 19:49)
Electrostatic, daca ai unde sa le faci ca lumea. Cu zincarea e mai cu cantec, daca nu le tine suficient in baia de zincare si se zgarceste la 2 grame depuse in plus. Depinde de omul care te ajuta cu acoperirea lor.
*


Muttley
Posted by: Muttley 3 Feb 2010, 00:50

"Accesoriile" pentru alternator:

[attachmentid=1628072731]

Si dupa montare:

[attachmentid=1628072732] [attachmentid=1628072733]

Mi-am petrecut pe putin doua ore gandind chestia asta:

[attachmentid=1628072734]

Nu-s tocmai multumit. Aveam de gand sa merg pe un diametru la exterior de 50mm, asa-mi reiesise din raportul fuliilor masinii de provenienta. Nu s-a putut sub nicio forma insa
Dar... daca aplic o 3 simpla si ma leg de turatiile de relanti in cazul Logan si-n cazu' rabla, aparent ar fi la fix 60mm, deci poate-poate...
Alta chestie-i ca sunt doua zone acolo in care grosimea materialului e de 3.5mm. N-as prea vrea sa se rupa. Dar pe diametrul asta, mai bine de atat n-am putut.
Si alta problema e ca din masuratorile mele cel putin, cureaua va sta pe fulia alternatorului cu aprox 6mm mai in fata. Sa-i fie de bine.

Am inlocuit T-ul rupt cu unul absolut identic gasit la dezmembrari...

[attachmentid=1628072735]

Dup-aia am schimbat papucii la firele de "+" ce se prind pe alternator, pt ca surubul e de 8mm fata de 6mm la original.

Nelu, asta-mi trebuie? Doar atat mai aveau aia la dezmembrari, cablajele le-au aruncat

[attachmentid=1628072736]
79_BMS
QUOTE(nelu_1985 @ 3 Feb 2010, 10:46)
exact

alta treaba, am inteles ca vrei sa faci fulia cu 10 mm mai mare decat aia originala de logan, e un lucru bun, altfel iti lua mult din puterea motorului cand aveai mai multi consumatori porniti (la mine scadea turatia cu 200 - 250 ture cu faza scurta aprinsa, casetofon, elv pornit, frana calcata);
eu am schimbat fulia originala a alternatorului cu una cu 10 mm mai mare, dar eu am avut noroc sa se potriveasca aia de dacie perfect; aceasta schimbare nu a afectat incarcarea
*


Muttley
Posted by: Muttley 3 Feb 2010, 11:13

Nu, nu, n-o fac cu 10mm mai mare decat cea de Logan. Intamplator e la fix acelasi diametru, de 60mm.
Insa Loganul are fulia la arborele cotit mai mare.

Fulii Logan: 170 / 60;
Fulii rabla: 135 / 60. Din asemanare reiesea ca trebuie 47.
79_BMS
QUOTE(bucatzel @ 3 Feb 2010, 18:46)
Suna cat de cat ok.

Din cate tin eu minte de pe bordul subsemnatului, cu alternator de 50, noaptea, incarcarea ajungea in zona ok pe la ~2000 rpm.

Banui ca nu s-au facut cine stie ce descoperiri epocale in domeniul alternatoarelor, asa ca in afara de amperaj mai mare, n-o fi prea diferit alternatorul asta de logan. O regula de 3 simpla ar duce turatia minima pentru incarcare normala pe la 2500. Ceva ce cred ca nu va fi o problema pentru tine tongue.gif
*


Muttley
Posted by: Muttley 4 Feb 2010, 00:53

Asta a fost a doua zi consecutiv in care ma-ntorc acasa la miezu' noptii. Maine la 7 cand ma trezesc sa plec la munca, slabe sanse sa mai stiu macar procedura de coborat din pat, da' efortul n-a fost degeaba

First... Fulia:

[attachmentid=1628072744]

Poza nu e-ntr-o pozitie tocmai fericita, asa ca explic. Cand am desenat-o, am pierdut o groaza de timp cu cotele canalului curelei. Ca sa aflu inainte de a da desenul spre executie ca astea-s standardizate, iar eu vreau 10x8 (baza mare trapez x inaltime trapez). Oricum, i-am zis strungarului sa coboare pe cat posibil la vreo 12mm adancime (latime cat mai mica jos), astfel incat sa evit asezarea curelei pe fundul canalului, chestie care conduce inevitabil la patinare. Puteam sa m-astept, omu' a facut-o de capul lui, iar cota a iesit pe la vreo 9mm. Am lasat-o asa si urmeaza sa trec fie pe o curea mai lata (desi fulia de la pompa de apa parca n-ar permite), fie mai degraba la una mai "joasa", un 10x6 cum am vazut pe net ca ar exista.
Fulia a fost rectificata pe zonele de lucru, adica canal fulie si sprijin pe rulmentul alternatorului, apoi tratata termic.

