Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Aprindere electronica
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Imbunatatiri - Dacia Clasic
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172
Giurisici Fabian
QUOTE(djasu82 @ 21 Jan 2007, 21:43)
fabian parca miai citit gindurile si realizarile asa e bravo felicitari
*


radmasa.gif da am un glob de sticla cu care citesc gandurile biggrin.gif
inca 2 poze una cu condensatorul prins pe aprindere ,a doua cu alt delcou montat pe o masina
djasu82
fabian puteai si u sa faci montajul cu piese smd +un N555 ca sa ai trigerat semnalul sa taie si sa ridice wink.gif hai ca se poate senzorul ala optic cu IR il am si eu pus da randament!
diaconuliviu
djasu82, vad ca la expresii IRC te pricepi tare bine. Ai mai crescut in warn, data viitoare iei vacanta.

Acuma revenind la senzori: fiecare din cei de pe aici a "pornit" pe o cale.
Gotronic a folosit acel "two wire" sau senzor de proximitate (crede-ma, l-am vazut pe cel din senzorul - platina trimis de el in probe, chiar l-am folosit intr-o aplicatie), pentru o mai simpla trecere pe platina, eu am optat pentru TLE 4905 care e prin excelenta pe 3 fire, altii inca folosesc platina, Fabian a trecut prin fazele Hall/optic, dyogenes Hall betaSM, etc. care sint mai greoi de readus la forma initiala, cu platina.
Problema este ca gotronic produce aprinderi pentru larg consum, care se pot monta SI de incepatori, deci cu trecere rapida pe clasic, etc.
Restul producem pentru noi insine, caz in care in caz de defect ne luam masurile de precautie (alt delco in portbagaj, etc.)

Pina acuma cele doua monturi cu TLE au mers bine, una cu CDI+delco cu avans centrifugal, alta cu CDI dar cu gestionar de avans electronic.

A, ca nu scriu aici tipul acelui senzor, e altceva, fiecare opteaza pentru scopul propus, face calculele sale. Acel senzor l-am folosit pentru teste cu adaptarea din comanda in curent pe comanda in tensiune.

Bun, acuma arata-ne si noua din realizarile tale.
dyogenes
Da, chiar as fi curios si eu sa vad realizarea acelui delcou optic, sunt curios ce solutie a gasit djasu82. Eu am ramas fidel ideii mele, cu magnetii incorporati in corpul lulelei distribuitoare, care se comporta excelent. Ca senzor Hall, SM387 are temperatura de lucru prea joasa, la motor fierbinte da rateuri, asa ca si eu merg actualmente pe TLE 4905 care merge perfect.

Asteptam rezultatele tale, djasu82 !
Giurisici Fabian
QUOTE(djasu82 @ 22 Jan 2007, 23:26)
fabian puteai si u sa faci montajul cu piese smd +un N555 ca sa ai trigerat semnalul sa taie si sa ridice wink.gif hai ca se poate senzorul ala optic cu IR il am si eu pus da randament!
*


nu am facut smd pentru sa am avut spatiu destul iar CD4093 este un trigger- schmidt care face f bine treaba asta si in plus nu are nevoie de multe piese pe langa el,iar semnalul nu imi trebuie amplificat.TLE -ul nu scoate semnalul chiar dreptunghiular seamana cu un dinte de fierastrau( ceea ce pe masina imi facea figuri peste 3000 rpm dadea in nas si turometru o lua razna,iar 4093-ul imi transforma acel semnal ciudat in semnal perfect dreptunghiular si il si inverseaza ca sa nu mai modific tranzistoarele din aprindere.la 555 trebuiau o droaie de piese pe langa el condensatoare si rezistente.
am facut o poza la placuta dinauntrul aprinderii
mihai1677
Datorita faptului ca am vandut Dacia nu am apucat sa testez aprinderea cu gestionare a avansului, dar acum vreau ceva mai mult un ECU custom pt R19.
PS: aprinderea merge f bine la Liviu Diaconu, este cea mai buna varianta, citire impulsuri cu TL gestiune avans cu PIC apoi aprindere puternica CDI Clarke.
diaconuliviu
Ai dreptate; "ma joc" cu avansul cum vreau. Ca idee, cel mai mic consum de pina acum l-am obtinut cu:
1000 rpm = 10 RAC
2500 rpm = 32 RAC
4000 rpm = 42 RAC
CORECTIE = 4 RAC-aici e doar un buton cu retinere cu care "urc" curba cu 4 grade pe ansamblu ATITA timp cit CENTRIFUGAL + CORECTIE <45.

Da, curba e incisiva, dar merge foarte bine motorul.

Datorita deplasarii "platinii mobile" in cazul avansului vacuumatic clasic si al existentei bucsei cu magneti, in loc de 13-15 grade cit e in mod normal el se autolimiteaza la 9 grade.Scazind cele 4 grade din restul curbei ar rezulta:
1000 = 6 RAC
2500 = 28 RAC
4000 = 38 RAC

Deci, partea mediana a curbei e mai abrupta si da rezultate bune pe 810.99. O sa mai testez si alte combinatii mai incolo.

