Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Aprindere electronica
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Imbunatatiri - Dacia Clasic
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172
Siconi
Exista si PIC-uri ieftine la pret... si cu frecventa de 16-20MHz. Mai nou au aparut si la 40MHz.

@ dacia_slk: Pai daca le ai cu programarea micro-controller-elor, atunci sugereaza tu un PIC care sa iti ofere suficiente intrari si iesiri, eventual si pentru conectarea unui display 2x20 caractere si a 3-4 taste push cu care sa poti seta unele-altele direct din masina, faca PC (curbe de avans, numar cilindri etc.). Sugereaza TU un anume PIC si facem noi restul.
Kinetix
djasu, nu sunt convins ca modelul ala de aprindere CDI pe care il propui tu ar fi cea mai buna alegere pentru Dacia. Nu mi se pare foarte eficient sa bagi 20KV, la o intensitate de ordinul sute de mA, in primarul altei bobine de inductie, care necesita cativa Amperi mari si lati. Pe de alta parte, primarul nici nu are o izolatie electrica atat de buna intre spirele lui ca sa reziste la cei 20KV. Probabil ca merge, dar nu mi se pare o imbunatatire.

pcostica, ce e fain la schema la care ai dat link, este ca e destul de simpla. Dar e si destul de... modesta energia scanteii. Ea descarca 0.47uF incarcati la maxim 250V. Asta inseamna fix 14.6mJ energie la scanteie. Pai e cumplit de putin... si nu stiu daca acel convertor poate sa incarce un condensator mai mare in aceeasi unitate de timp... Daca e sa folosim ca modul de descarcare o aprindere CDI, cred ca trebuie sa alegem o schema cu un convertor puternic, de cativa zeci de Wati, care sa poata genera o scanteie de energie in jurul a 100mJ sau mai mult.

Gotronic, ideea de colaborare cu specialisti este geniala. Am facut si eu multe montaje si experimente mici in timpul liber, dar iata ca a cam trecut vremea... Am alte prioritati acum. Iata de ce sunt interesat de cineva care sa realizeze electronica si programarea (contra cost, desigur), urmand ca montajul pe masina sa il fac singur.
Problema care apare aici este ca nu am gasit pe nicaieri curbe de avans pentru Tico. Nici pentru Matiz nu am gasit, dar chiar daca cele doua motoare au unele piese interschimbabile, au si parametri diferiti (alimentare diferita, cuplu, putere maxima diferita, etc) si nu sunt convins ca graficele avansului ar fi identice. Daca am putea face un sistem care sa diagnosticheze o curba aproximativa introdusa initial si sa o corecteze, tinand cont de niste parametri cititi cu ajutorul senzorilor (turatie, sonda de oxigen, temperatura motorului), ar fi excelent, dar deocamdata e tare greu de facut asta, cred.
In aceasta situatie nu-mi ramane decat sa ma folosesc de sistemele originale de gestionare a avansului (centrifugal si vacuumatic). Singura imbunatatire care ar putea fi adusa ar fi cresterea energiei scanteii (cu un modul CDI puternic, de ex.) si inlocuirea distribuitorului cu un sistem D.I.S.
Asa ca astept colaboratori.
Toate cele bune.
elm
QUOTE(Kinetix @ 15 May 2010, 16:28)
Iata de ce revin cu intrebarea: Stie cineva un integrat care sa preia un semnal repetat pe o intrare si sa il distribuie in ordine fixa, pe 3 canale?
Mersi mult.
*



MMC4017
Este un numarator decadic "in inel", asa n umitul numarator Johnson. Face exact ceea ce ai nevoie tu sa faca, si poate sa mearga pentru motoare cu pina la 10 cilindri smile.gif