Am omis ultima oara sa povestesc...
Demontarea fuliei originale e o aventura.
Incepuseram prin strangerea fuliei in menghina si tentativa de demontare cu tubulara + teava lunga pentru parghie. Nimic, se rotea fulia intre bacuri. Apoi am pus alternatorul jos, eu tineam fulia cu mopsu', iar un prieten apasa pe partea opusa cu tubulara cu tot cu teava. N-a reusit decat sa ma ridice cu totu', si usor nu sunt. In cele din urma am taiat cu flexul doua tesituri paralele pe fulie, am prins-o-n menghina si asta a rezolvat-o.
Acum imi faceam planuri malefice de strangere a noii fulii. Ba desfacut alternatorul si prins rotorul in menghina, ba mers la vulcanizare de camioane si pus pistolul pneumatic pe ea. M-a luminat insa un prieten care mi-a dezvaluit evidentul - in functionare, fulia neavand canal de pana sau alte sisteme anti-desfacere, se strange singura, cum motorul se-nvarte-n sens orar. Pentru inceput insa, am luat o curea de sacrificiu de-o aveam prin capota rablei, am infasurat-o pe fulie, am sugrumat-o-n menghina si am strans piulita pana la patinare. E de ajuns. Adica sper. Ca m-as mira tare sa zboare vreodata...

Alte maruntisuri... Am finalizat "largirea" papucilor de pe surubul alternatorului, pus la punct noua configuratie a firului de masa (inainte era prins pe alternator, acum l-am prins de un surub de pe bloc al suportului motor).
Mi-a mancat nervii firul catre becul din bord. Cu greu am reusit sa fac trecerea dinspre compartimentul motor in habitaclu. Problema-i ca deja sunt o groaaaaza de fire aiurea prin rabla asta - alarma, inchidere centralizata, nu stiu ce led de pe la aprindere, geamuri electrice, amplificator, difuzoare, RCA-uri si eu mai stiu ce, iar altele noi nu mai au loc. Candva va trebui facuta ordine in instalatie, un fel de RK la electrica, neaparat!
Imi faceam probleme destul de mari cu privire la "mufarea" becului din bord, insa a mers foarte bine. Prins papucul special de fir, scos mufa vitezometrului pe sub bord (este loc berechet), infipt papucul in mufa (nelu, al 3-lea fir de la stanga sau de la dreapta?!? ), pus mufa la loc.
Putina chinuiala a fost si cu ingramadirea gramezii de fire pe surubul alternatorului. Saibe ecartoare, o piulita "speciala" ce a trebuit s-o aranjez. Iar, mataraie prea multa.
In sfarsit, am legat provizoriu firul din mufa alternatorului pe firul dinspre habitaclu, am pus borna, m-am uitat cu extinctoru' la indemana dupa fum si... proba
Primul lucru - punerea contactului:

[attachmentid=1628072745]

Cu ocazia asta, pentru prima oara in viata ei de aproape 22 de anisori, rablei i s-a aprins un anumit martor in bord
Dup-aia, a urmat pornirea. Surprinzator, a pornit la prima cheie si instantaneu, imbucurator pentru perspectiva unei utilizari a rablei si pe timp rece, cu orizontale pe ea. Insa uitasem niste carpe prin gurile carburatoarelor. Noroc cu axa cu came cu incrucisari mari, ca-n loc sa le traga motorul inauntru, le-a-mpins compresia afara, zburau prin aer.
In fine, dupa ce s-a stabilizat cat de cat turatia (apropo, merge stabil la 900 rot/min ), am pornit faza lunga si aeroterma. Pana azi, chestia asta ar fi avut ca rezultat diminuarea intensitatii luminii tabloului de bord si caderea acului voltmetrului in stanga maxim. Azi insa...

[attachmentid=1628072746]

O chestie ar fi ca paaarca scade turatia ceva mai mult ca inainte, asa c-a trebuit tinuta putin din acceleratie. Treaba asta pentru mine e egala cu zero.

Din punctul meu de vedere, schimbarea alternatorului a fost un succes total si sunt incantat de ceea ce pare ca va sti sa faca.
Maine, daca nu voi fi mai tentat sa dorm ca ursu', am sa ma ocup de curatenie prin fire, scos vechiul RRT, etc.
79_BMS
QUOTE(iuliano_smile @ 4 Feb 2010, 09:30)
QUOTE(Muttley)
1.Am finalizat "largirea" papucilor de pe surubul alternatorului, pus la punct noua configuratie a firului de masa (inainte era prins pe alternator, acum l-am prins de un surub de pe bloc al suportului motor).

2.O chestie ar fi ca paaarca scade turatia ceva mai mult ca inainte, asa c-a trebuit tinuta putin din acceleratie. Treaba asta pentru mine e egala cu zero.

