Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Aprindere electronica
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Imbunatatiri - Dacia Clasic
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172
mikip
Gaba printre alte preparative pentru a lucra cu AT011, am marit distanta la electrozii bujiilor la 1.1mm(2 lame de lera).Lui Kadett ii place grozav cu distanta asta si motorul are nerv, desi este destul de varstnic.De asemenea se invarte perfect rotund la relanti(destul de coborat).Precis si lui Dacia ii place asta.La a mea cu aprinderea de mai sus ii placea 1.2mm.Cred ca e destul de logic ca daca e scanteia e mica, trebuie un timp mai lung pana se propaga arderea in amestecul comprimat.O scanteie lunga face o gramada mare de nuclee de propagare, care duc la o aprindere instantanee aproape a amestecului.Pe Kadett turometru n-am poate in viitor ca gadget, nu neaparat din necesitate reala, asa ca nu sant "tulburari".
dyogenes
Am fost chiar ieri la o dezmembrare de pe aici si am vazut cateva turometre interesante. omul vroia 100000 lei vechi /bucata. Cum eu am 2 deja, nu m-a interesat. Dar daca vrei sa-ti pui, merita sa vizitezi dezmembrarile. Trebuie sa fie si in TM pe undeva.

In ceea ce priveste distanta la bujii, eu am pus la CDI-ul meu 1,1. Se simte ca porneste mai usor si merge mai bine. De ce se intampla asa, a explicat mikip mai sus.

Si eu am fise sarma goala de Cu. Am preferat aceasta varianta fata de cele de Urziceni, care au "autoreglaj" al impedantei (totalmente imprevizibile). Chestia e ca la mine CDI-ul comanda un turometru Dacia modificat pentru a accepta semnal de nivel mic (12V). Comanda fiind electronica, nu are cum sa fie influentat de fise.
Si tot a-propos de fise... Am vazut la dezmembrari niste fise straine, siliconate, de am crezut ca mor pe loc. Erau bijuterie, nu alta. Chestia e ca nu vroia ala sa le vanda, motorul era deja vandut si noul proprietar stia de fise, asa ca nu a mai vrut vanzatorul sa le scoata. Cum o sa fac rost de ceva bani in plus, imi iau un set in ala de fise noi.
gotronic
gaba, schimba numai fisele centrale intre ele la tine si ai doua seturi de fise mai bunicele, incearca ambele variante. Este posibil sa fie si din "senzorul" ce l-am schimbat la tine, care este la fel ca a lui mikip si zoly1974(pentru motocicleta Jawa in 2 cilindri si cred fara turometru). Special l-am pus sa vad daca-ti face figuri turometru. Cum la montare nu au fost probleme l-am lasat asa. Numai pentru incercari l-am pus, dar acum nu mai am nici unul pana in septembrie (le-am donat pe toate), in schimb am primit ieri 5 Kg biggrin.gif de senzori din import, asa ca stai linistit. wink.gif
Incearca prima data cu o platina normala in loc de senzor si AT011, daca face la fel atunci e din turometru, sau fise. sad.gif
Mai incearca sa micsorezi distanta intre senzor si axul delcoului sa vezi ce se intampla, sau cel mai simplu deschizi capota motorului, cu mana tii motorul accelerat constant in gama 2...3000 rot/min si urmaresti LED-ul pe aprindere. Daca intensitatea lui variaza usor atunci sigur e de la senzor sad.gif (Practic este multispark). Dar eu am incercat sa elimin acest lucru si se pare ca nu am reusit in totalitate. (numai modelul asta e asa.!!!!)

Re edit: cu videoclipurile in format wmv (calitate mai slaba spatiu mai mic)
gotronic
Si inca unul mai lung in format wmv.
Repet, scanteile nu se vad toate datorita frame-urilor camerei video (dar se aud). mad.gif
cd_i
o idee alternativa la aprinderile cu unghi dwell variabil:

cum unghiul dwell depinde numai de tensiunea de alimentare a bobinei si nu de turatie o alternativa mai "simpla" ar fi asigurarea unei tensiuni constante de alimentare a bobinei de inductie printr-un dc-dc. Si comandata cu un monostabil cu timp fix (cum spunea Gotronic) cred ca s-ar obtine rezultate destul de bune.