Daca voi pune mina si pe o bobina de impedanta mica o sa testam si o inductiva cu Dwell variabil
Kinetix
Faina treaba, Liviu!
Am montat azi dimineata sistemul senzor gotronic + aprindere AT011. Primele impresii dupa 7km prin oras:
- turometrul: OK (am turat pana la 5000rot/min),
- consumul: normal (am debitmetru de Trabant, cu leduri wink.gif ),
- ralantiul: stabil (dupa reglarea avansului "la mana", cu motorul cald).
- la prima pornire a mers cam urat (motor rece, avans nereglat, frig afara: -1 grad), dar a pornit "din prima",
- bobina: calduta.
Urmeaza sa mai masor si lungimea scanteii.
Nota: am fise de cupru (sarma), bujii NGK (BP6HS) reglate la 0.7-0.75mm.
Toate cele bune!
Zoly1974
Salutare!!!
wub.gif Eu am instalat pe Dacie cu GPL, APRINDEREA ELECTRONICA AT011 primita de la GOTRONIC in vara si am facut deja peste 20.000 KM cu ea si functioneaza trasnet. Nu influenteaza turometrul si nici nu da rateuri.
Nu ma pot plange de ea deloc. Am reglat-o la instalare si functioneaza perfect si acum.
Pacat ca nu se incepe fabriecarea AT011 in serie ca sunt multi detinatori inca de Dacia.
In vara vreau sa pun AT011 si pe moto JAWA 350 ca acolo exista o problema cu reglajul aprinderii si vreau sa vad cum functioneaza.
Pana acum pentru Dacia, Aprinderea AT011 are nota 10 din partea mea........
madmaxtata
si la cat ajunge un AT011?
gotronic
@zoly1974, ai pus-o cu tot cu senzor.? sau fara, sau si cu si fara.???
Este Aprindere Tranzistorizata si nu electronica?!, Nu ca ar fi vreo deosebire, dar asa scrie pe ea si asa am "botezat-o" eu. Este in acceasi cutie de AT01, dar scris pe ea AT011. tongue.gif (bineinteles inauntru este alt montaj electronic)
Zoly1974
Scuze m-am exprimizat gresit - APRINDERE TRANZISTORIZATA -
Am pus AT011 cu tot cu senzor la distanta de 0.6 si merge trasnet.
Toate intrebarile cu privire la pret trebuie sa i le puneti lui GOTRONIC tatal de drept al aprinderii.......... biggrin.gif
Oricum daca va achizitionati un AT011 nu o sa va para rau.......
O seara placuta..........
argon
Am vazut in comert cica stroboscop, o cutiuta mica, cu un potentiometru si un led, multe fire, si 4-5 picioruse, asta am distins din ambalaj, 27 de roni, sau asa ceva...aveti care idee ce e? Nustiu de ce am impresia ca era ceva parte pentru niste lampi strobo, cu ce-si fac taranii tiuning, dar pe eticheta cu pretul scria stroboscop..
Nu prea arata a stroboscop de reglat avansul..dar ma rog..poate au inventat astia ceva nou biggrin.gif
gotronic
@diaconuliviu. Am rugamintea daca poti sa "tii socoteala", sa vezi ce avansuri optime iti trebuiesc la pornirile "la rece". Vreau sa vad (vedem) daca "la rece" fata de "cald", ar trebui modificat avansul si cu cat. Respectiv, poate ar trebui sa se monteze un senzor de temperatura, in vederea compensarii "la rece".? Spun asta ptr. ca dupa cum stii (stiti), momentan am renuntat la varianta cu microcontroler(cu gestionare a avansului si unghi dwell), ptr. a putea "lansa" in serie AT011 pe varianta unghiului dwell "clasic", adica fix, cu avansul centrifugal si vacumatic original (din fabrica, adica se pastreaza) + senzor "gotronic" in loc de platina, cat mai repede posibil, urmand apoi sa optimizez o alta varianta (putin mai scumpa) cu o gestionare a aprinderii mai "sofisticata" si probabil, ptr. un nr. mai mic de utilizatori (dar tot productie de serie) ce se va numi AT012. Ambele vor trebui sa functioneze cu senzorul "gotronic" prezentat pe forum, dar posibil si cu alte variante de senzor.?!

Multumesc mult.

@argon. Nu stiu ce ai vazut tu in comert, dar daca era stroboscop cu LED-uri si potentiometru, ar trebui sa poti masura cu el avansul aprinderii la orice turatie indiferent ce masina ai. Spun asta deoarece la unele masini (ex. Oltcit), pe carcasa motorului (in dreptul volantei) este o placuta gradata care ajuta la verificarea avansului dinamic cu orice stroboscop ordinar. La alte masini, cum ar fi si dacia, nu exista acea placuta si nici o fereastra de vizitare asa mare incat sa poti vedea un avans mai mare de cateva grade. Daca este "functional", la pretul respectiv, este super. Adica poti sa-ti verifici practic curba de avans centrifugala si vacumatica DINAMIC (la orice turatie). Este o "scula" excelenta (daca functioneaza corect) pentru a putea regla (si verifica) arcurile de la centrifugal si vacumatic.

Numai bine.!

P.S. Daca poti, si vrei, te rog sa ne dai mai multe informatii, sa vedem despre ce este vorba.?! ( Ca la pretul asta este "chilipir", am facut si eu una, dar materialele sunt mai scumpe, nu mai punem "manopera" si timpul pierdut.) blush.gif
diaconuliviu
La PORNIREA la rece ar trebui un avans mai mic.
Sincer mi-ar merge si mai bine cu un 12-14 avans static, problema e ca daca pun atita, apare acel fenomen de "batai la rece" care de fapt is "intoarceri" ale motorului create de un avans prea mare.
Evident, cele 3 sprituri si partialul soc ramin.
emircea
Dragi forumisti,urmaresc de ceva vreme acest subiect, cu toate ca l-am citit cam pe sarite (sunt totusi multe 70 si de pagini) si as dori sa va impartasesc din experienta mea, fara intentia a face cuiva reclama.

Sunt posesorul unei Dacii 1300 din 81 (mostenire 'de familie', a fost a bunicului meu), care de 3 ani functioneaza in majoritatea timpului cu GPL.

