Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Antifonare capotă, inclusiv blană, pedalier
DaciaClub - Forum Dacia > Dacia Logan > Imbunatatiri - Dacia Logan
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61
klaus
Poate pe el nu frecventele medii il deranjau, ci poate alea joase.
Zic si eu, nu dau cu paru'.
dia_ph2
Cand am spus fonomin in combinatie cu altceva, m-am referit la "altceva" deasupra, nu dedesubt. E plin internetul (si oricand Gogu' poate fi prietenul oricui) de informatii despre damping, absorbtie, reflexie, bariere acustice, etc. Fonominul singur e aproape frectie pentru: tabla subtire si rezonanta (insuficient rigidizata cu nervuri, etc.), armonicile motorului si ale evacuarii, etc. E bun probabil pentru frecvente de peste 1khz, dar poate o sa observi ponderea unor astfel de zgomote in totalul zgomotelor transmise in habitaclu.

Fa un test simplu-simplu, chiar daca nu ai acces la ceva de masurat (poate nu lucrezi chiar la LMS sau B&K...): ia o bucata de fonomin, una de aluband, una de burete, etc, pozitioneaza-ti urechea spre o sursa de zgomot (poate fi ventilatorul mai zgomotos al unei surse pentru a aprecia zgomotul intre 1-5khz, etc) si acopera pe rand urechea cu aceste materiale. Spune-mi pe urma ce ai constatat.

LE:
QUOTE(valerica1 @ 15 Jun 2009, 13:18)
...
pune folie si fa iar testul cu microfonul si compara rezultatele intre
fonomin si masina goala
folie si fonomin

pe urma zimi rezultatele
...fa testele si mai vb
*



Daca te oferi voluntar cu masina ta, pot sa ti-o golesc. Daca nu, coeficientul de absorbtie sau atenuare se poate determina si prin alte metode, nu numai prin dezasamblarea masinii. Am mai auzit pe cineva mai inainte (care scria cu destule greseli) si care se lauda ca a facut astfel de teste. Daca tot tu esti acela, nu are rost sa continuam.
valerica1
QUOTE(dia_ph2 @ 15 Jun 2009, 12:33)
Cand am spus fonomin in combinatie cu altceva, m-am referit la "altceva" deasupra, nu dedesubt. E plin internetul (si oricand Gogu' poate fi prietenul oricui) de informatii despre damping, absorbtie, reflexie, bariere acustice, etc. Fonominul singur e aproape frectie pentru: tabla subtire si rezonanta (insuficient rigidizata cu nervuri, etc.), armonicile motorului si ale evacuarii, etc. E bun probabil pentru frecvente de peste 1khz, dar poate o sa observi ponderea unor astfel de zgomote in totalul zgomotelor transmise in habitaclu.

Fa un test simplu-simplu, chiar daca nu ai acces la ceva de masurat (poate nu lucrezi chiar la LMS sau B&K...): ia o bucata de fonomin, una de aluband, una de burete, etc, pozitioneaza-ti urechea spre o sursa de zgomot (poate fi ventilatorul mai zgomotos al unei surse pentru a aprecia zgomotul intre 1-5khz, etc) si acopera pe rand urechea cu aceste materiale. Spune-mi pe urma ce ai constatat.
*



sub am zis adica folie ca la logan peste care aplici fonominul

eu nu ma mai contrazic cu tine pana nu faci testtele de care am zis si pe urma compara rezultatul

una e cu o sursa de zgomot unidirectionata si alta e masina unde zgomotele se si reflecta ,se mai absorb(fonomin) ....

in timpul mersului ai trei surse de zgomot

motorul.aerul,roulement-ul ( ansamblu rotilor pe asfalt)
nivelul zgomotului

1 la 50 km/ 10% rotile 90% motorul

2 la 90 Km /h 30% aerul, 40%rotile,30% motorul

3 peste 120Km/h , 50% aerul ,40% rotile,10% motorul



cel mai bun material este cel care absoarbe nu cel care respinge

folia iti respinge zgomotele dar fonominul ti le absoarbe
de aia se pune folie si peste folie fonomin ,

amandoua sunt mai bune izolatoare decat una singura( fie ca e folie sau fonomin) dar daca le iei pe fiecare in parte o sa vezi ca fonominul e mai bun ca absorbant decat folia

tu fa testele si pe urma vb

tu lucrezi l adacia?
ca cei de acolo se ocupa de asa ceva in romania

nu sunt acea persona care oricum are dreptate in ce zice
dar nu stie sa se exprime

cei de la lms din ce am vazut pe site-ul lor cu asa ceva se ocupa deci daca spunea ca asta face nu mintea
asta daca chiar lucra la Lms
dia_ph2
deleted

