Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Aprindere electronica
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Imbunatatiri - Dacia Clasic
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172
gotronic
Urmareste unde cade pipa pe ploturile capacului delcou cand da scanteia. Este posibil sa ai un capac delcou care are alta pozitie sau chiar pipa sa nu fie buna sau bine pusa. Asta daca e de la asta. Altflel poate e de la dereglarea avansului, incearca un pic mai mare un pic mai mic. (ma refer la curbele de avans centrifugale)

LE.
Am uitat sa spun ca mai poate intrerupe in turatii de la releul de incarcare daca e mecanic sau cu 3 fire fara referinta (incarcare in general prea mare din lipsa controlului direct si a caderii de tensiune pe contactul de la cheie) sau lipseste condensatorul de deparazitare de pe alternator. Aprinderea la functionarea cu senzor se blocheaza cand apar spituri de tensiune mai mari de 18V, si asta se intampla mai ales daca aprinzi consumatori, vezi incarcareaa !!

LE LE
schumi_86
Multumesc pentru sfaturi,ma voi mai "juca" cu avansul sa vad poate o fi de la el.
Releul il am electronic iar valorile de incarcare le-am masurat inainte de iarna,erau ok,14v in sarcina. Cand ati zis pipa va-ti referit la lulea? sunt cam bagat in ceata.
Culmea este ca pana sa montez aprinderea aceasta nu imi intrerupea la turatii mari asa cum face acum.... huh.gif voi incerca si cu alt capac si alta lulea.
gotronic
Da, pipa sau luleaua este acelasi lucru. Sunt pipe pe piata care se pot pune pe axul delcoului si invers (intra) desi nu ar trebui, la fel sunt pipe care se potrivesc dar sunt de la alte delcouri (de ex. Peugeot 504, care nu stiu daca crestatura aia este la fel pozitionata ca una de Sacele originala). Si nu numai de Peugeot, pot fi de la multe delcouri care aparent seamna dar nu e acelasi lucru. Asta face o defazare a pipei fata de ploturile capacului delcou astfel incat scanteia poate fi data intre ploturi la un moment dat in functionare, iar scanteia nu stie unde sa se duca exact la cilindru corect. In plus mai sunt delcouri modificate la avansul vacumatic (cu o cursa mai mare) care in fubctionare fac ca "fazarea delcoului" (pipei cu capacul delcou) sa nu fie ok.!!! Ideal ar fi ca pipa sa fie tot timpul in dreptul plotului capacului delcou pe timpul scanteii indiferent de pozitia avansului vacumatic. Si asta trebuie verificat. La o masina veche, mai ales ca nu a fost a ta de noua nu stii la ce sa te astepti.!
LE
Cu senzor, pozitia delcoului este un pic in avans, dar numai pozitia nu si avansul (asa citeste corect avansul), incercati sa micsorati un pic avansul sa vedeti daca e mai bine, pe urma tragem concluziile. daca aveti mai multe capace delcou si pipe, comparatile unele cu altele fata de cele originale de Sacele, sau Metaplast (ca pozitie a crestaturilor de ghidare), daca difera de aici pot aparea si problemele la turatii mari. Cred ca din avans se rezolva.!
LE
Dar mai facea? Adica mai putin?
schumi_86
Multumesc pentru pareri. Inainte cu aprinderea AT 01 nu imi dadea rateuri la turatii mari cum face acum,deloc.
Capacul de delcou este Bosch,il am din primavara si nu am avut probleme cu el,luleaua este Doduco luata in vara,m-am uitata la ea si pare a fi ok,sta si bine pe ax adica fixa nu ca altele sa joace.
Maine voi incerca si cu alt capac de delcou si pipa si sper sa obtin ceva rezultate,avansul dupa ce l-am refglat azi nu am mai umblat la el,il mai reduc si fac o proba dupa si dupa aceea il maresc,asta ca sa vad cum se comporta cel mai bine.
Gaba
Grija mare la capacul de delcou , si eu am patit-o cu el ... nu vazusem dar avea o fisura minuscula de la o borna la central si imi dadea din cind in cind rateuri ... dupa ce am schimbat capacul nu mai aveam probleme .
djasu82
Cum de crapa acel capac de delco ? Cat am avut 1310 -le nu mi s-a intamplat asa ceva ... ma mir hai la un amic am vazut la capacul de delco de culoare neagra ca pe timp de iarna i s-a spart ploturile dar in rest capacul nu era fisurat...
Eu zic sa incalziti bine motorul dupa aceea il tineti turat peste 3800 de ture si reglati avansul pana cand incepe sa dea rateuri la acesta turatie sau mai ridicati turatia la 4000 de ture si il trageti acolo sa deee rateuri.
La relanti si pana la 2000-3000 de ture lucreaza avansul vacumatic dupa aceea se depresurizeaza capsula si preia in continuoare avansul centrifugal. Acolo unde apar rateurile avansul e la maxim si se plafoneaza . Trebuie urmarita diagrama de avans centrifugal pentru fiecare motor si delcou in parte .
E un moft reglajul cu stroboscopl sau cu ledul se poate pune frumo la punct si dupa ureche... asa am procedat de foarte multe ori cum am scris mai sus pana sa imi fac si un stroboscop eletronic... si la fel cum reglam dupa ureche batea corect cu cel eletronic cu +2-2 grade cea ce nu era relevant.
Ah de as mai avea dacia biggrin.gif imi este dor de ea ...
Bogdan90
Salut! Baieti am si eu o problema:d. Cred ca am bulit electromotoru:)). Pe gerurile astea, i-am dat cheie intr-o zi pana dintr-o data se auzea numa bendixu cum actioneaza (click). Ce credeti ca o fi, bateria sau electromotoru? Bateria ma indoiesc... Carbuni, bobina?? Ceva pareri va rog. Multumesc anticipat!
payty
QUOTE(djasu82 @ 29 Jan 2010, 17:15)
E un moft reglajul cu stroboscopl sau cu ledul se poate pune frumo la punct si dupa ureche... asa am procedat de foarte multe ori cum am scris mai sus pana sa imi fac si un stroboscop eletronic...
*