1. Vezi sa faca contact perfect, pentru ca deja ai mai micsorat suprafata. Eu zic daca ai timp sa pui papuci corecti acolo.
2.Gandestete ca alternatorul ala de logan duce la relanti aproape cat celaltalt la turatie maxima tongue.gif
*




QUOTE(argon @ 4 Feb 2010, 09:40)
2. ai glume in program?
*


Muttley
Posted by: Muttley 4 Feb 2010, 09:49

Firele de pe instalatia masinii (un fir rosu gros, un fir albastru gros si un fir rosu subtire) aveau papucii cu un diametru exterior redus si nu i-am mai largit ci i-am schimbat cu papuci de 8.
Am largit cu freza 2 papuci care au permis acest lucru, de la pompa de benzina si de la sirena alarmei. Nu sunt probleme aici.

Desi va conduce la o polemica, nu vad de ce punctul 2. ar fi o gluma.
Repet - alternator nou, relanti, faza lunga si aeroterma, acul sta la jumate. Alternator vechi, turatie de mers intre 2000 si 3000 rpm, in aceleasi conditii, acul imi cadea mult spre stanga.
79_BMS
QUOTE(studioworks @ 4 Feb 2010, 10:03)
Ce indica acel martor surpriza?????
*


Muttley
Posted by: Muttley 4 Feb 2010, 10:06

E becul de pe circuitul de excitatie (am auzit si eu in popor, ca habar n-am ce-nseamna).
Pune contactul la Sandero-ul din semnatura si ai sa vezi ca se aprinde o baterie in bord. Porneste motorul si se va stinge.
E fix acelasi lucru.

79_BMS
QUOTE(Merced @ 4 Feb 2010, 10:10)
Sper ca ai verificat incarcarea si cu un voltmetru adevarat, nu doar cu ala din bord...
*


Muttley
Posted by: Muttley 4 Feb 2010, 10:20

La miezul noptii? Sigur ca da. Faceau coada voltmetrele la usa garajului meu, avand atasate de ele cate un electrician care sa stie ce sa faca cu ele
79_BMS
QUOTE(argon @ 4 Feb 2010, 10:21)
sa vedem, alternatorul de Dacie e de 600W, cel de Logan de vreo 840W, ce te face sa crezi ca al doilea ar da la ralanti cu mult mai mult decat primul? dupa acul din bord nu te poti lua, e doar informativ, varianta mai plauzibila e ca vechiul tau releu separat dadea 14,1 sa zicem, si cel incorporat in alternatorul de Logan da 14,5, pentru acul din bord e o diferenta imensa,  n'are nici o legatura cu puterea maxima a alternatorului.
*




8 Oct 2017, 16:01:
QUOTE(IRONICK @ 4 Feb 2010, 10:25)
heliu iar isi da cu parerea aiurea
*




QUOTE(argon @ 4 Feb 2010, 10:29)
poti sa explici? meseriasule..
*


Muttley
Posted by: Muttley 4 Feb 2010, 10:36

Desi nu ma pricep, explic eu, ca mi se pare ilogic.
Daca ar fi fost chestie de curentul "regulat" de releu, atunci, de exemplu, n-ar fi mers in reluare geamurile cand am si alti consumatori porniti, fata de cazul in care ar fi functionat doar ele. Ar fi mers la fel de prost tot timpul.
Va balacariti la mine pe topic mad.gif
79_BMS
QUOTE(bucatzel @ 4 Feb 2010, 10:46)
'tzar alternatorul al naibii ca acuma sun ca un tampit tongue.gif . desi probabil alternatoarele mai noi or fi optimizate pentru incarcare si la relantiu, ca de, lumea sta mai mult in ambuteiaje acum decat obisnuia prin anii '70 .

L.E. @ merced... cred ca asta va fi un tuning de bagat in seama pentru toti aia care vor sa inghesuie cat mai multi watti in dacie. Chiar daca o sa le distruga consumul tongue.gif
*




QUOTE(Merced @ 4 Feb 2010, 10:51)
Nici intensitatea dubla pe care o furnizeaza alternatoru' de Logan nu-i de neglijat...
*




QUOTE(argon @ 4 Feb 2010, 10:53)
sa ne'ntelegem, nu e de 70A alternatorul?
*


Muttley
Posted by: Muttley 4 Feb 2010, 10:59

Gizas... scapa omu' putina electrica in topic si gata, are rating. Chiar si-n lipsa intrebarilor wacko.gif
79_BMS
QUOTE(Gaba @ 4 Feb 2010, 11:00)
Cum intensitate dubla ? ca mai mult de 5 A in plus la relantiv nu da !
Oricum ... mutley testu cel mare (la mine) e asa ... radio pornit , faza scurta pornita , aeroterma pornita , ventilator radiator pornit, plus stergatoare pe viteza mica (intr-o seara cu un fel de ninsoare dar mai mult ploaie) si in necesat de 2800 RPM sa le tina pe toate ... asta da relantiv pe daca mea sad.gif 
La ce rpm le ti tu toate (ai alt cuplu la motor) ? (te rog dupa ce reusesti sa anambelzi totul sa iti aduci aminte de intrebarea mea si daca se poate un raspuns)
*




QUOTE(einstein1984 @ 4 Feb 2010, 12:09)
Vezi ca motoarele cu perfuzie mai modifica ralantiul in functie de tensiunea de incarcare.
*




QUOTE(iuliano_smile @ 4 Feb 2010, 17:51)
argon, neg tot ce ai scris. Pur si simplu nu e adevarat. Adevarul este ca daca tragi prea tare de cel de dacie, releu ala incearca sa tina curentul in frau, prin simplu fapt ca da drumul la maxim la excitatie. Dar cum diodele nu rezista sad.gif , apare caderile de tensiune.
Cel de Logan are diode mai ok pe el. Releul la fel il ajuta sa tina curentul in frau, astfel incat avem o tensiune stabila.