In urma cu 2 ani am facut un mic 'upgrade', schimband platina, capacul de delcou si luleaua cu unele fabricate de Doduco (recomandate calduros de vanzatorul de la magazin), fisele - unele no name si montandu-i o aprindere de Tg. Mures, varianta AT01. Ei, in acesti 2 ani singurele interventii au fost schimbarea bujiilor (aveam NGK, una din ele a refuzat sa mai functioneze si am schimbat tot setul cu Sinterom, restul pastrandu-le ca rezerva strategica), iar de curand (2 saptamani) - schimbarea fiselor (una intrerupta, una cu izolatia strapunsa, ce dadea scanteia la masa) cu ceva Champion, rezistenta electrica de 4,5 kohmi. Bobina este veche, modelul de ebonita cu rezistenta de balast in primar, e pe masina de ani buni; rezistenta din primar este de ~4,5 ohmi (cu tot cu balast), iar din secundar: ~5 kohmi. In toti acesti 2 ani am facut ~35.000km, 70% drumuri scurte, cu porniri si opriri dese; 90% pe GPL, cu pornire direct pe GPL.

De ceva vreme ma framanta ideea inlocuirii platinei; ocazional mai scot untul din batranica, ducand-o aproape de limitele ei superioare.
Relantiul pe gaz era destul de instabil (~50-250 rpm), in incercarea reglarii lui la o valoare apropiata de cea pe benzina si a unui consum de bun simt urban. Masina n-a fost dotata cu turometru, mi-am comandat unul digital (cu afisaj numeric, nu cu bara de leduri) de la firma Adelaida (iarasi, nu-i fac reclama!!!), cu firul de semnal legat la intrarea 'rup' a AT01 (conform indicatiilor din instructiuni, unde imi era lasata aceasta posibilitate).

Saptamana trecuta am primit alerta pe e-mail ca au fost postate noi reply-uri si mi-au atras atentia filmuletele postate de Gotronic cu AT011 si noul senzor ce inlocuieste platina. E putin spus ca mi-au atras atentia, ci chiar s-au infipt bine la mine in minte ca o posibila si comoda solutie...

Alte posibilitati pentru inlocuirea platinei erau:
-un delcou gata facut, ce mi-a fost oferit contra 250 ron (cred ca de provenienta 'Nea Ion' - Bucuresti) - prea mult pentru mine, l-as fi luat la 100 ron;
-montaj electronic facut manual (vezi solutiile propuse de DiaconuLiviu, Diogenes etc., care au folosit totusi piese recuperate din diverse alte surse si montaje ce le aveau pe-acasa, putin probabil ca sa coincida cu putinele ce le am si eu) - solutie laborioasa pentru o persoana relativ comoda si cu nu prea mult timp liber;
-gasirea unui delcou pe la dezmembrari / adaptarea partiala a unuia - mult de umblat.

Deci, cum am vazut filmuletele postate in topic, am luat legatura pe PM cu Gotronic, spunandu-i ca sunt interesat de AT011 si senzor, chiar in varianta de prototip. A fost foarte amabil, trimitandu-mi cate o bucata din fiecare, cu conditia sa impartasesc rezultatele. O data primite, cum am avut ceva timp, m-am pus pe treaba.

Conditii initiale: motorul reglat sa mearga ca ceasul pe benzina, relanti stabil, in stare sa porneasca la cald chiar cu 2 sau 3 fise scoase (adica, in 2 sau 1 singur piston, mers balbait). Pe gaz - relanti usor instabil (salturi aleatoare de 150 rpm sesizate de turometru, coincizand si cu modificarea sunetului motorului) la valoare apropiata celui pe benzina. Ca sa mearga rotund pe gaz, trebuie sa-i ridic altfel turatia de relanti cu ~200 rpm, adica in jur de 900.

Pasul 1 a fost sa inlocuiesc AT01 cu AT011, neatingand reglajele curente (sambata seara) si lasand inca platina in circuit. Pornirea a fost superba, motorul toarce frumos, relanti mult mai stabil (max 50 rpm variatii) pe gaz. A functionat impecabil 10 minute, dupa care am oprit motorul, sa trec la pasul2.

Pasul 2, instalarea senzorului. Senzorul foloseste partea fixa de la platina (pentru a usura reglarea distantei fata de cama si pentru usurarea revenirii la platina in caz de probleme, cand ramai in drum) ca punct de masa. L-am pozitionat la o distanta de 0,75 mm de varful de cama, pus totul la loc dat cheie - nu porneste! Am scos senzorul din locasul platinei, i-am facut conexiuni cu fire 'in aer', am pus contactul si am incercat apropiind varful de surubelnita - nimic!
Revenind la platina, tot cu AT011, duminica am facut ture cu masina; dupa ~ 20 min de functionare, in orice regim, scadea brusc turatia la valoarea de relanti si motorul nu mai mergea rotund, nu se mai accelera, avea aceleasi simptome ca si cum una sau 2 bujii n-ar mai functiona. Am schimbat bujiile cu cele de rezerva - la fel dupa alte 20 de minute. Am reinstalat AT01,am probat - a mers!

Am luat legatura cu Gotronic si i-am povestit pe larg cele intamplate; mi-a spus ca este posibil ca turometrul, legat in paralel pe intrarea aprinderii, sa traga un curent a.i. aprinderea, care la intrare sesizeaza praguri de curent, sa fie data peste cap de consumatorul suplimentar.

