Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Aprindere electronica
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Imbunatatiri - Dacia Clasic
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172
Giurisici Fabian
ce vrei sa faci o aprindere cu microcontroler? rolleyes.gif cat mai mica?
Giurisici Fabian
la una deasta ma inscriu si eu pe lista wink.gif
gotronic
Exact. AT011 cu microcontroler si senzor (scanner-ul). O s-o fac pentru bobine normale (2...3 ohmi) si "anormale" (0,25...0,3 ohmi, gen Cielo), bineinteles cu unghi dwell variabil. Sper sa-mi iasa bine (si repede). rugaciune.gif
Giurisici Fabian
si pe cind se preconizeaza sa o bagi la probe?, ar merge si pe delcou cu senzor optik cum am eu sau magnetic TLE?
gotronic
Da, si cu platina normala, si cu orice senzor care merge pe delcourile aste de dacie. Cel putin asa o s-o gandesc. smile.gif Pentru probe nu pot estima, dar va dau sigur de veste. wink.gif
diaconuliviu
OK, in afara de nebuniile de turometru merge destul de bine. Consum nu pot da pe Rm.VL-M.Ciuc si retur sau, mai bine zis, nu concludent. La dus mi-a turtit o soferita fundul-de fapt bara, a trebuit sa ma intorc din drum o portiune pentru PV si "dovada". Apoi, pe SB-BV se lucreaza, se circula greoi in zilele lucratoare; vremea era ploioasa, se circula mai greu; la intoarcere am avut 4 saci cu cartofi+griu; fata de mersul meu normal-gol, cu doar bagajul personal, am scos pe la 5,6%, eu zic destul de bine. Nu cred ca scoteam mai putin de 5,4 cu CDI.. Bobina se incalzeste un pic mai mult, cum am spus, cam ca la clasic.
Asa ca succes in continuare.
jackk
Gotronic, teoretic un Dwell de 33 grade ar fi suficient pentru ca un senzor magnetic sa-si faca treaba?
gotronic
Mai greu la turatii mari.

Re edit. Unghiul dwel este stabilit de profilul camei si distanta fata de ea (intr-o oarecare masura si de pozitia senzorului fata de centrul axului). Asa ca el isi face treaba dar aprinderea (bobina) nu stiu cum va merge la turatii mari. Daca are inductanta (implicit si rezistenta) mica ar putea merge, dar este periculos la turatii mici sau daca se lasa contactul pornit cu motorul oprit. Oricum nu stiu cum ai masurat acest unghi, cu platina sau senzor?.
diaconuliviu
QUOTE(jackk @ 5 Sep 2006, 14:52)
Gotronic, teoretic un Dwell de 33 grade ar fi suficient pentru ca un senzor magnetic sa-si faca treaba?
*


La ce spui Dwell? la cit senzorul (sau platina) e deschis[a]?
Daca da, asta e 90-dwell la dacia
dwell e 57 grade.
mikip
Acum am citit pe niste site-uri straine, ca sa fie "neutre", o "definitie" mai populara a unghiului dwell: sectorul de cerc exprimat in grade, in care platina este ferm inchisa.De aici toate consecintele, in functie de bobina de inductie folosita.
jackk
unghiul l-am masurat pe materialul din care am facut obturatorul (tabla), fata de centrul axului delcoului.

am stabilit 33 grade perioada cat bobina este alimentata pentru o scanteie din cele patru.

am pus o bobina cu rez in primar de 1 ohm si in sec de 7,6 kohmi din aceea pe care scrie 'numai pt aprinderi tranzistorizate'. I-am pus totusi si o rez aditionala de 0.9 ohmi ca masura de precautie desi dupa cum se comporta nu cred ca ar fi nevoie (dupa un drum mai lung bobina este abia calduta)

in casa am masurat scanteia are aproape trei centimetri cu aprinderea Gotronic AT 01 (nevasta-mea era in alta camera si s-a speriat cand a trasnit, am pus si o hartie intre electrozi si o perforeaza bine).
cu AT 011 n-am incercat ca n-am stiut daca pot s-o folosesc fara senzorul ei.

adaptarea delcoului pentru senzor magnetic n-a fost deosebita.
am facut-o in asa fel sa pot folosi apoi o platina normala daca ma lasa in drum (am pus niste poze pentru detalii)

