Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Aprindere electronica
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Imbunatatiri - Dacia Clasic
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172
gotronic
QUOTE(Poseidon @ 14 Feb 2008, 17:58)
cele de sf.Gheorghe sunt bune?
*



Ar fi cele mai bune, dar nu stiu daca mai gasesti pe undeva.!
Siconi
Poate iti pica in mana una ruseasca, cum am eu. Sunt mai belea ca alea de Sf. Gheorghe, care erau cele mai bune facute in Romania. Vei gasi NUMAI la dezmembrari sau Remat, din pacate, deoarece fabrica s-a reprofilat, daca nu chiar e inchisa, din cate stiu eu. Si asta de ceva vreme buna.
Cauta una ruseasca. Nu vei regreta. Arata la fel ca ala de Sf. Gheorghe, in carcasa de textolit (nu metalica), scrie ruseste pe ea si "Made in URSS".
payty
am si eu o intrebare pentru ce cu cunostinte mai avansate de electronica. as vrea sa fac aprinderea electronica din schema postata de dyogenes la un moment dat. problema e ca nu am gasit tiristorul pe care il specifica el acolo. In loc de T6F6, am gasit t6N6. Din cate am inteles, t6F6 este mai rapid decat celalalt. ce se poate intampla daca il folosesc pe cel de-al doilea?

atasez si schema:
djasu82
Nu se intampla nimic , poate te lasi pagubas de schema .... ori cum esti liber sa incerci .
argon
am o intrebare, daca am rezistenta pe fise, lulea si bujii, nu e cam mult? Nu exista posibilitatea sa apara un delay la aprindere? sau slabeste scanteia in intensitate, fara nici un delay? De fapt, care ar fi dezavantajele?!

Luleaua si bujiile sunt facute a fi cu rezistenta, nu sunt defecte.

Masurat de mine, ca medie a iesit 5-6 pe fise, 3 pe lulea si 3 pe bujii, adica pe fiecare in parte. e OK?
Kinetix
Nu cred sa introduca vreo intarziere in aparitia scanteii. Doar scade energia scanteii.
Un oarecare "delay" poate aparea datorita propagarii mai lente a frontului de aprindere in moleculele amestecului carburant gazos comprimat.

Cu privire la bobina de Tico, si eu am o parere buna.
Am probat cu eclatometrul si am obtinut scantei puternice pana la 2cm, pe bateria masinii, cu motorul oprit, deci la vreo 12V. Nu am deschis eclatometrul mai mult pentru ca nu am vrut sa stresez bobina, dar cred ca ar mai fi mers.
Bobina are circuit magnetic inchis, si cred ca asta face ca scanteia sa aiba o durata mai mare decat la cea de Dacie, de ex.
Am auzit de module de aprindere defecte si senzori de comanda defecti la Tico, dar nu am auzit de bobina de inductie defecta.
Nu stiu daca nu s-ar incinge daca ar fi folosita cu o aprindere "normala". Cea de Tico are dwell-control.
argon
adica in zilele umede si reci, cand e umezeala mare in aer de exemplu?