in mod sigur... biggrin.gif

la urma urmei ce naiba mai cauta prostii astia sa puna in carti grafice cu diverse curbe de avans. urechi avem toti, oare de ce nu le folosim? smile.gif
RIVE
Un capac delcou poate avea fisura din fabrica (defect de fabricatie, se mai intampla), se mai poate fisura de la condens ori de la manipularea lui gresita. Acum cativa ani buni, cand predominau masinile cu delcou, vedeai o gramada de capace fisurate aruncate pe jos la spalatoriile auto.

29 Jan 2010, 19:22:
QUOTE(Bogdan90 @ 29 Jan 2010, 18:56)
Salut! Baieti am si eu o problema:d. Cred ca am bulit electromotoru:)). Pe gerurile astea, i-am dat cheie intr-o zi pana dintr-o data se auzea numa bendixu cum actioneaza (click). Ce credeti ca o fi, bateria sau electromotoru? Bateria ma indoiesc... Carbuni, bobina?? Ceva pareri va rog. Multumesc anticipat!
*


Poate fi de la baterie, fire, borne slabite sau oxidate,electromotor defect, contact chei defect, mufe slabite. Rezolvarea: "prin eliminare".
vizitatorul
QUOTE(djasu82 @ 29 Jan 2010, 17:15)

La relanti si pana la 2000-3000 de ture lucreaza avansul vacumatic
*


pls....tu parca ai masurat depresiuninea pe capsula?...daca da,iti mai amintesti valorile in functie de turatie?(intreb deoarece nu cred sa mai aiba influenta de la 1500 in sus)...
alta intrebare...carbul de oltcit...are cumva "priza" de vacum deasupra clapetei de acceleratie?
tks...
gotronic
QUOTE(vizitatorul @ 29 Jan 2010, 19:35)
alta intrebare...carbul de oltcit...are cumva "priza" de vacum deasupra clapetei de acceleratie?
tks...
*


DAA mandru.gif
Numai dupa ce "pisti" un pic acceleratia ai vacum in capsula!!! Si eu am ramas putin mirat, dar asa este PRACTIC. Nu stiu daca e bine sau e rau.! asteapta nervos.gif
vizitatorul
tks
So...gotronic...mai rabda-ma putin....
Plecam de la ideea ca eu is cam tolomac...
so...deci...pe babeste....(vezi ca eu nu sunt prea cursiv si binedefinit in exprimare)....
so...dacia....se da un avans static...raportat la o crestatura pe volanta...care corespunde o(zero) grade...piston fix punct maxim superoir...k...pornim motorul...sub clapeta ,unde avem priza ,obtinem o depresiune...care actioneaza vacumaticul....care induce un 'avans'...avans perfect dependent de tarajul unui arc...taraj 'reglat' relativ la conditiile de "banc"...taraj poa "dereglat" in timp...so...merem mai departe...actionam asupra clapetei...depresiunea dedesubtul clapete incepe sa scada,in consecinta si avansul vacumatic,de la anumita turatie incepand sa intre ctrfgalul...
so...oltcit...static 10grade(parca) ...fix...perfect "independent" de alte "actionari"...actionam asupra clapetei...descoperim priza...indeucem vacumatic exact atunci cand ne trebuie,adica la pornirea de pe loc a auto...progresie...suprapnere cu centrifugalul...blablabla...
so..pls...spune-mi unde gresesc...
so...spune-mi te rog...care mod de funct il consideri mai aproape de adevar-dacia sau oltcit...din prea putina mea logic,inclin spre oltcit
tks
pls...raspunde-mi
bafta


