Posted by: Muttley 4 May 2010, 15:37Despre beteleu, detalii mai tarziu, cand am sa postez si ultimele poze (le am acasa).
Intre timp, daca tot ai pomenit... episodul rablei de remat
Sa vad ce-mi mai amintesc...
Deci masina e (de fapt era, vezi postul anterior al lui Merced) fabricata in '91. Vopsea originala, rugina originala, doi proprietari pana la mine. O femeie din Bucuresti pana acu' 2 ani si un coleg de munca in ultimii doi ani. In jur de 60 - 70 mii km reali, masina neabuzata, nemodificata, neimprovizata, nenimic facut la ea. Poate si cam neglijata totusi... Cred c-avea antigelul si lichidul de frana originale, furtunurile originale, pana si cele de benzina (tari, sfaramicioase, dar originale), iar uleiul schimbat... candva.
I-am dat colegului astuia 15 milioane pe ea acu' cateva luni, urmand s-o culeg din Craiova cand s-o putea.
Planul era cam asa... Rabla mea o plasasem din timp in service-ul unui bun prieten din Husi (cred c-am mai scris asta). Urma sa vin cu rabla asta de piese la Husi, sa schimb unele piese de pe una pe alta - bara fata, punte spate (a mea cu tamburi mici, asta cu tamburi mari), luneta (a mea mai are un singur fir de degivrare functional). Pe langa astea as mai fi luat cutia de viteze (m-astept sa devina intrucatva consumabil la mine), cateva plastice de la interior, toata partea de franare, in special conductele (a mea e cu pompa cu 3 conducte, asta de piese avea cu 4) si multe alte maruntisuri. Ce ramanea urma s-ajunga REMAT, iar voucherul sa-l foloseasca prietenu' din Husi ca sa-si ia o conserva noua.
So... am plecat intr-o vineri pe la amiaza de la serviciu catre Craiova, impreuna cu proprietarul rablei. Am verificat-o cat de cat, am umflat rotile, am completat cu ulei la motor, verificat niveluri lichide, etc. Totul parea in regula. Intamplator am vazut ca e cam slaba cureaua de alternator, dar m-am luat cu altele si am uitat s-o strang. Sincer sa fiu, sa fi vrut si n-as fi strans-o, de sila.
Am luat tigaia, actele, i-am facut plinul si am plecat spre Bucuresti.
In centrul Craiovei, la un semafor, vorbind la mobil, dau sa plec de pe loc. Masina scutura destul de ciudat, asa c-am scos-o din ce credeam ca-i treapta 3 si am introdus in 1. Da' nu era de acolo problema. In urmatoarea suta de metri a murit de tot. Am impins-o-ntr-o margine de drum si am inceput sa verific sistematic partea de alimentare de la CNC pana la pompa de benzina, insa toate "in parametri". Putin suspicios, m-am uitat la furtunul cu diuza de sub carburator. Cand l-am scos din galerie insa, s-a facut bucati si a cazut firimituri in scut. Bucurie mare, in torpedou aveam un bec de far, un capac delco, o curea de alternator si un furtun cu diuza de schimb. L-am pus p-ala nou si a revenit la viata.
De aici toate au mers struna, chiar mergea foarte bine saraca baba. Intre Slatina si Pitesti insa, urcand unul din muuuuultele dealuri din zona, mi-a picat intamplator privirea pe ceasul de apa - acul se chinuia sa iasa din scala prin partea de sus Becurile rosii neaprinse...
Am oprit, am deschis capota, am vazut bolboroseala inversunata din vas, asa ca am deschis robinetul de incalzire si am pornit aeroterma ca sa mai racesc putin antigelul. Insa depasisem din nefericire punctul in care chestiile astea ar fi ajutat. Banuind termostatul de a se fi blocat pe inchis, l-am scos si l-am aruncat (de fapt a cazut in scut si asta). Facut o aerisire, completat cu apa plata, repornit la drum. Intentia era de a ajunge macar in Pitesti. Ti-ai gasit... In spate era ditai norul de abur. Am oprit la o tentativa de Rompetrol (franciza d-aia modesta fara grup sanitar) intr-un sat la vreo 20km distanta de Pitesti. Cum cel putin 1 litru de antigel se mutase in baia de ulei, iar la un moment dat s-a si blocat motorul (am reusit sa-l deblochez impingand masina in treapta 5), am tras concluzia ca nu mai plec de acolo prea curand.
