Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Aprindere electronica
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Imbunatatiri - Dacia Clasic
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172
lucianac79
QUOTE(marius-gabriel @ 12 Jun 2006, 21:28)
eu inca mai lucrez la cdi clarke, dar din lipsa de timp si de bani inca mai dureaza..
am facut rost de o bobina de cielo, dar inca nu am montat-o ca nu stiu inca configuratia mufelor.
se vede si in poze ca are 2 mufe cu cate 2 fire(probabil + si -).
am masurat rezistenta la fiecare mufa si e de 0,4 ohmi.
a mai montat cineva ceva asemanator?sper sa mearga cdi-ul pe ea.
*



Masoara si rezistenta secundarului intre borna fisei centrale si una din cele doua mufe. Conteaza cred mai putin care-i plusul si care e minusul, in schema de aprindere cu acumulare inductiva a lui Dyogenes el a montat bobina invers si s-a discutat si despre efectele unei asemena montari. Bobina cred eu ca ar merge mai bine cu o aprindere electronica simpla sau una cu senzor, datorita raportului de transformare mare al bobinei. Nu pot sa cred ca bobina nu are marcat plusul si minusul, daca nu e marcat cu semnele + si -, atunci e marcat prin cifre, unde 15 eare semnificatia de + dupa contact, iar minusul de obicei cu 1.
calinp
Referitor la bobina de cielo
- exista un forum pe care se gasesc o multime de informatii
- nu merge cu aprindere simpla pt ca are rezistenta mica in primar (sub 1ohm). trebuie ceva cu control dwell sau cdi
gotronic
QUOTE(diaconuliviu @ 13 Jun 2006, 08:03)
@gotronic. Cind mai vezi avans vacuumatic asa mare- 25-30 grade fara modificari, pozeaza delcoul, mai ales partea pirghiei dinspre capsula si, eventual si ; interesant este ce fel de "sliž" e acolo pentru ca la delcoul de 1300 cel putin acel "sliž" limiteaza vacuumaticul la 15-16 grade.
*



Nu e vorba de delcou aici, ca am incercat cu vreo 5 buc, si toate fac la fel, ci cu un anumit tip de senzor, care se pare este foarte sensibil la deplasarea suportului pe care este prins in fata axului. Este vorba de acel "cititor " magnetic al profilului camei, care ma obsedeaza. Are si dezavantaje, la diferite tipuri de delcou, sau mai bine zis la schimbarea pe un alt delcou, trebuie facut din nou reglajul fata de perpendiculara pe axul delcoului (nu-s toate la fel). Daca iese din raza de actiune cand scot vacumaticul se opreste, sau nu-i place pozitia chiar perpendiculara pe ax (daca il pun ca vacumaticul sa-l traga pana spre perpendiculara axului ?!) mad.gif . Studiez problema in continuare, nu-i bai, numai ca senzorii sunt smd si greu gasesc magneti mici si tari(si mai trebuie sai si centrez pe integrat) ohmy.gif
Cu platina normala si aprindere electronica sa nu, avansul vacumatic e "normal", se simpte foarte putin si intr-o plaja mica. Astept cam de mult mostre de magneti din import, si sunt cam stresat.(pe langa altele)

DECI, DELCOURILE SUNT STANDARD (NEMODIFICATE). M-ar fi ajutat foarte mult daca vacumaticul, misca circular platoul cu platina, ca celelalte tipuri, atunci senzorul fata de axul delcoului ar fi fost in aceeasi pozitie, dar asta este.
marius-gabriel
am montat bobina, insa nu merge sad.gif
se incinge platina foarte tare..nu am masurat consumul, dar e mult mai mare.
am folosit AT01 care si ea la un moment dat s-a incins foarte tare incat s-a topit un pic carcasa de plastic catre terminale.crezusem ca s-a si bulit, insa s-a comportat bine dupa ce am revenit la bobina originala.
cu toate ca se incingea platina, scanteia era muullt mai puternica si am constatat ca motorul mergea mult mai rotund si urca mai mult in ture.
sper ca, cu cdi va merge bine..
ps: pe clasic nu am incercat ca nu am avut condensator sad.gif
o sa cumpar si o sa incerc poate merge pe clasic, desi nu cred..


gotronic
Dumnezeule!, blink.gif ce bobina ai folosit, ca nu am urmarit topicul. Daca ti se incingea si platina ai masurat rezistenta ohmica a primarului sa vezi ce curent o sa-ti consume ?
Poti sa-mi raspunzi te rog?