l.e....am postat in paralel....tks de raspuns...
toata logica inclina spre oltcit....
gotronic
Oltcitul era mai nervos, dar poate si din alte motive (carburator dublu, alte curbe de avans centrifugal si alta arhitectura a motorului). Eu acum eram nervos de intamplarea de azi:
http://www.daciaclub.ro/index.php?showtopi...dpost&p=2249694
blush.gif
schumi_86
Astazi am zis sa ma mai joc putin cu avansul dar l-am lasat asa cum il reglasem ultima oara si cat am fost azi plecat prin oras cu masina nu a mai facut mofturi,nu a mai dat rateuri. acum nu stiu ce sa zic si-o fi revenit.....
rateurile acelea care m-i le da cand o turez pe loc,in sarcina nu se simt,motorul merge bine,cursiv.....o sa-i urmaresc evolutia si in urmatoarele zile si o las asa nu mai umblu daca merge cum trebuie.
Tin sa precizez ca porneste f.bine atat la rece cat si la cald si in mers cand ma dau la ea se simte diferenta fata de cum era inainte,se simte ca este scanteia mai puternica.
gotronic
O doamne, eu am crezut ca in sarcina iti face figuri nu pe loc cand accelerezi si dai spritzuri. Asa se intampla alte fenomene cum ar fi:
1. La turatiile alea mari si clapeta de acceleratie relativ redusa, intra in functie si avansul vacumatic care mareste avansul si mai mult. In plus si la masinile preparate pentru competiti, nu vezi ca scot flacari si rateuri pe esapament la schimbari de viteza si frane de motor? Asta se intampla din cauza amestecului foarte sarac care nu reuseste sa se aprinda sau are ardere lenta. Ca urmare se acumuleaza gaze nearse (benzina) pe galeria de evacuare, si la urmatoarele exlozii prelungite aprind si benzina nearsa care acum are aer (nu suficient, dar are, de prin galerie)
2. Daca dai spritzuri scurte sau chiar mai lungi, intra in functiune pompa de spritz care "pisha" benzina mai mult sau mai putin (depinde de pompa si jiglor), care face amestecul si mai bogat, motiv in plus sa apara acele rateuri explicate la punctul 1.
3. La turatii mari in gol, apar evidente si jocurile de la distributie si avansul aprinderii (accelerari si decelerari ale motorului), care muta curbele de avans atat cele din distributia motorului (axul cu came din cauza lantului de distributie), cat si cele din delcou. Astea se insumeaza si apar tot felul de anomalii in functionarea corecta a motorului.