O sa pun alte bujii, si alta lulea, bujii am, fara rezistor, dar lulea habar nu am ce sa cumpar, am Bosch acum..
djasu82
Luleaua se sunteaza cea de bosche , intarziere nu poate apare fiindca nu e linie de intarziere... doar curentul v-a fi mai mic la scantee tensiunea ramine aceeasi deci rezulta o usoara reducere a puteri la scantee. De preferat ar fi fise tip sarma de la bujii spre capac delco iar fisa centrala sa ramina cam pe la 8k cat are fisa centrala de tesla. Trebuie incercat combinati.
Kinetix
Acea intarziere foarte mica de care aminteam se datoreaza mai degraba faptului ca initierea aprinderii e mai inceata datorita puterii mai mici a scanteii, dar cred ca valoarea este neglijabila. Pe de alta parte, am observat ca Dacia merge mai bine (mai rotund, etc) pe vreme cu umiditate atmosferica crescuta (ceata, ploaie).
Pentru a anula rezistenta rotorului delcoului Bosch se poate cositori o sarmulita intre contactul central si partea periferica a "limbii". Lipitura trebuie facuta bine (degresat inainte) si sa nu depaseasca suprafata metalica in sus cu mult, pentru ca poate agata vreun plot din capac.
In orice caz, nu stiu daca vei putea observa o imbunatatire notabila. Poate la consum.
Succes!
argon
Daca scanteia va fi mai puternica, e o imbunatatire notabila, zic eu. Pot sa cresc si distanta la bujii de la 0.6 la 0.8...
djasu82
Le-ai avut bujiile la 0.6 cu aprinderea gotronic .... ehe trebuia de mult crescute la 0.8-1mm.
Kinetix
djasu, nu pot fi de acord cu tine.
Orice aprindere electronica ai avea si oricat de buna ar fi ea, punctul slab al sistemului de aprindere la Dacie este bobina de inductie. Nu cred ca o bobina obisnuita de Dacie se simte bine la o sarcina aproape dubla fata de specificatiile tehnice.
Efectul s-ar putea sa fie de imbatranire in timp a izolatiei sau de inrautatire a performantelor masinii deoarece bobina nu poate sustine o scanteie asa de mare (care necesita o tensiune secundara corespunzator crescuta).
Atentie, datorita faptului ca scanteia apare in momentul compresiei aproape maxime, ea trebuie sa strapunga un strat "gros" de amestec gazos, care are o rezistenta electrica mare, chiar daca jocul electrozilor bujiei este doar de 0.7mm, de ex. Crescand aceasta valoare doar cu putin, este ca si cum te-ai juca cu bobina facand-o sa dea scantei de 1-1.5cm (poate si mai mult) la presiune atmosferica. Cat timp va rezista?
Cred ca 0.7-0.8mm la bujii este suficient. De fapt, peste aceasta valoare nu obtii cine stie ce. Mai degraba stresezi bobina, fisele, capacul delcou.
Toate cele bune!
djasu82
Nu mai zice tu ca nu se simte bine la mine se simte excelent .... si lasa cartile ca practica bate cartile sa sti. La 1.1 se simte cel mai bine CDi meu la 0.6 abia sta la relantii la 0.8 porneste la 1.1 sta la 500 de ture si in turatie trage drept urmare bujiile sunt maronii toate.
argon
distanta mai mare de 0.8 se recomanda la aprindere electronica, nu tranzistoriala, eu prin aprindere electronica inteleg CDI de exemplu, Malvina, Gotronic, chiar cu senzor, sunt aprinderi tranzistoriale, si distanta la bujii nu ar trebui sa depaseasca 0.8.


