Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Comunismul
DaciaClub - Forum Dacia > Alte discutii > Cafenea
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160
einstein1984
http://www.autotestmagazin.ro/mircea-oprea...-devotat-tarii/
un interviu interesant
maho
Constructorii de nave nu vor sa se puna prafu' pe topic. radmasa.gif
marksman
Falsificarea istoriei de către PCR
marksman
Na belea!
Cosstel
pentru @marksman 😁

primit recent pe whatsapp întreg videoclipul dar l-am găsit și pe youtube
https://youtu.be/85CNYIFYGpQ
--
sper să meargă acum
paul_damian
Mie nu-mi merge... Da eroare.
yoncv

Era doar pentru marksman tongue.gif



PS: și mie îmi dă eroare. Dacă deschizi în aplicația YouTube, merge.
marksman
Ceașcă a început relativ bine ca s-o sfârșească extrem de prost. A izolat România dpdv politic și economic. Nu mai erau abonamente la publicații tehnice străine și în felul ăsta nu mai știai unde e nivelul tehnicii mondiale. În timp ce apăruse procesorul 386, realizările României erau la nivelul CoBra și FelixPC, cu Intel 8086.
În spitale nu erau dotări, sau erau din anii '60. Singurul spital dotat cât de cât "la zi" era la București, pentru nomenclatură, dacă îmi aduc aminte bine era spitalul Elias.
Achitase în martie 1989 datoriile externe, dar nu i-a trecut prin gând să dea poporului mâncare și căldură, dimpotrivă, dorea să strângem în continuare cureaua.
Da, a lăsat în urma lui o bază cât de cât bună, dar ce folos? Cu ce sacrificii? A meritat?
einstein1984
A lasat o laie, a multe chestii luate in anii 70 (licentele de dacia, roman, tractorul brasov si altele) erau deja ori uzate moral, ori fizic in cazul instalatiilor tehnologice;
marksman
Mai sus ai citit, sau doar ultimul rând? Bază cât de cât bună, adică: erau căi ferate în stare decentă, comparativ cu acum, și care puteau fi dezvoltate; multe întreprinderi care dacă s-ar fi privatizat pe bune ar fi fost povești de succes (Aro, Tractorul, Autocamioane Brașov și altele); erau prevăzute 4 reactoare nucleare la Cernavodă, care dacă s-ar fi terminat toate ar fi permis o situație mai bună în sectorul energiei; erau destui specialiști care au plecat, împinși de la spate și cărora le-au luat locul niște idioți cu diplome la Spiru, Cantemir, si altele asemenea.
Deci da, exista o bază cât de cât bună, trebuia să citești mai sus și să pui neuronul la contribuție, sau măcar să cauți pe google.
miki
O daaa
Baza cit decit buna.... o lae
dacia tractoru si autocamioae erau expirate din start
si oricum dac a ilicant asi-ti bati joc de calitate, iese un kkt indiferent de valoarea licentei
si specialisti?
care specialisti?
aia care ziceau: da sefu' asa facem ca matale esti al mai mare ginditor in toiate ce sint" ?!
care specialisti?
aia care raportau 100 da faceau 10?
care specialisti?
aia care faceau ceva cercetare da' o treceau pe coana leana pe lucrare?

si sa nu uit: citez un clasic inca in viata "FMMCC"
einstein1984
Cand a venit Renault la Dacia stii ce a mai folosit de pe vremea lu ceasca? Halele si oamenii. Presele la dacia erau mai bune ca la aro... Si oamenii au necesitat multe ore de instruire ca sa si faca ce trebuie.
Apoi ia si construieste furnizori locali, chinuiete cu tabla lu Sidex etc. Numai nostalgici au impresia ca era ceva de folosit de la ARO sau Roman... Chiar daca avea cineva bani sa investeasca, trebuia sa aiba si oameni disponibili sa ii invete pe romani ce sa faca.
IRONICK
QUOTE(einstein1984 @ 2 Nov 2021, 13:34)
A lasat o laie, a multe chestii luate in anii 70 (licentele de dacia, roman, tractorul brasov  si altele) erau deja ori uzate moral, ori fizic in cazul instalatiilor tehnologice;
*

QUOTE(miki @ 2 Nov 2021, 15:02)
O daaa
Baza cit decit buna.... o lae
si sa nu uit: citez un clasic inca in viata "FMMCC"
*


In asentimentul domnilor de mai sus.
dizzy
Cam cate din sculele alea de le laudati le mai aveti si le folositi?
De exemplu, cate Dacia 1300 1310 de dinainte de 1989 mai sunt in folosinta pe aici? 10?
Tractoarele U445 U650? Cate mai ara si azi?
Camioane Roman? cate mai merg? De ce isi ia lumea IVECO, Scania, Volvo?
DE curiozitate cate motoare a bagat in productie romanica de capul ei?
Dieselul de Campulung ? Dacia 1557cmc?