Tureaz-o in sarcina (cel putin treapta a 3-a) si vezi daca mai face la 5.000 rpm, pe urma mai discutam.!
djasu82
Lasa ca ai da de cap tongue.gif parca am expus si eu odata ce i-am facut la pipade la carburator cel care scuipa in admisie benzen...
Multi au inlocuit arcul de la capsula vacumatica fiindca era prea tare si scadea rapid avansul cea ce pierdea din putere. E misto sa te joci darsi cand ai pus la punct toarce si urca mai repede in ture chiar si cu un simplu carbelitor carfil.
schumi_86
Ok dl. Gotronic am priceput ce ati scris. Voi incerca cum ati zis in treapta a 3-a sa o turez si sa vad cum se manifesta cu toate ca azi cand m-am dat la ea pe la vreo 4000-4500 nu parea sa intrerupa.
Carburatorul pe care il am pe masina este un dublu-corp de Nova de care sunt f.multumit atat la consum(asta in limita bunului simt cu turatiile) cat si la performante,de reglat l-am reglat la un atelier specializat in asa ceva.
gotronic
Fac trimitere la un link mai vechi, cred ca este aceeasi situatia:
http://www.daciaclub.ro/index.php?showtopi...st=30&p=959354&
postarea #51
iuliano_smile
Eu am:
-bobina skoda 120l.....cu rezistenta aditionala
-AT011
-capac bosch
-fise tesla
-lulea dudoco
-si bujii 022.gif ....dau o fuga pe la bucuresti sa iau ceva calumea.....ca merita si ea.
E si cu aceasta configuratie....anul trecut ajunsese la 8000ture.....dar motorul este foarte bine echilibrat.
gotronic
AT011 cu Senozor 011?? Sau numai AT011 cu platina??
iuliano_smile
Cu senzor blush.gif
schumi_86
8000 de ture in gol sau in sarcina? pentru ca in sarcina nu prea as crede ca ai putea atinge turatia asta huh.gif
in gol si eu ating 8000 rpm daca o fortez si intr-adevar trebuie ca motorul sa fie f.bine echilibrat.
Dl.Gotronic am studiat postul acela si mie unul nu imi ramane decat sa verific rezistenta fiselor si eventual sa reglez toate bujiile la 0.8mm asa cum este indicat,sper sa vad o schimbare dupa aceea. Referitor la pompa de benzina este adevarat ca dupa un anumit numar de ture nu mai face fata dar la mine nu cred ca este cazul deoarece inainte nu facea asa.
Voi revenii cu un raspuns dupa ce fac verificarile de rigoare,asta maine ca azi nu am cum.
gotronic
Nu am putut posta pana acum ca am fost suspendat de pe forum ptr. 24 de ore (nu m-am conformat la un topic). Acolo unde am facut eu trimitere, spune clar omul ca in reprize scurte chiar pana in treapta a 2-a.!! smile.gif si avea Dacia Nova (1600) parca.!
Tudor Badescu
Revin cu o intrebare pusa zilele trecute lui diaconuliviu pe topicul de scheme electronice legata de afirmatia lui de la pagina 11 de acolo ca''in ambele scheme se repeta una din''suferintele''CDI cu tiristor''.Se referea la doua scheme postate ceva mai sus de djasu82.Care e suferinta?
In 1980 s-a montat pe masina tatalui meu,Moscvici 408,aprinderea ruseasca a carei schema a fost postata pe aceeasi pagina tot de djasu82.Se numeste Electronica M si iata ce am gasit la masurari:
* in mers,la alimentare cu 14,2V,pe condensatorul de acumulare C1 sunt 430V adica 93mJ;
* la 12V(ralanti cu dinam) sunt 370V adica 68mJ. Iar la pornire coboara spre 50mJ.
Nu par valori prea grozave pentru energie fata de valorile bobinei originale de 1.8ohm+variator de 1,2ohm si 23mH.La pornire variatorul e suntat si la 10V rezulta 350mJ.Doar ca aprinderea era sensibila la starea platinelor.Pe electronic pornea ''la sfert'' si la manivela(imi amintesc ce ii incanta asta pe niste vecini mecanici care vedeau prima data o aprindere electronica).A pornit la manivela chiar cu doua baterii patrate de 4,5V.Cu 3 baterii a functionat la ralanti cam 25 de minute. Totusi,cu aproape 300mA prin platine le altereaza incet,incet si ma gandesc la intercalarea spre platine a unui etaj cu tranzistor pentru reducerea acestui curent sub 100mA.
Am montat modulul sub bord sa fie mai rece deoarece tranzistoarele sunt cu germaniu.Am suntat pe electronic variatorul pentru o alimentare mai buna cu tensiune(oricum unele bobine nu il au).
Primele probleme au aparut dupa 14000 km.Au aparut intreruperi care au disparut la inlocuirea tiristorului.Dar a trebuit inlocuit de 4 ori pentru ca aparea un fenomen ciudat:peste 2800 de ture apareau repede intreruperi care dispareau dupa 1/2...3/4 ora daca se reducea turatia sau se oprea motorul.Nu conta daca motorul functiona sau era oprit.Sa treaca acel timp! Am fost si la IPRS Baneasa,ulterior Baneasa SA,la''aprinderi electronice''.S-au mirat si ei...si asta a fost.Am pus un tiristor rapid T6F6 si se parea ca s-a rezolvat,dar masina n-a mai fost folosita mult dupa aceea.Acum lucrez s-o restaurez,caroseria fiind inca zdravana.
Dupa 30000km de la montare s-a ars un tranzistor.S-a rezolvat cu ASZ18.Am incercat si cu tranzistoare cu siliciu,dar oscilatorul lucra de pe la 6,5V fata de 3V cu germaniu.S-a mai uscat si electroliticul C3.
Am testat si marirea condensatorului de acumulare C1.Am incercat 1 ; 1,4 ; 1,9 ;2,6microfarad.Am testat viteza la varful unei portiuni de sosea in rampa de 700 de metri.La baza: 50km/h,acceleratia la podea.Cu 1 s-au atins 71..72km/h. Cu 1,4 microfarad (130mJ), 74...75km/h,iar valorile mai mari n-au adus nimic in plus.Urcarile au fost repetate de cateva ori.Chiar cu 2,6 microfarad pe condensator s-au mentinut cei 430V pana la 5000 de ture(motorul are puterea maxima la 4750 de ture/min ).
Siconi
QUOTE(payty @ 29 Jan 2010, 18:58)
in mod sigur...  biggrin.gif

la urma urmei ce naiba mai cauta prostii astia sa puna in carti grafice cu diverse curbe de avans. urechi avem toti, oare de ce nu le folosim? smile.gif
*



... fiindca unii suntem cam... afoni radmasa.gif
diaconuliviu
QUOTE(vizitatorul @ 29 Jan 2010, 19:35)
pls....tu parca ai masurat depresiuninea pe capsula?...daca da,iti mai amintesti valorile in functie de turatie?(intreb deoarece nu cred sa mai aiba influenta de la 1500 in sus)...
[...]



