Pffff, coane Muttley, mi-ai pus o intrebare destul de cotoioasa.Sunt o gramada de neamuri de standuri de franare, fiecare cu particularitati diferite.Solutii constructive diverse, soft-uri strict dedicate, scheme de automatizari, lanturi cinematice, etc. pe care nu am de unde sa le stiu.Ma voi referi doar la cele pe care le cunosc, si carora le-am umblat oleaca pe sub "fuste".
Faza 1.
Stand HPA din 1970.Pe asta mi-am facut io(prin '92) ucenicia ca luft-inshpektor.Un monstru mecanic!Motoare de 15kW pozitionate in acelasi plan cu rolele, dar aflate intr-un compartiment complet separat de seturile de role.Doua lanturi duble/set de role, cu infasurare 180° pe pinioane.Nu mai vezi asa ceva in ziua de azi!Stia sa faca cantarire, 2 viteze si cam atat.Nu stia de oprire la patinare, ovalitate pneu, etc.Bref:franai pana rupeai cauciucurile!Ah, sa nu uit:role de 180mm diametru din fonta striata!
Asta habar nu avea sa faca 4WD permanent!E drept ca la vremea respectiva erau destul de putine autovehicule de gen.Pe la finele lui 98 i s-a facut o modernizare ce stia sa opreasca rolele la patinarea rotii, dar iti umplu capu' cu chestii inutile.
Faza 2.
Stand Hofmann SafeLane Truck 13t, bj 1999.Un stand bine gandit(pe schelet Cartec) dar destul de prost facut.Deja incepuse bolunzela cu globalizarea, reducerea de costuri, samd.Motoare de 9kW,pozitionate sub seturile de role(190mm diametru), lant Gall simplu peste toate cele 3 pinioane, usw.Am avut o caruta de probleme cu el.
Asta stia sa faca un soi de 4X4, si putea aprecia patinarea inainte de blocarea completa a rotii.Cum?Pornea un set de role si celalat statea pe loc.Apoi il porneai pe cel ce statuse, si statea cel vecin.Singura(mare!) problema era ca nu stia sa sesizeze rezistenta la inaintare a rotii aflate in miscare si acest fapt putea altera grav rezultatele masuratorilor, dat fiind faptul ca roata opusa celei puse in miscare de stand, se chinuia sa invarta(in sens invers) setul de role aflat sub ea, si astfel ii transmitea si celei aflate in miscare o parte din efort.Apoi au inceput necazurile cu sistemele tot mai sofisticate de transmisie!Reductoare interaxiale asistate de calculator, patinari controlate electonic, redistribuiri de cuplu de pe roata aflata in miscare, si cate si mai cate!Imi tzopaiau suv-urile in stand ca pinguinii!Plus ca supuneam diferentialele la niste solicitari destul de serioase.
Asta la masinile "mici".
Sa vezi cum faceau dihaniile mari, gen buldoexcavatoare, 8X8, tractoare, etc.Te lua groaza!Cauciucuri imense cu crampoane cat palma, franare pe motoare hidraulice(deci o moderabilitate a franarii aflata pe o plaja extrem de ingusta!), distante de cate 3-4 m intre prima si a doua axa sau 4 axe jumelate (doua cate doua) in nici 4m.Vorbeam singur prin hala!
Faza 3.
Stand Hofmann SafeLane SN 15T.
Asta-i nou-noutz!In August(ac) i-am dat drumul.Asta chiar stie 4X4!Pornesti un set de role, iar celalalt porneste(automat) sa se invarta in sens invers!Motoare de 11kW cu pornire in stea.Apoi trece in triunghi si mai apoi in dubla-stea!Te doare capu'!Are o automatizare complet diferita si un soft regandit din temelii.Plus niste reductoare mult mai bine dimensionate si role de 205 mm diametru.
Ar putea urma si faza a 4-a, dar e tare complicata.Standurile super-specializate pe 4X4, aka standurile cu carucioare pentru axa aflata in repaus in momentul testarii.Dar am vorbit destul deja!
Concluzie:da, standurile moderne stiu sa aprecieze(destul de) corect performantele sistemului de franare la masinile 4wd permanent.Si DA, inca o data!Este foarte-foarte important sa si apesi butoanele necesare efectuarii unui test corect!Este o secventa(destul de simpla) a insiruirii comenzilor, dar este capital necesar(de la caz, la caz) sa o respecti cu strictete.N-o respecti?Ori faci munca in zadar, ori ti se rupe in 14.
Gata!