Am vazut acum ca ai folosit bobina de cielo de 0,4 Ohmi. Imparte 14V la 0, 4 ohmi si-ti va da 35 A. Oameni buni sunteti PERICULOSI, ma mir cum nu ti-a luat foc conductorul de alimentare sau nu ti s-au ars sigurantele. Oricum contactul l-ai obosit un pic si asa mai departe. Am primit multe AT 01 "in garantie" asa, si acum vad de ce. Sunt sigur ca ai sa mergi cu ea la un "service" ai sa spui ca acum ai cumparat-o si... "nu merge" mad.gif mad.gif La curentul asta ce vrei sa faca biata " cutiuta" ca nu are nici radiator si nici trasee de circuit corespunzatoare. ohmy.gif
Incearca te rog un BU 526, 208 etc ce se mai vehiculeaza pe aici si sa ne spui si noua cat timp iti functioneaza , poti te rog sa faci demonstratia asta ca iti trimit eu in loc piesele ce se strica. mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif mad.gif
SERIOS VORBESC

Asa ceva se foloseste numai cu unghi dweel variabil sau calculator(microcontroler) sau cum vrei sa-i spui.
calinp
Cu bu526,208 nu merge ca se ard. Daca nu se ard ele se arde bobina ca nu face fata termic. Pe clasic iar nu merge ca se duce platina (e facuta sa reziste la 3-4A)
Fara control dwell bobina asta merge doar cu cdi

marius-gabriel
gotronic, aprinderea AT01 o am de 5-6 ani asa ca garantia s-a dus demult, si chiar si dupa cat am chinuit-o azi, merge.
crede-ma ca am stiut cam ce curent o sa consume, fapt pt care cand am pus contactul am si pornit-o imediat si nu am tinut-o pornita prea mult.
infasurarea primara de 0,4 ohmi e aproximativa deoarece nu am incredere prea mare in aparat, oricum are maxim 1ohm.
daca merge cu cdi-ul atunci am impuscat 2 iepuri dintr-un foc.
ceacu

Perseverenta e mama intelepciunii!

Ce a mai ramas din aprindere [AT01] e doar o sarma (daca s-a topit si plasticul siliciul [zonele dopate] s-a[u] dus de mult)!

Procesul se petrece in milisecunde.

Nu o mai folosi!
dyogenes
Mai, voi nu aveti de lucru? Sa pui o bobina de 0,4 ohmi pe aprindere clasica mi se parenonsens. Nu apuca alternatorulsa incarce cat consuma bobina radmasa.gif Daca mai dai drumu si la faruri, sigur ramai pe drum... Pe CDI insa , sunt convins ca acea bobina e mina de aur. Poate, daca gasesc prin dezmembrari,imi iau si eu una.
gotronic
QUOTE(ceacu @ 14 Jun 2006, 08:52)
[...]
Ce a mai ramas din aprindere [AT01] e doar o sarma (daca s-a topit si plasticul siliciul [zonele dopate] s-a[u] dus de mult)!
Procesul se petrece in milisecunde.
Nu o mai folosi!
*



Nu e sigur, ca s-a dus . Eu le probez pe stand inainte de a le turna si ma joc cateodata cu una (smd acum) pe bobina de 1,8 ohmi (Oltcit) fara rezistenta aditionala, si o las la 18V, pana se topeste aliajul de lipit de pe circuit, de plutesc toate componentele. Trebuie sa am mare grija sa nu "fuga" intr-o parte ca nu mai funcioneaza. O las sa se raceasca si merge la fel. (Astea nu le mai torn in rasina sa nu va speriati). Folosesc componente care au temperatura ambianta de functionare de 160grade celsius.?! smile.gif
diaconuliviu
Pai plasticul ala la cit se topeste?
Zici ca le testezi FARA RASINA, ia gindeste-te cu cit scade transferul termic in cazul in care totul e privat de minusculii curenti de aer care oricum apar in jurul pieselor.

