Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Aprindere electronica
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Imbunatatiri - Dacia Clasic
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172
musti
QUOTE(niq_ro @ 2 Feb 2006, 12:35)
ehh.. calculul de la facut musti e pentru regim static..si cand faci tu contactul ala ai curentul de zice el, undeva la 20mA... in schema originala LED-urile primesc impulsuri de valoare mare dar curentul mediu e undeva la 20-30mA..daca tot vrei sa protejezi LED-urile, pune alea 3 grupe de cate un LED fiecare in serie cu cate o rezistenta de 15-33 ohmi (cumj e in a doua schema prezentata)

PS: daca vrei sa fi sigur ca zic bine, cand testezi pe masina masoara curentul prin LED-uri..o sa fie undeva sub 1mA  dry.gif

PS2: modul asta de comanda in impulsuri scurte si curent mare este folosit in toate telecomenzile.. si eu nu am prea vazut LED ars..eventual tranzistorul de comanda
*


Scuze ca ma bag, ce e ala curent mediu? Poti sa detaliezi notiunea? Si, in general, cum face LED-ul media? Aritmetic, geometric, pe secunda sau pe an?

P.S.: Cu ce masori curentul mediu? Te referi cumva la media pe care ti-o face inertia mecanica a acului lui MAVO-35 pe scala de curent continuu? Ca oscciloscopul refuza sa-mi faca media. Sau o fi vorba de vreun LED cu filament, care netezeste curentul?

P.S.2 :Ah, mai era ceva! N-am mai vazut de (extrem) de multa vreme o telecomanda la 9V si aia era cu ultrasunete! De atunci n-am mai vazut decat la 6V (mai rar), cele mai noi fiind exclusiv pe 3V. Ducand rationamentul mai departe, se cheama ca exista 2 moduri de a ataca LED-ul tau cu 6-700mA: cu un convertizor (ridicator) de tensiune sau folosind LED-uri cu tensiune de alimentare de ordinul a 0,1V (chiar, ai auzit si de asa ceva?). Si da, ai dreptate, la asa telecomenzi nici eu n-am vazut LED ars. De fapt n-am vazut telecomenzi. Ce sunt alea?


Vorbind serios, analizeaza mai atent ceea ce am scris, glumind, mai sus si, sper, iti vei da seama ca te inseli.
BLK
interesante notiuni de electronica la niq_ro. cred ca ar fi fost mai simplu sa zici ca ledurile daca lucreaza in impulsuri, permit si curenti mai mari. am gasit spre exemplu un led in infrarosu, asta pentru alta aplicatie, care la 3V suporta parca 1A. dar era parca la 100 de impulsuri pe secunda valoarea asta colosala.
musti
QUOTE(BLK @ 4 Feb 2006, 01:58)
interesante notiuni de electronica la niq_ro. cred ca ar fi fost mai simplu sa zici ca ledurile daca lucreaza in impulsuri, permit si curenti mai mari. am gasit spre exemplu un led in infrarosu, asta pentru alta aplicatie, care la 3V suporta parca 1A. dar era parca la 100 de impulsuri pe secunda valoarea asta colosala.
*


...Si cat are curentul mediu? icon_mrgreen.gif
He, he, he, pune-l la telecomanda si vezi cat te tine bateria! Ah, inca ceva, probabil ca telecomanda asta "bate" pana la TV-ul vecinului de peste drum. blink.gif

Da, exista LED-uri speciale care "duc" impulsuri mari de curent. Discutia noastra era despre altele. wink.gif
BLK
curentul mediu, pe la 20-30 de metri pe secunda biggrin.gif
pai daca sunt impulsuri scurte, ar trebui sa tina ceva si bateria de la telecomanda, probabil nu un an cat tine acum sa zicem, poate pe la o luna... dar eu nu vroiam sa sugerez folosirea la 1A a unui led IR pentru telecomenzi. si totusi ar fi frumos sa te apuci sa stingi televizoarele din blocul de peste drum smile.gif din pacate ti-ar trebui si un mod de a focaliza emisia de IR.

doar am dat un exemplu concret la ceea ce cred eu ca a vrut sa zica niq_ro. ca un led daca primeste un impuls scurt, poate rezista si la 1 Amper.
cipri19
scuzati-ma, dar pe topicul asta, despre ce e vorba, despre aprindere electronica tranzistorizata, sau despre aprinderea electronica completa, prin eliminarea platinei, cea pe baza de senzori Hall? si daca-i varianta a 2-a, are cineva o varianta finala si mai poate face si la altii, ca as vrea si eu...
LYM
S-au discutat pe-aici zeci de tipuri de aprinderi ...
Pana la urma ce compromis calitate-pret sa fac ? Sincer nu ma astept la cine stie ce schimbare de la aprinderea asta ... sa cumpar una din aia din magazin ( de Tg-mures ? ) sau sa iau de la nea` Ioan ala ? sau de care alta ?