ce parere aveti?
gotronic
Asa cum zici tu dc-dc, ar trebui ca alimentarea bobinei de inductie sa fie direct proportionala cu turatia si nu constanta, dupa care s-ar putea comanda cu un monostabil. Dar nu este o chestiune mai simpla ci mai complicata dupa cum inteleg eu. Sau daca te referi la tensiuni de 300...400 Vcc, atunci obtii aproape un cdi pe tranzistori (fara condensator), dar tot complicat ramane ca un cdi. blush.gif
cd_i
Ma gandeam la un dc-dc de 14v iar platina sa nu fie decat un "trigger" care sa declanseze incarcarea cu energie a bobinei un timp prestabilit iar dupa scurgerea acelui timp sa declanseze scanteia. Este doar o idee care ar putea fi pusa in practica cu componente ieftine si de cei care nu sunt familiarizati cu microcontrolerele. Toata jucaria s-ar putea face cu doua monostabile si un dc-dc dedicat (MC34063 sau oricare altul).

calinp
cd_i, scanteia trebuie sa apara la deschiderea platinei si nu mai tarziu.
incarcarea cu curent a bobinei se face intr-un timp mare (la dacie cred ca 4-5 ms) relativ la turatia motorului - adica la relanti nu prea se simte, dar pe masura ce creste turatia avansul o sa fie din ce in ce mai mic
cd_i
yep blush.gif aveti dreptate timpul de incarcare ramane acelasi dar turatia motorului se mai si schimba..... nu e suficient un montaj cu monostabile.... dar cu o aprindere electronica cu dwell fix ceva de genul lui AT01 sau orice alta aprindere tranzistorizata poate sa beneficieze de avantajele unui dc-dc la pronire, in special iarna. cand la pornire tensiunea bateriei scade f mult. Dar cum spunea si gotronic deja se complica prea mult ca sa merite efortul...
ceacu
QUOTE(mikip @ 12 Aug 2006, 09:43)
Gaba printre alte preparative pentru a lucra cu AT011, am marit distanta la electrozii bujiilor la 1.1mm(2 lame de lera).Lui Kadett ii place grozav cu distanta asta si motorul are nerv, desi este destul de varstnic.De asemenea se invarte perfect rotund la relanti(destul de coborat).Precis si lui Dacia ii place asta.La a mea cu aprinderea de mai sus ii placea 1.2mm.Cred ca e destul de logic ca daca e scanteia e mica, trebuie un timp mai lung pana se propaga arderea in amestecul comprimat.O scanteie lunga face o gramada mare de nuclee de propagare, care duc la o aprindere instantanee aproape a amestecului.Pe Kadett turometru n-am poate in viitor ca gadget, nu neaparat din necesitate reala, asa ca nu sant "tulburari".
*



Cred ca am raspuns ceva mai devreme ca nu sunt de parere sa mariti distanta la bujii inutil (o puteti mari daca motorul este "obosit" si are compresie mica), deoarece creste enorm de mult tensiunea la care apare strapungerea si implicit la care sunt 'stresate' componentele (de inalta tensiune in special ale) aprinderii.

Eu folosesc cu cu succes 0,5mm la un motor (D1400) cu compresie maxima (n-am apucat inca sa o masor dar nu scoate de loc gaze de carter [inca]).

De asemenea trebuie marita (putin) doar daca folositi amestecuri mai sarace (pentru economie), dar oricum la Dacie cu calitatea inerenta acesteia este cam riscant.
mikip
Ceacu, imi asum riscul de a stresa partile de inalta tensiune ale aprinderii.Dar am mai scris in postarile trecute ca desi un pic ciuruite si curatate, capacul si luleaua originale ale masinii merg foarte bine, deasemeni si bobina de inductie.Motorul desi nu consuma ulei deloc(!!!), tinand cont ca e fabricat in '83, trebuie sa admit ca are un pic de uzura.
Este adevarat ca Dacia mea de acum 10 ani era stresata de distanta mare la electrozi,
pentru ca aveam o lada de capace distribuitoare ca tot omul.In orice caz motorul merge mai fain asa...sprinturi fara probleme, demaraje scurte chiar daca vehicul si proprietar am trecut demult de tinerete.Oricum motorul are numai 1200cmc, chiar daca nou avea putere un pic mai mare ca Dacia(60cp=44kW)
Kinetix
ceacu, e fain ca iti merge bine cu doar 0.5mm la bujii. In acest caz, intr-adevar, nu are rost sa "stresezi" sistemul de aprindere.
Conform regulei: "Daca nu e stricat - nu-l repara!" smile.gif
Am mers mai multa vreme cu 0.6-0.7mm si a fost multumitor. Insa azi am venit de la serviciu acasa cu jocul de 0.8-0.85mm la bujii. L-am reglat inainte de a pleca (calibrul de 0.8 trece, iar cel de 0.9 intra pana la jumatate). Mi s-a parut ca merge un pic si mai bine iar la cald relantiul a crescut o idee (cateva zeci de rotatii, cred). Mentionez ca am gotronic AT01 comandat cu un etaj de intrare cu BD680, fise noname fara rezistenta interna, capac si rotor distribuitor Bosch. Rotorul l-am scurtcircuitat (avea rez. interna vreo cativa zeci de k0hmi), iar distanta la plutitor e de 9mm (plutitor de alama, greu...).
Apropo, cei care aveti "platina" electromagnetica (care nu atinge cama) de la gotronic ati observat cumva si o crestere a relantiului? Sau poate ca punctul ei forte e in special regimul turatiilor ridicate. O lamurire, gotronic? Mersi mult.