Pe loc, adica mers in gol, depresiunea e cvasiconstanta, dependenta de starea motorului. Cauta ca am scris pe undeva, parca 450 mmHg. Avea o mica scadere la accelerare cu revenire rapida la aceeasi valoare.
In mers, adica in sarcina, de pe la 450 in scadere la 100 mmHg functie de TREAPTA de viteza, de panta, etc, adica de SARCINA, nu are legatura directa cu turatia.

ca atare, pe loc av. vacuumatic lucreaza pe toata plaja de turatii, in sarcina, e dependent de ..incarcarea motorului. Adica de deschiderea clapetei intr-o masura mai mare. Ca atare NU turatia "excita" vacuumaticul.
djasu82
QUOTE(Tudor Badescu @ 2 Feb 2010, 06:11)
Revin cu o intrebare pusa zilele trecute lui diaconuliviu pe topicul de scheme electronice legata de afirmatia lui de la pagina 11 de acolo ca''in ambele scheme se repeta una din''suferintele''CDI cu tiristor''.Se referea la doua scheme postate ceva mai sus de djasu82.Care e suferinta?
In 1980 s-a montat pe masina tatalui meu,Moscvici 408,aprinderea ruseasca a carei schema a fost postata pe aceeasi pagina tot de djasu82.Se numeste Electronica M si iata ce am gasit la masurari:
* in mers,la alimentare cu 14,2V,pe condensatorul de acumulare C1 sunt 430V adica 93mJ;
* la 12V(ralanti cu dinam) sunt 370V adica 68mJ. Iar la pornire coboara spre 50mJ.
Nu par valori prea grozave pentru energie fata de valorile bobinei originale de 1.8ohm+variator de 1,2ohm si 23mH.La pornire variatorul e suntat si la 10V  rezulta 350mJ.Doar ca aprinderea era sensibila la starea platinelor.Pe electronic pornea ''la sfert'' si la manivela(imi amintesc ce ii incanta asta pe niste vecini mecanici care vedeau prima data o aprindere electronica).A pornit la manivela chiar cu doua baterii patrate de 4,5V.Cu 3 baterii a functionat la ralanti cam 25 de minute. Totusi,cu aproape 300mA prin platine le altereaza incet,incet si ma gandesc la intercalarea spre platine a unui etaj cu tranzistor pentru reducerea acestui curent sub 100mA.
Am montat modulul sub bord sa fie mai rece deoarece tranzistoarele sunt cu germaniu.Am suntat pe electronic variatorul pentru o alimentare mai buna cu tensiune(oricum unele bobine nu il au).
Primele probleme au aparut dupa 14000 km.Au aparut intreruperi care au disparut la inlocuirea tiristorului.Dar a trebuit inlocuit de 4 ori pentru ca aparea un fenomen ciudat:peste 2800 de ture apareau repede intreruperi care dispareau dupa 1/2...3/4 ora daca se reducea turatia sau se oprea motorul.Nu conta daca motorul functiona sau era oprit.Sa treaca acel timp! Am fost si la IPRS Baneasa,ulterior Baneasa SA,la''aprinderi electronice''.S-au mirat si ei...si asta a fost.Am pus un tiristor rapid T6F6 si se parea ca s-a rezolvat,dar masina n-a mai fost folosita mult dupa aceea.Acum lucrez s-o restaurez,caroseria fiind inca zdravana.
  Dupa 30000km de la montare s-a ars un tranzistor.S-a rezolvat cu ASZ18.Am incercat si cu tranzistoare cu siliciu,dar oscilatorul lucra de pe la 6,5V fata de 3V cu germaniu.S-a mai uscat si electroliticul C3.
Am testat si marirea condensatorului de acumulare C1.Am incercat 1 ; 1,4 ; 1,9 ;2,6microfarad.Am testat viteza la varful unei portiuni de sosea in rampa de 700 de metri.La baza: 50km/h,acceleratia la podea.Cu 1 s-au atins 71..72km/h. Cu 1,4 microfarad (130mJ), 74...75km/h,iar valorile mai mari n-au adus nimic in plus.Urcarile au fost repetate de cateva ori.Chiar cu 2,6 microfarad pe condensator s-au mentinut cei 430V pana la 5000 de ture(motorul are puterea maxima la 4750 de ture/min ).
*