Vreau o recomandare concreta daca se poate.
Zaheiu
Si eu!
Electronistu'
E simplu. Aia de Tg Mures RULEZ. E rosie cu led verde, am si nu exista iarna sa nu porneasca la prima cheie. Baterie buna si nu ai treaba. Isi merita cei 300k cu prisosinta. Bafta!
LYM
Ok then.
Din aia sa fie.
Se gaseste prin magazine? Se monteaza usor ? ( pot s-o pun eu ? ) Maine cred ca o sa ma duc sa-mi cumpar una. Daca cineva sta mai aproape de mine ( Bd. Ion Mihalache ) si e binevoitor sa ma ajute sa o montez, dau o bere biggrin.gif )

PS: Intre asta de Tg-Mures si aprinderea de la nea` Ioan ( aia mai ieftina, 400k parca era ) care merita mai mult ?
BLK
Mai oameni, de ce intrebati iar? Aia rosie de TG Mures e doar o mica minciunica, pentru ca nici macar platina nu o protejeaza. Veti da bani degeaba, daca aveti si ghinion de una mai slaba de inger va pica cum mi-a picat mie dupa 2 luni, si atunci sa vedeti ce dati 30 de secunde la cheie ca sa porneasca masina, si nu o sa stiti de unde.

Nu stiu de unde are Electronistu' nick-ul dar mai bine o aprindere facuta decat aia rosie de TG Mures. Eu mi-am facut si am zis ca daca mai are cineva nevoie mai pot face, am de unde sa iau piese, cutie si tot ce mai trebuie sa arate ca una din magazin.
Electronistu'
QUOTE(BLK @ 5 Feb 2006, 23:37)
Nu stiu de unde are Electronistu' nick-ul
*


Mi-a facut catelul contul....
Daca iti zic ca de 4 ani de cand o am nu am schimbat platina nu m-ai crede, nu? Bine, nu-ti mai zic atunci radmasa.gif
LYM
Electronistu` - poti sa-mi explici si mie cum se monteaza aprinderea de Tg-mures ?
BLK
Am mai auzit si sincer chiar sunt curios cum de unele masini nu impusca platina deloc.

Hai sa mai zic ceva, o ai de 4 ani, eu am cumparat-o acum 3 luni, deci e diferenta. Te-ai gandit ca poate acum nu se mai fac ca acum 4 ani? Cum de a mea s-a dus dupa 2 luni de folosire, si nu sunt singurul care nu are cuvinte de lauda despre Gotronic.

LYM in cutie o sa ai instructiuni de montaj. Zic inca o data, pacat de banutii dati, mai bine una de Malvina, desi nu stiu daca se mai gasesc. Noi parca am vorbit si pe PM, nu?
dyogenes
Dragii mei, ma bucur sa va gasesc la fel de "scanteiati" ca acum 2 luni, cand am plecat in concediu... Am umblat de atunci vreo 7000 de Km cu berlina mea cu aprindere multispark, i-am dat si 150 Km/h de isi faceau cruce aia cu Peugeot-uri 306, a dormit in curte la minus 25 grade... DAR A PORNIT LA PRIMA CHEIE ! (P.S. Oare cu GOTRONIC pornea macar la a 10-a?) Asa ca am decis: ma tin de cuvant si pun la dispozitia celor interesati schema si detaliile de realizare, mie mi se pare fiabila. Asa cum spuneam in Decembrie, apriderea e cu descarcare capacitiva, multiscanteie doar la pornire gratie unui oscilator cu E555. Aveti schema aici:

http://www.daciaclub.ro/galerie/displayima...album=113&pos=4

Tot acolo gasiti detalii de montaj, de realizare a transformatorului ridicator si un scurt film cu montajul in plina functionare.

Potentiometrele semireglabile din modulul oscilator al ridicatorului de tensiune se regleaza prin incercari, pentru obtinerea unei tensiuni maxime in secundarul lui TR1. Apoi se inlocuiesc cu rezistente fixe. La mine personal, am 12k / 1,5K (cel de 1,5 K se vede si in poza). NU incercati sa masurati tensiunea din secundarul lui TR1 cu multimetru digital, eu am plesnit unul! Luati un multimetru din ala jaf, cu ac, de la chinezi cu 35000, merge bine si nu crapa.