Pasul 3, verificarea in laborator AT011+senzor. Marti dimineata (abia marti mi-a permis timpul) am facut un montaj 'in aer' la laboratorul firmei unde lucrez, cu senzorul legat direct la aprindere, o sursa pusa pe 13,5 V ce alimenta montajul si un consumator (bec 20W) legat intre iesirea aprinderii si +. Am folosit surubelnita pe post de varf de cama si surpriza! montajul a functionat. Dupa terminarea programului de lucru, am instalat senzorul si aprinderea ca la carte, punand turometrul la iesirea aprinderii de data asta. Dat cheie - pornit balbait (nu mai corespundea avansul). Dupa reglare avans, motorul merge rotund, frumos, iar turometrul indica la fel ca inainte fara sa sara aiurea (fara sa prinda semnale parazite). Deci, atentie! nimic altceva intre senzor si intrarea aprinderii!!!

Pasul 4: verificarea stabilitatii in timp a functionarii. Pana acum am stabilit ca functioneaza exact asa cum a fost proiectata, isi face treaba. Mi-am pus urmatoarele 2 saptamani ca termen pentru a urmari daca se schimba ceva (in rau, ca in bine deja am vazut). Revin cu noutati atunci. Majoritatea drumurilor vor fi cu porniri dese, pe distante scurte, dar vor fi si suficiente drumuri lungi, si in oras, si afara.

Atasat aveti foto cu platina dupa 2 ani de functionare, cu AT01 cea veche, cu delcoul si AT011 cu senzorul instalate.
diaconuliviu
In partea de senzor nu am folosit recuperate, ci TLE 4905 NOU. Era 3 ron pe la magazinele de profil (conexelectronic). Recuperati erau magnetii, din cap optic CDROM ca erau mai usor de adus la o forma convenabila.
In CDI da, traful recuperat din sursa de PC si rebobinat dar se gasesc miezuri din ferita, mie mi-a trimis un miez dodobird, il am ca rezerva.
In gestionar da, tastatura e recuperata precum si alte piese, restul cumparat.

In fine, aici se descurca fiecare cum poate.

Si da, in surse sint MosFet ce se pot folosi.
emircea
Scuze, liviu, nu era o acuzatie, ci o observatie. Ar fi ceva ce ar putea impiedica reproductibilitatea montajului de catre oricine ar dori sa mearga pe calea propusa de tine, cu notiuni de baza de electronica si stoc personal de piese minim.

Apropos, e posibil sa fiu off-topic, dar daca tot lucri la gestiunea electronica a avansului, ce zici de o injectie electronica custom-made (un fel de Megasquirt romanesc, la un pret mult mai convenabil), ce include si partea asta? E iarasi o idee ce ma framanta...
gotronic
@emircea, interesant ar fi de pozat efectiv pastilele de la platina si nu platina in sine, adica "starea lor de uzura"(dupa cei aprox. 35.000 Km parcursi cu AT01). Si sa ne spui si noua daca ai joc radial la ax delcou, suport platina, platou etc ?

@diaconuliviu & Kinetix, stiu ca voi a-ti dat AT011 (respectiva AT01 cu modul de adaptare) fara senzor( deci utilizare cu platina), spre utilizare unor prieteni sau cunostinte. Stiti cumva cati Km au parcurs cu acele aprinderi pana acum? si cum se comporta ele?

Mersi mult
ydaniel
eu am AT01 de 15.000km:)no pb:)astept ceva mai bun:)
diaconuliviu
QUOTE(emircea @ 1 Feb 2007, 17:10)
[...] ce zici de o injectie electronica custom-made (un fel de Megasquirt romanesc, la un pret mult mai convenabil), ce include si partea asta? E iarasi o idee ce ma framanta...
[...]

Ai vazut asa ceva facut la cineva?
Cit au fost costurile?

Sa spunem ca partea de procesare efectiva n-ar fi prohibitiva, dar ce te faci cu restul? Galerie cu injectoare...pompa electrica (cei 0,3 bar ai pompei clasice nu mai sint sufucienti) traductoare specifice, etc. Poate doar sa-ti "pice" de undeva pe mai nimic, mai ales ca rezultatele se vor vedea concretizate dupa mai multe luni de munca; daca bine imi amintesc, ideea cu gestionarea cu taste mi-a aratat-o dodobird acum mai bine de un an, deci...
Nu spun ca nu e interesant, din contra. A, din cite spunea si aici, mihai1677 are un Renault la care vrea sa imbunatateasca Renix, el avind "scheletul" gata pregatit.

@gotronic n-as putea spune exact citi km, amicul circula mai rar, oricum vreo 3000 km.
emircea
@gotronic: am incercat sa pozez doar pastila, numai ca asta e cea mai buna rezolutie a camerei foto ce o am la dispozitie, orice incerc mai detaliat de atat iese valurita...
Culoarea pastilei este usor cenusie (cam ca la un otel brumat), uniforma pe toata suprafata, nu mai e acel metalic lucios ca la o platina noua. Jocuri nu am la ax, suport sau platou, nu simtibile la mana; delcoul este cel din fabrica, ~150000km de utilizare.

@diaconuliviu: de Megasquirt am aflat pe un forum de opelari, descoperit din intamplare in timp ce cautam manualele de reparatii de uzina pentru cea de-a doua masina a mea... daca memoria nu ma inseala, preturile pleaca de la 300$ (placa in sine, cu controllerul) la 1000 $ (placa, relee, senzori, soft de monitorizare).
O galerie de admisie cu injectoare si regulator se gaseste la dezmembrari la un pret pana-n 100 ron; o pompa electrica de injectie are pret ~50 euro, deci aprox. 80 euro ambele.