Poti elimina tranzistori original cu germaniu si montezi tranzistori mos cu tensiune de deschidere maxim in jur la 12V. Oricum e vechea aprinderea vezi ca mai am pus o schema de cdi americana cu un tiristor si etaj de comanda cu tranzistori lucreaza bine.
Mai era una mult mai sofisticata pentru bobine MSD dar papa cam multe pise oricum afacerea te ducea pe la 80 de lei iar energia generata era destul de mare daca foloseai o bobina MSD. O bobina de genul acesta are Siconi.
gotronic
Nu este asa de simplu "transplantul" cu MOS-urile!
Tudor Badescu
Ei,MOS inseamna sa ma complic,mai bine,la nevoie,cu bipolare cu siliciu;desi pleaca de la tensiune mai mare,respecta frecventa si oricum nu faci pornire la 6V.
Am gasit insa aprinderea aceea John Clarke.Nu echiar o multiscanteie propriuzisa,mai degraba oscanteie prelungita prin utilizarea si a semialternantelor negative intretinute,sustinute energetic.Da,o idee desteapta! E dreapt ca nu e o schema chiar pentru incepatori si nici foarte ieftina.De fapt nu cred ca ideea de CDI a ramas mai in umbra din cauza scanteilor care sar si la alti cilindri,ca asta,industrial, se rezolva prin reproiectare delcoului,etc.Aprinderile tranzistorizate(ruptoarele electronice)sunt mai simplu de construit si,cu o bobina adecvata,dau scanteie cat de puternica e nevoie.Si atunci de ce sa se ridice costurile cu o schema mai complicata CDI? De fapt scantei intre fise(nu neaparat prin capacitati parazite) am patit si eu chiar si pe suprafata delcoului la 1...1,5mm intre electrozii bujiilor la aprinderea aceea ruseasca,Electronica M.La 0,9 n-am mai avut problemele astea.Dar la distanta aceea mare scanteea a sarit intre fise si pe tranzistorizata la16V sau daca scurtcircuitam variatorul la bobina ruseasca(buna si acum dupa 43 de ani).De asta nu vreau peste 0,8 la bujii nici pe aprindere electronica;discutam de bobina normala,delco normal,etc.
Din ce am vazut la John Clarke,a lucrat cu bobine de cca.8mH(de 6 sau 8 cilindri,frecvente la americani) si de aici semiperioadele scurte de 0,25ms(timp scurt la CDI clasic).La Dacia,cu 16...17mH si 2microfarad ,rezulta 0,5ms.Iar marirea condensatorului de acumulare la 1,5...2microgfarad s-a aratat benefica in testul cu Moskviciul prezentat in ultimul meu post.
Iar la 500...600V,sigur ca bobinele puteau sa cedeze,mai ales daca or fi fost de 300V.Clarke a obtinut energie suficienta la 300V insumand mai multe semiperioade consecutive.Ar fi interesant s-o incerc cand o fi timp.In ce priveste CDI "clasice" prefer 400V ca oricum bobina lucreaza rece si izolatiile fac fata.


iuliano_smile
QUOTE(Tudor Badescu @ 4 Feb 2010, 17:02)
Iar la 500...600V,sigur ca bobinele puteau sa cedeze,mai ales daca or fi fost de 300V.Clarke a obtinut energie suficienta la 300V insumand mai multe semiperioade consecutive.Ar fi interesant s-o incerc cand o fi timp.In ce priveste CDI "clasice" prefer 400V ca oricum bobina lucreaza rece si izolatiile fac fata.
*


Pe clasic, cand trebuie sa dea scanteia se ajunge la o tensiune de ~200volti. Gandestete ca CDi(vorbesc doar de schema lui John) aplica tensiune directa de 300 volti, dar o aplica altfel. Adica nu tine tot timpul bobina sub tensiune. Cand ii impuls de platina inchisa, ea deschide primul MOSFET, incarca condensatorul cu energie, apoi inchide primul mos si il deschide pe al doilea. Atunci cand lai deschis se produce o energie mult mai mare decat pe clasic. Gandestete doar ca ai 300 volti pe condensator, iar cand intra boboina in functiune cere in jur de ~100amperi excl.gif . Ia gandestete ce scanteie iti da?

Cu apridnerea tranzistoriata se merita din plin pentru cei de zi cu zi, care fac porniri dese, sau dimineata pe racoare tongue.gif . Dar pentru cei care sunt doar putini psihic instabili, NU NEBUNI blush.gif , isi fac aceasta aprindere. In special raceri si baieti destepti din spatele blocului wink.gif .
Siconi
QUOTE(djasu82 @ 3 Feb 2010, 14:57)
Mai era una mult mai sofisticata pentru bobine MSD dar papa cam multe pise oricum afacerea te ducea pe la 80 de lei iar energia generata era destul de mare daca foloseai o bobina MSD. O bobina de genul acesta are Siconi.
*


Unde zici ca e postata acea schema ca vreau sa o vad si eu. Bobina mea asteapta de mult timp asa ceva wink.gif

QUOTE(iuliano_smile @ 4 Feb 2010, 17:17)
Cu apridnerea tranzistoriata se merita din plin pentru cei de zi cu zi, care fac porniri dese, sau dimineata pe racoare tongue.gif . Dar pentru cei care sunt doar putini psihic instabili, NU NEBUNI blush.gif , isi fac aceasta aprindere. In special raceri si baieti destepti din spatele blocului wink.gif .
*