[attachmentid=34018] [attachmentid=34019] [attachmentid=34020] [attachmentid=34021]
gotronic
Sa inteleg ca rozeta este din tabla, sau nu conteaza. Tu ai facut un senzor cu....nu stiu ce anume, hall sau optic. Acel 33 grade daca il scazi din 90 grade iti da 57 grade. Folosind bobina amintita si comanda inversa (antidwell), poate merge si asa, cat de bine nu stiu, doar tu poti constata. Dar cu AT01 cand ai incercat cum ai folosit-o, ca parca ziceai ca si-a dat obstescul sfarsit mad.gif si nu ai mai revenit pe forum cu discutia despre ea. Poti folosi si AT011 fara senzor daca mergi pe platina. (poti scoate rezistentele recomandate de mine, in cazul asta)
Totusi ne spui si noua ce sunt cu pozele respective?, in afara de rozeta si un mic montaj ce se vede in locul platinei.?
jackk
QUOTE(gotronic @ 5 Sep 2006, 21:47)
Sa inteleg ca rozeta este din tabla, sau nu conteaza. Tu ai facut un senzor cu....nu stiu ce anume, hall sau optic. Acel 33 grade daca il scazi din 90 grade iti da 57 grade. Folosind bobina amintita si comanda inversa (antidwell), poate merge si asa, cat de bine nu stiu, doar tu poti constata. Dar cu AT01 cand ai incercat cum ai folosit-o, ca parca ziceai ca si-a dat obstescul sfarsit mad.gif si nu ai mai revenit pe forum cu discutia despre ea. Poti folosi si AT011 fara senzor daca mergi pe platina. (poti scoate rezistentele recomandate de mine, in cazul asta) 
Totusi ne spui si noua ce sunt cu pozele respective?, in afara de rozeta si un mic montaj ce se vede in locul platinei.?
*



da, rozeta este din tabla de 1 mm suficient ca sa intrerupa campul magnetic si sa ofere totodata rezistenta mecanica necesara in timpul functionarii.

da, am facut cu senzor hall, mai precis tle 4905 atacat cu magnet de hdd (puternic : imi permite sa-l asez la aproape 10 mm de senzor, rezulta spatiu suficient).
am atasat senzorul cu magnetul de o platina normala la care i-am pastrat chiar si pintenul. Senzorul si magnetul i-am imbracat in poxipol pentru rezistenta si protectie. Magnetul l-am prins in partea de jos pentru a nu fi "tentat" sa atraga luleaua cu obturatorul metalic in sus (de altfel, am imobilizat intreg sistemul lulea-obturator printr-un surub de axul delcoului, ca nu se mai misca veci ).

de fapt, prima data am vrut sa fac unghiul de 57 grade dar mi s-au incurcat itele si a iesit de 33. La mine timpul cat campul magnetic este intrerupt = platina inchisa.

cu acest unghi se tureaza bine pana la 3500 mai sus nu am incercat, ca nu folosesc decat plaja 600-3500, dar tot nu dispare tremuratul la turatiile 1800-2000 cu o frecventa de 2/sec.

cu privire la AT01, da, a venit momentul sa-mi cer scuze si oficial : "constatarea decesului" ei a fost pripita . A fost eroarea mea cand am conectat o bobina de Sf. Gheorghe cu rez aditionala. cred ca bobina era varza ca dupa un timp scurt de functionare s-a oprit subit: era fierbinte si bobina si AT01 si ledul stins, am pus condensatorul si am schimbat bobina, imediat a pornit si astfel am tras concluzia ca s-a dus AT01 mai ales dupa posturile incriminatoare pe care le-am citit pe-aici.
Deci AT01 merge in continuare bine.

de altfel felicitari pentru un produs care s-a dovedit fiabil la incercarea pe care a suportat-o de la un neinitiat ca mine.

in alta ordine de idei as vrea sa adaptez senzorul Hall pentru a comanda AT011, dar nu stiu cum .