(sunt si vreo 2 atasamente aici. Click patratel rosu daca le vreti)
*




QUOTE(Siconi @ 4 Feb 2010, 19:59)
Aici vreau sa spun si eu ceva, daca tot am dat-o-n electrica auto:
Faptul ca noul alternator poate debita 70A fata de cel vechi care furniza cel mult 50A este un lucru mai mult decat bun. Daca totalitatea consumatorilor auto cuplati la un moment dat ar insuma 55A (sa zicem), vechiul alternator nu va face fata si rezultatul il vei vedea cand motorul merge la relanti si in bord sai in faruri nu ai lumina cu care esti obisnuit si care ar trebui sa fie. Omului ii cadea playerul cand apasa frana. E o chestie grava, inseamna ca alternatorul cel vechi era praf sau nu era de 50A. Cel nou va putea suplini diferenta de curent pentru ca infasurarile lui (3 la numar) sunt facute dintr-un fir mai gros, iar diodele rezista la un curent mai mare. Evident, puterea oferita la iesire este mai mare, chiar si la relanti. Releul este electronic si cu referinta direct de pe infasurari, ceea ce controleaza mult mai bine si mai facil excitatia alternatorului.
Muttley, noul alternator e o bijuterie, asa ca nu ai de ce sa iti para rau pentru efortul depus la adaptarea lui pe masina.
Relantiul la asta cu injectie se mai modifica si in functie de sarcina,Cred ca asa ai vrut sa spui. Iar un alternator mai solicitat reprezinta o sarcina proportionala cu curentul debitat spre consumatori. Orice alternator, cu cat e excitat mai tare, are tendinta de a frana mai mult, la fel este si cu generatoarele de curent. Sarcina are ca efect franarea rotorului, datorita campului magnetic mult mai intens creat de excitatie si infasurarile generatorului (in fond, alternatorul este tot un generator... fizica asta).
Normal ca la relanti sa apara o sarcina in plus; exact ca si la instalatiile de aer conditionat.

Sper ca s-a facut lumina in sat. Oricum, tot ce conteaza dupa atata teorie este ca asta de 70A e mai capabil decat cel de 50A si mai eficient la relanti. That's all!
*


Muttley
Posted by: Muttley 4 Feb 2010, 20:14

32, nu 50. Asta... candva.
79_BMS
QUOTE(Dan_kalibra @ 4 Feb 2010, 21:46)
Buna treaba ai facut Muttley cu alternatorul asta de Logan,si eu am avut de ala de 32 A si era refacut in totalitate de mine(verificat diode,verificat stator,rotor, strunjit colectorul coala ca sa calce periile perfect,carbuni noi) si acum iarna cu faza scurta,aeroterma si uneori stergatoare se ducea aproape pe rosu(mai ales la ralanti),nu mai spun ca la cd-player nu mai dadeam drumul deloc. Si urmarea : am luat unul impecabil de pe o injectata de 2001 de 50 A si cu aceiasi consumatori(chiar si faza lunga) sta acul drept la ralanti. Singura mica problema e ca scade putin turatia la cuplarea unor consumatori mai mari(ex:aeroterma,proiectoare)dar asta doar datorita cresterii intensitatii campului magnetic intre stator si rotor. In concluzie daca eu sunt multumit de asta de 50 A tu o sa fii chiar satisfacut de al tau de 70 A.
*


Muttley
Posted by: Muttley 7 Feb 2010, 04:51

Ieri am facut ordine in firele de la compartimentul motor. Voiam sa pun pozele tot ieri, da' in loc sa le descarc din telefon, am apasat ce nu trebuia si le-am sters. Am facut altele azi:

[attachmentid=1628072748] [attachmentid=1628072749]

Ca o paranteza ce o-nchid tot acum... Pe prima pagina a topicului era o discutie referitoare la renuntarea mea la motorul de 5 Alpine. Argumentam eu atunci prin aceea ca e ingramadita partea stanga a compartimentului motor cu el. Pai tre' sa fii putin sadic sa mai bagi carburatoare pe o chiulasa semnificativ mai lata in aglomeratia din pozele de mai sus. Parerea mea-i ca acel motor merge pe Dacie dpdv ergonomie doar in varianta turbo.
___________________________________________________