PS. Nici clona ta nu stia sa se exprime.
valerica1
[quote=dia_ph2,15 Jun 2009, 12:33]
Cand am spus fonomin in combinatie cu altceva, m-am referit la "altceva" deasupra, nu dedesubt.

citeste poate mai inveti ceva atotstiutorule,


pune tu folie peste fonomin radmasa.gif

<span class='edit'>15 Jun 2009, 14:52:</span>
[quote=dia_ph2,15 Jun 2009, 12:33]Cand am spus fonomin in combinatie cu altceva, m-am referit la "altceva" deasupra, nu dedesubt. E plin internetul (si oricand Gogu' poate fi prietenul oricui) de informatii despre damping, absorbtie, reflexie, bariere acustice, etc. Fonominul singur e aproape frectie pentru: tabla subtire si rezonanta (insuficient rigidizata cu nervuri, etc.), armonicile motorului si ale evacuarii, etc. E bun probabil pentru frecvente de peste 1khz, dar poate o sa observi ponderea unor astfel de zgomote in totalul zgomotelor transmise in habitaclu.


*

[/quote]


citeste poate mai inveti ceva atotstiutorule, eu nu stiu nici programul ala de care vb tu nu stiu sa il folosec
dar daca e gratis nu e prea bun , programu bun costa mii de euro voi la dacia acolo il folositi si stii despre ce vb


pune tu folie peste fonomin radmasa.gif
klaus
QUOTE(valerica1 @ 15 Jun 2009, 15:14)
folia iti respinge zgomotele dar fonominul ti le absoarbe de aia se pune folie si peste folie fonomin ,
Asa deci, folia respinge zgomotele
QUOTE(valerica1 @ 15 Jun 2009, 15:14)
amandoua sunt mai bune izolatoare decat una singura( fie ca e folie sau fonomin) dar daca le iei pe fiecare in parte o sa vezi ca fonominul e mai bun ca absorbant decat folia
Pai nu ziceai fix mai sus ca folia respinge zgomotele si fonominul le absoarbe? Ce naiba cauta comparatie de absorbtie intre cele doua produse, daca ele sunt destinate unor scopuri diferite? Pai e relevant atunci gradul de absorbtie a foliei bituminoase daca ea nu are acest rol?
QUOTE(valerica1 @ 15 Jun 2009, 15:14)
nu sunt acea persona care oricum are dreptate in ce zice dar nu stie sa se exprime
coffee_spitsk.gif . Ce naiba, e clar, treaba e incheiata aici, daca dom' portar de la uzinele Dacia avea dreptate in enormitatile pe care le debita, dar nu stia sa se exprime...
Iesi si tu un pic prin curte, ca poate-l (aproape sigur) intalnesti, mai schimbati o parere, o opinie, o idee. Evident, competente.
valerica1
QUOTE(klaus @ 15 Jun 2009, 14:57)
Asa deci, folia respinge zgomotele
Pai nu ziceai fix mai sus ca folia respinge zgomotele si fonominul le absoarbe? Ce naiba cauta comparatie de absorbtie intre cele doua produse, daca ele sunt destinate unor scopuri diferite? Pai e relevant atunci gradul de absorbtie a foliei bituminoase daca ea nu are acest rol?
coffee_spitsk.gif . Ce naiba, e clar, treaba e incheiata aici, daca dom' portar de la uzinele Dacia avea dreptate in enormitatile pe care le debita, dar nu stia sa se exprime...
Iesi si tu un pic prin curte, ca poate-l (aproape sigur) intalnesti, mai schimbati o parere, o opinie, o idee. Evident, competente.
*



da iti zic si tie la fel fa testele ce am zis mai sus si pe urma date mare
vorbesti in necunostiinta de cauza

folia repet respinge dar asta inseamna ca il reflecta in alta parte , in timp ce foniminul il absoarbe,



dupa ce ai facut testele o sa vezi ca am dreptate pana atuncii... blink.gif

daca ar respinge in totalitate nu ar mai fi nevoie de nimic nu?