Este excelenta ideea de a inlocui distribuitorul de scinteie de la delco. Desi asta ar insemna patru aprinderi complete identice unsure.gif
Singura componenta care ramine comuna este ruptorul (electronic evident - aici senzorul Gotronic facut special pt delco de dacie este numai bun)
O problema ar fi initializarea numaratorului, pentru a da scinteie bujiei 1 la impulsul 1, deci treaba nu este asa simpla precum pare...
Kinetix
Fain.
Pai hai sa presupunem ca trag o dunga pe pinionul de la axul cu came (la Tico e un singur ax), cu putin inainte ca pistonul numarul unu sa ajunga la TDC. Citesc "dunga" asta cu un optocuplor gen CNY70.
Sau montez un mic surubel pe partea laterala a pinionului, pe care il citesc cu un reluctor.
Ce fac in continuare ca sa initializez numaratoarea cu MMC-ul?
Mersi.
Tudor Badescu
Mai de mult,în revista „Autoturism”,am citit că uzinele Dacia au omologat la un moment dat o aprindere electronică integrală prodosă de basarabeni cu senzor de detonație.Redacția revistei l-a testat și mergea perfect și cu benzină cam de 82 COR din câte îmi amintesc.
Legat de curbele de avans,cred că ne-am putea inspira de la Dacia cu injecție că e cam același motor,nu de la Tico sau altceva.Și oricum,dacă e vorba de optimizare,curbele de Dacia clasic sunt niște simplificări,nu merită munca pentru ele.Curbele optime sunt de fapt pânze tridimensionale,de aceea m-am gândit la Dacia cu injecție.Și interesează ceva suficient de ieftin că altfel punem tot sistemul de la Dacia injecție și gata.
Kinetix
Tudore, eu AM Tico. Nu ma inspir de la el, ci vreau sa ii imbunatatesc sistemul de aprindere.
Tico are din fabrica aprindere electronica integrala (reluctor, modul aprindere si bobina de inductie cu 1.2 Ohmi in primar si circuit magnetic inchis), dar pastreaza centrifugalul, vacuumaticul si distribuitorul. Este, intr-un fel, echivalentul sistemului Gotronic (senzor + modul aprindere) pe Dacia.
Ceea ce am pe masina merge foarte bine, este fiabil, dar nu sunt convins ca scoate tot ce se poate din motorasul de Tico, asa ca vreau sa incerc.
Insa inainte de a avea Tico am folosit o vreme Dacia parintilor. Iata de ce ma aflu pe forumul Dacia de cativa ani...
Toate cele bune.
payty
QUOTE(Tudor Badescu @ 17 May 2010, 11:11)
Mai de mult,în revista „Autoturism”,am citit că uzinele Dacia au omologat la un moment dat o aprindere electronică integrală prodosă de basarabeni cu senzor de detonație.Redacția revistei l-a testat și mergea perfect și cu benzină cam de 82 COR din câte îmi amintesc.
Legat de curbele de avans,cred că ne-am putea inspira de la Dacia cu injecție că e cam același motor,nu de la Tico sau altceva.Și oricum,dacă e vorba de optimizare,curbele de Dacia clasic sunt niște simplificări,nu merită munca pentru ele.Curbele optime sunt de fapt pânze tridimensionale,de aceea m-am gândit la Dacia cu injecție.Și interesează ceva suficient de ieftin că altfel punem tot sistemul de la Dacia injecție și gata.
*




dacia cu injectie nu stiu daca este cel mai fericit exemplu. din cate stiu nu are avans vacuumatic (si nici senzor de pozitie a clapetei). s-ar putea sa ma insel, dar daca nu e asa, atunci curba de avans e doar o adaptare in asa fel incat sa compenseze lipsa vacuumaticului.



Tudor Badescu
Kinetix,dacă tot zici că ai Tico,știi ceva despre cum variază procentul Dwell la Tico sau alte date asemănatoare?Tot s-a vorbit de bobina de Tico la Dacia și m-ar interesa cum s-ar monta optim nu cu rezistențe așa mai după ureche.Poate ai și niște date tehnice de uzină pentru bobina de Tico.Am măsurat una la magazin și a ieșit de 0,9 ohm și cam 6,5 mH cu o marjă de eroare de 0,6mH(cam imprecis). Mulțumesc tuturor care ar putea furniza astfel de date.

Payty,ceva care să simtă mersul motorului trebuie să aibă că altfel nu știe să dea avansul.Nici eu nu știu bine ce-i pe acolo.Senzorul de detonație m-ar interesa cel mai mult cu circuitul de corecție aferent pentru că folosesc mult solvenții ăia de Oltenia și mersul la ureche e mai greoi.Iar sistemul acela de la basarabeni e interesant mai ales pentru senzorul de detonație care e acordat pe detonația de Dacia.
dacia_slk
QUOTE(Siconi @ 17 May 2010, 09:15)
Exista si PIC-uri ieftine la pret... si cu frecventa de 16-20MHz. Mai nou au aparut si la 40MHz.