In ceea ce priveste distanata dintre platini, nu este in avantajul sistemului multispark sa se reduca distanta dintre contacte sub 0.3 mm, deoarece cu cat distanta este mai mica, cu atat mai putine scantei sunt generate. Se poate pastra cu mult succes o distanta optima de 0,4 mm.
Privitor la bujii, am un set Brisk cu care am facut deja 10000 Km, dintre care 7000 cu aprinderea actuala. Am crescut distanta dintre electrozi la 1,1mm, si deocamdata nu am observat nici un semn de uzura anormala, distanta nu a crescut, electrozii sunt acoperiti de un strat fin de pulbere ruginie... totul pare OK.
Tranzistorul oscilatorului (2N3055) se va monta pe un radiator masiv, izolat de acesta printr-o foita de mica si pasta siliconica. (NU SILICON ADEZIV DE PE TOATE GARDURILE, ci pasta speciala pentru transfer termic). Nu am observat nici un fel de incalzire a tranzistorului, dar sa nu uitam ca e iarna.

Cam astea ar fi detaliile care mi-au venit acum in minte, daca sunt intrebari, voi fi prin zona si va raspund cu placere.

Porniri usoare, si toate cele bune!
cipri19
interesant. dar am o intrebare: zgomotul ala o sa-l faca tot timpul? si...daca ar fi doritori, ai putea sa realizezi mai multe? smile.gif
diaconuliviu
QUOTE(cipri19 @ 6 Feb 2006, 09:24)
interesant. dar am o intrebare: zgomotul ala o sa-l faca tot timpul? si...daca ar fi doritori, ai putea sa realizezi mai multe? smile.gif
*


nu pot vedea filmuletul, zice ceva de plugin dar fara efect.
Probabil ca acolo apare zgomotul? E vorba de tiuit? Mareste frecventa pe la 20kHz, trece in inaudibil. Apoi, cu ce se poate rigidiza un traf pe ferita incit sa nu tiriie? Se mai gaseste lac electroizolant? sau, exista alte solutii? Pe al meu l-am lipit (E+I) cu poxipol, l-am strins in banda izolatoare, dar tot tiriie cind intra protectia (limitarea tensiunii de iesire se face prin oprirea oscilatorului).
dyogenes
Mai Liviu, asa ma stii tu pe mine, sa fac transformator pe ferita la frecvente audibile? E vorba de un film in care se vede functionarea in regim multispark, la 400 de scantei pe secunda, normal ca scanteile alea suna! Nu traful ,nu altceva. Traful l-am rigidizat in prenadez, nu aud sa fluiere... In legatura cu cererilde de a realiza mai multe montaje in scop comercial, profesia pe care o am nu imi lasa prea mult timp liber, asa ca nu ma angajez la asa ceva. Dar sunt convins ca montajul e atat de simplu incat un electronist cu cunostinte medii nu ar avea nici o dificultate. Pentru detalii va stau la dispozitie.

Toate cele bune!
diaconuliviu
QUOTE(dyogenes @ 9 Feb 2006, 21:58)
Mai Liviu, asa ma stii tu pe mine, sa fac transformator pe ferita la frecvente audibile? E vorba de un film in care se vede functionarea in regim multispark, la 400 de scantei pe secunda, normal ca scanteile alea suna!  Nu traful ,nu altceva. Traful l-am rigidizat in prenadez, nu aud sa fluiere... [...]
*