deci faceti testele si vedeti realitatea ,daca dovediti cu teste ca NU AM DREPTATE IMI cer scuze

va incapatanati sa spuneti aa esti prost nu stii ce vb,dar ai testat ceva? ai facut ceva de genul asta?

atunci nu poti spune ca stii
cand veniti cu date concrete va cred pana atunci vb din auzite sunt egal cu zero,



klaus
Si totusi insonorizantii fuzibili in foi absorb sau nu sunetul? Ca eu tot nu inteleg comparatia de absorbtie a undelor sonore.
dia_ph2
QUOTE(valerica1 @ 15 Jun 2009, 17:20)
da iti zic si tie la fel fa testele ce am zis mai sus si pe urma date mare
vorbesti in necunostiinta de cauza


dupa ce ai facut testele o sa vezi ca am dreptate pana atuncii... blink.gif

deci faceti testele si vedeti realitatea ,daca dovediti cu teste ca NU AM DREPTATE IMI cer scuze

va incapatanati sa spuneti aa esti prost nu stii ce vb,dar ai testat ceva? ai facut ceva de genul asta?

atunci nu poti spune ca stii
cand veniti cu date concrete va cred pana atunci vb din auzite sunt egal cu zero,
*



Domnul valerica1 - aka vasii m, aveti nevoie de date pentru lucrarea de licenta de tot repetati obsesiv chestia cu testele? Sau parca dvs lucrati deja la LMS, pardon - scuzele mele.
In alta ordine de idei, unii dintre noi am facut ceva teste, nu la fel de elaborate precum cele descrise de B&K sau LMS. Mai "subtirele", caci atat ne permitem. Apoi am citit si ceva teorie, pe care dumneata o cam incurci insa. Zice-se asa: suprafetele mari de tabla goala se ranforseaza pentru a le spori rigiditatea, se aplica materiale visco-elastice pentru dampingul suprafetei (mutarea frecventei proprii de rezonanta), se aplica materiale cu rol de absorbtie (burete cu celule deschise, pasla, etc), peste care se aseaza o folie cu rol reflexiv (vinil, plumb, etc - ceva cu densitate mare), dupa care urmeaza obisnuita mocheta a masinii. Absorbtia si reflexia in cele 2 straturi formeaza asa-numita bariera acustica (impropriu spus bariera, caci eficienta nu este de tip totul sau nimic). Mocheta impreuna cu tapiteria, plafonul si alte materiale textile de prin masina au rolul de a absorbi sunetele reflectate in habitaclu (din ce ai spus pana acum, pare ca te referi exact la aceasta utilizare a materialelor pentru absorbtie).

In atata off-topic cu d-l valerica1, sper ca am adus si ceva util pentru cei care nu stiau deja aceste lucruri.
IRONICK
Chiar nu inteleg ce dracu pierdeti timpul cu personajul asta. Voi ii explicati, el se duce la sefi cu lectia facuta si gata ...
valerica1
QUOTE(dia_ph2 @ 16 Jun 2009, 06:43)
Domnul valerica1 - aka vasii m, aveti nevoie de date pentru lucrarea de licenta de tot repetati obsesiv chestia cu testele? Sau parca dvs lucrati deja la LMS, pardon - scuzele mele.
In alta ordine de idei, unii dintre noi am facut ceva teste, nu la fel de elaborate precum cele descrise de B&K sau LMS. Mai "subtirele", caci atat ne permitem. Apoi am citit si ceva teorie, pe care dumneata o cam incurci insa. Zice-se asa: suprafetele mari de tabla goala se ranforseaza pentru a le spori rigiditatea, se aplica materiale visco-elastice pentru dampingul suprafetei (mutarea frecventei proprii de rezonanta), se aplica materiale cu rol de absorbtie (burete cu celule deschise, pasla, etc), peste care se aseaza o folie cu rol reflexiv (vinil, plumb, etc - ceva cu densitate mare), dupa care urmeaza obisnuita mocheta a masinii. Absorbtia si reflexia in cele 2 straturi formeaza asa-numita bariera acustica (impropriu spus bariera, caci eficienta nu este de tip totul sau nimic). Mocheta impreuna cu tapiteria, plafonul si alte materiale textile de prin masina au rolul de a absorbi sunetele reflectate in habitaclu (din ce ai spus pana acum, pare ca te referi exact la aceasta utilizare a materialelor pentru absorbtie).