Idea de injectie programabila ce ma framanta pe mine ar fi: in functie de ce senzori ai disponibili pe motor (temperatura apa, temperatura ulei, presiune admisie - daca e, pozitia clapetei de acceleratie, sonda lambda - daca e), turatie - setabili ca intrari analogice la convertorul A/N al controller, sa comanzi momentul si durata deschiderii injectoarelor, (optional) momentul producerii scanteii. Cred ca ar iesi mai ieftin ca Megasquirtul de baza...
Ce inca n-am reusit, dar nici nu m-am framantat foarte tare, e sa corelez timpul de deschidere a injectoarelor cu sectiunea galeriei, viteza de curgere a aerului (vacuum/presiunea din admisie) debitul injectoarelor, presiunea de combustibil. De obicei, presiunea de combustibil este fixa, tinuta de regulator si are cam aceeasi valoare (~35 psi, adica 2,4 bar); injectoarele la aceasta presiune au si ele un debit dat (asta imi scapa pe moment), sectiunea galeriei se poate masura... formula de calcul mai lipseste...

Totul, cu controllerul adecvat, ar fi universal, pentru 'n' senzori de intrare (in fct de nr de CAN controller) si 'm' comenzi spre iesire, adaptabil cam la orice motor, cu sau fara supraalimentare...

Ei asta ar fi pentru inceput... cred ca cel mai bine ar fi, daca prezinta interes, sa dezvoltam subiectul intr-un topic nou...
argon
Culoarea pastilei este usor cenusie (cam ca la un otel brumat), uniforma pe toata suprafata, nu mai e acel metalic lucios ca la o platina noua
Mi-am luat o platina Bosch, cu 14 lei, originala, si culoarea nu e de metal lucios, e gri, si partea fixa are mici striatiuni, de asemenea nici partea fixa nici cea mobila nu au pastila lipita, ci e dintr-o bucata. Ce pot sa spun este ca masina merge perfect cu ea, in combinatie cu bujii Denso, si aprindere Malvina, in schema 0.35 la platina si o.6 la bujii.
gotronic
@emircea, in legatura cu platina (care nu mai era lucioasa) si AT01, motorul cum mergea?, aveai rateuri (ratari de explozii etc?)
mihai1677
Exista in teoria motoarelor cu ardere interna, o formula ce calculeaza in functie de turatie, capacitatea cilindrica,diagrama axei, volumul aspirat (aer+combustibil), de aici este simplu, ai date de intrare turatia(variabila), cilindreea (fixa), axa(fixa), apoi apar abateri de la curba ideeala:
- temperatura motor,
- temperatura aer admisie,
- pozitia clapetei (relanti, sarcina partiala, sarcina plina, fiecare se caracterizeza printr-un amestec mai bogat sau mai sarac)
- densitatea aerului,
- sonda lamda.
teoretic este mai simplu de controlat injectia, decat sa calculezi avansul ideeal, adica poti face o curba de injectie valabila pt toate motoarele, apoi cobori sau urci curba in functie de cilindree, avansul este diferit pt fiecare motor nu poti defini un avans general.
dacis
Postez dupa o saptamana de cand am montat o aprindere primita de la Gotronic (asa-zisa AT011, cu senzor). Am folosit-o pe indelete (chiar daca nu prea multi km!), asa ca acum am oarece temei sa-mi spun parerea.

Asadar, am montat-o in 5 minute si am constatat ca aduce cu sine urmatoarele schimbari in bine: pornire mai rapida; socul poate fi impins pana la capat dupa 2-3 min (cand acul de temp nici macar nu a trecut de prima linie, cea mai de jos, care probabil indica 20C) fara sa moara motorul. Ca urmare neplacuta: o oarecare incetineala in a reactiona la calcarea mai apasata a pedalei de acceleratie. Rezolvarea acestei probleme: detensionarea arcului avansului vacuumatic (mutarea rozetei cu un dinte). Explicatia: avansul vacuumatic trebuie sa fie mecanic mai "fortos", caci el trebuie sa-si faca simtita prezenta cand platinile (de fapt senzorul si platina fixa) sunt in contact ferm, si nu ca in cazul clasic cand platina este deschisa, iar fortele de frecare sunt, evident, mai mici.

O alta neplacere erau rateurile, e drept relativ rare. Am mai vorbit intre timp cu Gotronic, caruia i-am povestit ce si cum si, intrebat fiind de starea delcoului, i-am povestit ca acesta are un joc teribil al axului, care intr-o anumita pozitie era cred de peste 0,5 mm (adica enorm!).

Azi am demontat delcoul respectiv si l-am inlocuit cu un altul, chiar mai vechi, dar caruia i-am schimbat bucsile de la ax si care, astfel, a ajuns sa aiba un joc infim. Am facut aceasta operatiune in casa si la final m-am uitat la pozitionarea senzorului in raport cu camele de pe axul delcoului. Iar acolo ce sa vezi: cand partea de sus a senzorului era reglata la 0,6, cea de jos abia avea 0,2; cand miscam platina fixa sa aiba in partea de jos 0,5, sus distanta era de 0,9. Concluzia: trebuia urgent schimbata pozitia axului pe care se monteaza platina. Am "strambat" acest ax (cu senzorul pus e extrem de simplu: masori cu lera sus, masori jos si in raport cu diferentele identificate intervii intr-o directie ori alta) pana am ajuns la un oarecare paralelism (+-0,05mm, zic eu, adica suportabil).

Dupa montarea delcoului astfel "preparat" surpriza: nici urma de rateu, nici la 950 (turatia mea de relanti), nici la 1200, nici la 1800, nici la 2300, nici la 3000 (ca sa ma asigur cum functioneaza avansurile pun la acceleratie saibe de diverse dimensiuni, obtin aceste turatii si apoi incep joaca cu delcolul -- avans mai mare, avans mai mic). In plus turatia este extrem de constanta, acul nu misca / vibreaza deloc, iar turometrul merge tot inainte... i-am dat in gol peste 5500 rot/min si totul a fost OK).