Totusi autrecut 32 de ani de la revolutie.
Despre specialisti, dupa revolutie au fost dati afara si aia buni, si aia prosti.
Aia tineri au plecat pe afara, sau s-au reorientat, aia batrani au iesit la pensie si/sau au murit.
radian
QUOTE(marksman @ 2 Nov 2021, 15:16)
Mai sus ai citit, sau doar ultimul rând? Bază cât de cât bună, adică: erau căi ferate în stare decentă, comparativ cu acum, și care puteau fi dezvoltate; multe întreprinderi care dacă s-ar fi privatizat pe bune ar fi fost povești de succes...
*



Fabrica la care am lucrat eu din 1990, specializata in fabricarea de utilaj minier, avea dotare tehnica invechita dar functionala. Pana la Targu-Jiu, 50 de km si in sens opus pana la Deva 100 de km, era singura fabrica care avea sectoare calde: tunratorie, forja, tratament termic, doua sectii de prelucrari prin aschiere, un monobloc, unde se asamblau / reparau utilaje voluminoase gen transportoare miniere sau combine, acolo existau raboteze, freze, morteze gigant pentru prelucrarea pieselor de gabarit mare. Acolo era conducerea sectiei de care apartineam si mergeam sa semnez condica de prezenta. Stiu ca piesle de gabarit mare eau manipulate cu macaraua. Sectie de automatizari, alta de hidarulica, laborator de metrologie, 2 laboratoare chimice, laborator de incercari mecanice.

In plus, meseriasi de nota 10. Tobe pentru Dacia 1300 si diverse alte repere, reconditionari planetare, la nivel de ciubuc, se faceau pe banda rulanta. Eu am fost responsabil CTC pentru doua sectii care erau in aceeasi hala: automatizari si hidraulica. Aveam biroul in laboratorul de metrologie, care era in aceeasi cladire. Conform organizarii din aceea vreme era m colegi, tineam de Serviciul CTC, laboratoare, service. In laborator exista un strung mic, pentru mecanica fina. La un moment dat mi-am pierdut un surub care fixa unul din bratele ochelarilor. Mesriasul, a desfacut celalat suruble si din ochi mi-a confectionat un surub. Nici macar n-a pus mana pe subler.

Am avut in subordine un nene mai in varsta, Jimmy, se pricepea la toate. Repara orice, de la ceasuri desteptatoare pana la aparate radio si TV. Avea omul vreo 4, 5 brevete de inventii. In schimb n-avea scoala. Pe toate brevetele (le-am vazut) erau trecuti vreo 4, 5 ingineri in frunte cu directorul general, si el ultimul pe lista... Venea cate unul la Jimmy sa-i repare, una alta, cat ma costa? Pai da tu fuga peste linie sa cumperi o jumate de vodca si pana te intorci e gata. El "producea" agentul hidraulic in timpul programului. Dupa program mergeam zilnic la bere pe care i-o plateam eu ca el era vesnic fara bani. Cand era in realtii bune eram "Adi draga". Cand era suparat pe mine deveneam "domnu inginer"...

Am avut ocazia sa vad inclusiv un vas de WC facut din fonta, inainte de 1989, cand nu prea gaseai prin com biggrin.gif ert. Mai exact sa-l folosesc, era montat in cabana de la munte a unui director. Avea un tiraj... Scoatea si amgdalele din tine. biggrin.gif

M-am cam lungit, vreau sa spun, chiar daca utilajele si echipamente erau invechite, la nivelul tarii din 1990 fabrica inca mai era competitiva. Nu trebuia decat sa-si diversifice productia. Si apoi cu timpul sa se modernizeze. Din pacate directorul general de atunci a luat o decizie gresita. Cica noi eram experti in utilaj minier si nu ne ocupam de altceva decat de utilaj minier. Gandire comunistia.

Exporturile au picat, inainte de '89 vindeam la subpret ca sa producem valuta. Era politica zilei. Dupa 1990 a trebuit sa recacluam preturile, nu ne miai permiteam sa vindem in pierdrere, minieritul a intrat in cadere libera, 10 ani mai tarziu fabrica a murit cu utilajele miniere in brate... Cu dotarea pe care o avea la nivelul anului 1990 si la foame de produse de tot felul de atunci, zic eu, s-ar fi putut face minuni. Incepand cu utilaje agricole de la lopeti si greble pana la echipamente mecanizate, ar fi putu castiga monopolul pe o raza de 100 de km unde predomina populatia rurala. Si multe, multe alte echipamente tehnice.

