Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Aprindere electronica
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Imbunatatiri - Dacia Clasic
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172
gotronic
Am observat confunzia de valori (unitati de masura) intre bobina de inductie si fisele de la bujii. La bobina de inductie este in Ohmi iar la fise in Kiloohmi. (raportul este de 1000). Fisele "sarma" au cam 1..2 ohmi iar cele cu rezistenta ohmica distribuita (siliconice) cca 4.000 ...10.000 ohmi.!!! (4...10 Kohmi)
B17XGG
... De obicei, se raporteaza si la o unitate de lungime (ex.: /m). Corect, 4 K, atata are fisa mea centrala ! Asa este cand mintea o ia inaintea degetelor. Bine ca totusi am deprins ceva gramatica !
... Comparatia facuta cu retelele casnice nu este prea plastica si nici la obiect. Eu am avut alimentare la 110v (cum era aproape tot Bucurestiul) si am fost trecut la 220v. Daca tinem seama de sectiune si densitatea de curent admisibila ... Dar chiar si izolatia conductoarelor (din Cu, cauciuc + bumbac ignifugat) fata de PVC, tuburile Bergmann versus PVC sau PPL ... Bineinteles, orice om trebuie sa fie responsabil de modul cum isi exploateaza instalatia el. Dar sa trec la cele ce am facut:
I. Masuratori "la rece" cu un aparat digital hobby fiindca era mai dificil sa transport multimetrul profesional cu alimentare de la retea
- Am masurat tensiunea de alimentare la bornele CDI = 12,55 V (motorul nu a mai fost pornit de 5 zile),
- Am masurat rezistenta primarului bobinei (cea pe care o aveam de rezerva, aproape nefolosita cu toate ca a fost fabricata prin 1980) = 3.7 ohm,
- In locul fisei centrale, am "infipt" la bobina un conductor FY de 4 (mmp), lung de vreo 30 cm, ca sa ajunga pana la carcasa alternatorului pe care am lipit cu vaselina o mica bucata de banda de ruleta veche,
II. Experimente:
- Am generat scantei cu aprinderea ruseasca CDI (era conectata la motor deoarece cu ea am venit acasa de la Giugiu ! Bine ca mi-a fost lene sa o dau jos !), rupand manual contactul platinei. Am departat capatul conductorului de masa pana nu s-a mai produs descarcarea (nu am mai procedat niciodata asa ! Fara scanteie se auzea o pocnitura in bobina). Rezultatul: Scanteie de culoare bleu, plina, produsa pana la distanta de 17 - 18 mm,
- Am remontat AT011 (fara senzor) si am generat scanteie. Am urmat aceesi procedura si rezultatul m-a uimit: scanteie bleu, destul de plina insa pana la distanta max. de 7 - 8 mm !!! Deci la mai putin de jumatate fata de "rusoaica" ("altoita" in fapt "ici si colo"),
- Banuind ca am "fortat nota" in experimentul cu CDI si am stricat bobina, am refacut conexiunile initiale, am generat scanteie si m-am bucurat ca nu se intamplase nimic rau, rezultatul fiind identic cu cel anterior pe CDI.
III. Concluzii :
- Bobina, chiar si asa de "batrana" este poate "demodata", dar mai are inca destula "vigoare",
- Senzorul 011 se pare ca nu are nici un amestec in aceasta problema,
- Aprinderea AT011, care, initial (cand am implementat-o, "la rece"), cu fisa Tesla mi-a dat o scanteie mai lunga (daca nu mi s-o fi parut sau inselat in aprecierea vizuala ?), a suferit o depreciere marcanta inca de la prima proba in parcurs.
- Daca totusi bobina este "subdimensionata" pt tensiuni de 400v iar cauza este descarcarea interna, voi renunta la implementarea AT011 pentru ca piata nu-mi ofera la preturi accesibile o bobina de calitate iar o investitie de 200-300 lei nu se justifica.
Mentiuni: - Sunt in general urmarit de ghinion si aproape nimic ce am cumparat nu a functionat pana nu a fost schimbat, reparat, completat, "surubarit" (reglat). Ma gandesc ca nu pot face exceptie tocmai acum !
- Sunt convins ca produsele Gotronic inglobeaza multa munca de cercetare, sunt confectionate cu simt de raspundere ceea ce le-au conferit calitatea bine-meritata ce a dus de altfel la un mare grad de satisfactie a clietelei. Cazul meu este ceva singular, o intamplare care nu face regula.
RIVE