@ dacia_slk: Pai daca le ai cu programarea micro-controller-elor, [...]

nu este specialitatea mea programarea microcontrolerelor, dar cred ca sunt in stare sa scriu un program pentru un microcontroler, daca am cele necesare (documentatie, compilatoare, simulatoare);

QUOTE
[...] atunci sugereaza tu un PIC care sa iti ofere suficiente intrari si iesiri, eventual si pentru conectarea unui display 2x20 caractere si a 3-4 taste push cu care sa poti seta unele-altele direct din masina, faca PC (curbe de avans, numar cilindri etc.). Sugereaza TU un anume PIC si facem noi restul.
*



OK. Ma interesez si va comunic.

Cred ca ar pica bine un soft de teleconferinta tongue.gif ... sa vad ce gasesc...
iuliano_smile
Pai si atunci cine le mai pune in practica :-?? ....eu unul nu mai am bani sa umpar picuri, dar am in dotare 2 atmega88, un atmega8 si un atmega32. Plecam si noi de la un atmega88 si pe urma crestem la atmega32 dak nu ne ajunge. Asta e parerea mea cel putin.

Siconi nu vad dc ai pune un lcd pentru ca tiar manca porturile degeaba si putere de procesare. Dak vrei asa ceva am putea sa face un cb cu inca un uC Care sa arate tot ce ne intereseaza si sa comunice pe serial ca sa iti dea informatii de la(hai sa il numim)UCE.

Mai tarziu comunin toate"piesele" cu logica aferenta de a le folosi. Momentan, cat am fost la liceu biggrin.gif mam gandit la ce sa implementam.
Siconi
Si Dacia pe injectie are vacuumatic, are un senzor MAP din cate stiu eu. Maine ma uit si va spun exact.
elm
QUOTE(Kinetix @ 17 May 2010, 10:26)
Fain.
Pai hai sa presupunem ca trag o dunga pe pinionul de la axul cu came (la Tico e un singur ax), cu putin inainte ca pistonul numarul unu sa ajunga la TDC. Citesc "dunga" asta cu un optocuplor gen CNY70.
Sau montez un mic surubel pe partea laterala a pinionului, pe care il citesc cu un reluctor.
Ce fac in continuare ca sa initializez numaratoarea cu MMC-ul?
Mersi.
*



Problema este ca motorul se opreste intr-o pozitie oarecare. Iar cind pui contactul, el trebuie "sa stie" care bujie urmeaza si:

- sa lase demarorul sa invirta motorul fara a da scinteie pina cind urmeaza bujia 1 si de acolo sa inceapa functionarea numaratorului. Asta pentru ca sistemul compus de senzorul Gotronic si MMC4017 formeaza un traductor incremental care trebuie initializat

- sa dea scinteie bujiei oarecare care urmeaza (atunci cind trebuie, normal) ceea ce implica un traductor numeric absolut (parca se numea).

Deci surubelul tau trebuie sa dea un impuls pe pinul de reset al MMC undeva dupa bujia 4. Si functionarea MMC sa fie inhibata pina la primul impuls de reset de la surubel (asta cred ca se poate face cu un bistabil RS care sa comute S la "atingerea" surubelului, dupa care, evident ramine asa la urmatoarele "atingeri" ale surubelului)

S-ar putea ca baietii de mai sus sa aiba dreptate si problema sa fie mai usor rezolvata de catre un uC
Siconi
Parerea mea este ca te cam complici cu MMC-ul. 4-5 linii de cod si ceva elemente pasive pe langa un micro-controller si ai rezolvat asta.

In alta ordine de idei, iuliano, nu conteaza atat de mult CE companie alegem pentru uC, cat conteaza ceea ce ofera el. Eu detin mai multe PIC-uri, dar si un Atmega32. Iar la treaba cu LCD si meniu separat, comunicand pe RS-485 sau RS-422 (poate chiar CAN-BUS) este o idee foarte buna. Un proiect de-al meu mai de acum 2 ani pus cap la cap (un bord digital si un computer pentru habitaclu si unele functii pentru motor) era conceput din vreo 3 sau 4 astfel de PCB-uri, cu comunicatie seriala intre ele astfel: 1 montaj era master, celelalte erau slave. In fine, treaba asta nu e asa de necesara. Era doar o idee de imbunatatire. Se poate si fara ea.
Kinetix
Baieti, despre calculator de bord artizanal se mai discuta si AICI.