2 Nov 2021, 17:16:
Dizzy, acuma fara suparare, dar Dacii, tractoare, camioane, la care faci tu trimitere, mai gasesti in circulatie doar cateva care au ajuns pe mana unor pasionati care le tin in viata. Totusi vorbesti de vehicule care au 30, 40 de ani sau chiar mai mult.
dizzy
Nu ma supar... de ce sa ma supar!?! Stai linistit, chiar inteleg si sunt de acord cu ce zici.
Ce incerc sa iti spun e ca foarte multe din cele ce se faceau erau invechite si necompetitive.
Cand cei din vest ne-au vandut diverse licente prin anii 60-70, ne-au dat cam ce era pe duca la ei acolo:
Exemplu: Dacia 1300 - o fi fost ok-ish in 1970. In 1990 era depasita. Aro nu a fost producator de mare volum; Oltcitul nu a produs niciodata spre capacitate maxima. Nu ti le mai cumpara nimeni nici pe 2000 USD noi-noute; vezi aventura Dacia- Aro in Canada.
Avionul ROmbac1-11 nu mai era primit sa zboare prin vest din cauza motoarelor invechite; remotorizarea cu motoare noi - mumu. Adica Nicu a luat o gherla;
De ce i-or fi trebuit sa faca si Dacii - Oltcit- Aro- TV ? Si elicoptere si avioane de lupta si de pasageri si agricole? Cam cum poti sa fii rentabil daca faci o uzina de avioane in care faci 11 bucati?

Tractorul, pe de alta parte, e o scula simpla si trebuie sa ramana o scula simpla, si acum se cumpara tractoare micute, simple, economice, pentru micile ferme;

Aro ar fi avut piata, uita-te si tu cate Iveco Peugeot Ford VW dube se vand? Sau masini gen pick-up? Am condus un ARO 320 (ala camioneta). Era un chin. O ruda avea o MAzda B2500 de prin 2000. Nu era mai frumoasa ca un ARO dar mergea decent, consuma putin, avea un minim de confort.

Acu, nu te supara, Jimmy producea pentru el, nu pentru fabrica; Automatizarile erau probabil pe relee, cel mult pe porti logice; nu cred ca aveati vreun automat programabil sau vreun regulator pe acolo.
Reparatii- prelucrari la nivel de cubuc nu inseamna ca fabrica aia putea trai din asa ceva;
In mod normal- ti se strica ochelarii - ii duci la atelierul de ochelari - ti-i repara cei de acolo, nu uzina "Minerul SA"
Ti se strica toba la masina, o iei de la atelier de esapamante, nu de la "Minerul SA"

Microelectronica ce viitor avea daca noi produceam o clona de Z80- deci nu ceva creat de ai nostri ci ceva clonat;
In 1980 o mai fi fost ceva de el, in 1990 era depasit. Din cate citesc, prin 1990 deja aparuse microprocesorul 486, acu deh, eu am tras de 486 pana in 1997-98 .
Cosstel
vorbiți împreună dar fiecare înțelege altceva
ii dau dreptate lui radian, economia, dar mă refer mai ales la industrie, era epuizată în efortul de a achita datoria externă
oamenii ce au făcut asta nu aveau la indemină ultimile minuni ale tehnici, trebuiau sa se descurce loco
și făceau minuni, o resursă foarte valoroasa ce s-a risipit după '90
a fost și o gindire neadecvata vremurilor în continua evoluție a decidentilor la nivel de centrala, minister și s-a ales praful
puteau fi revitalizante aceste sectoare industriale? puteau dar interesele erau altele și rezultatele se vad
producem? dracu știe ce dar în magazine vad produse care dacă nu sint din China sint de prin tari vecine fără a avea un grad deosebit de complexitate
nici cuie nu cred ca mai știm sa facem daaar o ducem minunat 😁 pînă cînd? 🤔
ps
videoclipul postat este, după părerea mea, un fake
nici gînd ca Tutea să-l tamiieze pe Ceaușescu
radian
QUOTE(dizzy @ 2 Nov 2021, 17:30)
... Acu, nu te supara, Jimmy producea pentru el, nu pentru fabrica; Automatizarile erau probabil pe relee, cel mult pe porti logice; nu cred ca aveati vreun automat programabil sau vreun regulator pe acolo.
Reparatii- prelucrari la nivel de cubuc nu inseamna ca fabrica aia putea trai din asa ceva;
In mod normal- ti se strica ochelarii - ii duci la atelierul de ochelari - ti-i repara cei de acolo, nu uzina "Minerul SA"
Ti se strica toba la masina, o iei de la atelier de esapamante, nu de la "Minerul SA"...
*



Stai bre, vorbim de 1990. Termenul de "automatizari" inclus in denumirea sectiei era un pic exagerat. Dar asa se numea sectia si asa a ramas in vorbirea uzuala. Se fabricau instalatii de telefonie miniera in constructie antigrizutoasa si chestii de genul acesta. Cred ca adecvat ar fi fost eletromecanica. Inclusiv se reparau motoare electrice folosite in subteran sau la suprafata, 22, 37 si 45 kW.

Daca iti ceda toba la Dcaia veche, si se intampla al dracului de des, daca nu chiar anual, daca nu erai cumatru cu administratorul sau vanzatorii de la magazinele de piese auto pana in pwla nu gaseai sa cumperi alta noua. De nevoie sa ajuns la confectionarea artizanala a tobelor.