@B17XGG, eu zic sa incerci si urmatoarea varianta: AT 011 cu senzor, bobina Dacia model mai nou (carcasa metalica) imprumutata, fisa centrala litata (1-2 ohmi) celelalte pot fi siliconice de 3-5 kohmi gen Tesla, bujii altele decat Sinterom de ex. Brisk care costa max.30 ron setul, acestea sigur au impedanta electrodului central 0 ohmi care le reglezi la 0,7 mm ca tot vine frigul si nu in ultimul rand reverificarea fazarii lulelei fata de ploturile capacului delcou. Daca tot zici ca ai mai multe capace delcou de Sacele, sacrifica unul spargandu-i cu grja partea de sus in asa fel incat sa vezi tu real cum sta luleaua fata de ploturi atat pe inaltime, cat si lateral.
Parerea mea este ca energia lui AT 011 iti este furata undeva pe traseul de inalta.
B17XGG
Multumesc mult. Voi cauta si niste Brisk si voi mai face experimente. Cat despre fazare, am experimentat un capac transparent MP de imprumut dupa ce i-am masurat cotele functionale care coincid cu capacul Sacele. In el se vede totul si este corect; coincidenta afumaturii de pe lulea, aproape pe mijloc, nu este intamplatoare.
Problema consta in elucidarea acestei "bizarerii" fiindca eu am pornire cu "rusoaica" si inca una de invidiat : o ia pe GPL la prima rotatie iar pe benzina este suficient un "tac", parca demarorul nici nu invarte motorul ! Insa CDI-ul rusesc are si el o "pretentie": vrea minim 9v si daca uiti ceva lumini aprinse ziua prin parcare - aleluia pornire! (acum am rezolvat montand clopotel). La vechea caroserie exista acces pt manivela cu care pornea "la sfert" dar, mai nou, la CN4 s-a considerat ca nu este demn de sec XXI. Locul sportului este in sala de forta, nu la manivela !
RIVE
Acum ca vine frigul mai conteaza si ce vascozitate are uleiul din motor. Ca sa nu scada mult tensiunea la pornire, dar si pentru protectia motorului recomand 10w40, asta daca motorul este perfect si nu mananca mult ulei.
B17XGG
O "rasfat" cu 15W40 pt. perioada de toamna tarzie - iarna si primavara pana la schimbarea orei.
gotronic
Eu zic sa incerci cu o alta bobina de inductie buna. Am intalnit pe parcursul "vietii" bobine de inductie care "mergeau" pe clasic iar pe electronic dadeau scanteie doar la 4 mm. Deci mult "nu mai are" bobina veche, te poate lasa oricand si oriunde. Diferenta intre o "capacitiva" (rusoaica respectiv CDI) si o "inductiva"(AT011) este ca la capacitiva tensiunea maxima aplicata pe primar este stiuta si relativ fixa (cca 300Vcc), dar la inductiva, in prima faza tensiunea este "infinita", (limitata de tranzistorul specializat, dar care are si el un delay). Datorita acestui fapt in prima faza se strapunge (nedistructiv) primarul sau secundarul. Daca pui condensatorul de la platina pe minusul bobinei de inductie, este posibil sa obtii o tensiune mai mare (distanta de descarcare a scanteii). AT011 nu are nici un condensator inglobat.
B17XGG
M-am gandit si eu la aceasta posibilitate; de aceea (mai sus) m-am si "oprit" la a banui bobina. Ceea ce ma nedumereste este ca se intampla la fel cu 2 bobine identice (cu ulei): una folosita (de cand este masina !) si una aproape nefolosita (am cumparat-o pe vremuri pt a avea o "rezerva" (la care nu am fost nevoit sa apelez pana acum). Mai am inca una, tot cu ulei, dar cu tot cu rezistenta aditionala este sub 3 ohm. As cumpara una din magazin insa nu prea am incredere in rebuturile oferite pe piata noastra de "lumea a IV-a" controlata "cu raspundere" de dragutii de la RAR. (cand aveam Dacii de serviciu, 2 bobine am cumparat si m-am pricopsit cu tot atatea rebuturi !) Daca nu montezi in service, adio garantie !
gotronic
Materialele electroizolante au si ele un timp de "imbatranire", chiar daca nu sunt folosite mult sau deloc. In plus cele in bachelita au fost construite pentru aprinderea clasica, nu erau pe atunci aprinderi electronice. Sunt putine bobine din acelea in uz, si care mai sunt majoritatea au fost "procurate" de la armata, de pe stoc sau din "casari". Nu zic ca ce este acum in comert la preturi de 3 pachete de tigari cel mult, ar fi mai bune. Nu are cum.
B17XGG
In sfarsit, daca voi "pune mana" pe o bobina de calitate voi continua "cercetarea". Pana atunci masina mea, dotata cu baterie sanatoasa, porneste exemplar (pe benzina si mai ales pe GPL) si functioneaza asisderea, utilizand ruptorul cu senzor 011 si aprinderea AT011 pe post de ...(nu radeti, va rog !) interfata la "rusoaica" (ca sa nu ma mai ostenesc sa construiesc un inversor cu caracteristici stabile termic !)
mstaniloiu
QUOTE(gotronic @ 29 Oct 2012, 23:01)
Nu zic ca ce este acum in comert la preturi de 3 pachete de tigari cel mult, ar fi mai bune. Nu are cum.
*