Baietii destepti stiu ce au de facut intotdeauna. Ei cauta in general o solutie care sa ofere mai multa performanta decat precedenta. Cu alte cuvinte, imbunatatiri.
gotronic
Cati posesori de Dacia berlina crezi ca ar investi intr-o aprindere CDI de peformanta medie, ce ar costa in jur de 50 Euro?? smile.gif
Siconi
Eu sunt unul dintre ei. Am facut un calcul pentru aprinderea lui Clarke si am ajuns in jur de 300 RON cu tot cu ceva reduceri, dar am optat pentru piese de calitate. Momentan sunt in stand-by ca trebuie sa fac curand distributia la Clio. Altfel, deja aveam piesele pe masa si ma apucam de treaba.
florian90
am si eu o problema...mi-am luat aprindere electronica at 011...si surpriza..nu mai porneste motorul...senzorul nu am putut sa il pun la mai putin de 0.5,0.6 mm de axul de la delcou...fisele sunt bune bobina e buna...am incercat cu contactul pus si sa umblu la delcou...dar nu se stinge de nici un fel led-ul...dar am uitat ca innainte sa mut delcoul sa pun voalanta la semn...din cauza asta nu porneste?
aprinderea innainte era facuta ca la carte...imi pornea bine...
Siconi
E prea departe snezorul de axul cu came din delco. Muta partea fixa de la vechiul contact platinat prin desurubarea surubului ei de fixare. Nu exista sa nu poti sa dai senzorul mai aproape de ax. Se poate chiar lipi de el, atata loc de reglaj este (desigur ca, lipit de ax, nu va reactiona deloc, exact ca si acum ca e prea departe).
Cu ce ai masurat distanta dintre varful camei si senzor in sine?Esti sigur ca ai acolo DOAR 0.5-0.6mm? Eu cred ca ceva ai grsit la montaj.
Mai verifica inca o data montarea fizica a componentelor cu prospectul in mana. Nu are cum sa nu mearga, mai ales daca tu spui ca pe clasic totul era ca la carte. E imposibil.

Ca dovada stau aici atatia posesori de AT011 care si-au exprimat deja opinia cu privire la acest produs.
Repet: fa o revizie la felul in care ai montat aprinderea.
florian90
QUOTE(Siconi @ 5 Feb 2010, 21:25)
E prea departe snezorul de axul cu came din delco. Muta partea fixa de la vechiul contact platinat prin desurubarea surubului ei de fixare. Nu exista sa nu poti sa dai senzorul mai aproape de ax. Se poate chiar lipi de el, atata loc de reglaj este (desigur ca, lipit de ax, nu va reactiona deloc, exact ca si acum ca e prea departe).
Cu ce ai masurat distanta dintre varful camei si senzor in sine?Esti sigur ca ai acolo DOAR 0.5-0.6mm? Eu cred ca ceva ai grsit la montaj.
Mai verifica inca o data montarea fizica a componentelor cu prospectul in mana. Nu are cum sa nu mearga, mai ales daca tu spui ca pe clasic totul era ca la carte. E imposibil.

Ca dovada stau aici atatia posesori de AT011 care si-au exprimat deja opinia cu privire la acest produs.
Repet: fa o revizie la felul in care ai montat aprinderea.
*



deci am vazut ca la senzor sunt 2 fire...unul care l-am prins unde era firul vechi de la platina si unul de cupru care l-am prins in acelasi loc cu cel vechi(ca sa zic asa)....iar acea parte fixa cu am dus-o la maxim...si tot mi se pare ca e mare distanta..
gotronic
Daca nu se stinge LED-ul, vezi ca ai un scurt pe la senzor. Urmareste lamela lui de arc sa nu atinga tresa metalica sau izolatorul de pe spatele suportului ce tin lamela arcuita. Vezi nitul sa nu atinga delcoul, iar tresa sa nu atinga surubul de iesire din delcou.!

LE.
Nu conteaza distanta asa mult, merge si la 1 mm. Depinde ce platina ai pusa pe masina, daca nu are dimensiunile si forma celei originale de sacele sau Metaplast, poate ca nu se imperecheaza cu senzorul (platina fixa zic). Vezi ca distanta aia se masoara fata de varful camei axului delcou si nu la platina.!!!

LE LE.
Mareste poza din pdf-ul de mai jos si vezi cum este pozitionat firul ala din cupru, sa nu atinga iesirea (surubul) si nici papucul de pe senzor. Poate la montaj ai miscat de el si l-ai ridicat in sus un pic. La fel urmareste arcul de la senzor sa nu atinga delcoul in fata ca face scurt la masa.!! Depinde ce delcou ai, daca e original ca au aparut pe piata si "de import" care numai de Dacie nu sunt.!
krapcarasu
[attachmentid=1627590608] nu ai asta? eu am la 0,8 mm distanta senzorul de vf camelor masurat cu lera si merge f bine
florian90
Mareste poza din pdf-ul de maqi jos si vezi cum este pozitionat firul ala din cupru, sa nu atinga iesirea (surubul) si nici papucul de pe senzor. Poate la montaj ai miscat de el si l-ai ridicat in sus un pic.
*