Tudore, bobina de Tico are urmatoarele caracteristici:
- rezistenta primar: 1.2 Ohm (din manual)
- inductanta primar: 4.65mH (masurata de diaconuliviu)
- rezistenta secundar: 12.1KOhm (din manual)
Aprinderea de Tico are timp Dwell constant. Bobina de Tico este alimentata un timp relativ constant, indiferent de turatie.

elm, eu ma gandeam ca indiferent cum se opreste motorul, ciclul de impulsuri pentru aprindere va fi initializat de surubel. Apoi integratul da o serie de impulsuri (A-B-C-D, sa zicem, corelate cu semnalul din delcou), dupa care iar este initializat procesul numararii cu surubelul, etc. Dar poate ca nu e cea mai buna idee...

Toate cele bune.
elm
Din cite am inteles si la injectie motorul are o rotatie "moarta" la pornire, deci nu ar fi asta o problema. Si da, MMC-ul pleaca de la impulsul A, deci trebuie sa astepte motorul sa ajunga la bujia A
daredan
Apropos de fise: ieri am masurat fisele si am avut surpriza sa vad citiri de la 45k la 96k fisa centrala! M-am dus la magazin, am gasit fise de Urziceni si Tesla: cele de la Tesla aveau intre 5k si 6k iar cele de Urziceni 4,1-4,2k cel mult. Le-am luat pe astea de Urziceni in cele din urma victorie.gif
Paulorossi
Foarte rau,o sa-ti dai pumni in cap peste cateva luni cand o sa ajunga rezistenta la 70k.
djasu82
Daca are aprinderea reglata corect si carburatia merge nu exceptional dar merge , eu recomand fise de carbon dar si alea in timp se duc - creste rezistenta interna sau fise din lita de cu cu diametrul conductorului 2mm si lulea (rotor) boche cu rezistenta ia interna de 5k si cu forma de T pentru a nu pierde din energie cand e sa arunce scanteia pe plotul dinspre fiecare bujie .
Kinetix
Eu nu inteleg de ce se tot aduce din nou si din nou problema asta in discutie pe un topic fara legatura cu ea... Ce au a face "fisele de Urziceni" sau "de carbon" sau de "ce vrei tu" cu Aprinderea Electronica?
De ce nu faceti, fratilor, topic despre "Tuning fise"? Fisele astea de care tot intreaba unii colegi nu sunt specifice Aprinderii Electronice. Sunt o "mostenire" de la sistemul clasic de aprindere, cu ruptor electromecanic. Iata de ce exista sisteme moderne tip C.O.P, care elimina fisele din ecuatie.
Dragi colegi incepatori, SIGUR ati citit paginile anterioare ale topicului??? Macar cateva...
Toate cele bune.
djasu82
Tu ai scis dupa n luni de pauza sa vezi ce s-a scris pe topic nu numai fise ci carburatie ... si alte nebunii.
Eu zic ca fisele fac parte din sistemul de aprindere eletronica , idem delcoul. si bobina de inductie.
Inventi noi tci -cdi iar pe dacie mergea aia din linkul ala cu avans automat in functie de turatie .
gotronic
QUOTE(djasu82 @ 18 May 2010, 21:01)
Eu zic ca fisele fac parte din sistemul de aprindere eletronica , idem delcoul. si bobina de inductie.
*