Da, am tusat expres aspectul cu ciubucul. Vroiam sa scot in evidenta ca erau meseriasi cu maini de aur. In rest ai dreptate. Dar fie vorba intre noi, nu stiu ce varsta ai, dar cine nu fura de la stat? Doar cine nu putea...

Pentru majoritatea devenise ceva firesc, cand la magazin nu gasea-i nimic, iti rezolvai problema cum puteai. La sectia de hidraulica miniera era inclusiv un atelier unde se sertizau nipluri metalice cu imbinare rapida pe furtunuri hidraulice de inalta presiune (erau si de 25 de bari). Se foloseau in subteran la actionarea combinelor miniere. Cred ca mai mult de un sfert din oras, inclusiv eu, aveau instalatiile sanitare din casa cu alimentare cu astfel de furtunuri.

Mi-am rezolvat si eu diverse probleme personale pe socoteala fabricii. Analizat dupa standardele actuale, furturi in toata regula. Dupa cutuma vremii era ceva normal. Nu gaseai la magazin sa cumperi un rahat de saiba, surub sau piulita. Nu gaseai cabluri electrice. Nu gaseai vopsea de ulei. Acasa inerent apareau probleme tehnice cum le rezolvai?

Cine nu se "descurca" la locul de munca sa "produca" produse lipse pe piata sa-si rezolva problemele de acasa si sa-i ramana sa mai si dea la troc era terminat.

Furaciuni si pierderi erau la scara industriala, inimaginabile pentru cine nu a fost in productie in acele vremuri.

Soferii de pe masinile de aprovizionare cu produse alimentare erau boieri. Si ei si rudele si apropiatii lor. Daca gaseai o portocala inainte de craciun era sarbatoare. Cunosc sofer de camion care in fiecare an fierbea tuica de portocale... Evident ca nu cumparate din magazin...

Sa nu mai repet exemplu cu camionagii din santiere si soferii de pe utilaje. Erau platiti la ora si motorina consumata. Masini particulare care sa consume motorina nu existau. Cateva Aro, dar nesemnificativ ca numar. Aruncau in camp sau in rauri rezervoare intregi de motorina odata la cateva zile, pe de o parte sa aiba normatorul pe ce sa-i ponteze salariul pe de alta parte trebuiau sa traisca si soferii de pe cisternele de motorina. Nu se puteau intoarce cu ele pline in garaj... Imi povestea un amic, tot camionagiu pe atunci, pe foaia de parcurs pe o zi de lucru, avea 10 curse facute pe un traseu de 20 de km dus-intors. deci 200 de km pe zi. A mai completat el un zero la 2.000 de km. Nici dracu nu s-a prins...
DannyY
Timpu' trece, leafa merge, noi cu drag muncim.
Confirm 100% ce zice domnul inginer (tongue.gif) radian.
Am dat 3000(!) lei pe un MAVO35 furat, stiind si cand, si de unde era furat. Pardon, procurat.
Il am si acum, e o bijuterie.
dizzy
Pai, nu am apucat sa muncesc din comunism. Eram scolar când a făcut Ceașcă intoxicație cu plumb.
Faptul că se descurcau oamenii, era normal. As fi făcut-o și eu, daca ar fi cazul as face și azi.

Întrebare: de ce făcea soferul țuică din 🍊? Și nu vindea portocale 🍊 pe bani buni și să ia prune?
nik1965
QUOTE(DannyY @ 2 Nov 2021, 19:18)
Timpu' trece, leafa merge, noi cu drag muncim.
Confirm 100% ce zice domnul inginer (tongue.gif) radian.
Am dat 3000(!) lei pe un MAVO35 furat, stiind si cand, si de unde era furat. Pardon, procurat.
Il am si acum, e o bijuterie.
*


Cand dadeam si io cu sapa prin plantatia unde semnezi tu condica am fost usurat de un MAVO 35, cat am mai tras sa il scad din inventar ..... abia dupa ce m-am mutat pe cealalta plantatie am reusit sa sting datoria ....... se intampla cam pe la inceputurile democratiei .....
IRONICK
Asta era baza comunismului. Furtul.
bion
Era un principiu. Partea mea din avutul obstesc vreau sa o am acasa
IRONICK
Restul nu aveau valoare practica. Minciuna nu poti sa o duci acasa.
bgdrenault
QUOTE(nik1965 @ 2 Nov 2021, 20:08)
Cand dadeam si io cu sapa prin plantatia unde semnezi tu condica am fost usurat de un MAVO 35, cat am mai tras sa il scad din inventar ..... abia dupa ce m-am mutat pe cealalta plantatie am reusit sa sting datoria .......  se intampla cam pe la inceputurile democratiei .....
*


Deci puteti bea o bere linistiti acum,
Problema e unde e cel care a luat banii
radian
QUOTE(dizzy @ 2 Nov 2021, 20:19)
...Întrebare: de ce făcea soferul țuică din 🍊? Și nu vindea portocale 🍊 pe bani buni și să ia prune?
*




Te salta securitatea. Furai pentru uzul propriu si sa mai dai la prieteni, cunostinte, la troc. Sa le fi scos la vanzare la negru era, totusi, riscant.