daca mai sunt neclaritati cu privire la poze sa-mi spui.
mikip
Cate AT01 or zacea aruncate de proprietari ca defecte...? Patania lui Jackk precum si a mea cu AT01, imi intareste convingerea ca tranzistorul final e imbatabil.Asa ca AT01 cu platina stau intr-o "cutiuta de onoare" pe "banca de rezerve".Pentru orice situatie...
gotronic
@jackk, daca vrei sa folosesti TLE-ul si AT 011, trebuie sa-i mai pui un tranzistor pnp (BD 140) cu baza la iesirea TLE-ului, colectorul la masa si iesirea o faci de pe emitor. Daca era din primele tipuri de AT 011 mergea direct dar i-am micsorat rezistenta de intrare pentru autocuratire mai buna. Pe viitor se poate face la comanda sa mearga direct cu TLE. (Dealtfel am facut si eu cateva modele de genul asta). Daca vrei sa folosesti celalalt unghi dwell trebuie sa-i faci un inversor cu un tranzistor npn de data asta (BD139)astfel. Baza direct pe iesirea TLE, din baza la +12V o rezistenta de cca 1Kohm, emitorul la masa, iar iesirea o iei din colectorul tranzistorului. huh.gif

Re edit.
Jackk, poti folosi si AT011 fara modificari. Acum am citit mai atent si nu trebuie sa-i pui decat o rezistenta de 680 ohmi in serie cu iesirea TLE-ului. (Ai grija cum pozitionezi "rozeta" sa-ti dea scanteia cand trebuie.!) blush.gif Rezistenta de 0,9 ohmi in serie cu bobina nu trebuie eliminata. excl.gif
bygy007
Dupa cum am vazut in aceste diagrame exista o diferenta acum nu stiu daca una din diagrame este facuta pe clasic adica platina bobina inductie (turat 1) dar se vede in cea de-a doua diagrama ca nu seamana cu prima cel putin oscilatiile amortizate cred ca condesatorul intre C-E tranzistorului din aprindere este de valoare mica (la aprinderea clasica platina bobina inductie intre contactele platinei si are vaoarea de 200nF )
ASTA ESTE DOAR PAREREA MEA nedumerire.gif
mikip
Bygy007 diagramele postate la 1 septembrie ora 11:00 se refera la aprindere cu platina si AT011.Turat inseamna ca s-a ridicat la o turatie de cca 3500 rot/min, restul ridicandu-se la turatii de relanti7-800 rot.min.Dupa asta am schimbat platina cu senzor si AT011, rezultand diagramele postate la ora 15:21."Cu dioda", inseamna ca am pus o dioda cu catodul(K) in punctul BI si anodul(A) la masa(GND).
mikip
Incercarea de a porni o Dacie, cu alimentare combinata, benzina-gaz dotandu-l cu AT01 sauAT011 a dat gres.De ce???
La "15" al bobinei, normal vine +12V, la "1" turometrul, firul de la electrovalve si
BI de la AT01 sau AT011.Condensatorul e scos din circuit.Firul de la platina vine la RUP al lui AT01 sau AT011.Motorul nu porneste nici pe gaz nici pe benzina. Restabilind aprinderea clasica, motorul porneste atat pa benzina cat si pe gaz.
Unde se muta in acest caz firul de la electrovalve care pare a fi la originea problemei?(Tema de casa)
bygy007
QUOTE(mikip @ 7 Sep 2006, 08:41)
."Cu dioda", inseamna ca am pus o dioda cu catodul(K) in punctul BI si anodul(A) la masa(GND).
*


dar ce acea aprindere nu are diode C-E la tranzistorul din ea dupa cum zici nu are si cred ca "C" de acolo ori nu este ori are valoare prea mica
La mine la gaz comanda supapelor este facuta astfel : firul de comanda este infasurat vreo 7-8 spire pe fisa centrala
Ia incearca si pune condesatorul la loc si vezi daca merge
mikip
QUOTE(bygy007 @ 7 Sep 2006, 22:57)
dar ce acea aprindere nu are diode C-E la tranzistorul din ea dupa cum zici nu are si cred ca "C" de acolo ori nu este ori are valoare prea mica
La mine la gaz comanda supapelor este facuta astfel : firul de comanda este infasurat vreo 7-8 spire pe fisa centrala
Ia incearca si pune condesatorul la loc si vezi daca merge
*


Nu cunosc nimic despre tranzistorul final din AT01 sau AT011.Daca are dioda e OK si daca nu, tot asa pentru ca este o dioda "la vedere" si nu ipotetica.Din pacate efectul scontat a fost nul.
Din pacate despre instalatia electrica a instalatiei de gaz nu stiu nimic, decat rezistenta ansamblului de electrovalve, care este de cca.7ohmi.Marimea condensatorului iese din discutie pentru ca aprinderile au fost incercate pe Kadettul meu unde nu au nici o problema. De aceea acuz firul acela de comanda al electrovalvelor, acesta fiind diferenta fata de Kadett(pardon si turometrul)
dyogenes
daca acel tranzistor nu e MOSFET, atunci sigur are acele diode (l-am masurat cu ohmetrul si se comporta tare ciudat). Sigur nu e bipolar simplu.

