Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Aprindere electronica
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Imbunatatiri - Dacia Clasic
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172
schumi_86
Este nou turometrul,era sigilat. Am atașat poze cu el.
Bobina de inducție este cea normala de Dacie.
Prima data l-am legat la firele pe care le aveam in mașină din bord și anume +contact, un minus și minusul de la bobina. Când am dat sa pornesc nu mai pornea cu turometrul legat asa, iar apoi am incercat cu alimentarea de pe baterie și cel verde la minus bobina, tot nu a mers.
Apoi am incercat conectarea firului verde pe șurubul acela mic de la delcou dar degeaba,nu a mers.
Pe schema lui apare și firul portocaliu care acționează ca dimmer in momentul în care se aprind pozitiile,nu cred sa aibă vreo influenta acesta.
Astăzi voi încerca pe masina unui prieten care are sistemul clasic.
Mulțumesc
schumi_86
Revin cu un up-date, am probat turometrul pe 3 masini diferite,la fel face,nu merge.
In momentul in care conectez plusul si minusul acul turometrului se duce spre maxim.
Dupa ce conectez si minusul pe bobina revine la 0 dar nu functioneaza.
dstdan
Du-l inapoi de unde l-ai luat, aratale, garantie, poate e defect, , schena e buna, procedura ta e dupa schema, nu stim ce sa zicem, ori aparatul ori masina nu respecta anumiti parametri electrici. Imi pare rau. sad.gif
sobolan
sa fiu al naibii daca n-am avut o baba de dacie din 78 care nu se inneca cu vapori niciodata....nu-mi explic.....cea din semnatura sa cam impiedica vara dac-o pornesc dupa vreo 10 minute dry.gif ....eu vred ca e ceva gresit la galerii la unele dacii mai ales pe partea de admisie....
gotronic
Nu, Benzina de acum are alta compozitie (si alti aditivi). Mai mult alcool din cate am inteles, asta se evapora repede si de aia se "ineaca".
neaghi
Buna ziua.Am citeva intrebari pt, d-nul Olaru.

Detin de citiva ani 5-6 cred, o aprindere Gotronic cu senzor.Sunt foarte multumit de felul in care functioneaza, si indiferent de problemele ce le-am mai avut la masina , niciodata nu a fost si nici n-am dat vina pe aprinderea electronica.

Masina este un Audi 100, 1977,1,6/benzina/4 trepte, carburator Zenith B2B, ulterior schimbat cu Weber 32/36, pe motiv de simplitate in reglaje si fiabilitate.De asemenea am schimbat si cutia din 4 in 5.Releul de incarcare inclus in alternator, probabil cu 3 fire.Singura figura ce mi-a facut-o, mi-am facut-o de fapt singur, pt. ca schimbind toate becurile cu led-uri, inclusiv martorul luminos de la incarcare, am avut surpriza sa vad ca ba incarca , ba nu incarca..pina am realizat ca de fapt excitatia releului se face prin acel bec..si am rezolvat-o cu o rezistenta in paralel cu led-ul..

Problemele sunt doua sa zicem.Am realizat destul de tirziu ca bobina de inductie e alimentata in mod normal cu 7-8V, si numai la pornire cu 12V, avind un conductor care pina la urma e o rezistenta cuplat in demaror.

Aprinderea a ramas cuplata pe bobina, deci s-a alimentata si ea tot timpul la cei 7-8 V cit ramine dupa pornirea motorului.

Acum cind am realizat asta smile.gif , ma intreb, care e cistigul, daca este, daca voi alimenta aprinderea cu 12 V ? Mentionez ca la inceput am facut experiente cu 12 V direct pe bobina, implicit pe aprindere, si cum la relanti n-am sezizat absolut nici o diferenta am lasat montajul original.Acum ma gindesc ca poate totusi daca ar fi fost aprinderea la 12 V, ar fi contat poate la mersul cu viteza ridicata, si acum ajung la adevarata problema...la pornirea la cald, respectiv la contracararea fenomenului vapour-lock.
Mentionez ca la reparartia motorului , am pus si un dispozitiv "separator de vapori" pe tur, si pornirea e mai usoara, dar nu se compara cu pornirea la rece care e instant...
Asta fiind o intrebare,A doua legat de asta ar fi, poate o aprindere tip CDI, sa faca o diferenta majora, la problema asta ? vapour lock ?
Si ultima smile.gif, am vazut cautind pe Google aprindere CDI verde care nu e listata pe site-ul propriu..acest lucru facindu-ma sa va citesc toate cele 80 de pagini cu postari..in ideea ca poate gasesc informatii relevante..E disponibila la acest moment o aprindere mai performanta, gen CDI, programabila..?

Precizez ca am incercat deja rutarea conductei cu benzina si am citit despre diverse metode de combatere a avapour lock-ului asta..nu prea-mi suride ideea apasatului acc, ca oricum nu porneste ca la rece..

gotronic
Va salut,

Sincer sa fiu ma mir cum de v-a mers aprinderea cu senzor la 6..7 V atata vreme, tinand cont ca mai cade ceva tensiune si pe contactul de la cheie. Aici ma refer doar la alimentarea interfetii aprinderii electronice. In timpul functionarii, acea rezistenta trebuie sa ramana in circuit deoarece bobina de inductie are cca 1,5...1,8 ohmi sau mai putin. Daca ati lasa-o pe direct tot timpul "ar lua foc", atat aprinderea cat si bobina de inductie. Pentru pornire este ok o scanteie cu energie mai mare, doar pe perioada cat demarorul este actionat, deoarece si tensiunea pe acumulator scade in acest moment. Ulterior creste la cca 14,2V.

Referitor la acel CDI 01, nu este pentru auto, este pentru scutere cu magnetou, are si schema de montaj desenata pe CDI. Site-ul este neterminat de la inceput si incomplet, o sa fie poate refacut. Am incercat cu inca o firma care mi-a luat avansul, aproape terminase si a dat faliment. Nu am mai vazut nici banii.

