Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Aprindere electronica
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Imbunatatiri - Dacia Clasic
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172
Motorola
Ba nu. tongue.gif Aici dupa cum se vede, daca nu merge ceva la masina se face un upgrade, icon_mrgreen.gif dupa care "hopa sus" pe "net" cu intrebari de genul " oare de la ce-o fi" laugh.gif sau "oare de ce nu merge?" blink.gif si pe urma se discuta cam ceva de genul toti vorbesc si nu mai asculta nimeni, sau cine asculta " e varza"!!! radmasa.gif nu intelege nimic, ptr. ca se vorbeste in limbaj tehnic (strain ptr. multi dintre noi), sau "limbaj popular" care poate insemna orice, numai semnificatia reala nu.! laugh.gif
djasu82
Motorola ma mir ca pe tine liviu sau argon nu te pedepseste la cati Smiley ai pus se vede domnule liviu se vede.
diaconuliviu
Io nu mai sint moderator, renuntat la el din cauza unuia asemanator tie. Da' unora le e greu sa citeasca (si mai ales sa scrie).
Siconi
Hai n-o da in tragic... toti gresim si fiecare din noi invata cate ceva de la ceilalti. E drept ca unora le e LENE sa citeasca tot si posteaza aiurea... asa eram si eu la inceput. Nu e motiv sa ne suparam... eventual sa indrumam tineretul.

Revenim la motoarele noastre: acest topic s-a lungit enorm de mult si finalitatea lui inca nu se vede. Adica nu poti trage inca o concluzie clara cu privire la aprinderi, dar nici la ce trebuie verificat inainte de a monta un asemenea dispozitiv.

Reusim sa concluzionam mai aproape de concret si sa expunem variantele?

Sa stie tot userul ce are de facut si dece face acel lucru.

In ceea ce ma priveste, eu siu ce am de facut, am facut si merge totul brici; merge motorul... nici nou nu mergea asa frumos (atat la rece cat si la cald). Urmeaza al doilea pas de upgrade, urmat indeaproape de cel de-al treilea (delco pur electronic si gestiune aprindere si dwell cu presetari la curba de avans).
n3m0
Bingo !!
tzepesch
elementar, poate pe unii intereseaza....

http://www.jetav8r.com/Vision/Ignition/CDI.html

26 Jun 2008, 22:09:
fratilor, f smechera figura...

Bobina de tico, + rezistenta de 2Ohm + Malvina Modificata,... excelent...


recomand tuturor...., insa racire tapana l aprindere... eu am radiator de CPU.

27 Jun 2008, 00:33:
maine, iau alte 2 rez de 2Ohmi, le pun in || ca sa obtin coeficient termic dublu, iar tranzistorul de putere din aprindere in inlocuiesc cu 2SC5857.
iar rezistenta principala cu 18Ohm, 10W. si cea mica dintre cracii tranzistorului de 100O/3W o elimin.

de asemenea, planuiesc ca bobina impreuna cu aprindrea sa le bag in cutie de al de sursa PC si sa aiba racire activa cu cooler protejat cu o rezistnta... asta pt ca sunt mici ansamblurile si va arata interesant...

revin cu concluzii si consum...
ceacu
QUOTE(tzepesch @ 25 Jun 2008, 23:12)
<span class='edit'>27 Jun 2008, 00:33:</span>
si cea mica dintre cracii tranzistorului de 100O/3W o elimin.
*



Nu o elimina!
Pune una de putere mai mica (1/2W) daca ai probleme cu spatiul (nu inteleg, la ce trebuie de 3W?).
djasu82
Eu nu inteleg de ce multi ati pus acea rezistenta de 100 ohmi in baza tranzistorului final ? Daca era necesar se punea de la inceput din faza de proiectare , asadar ea limiteaza curentul la un tranzistor care nu accepta curenti mai mari pe baza peste 2-3A cum era si vechiul tranzistor Bu... Oricum curentul de comanda e limitat prin acea rezistenta din colectorul prefinalului implicit curentul care se scurge prin tranzistorul final si bobina.
Motorola
Nu-ti mai da tu cu parerea AIUREA (sfatuiesti prea multa lume, si o duci in eroare). Acea rezistenta din baza TREBUIE (cum spunea si ceacu), ea este pentru descarcarea capacitatilor (intrinseci) si parazite, din jonctiunea BE a tranzistorului atunci cand se blocheaza. Altfel acele capacitati mentin tranzistorul in conductie pana se descarca si nu mai COMUTA, ci se blocheaza incet (lent), incalzindu-se puternic pana la distrugere (la curenti si tensiuni mari cum este aici). In plus nu ai fronturi de comutatie bune.!!!!
tzepesch
kitul de aprindere in stadiul de productie... mai am cateva de adaugat si asta e... test.