Ca o concluzie, cred ca, pe de o parte aprinderea asta isi face BINE treaba... Dar si ca aceia care sunt hotarati sa faca totul in maniera clasica ar trebui sa ia aminte la paraleleismele axelor platinii, avansului vacuumatic, jocurile axului delcoului etc...
gotronic
@dacis. Referitor la avansul vacumatic, cred ca la tine (nu a mai sesizat nimeni aceasta problema, dar poate fi adevarata) capsula ar putea fi vinovata, in sensul ca "trage" aer fals pe undeva, si nu are destula putere. Frecarea respectiva este atat de mica ca nu cred ca ar simti-o forta vacumaticului. In plus cand esti cu platina, frecarea este mai mare datorita frecarii camei delcoului de textolitul platinei in sens contrar deplasarii acesteia. Sau daca nu ai schimbat platina fixa, sa poata fi vreo "urma" veche ce agata in deplasare si atunci normal ca i-ar trebui o forta mai mare.

Referitor la rateurile de la inceput (cu jocurile mari la delcou), sa inteleg ca era vorba la relanti, sau si in sarcina.? Am inteles ca la distanta mai mica a senzorului fata de cama nu erau probleme.!

Referitor la paralelismul platinilor, jocurile de la delcou, si functionalitatea avansului vacumatic, intradevar toate ar trebui verificate si remediate, numai ca mai nimeni sau foarte putini, fac asta. Rezultatul este o functionare defectoasa a aprinderii, deci a motorului in final. excl.gif (indiferent de tipul de aprindere "clasic" sau "electronic cu delcou")
emircea
gotronic:
- pe benzina motorul mi-a mers rotund si frumos tot timpul;
- pe gaz (fara sa schimb reglajele de la carburator, ci numai de la plaman) motorul trebuie sa-l reglez mai turat... diferenta era de 200-250 rpm mai mult.
Cred ca problema e totusi de la plamanul de gaz. El deschide in functie de senzorul de scanteie (asta e o masura de siguranta, sa opreasca gazul daca s-a oprit motorul) si vacuumul motorului. La relanti, cu clapeta inchisa, vacuumul fiind mai slab, e posibil ca plamanul sa lase gaz uneori mai putin, deci amestec mai sarac, sa-mi dea senzatia de scanteie ratata. Ei, cu AT011 reuseste sa aprinda si amestecul mai sarac, motorul nu se mai balbaie, reusind sa reduc aceasta diferenta la 50-60 rpm. Rateuri nu am.

dacis, am si eu AT011 cu senzor si nu am probleme cu raspunsul motorului in sarcina, nu simt sa-mi modifice cumva curba de avans (si nu e normal sa se intample asta). E drept, nu am jocuri in delcou. Senzorul comanda scanteia in aceeasi pozitie relativa a camei fata de el si asta e avantajul unui astfel de senzor. Chiar daca ti-ar gestiona aprinderea avansul, i-ar trebui sa aibe un moment de referinta precis, in functie de care sa produca anumite intarzieri.
Incearca sa faci rost de un delcou mai bun de la dezmembrari, nu poate fi o avere, sa vezi ca lucrurile se schimba.

argon, nu stiu daca platina are pastila lipita sau nu, nu pare... Am folosit 'pastila' cu sens de 'suprafata de contact'.

mihai1677
- momentul injectiei trebuie corelat, la benzinare multipunct, doar cu deschiderea supapei de admisie;
- durata injectiei - cu capacitatea cilindrica (pentru amestecul optim), temperatura motorului (amestec ceva mai bogat cand e rece) si semnalului dat de sonda lambda (unde este cazul);
- 'gestionarea avansului' iti comanda doar momentul cand se produce scanteia - momentul aprinderii amestecului din cilindru.
Cele 2 pot lucra si independent.

Scriai ceva de o formula... lumineaza-ma, te rog, cu ea smile.gif
argon
Da, am inteles, dar in general platinile au pastila lipita, si sub ea, un material de culoarea alamei...probabil e lipita cu ajutorul acelui material care nu stiu ce e.
ydaniel
smile.gif deci aprinderea noua cand va fi lansata:) sunt curios;)
mihai1677
Nu este cazul in acest topic sa dezvolt teoria injectiei, partea de aprindere este deja proiectata si in folosinta cu rezultate excelente.
Se poate si separat, dar cel mai bune rezultate le obtii modificand si timpul de injectie si avansul cu un singur chip, poti da avans mai mare decat sa dai benzina, de exemplu la relanti.
gotronic
QUOTE(ydaniel @ 5 Feb 2007, 13:45)
smile.gif deci aprinderea noua cand va fi lansata:) sunt curios;)
*



Parca este "facut", in decembrie, am luat o "teapa de juma' de miliard ROL" de la o firma din Cluj- SC T&C Auto Com SRL, acum sunt cu avocati, executori si politia economica, pe urmele lor, care au "disparut" fizic. Au cesionat firma unui cetatean din Republica Moldova. Am si seriile de la AT01, vandute cu factura si platite cu CEC fara acoperire in banca. Nu stiu daca trebuie postat aici asa ceva, dar este o problema de moralitate, infractionalitate si unitate in acelasi timp. Daca nu este in regula dupa un timp rog moderatorii sa stearga. bash.gif

Seriile de la AT01 sunt :79.861 pana la 80.560 ; 80.791 pana la 81390 ; si inca un lot de 400 buc. nu stiu acum seriile. 1zhelp00.gif