mikip, motorul tau care nu consuma ulei e o mare ciudatenie...Orice motor are pierderi de ulei datorita arderii celui depus pe peretii cilindrilor, etc. Poate ca nivelul e completat cu scurgeri mici de benzina sau de lichid de racire unsure.gif
mikip
Kinetix si tu acum...nu trebuie luat literalmente totul.Uleiul se consuma incetisor si la mine ca si la altii si probabil ca se si dilueaza un pic cu benzina din scapari de compresie, dar nu exista fum cum se mai vede dupa unele masini...circul de obicei la job cca 20 km/zi plus concediile si ici colo cate un drum mai lung ocazional.Bineinteles completez si eu din cand in cand, de obicei cand e cazul, 0.3-0.5l cam la 6-8 saptamani.Segmentii probabil isi fac treaba inca si nu intra prea mult ulei in camera de ardere.De altfel fiind un pic mai conservator, folosesc uleiuri un pic mai vascoase precum 20W-50.Si acum despre relanti, mi se pare normal sa creasca un pic relantiul, arderea presupunand ca e mai buna si motorul mi se pare ca merge mai rotund.La drum simt ca pedala de acceleratie nu e atat de "calcata".Si nu numai mie ci si membrilor de familie care-mi conduc ocazional masina.Si rotorul meu avea rezistenta de 6kohmi, desfiintata, fiind "epuizata".
Explicatia lui gotronic pentru functionarea defectuoasa a turometrului (Kadettul nu are),la acest tip de senzor este ca se petrece un fenomen de multisparking, asta inseamna ca apare un tren de impulsuri de la senzor spre AT011.Motorul merge asa "nervos" si cu multisparkul care se vede dintr-un post anterior(cateva zile).
Gaba
Domni mei.... am facut un mic experiment....
am marit distanta la buji 1.2... initial era undeva pe la 0.65 ... Buji bosh ... buuuun.... pornit motoru...la relantiv totul era ok ... mergea la fel... poate o idee mai rotund motoru ... la turatii mari insa avea un mic tremurat (probabil mai fura scinteie pe undeva sau ceva de genul asta)
am scos din nou bujiile si am micsorat distanta la 1 mm ... rezultatu... motorul merge forte bine... a disparut si acel tremurat la turatii mari ....
concluzia... la general (la masina mea) diferenta este mica fata de cum mergea inainte dar se simte.... crestere in putere ? nu prea cred... doar faptul ca merge motorul mai rotund
ca idee... nu am sesizat nici o shimbare a turatiei de relantiv avind in vedere faptul ca nu am modificat nici un pic pozitia avansului sau reglajul carburatorului..
cit despre turometru...hmmm ... ma gindeam in felul urmator... cu fisele de buji cu rezistenta nu facea nici un fel de figuri... dar nici curentul ce ajungea in lulea nu era la fel de mare ca si la fisa cu sirma ... iar distanta dintre acea limba metalica a lulelei si axul delcoului este de 2-3 mm ... deci exista posibilitatea sa mai fure cite o scinteie prin axul delcoului iar platina sa sesizeze acest lucru prin masa ... smile.gif
saptamana asta am sa testez delcoul original pe masina cu acest cititor... si atunci o sa vad daca mai apare acest fenomen... am impresia ca luleaua de la sistemul original este putin mai departata de ax decit aceasta pe care o am pe delcoul primit de la gotronic
gotronic
biggrin.gif Am reusit greu sa gasesc internet in Orastie la un bar ceva???.
@Kinetix, senzorul nu merge mai bine sau mai prost la relanti sau in turatie, el merge la fel la toate regimurile. Poate motoarele sa mearga diferit ca nu mai este platina ci senzor. Eu nu mai am pe ce sa fac probe, ca masina care era a fost data la DCA pentru un Chevrolet Aveo, ca avans. mad.gif .Din pacate nu pot sa mai stau ca ma asteapta familia, in special nevasta care nu iubeste deloc "sportul"asta(internetul). Fica-mea doar a stat un pic si a iesit si ea ca e prea cald. wacko.gif
mikip
Iata impulsurile senzorului in punctul RUP si ale bobinei de inductie in punctul BI vazute cu un laptop si un adaptor de osciloscop SDS200.Astept comentarii, pana la o noua vizualizare cu o interfata mai adecvata, sugerata de CEACU.
Kinetix