am probat-o la relanti si-n turatie mare pe loc. merge f bine. nu se incing radiatoarele si bobina... sunt calde doar.

scanteia fisei centrale o da la 2, 2.2 cm de masa...
scanteia bujiei este perfect albastra, iar bujia fata de masa da scanteie albastra cam la 1.8-2cm


i present u, Denso Power Ignition... hahaha DPI radmasa.gif radmasa.gif radmasa.gif

se simt vibratiile curentului cand trece prin fisa. se si aude cum tacane.
sunt curios cu capac transparent cum se vede... icon_mrgreen.gif



djasu82
QUOTE(Motorola @ 27 Jun 2008, 12:29)
Nu-ti mai da tu cu parerea AIUREA (sfatuiesti prea multa lume, si o duci in eroare). Acea rezistenta din baza TREBUIE (cum spunea si ceacu), ea este pentru descarcarea capacitatilor (intrinseci) si parazite, din jonctiunea BE a tranzistorului atunci cand se blocheaza. Altfel acele capacitati mentin tranzistorul in conductie pana se descarca si nu mai COMUTA, ci se blocheaza incet (lent), incalzindu-se puternic pana la distrugere (la curenti si tensiuni mari cum este aici). In plus nu ai fronturi de comutatie bune.!!!!
*


Iauzi de cand pana cand un tranzistor de 1 mhz are capacitati parazite intre baza si emitor biggrin.gif Din cate se stie doar intre colector si emitor exista o anumita capacitate si aceea e de obicei intre 50-250 pF. Acesta mica decuplare se realizeaza doar la frecvente inalte nu la 50-150 Hz la cat lucreaza o aprindere eletronica inductiva de aceea s-a montat acel condensator intre coletor si emitor de 33nF desi e foarte mic pentru a decupla si mai bine oscilatiile parazite. Motorola nu te mai da cocos ca pun osciloscopul in functiune si vedem ce se intampla pe malvina . Apropo montajul prefinal si final e de tip darlinton cu siguranta nu ai auzit. Incalzirea excesiva a tranzistorului final e datorat oscilatiilor parazite care se creeaza intre bobina de inductie si capacitatile care sunt in tranzistor colector emitor . Aceste oscilati se reduc cu o celula cebsev sau marirea condensatorului de la 33nF la 220nF. Dupa un scurt rulaj al motorului am scos bujiile si eletrodul era alb maroniu iar aprinderea si bobina erau caldute .
Kinetix
tzepesch, la datele pe care le comunici tu, se pare ca ai o scanteie foarte puternica. Felicitari!

Baieti, am nevoie de un sfat, o sugestie.
As vrea sa fac o aprindere CDI hibrida, astfel:
- voi face un oscilator cu un 555 si un MOS, pe o frecventa ridicata, supraacustica
- traf pe miez de ferita, sa scoata vreo 300-350V in secundar (raport 1:25-1:29)
- condensator de 3-4uF/400V
- triggerarea (comanda) si descarcarea se va face prin aprinderea electronica a masinii (Tico) si prin bobina de inductie a acesteia (1.2 Ohm in primar).
[attachmentid=1627457960]

Credeti ca se poate arde ceva in aprinderea de Tico? Nu stiu ce fel de tranzistor final este acolo...
Mersi mult.
tzepesch
merci Kinetix... dar am avut putin ajutor din partea lui Dj... multam si lui.

da, e altceva... trage f frumos... la un momnet dat s-au departat platinile si aveam 06/ mergea f bine in continuare dar o apuca putin tremuratul la relanti.

i-am pus ledul acela de stare pe firul de - al aprinderii, astfel incat pot face avansul cu el.


68km in buc cu 5L. deocamdata...

