QUOTE(Siconi @ 25 Oct 2007, 21:52)
Bine-nteles ca vorbeam despre tip de aprindere CDI cuplata la microcontroller, desi am omis sa specific. [...]
Vad ca iar se ataca lumea pe tema CDI versus "inductive".
Hai sa mai dezvolt o data "teoria". De ce anume sufera Dacia si in general masinile cu acel "Kettering"? De un curent mic acumulat in bobina la turatii mari (si nu numai) datorat rezistentei mari a primarului si, partial, inductantei care se opune la "incarcare". Ar mai fi, dintr-o discutie cu cd_i (oare am scris bine?) si acel miez deschis versus miez inchis.
Bun, cum fac sa incarc o bobina cu energia necesara in timp util?
Pai W=1/2 L I^2 = 1/2 C U^2.
Intrucit din cauza rezistentei mari a primarului curentul nu poate creste peste 3-4 A, ramine solutia CDI, cu cresterea tensiunii. Asta pentru cazul in care se pastreaza "neaparat" bobina originala de Dacia.
In ultima vreme au aparut acele bobine "de joasa impedanta" (de prin diverse surse au Rp=0,5 ohm-1,2 ohm, Lp=1-5 mH, majoritar in jurul acelui 1 mH.
1. Din cauza rezistentei mici, curentul maxim poate creste la 10-15 A.
2. (citat din cd_i) din cauza miezului inchis saturatia apare devreme, viteza de crestere a curentului se mareste, deci "dwell time" este in limite decente chiar si la turatii mari. Energia e corespunzatoare chiar si la turatii mari, unde, din cauza neatingerii unui curent suficient de mare o bobina Dacia va elibera putina energie.
3. Daca nu ma inseala amintirile, o bobina Dacia este vreo 35-50 ron, una de TICO, Rp=1,2 ohm este tot in jur de 35-50 ron.
Ca urmare, pentru cine vrea si poate controla dwell time, nu e o avere o bobina Tico.
Evident, exista si altele, de pe la Renault, etc.
la o bobina Tico, admitind numai 1 mH si un curent de 10 A, W= 50 mJ, evident, nu pe delco clasic unde la relanti s-ar incinge urgent.
dI/dt= U/L = 12/10^-3 = 12 A/ms (formula simplificata, nu cea cu exponentiala).
Adica pot atinge (si din cauza saturatiei rapide) 10 A in 10/12 ms=0,8 ms.
In grade delco, 1 ms (acoperitor) la 5000 rpm ar fi 15 grade DELCO, mult mai putin decit la delcoul de Dacia (67 grade DELCO).
Calculul e relativ, poate bobina aia sa aiba L mai mare, cine are una si aparatura, sa masoare si sa ne spuna si noua.
Deci, ca si concluzie, IN CONDITII OPTIME si CORECTE, o inductiva da energia unei capacitive fara probleme.
O sa apara intrebarea: "da' tu de ce ai CDI?". D-aia, pentru ca la vremea respectiva era solutia cea mai buna, era pionierat pt mine, nu stiam fiabilitatea ei. In cazul unui defect nu schimbam bobina si toate cele, doar mufam o Malvina modificata in locul ei si ajungeam acasa. Si, de ce nu, (NU IN ULTIMUL RIND) a fost o PROVOCARE.
QUOTE(bygy007 @ 25 Oct 2007, 22:00)
"[...]Si cred ca din aceasta cauza isi mareste rezistenta ohmica nu (eletrica) "
[...]
Bygy, l-ai citat pe djasu82, sincer nici eu n-am inteles diferenta intre rezistenta electrica si cea ohmica. Poate ne explica.
Pentru cei ce vor fise inductive (cu nichelina, cum le numesc). Nici alea nu au R=0, la Cielo am masurat o rezistenta de citeva sute de ohm pe o bucatica de citiva cm de fisa. Stabilitatea in timp e mai mare.