mikip, cred ca nu intelesesem eu bine cu privire la consumul de ulei (de fapt nu citisem printre randuri smile.gif ). E interesanta masuratoarea ta cu laptopul. Ce inseamna adaptorul ala de osciloscop (se poate pune la orice calculator presupun) ? Se poate cumpara de undeva sau se poate mesteri?

gotronic, sistemul clasic cu platina merge in general bine la turatii mici, insa rateaza scantei la turatii ridicate, nu? De aceea am zis ca senzorul tau are ca punct forte tocmai acest regim ridicat, adica in special la turatii mari se simte superioritatea lui. Asa e?
mikip
Kinetix, e un produs al firmei Softdsp si il gasesti pe site-ul omonim.Intra pe USB si arata dupa cum vezi.Teoretic se poate cupla cu orice PC care indeplineste cerintele minimale impuse de scula.Eu il am in dotare la job, cu laptop cu tot.Nu stiu daca ar merita sa-l ai.Imaginile le salvezi si le manuiesti ca fisiere.
gotronic
@Kinetix, o platina trebuie sa mearga bine si ea la turatii mari (nominale), date de constructor, dar are o fiabilitate mai redusa sa-i zicem (are uzura), pe cand un senzor nu. Referitor la turatii f. mari se poate sa mai rateze cate o scanteie, dar sa stii ca si la turatii mici se poate intampla. Asta zic eu dupa ce am montat aprinderea cu senzor si am observat un mers mai rotund si fara "stranuturile" respective care le dadea cu platina(la relanti). Iar in mers nu te mai ustura ochii cand mergi in spatele unei dacii sad.gif , deci si acolo isi face treaba bine. smile.gif

Referitor la consumul de ulei sa stii ca la Oltcit am mers si 12.000 Km cu un schimb de ulei sintetic (nemtesc), aditiv Metabond, si nu mi-a consumat chiar nimic, pana intr-o zi cand "imi punea ulei in baie", respectiv crestea nivelul de la o zi la alta. Practic ce se intamplase, am inversat doua jigloare intre ele de la corpul unu cu doi. smile.gif Am facut cinci schimburi de ulei in saptamana respectiva pana am depistat de unde mi se "trage". Culmea ca motorul mergea relativ bine cu exceptia relanti-ului care oscila asa odata la 10...15 secunde.(cand aproape se ineca).
Acum iar are peste 10. 000 Km cu ulei Castrol si metabond, dar nu s-a completat niciodata. Dar este in regula cu carburatorul, si numai benzina F.Pb. 95 si cateodata 98(de-atunci nu cred ca a mai fost desfacut carbul)
gotronic
@mikip, dupa cum te-ai exprimat, eu inteleg ca graficul 2 (galben) este al senzorului (punctul RUP) si graficul 1 (verde) este pe bobina de inductie (in punctul BI). Dar dupa grafice este invers. Imaginea prezinta zona de curent alternativ a senzorului (dinamica) si este undeva la cca 12...13 Vcc (graficul 1), iar graficul 2 tensiunea in primarul bobinei de inductie. Pacat ca nu ai "prins" cel putin doua scantei, ca atunci vedeam unghiul dwell si turatia la care s-a "pozat", iar totul era mai "limpede" smile.gif . Spun asta deoarece ceacu a zis ca lui nu-i merge bine la turatii mari, in sensul ca nu se infige bine cu pedala la fund. sad.gif El e pe gaz din cate am inteles.
Re edit.
Pentru a nu mai oscila turometrul incercati sa puneti o dioda BA 159 intre minusul bobinei (borna BI) si masa cu plusul diodei la masa (partea nemarcata a diodei), daca folositi fise sarma. huh.gif
bygy007
daca are aprindere electronica nu mai trebuie sau ai uitat sa pui la cele facute de tine?
nedumerire.gif
gotronic
Servus bygy, nu am uitat era ceva suplimentar, dar am vrut sa sterg si mi-ai luat-o tu inainte. worship.gif
mikip
Gotronic, asa e, verde reprezinta senzorul si natural, galben reprezinta impulsurile in punctul BI(pe bobina).Astep sugestii si continuam sa facem observatii,nu e nici o problema.La sugestia lui Ceacu urmeaza sa ridicam (sa incercam) imaginea impulsurlor prin optocuplor(?).Am vizualizat impulsurile prin divizor de 1/10(senzor) si 1/100 (bobina), pentru a proteja pretioasa scula.Divizoarele au ramas pe masina, se poate continua jocul.Intre timp mi-a crescut si increderea in senzor-AT011 asa ca rezerva
platina-AT01 a ajuns mai pe dedesubt in lada de scule.Sant recunoscator pentru senzorul facut special pentru Kadett, dar lucrand pe platoul lui Jawa, m-am "luminat"
ca intrucat nu se exercita nici o forta mecanica pe senzor, se poate adapta si senzorul de Dacia tot asa de bine, chiar daca asta cere un plus de fantezie.
gotronic
@mikip, cu optocuplor impulsurile vor fi niste forme dreptunghiulare cu un unghi dwell fix si bineinteles frecventa variabila in functie de turatia motorului. Dar eu zic ca-i pierdere de timp. Urmatoarele aprinderi pe care le voi face asa o sa arate impulsurile. Acum datorita improvizarii unui trigger cu o reactie de pe iesire-intrare, peste forma semnalului senzorului este aplicata o parte din forma tensiunii de pe iesire si de aceea se vede asa. smile.gif