<span class='edit'>28 Jun 2008, 15:09:</span>
bine, combinat... si cu si fara trafic.
djasu82
Eu ti-as recomanda reducerea in primul rand a condensatorului final la 1-2uF ..3 sau 4 e destul de mare si nu stiu daca iti v-a face fata in primul rand oscilatorul si dupa aceea tranzistorul final adica la 3000-5000 de ture sa ai tensiunea de comanda tot pe la 350V. Uite in poza de mai jos eu asa ti-as recomanda sa legi tranzistorul final si condensatorul dupa punte. Cu acest montaj se poate pune si at011 in functiune malvina si alte aprinderi inductive.
Kinetix
Mersi, djasu, pentru sugestii.
De vreme ce un 555 poate fi facut sa oscileze pana la maxim 500KHz, mi se pare ca e destul de eficient si ar putea sa incarce si un condensator mai mare. Cred ca rapiditatea incarcarii tine in primul rand de un voltaj si de o frecventa mare. Pe de alta parte, am mai facut o aprindere CDI cu 1uF, parca, si nu am fost prea impresionat de puterea scanteii. Iar 1uF nu ar face mai mult decat ce face aprinderea de Tico acum, care da scantei albe de 2cm la 12V.
Da, finalul aprinderii va fi legat dupa puntea redresoare, in locul tiristoarelor obisnuite, sau a tranzistorului IRF740 din schema postata de tine. Sper sa reziste finalul aprinderii...
Toate cele bune.

L.E:
M-am gandit cum se va face sincronizarea semnalului de la reluctor cu aparitia scanteii la modulul CDI. Nu e bine... Forma semnalului e variabila cu turatia, in asa fel incat avansul scanteii va creste odata cu turatia, in plus fata de cresterea data de sistemul centrifugal...
[attachmentid=1627458044]
De aceea, cred ca va trebui sa folosesc pentru descarcarea condensatorului un tranzistor de putere separat (un IRF740, de ex), care va primi comanda de la finalul aprinderii.

Voi ce credeti, e bine asa?
djasu82
degeaba iti da tie scantee alba la 2 cm daca in camera de ardere acea scantee nu poate arde complet amestecul in asa fel in cat flama sa devina albastra. Daca la vechiul cdi montai 2uF trebuia modificat in primul rand transformatorul dupa aceea tranzistori mos si puntea redresoare. Voi pune imagini video filmate din bujia colortune . In locul irf740 poti monta IRFPC 60 pentru a comuta bobina de inductie , iar pentru oscilator poti folosi IRFP 250 . Doar asa vei avea stabilitate la CDi eu am incercat si a dat rezultatele pe care mi le-am dorit. Ideea ar fi tot o aprindere multiscnatee care sa lucreze si la turati joase si la turati inalte.
Apropo schema pusa de mine mai sus se poate adapta usor la un senzor gotronic .
Kinetix
djasu, sa nu exageram. Nu cred ca o scanteie alba de 2cm e "degeaba". Cate Dacii se pot lauda cu performanta asta? Si nu ma refer doar la modelul de serie.
Culoarea flamei la care te referi tu nu depinde doar de scanteie ci si de dozarea amestecului carburant si de calitatea benzinei. Poti sa ai o SUPERscanteie si o ardere proasta daca ai plutitorul spart sau reglat gresit. Un amestec prea bogat pur si simplu nu are timp sa arda complet, chiar daca e aprins bine la inceput.
Dar sa lasam asta acum.
Nu cunosc tranzistoarele de care spuneai, insa cred ca 2SK3067 merge pentru traful ridicator, iar IRF740 sau 2SK2828 merg bine pe etajul de descarcare a condensatorului.
Iata cum m-am gandit sa cuplez cele doua scheme de aprinderi electronice:
[attachmentid=1627458047]

Pentru protectia tranzistoarelor MOSFET oare ar trebui sa pun cate o dioda (1N4007 sau BA159) antiparalel cu primarul trafului ridicator si cu primarul bobinei de inductie, sau merge si fara?
Oare va functiona corect?
diaconuliviu
QUOTE(tzepesch @ 27 Jun 2008, 18:12)
kitul de aprindere in stadiul de productie... mai am cateva de adaugat si asta e... test.