Idem bujiile, contactul si acumulatorul! smile.gif
Gaba
OFF TOPIC
Tot va aud de luleaua bosh cu rezistenta interna ... puneti o poza va rog , sau o serie , de la ce masina provine ... sau ceva dupa ce sa o gasesc ca eu am cautat si se cam uita stramb la mine cei care vind piese auto ...
mersi.
iuliano_smile
Lista:
-senzor de turatie cu TLE4935. Partea frumoasa e ca sa il schimbi in 1 logic trebuie sa treaca nordul, iar ca sa treaca in 0 logic trebuie sa treaca sudul. Deci am rezolvat si problema scanteii la pornire
[attachmentid=1627624027]
-senzor MAP. Ma gandeam la instalatiile de gaz de pe motoarele cu injectie
[attachmentid=1627624028]
-senzor de detonatie
-senzor apa astfel incat sa mearga cu avans mai mic pentru a nu avea demaraj sa nu o fortam.
-bobina jumostatica sau 2 bobini de dacie. Aici ma gandeam sa lee "antrenam" cu AT01
-2 curbe de avanas(consum si racing biggrin.gif )
-martor luminos pentru curba de avans
-interfata serial MAX232
[attachmentid=1627624029]
-+contact
danciusergiu84
ma scuzati ca pun o intrebare din curiozitate: senzorul MAP ce rol are in proiectul vostru? pun intrebarea deoarece el se foloseste la injectie (probabil modele mai vechi, injectia mono-punct Bosh de pe dacia berlina-nova nu are acest senzor)
iuliano_smile
Pentru a anula capsula vacumatica de pe delcou.
danciusergiu84
dar curba avansului necesara motorului (vacumatic + centrifugal) nu se poate afla, astfel se poate programa aprinderea sa dea avans la scanteie in functie de RPM

ce parere aveti de un kit de genu (acesta sau altul): http://www.sportdevices.com/efimania/index.htm ar fi tentant sa fie adaptat la nevoile voastre?

LE - ca idee cred ca poate fi pacalit ca are un singur cilindru din senzorul de turatie, comportandu-se la fel pentru toti cilindrii
payty
QUOTE(iuliano_smile @ 19 May 2010, 07:45)
-senzor apa astfel incat sa mearga cu avans mai mic pentru a nu avea demaraj sa nu o fortam.



1. eu stiu ca la motor rece se da mai mult avans ca sa mearga mai bine. s-ar putea sa nu fie o solutie.
2. Poti folosi orice senzor de vacuum dar de unde stii tensiunea pe care o da in functie de depresiune? Ar trebui unul calibrat, la care sa stii si curbele de tensiuni, pt ca altfel e inutil.







Kinetix
QUOTE(djasu82 @ 18 May 2010, 21:01)
Eu zic ca fisele fac parte din sistemul de aprindere eletronica , idem delcoul. si bobina de inductie.
*


QUOTE(gotronic @ 19 May 2010, 00:23)
Idem bujiile, contactul si acumulatorul! smile.gif
*


Prieteni, mi se pare ca acest topic se intituleaza "Aprindere Electronica", nu doar "Sistem Aprindere". Pe de alta parte, topicul se afla la sectiunea "Imbunatatiri Dacia Clasic", nu la sectiunea "Probleme Tehnice", "Intretinere", sau "Diverse". Daca cineva descopera ca are o fisa intrerupta si schimba setul, sau daca nu stie sa regleze ralantiul nu mi se pare corect sa se discute despre aceste subiecte in topicul de fata. Nu vad ce imbunatatire ai adus sistemului de aprindere daca ai schimbat setul de fise invechite de pe masina cu unul nou, "de uzina"... Iar faptul ca ai pus fise noi nu face ca masina ta sa aiba aprindere Electronica...
Dar, ma rog, in lipsa actiunii unui moderator, fiecare spune ce vrea...
Sper sa intelegeti ca ceea ce am spus are scopul sa ne ajute sa nu facem acest topic mai stufos decat este necesar. Daca am gresit, va rog sa ma corectati.

djasu, aprinderea aia CDI "cu avans automat in functie de turatie" de unde stie ce curba de avans este cea mai potrivita pentru masina mea sau a ta?

L.E: Ce parere aveti de integratul asta pentru proiectul in desfasurare?
[attachmentid=1627624074]

Toate cele bune.
daredan
Pt. Kinetix: din nefericire nu am posibilitatea de a da mesaje si doar din dorinta de a nu incarca topicul nu o sa mai comentez nimic. Pace tie.
Minel
Am cumparat azi o aprindere electronica AT011 fara senzor in cutie, serie aprindere ...005495 si dupa montarea ei , numai functioneaza turometrul.... sad.gif

Motorul merge frumos de tot , mergea si inainte ....si turometrul la fel ...dar acum parca ii mort ....
Aveti idee ce poate sa aiba ....? huh.gif
dacia_slk
Habar n-am.

Ihmm... nedumerire.gif nu... chiar n-am idee.