Hai ca nici pretul tigarilor nu a stat pe loc ! smile.gif

Oricum - o bobina Doduco sau Beru originala nu te lasa la greu iarna.

Am montat una din aprinderi - multumesc !

Am testat (pe masina mea) - si vechea AT01 - care nu a mai functionat la un moment dat cand imi supraincarca (15.6 -16V) releul regulator de tensiune . Acum a functionat fara probleme smile.gif - de asta intrebam daca exista ceva prin circuitul AT01 care intra "in protectie"


Numai bine,
gotronic
AT01 nu are nici o protectie, si nici AT011. "Protectia" este senzorul care are un Zenner in paralel pe el, astfel daca tensiunea depaseste 18V+vreo 3V, comanda intrarea aprinderii spre masa, cand tensiunea scade sub aceasta valoare se produce o scanteie. De obicei asta se intampla la releele mecanice sau poate atunci cand condensatorul de pe alternator lipseste sau este defect sau chiar la vreo dioda defecta din alternator. Practic apar spituri de tensiune pe alimentarea de 12V pana pe la 100V (pot fi atat cu minus cat si cu plus).
La tensiune continua de 16V se incalzeste bobina de inductie prea tare si se strapung infasurarile, cand se raceste bobina porneste iar. Sau bobina de inductie are sub 3 ohmi cu mult. O Doduco sau Beru, nu o iei cu pretul la 3 pachete de tigari. Ultima data eu am luat o Beru cu 120 lei (cred ca ceva mai bine de un an si jumatate, doi poate).
payty
am gasit o bobina bosch de vanzare. problema e ca are rezistenta primar cam 1.4 ohmi.

ce as putea sa fac ca sa o pot monta? Banuiesc ca se arde aprinderea in timp daca merg cu ea asa, nu?

daca pun rezistenta aditionala de la vreo bobina de oltcit care e efectul? se pierde din puterea scanteii?

acum am o bobina normala de dacie care are rezistenta cam 4 ohmi si as vrea sa imbunatatesc un pic.

gotronic
Daca iti merge bine, de ce vrei s-o schimbi ? De la 1,4 ohmi la 3 ohmi cat ar trebui sa fie o bobina clasica o sa pierzi mai mult de jumatate din putere pe rezistenta aditionala, vei ajunge la o energie la bujii mai mica decat ce ai acum pe masina. Daca vrei ceva bun, pune o Doduco sau Beru, poate fi si una de Sf Gheorghe cod 3121 parca. (bun si ieftin sau "de ocazie" e mai greu) Cea de Oltcit are cca 0,7 ohmi la rece si cca 1 ohm la cald (poate un pic mai mult, deoarece nu este o rezistenta simpla)
payty
am avut oarece probleme cu aprinderea in trecut. era de la fise, dar daca tot am schimbat fisele, as fi vrut si o bobina care sa aiba 3 ohmi, nu 4 cum are asta de pe masina. Cea de acum e originala, de uzina, modelul din tabla.