Era cam 9-10 seara. Date fiind alternativele (mai exact lipsa lor), decizia am luat-o destul de repede - incerc sa schimb garnitura de chiulasa. Asa ca l-am sunat pe Merced sa-l intreb de unde iau o garnitura de 1.4. Saracu', a avut prostul impuls de a recunoaste ca are una-n portbagaj. Atat i-a trebuit. L-am invitat frumos sa umple portbagajul maibahului cu scule si sa pofteasca la tentativa de Rompetrol din satul aflat la 20km de Pitesti spre directia Slatina. Am insistat (da' tare si-n mod repetat) sa aduca fixa de 13 si tubulara de 13 pentru galerie. Cum n-avea, urma sa caute-n Auchan.
Asa a ajuns tanaru' Merced la mine, cu rugina curgand din limuzina si cu o prea faina trusa de scule din Auchan, raionul jucarii, care a costat exorbitanta suma din 2 cifre de 16 roni. Chiar scump, judecand dupa standardul de calitate sub care au fost lucrate cheile alea. N-are rost sa mai spun ca nu mi-au folosit la nimic.
Apoi...!!! Daca aveti vreunu' de p-aici nevoie de chei de 14, de oricare ar fi ele, fixe, tubulare, are Merced cate una pentru fiecare membru al acestui forum. In portbagajul lui, din 5 chei, 6 sunt de 14 (nu e greseala, ca mai apare cate una de te miri unde). De 13 nicio sansa.
Am inceput sa desfac p-acolo pe la motor, neputand sa nu ma gandesc DOAR la momentu-n care ajung la galerie si la ce naiba oi face atunci.
Intre timp s-opreste la pompa de GPL un copchil defect cu o Dacie de prin '98 si mai defecta, al carei motor troncanea si batea in agonie. Merced s-a bucurat ca ala suferea de logoree in faza terminala, deci era de-al lui, eu m-am bucurat c-a avut sa-mi dea o juma' de cheie fixa, capatul cu 13.
Galeria are 8 piulite, 6 se desfac la nevoie cu fixa, insa pentru celelalte 2 trebuie tubulara. In lipsa de altceva, am ales una din cele 17 tubulare de 14 ale lui Merced, aia de mi s-a parut mai virgina si, big surprise, am reusit sa desfac cele 2 piulite cu probleme de acces. Desfacerea celorlalte se anunta usoara. Pentru primele 4 a si fost. Cele doua dinspre cilindrul 1 insa... nu. Intr-un imens sictir, gandindu-ma ca astfel imi menajez degetele, am pus fixa aia pe una din piulite, iar cu un patent mai mare (ciocan n-aveam) am inceput a bate in cheie ca sa desfac piulita. Trebuia sa ma fi asteptat - cheia a plesnit. Si numai bine, asta s-a-ntamplat DUPA ce baietasu' cu GPL-ul trecuse de vreo inca 3 ori prin dreptul nostru cu claxoane si batai in linie, spre bucuria lui Merced. Deci ia alta cheie de 13 daca ai de unde.
Intre timp a aparut unu' cu cisterna de motorina, urma sa innopteze in benzinarie. Genu' ala de camionagiu dramatic, sa moara fratiorii lui si sa ne cinsteasca pe toti daca vaca are 5 picioare samd. "N-am conasule cheie de 13, da' am un mops buuuuuuuun...". "Da-l incoa'" ii zic.
Cu mopsu' ala am reusit (chiar foarte bine pot spune) sa transform hexagoanele piulitelor in niste cercuri perfecte. Cand am rezolvat treaba asta, a venit camionagiu', a privit lung situatia "care este", s-a-ntors la capu' tractor si ne-a adus o fixa de 13. Ce sa-l mai injur, ce sa-i mai zic... un "multam'" mi s-a parut suficient.
Va dati seama ca piulitele alea doua erau cam de nedesfacut. Merced intre timp, inarmat cu doua cricuri si o inelara mare imi ciordea rotile de pe rabla. Nu glumesc... Am profitat de momentul de liniste si am luat din portbagajul lui un levier sanatos, d-ala de tras cauciucul pe janta. L-am bagat intre chiulasa si galerie si am inceput sa trag cu incredere. Asta era un fel de ultima incercare - rup chiulasa ori galeria sau, cu putin noroc, cedeaza cele doua prezoane sau piulitele. Totusi, tot cracanand galeria pe chiulasa cred c-am reusit sa-ntind prezoanele / tasez spirele, astfel incat piulitele au iesit la mana.
O mica paranteza - frig. Frig rau noaptea in camp. Mai intram din cand in cand in cascarabeta aia de magazin a benzinariei, ma opream din tremurat, ieseam la loc. Mercedu' rezista mai bine. Oboseala era la promotie, foamea si ea.