Poate un fir intrerupt cu ocazia asta? peacefingers.gif
Siconi
Vezi ca poate nu ai conectat firul de la turometru la borna care trebuie, adica la minusul bobinei; cred ca la tine a ramas conectat cu firul de la platina, ceea ce nu mai e valabil (srie si in prospectul aprinderii).

19 May 2010, 13:38:
LE: Pentru cei integrati in acest proiect, gasim AICI un senzor MAP relativ ieftin (am cont la ei si primesc discount).
Date tehnice despre acest senzor: [attachmentid=1627624116] sau direct AICI.

19 May 2010, 13:44:
LLE: Am uitat sa precizez: pretul pentru orice proaspat venit este de 58 RON, dar pentru clienti mai vechi (ca mine de ex.) este de 29 RON. La acest pret se adauga taxe de ambalare si expediere de 19 RON (coletul soseste din Polonia si dureaza 3 zile de la data comenzii pana suna telefonul sa ma intalnesc cu curierul - GLS Romania).

Gasiti in fisa tehnica si tensiunile de lucru, si presiunile si detaliile mecanice, cum e conceput (imagine in sectiune) etc.

19 May 2010, 13:49:
LLLE: Alte detalii :  

100kPa On-Chip Temperature Compensated & Calibrated Silicon Pressure Sensor

... asta e denumirea si este exact un senzor MAP care accepta exact plaja de depresiuni de la motoarele vizate de noi.
gotronic
QUOTE(Minel @ 19 May 2010, 13:21)
Am cumparat azi o aprindere electronica AT011 fara senzor in cutie, serie aprindere ...005495   si dupa montarea ei , numai functioneaza turometrul.... sad.gif

   Motorul merge frumos de tot , mergea si inainte ....si turometrul la fel ...dar acum parca ii mort ....
   Aveti idee ce poate sa aiba ....? huh.gif
*



Ce bobina de Tico este pe masina? sad.gif
Vezi contactele de la fir/papuc de la turometru. Sunt si turometre care mai fac figuri, dar deloc mai rar. Incearca sa pui bobina de inductie invers (+cu-). dar atentie sa nu pui aprinderea in scurt pe urma (acum o pui pe + si alimentezi pe -). Unii au scapat de probleme cu turometru asa.!
LE.
Mai bagam si turometru la aprindere electronica.! smile.gif
djasu82
turometrele E/P parca faceau belele la multe bobine inclusiv la cea de tico . Turometrele de pe bordurile de CN facute la turci nu aveau probleme .
Minel
QUOTE(dacia_slk @ 19 May 2010, 14:24)
Habar n-am.

Ihmm...  nedumerire.gif nu... chiar n-am idee.

Poate un fir intrerupt cu ocazia asta? peacefingers.gif
*




Ce raspuns , mai concret nici ca se putea .... dry.gif ca sa nu spun altceva ...

Cum sa fie fir intrerupt ca este model 1310 fara turometru si turometru l-am pus eu ulterior , turometrul fiind normal de EP .... ca si la bordul meu de CN ...



QUOTE(gotronic @ 19 May 2010, 15:28)
Ce bobina de Tico este pe masina? sad.gif
Vezi contactele de la fir/papuc de la turometru. Sunt si turometre care mai fac figuri, dar deloc mai rar. Incearca sa pui bobina de inductie invers (+cu-). dar atentie sa nu pui aprinderea in scurt pe urma (acum o pui pe + si alimentezi pe -). Unii au scapat de probleme cu turometru asa.!
LE.
Mai bagam si turometru la aprindere electronica.! smile.gif
*




Este bobina normala de Dacia , 3221 parca , si a functionat normal cu turometrul alimentat de la borna ( - ) minus a bobinei ..... iar turometrul in configuratia actuala este legat la borna aprinderii de unde pleaca si firul catre delcou ...

Numai retin exact dar parca era vorba si de un condensator ... parca pus la minusul bobinei .... dar ce condensator ... huh.gif
nelu_1985
Dar de ce nu ai lasat firul de la turometru direct pe bobina?
dacia_slk
QUOTE(Minel @ 19 May 2010, 15:06)
Ce raspuns , mai concret nici ca se putea .... dry.gif ca sa nu spun altceva ...
 