1. Pai nu te stiu deloc radmasa.gif . Sau da, si nu-mi amintesc? blush.gif
2. A mea are protectie la cresterea tensiunii in sensul ca la detectarea celor 300V in secundar comanda oprirea oscilatorului, fenomen tradus printr-un tiriit in traf (adica succesiunea opririi /pornirii oscilatorului e de 200-500 Hz..asta asa, la auz. Pentru aia intrebam in ce se mai poate rigidiza.
dyogenes
Nu cunosti un om dupa felul cum arata, ci dupa ceea ce posteaza...! Daca te uiti la schema mea vei observa ca la mine oscilatorul merge continuu, nu m-am mai chinuit sa il intrerup in functie de tesiune sa pozitie a platinii deoarece tranzistorul nu se ioncalzeste deloc iar curentul mediu consumat sta undeva pe la 1A, cred ca si becu de la portbagaj+torpedou consuma mai mult. radmasa.gif In ceea ce priveste chestia cu rigidizarea, ori il impregnezi cu nitrolac, ori, cum am facut eu, cu prenadez. Acesta din urma are avantajul de a fi elastic si absoarbe mai bine vibratiile decat lacul. (Si de altfel nici nu am acasa lac, dar prenadez gasesc la pret redus la aurolaci radmasa.gif ) E adevarat ca in repaus tensiunea pe cond creste mult, chiar peste cei 500 V ai condensatorului, dar asta dureaza doar o fractiune de secunda, pana primele rotatii ale axului delcoului. La ralanti sta pe la 400V, iar scanteia (pacat ca nu am si o stfel de poza) sare prin aer de la borna centrala a bobinei la masa! Prietenii carora le-am aratat cum functioneaza mi-au zis ca eu nu dau scanteie in bujie ci trasnet! smile.gif Surprinzator insa, nu se uzeaza excesiv. Poate ca daca ar fi multispark continuu, s-ar uza mai tare.
Toate cele bune!

P.S. Voi posta zilele acestea si adaptarea turometrului pentru a functiona cu aceasta aprindere.
Liviu-Ioan
Si spui ca merge bine aprinderea aceea?.
Cat timp ai probat-o?In timp nu apar alte belele?
danny_b
Cea indicata ar fi de 1 mm dar din experienta mea
.nu merge prea bine cu aceasta distanta.Las-o la 0,7 mm.Aici intra in discutie si rezistenta fiselor de la bijii,depinde de care ai!
danny_b
Eu am o aprindere de Tg. Mures de 3 ani si pot sa ti-o recomand cu caldura.Am montat la mai multi prieteni si la toti le merg bine.Intradevar protejaza platina daca bobina e ok.In plus poti regla usor si avansul la aprindere cu ea.
dex lada
QUOTE(danny_b @ 10 Feb 2006, 20:21)
Eu am o aprindere de Tg. Mures de 3 ani si pot sa ti-o recomand cu caldura.Am montat la mai multi prieteni si la toti le merg bine.Intradevar protejaza platina daca bobina e ok.In plus poti regla usor si avansul la aprindere cu ea.
*




Ia pastreaza-ti tu recomandarile pt tine.
Da cite-ai topicul cap, coada vede-ai de ce ?
Eu de pe la inceputul topicul am sustinut ca este teapa, se pare ca s-au prins si alti de asta dar cam prea tarziu.
dyogenes
Draga Dex_Lada, ar trebui sa accepti ideea ca procesul de culturalizare a maselor e sortit esecului din start. Pur si simplu, tipicul romanesc este sa faca apel la "VASTA MEA EXPERIENTA" si sa ignore cele mai elementare evidente. Asa ca intotdeauna vor veni oameni care vor da "indicatii pretioase" fara sa citeasca ce s-a scris inainte ca ei sa apara (macar cu vreo 3 posturi ma sus, unde ziceam ca am testat aprinderea 2 luni si 7000 Km) si care vor ignora cele mai elementare evidente (scheme electrice de principiu ale unui montaj electronic, masuratori de curenti, tensiuni, etc). Clar, singurul argument este: "SUNT MESERIAS SI STIU, CHIAR DACA NU POT DEOSEBI TRANZISTORUL DE DIODA" radmasa.gif

P.S. Imi pare chiar rau ca scriu acest post, deorece imi propusesem sa nu scriu decat pentru cei interesati cu adevarat.


Hai noroc si la mai mare!
zeus-iulian
pe piata din bucuresti nu exista decat 2 tipuri de aprinderi tarnzistorizate
1. cele rosii mici de tagru mures -gotronic 320k lei
2. malvina facute de cei de la deva 250k lei

pentru cei fara expeienta in domeniul electronicii sunt "bune"
eu am ales-o pe cea de targu mures . Masina avut aprindere malvina cand am luat-o insa era deja defecta biggrin.gif . Am decis sa o incerc si pe cealalta in urma
post-urilor de pe acest topic.
dex lada
QUOTE(dyogenes @ 10 Feb 2006, 22:53)
Draga Dex_Lada, ar trebui sa accepti ideea ca procesul de culturalizare a maselor e sortit esecului din start. Pur si simplu, tipicul romanesc este sa faca apel la "VASTA MEA EXPERIENTA" si sa ignore cele mai elementare evidente. Asa ca intotdeauna vor veni oameni care vor da "indicatii pretioase" fara sa citeasca ce s-a scris inainte ca ei sa apara (macar cu vreo 3 posturi ma sus, unde ziceam ca am testat aprinderea 2 luni si 7000 Km) si care vor ignora cele mai elementare evidente (scheme electrice de principiu ale unui montaj electronic, masuratori de curenti, tensiuni, etc). Clar, singurul argument este: "SUNT MESERIAS SI STIU, CHIAR DACA NU POT DEOSEBI TRANZISTORUL DE DIODA" radmasa.gif