Azi... Am ajuns la garaj pe la 3 dup-amiaza. Nu ma grabeam acolo ca si-asa n-aveam ce sa fac, cum flansa carburatoarelor inca nu ma cauta.
Totusi, ca sa nu irosesc o sambata, singura zi din saptamana-n care pot lucra linistit, am luat electroventilatorul sa-l studiez putin. L-am pus pe un radiator de-l am prin masina (stiu, stupid sa car asa ceva dupa mine):

[attachmentid=1628072750]

Ventilatorul e fix si exact cat radiatorul de inalt. In momentul ala-mi faceam oaresice griji ca n-o sa-ncapa. Asa c-a-nceput sa-ncolteasca-n mintea mea o mare curiozitate
Doua decizii luate azi:
1) sunt aproape sigur ca nu voi merge pe varianta cu 2 ventilatoare, asta e ditamai animalu' deci nu cred c-o sa mai fie nevoie de al 2-lea. Asa ca aveam libertate de amplasare - pe partea cu alternatorul, la mijloc, sau pe partea admisiei si evacuarii. M-am gandit ca daca e de pornit ventilatorul, asta se-ntampla cand e cald si sub capota totul e incins. Instalatia electrica raci-s-ar cum o sti, distributia sa se incinga cat o vrea. Insa mi s-a parut utila, chiar foarte utila ventilarea galeriilor. Asa ca urma sa pun obiectu' in dreptul lor.
2) vechiul ventilator avea fixare elastica, pe tampoane de cauciuc. Probabil echilibrare nu tocmai exemplara si zgomot. Asta nou insa bazaie linistit si nu vibreaza absolut deloc. Ca urmare, am hotarat sa-l fixez rigid pe radiator.

Asa ca am proptit rabla cu bara spate in usa garajului, am golit radiatorul si l-am scos.
Comparatie cu cel vechi:

[attachmentid=1628072751]

Pentru prindere, dintr-o bucata de cornier din duraluminiu ce, din nou, zacea in portbagajul meu, am facut doi suporti:

[attachmentid=1628072752] [attachmentid=1628072753]

Pana la final insa, am mai ciopartit din ei.
Pe radiator am gasit doua gauri care se potriveau surprinzator de bine la ce cautam eu. A trebuit sa mai fac doar alte doua.

Am lungit firele, am pus papucii necesari, le-am acoperit bine pentru ca vor sta-ntr-o zona nasoala si le-am prins de rama radiatorului cu coliere de plastic.
Ansamblul finalizat:

[attachmentid=1628072754]

Nu mai detaliez, da' 12 ore cat am lucrat azi am facut jdemii de masuratori, probe, montari, demontari, ajustari, etc, etc.
Important e finalul: a incaput la limita si functioneaza

[attachmentid=1628072755] [attachmentid=1628072756]

Montarea alternatorului nu era-n plan pentru "sesiunea" asta de lucru la rabla. Nici a electroventilatorului. Daca nici saptamana viitoare nu e gata flansa aia nu stiu cu ce continui. M-apuc s-o vopsesc
79_BMS
QUOTE(driverx @ 7 Feb 2010, 09:07)
Ar fi cazul  radmasa.gif  radmasa.gif  radmasa.gif Ditamai rugina pe mai tot botul. Numai numarul de inmatriculare mai e cat de cat intreg.  radmasa.gif  radmasa.gif  radmasa.gif

Dar, ca sa fiu on topic.....am aceasi veioza ca tine. Doar ca a mea e argintie, nu neagra.

Si sa fiu si mai ontopic. E vreun motiv pentru care ai optat pentru un GMV care se pune in fata si nu in spatele radiatorului?
*




QUOTE(ArtVandelay @ 7 Feb 2010, 09:17)
daca o sa aiba probleme cu supraincalzirea (desi nu cred) poate pune si ventilatorul pe fulie
oricum, mai incape masca cu ditai ala acolo?
*


Muttley
Posted by: Muttley 7 Feb 2010, 12:47

Pai normal sa fie rugina, ca tot botul, parbrizul si oglinzile laterale au fost sablate iarna de iarna pe un nenorocit de drum numit E85. Nu cu nisip, ci cu pietre. Si bulgari de sare

Am optat pentru ventilator de fata pentru ca voiam sa-l adaug celui existent.
Are loc berechet masca. In poza cu rugina se si vede cat e de subtire ventilatorul.
79_BMS
QUOTE(nelu_1985 @ 7 Feb 2010, 18:53)
Io as fi lasat si elv-u original in schema, ala racea si alternatorul printre altele si scadea timpul de functionare, ca la termocupla aia 87-77 (parca) stii bine ca mergea incontinuu vara si aia in configuratia domestica a motorului;
Varianta cu elice pe fulie nu o recomand, in primul rand ca e montat ventilatorul pe partea pe care se monta si elicea (foarte inspirata alegerea), si in al 2-lea rand ca sugruma motorul una-ntr-una; eu am constatat la o proba, ca scade turatia motorului cu ~ 200 de ture cu elicea in schema;
Acuma urmeaza sa ma contrazica unii si sa spuna ca cele 2 ventilatoare au nustiu ce consum, intr-adevar, da consumu ala ii din 5 in 5 minute pentru intervale scurte si asta vara, ca iarna, n-ai sa vezi elv pornit
*