Re edit.
Daca vrei sa "ridici" formele impulsurilor de la senzor, scoate din circuit bobina de inductie (borna BI), si cu demarorul invarti motorul. Vei obtine impulsurile curate, ca lacrima, ce le da senzorul pe rezistenta de intrare in aprindere (150 sau 180 ohmi, ca nu mai stiu ce-am pus la tine). sad.gif

Re Re edit.
Ptr. Jawa lui Zoly se poate folosi un singur senzor, dar se face o "bucsa" cu profil de doua came pe axul vibrochenului (pe cama), si o bobina de Citroen 2CV cu aprindere clasica (stil Oltcit Special). Secundarul se leaga la cele doua bujii (gen scanteie pierduta sau bobina Jumostatica), merge "brici". victorie.gif , si ii mai ramane o pereche de rezerva, din aprindere si senzor. biggrin.gif
mikip
QUOTE(gotronic @ 27 Aug 2006, 17:18)
@mikip, dupa cum te-ai exprimat, eu inteleg ca graficul 2 (galben) este al senzorului (punctul RUP) si graficul 1 (verde) este pe bobina de inductie (in punctul BI). Dar dupa grafice este invers. Imaginea prezinta zona de curent alternativ a senzorului (dinamica) si este undeva la cca 12...13 Vcc (graficul 1), iar graficul 2 tensiunea in primarul bobinei de inductie. Pacat ca nu ai "prins" cel putin doua scantei, ca atunci vedeam unghiul dwell si turatia la care s-a "pozat", iar totul era mai "limpede" smile.gif . Spun asta deoarece ceacu a zis ca lui nu-i merge bine la turatii mari, in sensul ca nu se infige bine cu pedala la fund. sad.gif El e pe gaz din cate am inteles.
Re edit.
Pentru a nu mai oscila turometrul incercati sa puneti o dioda BA 159 intre minusul bobinei (borna BI) si masa cu plusul diodei la masa (partea nemarcata a diodei), daca folositi fise sarma. huh.gif
*


