Anonymous
1 Dec 2003, 10:12
cum se monteza, cat costa, are eficienta?
marius-gabriel
1 Dec 2003, 10:41
costa intre 200 si 350 de mii
se monteaza foarte usor si scapi si de condensator
ia-ti si iti zic eu cum s-o montezi!
distanta la buji pt aprinderea electronica cat e ?
e, nu exagera, daca pui distanta asa mare, nu o sa mai traga deloc. La o berlina cu aprindere electronica, un 0,8 ajunge pt un consum mic si sa si traga masina bine. Ce-i drept nu mai schimbi bujiile la 50k (daca pui dist la 1) ci pe la vreo 20-25k.
Aprinderea merita pt ca:
1. Platina o s-o schimbi doar de hobby pt ca practic nu se mai uzeaza (ruperea efectiva nu se mai face prin platina, ea doar comanda aprinderea in cazul asta, asa ca nu mai trece un curent asa mare prin ea => nu se impusca)
2. O sa porneasca muuuuuuuult mai bine la rece.
3. Condensatorul poti sa il pui in portbagaj.
4. Consumul scade cam cu 0.5%.
5. Creste un pic puterea (nu pot sa zic cat, dar se simte nitel).
Ov, nu te supara, dar eu am asa ceva montat si in instructiunile de folosire scrie clar:
Distanta la platini: 0.3-0.35 mm
Distanta la bujii: 1-1.1 mm
Asta pentru performante optime.
De altfel, daca te uiti si in cartea Dacia scrie acelasi lucru :wink:
Despre condensator, asa e, poti sa-l scoti. Eu l-am scos initial, dar l-am pus inapoi si merge la fel de bine.
Nu ma supar, ai dreptate, dar eu iti ziceam de ce puneam distanta la 0,8 la mine la masina. Mie asa imi placea, ce, e vreo problema :wink:
Am si zis care sunt avantajele si dezavantajele (putere vs uzura bujii).
Asa ca cel mai bine ar fi pe incercate :roll: cum ii place omului
marius-gabriel
2 Dec 2003, 09:34
0,8 am si eu si merge bine
mi se pare si mie cam mult 1-1,1
eu am incercat si cu 1 dar nu prea mi-a placut cum mergea motorul
beby1300
16 Dec 2003, 17:03
ar fi bine sa se specifice despre ce tip de aprindere electronica vorbeste. exista doua mari categorii de aprindere:
- cu acumulare inductiva -
---primarul din bobina este elementul care acumuleaza energie.
---inlocuieste practic ruptorul mecanic (platina cu unul electronic, tranzistor de putere)
---dezavantaj - puterea scanteii este dependenta de turatia motorului.
************** ASTA AR FI CEA DE 300 MII LEI*******************
- cu acumulare capacitiva -
---un condensator va fi cel care acumuleaza energie de la unconvertor DC-DC.
---ruptorul mecanic este inlocuit de un tiristor rapid de putere.
---mare avantaj - puterea scanteii este la fel la orice turatie si poate fi ajustata prin modificarea capacitatii condensatorului.
**************ASTA ESTE LA MULT MAI MULTI BANI***************
detalii in topicul despre apridere electronica de la ~"probleme celelalte modele DACIA"
Intrebare intrebatoare: Daca pun o aprindere din asta electronica, mai conteaza ca am axul DELCO-ului ovalizat ???? :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll: :roll:
Nu dati cu pietre, va rog frumos!
da, mai bine schimba axul (tip: daca tot vrei sa-l folosesti, manareste distanta la platina, fa-o mai mica, astfel incat sa deschida si daca ai camele un pic tocite pe ax)
marius-gabriel
20 Dec 2003, 15:10
marty,defapt aprinderea asta electronica despre care vb noi este aprindere tranzistorizata.
o aprindere electronica de la mama ei iti inlocuieste delcoul.e aprinderea de la berlinele pe injectie,dsn,etc
intre cele 2 mai exista o varianta care iti inlocuieste definitiv platina.e facuta pe baza de optocuploare sau magnetocuploare,adica niste senzori care se pun pe ax si niste receptori in locul platinei.e ceva usor asemanator cu principiul de la mouse.
daca te referi la aprinderea tranzistorizata,atunci comanda o da tot platina insa curentul pe care il suporta ea ,acum il suporta un tranzistor de putere sau un tiristor si astfel ea nu se mai uzeaza.
stii ideal comutatia platinii ar trebui sa fie 0 si 1, adica sa intrerupa brusc si definitv.In realitate daca vizualizezi asta pe un osciloscop vei vedea ca nu e chiar atat de brusca comutatia si se face mai lin.Aprinderea electronica se apropie de o comutatie ideala,adica cand conduce rezistenta e infinita,cand a intrerupt e 0.