P.S. Imi pare chiar rau ca scriu acest post, deorece imi propusesem sa nu scriu decat pentru cei interesati cu adevarat.
          Hai noroc si la mai mare!
*




10x

si cum zice-a "musti"


QUOTE(dex lada @ 22 Dec 2005, 17:18)
eu cand mi-am racit gura si ziceam ca nu e o aprindere "adevarata" toti au sarit pe mine ca nu stiu ce spun , etc

Si eu am incercat se le deschid ochii (dar se pare ca toti aveau ochelari de cal )inca din primele pagini ale topicului.

http://www.daciaclub.ro/https://www.daciaclub.ro/index.php?showtopic=2993&st=240

Eu am aruncat aprindere dupa numai o zi dupa ce am pus-o pe masina,am incercar sa sparg rasina dar sa rupt cablajul.

pus ca suporta un curent maxim parca de 3 A si bobina mea bosch original consuma 4 A (3 ohm).
*




QUOTE(musti )
biggrin.gif Nu toti au sarit pe tine, unii te-au mai si ocolit!
Stai linistit, ca mai sunt din cei care n-au o parere grozava despre "cutiute". Nu trebuie decat sa-i cauti pe cei care si-au construit/procurat aprinderi cu acumulare capacitiva. Contributia lui Dyogenes, prin publicarea schemei, a fost, insa, fundamentala: a adus dovada!


mare dreptate avea "Stai linistit, ca mai sunt din cei care n-au o parere grozava despre "cutiute". "
danny_b
QUOTE(dex lada @ 10 Feb 2006, 20:46)
Ia pastreaza-ti tu  recomandarile pt tine.
Da cite-ai topicul cap, coada vede-ai de ce ?
Eu de pe la inceputul topicul am sustinut ca este teapa, se pare ca s-au prins si alti de asta dar cam prea tarziu.
*



Acuma dc.esti asa rau?Stii cati oameni simpli isi cumpara doar o DACIA veche pt. ca nu au bani pt. o masina mai buna?Si fiecare ar vrea sa si-o imbunatateasca cat de cat.Daca toate componentele sistemului de aprindere sunt ok.merge bine cea de Tg. Mures.Multi afla din ce discutam noi aici informatii bune pt. ei. NU MAI FITI ASA DE CINICI.Nu toata lumea s-a nascut expert in electronica !
BLK
una e sa o imbunatatesti cat de cat si alta e sa dai 300.000 pe o gogoasa... nu e nimeni rau, doar ca s-a tot spus de o mie de ori ca decat aia de tg mures mai bine o lasi asa si faci una cu descarcare capacitiva.
rooster
QUOTE(dyogenes @ 6 Feb 2006, 00:32)


De ce ai pus in montaj si modulul cu al doilea E555 cu alimentarea doar in momentul pornirii motorului?

P.S. Pentru neavizati: Orice "Aprindere electronica" cu 3 terminale este o fraiereala (placebo / teapa / bani aruncati) sau cum vreti sa-i spuneti ...
dyogenes
Acela este modulul multispark. Acel E555 e un oscilator la vreo 400 Hz. El comanda un BD135 care se comporta ca un "al doilea ruptor" ce decupleaza de 400 de ori pe secunda. Cand pornesc motorul, acel modul primeste alimentare de la Bendix (sau cum ii zice la bobina aia de la electromotor) si oscilatorul incepe sa functioneze. Daca platina este inchisa, nu se intampla nimic, deoarece jonctiunea EC a BD-ului este scurtcircuitata. Electromotorul invarte si platina se deschide... in acest moment jonctiunea tranzistorului se comporta ca un ruptor care vibreaza, declansand repetat scantei. Se genereaza in acest fel multiple scantei pe perioada cat platina este deschisa. Chiar daca prima scanteie gaseste un amestec benzina-aer rece si prost emulsionat si nu il poate aprinde, cel putin il ionizeaza, urmatoarele scantei il vor aprinde cu mare probabilitate. Masina porneste practic concomitent cu prima "gura" de benzina ce ajunge in cilindrii, la ce scantei da e imposibil sa nu se aprinda carburantul, oricat de frig ar fi.
diaconuliviu
QUOTE(danny_b @ 10 Feb 2006, 20:13)
Cea indicata ar fi de 1 mm dar din experienta mea
.nu merge prea bine cu aceasta distanta.Las-o la 0,7 mm.Aici intra in discutie si rezistenta fiselor de la bijii,depinde de care ai!
*


Te referi la distanta de la bujii cu aprindere CDI? sau la "TgMures" sau "Malvina"?