Daca prindeti pe undeva asa ceva, sunt date in urmarire. Multumesc. blush.gif


Cetateanu din Republica Moldova se numeste CEBAN ANDREI si are C.I. de IASI cu seria MX 243987, auto Cj-09-TTG, cu numar numai pe fata, sofer, fostul patron al firmei, RADULY TIBERIU (asa s-a prezentat), din Cluj (Napoca)?
Kinetix
Pentru ca am fost solicitat sa raspund, iata cateva informatii:
- prietenul care a primit AT01+modul adaptare la platina a facut peste 1000km pana acum (asa a aproximat) si spunea ca nu au fost probleme (intreruperi, turometru, etc); are fise Tesla cu miez de fibra de sticla, bujii NGK;
- eu am parcurs intre timp vreo cateva sute de km (2-3 ?) si a functionat bine sistemul senzor+At011, dar au aparut mici salturi ale acului turometrului, mai dese (parca) la ralanti si cu motorul cald; trebuie sa precizez ca nu am schimbat platina fixa (pe care se sprijina senzorul gotronic si prin care isi ia masa) si e posibil sa prezinte un strat (o zona) un pic mai oxidat, dar nu foarte tare, tinand cont ca vreo luna-doua am folosit o alta aprindere cu rezistor de polarizare a platinii de 150 ohmi. Totusi, e posibil ca acel strat sa realizeze un contact imperfect. Folosesc fise fara deparazitare.

O alta idee: acuma, pe frig, mi se pare ca imi merge un pic mai bine cu jocul bujiilor la 0.6 decat la 0.7-0.75mm, probabil datorita bobinei imbatranite. Voi ce ziceti?

Cu privire la rateurile la ralanti, am observat ca ele pot sa induca in eroare uneori, sugerand probleme cu aprinderea. Intr-o vreme cand imi dadea si mie rateuri la ralanti (cu aprindere electronica), am facut o operatie de curatire pe loc a carburatorului folosind spray-ul "2+2 Gum Cutter", dupa care mersul s-a "rotunjit" foarte frumos, fara sa fac alte reglaje. Dupa vreo saptamana, dupa ce am alimentat din nou de la alta pompa, au revenit neregularitatile la ralanti si am descoperit ca in CNC se depusese un strat de ceva semanand cu adezivul care lipeste etichetele pe sticlele PET. De data asta nu a mai mers cu spray-ul desi l-am folosit repetat...
Asa ca daca motorul merge neregulat si carburatorul are partial infundate canalizatia de ralanti si orificiile de progresiune, nu va asteptati sa se imbunatateasca foarte mult lucrurile, indiferent ce aprindere electronica puneti.
Multe succese!
P.S.: gotronic, imi pare rau de cele intamplate tie, dar sa speram ca se va rezolva cumva, candva... unsure.gif
Hexer
Am o oarecare problema cu asa zisul "aprindere electronica"
Gotronicul este o aprindere tranzistorizata, care munceste impreuna cu platina (intrerupatorul de la dacie) si aici vine problema mea, alprinderea electonica incepa la senzorul Hall si de acolo are un srum mare de facut.

Incercati sa puneti o intrerupator de la un golf (Hall) si va veti avea un avantaj mare, cai in plus si consum mai mic.

Ps. pentru 1100 a mea am pus si eu Gotronic si sunt multumit de ea.
gotronic
Pai, AT011 si senzorul "gotronic" (care seamana cu o platina "invelita"), tot Hall este, asa ca nu stiu la ce problema te gandesti tu.? A...., AT011 merge si cu platina, de aici poate confuzia sau neclaritatea.!? excl.gif
ydaniel
smile.gif eu nu am seriile alea:) si imi pare rau:(
kunkua
O aprindere electronica ieftina si eficienta care scade consumul cu 10% gasiti la http//aprindere.3x.ro
Hexer
QUOTE(gotronic @ 6 Feb 2007, 06:22)
Pai, AT011 si senzorul "gotronic" (care seamana cu o platina "invelita"), tot Hall este, asa ca nu stiu la ce problema te gandesti tu.? A...., AT011 merge si cu platina, de aici poate confuzia sau neclaritatea.!? excl.gif
*




Pai sti cum functioneaza senzorul Hall???
Daca ai stiai, stiai ca are o eroare mai mica la o turatie mai mare...(peste 3000)
gotronic
Iar incep unii cu "polemici profesionale" la adresa mea, si nu-mi place. Pai daca nu stiam cum functioneaza un Hall, nu mai faceam nimic, sau credeti ca "l-am nimerit"?. Va inselati amarnic, in spatele unui produs de serie sunt ani de studii si incercari. Nu poti iesi pe piata cu un produs care ti-a "iesit si merge", numai o bucata sau doua. Trebuie sa existe repetabilitate, si de aici necesitatea cunoasterii fenomenelor in totalitate si amanuntit. Daca mai sunt "comentatori" de genul asta, nu o sa mai raspund pe forum. Este o placere sa se discute ceva tehnic, schimburi de idei si pareri constructive, si altceva sa denigrezi o persoana sau un produs. Mai ales de unii care nici macar nu au postat o schema, sau o realizare profesionala practica, blush.gif concreta, in afara de comentarii si intrebari. Tudom?

Numai bine. excl.gif
Kinetix
1). Eagleee, mai intai bun venit intre noi.
Acuma, cand intram pentru prima data intr-o casa, bunul simt ne spune sa fim retinuti, sa asteptam sa descoperim (sau sa ne interesam de) regulile casei. Daca intram si incepem sa scuipam pe jos, sa jignim sau sa dam cu pietre, s-ar putea sa nu mai fim doriti acolo...
Pentru acomodare cu "casa" daciaclub, recomand cu caldura folosirea "search"-ului (si eu mai am inca ceva probleme cu asta blush.gif ).