Referitor la un CDI/12V, avem facute cateva variante, dar nu sunt definitivate pentru comercializare. (scump dm'le, scump) Asta efectiv m-a demoralizat si am abandonat. Toata lumea vrea pret de chinez si calitate japoneza. (fara jena). Mi se spune ca in Bucuresti sunt la engro-urile de chinezi CDI/12V si curbe de avans cu pretul de 9..10 lei bucata chiar si 7 lei daca iei mai multe. "Problema" zic oamenii ca nu sunt fiabile (la ATV-uri le monteaza), daca acelerezi un pic mai tare se strica. Au zis ca isi cumpara o plasa de cdi-uri si merg cu ele pe munte. Cand se strica schimba cu alta. Asta este, sa schimbe pana le-o veni acru. Ca i-am rugat sa-mi trimita si mie una doua, sa vad ce curbe de avans au si poate reusesc sa le fiabilizez. (ca la pretul asta doar ambalajul si conexiunile poti sa le faci) "Nu au mai avut timp sa mearga pe la engros-uri" au zis. Nu stiu ce sa cred despre astfel de oameni si nici nu stiu daca sunt cdi-urile alea pe undeva la vanzare. Nu de alta, dar am avut solicitari foarte mari la aprinderi cu senzor pentru tensiunea de 6V. Am zis ca daca se aduna mai multe comenzi, cat sa fie rentabil sa proiectez si sa fac la un pret cat de cat decent, ma apuc si fac. Cati credeti ca au cumparat ? (dupa ce le-am trimis emailuri) Maxim 40 bucati, cu tot cu cei din extern.

La fel si cu programabila (atat cdi cat si tci), am inceput-o cu mai multi IT-sti, dar nu am definitivat-o cu nici unul. Marea majoritate modifica softurile de afara, nu incep de la zero ceva. Unul singur (firma) a zis ca o face, dar cand a fost vorba de pret, am renuntat eu.

La ora actuala, lucrez cu cineva la un cdi programabil, dar este greu din cateva puncte de vedere. Unul ar fi timpul celui care face softul, si al doilea nu se prea pricepe la motoare si nu prea avem timp sa ne "intalnim". Am crezut ca acum in vacanta (el lucrand in invatamant) o sa aiba timp, dar se pare ca nu, il vad pe facebook prin diverse locuri exotice, asa ca nu-l mai intreb nimic.
neaghi
Ei nici chiar asa..smile.gif intre 7 si 8V nu chiar 6..Si cred ca a ramas asa pentru ca mi-a venit comod sa alimentez aprinderea direct de pe bobina.

Totusi tinind cont ca n-am avut nici un fel de problema din cauza asta (si cred ca au fost situatii cind am scos bateria cu motorul pornit..si nici atunci nu s-a intimplat nimic) credeti ca ar aparea avantaje clare daca as alimenta aprinderea la 12 V ?

Masina o am din '93 cind faceam piata, si de la bun inceput a avut acest comportament, respectiv porniri ultrausoare la rece, si foarte greoaie la cald.Deci si cu carburatorul original si cu asta Weber.Si cu aprinderea cu platina si cu aprinderea electronica , nici o diferenta din punctul asta de vedere.

Presupun ca daca dupa pornire mersul motorului e normal, bobina de inductie Bosch chiar daca la anul va face 40 de ani, iese din discutie ca ar fi defecta, ca se supraincalzeste si deaia nu porneste la cald.

Am vazut ca se propun ca solutii montarea unei pompe in rezervor, a unui circuit de retur si relocarea traseului de tur, ca metoda de contracarare a fenomenului, si deja m-am gindit si eu la anumite metode, deocamdata doar am rerutat traseul, si inca n-am testat sa vad ce efecta are.

Eu cam asta as fi vrut sa-mi spuneti, daca stiti cumva daca o aprindere CDI rezolva problema asta sau nu, pretul fiind oarecum irelevant.Altfel nu are rost sa fac schimbarea.

Si ca sa intregesc tabloul..
Deci aprinderea alimentata cu bobina la 7-8 V, pipa de la delcou cu rezistenta, dar ce stiam eu ce e aia..smile.gif la vremea respectiva acum multi ani cind am vazut ca e "intrerupta" i-am tras o punte..deci rezistenta 0, fisele de la bujii originale, sirma de Cu, rezistenta 0, dar, ca trebuia sa fie si un dar..conectorii ce vin pe bujii, originali, un plastic maro parca, sunt intrerupti. Adica cu aparatul pe 200k arata 0.Si totusi merge asa cum va spuneam.Cred ca trebuiau sa aiba cam 5-10k si s-au intrrupt de tot, si nici nu se pot repara, in partea spre fisa este ca un fel de surub ce se infileteaza in cablu, daca era alt sistem as fi incercat sa le gauresc cumva sa refac legatura.
Insa le-am si schimbat cu alte modele cu rezistenta 0, (de Dacia)si n-am observat absolut nici o modificare in mersul motorului, asa ca am renuntat la alea, si am revenit la cele originale (MTA Italy).Si daca tot am citit cele 80 de pagini cu postari...smile.gif am vazut si diferenta dintre bujii, respectiv pt carburator/injectie, si am constatat ca acum am una pt.carburatie si 3 pt injectie..aia una fiind antica, toate Bosh, poate o sa incerc Equiem, am vazut ca le laudati smile.gif

Am mai patit o chestie, pentru care nu e de vina aprinderea dar e cumva legata, respectiv dupa ce am schimbat carburatorul, am vazut ca la pornire face ca si cind ar avea avansul exagerat de mare, adica electromotorul invirte sacadat si trebuie sa-l dau inapoi.
Daca porneste merge normal, si daca se incalzeste repornirea e usoara.In schimb a doua zi face la fel, de trebuie sa tot reduc din avans.Ziua urmatoare se repeta faza.Ajung pina la urma la o pozitie in care merge fara probleme, dar e departe de unde ar trebui sa fie.Din cauza asta am schimbat si bateria , am zis ca nu duce..E un simptom ca de ulei gros, dar nu e cazul fiind cald si uleiul 15w40 Liqui Molly.
Cum face acum, si cum facea inainte de modificari cind dadeam avansul prea mare e o diferenta clara, fiindca inainte cu avansul mare se bilbiia la repornire si dupa ce se incalzea, deci se vedea din start ca e prea mare, pe cind acuma nu.

Reglat la 3000 ture, turatie maxima mers perfect, a doua zi nu mai porneste decit daca dau avansul inapoi.