Pentru ca la CDI e buna distanta de 1-1,1 mm, la celelalte (din gama "platina electronica") distanta ramine 0,7 mm.
gigaalex
[QUOTE]Mai oameni, de ce intrebati iar? Aia rosie de TG Mures e doar o mica minciunica, pentru ca nici macar platina nu o protejeaza. Veti da bani degeaba, daca aveti si ghinion de una mai slaba de inger va pica cum mi-a picat mie dupa 2 luni, si atunci sa vedeti ce dati 30 de secunde la cheie ca sa porneasca masina, si nu o sa stiti de unde.

Nu stiu de unde are Electronistu' nick-ul dar mai bine o aprindere facuta decat aia rosie de TG Mures. Eu mi-am facut si am zis ca daca mai are cineva nevoie mai pot face, am de unde sa iau piese, cutie si tot ce mai trebuie sa arate ca una din magazin.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------

hmmm, deci mai poti face? si cam cat ar costa una facuta de tine? Ar merge mai bine decat aia rosie? Ma gandeam sa imi cumpar una dar am zis sa ma uit intai pe forum sa vad ce spuneti voi.
Merci
ydaniel
BLK,esti tare acuma?nu-ti mai place cutia rosie?smile.gif)) ce mai faci masina?mai intra si u p mess:)
danny_b
QUOTE(diaconuliviu @ 13 Feb 2006, 08:31)
Te referi la distanta de la bujii cu aprindere CDI? sau la "TgMures" sau "Malvina"?

Pentru ca la CDI e buna distanta de 1-1,1 mm, la celelalte (din gama "platina electronica") distanta ramine 0,7 mm.
*


Prin cartile de specialitate se spune ca LA FOLOSIREA UNEI APRINDERI ELECTRONICE,distanta de la bijie se regleaza la 1mm.Acuma, eu cind mi-am montat aprinderea rau famata pe aici,si asta a fost acum 3 ani,am reglat bujiile la 1mm dar motorul nu-mi mai mergea cum imi placea mie.Asa ca le-am reglat la 0,7mm si de atunci motorul merge ok.Aici mai intervine ceva:fisele mele de la bujii sunt TESLA si au o rezistenta masurata mult mai mare decit cele de Urziceni.Influenteaza cu ceva?Eu sincer nu stiu. Toate cele bune.
BLK
gigaalex da-mi un pm si vorbim sau cauta-ma pe yahoo, sa nu vorbim aici de altele ca ne vad moderatorii biggrin.gif

danny_b fisele trebuie sa aiba parca cativa kOhmi (sub 10 parca). eu pe ale mele Tesla le-am masurat pe la 5-7kOhmi toate, alea de Urziceni aveau pe la 50k, erau si vechi. dar sa stii ca si eu am distanta la 0,8mm. aprinderea daca nu are ridicator de tensiune nu prea are rost sa maresti distanta prea mult.
diaconuliviu
@danny

Aia din carti se refereau la aprinderi electronice cu CDI indirect sau, poate, la cele "dedicate", cu bobine de joasa impedanta, etc. Am citit si eu in carti acele recomandari si ca si tine am incercat acea distanta. Si, exact, la fel am patit in privinta functionarii. Reluind rationamentul mi-am dat seama ca o platina electronica doar imbunatateste frontul de scinteie dar nu mareste cu 40-45% tensiunea secundara.

La a doua intrebare: de cita vreme ai fisele? In faza de "fise noi" vei avea rezistenta mica, de ordinul citorva KOhm, la cele "batrine" rezistenta e crescuta.
dyogenes
Jondo1ro, nu stiu de ce, dar nu iti pot trimite mesaj pe privat asa ca...

