QUOTE(mgi1400 @ 9 Jun 2008, 14:08)
pe fata am cadere negativa de 1.7-1,8 grade puntea spate nu am modificat-o
am incercat sa merg cu presiune de 2,3bar si nu aveam aderenta, efectiv o simteam cum danseaza si pe drum drept.
problema a fost ca pe margineadrumului era plin de pietre pe care le scoteau integralele pe asfalt in curbe si cu presiune mare in cauciucuri sarea pe toate pietricelele
Nu stiu in romana cum sunt denumite aceste setari a suspensiei, dar atasez poze sa nu facem cumva confuzie.
Deci, "camber" fata de 1.7-1.8 e ok, eventual un pic mai mult nu strica, daca e prea mult o sa fie mia slaba la franare, in schimb incearca sa modifici in spate, inseamna foarte mult, incearca sa faci 2.5-3 grade, asta e setarea pentru o masina de circuit, VTM.
"Castor" in schimb e altceva, asta da inclinarea roatei din fata daca rotesti volanul. asta e mai greu de modificat dar la masinile mai vechi asta e foarte mica, cum e la dacie. Parca la daciile de ultima serie (sau numai break) asta era mai mare. Daca privim numai stabilitatea asta ajuta la aderenta, adica nu lasa se deformeze atat de mult cauciucul, mai bine zis ia in considerare deformarea peretei cauciucului. Nu stiu ce diferenta este intre daciile de ultima serie si cele mai vachi, ca sportul, dar incercati sa aflati ca alta viata, aderenta mult mai mare.
Daca nu, poti sa faci acasa prin prelungirea tirantului, undhiul de fura este undeva la 2-4 grade in functie de cat de sus e spatele masinii (sau jos), modifica la inaltimea ce ai si sa aiba cam 7-8 grade.
Despre presiune, incearca sa reglezi presiunea dupa deformarea cauciucurilor, daca trebue sa cresti presiunea o faci, pana ce nu mai schimba terenul de rulare cauciucul. Asta o faci pe fiecare 4 roata. Daca asta e facut sti cam la ce presiune se uzeaza total uniforma cauciucurile, numai dupa asta incepi sa reglezi duritatea suspensiei.
Cel putin eu asa fac, deocam data am numai pareri pozitive dupa masinile setate, cer si pamant. Puterea e 30% din rezultat, o suspensie buna, centru de greutate buna si greutatea impartit bine da restul de 60%, ce ramne e factorul uman
Cu slick-uri e alta viata, acolo trebue sa mergi ca nebunul altfel cum sti si tu se raceste si pierde aderenta, nu si in cazul slicurilir de strada (R888) cel putin nu atat de accentuat.
Daca crezi ca ceea ce am scris te poate ajuta, incearca si astept raspunsult
Si daca ori cum vorbeam despre suspnii, ia ceva ce poate fi de folos.
La prima intrebare cum poti inbunatatii suspensia raspunsul e:
-Lasa mai jos masina.
Daca intrebi de ce e bine raspunsul general este:
-Centrul de gravitate e mai jos.
Ceeace cu siguranta e corect, dar centrul de greutate daca e mai jos la ce ma ajuta ince sa eziteze unii, daca ai noroc primesti iarasi un raspuns:
-Un centru de greutate micsoreaza transferul de greutate.
Ceea ce e partial corect, dar poti intreba de ce e bun asta si la ce te ajuta. Raspunsul probabil vine cam asa:
-Prin micsorearea tansferului de greutate masina sta mai bine in curbe.
La fel este corect, dar partial, raspunsul corect este:
-Micsorarea transferului de greutate este bun fiind ca lerechea de cauciuc pe o punte pot crea o aderenta laterala mai mare deca greutatea pe care le car este distribuit mai uniform. Asta din cauza ca forta de aderenta e influentat de aderenta si greutatea masinii.
Asta se poate vedea la prima poza atasata.
Aici se vede cum fortele de inertie actioneaza asupra suspensiei si cum apar fortele cand masina se afla in curba.
Masina pe poza vireaza la stanga, iat centrul de greutate incearca sa mearga spre dreapta, incecand sa continua drumul (forta de inertie).
Cu N1 si N2 se poate vedea cum la roata spre centrul curbei are forta de aderenta mai mica si celalata roata mai mare, nu uitati, idealul e daca N1 = N2.
Cum poti sa micsorezi inaltimea centrului de greutate:
-scazi inaltimea masinia
-ampatament mai mare
Problema vine cu prima optiune. Daca lasi jos masina, pozitia bratului inferior se schimba, mai bine spus gradul intre vertcal micsoreaza si poate sa intre in negativ. Daca fa uitati la pozele atasate vedeti cum influentaza pozitia bratului centrul de "rotare" a caroseriei (roll center). Distanta intre roll center si CG (centrul de greutate) determina vat de mult vrea masina sa rastoarna, deci cat de mult vrea sa ridica roata interioara intro curba, prin asta sa scada aderenta acesteia.
Pe poza se vad 2 vectore - distante numite A1 si A2. aceste distante simbolizeaza bratul la care lucreaza roll center, cu cat mai mare e asta cu ata mai greu e de manevrat masina.
Deci, faptul ca lasi jos masina nu inseamna neaparat ca va fi mai manevrabila.
Dupa experienta mea, ceeace ma acumlat lanca masina de drift prezentat tot aici esta ca pozitia acestui brat nu poate sa fie intre in negativ, deci nu poti sa lasi masina atat de jos incat unghiul intre subframe si bratele sa intre in negativ (cum e la poza atasata, cea neagra). daca se intampla asta masina devine subviratorie si greu de controlat.
Prima oara cand am vazut acel BMW turbo proprietarul a plans ca nu poate manevra masina, ca nu grea sa ia curbele. Raspunsul meau era sa ridicam masina cu 1cm, pana la urma masina era ridicat la actuala inaltime, cu 3cm mai sus decat inainte si poti sa manevrezi foarte usor.
Daca asta nu e de ajuns, modifici si camberul (inclinarea roatei).