Nu stiu daca ar putea avea o influenta contragreutatile (arcurile) din delcou, mentionez ca am capsula vacumatica cu avans si retard, carburatorul schimbat , motorul facut..deci multe modificari facute simultan si nu stiu pe ce sa dau vina smile.gif

Am testat si cu vacuumurile scoase, nici o schimbare.Am demontat azi delcoul, un arc, cel gros nu e fixat ferm, "balangane" sa zic asa, dar spira linga spira, cel subtire e fixat ferm, dar cind l-am dat jos a ramas cu spatiu intre spire si pare foarte slab.Cum n-am vazut niciodata unul bun, nu stiu daca asa trebuie sa fie sau nu.Presupun totusi ca ar fi trebuit sa fie spira linga spira cind e in nemontat.Variante nu prea sunt, un delcou nou e prohibitiv, unul SH, probabil are acelasi arc slabit.Asta e cel mai chinuit pt ca "merge" in majoritatea timpului, cel gros numai in turatii extreme..asa am dedus eu..

M-am gindit si la acea fazare, sa nu dea scinteia intre ploturi, la prima vedere parca e ok, dar presupun ca daca ar fi asa chestia asta ar influenta si mersul normal, nu numai pornirea.

Electromotorul are periile schimbate, colectorul curatat, iese si el din ecuatie in problema asta, cu acea ocazie mi-am dat si eu seama de ce bobina lui are 2 fire subtiri si nu unul singur cum am vazut la majoritatea smile.gif.

Trebuie sa mai spun ca totusi eu niciodata nu am auzit cum "bate avansul" asa ca n-am nici un reper sa zic asa, de unde sa-mi dau seama ca e mare sau nu.Si parca n-as crede ca in atitia ani niciodata nu a fost mai mare decit trebuia..adica sa-l fi reglat eu perfect de fiecare data..smile.gif
Si nici acum, daca porneste asa chinuit cum spun, ca si cind n-as avea baterie...si merg la drum , nu se aude nimic..

Inainte sa refac motorul se auzea, dar la relanti ca un fel de diesel subtil, am presupus ca o fi de la pastilele ce regleaza supapapele, le-am schimbat si acum nu se mai aude.

Ca o gluma adevarata, referitor la pornirea instant la rece, mai demult am remarcat ca alte masini invirteau putin pina sa porneasca, comparativ cu a mea care n-aveai timp sa-i auzi demarorul.Ok, si cumva am auzit eu ca nu e bine asa, ca nu se unge bine motorul...asa ca am cautat diverse motive de a ingreuna pornirea.smile.gif).sa n-o mai ia chiar la prima cheie...parca am mutat un dinte doi la distributie, roata ce actioneaza delcoul, ocazie cu care am vazut ca la mine ordinea de aprindere nu era 1342 ci 4..smile.gif, si bineinteles ca n-am rezolvat nimic, tot asa a trebuit sa ramina.
maho
QUOTE(neaghi @ 13 Aug 2016, 21:02)
porniri ultrausoare la rece, si foarte greoaie la cald.Deci si cu carburatorul original si cu asta Weber.Si cu aprinderea cu platina si cu aprinderea electronica , nici o diferenta din punctul asta de vedere.
...
Eu cam asta as fi vrut sa-mi spuneti, daca stiti cumva daca o aprindere CDI rezolva problema asta sau nu, pretul fiind oarecum irelevant.Altfel nu are rost sa fac schimbarea.
...
Am mai patit o chestie, pentru care nu e de vina aprinderea dar e cumva legata, respectiv dupa ce am schimbat carburatorul, am vazut ca la pornire face ca si cind ar avea avansul exagerat de mare, adica electromotorul invirte sacadat si trebuie sa-l dau inapoi.
Daca porneste merge normal, si daca se incalzeste repornirea e usoara.In schimb a doua zi face la fel, de trebuie sa tot reduc din avans.Ziua urmatoare se repeta faza.Ajung pina la urma la o pozitie in care merge fara probleme, dar e departe de unde ar trebui sa fie.

Scuze ca ma bag in discutie, dar "vapour lock" e o problema de alimentare, nu de aprindere, deci cu/fara aprindere electronica e tot aia.
In a doua problema, toate reglajele se fac (preferabil) la cald.
neaghi
Ideea/intrebarea era ca poate o scinteie mai puternica, reuseste sa aprinda acel amestec superimbogatit.Ar fi cea mai simpla si comoda solutie.
BLUE R 19
Pai daca sunt vapori...este saracit, s-a vaporizat benzina in amonte si motorul trage tot vapori...de fapt sunt numai vapori si aer lipsa.
Ai pata calda la carburator sau flansa izolanta, vreun scut izolator ceva ?
gotronic
QUOTE(neaghi @ 13 Aug 2016, 21:07)
Ideea/intrebarea  era ca poate o scinteie mai puternica, reuseste sa aprinda acel amestec superimbogatit.Ar fi cea mai simpla si comoda solutie.
*



Nu stiu daca o scanteie mai puternica rezolva aceasta problema, (daca as fi "excroc" as zice da si as lua banii la oameni), dar nu este cea mai simpla metoda de rezolvare. Rezolvarea "naturala", am mai scris pe aici (ca si eu am avut Oltcit, si ala era mai al naibii de pornit si pus la punct cu al sau dublu corp), este APASAREA clapetei de acceleratie cand dam la demaror.(pana la fund daca este nevoie, fiecare masina cu "naravul" ei). Astfel intra mai mult aer si porneste la fel de bine. Garantat, asa faceam si eu. smile.gif Este bine ca apasarea sa nu fie prea brusca sa nu intre pompa de spritz in functiune prea tare.
BLUE R 19
QUOTE(gotronic @ 14 Aug 2016, 01:16)
Rezolvarea "naturala", am mai scris pe aici (ca si eu am avut Oltcit, si ala era mai al naibii de pornit si pus la punct cu al sau dublu corp), este APASAREA clapetei de acceleratie cand dam la demaror.(pana la fund daca este nevoie, fiecare masina cu "naravul" ei). Astfel intra mai mult aer si porneste la fel de bine. Garantat, asa faceam si eu. smile.gif  Este bine ca apasarea sa nu fie prea brusca sa nu intre pompa de spritz in functiune prea tare.
*



Mai exact : apasarea si mentinerea apasarii la maxim pana porneste, astfel se elimina vaporii (sunt aspirati) si ajunge la rand amestecul normal - atunci va porni.
neaghi
QUOTE(BLUE R 19 @ 14 Aug 2016, 00:01)
Pai daca sunt vapori...este saracit, s-a vaporizat benzina in amonte si motorul trage tot vapori...de fapt sunt numai vapori si aer lipsa.
Ai pata calda la carburator sau flansa izolanta, vreun scut izolator ceva ?
*



Nu stiu daca e saracit, in cazul asta ar fi pornit cu un sprit, si poate nici benzina nu-i ci adaosurile alea etanol si ce mai este, ca alea se evapora mai repede.