Bobina are 2 papuci perpendiculari; care l-ai legat la +? Iti scriu eu marti, ca-s plecat d'acas' ...
QUOTE(Kinetix @ 28 Jun 2008, 14:55)
[...]Credeti ca se poate arde ceva in aprinderea de Tico? Nu stiu ce fel de tranzistor final este acolo...

In schema nu apare dar in alta, tot din manual Tico, scrie ca ARE rezitor de balast extern. Schema e simplificata, fara balast. Adica, fara acel rezistor arzi bobina sau finalul. Iar acea aprindere e specifica unui reluctor, cu crestere de Dwell la turatii mari.
djasu82
Kinetix sti ce imi place mie de tine in afar de multe chesti ai acel soft care face automat o schema e eu le gandesc cu creion si le pun pe hartie . Nu faci nimic cu protectia mosului daca pui o dioda .
Se face o celula cebsev pentru a elimina impulsurile de inalta frecventa care e compusa dintr-o dioda schotky care e inseriat cu un condensator si o rezistenta si se leaga paralel pe bobina de inductie a primarului la fel si la ocilator tot intre drena si alimentare .
Rezistenta are valoare de 680 ohmi /1W iar condensatorul nepolarizat are vlaoare de 220nF/100V.
Poate faci rost de o bujie color tune si te convingi ... recomand la toata lumea CDi sau TCi.
Tepes are schema la boboina detico data de mine.
Uite si schema cum se leaga acea celula pentru protejarea mosului ca sa nu se mai arda in tensiune inversa.
Kinetix
Liviu, interesant, ma intreb unde o fi montat rezistorul ala de balast... Nu l-am vazut pe nicaieri, iar modulul de aprindere e prea compact pentru a incapea acolo.
Unghiul ala variabil nu ma deranjeaza daca pun un tranzistor de descarcare separat. Timpul ala variabil cu turatia va fi timpul de incarcare a condensatorului. Descarcarea lui se va produce, cred (vezi schema sugerata de mine mai sus), atunci cand semnalul reluctorului trece prin zero, iar asta nu se modifica, nu-i asa?
Mersi, djasu. O sa mai studiez "cebsev-ul" ala mai in detaliu. Inteleg ca circuitul ala din drena este un circuit acordat, nu-i asa? Nu ar trebui dimensionat pentru aplicatia asta in mod special?
djasu82
Rezistenta de balast e chiar in acel modul si e pusa pe radiator impreuna cu tranzistorul final. Altfel cum a spus si liviu ar loa foc si bobina si tranzistorul final .
ceacu
QUOTE(djasu82 @ 28 Jun 2008, 21:50)
Rezistenta are valoare de 680 ohmi /1W iar condensatorul nepolarizat are vlaoare de 220nF/100V.
*



Rezistorul se pune in paralel cu dioda, dioda sigur nu e schottky (ca au tensiunea inversa mica) ci e dioda cu timp de recuperare foarte scurt si care sa suporte repetitiv cel putin curentul prin primarul bobinei la momentul in care se blocheaza tranzistorul iar ca tensiune inversa cel putin maximul tensiunii ce poate aparea in primarul bobinei (sau pe tranzistor).

Condensatorul, de asemenea, trebuie sa aibe tensiunea maxima cel putin egala cu cea a diodei.

Daca pui rezistorul paralel cu dioda nu vei sunta (degeaba) primarul bobinei!

In concluzie dioda nu e buna (ca e de 1A mediu) si nici condensatorul nu e bun (ca e de 100V)!

Asta asa la prima vedere!

Cu dimensionarea valorilor R si C e o alta teorie!