Nu judeca ce a fost atunci dupa standardele de acum. Lucrurile se puneau cu totul altfel.
DannyY
QUOTE(bgdrenault @ 2 Nov 2021, 23:31)
Deci puteti bea o bere linistiti acum,
Problema e unde e cel care a luat banii
*


In primavara lu '89 habar n-aveam ca exista si altfel de democratie. Ba chiar ne pregateam de congres si defilare...
Io dadeam cu sapa la Alum Tulcea, nu stiam de existenta oltenilor pe Terra.
nik1965
Stiam ca nu se pupa una cu alta, altfel la asemenea informatie te luam prin invaluire .....
einstein1984
@radian, am zis si eu ca oameni buni erau.
Dar ca exemplu, presele de ambutisare de la aro erau asa uzatae, cu joc in coloane, ca 2 piese ambutisate una dupa alta puse in stiva nu aveau marginile aliniate. Si masina cu geometria facuta pleca pe pista de test si se intorcea cu unghiurile aiurea.
Ce licente am luat noi in 70 au fost ok, erau state of the art atunci , dar in 20 de ani tehnica evoluase mintenas. IAr noi in loc sa le facem mai bune, faceam economii cu materiale mai proaste. Dovada ca export faceam doar in tarile gen venezuela, cuba sau mozambic care nu aveau bani de ceva mai bun (aia care azi cumpara chinezesti)
In industria mea, singura cucerire a tehnicii pe care o stiu a fost motorul ALPin V8 de 320 de cai folosit de roman si de armata. Dar era mare, consuma mult si nici nu stiu cat de fiabil era, dovada ca nu s-au facut multe. Dar era facut cu ajutorul lui Steyr.
radian
Pe la inceputul anilor '80 isi ia taica-meu prima masina, Dacia 1310, parca. Ii vine randul merge la magazina sa si-o ridice. Tehnicianul care era cu el il conduce, i-o prezinta. Se uita taica-meu una din usile din fata nu se inchidea bine. Tehnicianul, ii zice, se rezolva. Deschide portiera se propteste cu genunchiul in ea trage zdravan de usa si o indreapta. Dupa se inchidea perfect... biggrin.gif

Einstein ce zici tu e una. Intradevar Dacia 1300 cand a inceput productia ei, era o masina relativ competitiva pe piata europeana. In cele cateva decenii de fabricare la ce modele a ajuns Renault si la ce a ajuns Dacia? Diferentele sunt reprezentative intre ce insemna industria romaneasca comunista si industria intr-o lume bazata pe economia de piata.

Nu sunt nostalgic si nu plang cu lacrimi de crocodil dupa mastodontii industriali cu care Ceausesc a bagat tara in faliment. Incercam doar sa spun ca sunt destule fabrici care din mers ar fi putut sa-si reorienteze productia, sa se reorganizeze si sa se modernizeze. Stiu, e usor de spus, dupa razboi multi eroi, dar cine s-o faca? In 1990 cine avea experienta in mangmentul industrial, altul decat cel bolsevic in care primeai de la centrala sarcini cu ce trebuie sa produci si cui sa vinzi. Nu existau specialisti care sa stie cu se manaca economia de piata. Sa aduci manageri din afara era exclus pentru ca pe atunci nu ne vindeam tara si pentru ca toti directorii erau destepti si erau convinsi ca au invatat legitatile economiei de piata din mers, cum azi toti parintii care acum cativa ani se plangeau ca nu inteleg problemele de matematica din ciclul inferior ale progeniturilor azi sunt experti in virusologie.
tatabobu
Doar "relativ"? Era chiar foarte avansata, a fost introdusă în producție simultan în Franța și în România, in '69, iar anul următor "sora" franțuzoaică a ieșit a treia în "European car of the year". Dar când la noi se trecuse la 1310, in Fr se scotea din fabricație și era înlocuit cu R18.
dizzy
QUOTE(radian @ 3 Nov 2021, 10:32)
Pe la inceputul anilor '80 isi ia taica-meu prima masina, Dacia 1310, parca. Ii vine randul merge la magazina sa si-o ridice. Tehnicianul care era cu el il conduce, i-o prezinta. Se uita taica-meu una din usile din fata nu se inchidea bine. Tehnicianul, ii zice, se rezolva. Deschide portiera se propteste cu genunchiul in ea trage zdravan de usa si o indreapta. Dupa se inchidea perfect... biggrin.gif

Einstein ce zici tu e una. Intradevar Dacia 1300 cand a inceput productia ei, era o masina relativ competitiva pe piata europeana. In cele cateva decenii de fabricare la ce modele a ajuns Renault si la ce a ajuns Dacia? Diferentele sunt reprezentative intre ce insemna industria romaneasca comunista si industria intr-o lume bazata pe economia de piata.