La tipul asta de aprindere(tranzistorizata),platina fiind cea care da comanda,ea e actionata de cama axului,in consecinta degeaba pui aprindere daca nu schimbi axul.
marius-gabriel
20 Dec 2003, 15:16
beby1300 cred ca toate sunt inductive.
intr-o bobina cu cat timpul dt in care trece curentul prin ea este mult mai scurt,cu atat tensiunea pe care o debiteaza ea este mai mare.Comutatia este instantanee la aprinderea electronica.
De asta e buna aprinderea tranzistorizata ca-ti asigura o tensiune mai mare in secundarul bobinei de inductie deci o scanteie mai buna.
DAMARIUS
22 Dec 2003, 00:05
Eu am aprindere electronica si nu prea sint multumit de ea. De fapt nu pot sa bag mina in foc, dar cred ca din cauza ei masina este puturoasa. Am mai vorbit si cu prietenii care au avut asa ceva si mi-au confirmat suspiciunile. Intrucit voi cunoasteti mai bine aprinderea electronica, ce parere aveti. Este posibil asa ceva?
marius-gabriel
22 Dec 2003, 08:47
Este posibil daca e facuta de cineva care nu prea are habar...
Daca e facuta de vreo firma,stai linistit ca nu de-aia e masina ta puturoasa si daca ai scoate-o ar deveni mai puturoasa...
Damarius, o singura problema au aprinderile astea, se mai si strica
.
Am patit-o si eu.
Incearca si fara ea si daca merge mai bine, ia-ti alta. :wink:
marius-gabriel
22 Dec 2003, 08:49
Eu o am de vreo 3 ani si nu am avut absolut nici o problema
Merge ca in prima zi
DAMARIUS
22 Dec 2003, 11:18
Este posibil sa aveti dreptate. Voi studia problema. Multumesc frumos pt informatie. :?
Speedboys
30 Dec 2003, 23:29
salut. Din fabrica distanta la bujie este de 0.75mm. Daca o lasati asa masina trage un pic mai slab dar capacul delco nu este supus la o sarcina atat de mar iar daca faceti deschiderea la 1 1.1 mm masina trage mult mai bine dar capacul de delco se arde destul de usor deci dupa5000km(un bosh).
Din pacate aprinderea mea si-a dat obstescu sfirsit (bineinteles ca a luat dupa ea si o bobina aproape noua
).
Am vazut acu' un amplificator de scinteie (costa 90K) cred ca o sa fac un experiment cu el :wink: .
hawkeye
5 Jan 2004, 19:55
unde ai gasit amplificatorul acela? are vreo denumire sau pur si simplu intreb de "amplificator de scanteie"?
se pare ca toata lumea are probleme cu aprinderile romanesti, si a mea a decedat dupa un an dar n-a luat cu ea si bobina.
Hawkeee, eu l-am vazut cam in toate magazinele de piese (la Iasi, la Autocenter, la Bras, la Racemi) E o chestie cilindrica, neagra (nu va ginditi la prostii
) in care intra fisa centrala de la bobina, iar ea se monteaza pe capacul delcoului (sper ca asa e :wink: , oricum scrie pe ea). Si chiar asa se cheama "Amplificator de scinteie".
Astept si eu miine malaiul si ma duc sa-mi iau una, ca de cind a decedat aprinderea am ramas cu bujiile la 0.85 si le cam maninca.