Uite ca e si o poza cu 2 scantei...nu vreau sa pierd timpul cu orice pret, asadar as dori sa vedem imagini care prezinta utilitate.
gotronic
Ei, da , asa se mai intelege ceva. Din calculele mele rapide, se pare ca esti la relanti (810 rot/min) si cu distanta asta la senzor reglata (???) ai un unghi dwell de cca 54%. Ar fi interesant de vazut acelasi grafic cu o distanta minima la senzor, tot la relanti si una la o turatie mai mare, daca se poate. biggrin.gif
Practic eu am citit 20ms bobina sub tensiune(on) si 17ms fara tensiune/curent (off), asa-i.? huh.gif
Gaba
Gotronic... am observat o chestie ciudata ... variatia aia de pe turometru nu se intampla decit cu motorul cald... si cu cit este mai cald cu atata este mai mare... de ce oare... ?
Nu am ami apucat sa fac nici un test saptamanile trecute... lipsa de timp sad.gif
gotronic
Am studiat problema si este de la aprindere care este vechea varianta de AT011 adaptata pentru diferiti senzori pe care i-am incercat. Varianta finala va fi alta si nu va mai face chestii din astea. Este vorba de o reactie de la iesire pe intrare (un trigger improvizat sa vad cum merge senzorul), ce am folosit. M-a interesat mai mult cum merg senzorii incercati si nu am pus accent pe aprindere. Ai incercat sa vezi daca face la fel si cu platina normala si aprindere?. Oricum cand o sa fie gata noua AT011(cu PIC) o sa vi le schimb pe toate. smile.gif Pana atunci mai mergeti asa. mad.gif si vedeti ce probleme mai apar, ca eu nu mai am masina de proba, care "s-a tramsformat" intr-un Chevrolet Aveo rosu. mad.gif
Pana la urma, este mai bine asa de incercat pe diferite masini din diferite zone pentru a trage niste concluzii cat mai bune. wink.gif
Tinem legatura cu observatiile de rigoare si concluzii.
diaconuliviu
Cum se manifesta? ca o oscilatie in jurul valorii de fapt a turatiei? Apare asa ceva si la mine, cam ca la relanti cind tuseste motorul, acea scadere mica de turatie.
mikip
QUOTE(gotronic @ 29 Aug 2006, 10:23)
Ei, da , asa se mai intelege ceva. Din calculele mele rapide, se pare ca esti la relanti (810 rot/min) si cu distanta asta la senzor reglata (???) ai un unghi dwell de cca 54%. Ar fi interesant de vazut acelasi grafic cu o distanta minima la senzor, tot la relanti si una la o turatie mai mare, daca se poate. biggrin.gif
Practic eu am citit 20ms bobina sub tensiune(on) si 17ms fara tensiune/curent (off), asa-i.? huh.gif
*


Asa este, totul am facut singur si-ti dai seama ca nu ai maini si picioare destule pentru toate operatiile.Imediat ce timpul o permite am sa mai fac cateva teste cu o "echipa", astfel ca sa se puna in valoare diviziunea muncii.Deocamdata vremea este mai de toamna, pe varful Tzarcu unde avem o statie meteo se raporteaza zapada de 18cm, cu racoarea ce se simte si-n Timisoara.
aly
Gotronic asteptam cu interes aparitia aprinderii si a senzorului in magazine.

O curiozitate : senzorul va merge si cu alte aprinderi sau doar cu AT011?
Gaba
@ diaconuliviu
La mine relantivul este constant nu tuseste ... puri si simplu acu de la turometru sare ca curentat in sus ... zici ca i indicatorul de nivel sonor de pe un amplificator smile.gif
astept cu nerabdare weekendul sa ma apuc de teste... stau delcourile pe masa ... si plang dupa mine... si timpul nu imi permite decit sa le arunc cite o ocheada trista... wink.gif
gotronic
@ aly. In principiu merge cu orice aprindere, dar trebuie facuta o interfata de adaptare, pentru aprinderea in cauza, care sa stie sa citeasca "0" si "1" logic, si sa fie si stabila termic si la perturbatiile ce apar in instalatia electrica a masinii. Sau se poate folosi aprinderea cu tot cu senzor si toate la un loc sa comande o alta aprindere. Ar fi solutia cea mai sigura.!, daca nu ar satisface pe cineva AT011.?
diaconuliviu
QUOTE(Gaba @ 31 Aug 2006, 08:57)
[...]

Nici la mine nu tuseste, incercam sa exprim "plastic" cum salta acul la mine, asta la turatie, nu la relanti. Da, la incalzire apar oarecari topaieli..nu chiar de nebun. Mai ales comparind cu salturile ce le pateam pe o Malvina pe platina din cauza platinii nealiniate perfect. Oricum, acul oscileaza dar - fata de Malvina aia de demult - nu am scuturaturi si nici rateuri de unde deduc sigur ca e treaba de interfatare cu turometrul.

A, fata de CDI este mai calda bobina..nu arde, e calda..cam la fel cu cea de pe clasica.
gotronic
@diaconuliviu, Ai facut cumva si proba aia cu 6000 rot/min, sau mai mult de care am discutat la telefon? smile.gif
ceacu
QUOTE(Gaba @ 30 Aug 2006, 06:47)
Gotronic... am observat o chestie ciudata ... variatia aia de pe turometru nu se intampla decit cu motorul cald... si cu cit este mai cald cu atata este mai mare... de ce oare... ?
Nu am ami apucat sa fac nici un test saptamanile trecute... lipsa de timp sad.gif
*



Se pare ca (dupa cum am observat si eu) la cald creste putin compresia (scade jocul la pistoane) si evident creste si inalta tensiune necesara.