Dar daca spuneti ca mai mult pierd punand pe asta Bosch, mai bine o las asa.


Am avut eu oarece dubii de cand am cautat-o pe internet dupa codul fabricantului.

Bobina respectiva e pt motoare V8, care au timpul dintre aprinderile succesive la jumatate fata de cele cu 4 cilindri, deci evident rezistenta trebuia sa fie mai mica.


gotronic
Exact, in plus cred ca mai are o rezistenta aditionala in bord pe undeva (din cate stiu eu este bobina de la starter, care este suntata la pornire doar)
vercingetorix
Buna ziua !

Am primit cadou de la cineva ce si-a vandut Dacia o aprindere tranzistorizata At011 nou-nouta dar fara senzorul 011.
Exista posibilitatea sa cumpar de la dvs. doar senzorul 011 ?
Multumesc anticipat de raspuns.
gotronic
Da, aveti PM cu detalii.!
owy_2010
f f f multumit de aceasta aprindere at 011,
o am pe masina de 2 ani, si am multe avantaje, cum ar fi pornire usoara, economie de combustibil, si inafara de asta am scapat mereu de inlocuit platini, asa cum faceam cel putin o data la 3 luni, asta inainte de a pune senzorul
am bujii aequem, si bobina magneto mareli, capac delco, bosch
alinworm
eu nu am avut probleme pana ce am inlocuit bobina de Sf Gh cu una Bosch Made in Brasil! Toate bune si frumoase, a functionat o perioada bine cu bobina Bosch numai ca la un moment dat a inceput sa mearga cu intreruperi, smucituri si dupa cativa km am ramas cu ea in drum. Am pus frumos bobina de Sf Gh la loc si a pornit instant. Ar trebui sa fac ceva masuratori la bobina.....Bosch e de kko. Sau cel putin nu se potr cu aprinderea AT011
payty
poate era modelul de care am zis eu mai sus, adica pt motoare cu 8 cilindri si din cauza ca ai montat-o pe un motor cu 4, statea prea mult sub tensiune si s-a ars.

cred ca gotronic iti poate explica mai multe, dar oricume laudabil ca s-a ars bobina si nu aprinderea.

maho
QUOTE(owy_2010 @ 18 Nov 2012, 10:57)
inlocuit platini, asa cum faceam cel putin o data la 3 luni, asta inainte de a pune senzorul
am bujii aequem, si bobina magneto mareli, capac delco, bosch
*


3 luni = mult prea des, ai avut o problema.
Bujiile sigur sunt EY.....
gotronic
Depinde de numarul de Km parcursi, nu de timp.! Oricum platinile din ziua de azi nu mai sunt ce au fost odinioara, in plus se mai adauga si uzura axului delcou (joc radial) care face sa se uzeze mult mai repede si o platina buna. Condensatorul de alta valoare cat si bobina pot deasemenea sa contribuie la uzura prematura a platinilor.
maho
Asa e (cu nr. km), dar oricum ai lua-o, e prea des sa schimbi platina la 3 luni. Eu nu am umblat la ea (platina) niciodata in ~ 10k km (facuti cam in 3 ani), si n-am avut nici o problema. Apoi mi-am montat aprinderea electronica, ca pe o imbunatatire, nu ca sa rezolv o problema inexistenta.
rusuyo
Am montat aprindere electronica + senzor de la www.gotronic.ro
masina porneste la prima cheie !!

[attachmentid=1627855800]
[attachmentid=1627855801]
gotronic
Siguranta de la senzor ai mai pus-o inapoi? Ca in poza nu se vede.!! intrebare.gif
rusuyo
normal ca am pus-o .... pozele sunt facute in timpul montajului
alinworm
siguranta ? care e ca m ati facut curios!! blink.gif
Am si eu gotronic si porneste/merge f Bine batranica!
bygy007
aia de tine platina
gotronic
Aici!!!
Andyno
de doua zile am gpl...pe benzina pornesc la sfert cu platina veche..si acum de timp de iarna.
pe gaz porneste putin mai greu chiar si cu motorul cald..nu stiu daca se poate face ceva. dar am sa cumpar un gotronic..numai sa vad pe unde gasesc.