  Cum sa fie fir intrerupt ca este model 1310 fara turometru si turometru l-am pus eu ulterior , turometrul fiind normal de EP .... ca si la bordul meu de CN ...
  Este bobina normala de Dacia , 3221 parca , si a functionat normal cu turometrul alimentat de la borna ( - ) minus a bobinei ..... iar turometrul in configuratia actuala este legat la borna aprinderii de unde pleaca si firul catre delcou ...

Numai retin exact dar parca era vorba si de un condensator ... parca pus la minusul bobinei .... dar ce condensator ... huh.gif
*



Firul de "semnal" (tact) al turometrului l-ai legat tu, nu face parte din instalatia electrica originala a daciei... Incearca sa-l legi mai departe de bobina - la delco. Poate iti merge astfel; eu am avut o problema asemanatoare cu un turometru (e drept, digital - deci poate alte mancare de peste) si am rezolvat-o astfel.

Succes si... peace! biggrin.gif tongue.gif blush.gif

19 May 2010, 16:12:
Salut!

De dimineata nu mi-a pornit masina de nici o culoare; am dat vina pe garabetii care mi-au mai golit rezervorul de vreo 3-4 ori; n-am avut timp sa fac verificari, asa ca am plecat la lucru si m-am intors (de la lucru) cu 6L de benzen. I-am pus in rezervor, benzina baga (daca dau manual la pompa se vede clar ca baga), dar tot nu porneste de nici o culoare. M-am gandit ca poate are partea electrica ceva, asa ca am inceput verificarile:

DAR, sunt un pic mai cam nesigur pe masuratorile fiselor: am multimetru din ala ieftin chinezesc, negru, digital - l-am pus pe scala de 200K (la rezistivitate) si-mi da valorile: 60 pentru fisa centrala si intre 10 si 20 pentru celelalte.

Valorile astea - daca scala este de 200K inseamna 60KO, 10KO si respectiv 20KO?

MUltumesc.
Minel
QUOTE(nelu_1985 @ 19 May 2010, 16:17)
Dar de ce nu ai lasat firul de la turometru direct pe bobina?
*




Pus firul direct pe bobina, works perfect ! smile.gif

surube
laugh.gif Multimetrul trebuie dat la 20k ca sa masurati corect kohmii .Si daca are o fisa mai mult de 4 kohm trebuie schimbata asa zice in prospectul aprinderii rolleyes.gif
gotronic
QUOTE(dacia_slk @ 19 May 2010, 16:03)

M-am gandit ca poate are partea electrica ceva, asa ca am inceput verificarile:

DAR, sunt un pic mai cam nesigur pe masuratorile fiselor: am multimetru din ala ieftin chinezesc, negru, digital - l-am pus pe scala de 200K (la rezistivitate) si-mi da valorile: 60 pentru fisa centrala si intre 10 si 20 pentru celelalte.

Valorile astea - daca scala este de 200K inseamna 60KO, 10KO si respectiv 20KO?

MUltumesc.
*



Scanteie ai? Inainte sa te apuci sa masori! sad.gif Tensiune pe bobina ai? platina se inchide si se deschide? smile.gif
Da, pe scala de 200K atat este 10..60 Kohmi.
LE.
Topicul ar trebui completat cu "initiere in electronica". Sau "Electronica, nimic mai simplu" sau "Electronica pentru toti" samd.! icon_mrgreen.gif
surube
radmasa.gif radmasa.gif radmasa.gif radmasa.gif radmasa.gif wacko.gif
dacia_slk
QUOTE(gotronic @ 19 May 2010, 18:05)
Scanteie ai? Inainte sa te apuci sa masori! sad.gif  Tensiune pe bobina ai? platina se inchide si se deschide? smile.gif 
Da, pe scala de 200K atat este 10..60 Kohmi.
LE.
Topicul ar trebui completat cu "initiere in electronica". Sau "Electronica, nimic mai simplu" sau "Electronica pentru toti" samd.!  icon_mrgreen.gif
*



Foai de capu' meu... doh.gif Cat au crescut!

Fisele au vreo 7 luni, de Urziceni; le masurasem atunci - tin minte precis ca aveau intre 3-10KOhmi cele de la bujii si vreo 18-19KO cea centrala.

Inseamna ca sunt cam varza fisele astea ?!