Eu deocamdata am renuntat la tot AT011 Senzor Malvina (la care s-a intrerupt rezistenta ce polarizeaza prefinalul [si asta pe o ploaie torentiala]) si momentan mi-am luat o bobina de inductie de Opel Kadett ce a costat 155RON (pe care am inseriat-o cu un bec de far [doar o faza] din lipsa de rezistenta aditionala adecvata) iar momentat sunt foarte multumit de rezultate (desi am inca doua becuri de far de rezerva, si probabil vor stramba din nas cei de la RAR cand vor vedea becul agatat langa motor [dar pus pe un soclu pentru usurinta schimbarii la nevoie]).

Bobina e de rezistenta foarte joasa (sub 1 Ohm) dar cu raport de transformare enorm (nu mai merge turometrul decat la cald si atunci doar in timpul accelerarii din cauza faptului ca a scazut mult valoarea impulsului din primarul bobinei) si presupun ca platina clasica (Beru) va tine mult mai mult. De asemenea la turatii mari (peste 4000rpm) becul lumineaza foarte slab si rezistenta filamentului scade mult in consecinta deci si bobina se va incarca mai rapid cu energie exact cand este nevoie (la turatii mari). Condensatorul este de Dacie (desi strain ca si provenienta).

Stiu ca unii vor rade (de bec) dar deocamdata face fata cu brio pana cand voi avea timpul sa ma ocup de interfatarea senzorului lui Gotronic (probabil cu un optocuplor) pentru eliminarea problemei date de perturbatiile produse de descarcarile date de bobine spre bujii (cu bobina de Opel a trebuit sa renunt la senzorul lui Gotronic din cauza ca turometrul juca de-a dreptul haotic si se produceau si intreruperi la accelerare WOT si la turatii peste 3000rpm, deci bobina [desi neoriginala ca nu am gasit originalul] functioneaza impecabil [deocamdata si in simbioza cu becul de far]).
gotronic
@ceacu, Ai modificat reglajul avansului vacumatic la delcou prin pilirea platoului?, ca si jackk a facut la fel si tot asa se manifesta, iar chestia cu turometru ai incercat sa vezi si cu fise rezistive? (nu sarma).?. Referitor la intreruperi daca senzorul nu este cam in dreptul camei delcoului, se poate ca la anumite turatii si avansuri vacumatice sa iasa din raza de actiune, sau datorita reglajului avansului initial mai mare (la senzor) sa nu cada pipa in dreptul ploturilor de la capac delcou. Pipa ar trebui sa dea scanteie la reglajul static undeva inainte de a fi in dreptul plotului de pe capac delcou, ca in timpul functionarii centrifugalul aduce pipa in momentul scanteii drept pe plotul capacului.
Jackk a trebuit sa mute delcoul cu un dinte inapoi, dar el are (Skoda) cu un delcou de dacie si modificarile de rigoare.
diaconuliviu
QUOTE(gotronic @ 31 Aug 2006, 12:03)
@diaconuliviu, Ai facut cumva si proba aia cu 6000 rot/min, sau mai mult de care am discutat la telefon? smile.gif
*


Pe loc numai.. in mers ti-am spus ca nu turez atita. Are o mica intoarcere ..un salt inapoi al acului pe la 4800 - 5200 rpm ca si la Malvina cu Hall dupa care urca in continuare.

Acuma tu stii, spui ca ai trimis AT011 cu interfete diverse.. daca stii exact si ce fel de interfete ai la fiecare,( dupa ce spun eu, ce spun ceilalti, manifestarile is diferite) poti deduce unde e problema. Daca la toti e aceeasi interfata si se manifesta diferit, e mai ciudat, posibil necesara o compensare termica (de care zici ) altfel calculata, sau recalculata.
gotronic
@diaconuliviu, Sa inteleg ca numai turometru face "figuri", dar motorul urca in turatie pe urma?, adica merge "rotund" sau da intreruperi. Acum nu ma intereseaza turometrul ci numai motorul, cum se aude la turatia respectiva, sau pana acolo. Ai observat ceva intreruperi?
diaconuliviu
Da, la acele 4800-5000 intrerupe un pic, urca apoi, mai greut, in rest, acele salturi de turometru..la turatii mai mici nu afecteaza motorul
Deci, reluind, salturile de turometru la <4800 rpm is de la interfatarea cu turometrul, peste, de la aprindere.
gotronic
S-ar putea ca la turatia respectiva in gol, vacumaticul sa traga tare, si pozitionarea senzorului fata de axul delcoului sa fie la limita. Nu mai stiu daca tu ai modificat cursa vacumaticului, dar oricum si la delcourile de Sacele, daca pui aceeasi platina pe doua delcouri diferite (loturi diferite) se pare ca pintenul nu calca in acelasi loc fata de centrul axului. Nu stiu cum sta la tine pipa fata de ploturile capacului delcou la reglajul static. Am intalnit diferite capace delcou si pipe care puse pe acelasi delcou nu aveau aceeasi pozitie fata de ploturi cu acelasi reglaj static.