Nu sunt nostalgic si nu plang cu lacrimi de crocodil dupa mastodontii industriali cu care Ceausesc a bagat tara in faliment. Incercam doar sa spun ca sunt destule fabrici care din mers ar fi putut sa-si reorienteze productia, sa se reorganizeze si sa se modernizeze. Stiu, e usor de spus, dupa razboi multi eroi, dar cine s-o faca? In 1990 cine avea experienta in mangmentul industrial, altul decat cel bolsevic in care primeai de la centrala sarcini cu ce trebuie sa produci si cui sa vinzi. Nu existau specialisti care sa stie cu se manaca economia de piata. Sa aduci manageri din afara era exclus pentru ca pe atunci nu ne vindeam tara si pentru ca toti directorii erau destepti si erau convinsi ca au invatat legitatile economiei de piata din mers, cum azi toti parintii care acum cativa ani se plangeau ca nu inteleg problemele de matematica din ciclul inferior ale progeniturilor azi sunt experti in virusologie.
*



Sa stii ca in fabrica si acum se ajusteaza cu genunchiul portierele pe caroserie; Si cu un ciocan de cauciuc;
Probabil ca ai dreptate ca anumite fabrici ar fi putut fi competitive; Dar trenul ala a plecat de vreo 20 de ani;
Sistemul de organizare comunist-socialist-bolsevic era bazat pe comanda si planificare; Fabrica Minerul SA trebuie sa produca 20 de tarnacoape de mina; atat si nimic mai mult; In anumite limite si conditii - este mai rentabil decat cel capitalist;


QUOTE(tatabobu @ 3 Nov 2021, 10:55)
Doar "relativ"? Era chiar foarte avansata, a fost introdusă în producție simultan în Franța și în România, in '69, iar anul următor "sora" franțuzoaică a ieșit a treia în "European car of the year". Dar când la noi se trecuse la 1310, in Fr se scotea din fabricație și era înlocuit cu R18.
*


O fi fost o masina ok-ish in anul 1970. Am un deja moo pe tema asta ;
Hai sa ne uitam ce avea Renault in 1990

https://en.wikipedia.org/wiki/Renault_Clio
Renault 4 , Renault 5 Super, Renault 19, Renault 21, Renault 25, Fuego, Espace, Express, Trafic, Master;
Deci aveau o gama intreaga; Lipsea un SUV si un cabrio (a existat 19 cabrio?);
La noi aveau 1310 (sedan, break, camioneta, sport)
La o calitate mult sub cea a Daciilor 1300 originale. Si 1300 originala a fost sub R12 la calitate;
bucatzel
QUOTE(dizzy @ 3 Nov 2021, 10:24)
(a existat 19 cabrio?);
*


Si 19, si 5.
dizzy
Dap, vad ca au existat amandoua. Scuzele mele!
bucatzel
Mai, cerintele astea, daca e sa nu e uiti la parametri gen confort, erau acoperite si la noi, doar ca nu de o singura fabrica, mai era si TV, si ARO, si citronelu'.

Si aro 10 era si decalotabil.

Sa se traga dooj' de ani de un model nu e ceva de neauzit in industria auto, dimpotriva, sunt destule modele care au facut asta. Ar fi chiar eco-friendly abordarea. Nu rupeau gura targului, dar cu mici imbunatatiri s-ar fi pastrat decente. Cand s-a pus in sfarsit injectia pe motoru' de dacie, in 2000, cred si eu ca era mult prea tarziu.

Durerea mai degraba e ca ale lor erau impecabile cand ieseau din fabrica, ale noastre mai trebuiau aranjate ca sa poata fi folosite. Ca marii meseriasi pe care ii lauda Radian erau mai preocupati sa faca un ciubuc decat sa-si faca treaba pentru care erau angajati, si cand in sfarsit o faceau, o spoiau cat sa nu se zica ca n-au muncit.

Cat de tobele alea de care zicea Radian ca le faceau meseriasii de la el. Aduceau meseriasii de acasa tevi, tabla si electrozi? Am dubii. Nu mai zic de curent, cu cat se consuma pe o toba de aia, isi putea tine luminile aprinse un bloc intreg, dar nooooo, faceam economii.
radian
Minerul SA radmasa.gif

QUOTE(bucatzel @ 3 Nov 2021, 12:34)
...Ca marii meseriasi pe care ii lauda Radian erau mai preocupati sa faca un ciubuc decat sa-si faca treaba pentru care erau angajati, si cand in sfarsit o faceau, o spoiau cat sa nu se zica ca n-au muncit.
*



Ideea de baza s-a vrut sa fie faptul ca existau meseriasi foarte buni. Azi, pwla. Toti cei tineri care au mai ramas pe acasa si au si chef de lucru is in constructii sau amenajari interioare. Dai cu tunul si nu gasesti un electrician, un lacatus, un sudor, un prelucrator prin aschiere. Ma refer la oameni care sa cunoasca meserie.