La mine admisia e deasupra evacuarii, prin admisie trece lichid, are o garnitura de cauciuc cam de 20-25 mm, si nici o alta izolatie termica( cum e tabla aia cu azbest la Dacia ).Ba mai vine caldura si in socul automat, si mai sta si filtru de aer ca o palarie pe carburator si nu-l lasa sa se raceasca.

Tot metoda acceleratiei o folosesc si eu, dar tot nu porneste cum trebuie.

Problema e ca nici nu stiu sigur ce se intimpla acolo.Se incalzeste benzina in furtun/uri, in pompa mecanica, sau numai in CNC?pe net am vazut tot felul se situatii si asa zise rezovari...De exemplu, nu inteleg cum poate ajuta o conducta/teu sau filtru cu retur, daca benzina fierbe in CNC?Ca teu dintotdeauna am avut , si numai acum de cind am pus acel separator de vapori s-a mai ameliorat situatia cit de cit.

Ma gindesc ca cele mai realiste solutii dar si complicate ar fi, prima sa montez un furtun in gitul carburatorului o electrovalva si un miniaspirator..actionat manual de la un micro sau automat cu senzor de temperatura sa traga vaporii care probabil vor mirosi deosebit de suav..smile.gif sau alta, sa dau o gaura in CNC, si printr-o diuza calibrata sa fac un circuit al benzinei si asa nu se va mai incalzi exagerat.Ramine problema calibrarii, sa fie suficient de mare incit sa produca o circulatie care sa aiba efect, si suficient de mica, ca sa nu perturbe funtionarea carburatorului..

Era mai simplu cu o aprindere nu ?smile.gif Poate cineva din cei care au avut pe masini asa ceva, totusi au experimentat si situatia asta si poate sa ne spuna daca ar fi o rezolvare sau nu.
BLUE R 19
QUOTE(neaghi @ 14 Aug 2016, 04:16)
Era mai simplu cu o aprindere nu ?smile.gif Poate cineva din cei care au avut pe masini asa ceva, totusi au experimentat si situatia asta  si poate sa ne spuna daca ar fi o rezolvare sau nu.
*



Era, insa nu ai ce sa aprinzi (poate ajuta putin la sfarsitul etapei de eliminare a vaporilor), sunt doar vapori de benzina fara aer, doar eliminarea lor cat mai rapida sau preventia - impiedicarea, reducerea fenomenului. Ai carburator weber, sa-i montezi pata calda si racordata la circuit, eventual si un scut sub carburator.

Frumos motor tongue.gif , longitudinal, filtru clasic, metalic...
gotronic
Din cate stiu eu nici benzinele nu mai sunt ca odinioara, au alte compozitii care sunt mult mai volatile, de aceea marea majoritate a rezervoarelor sunt etanse si au un fel de "condensor", imi scapa acum denumirea exacta. (la cele pe injectie vreau sa spun)
Ov
canistra de carbon activ
jkf
Buna seara, am montat aprinderea electronica impreuna cu senzorul 011, pentru a porni motorul a trebuit sa rotesc delcoul pana cand capsula de vacum a indoit (incalecat) fisa de la a doua bujie dinspre baterie si se acceleraza in suturi, fara senzor, motorul merge perfect si capsula de vacum, ca reper pentru avans, este in pozitie ca la oricare alta dacie, ce credeti ca are motorul meu ? Fisele sunt Tesla (noi), bobina Doduco (noua), bujiile Brisk (noi), alternator de Matiz (incarca 14,5 v), set motor nou, chiulasa planata, avans vacumatic foarte mic, nu ma intereseaza economia de benzina, distanta la senzor am pus de 0,6 mm, bujiile le-am pus la 0,9 mm si aproape ca am pornit motorul invers, le-am schimbat cu unele sinterom si tot asa a facut, am refacut la 0,7 mm si pornea dar mergea in suturi, in final am lasat doar aprinderea electronica.
gotronic
Bine ca nu ati rotit pana sa"indoiti" bujia, ca era mai grav. smile.gif

Delcoul trebuie rotit in partea cealalta (in sens invers acelor de ceasornic) cca 20 grade fata de pozitia cu platina. Asta din cauza ca senzorul "citeste" spre varful camei nu la baza camei cum face platina.
LE
Reglati avansul static la semnul de pe volanta cum scrie in prospect. In jurul acestei valori reglati stanga/dreapta delcoul cateva grade unde merge mai bine. In mod normal, daca se regleaza avansul static, ar trebui si cel dinamic sa fie bun, dar dupa un numar de Km sau modificari la motor nu mai corespunde. In plus delcourile de "Dacie" sunt de 4 sau 5 tipuri.(curbe dinamice diferite atat centrifugale cat si vacumatice): Dacia 1100, D 1300, D1310 (1400), si cred ca doua pentru Dacia 1600cc.