Muttley
Posted by: Muttley 7 Feb 2010, 22:02

Apdeit - iar s-a ars aprinderea.
79_BMS
QUOTE(Tiberiu-Andrei @ 7 Feb 2010, 23:10)
Vreo protectie nu se poate incorpora la aprinderea aia? nedumerire.gif
*




QUOTE(Siconi @ 7 Feb 2010, 23:34)
Ca sa protejezi... ce? S-a ars dintr-un motiv. Muttley il poate dezvalui (conditiile in care s-a petrecut beleaua).
*




QUOTE(nalodaniel @ 8 Feb 2010, 05:52)
nu crezi c-ar fi timpul sa pui pe lista de imbunatatiri viitoare o aprindere mai serioasa?(tci sau ceva de genul) cred sincer ca te-ar ajuta mult si nu doar la capitolul fiabilitate  smile.gif
*




QUOTE(payty @ 8 Feb 2010, 07:45)
Aprinderea este foarte serioasa, crede-ma.
poate modulul final sa aiba vreo problema de incompatibilitate cu instalatia electrica mdificata sau partea digitala, dar fara partea de gestiune programabila a avansului probabil masina ar fi avut destule probleme in mers.

Dar esti sigur ca e de la cutiuta albastra? poate totusi (doamne fereste), s-a ars cealalta cutiuta in care iti infigi mufa programatorului.

eu as zice sa le testezi separat. nu prea stiu exact cum functioneaza gestionarul de avans, dar un prim test ar fi sa te legi la el cu programatorul si sa vezi daca "misca". daca e mort, atunci inseamna ca e de la el.

pe urma vorbeste cu gotronic si vezi daca cutiuta albastra poate functiona ca si aprindere de sine statatoare. refaci sistemul clasic, cu platina (fara sa mai dereglezi delcoul de la cele 22.5 grade avans) si dai o cheie. daca se aprinde becul, atunci inseamna ca cutiuta e ok si e de la cealalta cutiuta.
*


Muttley
Posted by: Muttley 8 Feb 2010, 15:27

Am cerut mutarea la Jurnal de Bord.
I-am mai tras topicului o mica "periere", nimic iesit din comun.
__________________

Defectiunea a aparut cand am scos in mers fisa de la cilindrul 4, cu intentia de a verifica la ureche sincronizarea carburatoarelor. S-a oprit motorul si asa a ramas. Atata tot.

Precizez ca atunci cand functiona aprinderea, la punerea contactului, ledul de pe cutiuta albastra se aprindea. Acum nu se mai aprinde.
payty, am probat si ce spui tu, m-am legat cu programatorul la mufa si am pus contactul. Normal ar fi fost sa se aprinda displayul programatorului dar sta stins.

Logica-mi spune ca totul depinde de "sensul de curgere al curentului" (mai bine de atat nu m-ajuta creeru' sa ma exprim), adica de care din cele doua e in amonte, cutiuta albastra sau cutia gri. Detaliez:
1) cutiuta albastra e prima. Cum nu se aprinde => e normal sa nu se aprinda nici programatorul.
2) cutia gri e prima. Cum nu se aprinde => e normal sa nu se aprinda nici ledul de pe aia albastra.
Dau linkul lui mihai1677, sa vad daca leaga ceva din simptomele astea
79_BMS
QUOTE(mihai1677 @ 9 Feb 2010, 11:42)
Daca nu se aprinde afisajul, este o problema a cutiei gri, vedem cum facem.
*




QUOTE(dr_mKe @ 10 Feb 2010, 00:30)
Delicios  wub.gif
*


Muttley
Posted by: Muttley 10 Feb 2010, 20:16

Am lasat-o balta pentru moment, cum nu prea am cu ce continua. Sper s-ajunga mihai1677 pe la mine in uichend ca sa repare aprinderea.

Edit: acum am aflat, flansa dinspre carburatoare a fost decupata, maine ar trebui sa se practice gaurile-n ea. Trompetele sunt date la vopsit electrostatic de 5 zile, maine trec sa vad in ce stadiu se afla.

Alt edit: am fost sambata la un centru de dezmembrari in cautarea unui racord flexibil pentru legatura dintre rezonator si filtrul de aer. Am gasit ceva cat de cat pe un seria 7 din anii '70, copt si vai de el. Cand am aflat pretul - 50 roni - am renuntat complet. Asa ca voi cauta sa cumpar un racord siliconic, fix la cotele pe care le vreau eu (interior de 76mm) si e si nou.

Astea-s gata:

[attachmentid=1628072757]

8 Oct 2017, 19:32:
Posted by: Muttley 13 Feb 2010, 15:15

icon_mrgreen.gif icon_mrgreen.gif icon_mrgreen.gif

[attachmentid=1628072758] [attachmentid=1628072759]

Abia astept sa ma duc acum la rabla si sa fac o proba, sa vad cum se aliniaza pe carburatoare, impreuna cu trompetele.