Si in plus, toata 'chestia' se numeste "snubber network" si nu cebasev!
djasu82
Pune o dioda de comutatie de tipul by228 apropo pune la masa varfurile inverse de tensiune le netezeste. Apropo e prea multa teorie mai si aplicati si vedeti ce iese.
Kinetix
Baieti, cate o mica schemuta m-ar ajuta foarte mult, altfel riscati sa ma pierdeti in teorii minunate dar neinteligibile. smile.gif
Iar cu privire la incercat asa si asa, asta puteam sa o fac si singur, dar am vrut sa merg la sigur in ce priveste protectia montajului. Daca reusesc sa stric ceva pe acolo, ma va costa destul de scump modulul de aprindere. Se vinde doar delcoul complet si costa o groaza de bani...
djasu82
Protejarea moduluilui l-ai facut deja introducant acel irf740 dupa tranzistorul final din modul asa ca nu ai ce sa strici restu depinde de tine cat de binefaci cdi si cat de bine mentine tensiunea mare pe bobina chiar la turati inalte. Apropo as face pentru inceput ca sa capete bobina de inductie mai multa forta dupa final as pune direct irf740 si as lega primarul de la bobina si rezistenta aditional si prins la 12v asa cu siguranta caderea pe mos v-a fi infima la comutari rapide. Totusi as cauta tranzistori mos cu rezistenta in conductie directa intre drena si sursa la o valoare sub 0.05 ohmi.
tzepesch
bob de tico

29 Jun 2008, 16:47:
am luat si capac transparent de delcou. o sa pun un filmulet cu scanteile date in interior.
Kinetix
tzepesch, multumesc pentru schema cu bobina.

In urma discutiei cu Gelu, am mai descoperit o problema a schemei propuse:
- semnalul reluctorului face ca finalul aprinderii originale sa intre in conductie cu mult dupa ce scanteia s-a stins (la ralanti), acest interval micsorandu-se usor, odata cu cresterea turatiei; asta e bine, dar...
- pe durata dintre stingerea scanteii si pana la intrarea din nou in conductie a finalului la Tico, MOSFET-ul meu ar fi in conductie sad.gif , scurtcircuitand iesirea ridicatorului de tensiune. Aici se pierde energie in mod inutil... Ce as putea face pentru a sincroniza blocarea MOSFET-ului cu stingerea scanteii (descarcarea condensatorului)? 1zhelp00.gif
Mersi mult pentru participarea voastra de pana acum.
diaconuliviu
QUOTE(Kinetix @ 28 Jun 2008, 22:09)
[...]
Unghiul ala variabil nu ma deranjeaza daca pun un tranzistor de descarcare separat. [...]


Prin manualul Tico scrie "rezistor extern"..
Tocmai ansamblul reluctor+aprindere Tico + bobina Tico face sa nu mai ai nevoie de CDI, crescind unghiul Dwell cu turatia vei avea sinteie puternica si la 5000 rpm.
QUOTE(tzepesch @ 28 Jun 2008, 23:21)
bob de tico
[...]

Ai dedus acel + si -? sau ai citit polarizarea in manual? Am zis ca ce am dedus corespunde cu ce scrie in manual, dar bobina e acasa, marti voi scrie polarizarile.
Kinetix
Da, Liviu, ai dreptate: aprinderea de Tico este o reusita. Nu ma plang de ea. Asa cum am mai spus, la 12V face scantei albe de 2cm. Probabil ca la 13.8 - 14V situatia e mult mai buna.
Doar am vrut sa experimentez altceva.
Daca nu merge cu descarcare pe MOSFET, as putea incerca cu un tiristor de 8-12A/400-800V.
Am gasit un model, dar nu stiu daca e rapid. Atasez un PDF, poate va lamuriti voi.
Mersi mult.

P.S:
Pentru clarificarea modului de conectare a aprinderii de Tico si a bobinei acestuia, urmariti diagrama asta:
[attachmentid=1627458267]
In partea de jos se vede mufa bobinei de inductie si modul ei de conectare in schema.
tzepesch
din manual. nu am vrut sa risc ca o iau pe ghicite

scanteia pe plot



si bujia cilindrului care papa putin ulei, la relanti
djasu82
Kinetix vrei putere la scantee dupa finalul din aprindere leaga un tranzistor pentru comutatie curent de peste 20A ori mos ori bipolar si renunta la rezistenta aditionala , sper sa-ti reziste ploturile de la capac.
Kinetix
Iata o idee mai simpla de a augmenta puterea scanteii:
[attachmentid=1627458375]
Functionarea cred ca ar fi cam asa:
- oscilatorul functioneaza permanent si incarca condensatorul de 3uF la 300-350V
- in mod obisnuit, nu are loc nici o descarcare pe bujii la cateva sute de volti
- cand aprinderea electronica standard a masinii determina aparitia scanteii pe bujii, se formeaza o "punte" de electroni prin care se descarca si condensatorul de 3uF
- in acest fel, se creste energia scanteii fara sa se streseze sistemul standard de aprindere (bobina, capac si rotor delcou, fise)