Nu este nici un deranj, am promis ca incerc sa ajut pe cei doritori a o construi. Asa cum am mai explicat, aprinderea e multiscanteie doar la pornire (nu ar avea nici un rost multiscanteia permanenta, ar uza doar bujiile). Asadar modulul multiscanteie este alimentat doar in periada in care "se da la cheie" pentru pornirea motorului. Pot lua curent din 2 locuri: direct de la electromotor, sau, cum am facut eu, de la bendix (sau cum ii zice la bobina aia care cupleaza mecanic electromotorul la volanta in momentul pornirii. Dupa pornirea motorului. in momentul eliberarii cheii, Bendix-ul si electromotorul nu mai sunt alimentate, la fel si modulul multispark. Aprinderea devine monoscanteie CDI (descarcare capacitiva). Da o scanteie foarte puternica, de 2-3 X mai mare decat aprinderea clasica. Cat despre Gotronic=ul pe care il ai acum, citeste posturile mele de prin paginile 20-25 ale topicului smile.gif. Sper ca cel putin o parte dintre nelamuriri am reusit sa le clarific. Tine-ma la curent cu decursul montajului. Toate cele bune!
payty
dyogenes, cum ai reusit sa demontezi transformatorul?

Eu am facut rost de un transformator cu miez de ferita pe care ar trebui sa il rebobinez. Dar nu pot desface cele doua bucati de ferita (E, I). Cu ce se poate dizolva cleiul cu care sunt lipite? ( nu as vrea sa fortez pentru ca ferita e casanta si nu am de unde sa iau alt transformator)

Inca ceva: e vreo problema daca folosesc in loc de T6F6 un T6N6? Nu am gasit echivalent.
BLK
imi da si mie cineva o idee, de ce nu functioneaza turometrul dupa ce am pus o aprindere electronica simpla? turometrul am incercat sa-l las si pe bobina, si l-am pus si pe platina direct, si tot nu merge, de ce?
cristidb
Cutiuta rosie (Tg Mures) nu e inutila, asa cum se sustine.
Intr-adevar, cei 2,87-3A trec prin platina, dar tranzistorul comuta mult mai repede.
Cu toate ca prin platina curentul e mare, platina se uzeaza mai greu.
Eu am facut urmatoarea verificare: Cu contactul pus si platina inchisa, am deschis platina cu o surubelnita, cu si fara aprinderea de Tg Mures. Scanteia rezultata intre contactele platinei a fost cam de 3-4 ori mai mica cu aprinderea electonica decat in varianta clasica.
In functionarea motorului aduce o usoara imbunatatire. Eu am observat imbunatatirea mai ales cand motorul e rece.
Am avut si Malvina, care e mai complexa si reduce curentul prin platina, dar foarte prost facuta. Mi s-au stricat 2.
dex lada
QUOTE(payty @ 19 Feb 2006, 16:46)
dyogenes, cum ai reusit sa demontezi transformatorul?

Eu am facut rost de un transformator cu miez de ferita pe care ar trebui sa il rebobinez. Dar nu pot desface cele doua bucati de ferita (E, I). Cu ce se poate dizolva cleiul cu care sunt lipite? ( nu as vrea sa fortez pentru ca ferita e casanta si nu am de unde sa iau alt transformator)

Inca ceva: e vreo problema daca folosesc in loc de T6F6 un T6N6? Nu am gasit echivalent.
*




Incerca sa o incalzesti cu aer cald (statie de lipit cu aer cald ) pana cedeaza lacul.
Trebuie incalzit destul de bine.
payty
QUOTE(dex lada @ 19 Feb 2006, 22:50)
Incerca  sa o incalzesti cu aer cald (statie de lipit cu aer cald ) pana cedeaza lacul.
Trebuie incalzit destul de bine.
*




Merci, o sa incerc. Eu ma gandisem la un dizolvant, ceva.
diaconuliviu
Mai simplu, il pui in vas cu apa calda, dupa care fierbi ansamblul; la temperatura de fierbere se desprinde usor E de I,cu un cutter, dupa care mai fierbi o data si extragi E din mosor. Foloseste o cirpa, e destul de fierbinte.
BLK
QUOTE(BLK @ 19 Feb 2006, 17:01)
imi da si mie cineva o idee, de ce nu functioneaza turometrul dupa ce am pus o aprindere electronica simpla? turometrul am incercat sa-l las si pe bobina, si l-am pus si pe platina direct, si tot nu merge, de ce?
*



va rog o idee... nu pot sa-mi imaginez de ce nu merge, cu aprinderea clasica merge, daca pun aprinderea electronica nu merge, nici daca pun turometrul pe platina, nici daca il las pe bobina, nici daca il pun pe un 2n2222 deschis de platina. sonda de la turometru ar trebui sa numere impulsurile, totusi de ce nu merge.