In rest merge bine si fara minunea aia (m-a dezamagit azi-dimineata ca a pornit la a doua cheie
).
kriiss888
6 Jan 2004, 11:52
am citit si eu chestiile astea despre aprindere electronica
zilele astea cat am avut probleme cu masina de nu mai pornea am un vecin care s-a oferit sa-mi dea o aprindere. problema e ce el o are de mult...e facuta de o societate romana-italiana nu stiu prin ce an dar firma e de genul xyz'92 deci cam veche banuiesc
ca aspect o cutie neagra ceva mai mica ca si capacul in care sunt sigurantele
stie cineva ceva de ea, nu am nici o schema si nu stiu cum se monteaza ca as incerca
as putea sa stric ceva oare?
si daca am probleme cu ea pot sa revin la aprinderea normala oriunde, pe camp daca ma lasa de exemplu??/
Din pacate, daca nu scrie nimic pe ea e cam greu sa-ti dai seama cum se monteaza. Eu am vazut vreo 3 tipuri de montaj, asa ca nu stiu sum ai putea s-o montezi.
In principiu, ai trei contacte pe o aprindere.
Unul (minusul) merge la delco, unul se pune la + bobinei, iar unul preia + de la baterie (cel care vine la bobina in mod normal). Minusul de la bobina ramine cu firul de la turometru.
Problema e ca daca nu o montezi cum trebuie, sau e defecta risti sa-ti rezolvi si bobina, si eventual platina.
Daca nu ai o schita de montaj nu risca.
Parerea mea :wink:
kriiss888
6 Jan 2004, 12:13
..mda...nu am o schema
vecinul asta al meu mi-a spus ca a mai dat la alt vecin acelesi model si ca merge bine mersi. sa vad daca pot sa vad cum a montat-o
fara schema sau fara sa vad alta montata nu ma bag
sincer..mi-as pune o 'electronica' d'asta ca vad ca are ceva avantaje...pana nu se strica....
marius-gabriel
6 Jan 2004, 17:54
legat de aprindere,singurul dezavantaj la mine e ca-mi introduce paraziti in amplificatorul cass-ului si inainte nu era asa...
am incercat cu fel de fel de filtre dar nu a mers cinestie ce..
kriiss888
7 Jan 2004, 08:56
m-am hotarat sa-mi cumpar aprindere electronica.
3 intrebari:
1. este vreo marca sau produs pe care mi-l recomandati?cam cat costa?
2. daca ma lasa 'pe camp' pot reveni usor fara modificari mari la aprinderea normala?
3.cum se monteaza?
multumesc
kriiss, in primul rind, asa cum am mai rugat si pe altii, scrie-ti locatia in profil ca e foarte greu sa-i spui unui om unde sa se duca :wink: daca nu stii de unde e.
Eu am avut o aprindere foarte buna la berlina (din pacate am vindut-o cu tot cu ea).
Era facuta la Iasi parca, o cutie metalica rosie, care se monta direct pe bobina.
Asta care a decedat acum (sau ma rog, ce-o fi avind, da' n-o mai pun ca-mi intrerupe la peste 2000 de ture) a bulit deja o bobina, e tot rosie, din plastic, are un led care cica ar trebui sa te ajute la reglat avansul (dar eu n-am reusit sa fac asta cu ea), si e facuta la Tirgu-Mures.
Am mai vazut una, neagra, din metal, care vine montata pe caroserie, e facuta la Brasov, dar inca nu pot sa-ti spun nimic despre ea.
Toate aceste aprinderi costa intre 250-300k
Eu m-am hotarit sa incerc un amplificator de scinteie care costa 90K si am inteles ca are cam acelasi efect ca si o aprindere tranzistorizata.
Atentie APRINDERE ELECTRONICA (care sa inlocuiasca total delocul) inca nu am gasit, iar la Electroprecizia nu au decit un proiect, care n-a fost pus niciodata in fabricatie.
marius-gabriel
7 Jan 2004, 10:40
paul cu siguranta nu are acelasi efect
stiu de ce vb.e o chestie care se pune pe capacul de delco la fisa centrala.in instructiunile lui scrie ca ar avea acelasi efect(porniri usoare la rece,scaderea consumului,cresterea puterii,etc) dar iti spun sigur ca platina se duce la fel de repede ca si cand nu ar fi.
eu ma gandeam sa-l pun si pe ala pe langa aprindere,dar mi-e teama sa nu mai aiba efect aprinderea.
amplificatorul ala cred ca contine in interior un fel de bobina.
la iasi nu cred ca exista prin targuri,dar in vitan am vazut un tip care facea aprinderi electronice "adevarate"
pe axul delcoului erau un fel de magneti pozitionati pe came,si avea niste senzori la camp magnetic folositi ca receptori si astfel platina era inlocuita definitiv.toata treaba asta era legata la o cutie care aavea un montaj electronic in ea.se putea si regla parca.
in fine,omuletul vindea delcoul echipat complet undeva pe la 1 mil si iti dadea si garantie parca
Bine ca m-ai lamurit ce e cu chestia aia, ca azi voiam sa ma duc sa-mi iau.