Aaa, ca in timpul programul faceau ciubucuri. Asa este. Asta deja tine de proasta orgranizare a muncii,care le permitea sa aiba timp liber in exces si de complicitatea sefilor care-inchideau ochii si care la randul lor erau serviti prioritar cand aveau nevoie

QUOTE(bucatzel @ 3 Nov 2021, 12:34)
Cat de tobele alea de care zicea Radian ca le faceau meseriasii de la el. Aduceau meseriasii de acasa tevi, tabla si electrozi? Am dubii. Nu mai zic de curent, cu cat se consuma pe o toba de aia, isi putea tine luminile aprinse un bloc intreg, dar nooooo, faceam economii.
*



Legea cererii si ofertei in forma primitva... biggrin.gif Nevoie aveai, in comertul socialist de stat nu gaseai, Cineva trebuia sa umple golul...

La sectia de care aminteam, care se numea pompos Automatizari, printre altele se reparau motoare electrice de forta. Pentru rebobinare le trimiteam la Filiasi la fabrica de motoare apoi noi faceam reasmblarea lor. Cele apte pentru subteran erau vopsite in albastru sau verde iar cele a caror carcasa nu mai asigura capsularea antideflagranta erau vopsite in rosu, pentru utilizarea exclusiv la suprafata. Dar, inainte de voppisre trebuiau date cu vreo d, 2 straturi de grund adeziv si inca vreo 2, 3 straturi de grund reactiv (parca, nici nu mai stiu cum se numea)Chestiunea era ca grundul era valuta forte. Trebuia sa ai pile la seful de sectie sa-ti dea cate un bidon sa-ti vopsesti ce ai nevoie prin casa.

Pe motoare de multe ori nu mai dadeau decat direct cu vopseaua care si aia era de calitate foarte proasta. Nemernicii, cand venea camionul de la mina sa incarce motoarele reparate, dupa ce parca camionul la rampa deincarcare se pucau pe sa le vopseasca in mare viteza. Eu fiind responsabilul cu CTC cand reuseam sa-i prind le intorceam motoarele. Ne "jucam" de-a v-ati ascunseala. Cum vedeau ca intru in sectie o tuleau din cabinele de vopsire si lucrau altceva...

Cand reuseam sa-i prind inflagrant, cu masitrii lor care le dadeau sarcina ne certam ca si chiorii. Dupa program, la bere eram cei mai buni prieteni...

Odata stiu ca a plecat un camion cu cateva motoare pe ploaie torentiala. Pana a ajuns la mina, ploaia spalase toata vopseaua de pe motoare.

A doua zi, scandal mare. Si Seful de sectie si maistrii, si seful de la CTC si eu, responabil CTC pe sectie suntem chemati la Directorul tehnic. Ne-a luat ala la pwla de ne-o mers fulgii. In dulcele stil comunist urla ca dementul. Sa-i explicam lui cum au putut sa plece motoarele ale negrunduite. Staim cu totii, dar n-a indraznit nimeni sa-i zica. Eu eram cel mai tanr si mai mic in functie. Pai de unde PLM grund pentru motoare cand tu acum doua zile ai cerut sa-ti fie duse acasa 100 de litri de grund...
einstein1984


QUOTE(radian @ 3 Nov 2021, 10:32)


Nu sunt nostalgic si nu plang cu lacrimi de crocodil dupa mastodontii industriali cu care Ceausesc a bagat tara in faliment. Incercam doar sa spun ca sunt destule fabrici care din mers ar fi putut sa-si reorienteze productia, sa se reorganizeze si sa se modernizeze.
*


110% de acord, cu bani si oamenii de erau atunci se putea face valoare adaugta.Dar noi nu ne vindem tara.
Bine, au mai fost si gherle gen oltcit, o masina f nepotrivita pentru piata romaneasca, si cu fabrica amplasata intr-o zona cunoscuta pentru munca de calitate.
dizzy
Sa se traga 20+ de ani de un model e mai degraba o exceptie.
Renault 4 1962-1992
Renault 5 1972–1996
As zice ca Aro 10 nu era decalotabil ci ca nu avea acoperis smile.gif
Consider ca in 1990, la peste 20 de ani de la intrarea in productie Dacia 1310 era depasita. Uita-te la un Renault 19 sau Clio, cam cum ne uitam atunci la ele?
Sa zicem ca iti permiti sa sari o generatie, dar de la doua incolo, pierzi legatura cu realitatea;
De exemplu Renault 18 se vede ca e "inrudit" cu Renault 12, dar de la Renault 21 incolo nu prea mai vezi vreo legatura, poate motoarele longitudinale cu tractiunea fata;
Avea un prieten de-a lui taica-meu un Fiat Uno, luat prin 93, departe de a fi vreo scula de masina dar mergea a naibii fara griji.