inca o intrebare, turometrul e legat standard la minusul bobinei cu un fir maro cumva?
ceacu
QUOTE(BLK @ 20 Feb 2006, 13:14)
va rog o idee... nu pot sa-mi imaginez de ce nu merge, cu aprinderea clasica merge, daca pun aprinderea electronica nu merge, nici daca pun turometrul pe platina, nici daca il las pe bobina, nici daca il pun pe un 2n2222 deschis de platina. sonda de la turometru ar trebui sa numere impulsurile, totusi de ce nu merge.

inca o intrebare, turometrul e legat standard la minusul bobinei cu un fir maro cumva?
*



Nu merge pentru ca legat la borna bobinei primeste impulsuri de cca. 300V, la tine primeste doar 14,4V.
Solutie, modificat turometrul sau facut sa primeasca impulsuri POZITIVE de cca. 200V.

Da.
diaconuliviu
QUOTE(ceacu @ 20 Feb 2006, 12:33)
Nu merge pentru ca legat la borna bobinei primeste impulsuri de cca. 300V, la tine primeste doar 14,4V.
Solutie, modificat turometrul sau facut sa primeasca impulsuri POZITIVE de cca. 200V.

Da.
*


Pai stai, omul zice ca a pus "aprindere electronica SIMPLA"-aia eu deduc ca ar fi Malvina, Tg. Mures sau altceva asemanator. Daca da, pe - bobina ar trebui sa mearga. Doar daca a pus CDI nu va merge.
dyogenes
Mai feciori, s-o luam in ordine:
1. Transformatorul pe ferita eu la-m desfacut simplu: l-am bagat la cuptor ca pe iepure, cand s-a incins bine l-am desfacut. Ideea cu generatorul de aer cald e buna, dar... de unde? Cea cu fiertul mi se pare cea mai inspirata, o sa incerc si eu. Si inca ceva: chiar daca se sparge miezul, se poate lipi cu Super Glue. Nu e banc, eu am spart la incercari un brat al lui "E" , l-am lipit si a functionat foarte bine.

2. Pe o aprindere clasica gen Malvina, turometrul functioneaza absolut normal atat timp cat nu ai inversat modul de conectare la bobina. La fel si pe pseudo-aprinderi gen Gotronic.
Pe aprinderi CDI comanda turometrului e cu 12V da la un tranzistor, turometrul trebuie modificat, nu e mare lucru, voi posta.

By-the-way, eu nu am posibilitate sa atasez poze la mesaj, voi cum faceti? Efectiv nu am buton Attach!
diaconuliviu
QUOTE(dyogenes @ 20 Feb 2006, 14:52)
Mai feciori, s-o luam in ordine:
  [...]
*



Traful fiert functioneaza 100%, eu le fierb si merge de numa'.
Aia cu lipitul, nu stiu, ma abtin; am un miez rupt ca al tau si lipit dar, mi-e teama sa-l folosesc.

Pentru CDI se poate cum zici modifica turometrul, dar doar daca ii pui doua intrari paralele, altfel, la o trecere pe clasic il impusti. Mai elegant mi se pare sa faci un "add-on" la CDI cu doi tranzistori din care unul de tensiune si o bobina si un C pe care se culeg impulsuri de 200V(un primar de traf de 220V).
Sau, daca vrei sa complici, un traf de 220V/12V inversat la care in secundar ii "formezi" impulsul..
dyogenes
Ideea cu impulsuri de 200 V mi se pare greoi de realizat si intr-un fel nejustificat. odata ce iti faci un CDI, nu prea mai iti arde sa revii la aprinderea clasica, decat in "urgenta maxima", pana ajungi acasa si poti repara CDI-ul. Cativa Km cred ca se poate si fara turometru. Si, de altfel, montand un zenner de 12V pe intrarea modificata a turometrului, nu s-ar mai praji.

Ca sa aveti si voi motiv sa va amuzati de mine... eu am umblat iarna asta cu un butuc de lemn in porbagaj si un 2N3055 in torpedou...
BLK
deci e tip malvina, am pus si schema cateva pagini in urma, are numai 2 tranzistori, dar cu masa proprie. deci ruptor electronic simplu. si totusi turometrul nu merge legat pe bobina, a ramas legat acolo unde se lega platina, acum unde e legat firul de la aprinderea electronica. de ce nu merge? e turometrul legat prost pe masina? am mai intrebat, firul maro care vine pe bobina e firul de la turometru? ce pot sa fac sa testez sa vad ce e aiurea pus?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.