Cred ca o sa fac o investitie in aprinderea aia de metal (desi nu stiu unde o sa o pun ca la mine delocul vine in fata, iar bobina in lateral, linga senzorii de temperatura.
De aia de care vorbesti am "auzit" aici pe forum, dar e cam greu sa fac un drum pina Bucuresti sa o monteze omuletul. La Iasi n-am gasit asa ceva.
marius-gabriel
7 Jan 2004, 10:46
s-ar putea sa ma insel,dar parca unele modele de olcit au aprindere electronica si ma refer la genul de aprindere care sa inlocuiasca delcoul.ma gandesc ca nu ar fi nici o problema sa-l adaptam pe dacie.
singura chestie e ca mi se pare ca are un fel de senzor pe volant de ii da turatia motorului.
la o aprindere electronica care sa inlocuiasca total delcoul ii trebuie ceva care sa-i dea turatia motorului ca sa stie cat de des sa dea scanteia.mi se pare ca la astea cu injectie turatia vine de la sonda lamda dar nu stiu sigur.cred ca Marty stie mai bine...
I-am intrebat eu pe cei de la Electroprecizia si cred ca am postat undeva pe aici raspunsul lor. Golanii au asa ceva dar nu vor sa-l produca
.
Ala de la Oltcit nu se poate adapta la Dacie, doar facut ceva asemanator.
driverx
8 Jan 2004, 13:24
Am gasit aprindere cu 280k lei. Parca de Targu Mures...Sunt bune?
paulp, Ai testat amplificatoru de scanteie? Ca am vazut si eu dar nu stiam daca ii numa' abureala sau chiar face ceva, asa ca nu am luat...
:shock:
Pai, m-a lamurit Marius sa stau linistit.
Astept poate il vrajesc pe baby sa-mi faca una dintr-aia multiscinteie.
Aia de Tirgu Mures, daca e dintr-aia cu led, poti sa renunti la ea. Am eu una in portbagaj si o tin ca exemplu negativ
.
schummi
8 Jan 2004, 13:47
Stati fratlor linistiti ca io am aprindere din aia mica si rocie cu un led mic si e traznet. n-am schimbat platina de ..... sincer nici nu mai stiu.
daca se va f#te in camp se poate da jos firul ala principal (singurul de fapt) si se monteaza condensatorul inapoi (daca nu l-ai demontat de tot.
schema de montaj se gaseste in cutie si este foarte simpla ca sa priceapa si bosorogii. nu va mai faceti griji ca n-o sa va explodeze motorul ca ati pus aprindere electronica ( din potriva limiteaza turatia undeva in jur de 6000 )
QUOTE
din potriva limiteaza turatia undeva in jur de 6000
POOOOFTIM. De unde stii asta :shock: ?
Ca daca e asa atunci am gasit de ce s-a bulit.
Ca m-a mincat in c*r sa-i dau 7000 (dragoane, dragoane
)
schummi
8 Jan 2004, 14:07
iai dat 7000 da ce vrei msa faci cu motoru ala ???
mie mi-or zis milti ca-s criminal de motoare,(ca de aia ma striga toti schummi) da baa fratilor , mai HOOOOOO
vorbin de dacii aicea NU ?
Bun. Asta m-am lamurit.
Da' totusi de unde stii ca turatia la tranzistorizata este limitata la 6000 :shock:
schummi
8 Jan 2004, 14:17
nu duce tranzistorul din inauntru mai mult (sau ceva de genul asta)
asa mi s-a spus de la ala de la care am cumparat-o
kriiss888
8 Jan 2004, 14:18
am dat un tel la vitacom pt aprindere
mi-au spus ca au -250.000 ca imi da si garantie daca o montez in service!!! cred ca e mai scump montajul decat aparatul asa ca o montez singur
a mai cumparat cineva de la vitacom? cum sunt ? banuiesc ca au acelasi produs in toata tara.
nu stiu daca sunt de tg. mures sau nu dar ma duc sa vad
Bine ca mi-ai spus, ca in instructiuni nu scrie minic de chestia asta
.