Chiar va intereseaza ce e acel tranzistor asa de mult? Sa ma apuc sa dizolv rasina epoxidica de la un alt exemplat AT01? Nu cred ca merita. Probabil buba e acolo la comanda electrovalvei.
Giurisici Fabian
o fi IGBT wink.gif
dyogenes
Exact asta suspectez si eu. Doarca odata cu AT011, nu mai am curiozitati, scula e buna si nu trebuie sa demasc "facatura".
Daca vreti neaparat, se paote dizolva rasina epoxi cu acid azotic concentrat (apa tare)
diaconuliviu
QUOTE(mikip @ 7 Sep 2006, 23:19)
[..]


Spui ca electrovalvele sint pe "1" - adica pe firul de turometru?
Nu se monteaza pe firul de + contact? Adica la 15?
gotronic
@mikip, Cred ca greseala este ca pe "1" nu se pune firul pentru electrovalve ci pe 15 (+12V), ALTFEL ELECTROVALVELE SUNT IN PARALEL CU APRINDEREA.!!!!!!!!!!! blush.gif, practic in serie cu bobina sau mai bine zis in locul condensatorului. Daca pe clasic ar fi puse tot acolo, nici asa nu ar fi pornit.

@"curiosi", Tranzistorul final cum am mai spus pe undeva in urma, specializat pentru AT-uri tongue.gif , are tot felul de diode si pe intrare fata de masa si fata de colector si "CE". V-am mai zis ca exista un fel de trigger cu o reactie de pe iesire-intrare la aceste prime AT011, care la anumite turatii de rezonanta proprie a bobinei cu capacitatea ei parazita si ce mai este prin montaj, busesc putin intrarea aprinderii(ca forma de semnal). Oscilogramele se pot vedea asa si din cauza divizoarelor folosite pentru protectia "sculei", si din parazitii culesi de "sondele" aparatului. Si eu pe standuri aceeasi aprindere se vede diferit pe osciloscoape, in functie de traseele fiecarui stand si punctele de masa. In fine nu are rost sa mai comentam asta, se va rezolva curand, si o sa vedem niste forme de unda mai frumoase. Mi-am comandat si eu o "scula" de genul asta (ca a lui mikip), practic aceeasi scula o sa faca si scrierea PIC-urilor.
ceacu
QUOTE(gotronic @ 8 Sep 2006, 07:46)
@mikip, Cred ca greseala este ca pe "1" nu se pune firul pentru electrovalve ci pe 15 (+12V), ALTFEL ELECTROVALVELE SUNT IN PARALEL CU APRINDEREA.!!!!!!!!!!! blush.gif, practic in serie cu bobina sau mai bine zis in locul condensatorului. Daca pe clasic ar fi puse tot acolo, nici asa nu ar fi pornit.

@"curiosi", Tranzistorul final cum am mai spus pe undeva in urma, specializat pentru AT-uri tongue.gif , are tot felul de diode si pe intrare fata de masa si fata de colector si "CE". V-am mai zis ca exista un fel de trigger cu o reactie de pe iesire-intrare la aceste prime AT011, care la anumite turatii de rezonanta proprie a bobinei cu capacitatea ei parazita si ce mai este prin montaj, busesc putin intrarea aprinderii(ca forma de semnal). Oscilogramele se pot vedea asa si din cauza divizoarelor folosite pentru protectia "sculei", si din parazitii culesi de "sondele" aparatului. Si eu pe standuri aceeasi aprindere se vede diferit pe osciloscoape, in functie de traseele fiecarui stand si punctele de masa. In fine nu are rost sa mai comentam asta, se va rezolva curand, si o sa vedem niste forme de unda mai frumoase. Mi-am comandat si eu o "scula" de genul asta (ca a lui mikip), practic aceeasi scula o sa faca si scrierea PIC-urilor.
*



Cred ca e o greseala da comunicare:

La 15 (+12-14,4V prin cheia de contact) se leaga firul de alimentare al instalatiei de gaz (ca sa fie alimentat doar cand se pune contactul).