Tot in poze se vede o coala de polistiren extrudat care se va transforma intr-o minunata matrita pentru rezonator. Am cumparat si o cutie de aracet, care, impreuna cu un teanc de ziare, vor reprezenta stratul exterior al matritei, cum polistirenul se topeste sub actiunea rasinei.
Am comandat si materialele - agent de demulare, fibra, rasina, accelerator, intaritor si rola pentru scoaterea bulelor de aer, ajung saptamana viitoare. Cumva s-a conturat o idee-n capul meu despre lucrul cu fibra de sticla
Am gasit la un depozit teava de inox si cot de inox pe diametru de 76mm. Da' sunt nesimtit de scumpe, mai caut si alta sursa.
Cand voi putea, voi face si desenul de executie pentru doua rame din aluminiu, care sa serveasca la imbinarea demontabila a celor doua jumatati de rezonator.
Rezonatorul trebuie sa fie gata pana la sfarsitul lunii, altfel, din motive personale, am pus-o.
Cam atat dpdv planuri pentru viitorul apropiat.

Revin mai tarziu cu poze cu flansa si trompetele pe rabla. Daca nu se potrivesc le mananc!

M-am jucat putin, trompetele-n congelator, flansa la cuptor - strangerile-s in regula:

[attachmentid=1628072760]

Si pe masina:

[attachmentid=1628072761]
79_BMS
QUOTE(ment @ 14 Feb 2010, 01:23)
Trompetele sunt cumparate ? Parca ai mentionat pe undeva despre ele, dar nu gasesc.. Arata bine montajul smile.gif.
BTW http://www.clubgti.co.uk/forum/showthread.php?t=198875 trompete cu placa respectiva, mai exotic biggrin.gif.
*




8 Oct 2017, 18:33:
QUOTE(payty @ 14 Feb 2010, 18:30)
ai schimbat si difuzoarele de la carburatoare?
*


Muttley
Posted by: Muttley 14 Feb 2010, 19:36

Nu.
In perioada-n care aveam intentia asta, inca nu stiam ca schimb axa.
Momentan am renuntat la idee.

Posted by: Muttley 16 Feb 2010, 23:29


Si am ajuns si la partea de care-mi era cel mai teama - lucrul cu fibra de sticla.
Am inceput de sambata, cand din coala de polistiren extrudat am taiat cu cutteru' 5 bucati cat de cat identice si le-am lipit cu aracet:

[attachmentid=1628072762]

Astfel incepuse sa ia nastere matrita.

Ieri eram cam copt de oboseala si n-am facut nimic in afara de planuri. Am trecut pe la masina ca sa casc gura la motor, sa vad ce spatiu am la dispozitie, cum fac traseul la filtru, etc. A, da, si am incercat sa dau ceva forma cu flexu' gramezii de polistiren. Esec total.
Per ansamblu, ieri reusisem doar sa intru-n panica, aveam impresia ca am sanse zero sa fac matrita asta, iar rezonatorul nu are cum sa fie gata pana la sfarsitul lunii (termen ce cam trebuie respectat).
Am adormit greu, insa abia dupa ce mi-am facut un plan malefic, o lista de cumparaturi si una de "imprumuturi".

Astazi m-am dus la cumparaturi - 2 coli smirghel de lemn cu granulatie mare, prenadez, un cutter nou. Dup-aia cu cersitu' - panza de bomfaier, raspel pentru lemn (bine c-am gasit ).
Glass-papierul l-am lipit cu prenadezu' de o placa de PFL:

[attachmentid=1628072763]

Asta urma sa devina cea mai neasteptat de eficienta unealta
Cu ajutorul ei, mai intai am nivelat, planat si lustruit blocul de polistiren. A iesit perfect:

[attachmentid=1628072764]

Dup-aia... Galeria de admisie e de asa natura facuta incat orienteaza botul carburatoarelor usor inspre sus. Rezonatorul insa, intentionez sa-l fac drept, in special iesirea spre filtru. Asa ca, p-aceeasi placa abraziva am facut o "tesitura" polistirenului, pentru a obtine fata dinspre carburatoare cu un usor unghi. Si asta a iesit excelent:

[attachmentid=1628072765]

Cateva faze intermediare si forma finala a matritei:

[attachmentid=1628072766] [attachmentid=1628072767] [attachmentid=1628072768]

O rapida simulare a configuratiei admisiei pe masina (grosier, ar cam avea loc toate):

[attachmentid=1628072769]

Lipsesc din tablou tubulatura de inox (inca n-am gasit ce caut) si racordul flexibil care e comandat dar ajunge... vreodata.

Am terminat seara prin a aplica primul strat de aracet si hartie pe matrita:

[attachmentid=1628072770]

Maine i-l dau p-al doilea.