Ultima oara cand am iesit din cascarabeta am luat o cheie de roti, d-aia-n cruce, ca sa desfac suruburile la chiulasa. Un moment de blocare am avut cand, cu capatul de 17 dadeam in gol pe suruburi. Dup-aia m-am prins ca aia de au facut cheia de roti au stantat 17 pe capatul de 19. In fine...
Acum, si cauza arderii garniturii, compusa din:
- curea slaba;
- suruburile chiulasei mult, mult prea slabe.
Cred ca motorul suferise vreo interventie la set (putin probabil la cum aratau toate pe el), ori mai degraba, dupa rodaj, proprietara n-a efectuat restrangerea chiulasei. Garnitura s-a tasat, suruburile s-au slabit, garnitura s-a suflat.
A cedat la mine probabil din cauza ca pana atunci motorul ala n-a vazut peste 3000 rpm in sarcina.
Cand am ridicat chiulasa, deasupra pistonului 1 era o mare baltoaca. Garnitura era rupta-n dreptul capacului cu sonde. Am schimbat garnitura si mai mult tzapan de frig, durere de spate, oboseala si alte alea am pus toate la loc. Era aproape 5 dimineata.
Am reusit s-o pornim, dar numai cu socul tras la maxim si statea-n numai peste 2500 rpm. Asta din cauza ca lipsea garnitura de la galerie, pe care am distrus-o cu levierul.
Eu cam intrasem in stand-by, daca era dupa mine ma duceam inauntru si ma culcam printre baxurile cu cola. Da' mi-a stricat Merced cheful cand s-a apucat de strans sculele si m-a trimis sa cumpar o sufa.
Asa a ajuns Mercedu' sa ma traga 20 si ceva km pana la el in spatele blocului. Omu' habar n-are sa tracteze, asa ca nu m-as mira sa aiba un 1300 cu cativa cm mai lung si care sa-i lase cam 4 urme pe asfalt de la faza asta. Nu conteaza insa, ca are roti tzipla.
Asa s-a-ncheiat episodul 1, candidat cu sanse mari la titlul de cea mai damboulea noapte a vietii mele. O noutate absoluta pentru mine a fost alta - in microbuz, pe A1, am dormit tot drumul pana la Bucuresti. Stand in fund si picand intr-o parte la cea mai mica curba. Am vazut babe si mosnegi facand asa si nu-ntelegeam cum pot fi atat de rupti in gura incat sa doarma in asa conditii. Acum am inteles.
Episodul 2 - luni, dupa un uichend de somn.
Ca sa ma fac de kko de tot, respectiva saptamana mi-o luasem libera de la munca, toata. Pana la urma am lasat-o asa si nu m-am dus la serviciu, mi-a prins bine pauza.
Revenind, luni la 8 eram in magazin, cumparam o garnitura noua de galerie. Dup-aia am plecat la Pitesti sa pornesc odata harbu' si sa-l iau de acolo. Ma incapatanam eu sa sper c-o sa fie toate-n regula.
Pe scurt - cu aerul fals am rezolvat-o cat de cat, dupa ce am pus garnitura aia, coborase relantiul pe la vreo 1200. Mai jos nu, probabil c-am deformat galeria si/sau chiulasa. Oricum, as fi ajuns asa cu ea unde aveam de mers. In schimb, apa continua sa dispara din borcan, iar la fundu' masinii, in dreptul tobei, era ud pe jos. Asa c-am lasat cheile la Merced, s-o dea la schimb p-un BMW (nu glumesc, detalii gasiti la Cafenea).
Daca va reusi sa recupereze de pe ea puntea spate si bara fata bine. Fie ce-o fi, nu mai e chiar asa important. Important e ca aceasta Dacie mi-a oferit o aventura destul de palpitanta de care m-as fi putut foarte bine lipsi
PS: uitasem, dupa ce am rupt cheia de 13 de la playboyu' ala mic, s-a oprit in dreptu' benzinariei un cumatru cu o Dacie de prin '96. Ma duc la el sa-i cer o cheie de treishpe, ii explicam eu cu pasiune ca daca are ii dau zece chei de 14 la schimb, el nu si nu, ca n-are. Dau sa plec, da' inainte nu pot sa m-abtin sa-l intreb de ce tot ridica vasu' de expansiune prin aer. "Am ars garnitura de chiulasa" imi zice. Nu stiu cum m-am intors instantaneu si am reusit sa m-abtin de la a ma kk realmente pe mine de ras. Cand i-am zis lui Merced nu m-a crezut.