La 1 (Bobina de inductie - ruptor) se leaga firul de sesizare a functionarii motorului (ca instalatia sa opreasca gazul cand se opreste motorul chiar daca ramane pus contactul).

Daca se monteaza aprinderea electronica iar bobina de inductie ramane legata cu borna 15 la 12V, legaturile spre instalatia de gaz raman la fel (relativ la bobina de inductie).
gotronic
Sincer sa fiu nu cunosc legaturile instalatiei de gaz. Dar daca este asa cum spui, ceva nu este in regula cu acel electroventil de 7 ohmi legat direct la borna 1 a bobinei. Probabil mai este un fir care ar trebui legat la borna 1, ce intradevar ar trebui sa opreasca gazul cand motorul nu "se roteste", banuiesc pentru a nu se degaza gaz in compartimentul motorului. Atentie mare sa nu se intample vreo nenorocire. excl.gif
mikip
Bygy007 si Ceacu, incepe sa se faca lumina...cu gazul, cu AT01 si AT011 nu, deoarece LEDul clipeste, totusi motorul nu porneste...mai masor odata rezistentele si sa-mi dau seama daca firul in plus fata de turometru, chiar face parte din circuitul valvelor sau este identitate de culoare cu cate unul din firele de pe fiecare electrovalva si regulator.Cred ca cel mai bine ar fi de gasit si citit un pic de documentatie despre instalatia GPL.
Giurisici Fabian
QUOTE(gotronic @ 8 Sep 2006, 10:41)
Sincer sa fiu nu cunosc legaturile instalatiei de gaz. Dar daca este asa cum spui, ceva nu este in regula cu acel electroventil de 7 ohmi legat direct la borna 1 a bobinei. Probabil mai este un fir care ar trebui legat la borna 1, ce intradevar ar trebui sa opreasca gazul cand motorul nu "se roteste", banuiesc pentru a nu se degaza gaz in compartimentul motorului. Atentie mare sa nu se intample vreo nenorocire. excl.gif
*


firul acela care e infasurat e fisa centrala duce intr-un astabil (bistabil nu stiu precis)cand primeste impulsuri de la fisa montajul actioneaza o electrovalva de la plaminul de gaz ,in cazul in care uiti contactul pus si masina nu e pornita sa nu faci bum popa.gif la unele instalatii am vazut ca au infasurat vreo 6-8 spire pe fisa centrala iar la altele preia impulsurile direct de pe borna B- a bobinei
gotronic
Masoara te rog si tensiunea ce vine la bobina in punctul 15 (+) cu platina inchisa, si in punctul 1 (-) cu platina deschisa. Ar trebui sa ai cam tensiunea de pe baterie in ambele cazuri. Daca nu, se poate sa ai un consumator suplimentar pe 1 (-) al bobinei, sau sa cada tensiunea pe cheia de contact.
Giurisici Fabian
eu nu am gaz dar am vazut la niste amici care au instalatii de GPL diferite (eu nu sunt adeptul gpl ului)
the_engeneer
Oameni buni... in primul rand dati-mi voie sa va salut, fiind nou pe aceste pagini...
Observ ca de ceva vreme cam batetzi pasul pe loc. Daca vorbim de o aprindere care sa imbunatateasca performantele atunci vorbim de un control electronic al avansului, implicit al aprinderii.

Descris pe scurt este vorba de un montaj care se conecteaza pe masina si care tinand cont de pozitia axului si de turatia motorului calculeaza exact momentul in care explozia trebuie sa aibe loc, deci momentul declansarii scanteii.

Un astfel de montaj nu este foarte greu de realizat ci mai de graba foarte greu de procurat deoarece nu au fost niciodata concepute astfel de sisteme pentru Daciile noastre. Nu trebuie insa sa va pierdeti speranta deoarece m-am hotarat sa ma alatur voua si sa va ofer o parte din experienta mea ca electronist in aceasta problema si am sa caut sa realizez un montaj care sa faca exact ceea ce fiecare dintre noi isi doreste, adica sa aduca performante vizibile asupra motorului si chiar sa reduca consumul cu pina la 1-1,5l %.