Re edit. Mai este posibil ca datorita unghiului dwell fix sau poate un pic mai mic reglat, peste turatia respectiva, bobina sa nu mai poata si sa dea cate un rateu. sad.gif
gotronic
@mikip, Ai un PM de la mine, cu o mare rugaminte. 1zhelp00.gif
gotronic
QUOTE(bygy007 @ 27 Aug 2006, 21:31)
daca are aprindere electronica nu mai trebuie sau ai uitat sa pui la cele facute de tine?
nedumerire.gif
*


Acum, m-am uitat mai atent pe oscilogramele lui mikip, si am vazut ceea ce pe sculele mele nu vad, ca apare o tensiune de autoinductie pe bobina care ar putea fi eliminata cu o dioda BA159 pusa intre BI si masa cu plusul (partea nemarcata) la masa. Tranzistorul are ceva de genul dioda zenner incorporata dar vad ca nu-si face treaba decat pentru protectia sa. sad.gif . Asta ar putea sa infuenteze turometru printr-o scanteie suplimentara imediat dupa autoinductie.(se manifeste ca un multispark la anumite turatii de rezonanta ale bobinei) sad.gif. Asta la modelul acesta de aprindere, care are o reactie iesire-intrare.
mikip
Gotronic iata noile oscilograme sant proaspete.Am schimbat senzorul cu platina, a fost cum mi-am inchipuit, a trebuit sa mut la loc si delcoul cu un dinte inapoi.Oscilogramele sant dupa cum urmeaza:
ceacu
QUOTE(gotronic @ 31 Aug 2006, 12:45)
@ceacu, Ai modificat reglajul avansului vacumatic la delcou prin pilirea platoului?, ca si jackk a facut la fel si tot asa se manifesta, iar chestia cu turometru ai incercat sa vezi si cu fise rezistive? (nu sarma).?. Referitor la intreruperi daca senzorul nu este cam in dreptul camei delcoului, se poate ca la anumite turatii si avansuri vacumatice sa iasa din raza de actiune, sau datorita reglajului avansului initial mai mare (la senzor) sa nu cada pipa in dreptul ploturilor de la capac delcou. Pipa ar trebui sa dea scanteie la reglajul static undeva inainte de a fi in dreptul plotului de pe capac delcou, ca in timpul functionarii centrifugalul aduce pipa in momentul scanteii drept pe plotul capacului.
Jackk a trebuit sa mute delcoul cu un dinte inapoi, dar el are (Skoda) cu un delcou de dacie si modificarile de rigoare.
*



Da am pilit cama excentrica (marit cursa), dar nu iese din raza de actiune deoarece este (era) foarte aproape de axul cu came (0,2mm aproximativ, evident de varful camei cu axul impins catre senzor desi nu are joc radial semnificativ).
mikip
Inca un set de oscilograme de data asta cu senzor si AT011, cu dioda intre BIsi GND(masa), regim la relanti:
gotronic
Da, se pare ca formele de unda nu se vad perfect dreptunghiulare din cauza divizoarelor de tensiune introduse si a parazitilor ce le capteaza "sondele". Si la mine se vede cateodata asa urat, pe unele canale de la osciloscoape. Cand pun aceeasi aprindere pe alt osciloscop se vede mult mai bine. Dar oricum tot se vede sau se simte autoinductia negativa a bobinei pe iesire cat si pe intrare. sad.gif O voi corecta curand.
gotronic
Vineri 1 septembrie, am intrat in posesia celor mai mici (fizic) microcontrolere smd din lume. biggrin.gif Trebuie sa lucrez numai sub lupa. ohmy.gif
Giurisici Fabian
QUOTE(gotronic @ 3 Sep 2006, 19:47)
Vineri 1 septembrie, am intrat in posesia celor mai mici (fizic) microcontrolere smd din lume. biggrin.gif  Trebuie sa lucrez numai sub lupa. ohmy.gif
*


pai sa ne arati si noua ce faci cu ele ca asa am si eu o droaie de piese pe acasa biggrin.gif
gotronic
OK. de acord cu tine. smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.