Cel mai sigur e sa testeze cumva aprinderea, daca e AT01 banuiesc a fi schema aia "pozata" cu dalta si ciocanul radmasa.gif , se poate verifica cit de cit.
marius-gabriel
bobina am sa o folosesc cu CDI, insa m-a mancat curiozitatea sa vad cum da scanteia.
gotronic, te rog sa-mi spui si mie cum as putea sa masor aprinderea ca sa imi dau seama daca s-a bulit.ce piesa vine acolo unde s-a topit carcasa?
eu nu am observat nici o schimbare in mersul motorul si cred ca inca functioneaza aprinderea, mai ales ca nu am condensatorul pus.
gotronic
Nu s-a dus sigur dupa cum vad eu. Daca e de 4-5 ani , este pe componente disccrete (nu smd), dar oricum exact acolo unde s-a topit (practic s-a inmuiat polipropilena sau polietilena, depinde de lot) este un surub M3X10 cap cilindric, care strange borna B.I. pe radiatorul (colectorul) tranzistorului de putere, si se tamponeaza intre peretii cutiei ptr. ghidare. Practic acolo este cea mai mare temperatura. Daca nu ai condenstor aproape ca nu merge. Dar daca vrei masoara tensiunea, chiar pe platina cu un voltmetru (preferabil analogic) si trebuie sa fie cu motorul pornit sub cca 10V. Sau cea mai buna verificare este sa decuplezi +12V(firul rosu) cu platina inchisa, si sa vezi daca da scanteie cand alimentezi si decuplezi alimentarea. Daca firul rosu nu este alimentat LED-ul nu se mai aprinde, si daca incerci sa pornesti motorul, acesta nu trebuie sa porneasca.
Aflam si rezultatele?

P.S. Pe clasic, este foarte posibil sa ti se fi sudat contactele, chiar si cu condensator. Asa ca...., poti sa faci o incercare ca-ti trimit o AT 011 (nu varianta finala, la care va fi diferita doar interfata de adaptare cu senzorul care este in curs de definitivare) pentru probe (fara senzor ca nu prea am disponibile acum, merci).
gotronic
Revin acum cu o "problema" discutata putin mai inainte pe topic, si anume la uzura platinei pe o AT 011 la un curent de cca 100 mA, dupa cca 500Km parcursi cu ea (noua), unde spuneam ca tot se afuma. Cand am dus masina de proba la RK ptr. set motor, am luat jos delcoul respectiv sa nu mi-l buseasca mecanicul din greseala (ca se mai intampla). Am inceput sa curat platina cu pricina cu o carpa inmuiata in alcool. Nu se ducea "afumatura" nici cum. Apoi am luat-o la lampa cu lupa sa vedem ce-i pe acolo. Practic era o zona punctiforma care afara la lumina zilei am zis ca-i o pata de afumatura sau impuscatura, dar de fapt ce credeti ca era. METALUL CURAT AL PLATINEI DAR CARE AVEA UN ALT LUCIU MAI MAT DECAT CEL AL UNEIA NOI. smile.gif M-am bucurat bineinteles, ca nu stiam ce sa mai cred. Deci e bine sa nu tragem concluzii pripite niciodata. sad.gif excl.gif
BLK
eu am rezolvat platina impuscata mereu (si pe malvina, si pe CDI se impusca dupa 1 zi) schimband axul delcoului. aveam arculetele de la centrifugal varza, si cred ca se impusca platina din cauza miscarii bruste a platine mobile pe cea fixa care nu mai era sub controlul arculetelor ci cred ca era aleatoare si continua.

mai multe detalii mai incolo ca acum sunt in sesiune, dar am vrut sa zic asta ca s-au mai plans cativa de platina impuscata aparent fara motiv.
gotronic
Asa este BLK, si singurul motiv pe care-l cred eu ca este, sunt jocurile mari la axul delcou, platou, imperfectiunea "calcarii" platinei mobile pe cea fixa, si nu in ultimul rand uleiul in exces ce ajunge, pe contacte din motivele care le-a expus si dacis. (Forta centrifuga arunca uleiul din pasla pe platine)
marius-gabriel
multumesc mult gotronic pt raspunsuri!
maine am sa masor si am sa spun rezultatele.
ceacu
QUOTE(gotronic @ 14 Jun 2006, 21:13)
Revin acum cu o "problema" discutata putin mai inainte pe topic, si anume la uzura platinei pe o AT 011 la un curent de cca 100 mA, dupa cca 500Km parcursi cu ea (noua), unde spuneam ca tot se afuma. Cand am dus masina de proba la RK ptr. set motor, am luat jos delcoul respectiv sa nu mi-l buseasca mecanicul din greseala (ca se mai intampla). Am inceput sa curat platina cu pricina cu o carpa inmuiata in alcool. Nu se ducea "afumatura" nici cum. Apoi am luat-o la lampa cu lupa sa vedem ce-i pe acolo. Practic era o zona punctiforma care afara la lumina zilei am zis ca-i o pata de afumatura sau impuscatura, dar de fapt ce credeti ca era. METALUL CURAT AL PLATINEI DAR CARE AVEA UN ALT LUCIU MAI MAT DECAT CEL AL UNEIA NOI. smile.gif M-am bucurat bineinteles, ca nu stiam ce sa mai cred. Deci e bine sa nu tragem concluzii pripite niciodata. sad.gif  excl.gif
*



In legatura cu impuscarea platinilor (de fapt semnalul incarcat de zgomot [dat de murdarirea platinilor] cu care este atacata aprinderea ta).