Problema mare este de unde gasim niste diode potrivite pentru aplicatia asta? Am pus in schema diode 1N4007, dar cred ca trebuie ceva cu tensiune inversa mult mai mare, eventual cateva inseriate. Pe traiectul de descarcare a condensatorului, diodele folosite ar trebui sa aiba si un curent redresat mai mare si/sau sa inseriem o rezistenta de valoare mica/putere mare.

Ideea este inspirata de pe alte forumuri.
Acolo, ei folosesc un invertor de masina in locul oscilatorului din schema. Diodele alea de putere, ei le iau de la cuptoare cu microunde...
djasu82
Ca sa intelegem cand apare inalta pe prima bujie pune in scurt arcul eletric format intre eletrozi bujiiei implicit se pune in scrut acel condensator de 3uF care a fost incarcat ,e vident polaritatea lui se v-a schimba cand se v-a pune in scrut automat. Eu am descarcat acum cateva luni pe bobina de inductie un condensator de 100uF care era incarcat la 400V nu a mai fost scantee doar un arc eletric forte groas iar local aerul s-a ionizat. Poti folosi diode de comutatie rapida by 359 lucreaza la un curent de 15A si tensiune nominala 1500V.
diaconuliviu
QUOTE(Kinetix @ 29 Jun 2008, 20:06)
1. Da, Liviu, ai dreptate: aprinderea de Tico este o reusita. Nu ma plang de ea. [...]

2. In partea de jos se vede mufa bobinei de inductie si modul ei de conectare in schema.


1. Atunci n-o mai modifica, fa-ti rost de reluctor pt 4 cilindri sau modifica la 4 came un reluctor de Tico
2. Aia e!!!!... de acolo se deduce; inainte de asta am si masurat cu un ohmetru cu 3 zecimale rezistenta secundar-plot1, secundar-plot2, sa vad unde e +. A iesit la fel.
QUOTE(djasu82 @ 29 Jun 2008, 20:59)
Kinetix vrei putere la scantee dupa finalul din aprindere leaga un tranzistor pentru comutatie curent de peste 20A ori mos ori bipolar si renunta la rezistenta aditionala , sper sa-ti reziste ploturile de la capac.

Kinetix, tine rezistenta acolo, e mai bine si nu mai lega nimic. Ori folosesti bobina Tico cu aprinderea ei, asa cum scrie cartea (ramine acea rez aditionala) ori cu un CDI ca atare ori, cu Malvina... sa inlocuiesti finalul cu un IGBT corespunzator, mosfet-ii is mai sensibili, eu unu nu-i agreez ca finali de aprindere INDUCTIVA! Si nu numai eu.
djasu82
Pai daca ai fi facut o celula cbsev sau un circuit clamp cum se folosesc la trafurile de inalta tensiune cu siguranta ai fi lucrat cu mosurile. Daca ai dat foc de 3 -4 ori ti s-a loat de mosuri .
diaconuliviu
Auzi, ia fa tu celule si clampari, poate iti iese. Eu ramin la ce merge sigur.
Oare, de ce nu fac celule firmele producatoare de aprinderi? de ce prefera un IGBT decit un MOS (fie vorba intre noi, ca pret e mult mai scump un IGBT decit un MOS, cel putin la nivel de Romania). A, da, pentru avantajele lui.

QUOTE(tzepesch @ 28 Jun 2008, 23:21)
bob de tico




QUOTE(Kinetix @ 29 Jun 2008, 20:06)
[...]
Pentru clarificarea modului de conectare a aprinderii de Tico si a bobinei acestuia, urmariti diagrama asta:
[attachmentid=1627458267]
In partea de jos se vede mufa bobinei de inductie si modul ei de conectare in schema.