Le Le edit.
De unde ati luat aprinderea ?
jkf
Este vreo problema pentru senzor daca anulez avansul vacumatic ? Vreau sa scot cat mai multa putere din acest motor, masina este reconditionata (tabla si motor) si circul cu dansa numai in weekend.
gotronic
Nu este nici o problema, doar senzorul sa fie in aceeasi pozitie in care era si cu vacumaticul. Conteaza pozitia senzorului stanga/dreapta fata de cum a fost proiectat sa citeasca cama. Altfel iese din plaja de citire. In mod normal roata aia dintata a vacumaticului trebuie sa fie la dintele nr.2 din cate imi aduc aminte. Daca delcoul este modificat (sa aiba cursa mai lunga la vacumatic ), este posibil sa iasa din zona activa. Spun asta ca pe vremuri multi mareau cursa avansului vacumatic, pentru "raspunsuri mai rapide la acceleratii" sau ceva de genul asta.
jkf
Am masurat fisele Tesla siliconate si au 5.5 kohmi smile.gif)) Am cumparat fise Urziceni si au intre 1,6 - 2,4 kohmi pentru ca au lungimi diferite, centralul este cel mai lung, are 2,4 kohmi, 2 lungi care au 2,2 kohmi si 2 mai scurte care au 1,8 kohmi, inca nu am mai pus senzorul pentru ca am alte probleme, cu si fara aprindere, turometrul merge defectuos rau de tot, am schimbat 3 ceasuri de turometru si 2 bobine, una doduco cu 3,5 ohmi la bornele + si - si una de wartburg 1.4 de 3 ohmi si turometrul merge defectuos dar diferit cu ambele bobine, la relanti nu se misca deloc acul lui, daca accelerez la jumate se duce la 2000, se da peste cap si revine la 0 si tot asa. Am tras fire de + si - groase (de sudura), am cositorit toti papucii de pe la motor, am 12 v la bobina si la baterie 12,2 cu motorul oprit, am pus condensatorul de la delcou pe minusul la bobina si turometrul indica la relanti, dar daca accelerez se duce aleator. Cu aprinderea electronica, fara sa pun senzorul, masina fuge de rupe, se accelereaza instantaneu, am anulat si avansul vacumatic. Nu am incercat sa scot cureaua de alternator, este posibil ca alternatorul (de Matiz) sa bage paraziti ?
gotronic
Are condensator de deparazitare? (alternatorul de Matiz) Nu am inteles , ai 12V la bobina cu motorul pornit si 12,2v cu motorul oprit? tensiunea la +bobina de inductie trebuie masurata cu platina inchisa (cu sarcina) si contactul pus. Bobina de inductie trebuie masurata si in secundar, sa nu fie intrerupt sau cu spire in scurtcircuit.

LE.
Trage un fir direct de la baterie si alimenteaza bobina de inductie sa vezi daca mai face.(doar de proba). Poate este ceva in instalatia masinii. Asa pus pe direct iti dai seama daca este de la bobina, condensator, fise, aprindere sau senzor.
jkf
Am 12 v la + bobina si 12.2 v la baterie cu motorul oprit, fara sa tin cont daca platina este pe cama sau nu, alternatorul de matiz nu l-am desfacut niciodata, am avut alternator de dacie pana acum 1 an, fara condensator si turometrul mergea perfect (doar daca acceleram la maxim se dadea peste cap), am pus fir gros de la baterie + la + bobina si de la baterie - la carcasa bobina si degeaba.
gotronic
Carcasa bobinei de inductie nu conteaza daca este conectata la minus. Infasurarile nu sunt conectate la carcasa sau minus. Masurarea tensiunii pe bobina trebuie facuta cu platina inchisa neaparat. Minusul de la acumulator se pune la blocul motor si de la el la caroseria masinii prin trese de cupru groase. (sau fir de cupru gros)
jkf
Astazi am pus un alt turometru de dacie direct la minus borna, + si minus baterie (am o carte cu scheme de dacia) si am scos firul maro care se duce la bord si spre surprinderea mea, tot haotic merge, nu mai inteleg nimic. Daca scot orice fisa de bujie, incepe sa miste acul putin la relanti, am scos si cureaua de la alternator crezand ca baga paraziti.
gotronic
Pe clasic (cu platina si condensator doar, fara aprindere electronica) merge turometrul ?
jkf
Nu merge nici pe clasic, am 2 delcouri complete, 3 perechi de fise, 5 condesnatori, 2 bobine si 3 turometre. Au mai ramas bujiile care nu sunt noi, am un set de brisk si unul sinterom, ambele seturi regalte cu lera la 0,7.

18 Oct 2016, 21:38:
Am sa deviez putin de la subiect, cum au inceput toate probelmele. Am plecat cu Dacia sa cumpar struguri smile.gif sa fac vin, motorul merge perfect, cand deodata s-a oprit in mers si nu a mai pornit neam, bobina incinsa. Am dat la automat si nu aveam scanteie la fisa centrala, am plecat acasa si am luat trusa de scule 2 bobine de dacie sh dar functionale, 3 platini cu tot cu platou si 5 condensatori, am montat bobina sh si a pornit motorul, torcea frumos, am mers 20 m si poc platina albastra si tipita, am schimbat platina si condensatorul, mers 30 m, murit motorul, platina topita, am schimbat bobina, condensator, alta platina si tot asa, dabia am ajuns acasa in 2 ore 2 km de casa, bobina incinsa de nu o putai atinge. Dupa ce am ajuns acasa am cumparat bobina noua doduco, platina doduco, condensator doduco, fise urziceni, capac delcou si lulea, se impusca platina dupa 1 km de mers, am luat delcou din dezmembrari si merge perfect doar ca turometrul nu mai merge de cand aveam delcoul vechi, am luat aprinderea electronica in speranta ca o sa-mi mearga turometrul. Am tras suplimentar fire de sudura de + si minus, alternatorul este de Matiz si carcasa lui este - nu are borna de minus.
gotronic
De unde bobina de inductie noua "Doduco" si cat a costat?
Acum daca vrei sa comanzi o bobina Doduco la un magazin, are pret de catalog la engrosisti de cca 260 lei !

Aprinderea electronica, daca instalatia electrica nu este in parametri, iti "scoate la iveala" toate imperfectiunile sistemului de aprindere. Prima data "rezolva" pe clasic tot ce poti, (cu masuratori cu tot) si pe urma treci pe "electronic". Daca bobina de inductie se incalzea asa tare in 30 m, asta "spune multe" pentru cineva care are idee despre instalatia de aprindere (rezistenta ohmica in primar mult prea mica de 3 ohmi sau spire in scurt circuit imediat ce se incalzeste un pic). De aici si impuscarea platinii . Este posibil si condensatorul de la platina sa fie doar caracasa lui vanduta, nu stiu ce este in interior. Odata stiam sau am auzit pe forum ca din 9 bucati gasesti unul bun. Acuma nu mai stiu.
Trebuie luata "la mana" toata partea de aprindere, din pacate, altfel nu sunt raspunsuri "standard" la o masina "hibrida". (Delcou SH de motor 1100, 1300, 1400 sau 1600 !, alternator "Matiz", platina "Doduco", bobina "Doduco" fise Tesla...) Am pus in ghilimele produse care ar trebui sa fie de foarte buna calitate si un pret relativ mare, de aceea nu cred ca sunt originale, mai ales daca au un pret acceptabil.
LE
Nu stiu cum este sistemul de prindere si intindere al curelei la alternatorul de Matiz, urmareste ca minusul acestuia sa fac contact ferm cu motorul, deoarece la curenti de zeci de amperi trebuie un contact electric foarte bun.