Ai integrat cumva si circuitul meu de suprimare a zgomotului?
Eventual vre-o varianta mai perfectionata (monostabile retrigerabile)?

Daca vrei te ajut, dar am si eu nevoie de ajutor in sensul ca nu mai am timp liber (depun o munca intensa full-time de reverse-engineering [dezasamblare] si apoi de programare [C]) si in plus nu mai am nici Dacia si nici osciloscop.

Incearca sa obtii o oscilograma a semnalului de comanda dat de platini la delcourile cu probleme in special in regimuri tranzitorii ale motorului accelerare/decelerare astfel ca sa se manifeste problema (cerectorul vacuumatic sa deplaseze platina mobila daca ai cumva acces la un osciloscop digital) si posteaza (sau trimite-mi) rezultatele.

Problema trebuie rezolvata inginereste, adica prin reconditionarea/curatirea semnalului si nu prin modificarea delcourilor sau stergerea periodica cu alcool/benzina/diluant a platinilor.

Treaba se poate face cel mai simplu cu un monostabil retrigerabil (pe perioada de temporizare daca reprimeste comanda reincepe temporizarea), eventual comanda lui realizata cu un alt monostabil [bistabil, ceva mai complex?]).

Problema este urmatoarea:

Cu platina inchisa este posibil ca semnalul sa contina zgomot (frecarea contactelor eventual murdare), dar acest zgomot are o perioada maxima (a componentei de frecventa cea mai joasa) finita si pe care trebuie sa o aflam.
Aceasta perioada trebuie sa fie sigur mai mica decat perioada de temporizare a monostabilului.
Daca aceasta perioada este suficient de mica (in relatie cu intervalul dintre scantei ca sa nu se produca o intarziere majora a momentului aprinderii la turatia maxima), problema s-a rezolvat (speram).

Daca nu este o problema. (de asta trebuie oscilograma semnalului)

Cu platina deschisa sigur nu apare acest zgomot.

Practic se poate spune cu certitudine ca daca semnalul primit de aprindere este HIGH cel putin un interval de timp Delta, atunci platinile (PROBABIL tinzand catre SIGUR odata ce cresterea lui Delta) s-au deschis, daca semnalul primit este LOW (chiar si scurt timp) atunci SIGUR platinile s-au inchis.

Trebuie aflat acel Delta care acopera majoritatea delcourilor, si daca acest Delta este suficient de mic (sa nu produca o intarziere majora la turatia maxima) problema s-a rezolvat.

Cam asta ar fi dupa mine problema.
BLK
ceacu, daca pe mine ma intrebai, schema malvinei e exact cea postata de tine. ma gandesc ca nu e totusi o problema majora daca delcoul este in stare buna, iar daca el nu este in stare buna, decat sa ocolesti problema facand un filtru inaintea malvinei, mai bine repari delcoul, sa ai si avans centrifugal apropiat de curbele ideale. deci mi se pare munca in zadar sa faci o aprindere pentru un delcou (ca practic jocurile difera de la uzura la uzura, asadar frecventele parazitilor vor fi diferite).

am masurat compresia, am la toti cilindri intre 11-11,5. si totusi la relanti are cate o ratare la 2-3 secunde. sa fie cum am banuit eu de mult una sau mai multe supape care mai scapa din cand in cand compresie? ar putea fi de la tacheti (tacheti nu culbutori)? jocul la culbutori a fost reglat, nu de curand, dar atunci nu s-a simtit nici o diferenta in mersul motorului, de aia ma gandesc la supape. am inlocuit atunci si o tija sau 2 ca erau strambe dar tot se balbaie de atunci. pana acum banuiam platina, dar cum nu se mai impusca... raman supapele. voi ce ziceti?

cine vrea CDI multiscanteie il pot ajuta cu realizarea (completa sau partiala), dar asta numai dupa 25 asa cand termin sesiunea.

am primit si niste tevi de aluminiu (parca) care intra la fix pe axul delcoului, urmeaza delco hall, dar acum ca am rezolvat cu platina parca vad ca nu o sa fie mare diferenta (oare?!?!)
ceacu
QUOTE(BLK @ 15 Jun 2006, 09:33)
ceacu, daca pe mine ma intrebai, schema malvinei e exact cea postata de tine. ma gandesc ca nu e totusi o problema majora daca delcoul este in stare buna, iar daca el nu este in stare buna, decat sa ocolesti problema facand un filtru inaintea malvinei, mai bine repari delcoul, sa ai si avans centrifugal apropiat de curbele ideale. deci mi se pare munca in zadar sa faci o aprindere pentru un delcou (ca practic jocurile difera de la uzura la uzura, asadar frecventele parazitilor vor fi diferite).

