QUOTE(clr @ 1 Jun 2011, 08:57)
Pentru ca dupa parerea mea, solutia ar fi una extrem de simpla: taxa de poluare ar trebui transformata in una pentru toata lumea si pusa in impozitul anual.
Din pacate, solutiile nu trebuie sa fie simple, ci trebuie sa fie echitabile.
Principiul "poluatorul plateste" este corect, dar in practica este aplicat gresit, sau foarte gresit.
Conform legislatiei curente, Statul taxeaza poluarea potentiala, nu pe cea reala.
Poluarea reala este strict legata de consumul de combustibil (de unde rezulta emisia de CO2 g/Km) si de norma de poluare (Euro 5, 4, 3, etc.).
Orice alt parametru (vechime autoturism, capacitate cilindrica, putere. etc.) nu are ce cauta in ecuatie si induce inechitati.
Se stie, exista o tensiune surda intre cei care poseda autoturisme economice si cei care au masini puternice / de lux. Primii sunt macinati de invidie si considera ca cei din urma trebuie taxati pana la piele, iar cei din urma adpota un comportament antisocial rezultat din frustarea provocata de taxele exagerate.
Trebuie insa sa privim obiectiv. Sigur ca un autoturism de clasa mare polueaza mai mult decat unul de clasa mica - dar acest lucru este valabil doar in conditii echivalente de evaluare.
Spre exemplu, posesorul unui Porsche 911 cu motor de 3800 cmc Euro 5 polueaza semnificativ mai mult decat posesorul unui Logan cu motor 1600 cmc Euro 4, daca fiecare dintre ei parcurge 30.000 Km anual. Pe de alta parte, insa, situatia se inverseaza daca posesorul unui Logan-ului parcurge anual 50.000 Km, iar posesorul Porsche-ului 911 numai 7.000 Km.
Aceasta este realitatea, iar taxele de poluare trebuie sa reflecte acest lucru, conform principiului "poluatorul plateste".
In consecinta, taxa de poluare ar trebui inclusa in pretul combustibilului, sustinuta eventual si de o componenta fixa anuala, cu un cuantum decent, care sa taxeze norma de poluare (Euro "n").