cand plec usor cu viteza 1 de la semafor, da usor in nas daca o accelerez usor..

am bobina noua duceler, capac derco nou duduco, platina duduco, condesator duduco, fise noi...sa ma joc putin cu avansul sa vad.
gotronic
Este "normal' pe GPL. Cu aprindere electronica (gotronic bineinteles), porneste mai usor si "intra in regim de temperatura" mai repede. Daca aprinderea electronica este cu senzor in loc de platina, nu mai ai "grija platinii".!! Nu se mai uzeaza NIMIC si nici nu se mai deregleaza NIMIC.!!! (nu mai sunt parti mecanice in miscare, decat avansul vacumatic care este nesemnificativ) !!
alinworm
mdap.! nu am pus acea siguranta pt ca nu o aveam! Si chiar aveam probleme cu senzorul pt ca se ridica! o sa caut pe la dezmembrari unsure.gif
Andyno
la mine nu a avut siguranta de noua tongue.gif ...si nu se ridica platina.
mishujkl
Eu am pierdut siguranta aia dinaintea montarii senzorului si nu mi-a iesit niciodata nici platina nici senzorul.
gotronic
De aia trebuie date la remat toate daciile vechi, ca ajung pe mana unora care nici suruburile la roti nu le-ar pune pe toate, ca de, "asa era de noua." sad.gif
b 45 bwy
cat costa un senzor?eu am aprindere simpla gotronic si porneste ok dat are unele sacadari in timpul mersului la relanti.Oare pot scapa de ele daca cumpar o aprindere cu senzor?
alinworm
intre 80-100 RON aprindere AT011 cu senzor! Tu ai AT01, cea cu platina!!
Andyno
unde pot sa gasesc aprindere cu senzor gotronic prin bucuresti?
alinworm
pe a mea cel putin am cumparat o de undeva de pe uverturii. Dc mai gasesti as merge sa imi mai cumpar si eu una de rezerva! Am dat vreo 80 RON!
Andyno
Am sunat pe uverturii dar numai aduc aprinderi electronice. Sa vad pe unde gasesc in bucuresti daca nu am gasit la ploiesti. 100 lei
alinworm
hai sa vb cu gotronic poate ne trimite doua buc la bucuresti!
Andyno
am vb si cu gotronic...costa 78 lei plus 7 lei cu posta romana si vine in 3 zile..eu vrea neaparat astazi sau maine.

bv-08-fgm
Sa le puna pe fan curier in 24h ajung. rolleyes.gif
Janek
De la dmu. Gotronic asi avea o intrebare, o aprindere gotronic nu se poate monta pe un atv impreuna cu o bobina de dacie,cu cea originala am o scantee foarte mica!
Mersi!
Andyno
e 40 lei cu fan curier.
Nextclub
Am aprinderea AT11 cu senzor. O am montata de un an jumatate pe masina. Toate bune pana ieri dimineata cand mam dus sa pornesc...am "omorat 2 baterii" si masina nu a pornit, am pus platina in locul senzorului si masina a luato la sfert! Sa fie dus senzoru? Cutiuta de pe bobina am lasato si functioneaza impreuna cu platina dar cu senzoru nu!Precizez ca iarna trecuta porneam si la -20 de grade fara probleme!
Ps. Se poate face comanda doar pentru senzor?
gotronic
Se mai poate, dar verifica contactele de masa si tensiunea pe aprindere cu contactul pus si LED-ul aprins de pe aprindere. Trebuie sa fie o tensiune mai mare de 8V (atunci cand "dai la demaror"). Verifica si caderea de tensiune de pe contactul de la cheie, aici nu ar trebui sa fie o diferenta mai mare de 0,5V, dar nu se stie la mo masina veche ce gasesti.!
Nextclub
O sa fac masuratorile astea si o sa revin cu detalii, pana atunci vad ca merge cu vechea platina...si porneste bine.Multumesc.
Andyno
gotronic cum facem sa mi trimit o aprindere?

eu inca sunt suparat foc cu gazul...nu prea imi porneste pe gaz...reglata stas la service.
pe benzina doar ii arat cheia...
nu i vine scanteie? chiar nu mi dau seama..am totul nou la aprindere pana si bateria ca una deja am aruncat o.
ce sa mai schimb...bujiile?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.