Mie imi place Renault 4 dar inteleg ca e depasita de zilele noastre
bucatzel
Citroen DS, Range Rover, ambele cu 20 de ani pe un model.

Aro 10 , ca si 24X de altfel, avea versiuni si cu tabla, si cu prelata.

N-am zis ca ar fi rupt gura targului, ci ca doar ar fi fost acceptabile. Lada a mai vandut inca o carca de ani dupa '90 prin europa. Construite cu o urma de grija pentru calitate, Dacia/Aro ar fi fost exact la fel de bune. Dar grija pentru calitate nu poate merge mana-n mana cu ciubucareala, ca daca produci o Dacie de doamne-ajuta, nu mai ai ce repara.
einstein1984
citroen 2CV s-a produs pana prin 94 parca, daca un 1310 era la pret similar cre ca il cumparau francezii.
Niva era inovatoare mult fata de ARO.
GBX
doiceveul ar fi fabricat și azi dacă citronarii ar fi avut inspirația celor de la fiat, cu cincisutele, bitălu' celor de la vw sau măcar liniaritatea celor de la mini.
tatabobu
QUOTE(einstein1984 @ 3 Nov 2021, 12:47)
citroen 2CV s-a produs pana prin 94 parca, daca un 1310 era la pret similar cre ca il cumparau francezii.

*



Adică ar fi cumpărat franțujii 13 sute zece daca era mai scump?
dizzy
2CV , Beetle, 500 , Mini sunt masini "capitaliste" si geniale in felul lor
In plus, au fost imbunatatite continuu, nu stricate continuu!
einstein1984


QUOTE(tatabobu @ 3 Nov 2021, 13:58)
Adică ar fi cumpărat franțujii 13 sute zece daca era mai scump?
*


nu cred ca s-a importat in franta, Aro da.
GBX
Dacia și Aro s-au vândut în baza relațiilor de prietenie între popoare, nu datorită performanțelor. Și, uneori, mult sub prețul de fabricație. Mai ales în țările arabe.
bucatzel
https://www.4tuning.ro/istorie-auto/test-dr...brio-28185.html

Din ce citesc aci, ceva grija pentru calitate le-ar fi pus mai la egalitate...
tatabobu
ARO 246 se vindea in Fr la 177 de mii de franci. Vreo 7 franci la dolar. Îmi e lene sa calculez. Cine are acces la colecția revistei Autohebdo poate verifica preturile, pe final de anii '90.
Einstein, n-ai priceput ce ai citat. Îți răspundeam la "francezii ar fi cumpărat 1310 daca avea prețul cât 2CV-ul". Citroenul ăla era mai scump decât Dacia, poți verifica preturile vehiculelor noi in '84 in UK, unde se vindeau ambele.
paul_damian

Adica 35.400 USD in 1990? Asta inseamna 74.300 USD in ziua de azi. Adica 64.000 EUR???
Pfff... Dacia de azi, la 15.000, e chilipir! smile.gif

Later edit. Cursul USD - FRF era in 1990 1:5.
einstein1984
QUOTE(tatabobu @ 3 Nov 2021, 16:12)
ARO 246 se vindea in Fr la 177 de mii de franci. Vreo 7 franci la dolar. Îmi e lene sa calculez. Cine are acces la colecția revistei Autohebdo poate verifica preturile, pe final de anii '90.
Einstein, n-ai priceput ce ai citat. Îți răspundeam la "francezii ar fi cumpărat 1310 daca avea prețul cât 2CV-ul". Citroenul ăla era mai scump decât Dacia, poți verifica preturile vehiculelor noi in '84 in UK, unde se vindeau ambele.
*


reeealy? Nu piot decat sa te cred, insa nu stiu daca romanismele nu aveau alt tarif vamal fata de fratuzisme. Ca de vandut in pierdere ca sa ia valuta e perfect posibil, am vandut motoare electrice la americani mai eiftine decat pretul cuprului din ele....
Acuma ca francez in 1980 sa iei un 2CV in defavorea unui R12 romanesc.... dar erau nationalisti si chitrosi, 2CVul consuma mai putin smile.gif
dizzy
Stiam ca 5-6 franci la USD adica vreo 30-35.000 . tu zici 7 franci, deci vreo 25000 USD
Ai idee cat costa in Franta un Land Rover Defender?

Eu am gasit ca un Range Rover era cam
How much did a Range Rover cost in 1990?
1990 Land Rover Range Rover Retail Prices
Trim MSRP Invoice
4WD $38,575 N/A
County 4WD $40,675 N/A

Ceva nu cred ca e corect, in cazul asta, de ce ar fi luat cineva ARO?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.