am masurat compresia, am la toti cilindri intre 11-11,5. si totusi la relanti are cate o ratare la 2-3 secunde. sa fie cum am banuit eu de mult una sau mai multe supape care mai scapa din cand in cand compresie? ar putea fi de la tacheti (tacheti nu culbutori)? jocul la culbutori a fost reglat, nu de curand, dar atunci nu s-a simtit nici o diferenta in mersul motorului, de aia ma gandesc la supape. am inlocuit atunci si o tija sau 2 ca erau strambe dar tot se balbaie de atunci. pana acum banuiam platina, dar cum nu se mai impusca... raman supapele. voi ce ziceti?

cine vrea CDI multiscanteie il pot ajuta cu realizarea (completa sau partiala), dar asta numai dupa 25 asa cand termin sesiunea.

am primit si niste tevi de aluminiu (parca) care intra la fix pe axul delcoului, urmeaza delco hall, dar acum ca am rezolvat cu platina parca vad ca nu o sa fie mare diferenta (oare?!?!)
*



Frecventele parazitilor sunt tipice frecarii platinei mobile fata de cea fixa (corector vacuumatic) frecare afectata si de vibratiile motorului. La delcoul de Dacie (Ducellier) nu se poate remedia problema decat prin filtrare (fara schimbarea principiului de functionare adica fara renuntarea la platini sau fara adaptarea unui delcou Bosch).
BLK
dar totusi, daca delcoul e in stare buna, si platinile nu se impusca airea, schema ta nu ar trebui sa fie ok pentru corectarea parazitilor? ziceai ca la turatii mari e o intarziere de cateva grade avans. mi se pare undeva la limita, ok pentru mers normal, un pic nerecomandat pentru sportivi smile.gif
gotronic
Se pare ca toata lumea are dreptate, dar raman la ideea ca delcoul trebuie sa fie in parametri si atunci ar disparea multe probleme, altfel ar trebui sa facem aprinderi "personalizate". La delcourile ducellier, platina frecandu-se la actionarea vacumaticului, problemele se inmultesc cu uzura generala a delcoului si de aici toate problemele. Balbaiala turometrului deja "anunta" uzuri majore.
mihai1677
Iata schema, cu singura mentiune ca in loc de 16f84a se foloseste 16f628.
Si Q=4MHZ;
Programul este in probe, sa vedem ca lucreaza.
mihai1677
Si o vedere de asamblu:
diaconuliviu
Poze cu montajul facut de mine, in stadiul de aproape gata; astept comanda Vitacom cu PIC si altele. SI, evident, programul de la Mihai si Dodobird.
Am pus si o poza cu o placuta in plus obtinuta prin metoda Press&Peel; intrucit era prima oara cind incercam metoda asta, fierul a fost incins prea tare dar, a iesit.
BLK
press&peel adevarat? sau cu folie? smile.gif incearca fierul cam la jumatea cursei de reglaj temp. incearca sa pui o foaie peste folie sa nu vina fierul direct pe folie. interesant montaj, tastatura pentru ce e?
mihai1677
Din tastatura se programeaza cele 3 curbe de avans disponibile, si se alege inainte de pornirea motorului care curba din cele 3 va fi utilizata.
calinp
Cred ca mai util ar fi sa poata fi schimbate in mers - iti poti da seama mai usor care e mai buna
BLK
hmmm... live tuning smile.gif astept cu nerabdare rezultatele. poate si niste masuratori de avans sa vedem daca chiar functioneaza cum trebuie smile.gif
mihai1677
La aceasta schema ai doua intrari, una de impuls de avans 45 grade, si una intrerupator vacum, care se poate folosi la ridicarea curbei cu x grade declarate inainte, asta daca se foloseste delcoul cu vacumul pe el.
Astept sa vina programul de la compilat si apoi sa vedem testele, si eventualele modificari.
dyogenes
Asta DA! Ar fi poate CEA MAI MARE REALIZARE DACIA CLUB, poate chiar inaintea UIS-ului. As fi si eu foarte interesat de testarea sistemului, asa ca in momentul in care exista si soft-ul, sunt amator.
diaconuliviu
QUOTE(BLK @ 15 Jun 2006, 16:46)
press&peel adevarat? sau cu folie? smile.gif incearca fierul cam la jumatea cursei de reglaj temp. incearca sa pui o foaie peste folie sa nu vina fierul direct pe folie. interesant montaj, tastatura pentru ce e?
*