Va stau la dispozitie cu cea mai mare placere spre a rezolva prea misterioasa problema a asa zisei aprinderi electronice.
gotronic
Nu uitati va rog de pret, usurinta de realizare si implementare. sad.gif Sa nu depaseasca pretul masinilor pe care se monteaza o astfel de aprindere. blush.gif
the_engeneer
Dragi prieteni... cred ca pretul reprezinta principalul motiv pentru care trebuie sa luam in considerare realizarea unui astfel de montaj. Un pret estimativ dupa parerea mea nu ar trebui sa sara de 100 de RON, pentru ca acea componenta principala (PIC 16F84) costa in jur de 15-20 RON iar componentele auxiliare sunt calculate la un pret de referinta cu al componentei principale. Cu alte cuvinte restul componentelor ajung pe undeva pe la 50 RON plus diverse materiale implicate in executia montajului. Singurul impediment cansta in adaptarea partilor componente ale motorului pentru a permite instalarea montajului: Senzorii pentru determinarea pozitiei axului in principiu. Ar mai fi si un mic impediment tehnic ce consta in determinarea graficului turatie/timp intarziere pe care nu il cunosc inca la prea frumoasa noastra masinuta. De aici restul e simplu si as putea spune, foarte sigur.

Daca ma puteti ajuta cu acest mic detaliu as putea trece la treaba programand "la piece de resistance" al acestui montaj.
gotronic
In afara de graficele "standard", ale unui delcou de Sacele cu graficul avansului centrifugal si cel vacumatic, tare mult as dori sa stiu si eu (si nu numai ) care ar fi cele mai bune grafice TESTATE pe un numar mai mare de masini si nu VORBITE pe forum. Ma refer aici la niste masuratori efective gen "buletin de incercari". Zic toate acestea ca exista posibilitatea ca unele modificari facute de noi ar putea fi subiective, tinand cont ca Dacia nu se mai fabrica si aproape toate sunt "unicate", adica la aceleasi modificari ar putea "raspunde diferit" motorul. Va spun din practica. Daca cereti unora sa aduca motorul (partea electrica si ce tine de ea), in parametri nominali ai constructorului, s-ar putea sa coste foarte mult. In concluzie ar trebui sa se faca ceva ieftin, performant, usor de implementat si eventual sa se foloseasca cat mai multe piese din dezmembrari. smile.gif Va rog nu dati cu pietre in mine ca am glumit, ca altadata. tongue.gif Aici m-am adresat vechilor forum-isti, cu care am inceput sa ne intelegem. biggrin.gif(unii pe altii)
the_engeneer
Cred ca si eu incep sa va inteleg pentru ca imi dau seama ca visul acesta de a detine o masina care sa functioneze cat mai bine (daca se opate chiar mai bine ca de fabrica) nu este doar visul meu, iar ceea ce incerc eu sa fac pentru dacia mea este o abordare mai nonconformista (ma refer aici la a nu duce masina la un service specializat in tuning auto si pentru ale caror componente necesare la cresterea performantelor sa dau o poala de bani) si anume la ceva de genul "do it yourself" adica "fati-o singur" cu ochiul.gif
Cu siguranta mai multe capete sunt mai bune decat unul singur asa ca imi pun si eu capul in aceasta contributie spre a face din dacie un Bugati Vyron sau mai realist, o dacia GT

Salam alei cum.
the_engeneer
Dupa o noapte de cautari cred ca am gasit ceva:
the_engeneer
Totusi cred ca trebuie modificat graficul ala turatie/unghi Dwell
marianrec
Multi de pe forum au inceput o astfel de aprindere, dar pana acum nimeni nu a venit cu ceva concret. Eu unul nu ma pricep sa "proiectez" asa ceva, dar daca as avea schema si hex-ul pt pic sigur as face una.
Domnule the_engeneer, salut initiativa dvs. si sper sa reusiti sa realizati ceea ce v-ati propus.
cd_i
QUOTE(the_engeneer @ 10 Sep 2006, 10:35)
Totusi cred ca trebuie modificat graficul ala turatie/unghi Dwell
*




Nu stiu daca graficul de mai sus este exact ce trebuie. Unghiul dwell trebuie transformat in "dwell time" pentru o implementare mai usoara in programul microcontrolerului (dwell time-ul e fix indiferent de turatie la o tensiune de alimentare data). Iar dupa mine un pic16f84 nu ajunge pt o aprindere cu dwell variabil. Nu din cauza ca nu ar avea suficienta viteza ci din cauza ca dwell time-ul depinde si de tensiunea de alimentare a bobinei de inductie. In concluzie ai nevoie de un pic care are convertor A/D pentru a putea implementa corect o astfel de aprindere. Pentru a implementa o astfel de aprindere nu trebuie sa cautati grafice savante pe internet e suficient sa masurati timpul de incarcare cu energie a bobinei de inductie si pe baza acelor timpi se poate obtine f usor un grafic in excel, care poate fi implementat si in soft. Cu cateva posturi in urma eu am pus un pdf cu niste masuratori facute pe bobina de inductie ce o am pe masina. Din graficele alea se vede destul de usor timpul de incarcare a bobinei precum si energia maxima ce poate fi innmagazinata de bobina la o anumita tensiune de alimentare.