<span class='edit'>19 Oct 2016, 20:44:</span>
Cine mai doreste aprindere electronica AT011 Cu senzor 011 , mai sunt cateva pe stoc, dupa care nu stiu daca mai fac. La fel si cu AT012 si senzor 012CW(CCW) la 12V sau 6V, cu plus sau minus la masa (Nu mai gasesc componente pentru ele, in special pentru senzori).
jkf
Revin cu noutati, inexplicabile smile.gif Am cumparat buji sinterom 18 np 21, am pus distanta la ele de 0,9, am montat senzorul la 0.65 cu furtunul de vacum scos, un prieten a dat la automat si eu invarteam de delcou, a pornit invers, am oprit motorul si au iesit gaze la greu pe la filtrul de aer smile.gif) am pus furtunul de vacum, el fiind reglat pe nivelul cel mai mic, am pornit motorul in sensun bun smile.gif am scos furtunul de vacum si a murit, am dat rotita de vacum la maxim, a pornit motorul perfect, la sfert de cheie, am scos furtunul de vacum si a murit, am pornit inca odata cu furtunul de vacum si in timp ce cautam avansul optim m-a curentat capacul de la delcou smile.gif) Imediat dupa scanteia primita de la capacul de la delcou SI-A REVENIT turometrul si motorul merge fara furtunul de vacum, merge perfect, doar ca mai trebuie sa reglez distanta la senzor, nu se tureaza mai mult de 4000, se intrerupe, o sa incerc maine sa pun 0,5 sau 0,8 mm si la buji sa pun 0,6 mm sau 1 mm. Nu inteleg care este faza cu scanteia, mana mea a atins fisa si capacul de la delcou si de atunci merge turometrul si motorul cu senzor si fara furtun de vacum, taicamiu zice ca am avut pe dracu in mine smile.gif))
gotronic
Ai fire oxidate in instalatia electrica sau sigurante care nu fac contact bine sau fire oxidate in papuci. Ar trebui sa le cositoresti pe toate sa fii sigur.

LE.
Un singur lucru cred ca nu ai facut. Nu ai reglat avansul la aprindere. Motoarele in 4 timpi nu prea pornesc invers, poate dau o explozie pe invers, atat.
Vacumaticul trebuie sa fie lasat pe delcou (nu merge mai bine fara el) sau daca nu il folosesti trebuie astupat spre carburator, altfel trage aer fals si modifica raportul aer/benzina. Capsula vacumatica ai verificat-o sa nu fie sparta sau sa piarda aer pe la membrana? (Trage aer cu gura pe furtun si vezi daca misca platina (senzorul) in fata. Daca ai servofrana, verifica si membrana ei. Daca este sparta, trage aer fals si pe acolo. Nu da vina numai pe aprindere in totalitate.
LE.
Capacuul nu iti este fisurat? pipa este curata si necarbonificata? Ai protectie de cauciuc sau plastic la delcou?

FOARTE IMPORTANT:


Verifica "fazarea" delcoului. Traseaza pe corpul delcoului semne cu un marker in dreptul ploturilor de la fise. Rotesti delcoul in sensul de functionare al motorului si urmaresti ca scanteia sa fie data cand pipa este in dreptul semnelor de la ploturile capacului delcou. Trage de avansul vacumatic la maxim si urmareste ca pipa sa fie tot in plaja ploturilor de la capacul delcou. Daca nu este asa, inseamna ca nu sunt bune: capacul delcou, pipa sau reglajul avansului vacumatic. Mai este posibil sa fie si distributia sarita cu un dinte sau delcoul montat invers in blocul motor (numai daca este extrem de uzat la ax incape invers, altfel se rupe cuplajul lui)
jkf
Multumesc pentru sfaturi, sambata am sa ma straduiesc sa o rezolv pentru ca imi doresc din tot sufletul sa mearga cu senzor in loc de platina, fara sa umblu la carburator, motorul sta foarte turat fata de cum statea cu platina (diferenta de 300 rpm), cand am facut o tura cu masina nu mi-a venit sa cred cat cuplu are la plecarea de pe loc. Iarna, dupa viscol, cand intra zapada pe la motor de abia pornea sau daca pornea nu mai statea la relanti. Nu am pus la indoiala nicio clipa calitatea aprinderii, am scris mai sus ca am topit cateva platini si stricat cateva bobine pana am cumparat alt delcou sh, as fi dat si 500 lei pe unul nou, original, din pacate sunt pe net unele la 100 - 120 lei pe care nu le-as incerca nici daca as primi eu 100 - 120 lei, cred ca sunt facute din zamac. Bobina pe care o am acum a costat 60 lei, are 3,5 ohmi primar si 9,3 kohmi secundar si imi pare rau, nu am stiut, la unix auto au bobine la 160 - 200 lei, diferite marci, nu m-am gandit nicio clipa la unix auto, mai am o masina, peugeot 206 si numai de acolo cumpar piese, calitate fabrica intotdeauna.
BLUE R 19
QUOTE(jkf @ 20 Oct 2016, 23:05)
pana am cumparat alt delcou sh, as fi dat si 500 lei pe unul nou, original, din pacate sunt pe net unele la 100 -  120 lei pe care nu le-as incerca nici daca as primi eu 100 - 120 lei, cred ca sunt facute din zamac.
*



