Detaliile promise :
Drumul prin
Bulgaria, desi stresant, nu mi-a rezervat surprize (prea) neplacute (a se citi -am scapat fara datul spagii "regulamentare").
La iesirea din tara am achitat taxa de pod (24,14 ron -pt. care "normal" ca n-a fost rest de dat...), iar la vecini am cumparat vignieta (5 E / 7 zile), atat la ducere cat si la intoarcere; taxa de pod platita la intoarcere la bulgari a fost de 6 E.
In plus, la vama turco-bulgara, la intoarcere, am fost nevoit sa achit si taxa de dezinfectie in valoare de 2 E.
Motorina, desi nu am vrut sa ma risc, incercand sa o cumpar de la ultimul Shell dinainte de vama, "flit-ul" cu care am fost tratat m-a determinat sa caut benzinaria din zona libera de unde chiar se merita cumparata motorina / benzina : la ducere, pretul era de 0.77 E / litru, iar la intoarcere de 0.95 achitat numai cash.
Am intalnit 2-3 radare la ducere si vre-o 2 la intoarcere toate situate in localitati, insa puse de asemenea natura incat sansa de a te prinde sa fie cat mai mare (ex : exact dupa intrarea intr-o localitate unde se venea o buna bucata de drum pe doua benzi pe sens); din pacate soferii bulgari nu s-au prea obosit sa le anunte; lucrul care m-a surpins a fost un echipaj de politie care, cu tot cu masina, era bine camuflat in camp, intre niste boscheti, astfel incat iti era imposibil sa-i vezi de la distanta, si care supravegheau cu binoclul daca se incalca linia de pe soseaua (care cobora un deal), asa ca mare grija unde efectuati depasirile pentru ca cineva e posibil sa vegheze asupra voastra.
La ducere (vinerea trecuta) drumul a fost de-a dreptul pustiu asa ca am mers pe cat posibil legal, insa la intoarcere (ieri) a fost mult mai aglomerat, astfel incat am putut "sa fug" si eu (in spatele unui italian).
Ca si calitate a drumului, parerea mea este ca stau mai prost decat noi, in multe zone existand "carii" iar in altele de-a dreptul cratere.
Ca si traseu, orasele introduse (initial) au fost Gabrovo, Havsa, Eceabat, Bodrum, orase ce este recomandat a fi sterse din lista pe masura ce te apropi de ele pt. a nu fi dus prin centrul lor (mi s-a intamplat ca la turci, introducand (centrul) unui orasel -pt. ca Ioana sa ma lase cu reconfigurarile ei- pe care evident am uitat sa-l sterg, sa ma duca intr-o zona periferica plina de gunoaie si cu o sosea rupta de n-am stiut cum sa ies mai repede de acolo...)
Inafara drumului care cunosteam ca este blocat, respectiv varianta prin Nova Zagora, traseul a mai fost deviat pe la Obretenik - Tsenovo - Byala.
In
Turcia m-a surpris duritatea controlului vamal aplicat unora dintre cei care treceau granita (unui turc cu masina de olanda i s-au desfacut toate bagajele pe jos
); pe noi, dupa ce i-am spus unde mergem si care e "scopul" nostru, vamesul ne-a lasat sa trecem dupa ce a aruncat un ochi in portbagajul care il astepta deschis...
Formalitatile de la vama ne-au intarziat aproximativ o ora, organizarea lasand de dorit; sunt mai multe locuri unde iti sunt cerute pe rand pasapoartele, actele masinii (ATENTIE MARE : chiar a fost verificata imputernicirea tradusa in turca si apostilata precum si cartea verde), se inscrie in pasaport faptul ca ai intrat cu masina, iar la penultimul ghiseu se aplica viza, care se plateste undeva la o ghereta in partea stanga, intre ultimele 2 puncte mentionate.
La intoarcerea spre casa, la iesirea din Turcia, toate lumea era intoarsa de la ultimul punct de control la "ghiseul 3" pentru a se verifica mentiunea despre masina (evident ca stiau sa treaca pe la acest ghiseu doar "cunoascatorii").
Drumurile in Turcia sunt destul de bune, iar soferii turci foarte civilizati in comparatie cu noi; majoritatea drumurilor au 2 benzi (late) pe sens, iar circulatia nu este deloc intensa (majoritatea masinilor sunt insa tiruri si masini destul de vechi); sunt acoperite cu griblura si din cauza traficului greu, sunt destul de denivelate, iar cand sunt ude, aluneci aproape ca pe gheata...
asa ca MARE GRIJA atunci cand ploua iar aceste denivelari sunt pline cu apa: in primii 60 de km dupa Canakkale (in zona deluroasa), intrucat ploua, am intalnit 3 masini (proaspat) rasturnate, 2 dubite si o caravana (ultima avand inca fosti posesori prinsi sub ea
)
Cea mai intensa circulatie am intalnit-o la ducere in Izmir, insa este oricum ca in zilele "libere" prin Bucuresti, asa ca m-am simtit in largul meu...
Taxele de autostrada au fost :
-pentru zona Edirne - Osmanli -1.25 lire (la ducere, intrucat nu am avut, am platit 1 E);
-pentru zona Izmir - Aydin -2.25 lire, in ambele cazuri fiind pe baza de tichet-la intrare / achit-la iesire.
Taxa de feribot 14 lire.
Motorina varia intre 2.43 -2.50 lire.
Paritatea euro / lira nu mai este 1 / 2 asa cum citisem pe forum; la banca am schimbat cu 1.762, insa la hotel cursul era 1.5; la Metro au avut in vedere tot cursul de 1.7.
Tragand linie gps-ul s-a comportat nesperat de bine, mai greu la bulgari unde nu a stiut anumite drumuri (ex : soseaua nou construita intre Kharmanli si Svilengrad) sau mai m-a ratacit prin orasele ori ma punea sa fac "gesturi" ilogice, insa mai bine la turci, unde a "stiut" toate drumurile (ba chiar stia si drumuri care nu erau acolo
), insa traseul nu era intotdeauna cel dorit de mine.
Recomand "completarea" lui cu Atlasul rutier al Europei editat de All apartinand "Istituto Geografico DeAgostini" (67,9 ron) care contine toata Europa si doar partea de vest a Turciei -inclusiv Istambul, Bodrum si Marmaris) si care m-a ajutat foarte mult si anul trecut prin Europa.
Per total, distanta Bucuresti - Borum - retur este de 2.659 km, consumul mediu (pt. un Clio dci / 80 cp) a fost exact de 5% (in conditiile unui mers calm la ducere si mai "furtunos" la intoarcere), viteza medie fiind de 68.9km/h iar consumul de 135 l.
P.S. scuze pt. lungimea postului insa sper sa va fie de folos informatiile din el