Ei, de unde P&P adevarat?
Daca stiti cum e folia aia de "laminare" sau "tiplare", folosita la "plastifierea" diverselor documente la cald - e dubla, fata interioara fiind rugoasa si acoperita cu un liant. Ei, folia de retroproiector folosita de mine e oarecum ca o jumatate din acea folie de laminare.
Da, cu fierul la prima treapta (nylon, parca) acel toner nu se desprindea; am exagerat si l-am dus la 3/4 din cursa termostatului. Am pus foaie de hirtie deasupra, dar tot a topit din toner. Am spus, era prima oara si, ca prima oara, nu iese totdeauna cum vrei. blush.gif
mircea-daniel
blink.gif blink.gif blink.gif blink.gif
Mi-a zis mai demult Mihai ca lucreaza la o asemenea aprindere, dar chiar nu credeam ca va fi atat de "star-trek".Super!
BLK
cat timp ai tinut fierul de calcat? s-a topit folia? ca tonnerul nu se topeste, el fiind praf de la bun inceput, nu e ca cerneala, daca il incalzesti el se transfera pe cablaj, dar nu are voie sa se scurga ca cerneala. eu folosesc chiar folii transparente de la APLI parca se numeste firma. sunt lucioase pe ambele parti. ar trebui sa se gaseasca usor. se mai gasesc niste foi, facute pentru imprimanta inkjet, care se imprima tot laser si cu care iese treaba bine. dar aici se vand numai la pachet de 200 de coli si e parca 800.000. n-ar fi mult 4000 pe foaie, dar cred ca o viata nu-mi ajunge sa le folosesc pe toate. o sa incerc.
marius-gabriel
gotronic am testat AT01 si nu e defecta.
in conditii extreme la un curent foarte mare a "supravietuit"! smile.gif
Giurisici Fabian
am gasit niste scheme de aprindere CDI de oltcit asa le-am gasit pe odc
lucianac79
Cu exact una din aia ma chinui si eu, cand m-am apucat de ea nu prea aveam eu cunostinte foarte mari de electronica. De atunci mi-am facut o aprindere electronica din aia cu 2 tranzistori si merg ok, dar tot vreau un CDI. Evident marea mea problema este traf-ul ridicator. L-am intrebat pe cel care a postat schema de traf si mi-a spus ca se poate folosi chiar traful dintr-o sursa de calculator. Chiar azi am cumparat o sursa ATX si am de gand sa cumpar si o sursa AT sa scot traful din ea. Din ce scria omul pe acolo se poate modifica unghiul dwell parca, daca modificai un condensator si o rezistenta. Indata ce termin cu examele si licenta ma apuc din nou de ea. Parca Dyogenes spunea ceva despre cum poti identifica infasurarile necesare. M-am apucat de ea pentru ca are si cablajul deja desenat.

Schema o gasesti aici http://electronice.adbent.ro/index.html, are cablaj si ceva instructiuni.
BLK
s-a postat cu cateva pagini in urma o aprindere CDI sub forma de fisier PDF (acrobat reader). nu are rost sa va chinuiti cu altele pentru ca asta e de top. in pdf gasiti si detalii despre cum se bobineaza traful si tot felul de alte detalii, in engleza dar daca e ceva intrebati. pot sa va ajut si la realizare, fizic, fie partial (piese, cablaj, traful pe care sa bobinati), fie toata aprinderea.

este un CDI multiscanteie, la fiecare comanda a platinii da de la maxim 6 la minim 1 scanteie (asta pe la 15000 rpm). 300V pe primarul bobinei, circuite specializate pentru ridicator, in fine, o schema gandita mult si trecuta prin multe filtre.
lucianac79
La schema pe care a postat-o Fabian eu am toate piesele, si are si cablajul gata desenat si dispunerea pieselor. In principu nu poti sa gresesti. Numai ca eu nu am inteles ce fel de traf trebuie, pana cand a postat Dyogenes aprinderea lui, aia de la pagina 30 si ceva. Chiar ieri am cumparat o sursa Atx si azi sper sa cumpar si una AT, specific din nou ca omul a proiectat cablajul ca sa mearga cu traful luat direct din sursa. Momentan pe mine nu ma intereseaza multiscanteia. Dar sper ca cei mai mari ca mine in electronica i-mi vor da o opinie despre cat de buna este schema.
dyogenes
Mai baieti, omu ala nu sunt eu! Traful de la CDI-ul meu e intr-adevar din sursa de calculator, dar TREBUIE REBOBINAT!. Da, cablajul imprimat e facut astfel incat sa incapa acolo traful, dar nu se pune asa cum il scoti din sursa ATX. Se bobineaza cu 30 spire in primar si vreo 350 in secundar.
ct03nut
salut..