Din cele doua reiese ca tepes a legat-o pe dos.
tzepesch
si, logic nu ar fi trebuit sa nu mearga?

eu m-am luat dupa manual....
djasu82
Schema e gresita fiindca am vazut pe tico sau matiz avand plusul la plus 12V iar borna de minus intra in tranzistorul final.
diaconuliviu
Logic da scinteia PUTIN mai mica. Dupa care manual te-ai luat? Ca in poza lui Kinetix e exact desenata mufa, in alta parte n-o gasesti. Indiferent de cum deseneaza diverse surse + si - pe bobinele de inductie (si aici ma refer EXACT la bobinele de inductie, adica cele cu priza comuna primar/secundar) + este punctul comun. Restul sint reinventari. Se leaga asa incit autoindusa din secundar sa se insumeze (deci cu acelasi semn) cu cea din primar iar sensul scinteii sa fie + la electrodul central (e o teorie si acolo, cu argumente pro + si pro -, unde partea de + cistiga prin aport global). Teoria se refera la solutia "bobina de inductie". NU LA bobine jumo, tip transformator, unde, din alte cauze, polarizarea "pierde" in fata altor avantaje.

Care schema e gresita? Pe schema aia a lui Kinetix e bine desenat, reiese si din masuratori. Iar cine stie sa citeasca isi da seama ce e cu acele 37 si 41. Acel X5(7) e + 12, aduce alimentare modulului de aprindere.
djasu82
In fine sa puna si invers cuplajul si vede el eu momentan nu am masina cu mine la servici . Oare sti cat te costa un tranzistor IGBT adus din afara pe comanda ? Mie mi s-a spus ca 500 de mii cea ce eu zic ca e mult .
diaconuliviu
Da, 57 ron pt unul de 1200V si ...25 A??? parca. Numai ca nu mi-a placut modul de prezentare al individului, spunea ca le aduce de prin Ucraina, etc. Nici nu stia daca are sau nu clamping intern, nici macar n-a schitat un gest de cautare pe datasheet. Deci, teama de teapa m-a facut sa renunt. Zicea ca la 15 ron se gasesc IGBT de 50-80 V. repet, MIE mi-a fost teama de teapa, e posibil ca individul sa fi spus corect ce a spus. Dupa ce zici, 50 ron, pare pret apropiat....

A, acea diferenta de scinteie nu se vede cu ochiul liber, doar in sarcina cind acei 400+400 V se simt la nevoie. Pe CDI Clarke nu se simte diferenta pt ca scinteia e duala (una de plus, una de minus).
gotronic
Cat dati pe IGBT-uri (smd din pacate) 20A clampate la 420V.!! tongue.gif
("glumez" bine inteles) smile.gif
Referitor la mosuri (MOS-uri), in afara de faptul ca nu sunt clampate, au si tensiuni de saturatie mai mari decat IGBT-urile (practic). De exemplu la cca 3....4 A prin el, un MOS are cu cca 0,3 V mai mare caderea de tensiune decat un IGBT. Deci se incalzesc mai tare.!
tzepesch
deci , in concluzie, sa pun firele invers la bobina??? asa?
diaconuliviu
Dap, o sa cistigi aproape 1 mm la lungimea scinteii in aer...uneori tare necesar in anume conditii.

QUOTE(gotronic @ 1 Jul 2008, 10:30)
Cat dati pe IGBT-uri (smd din pacate) 20A clampate la 420V.!! [...]

Cit ceri?

MOS: da, caderi mai mari, la ele nici nu se da caderea ci rezistenta S-D. Adica acea cadere e proportionala cu I, cum zici. In plus, si la acumulari statice se comporta mai ciudat. Pe scurt, nu merita.
tzepesch
multumesc.

las bujiile la 08? platina e la 035
diaconuliviu
Da, distanta o lasi.
gotronic
@diaconuliviu. Glumeam, vazand preturile alea. Oricum ptr. mine renteaza si la 1/3 din preturile alea (cat o AT01) ras hohote.gif cu tot cu IGBT.!!!
diaconuliviu
Stiu, e pret mare; probabil "jmekerii" fiind tranzistor relativ nou pentru Romania, cer cit cred ei ca pot de mult.
djasu82
Pana la urma e vorba de gabaritul aprinderi si totusi se merita realizat un invertor pentru at011 la 400V.
gotronic
Nu. Daca ccomanzi unul, probabil atata costa. Daca iei 20.000 buc. pretul este altul. Transportul costa cca 10 euro.!!! smile.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.