In atata off-topic cu d-l valerica1, sper ca am adus si ceva util pentru cei care nu stiau deja aceste lucruri.
*




1 nu lucrez la Lms sau B&K si adaca as lucra crezi ca am nevoie de teste? facute cum zici tu mai subtire
2 ce zici ai dreptate si asta am sustinut si eu, cum am zis nu lucrez cu asa ceva e doar un hobby daca pot zice asa
3 in 2004 am terminat facultatea deci nu am nici o licenta de dat tongue.gif
4 ma bucur ca ai spus ceva ff adevarat
se vede ca te-ai documentat
dl_dr25
04.gif pt postul lui IRONICK
IRONICK
Apropo de insonorizare, motorizarea de 1.2 va avea insonorizant de tablier.
klaus
QUOTE(valerica1 @ 15 Jun 2009, 13:18)
pe urma zimi rezultatele
*
QUOTE(valerica1 @ 15 Jun 2009, 17:20)
da iti zic si tie la fel fa testele ce am zis mai sus si pe urma date mare
*
QUOTE(valerica1 @ 16 Jun 2009, 10:21)
3 in 2004 am terminat facultatea deci nu am nici o licenta de dat tongue.gif
*

nedumerire.gif

PS: apropo, cand zici de "acolo la voi la dacia", folosesti pluralul de majestate a persoanei intai dar pus la persoana a doua?
valerica1
QUOTE(IRONICK @ 16 Jun 2009, 23:03)
Apropo de insonorizare, motorizarea de 1.2 va avea insonorizant de tablier.
*




apropo de informatii te referi la Loganul de 1,2 sau sandero de 1,2

astea ce zici tu sunt informatii confidentiale pe care nu ai de unde sa le stii decat daca lucrezi la RTR Bucuresti ,in Pipera aproape de Nnea JIJI,
IRONICK
te-ai prins, acolo lucrez
dia_ph2
Sper sa nu se supere nimeni:
&annotation_id=annotation_270148&feature=iv
&annotation_id=annotation_886230&feature=iv

Si da, a izolat inclusiv aripile spate.


GBi

pai cristi chiar e "nebun" respekt.gif Tutorial demontare bord la Logan part.2
loganmpi16
Am si eu o intrebare: cum pot diminua zgomotul produs de rotile spate? Mentionez ca am dat cu pensula 3 straturi groase de vopsea antifon pe oalele rotilor, pe exterior, iar pe interior am lipit o mocheta pe suport de cauciuc.
einstein1984
Te referi la zgomot de rulare sau la zgomotul de la denivelari?
Ca daca e primul e destul de simplu: un set de anvelope de vara mai acatari (Michelin, Pirelli Dunlop etc).
loganmpi16
Ma refer la zgomotul de rulare. Am continental si pe fata si pe spate.
GBi
QUOTE(loganmpi16 @ 17 Jun 2009, 22:56)
Ma refer la zgomotul de rulare. Am continental si pe fata si pe spate.
*



pai si nu cumva sunt cele stock, care sunt continental all season?

einstein se refera la ceva full vara
ex: goodyear excellence ...
IRONICK
Nu il mai puneti mai sa isi schimbe cauciucurile ca nu asta este problema majora. O caruta de bani si efectul nu este pe masura.
dia_ph2
QUOTE(loganmpi16 @ 17 Jun 2009, 22:56)
Ma refer la zgomotul de rulare. Am continental si pe fata si pe spate.
*




Incearca sa lasi pe liber la viteza de croaziera. Daca esti pe drum neted, o sa-ti ramana zgomotul anvelopelor si al vantului. Daca si asa te deranjeaza, ai gasit solutia.