[/quote]

aici cred ca e buba...atinge firul de cupru papucul de pe senzor ...pai si cum sa-l pun altfel?eu nu am stiut cum sa-l pun
gotronic
Il asezi cu mana in jos (tresa aia de cupru), si daca papucul care este nituit pe lamela din inox atinge, tot asa cu mana sau cu un patent il indoi un pic in sus (nu mult). Lasa reglajul distantei la 0,7 mm sau mai mult daca nu permite platina fixa sa ridici senzorul, desi ar trebui. Schimba platina fixa cu una de Metaplast daca ai altceva acum.!
florian90
QUOTE(krapcarasu @ 5 Feb 2010, 22:02)
[attachmentid=1627590608] nu ai asta? eu am la 0,8 mm distanta senzorul de vf camelor masurat cu lera si merge f bine
*




ba asta e..dar nu stiu ce are..dar repet...am uitat sa fac chestia cu voalanta la semn s.a.m.d.
gotronic
Daca ai "uitat" sa reglezi volanta la semn, inseamna ca e prea mic avansul si poate nu porneste asa usor, dar LED-ul se stinge si aprinde cand rotesti motorul (sau delcoul).?
florian90
QUOTE(gotronic @ 5 Feb 2010, 22:12)
Il asezi cu mana in jos (tresa aia de cupru), si daca papucul care este nituit pe lamela din inox atinge, tot asa cu mana sau cu un patent il indoi un pic in sus (nu mult). Lasa reglajul distantei la 0,7 mm sau mai mult daca nu permite platina fixa sa ridici senzorul, desi ar trebui. Schimba platina fixa cu una de Metaplast daca ai altceva acum.!
*




pai nu am alta platina fixa...
nu am inteles chetia cu lamela de inox..care lamela?
imi cer scuze ca va intreb...nu prea stiu..sunt novice...
gotronic
Lamela de arc a senzorului, ca cea de la o platina normala ce il face sa stea impins catre cama axului delcou!
florian90
QUOTE(gotronic @ 5 Feb 2010, 22:16)
Daca ai "uitat" sa reglezi volanta la semn, inseamna ca e prea mic avansul si poate nu porneste asa usor, dar LED-ul se stinge si aprinde cand rotesti motorul (sau delcoul).?
*




nu se stinge led-ul cand misc de delcou...deloc...si am tras in ambele parti si nimic...
gotronic
Atunci urmareste ce am scris, si mai este ceva, surubul ala de iesire are o izolatie fata de carcasa delcoului, vezi ca piulita si surubul ce iese din delcou sa nu atinga carcasa acestuia, ca face scurt la masa si de aia sta led-ul aprins. Practic scurtcircuiteaza senzorul!

LE.
Mai vezi si pe interior la surubul de iesire sa nu atinga papucul carcasa delcoului, adica acel papuc sa stea pe izolatia aia din plastic. !!! Se mai intampla sa se roteasca cand il strang si papucul atinge carcasa delcolui sau tresa metalica.!
florian90
QUOTE(gotronic @ 5 Feb 2010, 22:21)
Atunci urmareste ce am scris, si mai este ceva, surubul ala de iesire are o izolatie fata de carcasa delcoului, vezi ca piulita si surubul ce iese din delcou sa nu atinga carcasa acestuia, ca face scurt la masa si de aia sta led-ul aprins. Practic scurtcircuiteaza senzorul!
*




am gresit ceva...eu nu am prins cablul de cupru de platina fixa.. blush.gif

adica cum e in poza de mai jos



5 Feb 2010, 22:30:
QUOTE(gotronic @ 5 Feb 2010, 22:21)

Mai vezi si pe interior la surubul de iesire sa nu atinga papucul carcasa delcoului, adica acel papuc sa stea pe izolatia aia din plastic. !!! Se mai intampla sa se roteasca cand il strang si papucul atinge carcasa delcolui sau tresa metalica.!
*



ala nu atinge...sta bine...biggrin.gif
gotronic
Da unde l-ai prins? Acea piulita trebuie sa aiba o saiba din plastic fata de delcou, daca pui papucul firului care pleaca la bobina (aprindere) direct pe saiba aia (daca e izolatoare), ai toate sansele sa se crape si sa "dea" la masa.!
florian90
QUOTE(gotronic @ 5 Feb 2010, 22:41)
Da unde l-ai prins? Acea piulita trebuie sa aiba o saiba din plastic fata de delcou, daca pui papucul firului care pleaca la bobina (aprindere) direct pe saiba aia (daca e izolatoare), ai toate sansele sa se crape si sa "dea" la masa.!
*



nu avea nici saiba de plastic...decat aia care e in delcou..dar aia e alta poveste
N E S
Salut! Exista printre voi...vreun bun coleg din Constanta ce ma poate ajuta sa montez si eu jucaria pe masina mea? Caci nu prea ma descurc si mi-e ca ma uit ca matza'n calendar de nu-mi porneste. Dau o bere biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.