eu am o aprindere electronica tip AE-01-M , de calitate se pare (dupa spusele tuturor) dar am un singur inconvenient...in a 3.a la 80...90 da semne exact ca la masinile pe injectie cand li se taie motorina/benzina , merge in suturi pana scade turatia sau trec in alta treapta superioara


s-a mai intamplat cuiva asa ? ce naiba sa ii fac..mi-e ca o dau jos. am schimbat bujii tot..
Gaba
@dyogenes ti-am urmat sfatul... si am mers la dezmembrari am luat un alt delcou fara joc... curatat reglat... pus sus....
partea buna... scapat de niste rateuri ce le dadea ... indiferent de cit reglam avansul si carburatia...
partea proasta.... cred ca zboara platina pe ax... ca nu mai trec de 3500 de rotatii fara sa se chinue... (cu alalalt... ajungeam pana la 4000 ) smile.gif
la general... nu ma deranjeaza... rareori merg peste 3200 de rot/min .... si oricum mi-o venit si mie senzorii hall... si ma apuc de treaba...
o intrebare... traful ce il am eu din sursa e cu ferita(nu am vazut si din elementul E am rupt un L) merge acelasi tip de bobinaj ca si pe cel cu fier? e problema daca i rupt un element? sau nu conteaza dupa ce il fixez...?

@diaconuliviu la delcou cele doua arcuri de la greutati trebuie sa "intre in functiune" amandoua de odata? la mine arcul cel mic intra de la inceput... iar cel lung abia pe sfarsitul cursei... (nu are joc da nu sunt sigur daca functioneaza corect smile.gif )
BLK
la 1300 arcurile sunt identice
la 1400 si 1600 e unul mai scurt si probabil mai tare si unul mai lung care intra mai tarziu.

la 1300 e o dreapta graficul avansului. la 1400 si 1600 e o linie franta.

e posibil ca delcoul de la dezmembrari sa fie pentru alt tip de motor calibrat. incearca sa dai avansul static un pic mai mare sa vezi daca urca mai sus.

ct03nut ar putea fi aprinderea care rateaza scantei la regimuri inalte de turatie. ai condensator pe platina? incearca cu el scos.

dyogenes, totusi, traful ala din sursa de calculator nu coboara din 220 in 12V? ar putea merge pus invers in schema aia, nu? acum depinde si cat de groasa e sarma, dar o sursa are ceva putere pe 12V, ma gandesc ca nu e asa rau. singurul lucru nasol e ca difera frecventa ridicatorului, la surse nu stiu cat e, are cineva idee?
lucianac79
QUOTE(ceacu @ 18 Mar 2006, 12:56)
Daca transformatorul e problema, de ce nu a-ti urmarit ideea de a folosi unul dintr-o  sursa in comutatie de calculator (evident una stricata in alta parte), dar dupa ce am vazut cap_dis_ignit Post #940, am realizat ca trebuie unul cu 2 infasurari secundare (ce dadeau 12V) simetrice care este mai greu de gasit (initial trebuiea ca sursa sa fi dat 12V simetric si la aceeasi putere [nu e cazul cu sursele de calculator care au putere diferita pe cele 2 alimentari cu 12V]).

Credeti-ma, puterea acelui transformator este ultra-multisuficienta pentru o aprindere CDI normala (chiar e prea mare adica transformatorul e prea mare ca si gabarit), din o asemenea sursa se pot salva relativ multe piese utile (dupa o masurare prealabila), si cred ca este si relativ usor de gasit (o sursa de calculator defecta).

Se foloseste infasurarea de 12V de putere si cea de 300V (care era pe partea de retea) celelalte ramanand nefolosite (in gol). Problema ramane la identificarea frecventei la care a operat respectiva sursa (dupa reteaua RC de la integratul de comanda) si a tipului respectivei sursa (forward sau flyback) din modul de conectare a diodelor redresoare din secundar (forward are si o inductanta de filtrare pe linia de 12V de putere si o dioda de recuperare [flywheel] intre 12V si masa inainte de respectiva inductanta si dupa dioda de redresare [doar daca nu este cu primarul implicit si secundarul dublu adica foward push-pull, caz in care transformatorul este bun si pentru cap_dis_ignit]).

Se mai pot recupera dioda (diodele) din reteaua (retelele) RCD (snubber) din drena(ele) tranzistorului(arelor) de comanda, daca exista, (nu apare la push-pull) pentru redresarea tensiunii de 300V.

Problema este imposibilitatea reproductibilitatii (avand in vedere ca fiecare va pune mana pe cate o alta sursa [cu alti parametrii si mod de functionare]).