LE. Fasait sau huruit? Daca huruie, pot fi si rulmentii, daca fasaie, pot fi aerisirile din spatele mochetelor laterale din portbagaj (acelea pt egalizarea presiunii).
einstein1984
Michelin energy mi se par ok din punct de vedere al zgomotului de rulare. Insa pretul si pretentiile sunt mai mari decat pe la conti eco contact
IRONICK
eu as lua michelin energy saver
dia_ph2
Ultimele experimentari privind pozitia batatorului/batatoarelor acustice - in curand.
IRONICK
Apropo, dupa schimbarea distributiei s-a facut liniste in masina. Motorul nu mai este zgomotos ca inainte. Ma asteptam sa scada, dar nici chiar asa.
dia_ph2
Ce ulei ai acum in motor?

Referitor la batatorul acustic, trebuie montat cu precizie, abaterile de 1cm fiind deja prea mari. Trebuie doar sa refac testele, pentru a lua in considerare numai gama de 21/22/23/24/25 cm fata de catalizator. La prima vedere, 24cm favorizeaza linistea in domeniul de turatii 2000-2700rpm, in timp ce mutarea lui cu 1-2cm spre catalizator duce la linistirea rezonantelor 2700-3000, 3100-3600rpm. Mai multe date, cu mai multa certitudine, numai dupa ce refac testele.

PS. Nu am reusit deocamdata sa gasesc o pozitie buna pentru al doilea batator. Intr-adevar, linisteste unele rezonante, dar amplifica altele.
Lostboy
Ferice de unii care le au pe ambele montate ”by default”.
IRONICK
acelasi ulei pe care il folosesc de mult timp, castrol 5w40
Lostboy
Pe căldurile astea, ac-ul e la fel de silențios după schimbarea distribuției?
IRONICK
Cum este la mine montat, al doilea batator reduce in plaja de pana la 3000rpm. Amplifica 3000-3500rpm si pe urma reduce iar.
dia_ph2
QUOTE(Lostboy @ 18 Jun 2009, 12:38)
Ferice de unii care le au pe ambele montate ”by default”.
*



Imi scapa ceva, sau vorbesti de unii posesori de Reno-uri? Pentru ca sunt foarte multe masini, care nu au nici un batator, dar nici rezonante atat de dubioase.

QUOTE(IRONICK @ 18 Jun 2009, 12:45)
Cum este la mine montat, al doilea batator reduce in plaja de pana la 3000rpm. Amplifica 3000-3500rpm si pe urma reduce iar.
*



Cam pe unde il ai montat? La jumatatea cotului de dupa intermediara? Parca acolo am gasit eu un astfel de efect, cu toate ca intreb numai informativ. Nu mi-ar placea sa urle tocmai la 3000-3500 (stiu, urla deja acolo, dar inteleg de la tine ca se amplifica cu al doilea batator).
IRONICK
L-am pus unde ai indicat tu, nu am mai stat eu sa verific. Se vede si in pozele facute.
Zgomotul nu este crescut chiar asa de mult, dar vibratia ma omoara. Imi zornaie si capacul de la cotiera daca nu tin cotul pe ea.
Lostboy
Am profitat de o iesire la un sat din județ și am aruncat o privire sub ...am observat că am cele 2 bătătoare montate.

@ironick - și eu am observat un zgomot deranjant (pt. mine deranjant, ceilalți nu-l aud biggrin.gif ) la capacul cotierei...deh, are aproape 2 ani.

LE de mare efect soluția oferită de ironick cu privire la ”îmbrăcatul” brăduților de la fața de ușă.
IRONICK
QUOTE(Lostboy @ 18 Jun 2009, 12:43)
Pe căldurile astea, ac-ul e la fel de silențios după schimbarea distribuției?
Nu am auzit zgomtot de drujba anul asta cand a fost cald. Dar acum eu nu aud nici zgomotul ala de functionare cu care venea din fabrica.
Lostboy
Cred că o să schimba distribuția mai devreme. tongue.gif
IRONICK
Nu merita. Si oricum nu au venit inca caldurile alea nasoale.
dia_ph2
QUOTE(Lostboy @ 18 Jun 2009, 12:59)
...am aruncat o privire sub ...am observat că am cele 2 bătătoare montate.
*



hiptnotizat.gif Lostboy, ori ai schimbat masina, ori nu ai vazut bine, ori ai uitat ca l-ai montat, ori s-au inselat lucratorii cand au asamblat masina ta. Altfel, eu nu-mi explic. Lamureste-ma, te rog.
Lostboy
O să încerc să fac niște poze....sper să nu mă fi înșelat.
Recunosc, a fost o privire mai ...în grabă.