Daca gresesc corectati-ma, e posibil sa imi fi scapat vreun amanunt smile.gif
gotronic
@cd_i, unde-s graficele alea ca sa nu le mai caut , ca sa le compar cu ale mele. Merci. Se poate face si dwell variabil si avans centrifugal, si cu PIC-ul respectiv, ba chiar cu unul mai mic. Depinde cum gandesti softul.(cum pui problema mai bine zis), la asta lucrez acum, vor iesi sigur numai ca mai dureaza.(am niste probleme personale de sanatate la dantura si la firma sunt in "reorganizare" cu personalul, care pleaca in UE)
cd_i
@Gotronic


graficele sunt aici:

http://www.daciaclub.ro/index.php?showtopi...ndpost&p=631655

bygy007
Partea asta se poate elimina sau alimenta cu un convertorcu tranzistoare sau integrat




La mine la instalatia gpl are o alimentare de 12 v care alimenteaza montajul electronic care comanda electrovlvele si electrovalvele si un fir care merge infasurat pe fisa centrala ( 7-8 spire )care are rolul de a verifica cu ajutorul montajului electronic functionarea motorului .Cum zicea si Fabian mai sus in cazul in care se opreste motorul sa nu ramina supapele deschise mai mult de 2 secunde ,daca ar ramine deschise mai mult ar face BUUUMMM dupa aia popa.gif
cd_i
Intr-un pic din asta de 8 biti se pot implementa toate functiunile delcoului, problema este de gasire a unor curbe de avans "universale" care din pacate cer foarte mult timp pentru experimentari sad.gif

Eu pentru inceput as vrea sa implementez aprinderea cu dwell variabil si EEBIO la un loc. Nu vreau sa ma bag la curbe de avans ca nu prea am timp de experimentari.
gotronic
Sunt cam obosit acum si nu-mi dau seama care sunt gradatiile in timp pentru incarcarea cu 90% in curent.?, voi studia mai mult maine.
Kinetix
Salutare!
cd_i, gotronic, engeneer, de ce nu colaborati cu Mihai? El si cu Dodo parca erau pe cale sa definitiveze o aprindere din asta cu PIC. Mihai mai avea putin de lucru cu softul, dar poate pana acuma o fi terminat. smile.gif Chiar a postat si o schema din asta complicata cu ceva vreme in urma.
Si dyogenes incercase ceva.
Cred ca e mai fructuos sa schimbati informatiile intre voi care lucrati la proiecte asemanatoare si apoi sa ne aratati si noua, amatorilor, un prototip fiabil, pentru ca o aprindere cu cativa tranzistori sau cu un tiristor, acolo, se poate incerca, dar nu stiu cati amatori s-ar "baga" la o aprindere cu PIC...
Succese tuturor!
diaconuliviu
Da, Mihai crea softul pentru mine; aseara am constatat ca softul accepta din tastatura cele 3 curbe, dupa care asteapta impulsuri de intrare. Si chiar le decaleaza cu oarece timpi fata de momentul atacului. Cit de corect e decalajul, mai vedem, e de sapat.

Dom' ingineru' acele scheme n-au pe linga ele si .hex-urile? eventual .asm-urile? Ca pina ajungi la rezultate palpabile, ai un pic de sapat.
mihai1677
Liviu am mai gasit o greseala asera: vacumul ramane activat mereu.
Problema rezolvata. Astept PM
mihai1677
Uitati si o simulare in proteus la 3000rot/min 100hz
Acum astept rezultate reale.
the_engeneer
Am gasit si codurile pentru pic. Si mai e si un prog smecher care vad ca are posibilitatea de a introduce decalajul in functie de turatie si scoate liniile de cmd care trebuiesc inlocuite in pic. check it out:
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.