Daca va apucati sa demontati deja (sursa de calculator stricata), luati schema de legaturi a transformatorului in montaj (cu diodele redresoare [sensul lor], tranzistorul (tranzistoarele de comanda]) ca sa putem (va ajut) sa stabilim fazele infasurarilor [e important! cu exceptia versiunii in contratimp]).


*




Sorry Dyogenes, traiam cu impresia ca tu ai spus ca s-ar putea folosi traful direct din sursa, de fapt era Ceacu. Eu nu am spus nicaieri ca schema i-ti apartine. Din ce scria persoana de la care eu am schema (schema si detaliile de construire se gasesc pe linkul dat de mine mai sus), aceasta a fost prima data postata de inginer Marian Blejan in Electronica Aplicata.
Liviu-Ioan
Are cineva vreo parere despre aceasta?
diaconuliviu
QUOTE(BLK @ 18 Jun 2006, 18:02)
la 1300 arcurile sunt identice
la 1400 si 1600 e unul mai scurt si probabil mai tare si unul mai lung care intra mai tarziu.

l[...]

Atentie! La 1300 arcurile de regula intra in actiune deodata, graficul fiind intr-adevar o dreapta. Dar, arcurile pot fi diferite - unul cu ocheti rotunzi, altul cu un ochet "fanta", mai lung. Asta ca cei de la fabrica sa nu se complice cu arcurile..
dyogenes
Gaba, si eu am rupt un brat al E-ului si l-am lipit cu Picatura. Merge fara probleme. Vad ca dupa rigidizarea trafului cu Prenadez, nu s-a stricat. Nici la mine arcurile nu sunt egale. Unul e tensionat de la inceput, al doilea intra in actiune mai tarziu. S-ar putea sa ai zbor de platini, depinde de arcul platinii mobile si de greutatea platinii mobile (inertie). Ce senzori? TLE4905? Astia merg foarte bine. Eu am mai incercat si cu alti senzori straini, dar au histerezis destul de mare. TLE-urile sunt bune, si merg si intemperatura foarte bine.
Eu nu am incercat cu traful de ferita asa cum l-am luat din sursa, asa ca nu ma pronunt. teoretic ar trebui sa mearga.
diaconuliviu
Eu recomand alt miez, mai ales pentru CDI. Daca era pentru un oscilator oarecare, mergea si lipit, dar asa.. A, ca sa scoti miezul usor, fierbi traful sa se inmoaie rasina ai de pe el. Cind impingi in miez, impingi in partea din "mosor", nu tragi de apripile "E", ca se rupe.

Dyogenes, am testat cu un manomeru 0-10 BAR! cu acul pus pe la gradatia 6 bar depresiunea in galerie, ai dreptate, la 4000 scade pe la 400 mbar, la relanti e pe la 500-600 mbar, iar scaderi mari sint doar la accelerare brusca.
Valorile sint "cit de precis poate fi un manometru de 10 bar montat ca depresometru", ideea era de variatia valorilor.
dyogenes
Si eu am mai pus depresometrul meu ieri pe o Dacie 1300 a unui prieten, tot asaarata. Ideea e ce zice teoria? Cum ar trebui sa fie? cat ar trebui sa fie variatia de presiune cu turatia. Ca o variatie de 100 mmHg nu prea "se simte" la capsula vacuumatica, oricat de moale ar fi arcul. Va sta practic aproape tot timpul pe avans vacuumatic maxim (ceea ce se si intampla la mine)
Dar Liviu, cred ca nu mai are importanta foarte mare pentru noi, in ideea ca aprinderea cu PIC va deveni functionala in curand. A-propos... s-a mai facut ceva in acest sens?
Gaba
@dyogenes senzori sunt tle 4905 tot de la alprod... o intrebare.... tu electronica pentru tle (4093+cele citeva piese ce se mai monteaza) le ti in delcou?nu sunt probleme de temperatura asa? sau e inafara lui... (am inteles ca unii au legat senzorul cu un cablu audio de cd-rom ... nu apar interferente?)
legat de vacumetru... nu imai usor sa folositi direct capsula vacumatica de pe delcou? iar capatul sa il legati la un potentiometru? eventual cu un sistem de amplivicare... cum era reglajul la radiourile mai vechi gen pescarus...? (imi dau si eu cu parerea...) smile.gif
@diaconuliviu de prindeam si eu faza cu fiertu mai repede wink.gif scapam ieftin ... oricum surse at mai am... smile.gif
am vazut ca si tu folosesti ceva sistem cu senzor hall dar parca ai renuntat complect la platina... nu ai avut surprize cu ia? ce senzor folosesti?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.