Trebuia sa postezi anunt de cumparare, acolo sa spui ca oferi 500 lei, cum vedeam (daca nu mi-o lua altcineva inainte), te sunam ca sa-ti trimit delcoul nou - Electroprecizie. biggrin.gif
jkf
Din pacate am cautat pe Olx si pe Okazii, nu am gasit si m-am dus la parc dezmembrari si am cumparat de la o Dacie care pornea la sfert, a cerut 50 lei smile.gif)) i-am dat 60 sa-mi mearga bine smile.gif))
bygy007
mai verifica izolatorul de plastic prin care iese surubul de vine prins la platina sa nu dea la carcasa delcoului 1 , si piesa de plastic de tine arcul la platina sa aibe 2 umeri 2
jkf
Delcoul tau este OZN smile.gif) are senzor si pozitie normala, arata ca nou, nu are rotita zimtata la vacum, izolatiile din plastic sunt groase, etc. Eu acum am factut cateva poze si nu le-am putut atatsa, le-am pus intr-un link de download ca arhiva, daca iti poti da o parere.
https://www.wetransfer.com/downloads/3bc5e2...20205456/6d467c
blitzul de la telefon a facut sa arate GROAZNIC tot compartimentul motor, in realitate arata bine. A fost bezna totala cand am facut pozele.
gotronic
Monteaza aprinderea electronica cu lamela de prindere perpendiculara pe bobina de inductie (in linie cu cele doua suruburi). Astfel sta cat mai departe de fisa centrala de inalta tensiune. Poate sa-ti fure inalta spre aprindere in timp. Porneste-o pe intuneric si urmareste scaparile de inalta tensiune, daca sunt ar trebui sa le vezi. ca sunt cam multe fire pe acolo care atarna cum nu trebuie.

Nu stiu cum sa-ti spun da aia nu este pozitie normala a delcoului. Surubul ala de 4 care iese din delcou unde se leaga platina (senzorul) inauntru trebuie sa stea mult mai inspre fisa cilindrului 3, adica inspre fata masinii.! Adica delcoul este prea mult rotit spre "dreapta" in sens invers acelor de ceasornic. Cred ca ai sarit o cama din delcou. Delcoul de Dacie are cursa stanga / dreapta destul de libertina.
LE.
Daca nu merge bine cand il indrepti (am mai intrebat daca ai reglat avansul la semnul de pe volanta si nu am primit nici un raspuns), mare lucru daca nu iti este sarita distributia sau delcoul are axul aiurea.
LE.
Verifica daca mai ai carbune la capacul delcou, se intampla sa mai cada si nu se vede.
bygy007
masina mea (cea din semnatura) nu are delcou biggrin.gif
aia este o poza gasita la intimplare pe net pentru explicatii
am avut si eu 1310 si m-am confruntat cu foarte multe probleme
am vazut multe nereguli , la prima vedere
1 curata bine capacul eventual spala-l si pune-l la uscat , praful ala cu umezeala nu fac casa buna , acolo unde este incercuit si cu cifra 1 ce este? crapatura sau cauciuc
2 tresa aia de la masa la alternator este incinsa (2) si foarte subtire , si este foate importanta in functionarea masinii inlocuieste-o neaparat si cit mai repede , trebuie sa fie ceva de genul asta