LE sunt șanse mari să fi observat suporții... radmasa.gif
klaus
QUOTE(Lostboy @ 18 Jun 2009, 12:38)
Ferice de unii care le au pe ambele montate ”by default”.
*

QUOTE(Lostboy @ 18 Jun 2009, 13:21)
LE sunt șanse mari să fi observat suporții... radmasa.gif
*


S-ar putea sa fie nu sanse mari, ci foarte mari.
Lostboy
Da, a avut dreptate ironick, am observat un suport de susținere. Am doar un bătător (sunt sigur de asta) montat din fabrică, adică cel de după catalizator.
loganmpi16
QUOTE(dia_ph2 @ 18 Jun 2009, 09:02)
Incearca sa lasi pe liber la viteza de croaziera. Daca esti pe drum neted, o sa-ti ramana zgomotul anvelopelor si al vantului. Daca si asa te deranjeaza, ai gasit solutia.

LE. Fasait sau huruit? Daca huruie, pot fi si rulmentii, daca fasaie, pot fi aerisirile din spatele mochetelor laterale din portbagaj (acelea pt egalizarea presiunii).
*


Nu huruie. E fasait si, ai dreptate, se aude pe la aerisirile din spatele mochetelor laterale. Cred ca o sa le astup.
dia_ph2
Pozitia de fabrica a batatorului acustic (fata de asezare) este la 15cm fata de toba intermediara, respectiv 30cm fata de catalizator. Bineinteles, orientat cu fata de asezare spre catalizator. Pozitionat astfel, fata de pozitia de 24cm pe care am gasit-o si incercat-o ieri, rezonanta de la 1800-2200rpm este, subiectiv vorbind, mai suparatoare, dar parca atenueaza mai uniform in intervalul 2200-3200rpm.
dia_ph2
A incercat cineva sa-si schimbe tobele pentru a scapa de rezonanta de la 3000+ rpm? Dar nu din cele confectionate.
Parca ma bate gandul sa schimb finala cu una ori de Logan 16v, ori de Aveo (aceasta din urma am vazut-o la un centru de dezmebrari si are dimensiuni foarte asemanatoare cu cea montata pe Logan). Stie cineva daca la Aveo pufaie esapamentul sau are rezonante dubioase?
einstein1984
Eu nu ti-as recomanda sa faci asta, nu de alta dar scapi de dracu si dai de tacsu. Proiectarea unui sistem de esapament o chestie a naibii de grea (trebuie acordat cu motorul), si inlocuid piese asa s-ar putea sa scapi de vibratii si sa te trezesti cu zgomote mai distractive.
dia_ph2
Teoretic ai dreptate, dar ma indoiesc ca stau prea multi producatori sa acordeze esapamentul cu motorul (in gama low-cost). Exemplu: Logan.
Poate alte tobe, de la alte masini care se comporta mai bine dpdv al zgomotului, au rezonatoare Helmholtz acordate pe 50-70hz respectiv 100-130hz, poate au material de absorbtie mai mult (daca cea de Logan o avea catusi de putin), etc.
Fiind motoare asemanatoare, de capacitati 1.4-1.6l, nu au cum sa opuna prea multa rezistenta fluxului de gaze, sau sa fie acordate pe alte frecvente (exceptie fac, probabil, cele diesel, la care intervalul de lucru sa fie diferit, rezultand frecvente diferite).
Parerea mea, ca toba finala de Logan 1.4 sau 1.6mpi, nu are suficienta atenuare peste 100hz.
einstein1984
Nu am zis ca aia de Logan e buna. Insa poate gasesti una cu atenuare mare la peste 100 Hz si te lasa descoperit in gama mai joasa de frecvente.
IRONICK
In weekend am mers intr-un Logan fara nici o modificare pe bancheta din spate. Huruie la 3000rpm de nu este adevarat, iar zgomotul vine si de la finala.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.