Ehei, gotronic, eu as "suporta" cu brio niste Darlingtoane de putere, numai ca...nu le am
Am stat pana mai tarziu ieri si am terminat aprinderea cu Dwell-ul. La schema originala am facut urmatoarele modificari:
- T1 = BD680 (e tot Darlington)
- T2 = BU526
- R1 = 150 ohmi/5W (inainte era de 120 ohmi/3w si se incingea rau)
- R3 = 23.5 ohmi/10W (doua rez de 47/5W in paralel)
- R5 (reactia) e la 0.25W
- C2 = 0.22micro (cel de pe delcou)
- diodele Zenner = PL200Z + PL150Z montate ca in schema, pe B-C (cablajul avea traseele deja realizate si nu aveam loc)
- dioda BA159 pe C-E finalului
- am montat bobina invers: minusul la aprindere si plusul la baterie.
Am testat schema in casa, folosind un bec de 12V/5W in loc de bobina de inductie si un acumulator de vreo 15V (de la o masina de gaurit).
Observatii:
- BD-ul se infierbanta, cum a prezis ceacu; i-am pus un mic radiator si s-a rezolvat (o bucata de tabla de aluminiu de aprox 1.5X2cm si vreo 0.5mm grosime)
- R1 se incalzeste acceptabil
- R3 se incinge foarte tare (80-90grade, dar apa nu "sfaraie" pe el), asa ca l-am scos inafara carcasei
- becul sta aprins tot timpul, indiferent de pozitia firului de comanda (la masa sau in aer); asta ar insemna ca reactia aia isi face treaba, nu?
- T2 nu se incalzeste mai deloc, iar tensiunea pe C-E era mult mai mica decat 1V (vreo 0.05V parca).
Azi am facut o scurta deplasare cu masina (4-5Km, drumul pana la biserica si inapoi ) si iata primele impresii:
- a pornit bine, de la prima incercare;
- motorul merge binisor, dar nu "zboara"
- ralantiul sta la aceeasi valoare si persista acele rateuri aleatorii care le aveam si inainte
- nu da intreruperi in frana de motor, ca lui BLK
- am turat un pic peste 4000rot/min fara sa apara probleme
- se evidentiaza o tendinta de transformare in "resoul" lui gotronic , adica se incinge bobina ca vai de ea, la fel si R3 (trebuia sa-l fi pus de 15W) incat nu poti tine mana pe ele...
- porneste bine si la cald
- apare trenul de scantei pe bujie cand "frec" firul de comanda de masa
- am scos fisa centrala din delcou si am bagat o bujie in ea pe care am pus-o pe capacul culbutorilor: cand desfac contactul comenzii (de la platina) da o scanteie subtire si slab vizibila intre electrozi Hmmm, e departe de aspectul scanteii de la CDI, desi lungimea in aer atinge vreo 1.5cm
Concluzia mea:
- nu cred ca voi mentine configuratia asta. Schema seamana cu cele doua "IPA" pe care le-am atasat la un post anterior, asa ca voi face mici modificari (T1 il pun BD 138, scot reactia, pun o dioda PL24Z pe B-C la T1, etc, etc) si scap de incingerea bobinei
Voi ce ziceti?
Toate cele bune!