Dilema: de nevoie, ca altfel nu ar fi loc, intrarea filtrului am facut-o central. Insa rezonatoarele de cumparat ( http://www.pipercross.net/competition/prod..._600_airbox.asp ) o au in lateral.
Si nu stiu de ce am impresia ca solutia mea nu e tocmai cea mai buna dpdv gazodinamic unsure.gif
79_BMS
QUOTE(cristidb @ 17 Feb 2010, 08:07)
Nu cred ca are importanta unde e intrarea. Oricum airbox-ul e un rezervor. Distantele dintre intrarea in airbox si intrarile carburatoarelor oricum nu sunt egale. Intrarea e pozitionata in functie de spatiul din jurul motorului.
*


Muttley
Posted by: Muttley 17 Feb 2010, 09:37

Ok, sa spunem ca n-ar conta pozitia intrarii. De altfel am vazut pe gugl si alte air-boxuri cu intrare centrala.
Altceva insa - ma gandesc s-o modific putin. Detaliez...

La cum arata acum cutia, traseul aerului catre cilindrii 1 si 4 ar face doua coturi la 90 de grade

[attachmentid=1628072771]

Ma gandesc la o usoara marire a celor doua unghiuri. As obtine in plus si o mica crestere de volum...

[attachmentid=1628072772]

Daca fac modificarea, vede cineva vreun efect negativ?

79_BMS
QUOTE(emircea @ 17 Feb 2010, 10:47)
Sper sa nu ma bag aiurea-n seama, dar trompetele nu-ti regleaza curgerea spre carburator? Daca-ti ajunge aerul nerestrictionat in airbox (si trompetele sunt destul de distantate fata de peretele opus), ce-ti mai ati capul?
*




QUOTE(cristidb @ 17 Feb 2010, 10:47)
Nu-i niciun efect negativ, doar ca aerul nu o sa curga cum l-ai desenat tu. In cutie tot o sa ai turbulente.
*


Muttley
Posted by: Muttley 17 Feb 2010, 11:07

emircea, posibil sa ai dreptate cu reglarea curgerii, insa de la gura trompetei spre motor. Daca n-ajunge suficient aer pana-n gura trompetelor de la 1 si 4? Adica o depresiune ceva mai mare acolo pe admisie? D-aia vreau sa-i fac conicitatea desenata mai sus.
cristidb, de acord cu turbulentele. Dar cred ca forma actuala le favorizeaza.

Oricum, dimineata am trecut pe la garaj si am desfacut matrita, astfel incat sa-i mai adaug 20mm de grosime. Am sa-i fac si conicitatea de am desenat-o mai sus.

Alte detalii: trompetele au 40mm inaltime. La interior, ele vor depasi planul cutiei cu aprox 25mm, cum grosimea peretelui cutiei in zona aia o estimez pe la 15mm. Spatiul interior minim (la capete, dupa ce o fac conica) in cutie e de aprox 80mm. Asta inseamna ca deasupra trompetelor, va fi un spatiu de minim 50mm (la 1 si 4).
In cartea postata de MihaiD mai demult, se recomanda ca spatiu minim 25mm. Cred ca respect recomandarea cu generozitate.
Iar iesirea din cutie o fac cu teava de inox de 76mm exterior. Standard, Dacia are acolo 60mm exterior.

O idee ar fi fost sa mai scurtez trompetele, dar parca n-as aplica-o, cum trompetele mai lungi favorizeaza cuplul.

Astept in continuare pareri...
79_BMS
QUOTE(vis-a-vis @ 17 Feb 2010, 11:14)
......
[attachmentid=1628072773]

*


Muttley
Posted by: Muttley 17 Feb 2010, 11:16

Exclus, din jdemii motive. Numai doua:
- nu e loc, nu permite contraaripa;
- e foarte suficient doar un filtru.
79_BMS
QUOTE(vis-a-vis @ 17 Feb 2010, 11:40)
[attachmentid=1628072774]
*


Muttley
Posted by: Muttley 17 Feb 2010, 11:52

wacko.gif

Rezolvat si cu materia prima, capitolul inox:

[attachmentid=1628072775]

Am modificat matrita.

[attachmentid=1628072776]

(poza mai decenta dupa ce s-o usca aracetul ala)
Tesiturile au 20 mm pe cateta mica. Din varf i-am mai luat 10mm, sa mai castig ceva spatiu pentru filtru.
Am marit volumul prin adaugarea a 40mm, mai mult pentru a avea tolerante la executia din fibra a piesei, ocazie cu care voi taia, finisa, astfel pierzandu-se ceva din inaltime.

Continuarea peste 2 zile.
79_BMS
QUOTE(vis-a-vis @ 18 Feb 2010, 09:16)
Daca faci matrita pe interior, exteriorul o sa ramana oribil... ori o sa freci la el de-o sa-ti sara capacele. Ori faci o alta matrita din fibra pe exterior si o folosesti p-aia...
*


Muttley
Posted by: Muttley 18 Feb 2010, 09:27

Adica va arata urat exteriorul piesei finale?
Stii cat ma doare de asta??? radmasa.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.