Acu' tre sa iau alta :wink: ca aia pe care o am intrerupe la mai mult de 2000 de ture.
drivex, daca vrei ti-o ofer pe asta pentru teste. Nu stiu de unde esti :?
driverx
8 Jan 2004, 14:30
CJ
marius-gabriel
8 Jan 2004, 14:38
schummi dintra-aia am si eu de vreo 3 ani...
e rosiatica asa si cam cat un chibrit de mare.e facuta de o firma GOTRONIC parca.
daca mai ai instructiunile sa te uiti ca ea duce pana la o turatie cam de 10.000rpm.
tranzistorul din ea e de frecventa mare,asa ca stai linistit si poti sa dai in ea cu maximul de turatie pe care ti-l da masina
Azi mi-am cumparat de la vitacom (bucuresti pe strada popa nan nr. 5) una din asta de tg. mures. cutie rosie mica. e mortala. dar nu am pus-o inca. ma ocup special de ea sambata. vreau sa curat bujiile sa iau o platina noua. de pus o pui in max. 5 minute. mai nasol e ca se prinde pe surubul de la bobiba, dar cum eu am dacie 1300 din '73, bobina me a nu e cu suruburi e cu papuci. o sa fie mai dificil da o rezolv eu. tipul de la vitacom mi-a zis ca garantia chiar o ai daca o montezi in service autorizat. si ma gandeam ca au ei o lista. da' de unde. cica orice service care o stampila. asa ca o pun eu. daca e vreo problema in timp de 18 luni cu ea. ma duc la un service, ii dau 50k lei sa imi puna o stampila si ma duc cu ea la garantie. intr-adevar, are doar 3 fire (ma rog, 2 sunt table cu gaura si surub
. de abia astept sa o pun. ca mi-a mancat zilele aprinderea asta clasica. sper sa o rezolv
)) succes tuturor
marius-gabriel
8 Jan 2004, 19:03
felicitari!!sper ca ai nimerit-o ca a mea.
stai linistit ca si eu am tot bobina de-aia.
am prins de suruburi niste fire cu papuci si cutiuta am prins-o cu o tablita undeva de releul regulator.
lamureste si tu poporul te rog!ce scrie in instructiuni referitor la turatia maxima?
eu imi amintesc ca era 8.000 sau 10.000 de ture...si ca in nici un caz nu era maxim 6000!!ar fi o aberatie
beby1300
8 Jan 2004, 19:22
pentru ca azi e Joi, m-am hotarat sa vin la intalnirea din Bucuresti.
cat despre aprinderile tranzistorizate pot spune ca toate sunt la fel: DOI tranzistori,- CINCI rezistente si eventual un condensator. in mod normal pretul ar trebui sa reflecte calitatea, adica tranzistori performantzi (rapizi si cu tensiune de strapungere mare eventual diode zener pt protectie) si rezistente si PCB de buna calitate, care sa nu se decalibreze in timp ducand la proasta sau ne functionare*a montajului.
varianta realizarii intr-un atelier de electronica nu este deloc neglijabila. pretul ar fi cam acelasi dar calitatea garantata, vezi exact ce itzi pun aia pe masa.....
Maverik
8 Jan 2004, 19:53
In principiu, anul n-ar fi asa de semnificativ, doar uzura.
De schimbat, daca ai sculele necesare, nu ai ce face in 5 minute, oriunde te-ai afla
marius-gabriel
8 Jan 2004, 19:58
totusi pe gerul asta...5 minute inseamna o vesnicie
Aveti idee daca o minunatie de-asta rosiatica merge si la alte masini pe carburatie, sau e dedicata pentru Dacia? ca as vrea sa incerc una pe un Fiat 600 care are axul delco-ului cam uzat, si cred ca imprastie scinteia cam aiurea la cilindri.
Auzi, mi se pare mie sau tu te bateai cu caramida-n piept cum ca respectivul Fiat e diesel ????