Cred ca am tensiune pe bobina... adica sigur am caci am curatat bujiile, am reglat platina la 0,4 (am vrut s-o curat dar era doar un pic de tot afumata - deloc puscata - thanks gotronic AT011) si apoi am "dat scanteie" - intrerupand contactul de la platina cu o surubelnita, iar fisa centrala am pus-o cu un capat pe bobina (asa cum sta ea de obicei), iar cu celalalt pe electrodul central al unei bujii, iar masa bujiei pe alternator si dadea oarece scantei (rosiatice - portocalii).

O singura bujie avea scanteia MULT mai slaba - banuiesc ca e cam dusa...

PS: Se pot masura rezistivitatile bujiilor? Daca da, cam ce valori trebuie sa aibe?

Din cauza rezistivitatii fiselor sa nu porneasca? Chiar asa aiurea sunt valorile astea?! nedumerire.gif Sau poate e altceva...
surube
laugh.gif Am in fata ultimu tip de fise facute de rofep (urziceni) am dat 21 lei pe el ... fisa are miezul din spire nichelina si izolatia din PVA (nu silicon) .Am reglat multimetrul chinezesc la 20K ( nu la 200k blink.gif ) si am urmatoarele valori fisa centrala (bobina_ delcou) are 1,5 kohmi ... iar celelalte de la bujii_delcou au aproximativ 1 kohm .... concluzia ar fi ca sant bune smile.gif Uitati tabelul dat de fabrica rofep pentru dacia cu valorile in kohmi http://www.rofep.ro/fise_aprindere.php
dacia_slk
Eu auzisem ca fisele-si schimba rezistivitatea in timp, dar nu credeam ca asa de repede si cu asa mult.
surube
radmasa.gif Nu ai masurat bineeee .... mai masoara o data da regleaza multimetru la 20k ca deaia ai valorile alea aiurea blink.gif
kog
nu e adevarat. Multimetrul masoara bine, fisele alea sunt de aruncat dupa caini
gotronic
QUOTE(surube @ 19 May 2010, 18:49)
radmasa.gif Nu ai masurat bineeee .... mai masoara o data da regleaza multimetru la 20k ca deaia ai valorile alea aiurea  blink.gif
*


Vad ca si tu esti mare sfatos, cum dracu sa masori pe scala de 20K o fisa care are 60K. Normal ca nu indica nimic aparatul pe scala de 20K si trebuie sa-l pui pe o scala mai mare.! mad.gif
dacia_slk
Pai, eu, initial l-am pus pe 20K, dar nu-mi indica nimic - am zis ca e ceva din aparat - am unit "bornele" aparatului si hopa - valoarea 0,01, deci aparatul merge. Abia apoi am pus pe 200K si mi-a dat valorile alea (cre nu le-am crezut nici eu, de-aia am intrebat pe forum) radmasa.gif

Mda, fise de Urziceni, cumparate prin noiembrie - initial aveau valori ca lumea, dar acum... au inceput sa caza...

19 May 2010, 19:29:
Dl Gotronic, bujiile se pot masura?! blush.gif Si daca da, cam cat trebuie sa aibe in setup-ul AT011 (cred ca 011 - din aceea rosie pentru dacie care vine si cu senzor) - platina (doduco)?
djasu82
QUOTE(surube @ 19 May 2010, 19:42)
laugh.gif Am in fata ultimu tip de fise facute de rofep (urziceni) am  dat 21 lei pe el ... fisa are miezul din spire nichelina si izolatia din PVA (nu silicon) .Am reglat multimetrul chinezesc la 20K ( nu la 200k  blink.gif ) si am urmatoarele valori fisa centrala (bobina_ delcou) are 1,5 kohmi ... iar celelalte de la bujii_delcou au aproximativ 1 kohm .... concluzia ar fi ca sant bune  smile.gif Uitati tabelul dat de fabrica rofep pentru dacia cu valorile in kohmi http://www.rofep.ro/fise_aprindere.php
*


Fisele alea la mufare are capetele din nichelina iar in rest e fir de carbon pe toata lungimea lor eu m-am convins cand am tras de un capat si am taiat din cablu acum 4 ani.
surube
smile.gif Fisele Tesla au aproximativ 5 kohmi si sant 25 lei setu tot cu inima de carbon wacko.gif ... da lumea nu are bani de Beru(175lei) .. majoritatea laugh.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.