2). Am facut zilele trecute o incercare de determinare a lungimii scanteii generate de sistemul senzor gotronic + aprindere AT011. Pe eclatometrul meu am obtinut scantei stabile repetitive la 18mm, dar care s-au mentinut cu intreruperi pana la aproximativ 25mm. La aceste masuratori am folosit bobina veche (si "obosita") a masinii. La intuneric am observat ca "scapa curent" (apareau descarcari albastrui) prin izolatorul (capacul) negru de ebonita al bobinei, deci se poate ca acest lucru sa fi diminuat puterea (si lungimea) scanteii.
Daca tinem cont ca o scanteie de 16mm in aer inseamna o descarcare cu potential de 18KV, atunci valorile mentionate mai sus cred ca sunt "bine primite" de motorul Daciilor. smile.gif

3). Pentru moderatori: am cautat in tot forumul (zic eu) si nu am gasit un loc unde sa postez un topic de genul "Sfaturi pentru cumparare...". Acuma cand as dori sa cumpar un autoturism (e valabil si pentru alte produse, etc), mi-ar folosi tare mult sa aud parerile colegilor forumisti. Nu se poate crea un asa subforum pe undeva? Mersi mult!
gotronic
@Kinetix. Pai, de ce nu incepi tu unul. wink.gif , altii incepeau cate un topic nou din greseala, incercand sa dea raspunsuri, sau sa posteze pe forum. biggrin.gif ESTI DIRECT INTERESAT.?! imbratisare.gif

In josul paginii, in dreapta, NEWTOPIC. mandru.gif sau tu vrei sa fie ceva diferit de un TOPIC ?.

Uite, ca am deschis eu un topic cu asa ceva. LolLolLo.gif
http://www.daciaclub.ro/index.php?act=Sear...ult_type=topics
Hexer
QUOTE(gotronic @ 7 Feb 2007, 09:07)
Iar incep unii cu "polemici profesionale" la adresa mea, si nu-mi place. Pai daca nu stiam cum functioneaza un Hall, nu mai faceam nimic, sau credeti ca "l-am nimerit"?. Va inselati amarnic, in spatele unui produs de serie sunt ani de studii si incercari. Nu poti iesi pe piata cu un produs care ti-a "iesit si merge", numai o bucata sau doua. Trebuie sa existe repetabilitate, si de aici necesitatea cunoasterii fenomenelor in totalitate si amanuntit. Daca mai sunt "comentatori" de genul asta, nu o sa mai raspund pe forum. Este o placere sa se discute ceva tehnic, schimburi de idei si pareri constructive, si altceva sa denigrezi o persoana sau un produs. Mai ales de unii care nici macar nu au postat o schema, sau o realizare profesionala practica, blush.gif concreta, in afara de comentarii si intrebari. Tudom?

Numai bine. excl.gif
*




Scuzama daca am jignit pe cineva, sau pe tine, nu era intentia mea.
Si eu am pus Gotronic pe masinuta mea, si sunt foarte multumit.
Dar eu am problema cu platina (aprindere "machanica") si cu aia nu se poate face nimic, cu gotronic este mai buna.
Problema cu platina si cu avansul provenit din vacum este ca are o eroare la turatii mari (sa nu vorbim despre frana de motor), la asta cred ca nu tre sa argumenez de ce, poate asa sunt eu, dar mie o aprindere elecrtonica consta in senzor hall (sau ceva de gen, magnetic) si avansul reglat tot de senzoare + program.
Eu asta am studiat in ultimi cateva luni, am citit multe carti despre computerul din masini, electronica utilizata, aprindere, injectie, reglarea motorului (de la cel mai simplu pana la FSI).


Deci, gotronic este o "inventie" foarte buna, ieftina (ce la noi este foare apreciat), functionabil si usor de montat.
Kinetix
Mersi, gotronic, de ajutor. smile.gif
Revin insa la ce am scris in postul anterior. Eu doream un subforum, sau o sectiune speciala a forumului daciaclub, care sa fie destinata acestei teme. Un simplu topic nu era greu de deschis, insa nu am gasit unde sa-l incadrez. Nu avea nici o legatura cu "Imbunatatiri CLT" sau cu celelalte sectiuni ale forumului de pe Prima Pagina.
Mai mult, m-am gandit ca avem nevoie sa ne sfatuim nu numai cu privire la cumpararea unei masini, ci si la un aspirator, calculator, samd, deci acest subforum trebuia sa fie mai cuprinzator.
gotronic
@Kinetix. M-am gandit eu ca vrei ceva mai mult de atat, poate ne ajuta moderatorii. Eventual sa-l mute acolo pe cel inceput de mine. blush.gif
diaconuliviu
QUOTE(Kinetix @ 8 Feb 2007, 09:04)
[...] nu numai cu privire la cumpararea unei masini, ci si la un aspirator, calculator, samd, deci acest subforum trebuia sa fie mai cuprinzator.
[...]

Rubrica Diverse?
ydaniel
asa>deci at011 pe 1304:) merge simitor mai bine si un mic spor la demaraj:) sofer6.gif worship.gif
aly
Asteptam aprinderea in magazine. 124.gif
ydaniel
smile.gif si eu:)pe mine ma intereseaza fiabilitatea nu reducerea consumului de carburant.
djasu82
ceau ce aprindere am facut pe sistem optic smile.gif) asta e gotronic cu jucari eu cu altele mult mai fiabile si tot pe o singura comanda care iese din delcou de cine cunoaste eletronica smile.gif) da clasa la multzi
gabi1
Man,cunosc electronica,dar chiar nu inteleg ce spui.Pune si tu niste scheme,poze,explicatii.Nu te bucura prea mult,ca nu ai inventat roata biggrin.gif .Pune ceva,ca doar suntem pe un forum serios.

Off: imi place ca ti-ai pus in profil ziua de nastere dar locatia ba.Nu fi chiar atat de rau de la inceput. biggrin.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.