si ca idee daca vrei sa pui poze pe forum redu rezolutia la poze , maxim 1600/1200
gotronic
Ala cred ca este un delcou chinezesc de-al meu ce l-am testat pe masina lui gaba prin 2006. I-am montat si o aprindere chinezeasca pentru probe, pana intr-o iarna cand masina a ajuns la remat. A ramas la el atat delcoul cat si aprinderea de tip "Pertronix".
jkf
In seara asta aproape ca am rezolvat toate problemele, am schimbat pinionul de la delcou cu unul nou produs original dacia, il aveam de 10 ani in cutie, cel vechi era in pozitia corecta (cu volanta la semn), fara decalaje si fara uzura la dinti, interiori sau exteriori, in schimb pe cel nou l-am montat cu un decalj de un dinte (volanta la semn) si acum delcoul sta intr-o pozitie fireasca impreuna cu senzorul, am pornit si tot prost mergea, am reglat cu lera la 0,4 mm distanta la senzor si merge perfect motorul pana la 5.000 rpm, in sarcina nu poate mai mult de atat, in gol se tureaza pana la 7.000 rpm, am incercat la buji distante de 0,7 (mergea infect) 0,9 si am ramas la 0,95, avansul vacumatic l-am pus la nivel maxim (un dinte) si turometrul a inceput sa oscileze la relanti, maine am sa o mai gadil si revin. Intrebarea mea este, ce distante sa pun la senzor si buji pentru a obtine turatia maxima de la motor ?
CU 0,6 mm la senzor, motorul mergeain suturi dupa 4000, cu 0,7 de abia atingea 3.000. O pot pune la 0,2 ?
Firele lasate aiurea pe acolo sunt de la alarma si de la electroventilator, capacul de delcou nu este fisurat, asa sunt finisate fisele de Urziceni, dar au 2,5 Kohmi, in medie smile.gif)
bygy007
eu ziceam de firul verde ars
gotronic
Pune-l la 0,5 mm, numai sa nu reglezi distanta "la platina", ci la varful camei fata de burta senzorului. Dupa ce reglezi avansul la semn, sa nu mai reglezi distanta la senzor, ca se schimba datele si trebuie sa revii cu reglajul.
Daca cauti sunt convins ca mai gasesti multe anomalii fata de original. Vacumaticul, nu-l pune la "maxim" ci la dintele nr.2 (cauta o poza pe net cu el sigilat sa vezi cum arata).
Eu zic sa treci imediat la "fazarea delcoului" sa vezi ce o sa gasesti pe acolo ! smile.gif
Uite niste poze cu rozeta sigilata si nesigilata.
jkf
Multumesc ! Nu ma las pana nu-i dau de cap smile.gif Perseverenta mea nu are limite smile.gif) bygy007 firul verde este putin ars pentru ca am folosit o lampa pe gaz pentru tubul retractabil la caldura, acolo sunt numai minusuri care duc in bord, cositorite, sub el daca te uiti atent este un fir gros care se duce pe lonjeron, papcu din cupru cositorit, sigilat si pus cu vaselina, pe lonjeron, oricum am facut proba, am scos inainte de a cositorii, tot manunchiul de minusi de la firul verde si nu s-a intamplat nimic smile.gif))
Motorul meu are compresia marita, are set nou si chiulasa planata, ma gandesc sa pun la 3 dinti.
gotronic
Pune-l la cati dinti nu face "figuri", ca dupa ce ai comprimat motorul oricum nu mai corespunde nimic din avansurile standard.
jkf
Buna seara, am revenit cu noutati ! Am masurat inca odata filele noi [attachmentid=1628045552] [attachmentid=1628045558] (fisa centrala) , am schimbat degeaba pinionul delcoului cu unul de origine pe care il am de 14 ani [attachmentid=1628045553] in poze este cel vechi din 1995 care nu are nicio uzura la niciun dinte, masina a mers numai cu ulei 10 w 40 Elf, am pus noul pinion fara sa-l decalez cu niciun dinte, cu motorul la semn [attachmentid=1628045554] si pistonul 1 in compresie, partea mai multa a pinionului inspre baterie si luleaua este inspre aripa, fix pe plotul 1 al noului capac de delcou [attachmentid=1628045555] deci excludem faza cu defazarea delcoului ca am verificat, am cumparat lulea si buji noi, 14 np 21 si le-am pus distanta 0,85, cu lera, am incercat cu alta bobina de inductie de wartburg 1.3 (wv) din RDG [attachmentid=1628045556] avea tot 3,5 ohmi si 9,5 kohmi ca cea doduco, [attachmentid=1628045557] [attachmentid=1628045558], am incercat cu bateria, fara alternator conectat (am dat jos cureaua si excitarea) toate accesoriile merg perfect, am incercat si invers, pornit si scos minus baterie (am aprins faza lunga si aeroterma sa nu ard casetotonul sau aprinderea) tot asa varza merge, cum pun senzorul la 0,55 mm dupa 3500 rpm se intrerupe, cand pun la 0,4 merge pana la 5000 rpm [attachmentid=1628045561] am pus extra seibi de textolit [attachmentid=1628045562] . Am reglat avansul ca in prospect, motor la semn si luleaua la pistonul 1, am invartit de delcou pana s-a stins ledul, am dat la automat 15 secunde si nici pomeneala de pornire, am pus sarma in loc de central la caroserie si nici scanteie nu am, cand iau mana de pe cheia de contact se creaza 4-5 scantei albastre, puternice. Cadere de contact nu am pentru ca am alarma si am montat 3 fire de la alarma pe firele de la contact si de la alarma duce la + bobina, un releu (pe post de antifurt, nu dezarmezi alarma, nu ai scanteie) pe + bobina inductie am 12,5 v la baterie si 12,5 v la + bobina indiferent daca este ledul stins sau aprins, am incercat si cu alarma deconectata si am pus papcucul vechi de instalatie care are cadere de 0,7 v si tot degeaba. Am schimbat prin rotatie urmatoarele piese din imagine [attachmentid=1628045563] Cand rog pe cineva sa dea la automat, misc delcoul stanga dreapta ca sa porneasca si merge intr-o pozitie urata [attachmentid=1628045564] ca in clipul urmator https://youtu.be/AlJI-yZqa9g
am pus platina noua si merge de rupe asfalturl, problema este ca cu platina nu merge turometrul, daca misc de delcou stanga-dreapta, incepe sa mearga turometrul, dar nu este intr-o pozitie buna de avans, corespunzatoare.
bygy007
intrebare firul ala maro unde se duce care vine pe bobina de inductie , unde vine si firul rosu de la senzor? ca vad ca ala de vine + de la contact (rosu) este ascuns nu este folosit
jkf
QUOTE(bygy007 @ 24 Oct 2016, 07:26)
intrebare firul ala maro unde se duce care vine pe bobina de inductie , unde vine si firul rosu de la senzor? ca vad ca ala de vine + de la contact (rosu) este ascuns nu este folosit
*



Firul rosu nu este folosit, are cadere de tensiune pe contact de 0,7 v si am releu de la alarma, de la releu vine plusul la bobina, fara cadere de tensiune si are curent tot ca atunci cand pui contactul pe a doua treapta, oricum, am incercat si cu alarma anulata si plus direct de la baterie. Firul rosu de la senzor nu se vede din pozele de mai sus, se vede doar jumate din el. Firele alea multe sunt de la electroventilator, statie 4 x 70 w, alarma cu inchidere si + si - trasi in paralele, fara a le anula pe cele vechi, incarca mai bine, faruri si bordul aprinse puternic cu 14,5 v cat baga alternatorul.
bygy007
din videoclip inclin sa cred ca este o problema cu aprinderea , mai incearca o solutie , pune condesatorul de la delcou cu partea metalica la masa si firul pe bobina unde vine iesirea de la aprindere NU LA +
jkf
Am pus firul de la condensator la - bobina si merge turometrul, decat la relanti sau pana in 1200 rpm.
gotronic
Cred ca stiu de ce nu-ti merge.

Vezi in poza atasata ca iti atinge papucul de la senzor la masa . La relanti avansul misca in stanga senzorul si merge, cum accelerezi depresiunea din galeria de admisie scade, senzorul revine spre dreapta si atinge la masa intrerupand semnalul de iesire spre aprindere. Nu stiu de ce iti sta senzorul asa de aproape. Din rozeta trebuie mutat mai in stanga si scapi de problema asta. Am pus niste poze cu pozitia rozetei sigilata de fabrica. Sau izoleaza suportul ala cu ceva textolit. Mai urmareste si la sageata galbena ca papucul sa nu atinga tresa metalica (care este tot la masa). mai trage de lamela, de tresa si fa-le sa nu atinga. Nu stiu de ce se opreste papucul acolo in suport, cred ca este decalat tare vacumaticul.

De aia cand micsorezi distanta la senzor fata de cama merge mai bine, pentru ca nu atinge la masa papucul de la lamela senzorului prin distantarea de suportul lamelei si fata de tresa de cupru ce iese din senzor.

Referitor la "fazare" delcou, ma refeream la pozitia pipei cand se produce scanteia, nu numai cand motorul este la semn. Deci trebuie rotit delcoul pana se stinge LED-ul si atunci urmarita pipa unde este. Bineinteles, motorul trebuie sa fie la semnul de pe volanta.

Ziceai ca merge bine cu platina. Asta cu aprinderea sau numai cu platina si condensatorul ?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.