Acum de dimineata am fost la aprozar si am cumparat capac delco si lulea Doduco, made in Germany cica, fara rezistenta, am pus niste bujii fara rezistenta, Brisk, reglate la 0.7 , acum am rezistenta numai pe fise-Tesla albastre, care au 2 ani si se prezinta ca in prima zi, si la proprietatile fizice, cat si la rezistenta.
Kinetix
djasu, m-ai inteles gresit.
E bine ca tie iti merge bine si ca esti multumit de performante. Daca folosesti bobina obisnuita de Dacie, inseamna ca ai fost norocos. Putine bobine din astea sunt capabile de "recorduri".
Nu am nimic impotriva faptului de a rula cu distante de 1-1.1mm la bujii. De ex, la Tico (varianta cu benzina fara plumb) se specifica chiar asa: 0.9-1.1mm. Dar bobina de Dacie nu e asa de buna ca aceea de Tico, de ex.
Pe de alta parte, eu am bujiile la Tico la 0.8mm si merge brici. ceacu spunea ca folosea distanta de 0.5mm la bujii la o Dacie pe GPL, parca, cu rezultate bune. Nu are sens sa stresezi elementele aprinderii (fise, capac delcou, bobina) pentru nu stiu ce imbunatatiri greu masurabile.
Si apropo de carti... Ce sa-i faci, eu sunt unul dintre putinii care nu s-au nascut intelepti si inca mai am nevoie de informare, documentare, etc... smile.gif
argon, ma bucur ca ai mai scapat de ceva "balast" in sistemul de aprindere fara sa fie necesara interventia artizanala.
Toate cele bune!
gotronic
Off, sad.gif ce-i aia "tranzistoriala"? De unde o "scoateti". In vocabularul limbii romane este "tranzistorizata" si am mai spus candva, ca toate sunt "electronice", dar in functie de principiul aplicat, componente folosite, denumirile "comerciale" sunt diferite tocmai pentru a "sublinia" diferentele, principiile de functionare sau pur si simplu asa au fost "botezate". "AE 01", "AE02" de la diferiti producatori vine de la Aprindere Electronica (varianta 01, 02...)
Distanta la bujii, poate sa ramana asa cum sunt bujiile din fabrica, o distanta mai mare sau mai mica se poate face , dar asta depinde de: Bobina de inductie (calitatea ei), fise (rezistenta lor si izolatia), capac delcou (bun), pipa (buna), capac de protectie delcou (curat, bun) si chiar de tipul bujiilor (bune, sa reziste la tensiuni inalte fara sa se strapunga portelanul). Rezultate spectaculoase sau diferente sesizabile greu se observa, si daca se vad este din "personalitatea" motorului si/sau starea lui de uzura.!
djasu82
cei aia tranzistoriala ??? LolLolLo.gif mai omorat argon rectifica te rog ce ai spus ... sau aprindere eletrica cum am mai auzit... doamne numai bombe scoateti . Kinetix si azi de dimineata la sfert mi-a pornit poate daca gasesc o bobina ori de tico sau ceva si mai si o sa-mi cumpar. Stiu ca o bobina de inductie cu miezul magnetic inchis are tensiunea aproape dubla fata de cele cu mizeul magnetic deschis.
payty
djasu, de ce sa ma las de schema aia de CDI? nu e buna, sau de ce?
CriSTI68
asule ia sari matale cu schema aia cdi ca ma superi icon_mrgreen.gif
Kinetix
payty, schema e buna, e testata de dyogenes si nu numai.
Totusi, aprinderile CDI monoscanteie se preteaza in general la motoarele sportive, pentru ca pot aprinde mai repede amestecuri bogate. Deficienta lor este ca durata scanteii este mai mica decat la aprinderile inductive, care isi dovedesc superioritatea in a aprinde amestecuri sarace. Ori noi ne orientam si pe economie, nu?
Recomand orice aprindere inductiva cuplata cu o bobina solida. Adaugarea unui sistem de comanda cu senzor magnetic, optic, imbunatateste randamentul.
Mult succes!
djasu82
payty nu sm spus ca nu e buna dar in locul ei e mai bun un gotronic , sau daca tot ti mortisi s-o faci trebuie alt transformator cu alte infasurari si un condensator mai mare cu 0.5uF puterea scantei e foarte mica. Adriano monteaza-ti inapo senzorul si at011 ... si nu te mai duce la toti natarai de mecanici ca iti distruge masina , tu sti mai bine... Cdi e pus pe forum si sunt mai multe modele capabile .
CriSTI68
a rupt un priceput lamela de la senzor eu as pune inapoi
djasu82
Pai zi lu Gelu poate te ajuta el sau faci o piesa cu arc care tine presat senzorul , daca vrei reusesti. Poti face o lamele sub foara de arc de cerc sa stea concav ca sa culiseze usor senzorul cand se modifica avansul vacumatic si de la senzor pleci cu o sarmulita la iesirea lui . Idei exista trebuie doar sa vrei si totul la caldurica biggrin.gif.
gotronic
QUOTE(Adrianno @ 16 Feb 2008, 14:38)
a rupt un priceput lamela de la senzor eu as pune inapoi
*


nu crede.gif doh.gif Cum naiba a reusit.? Pune si tu o poza sa vedem si noi.! hiptnotizat.gif
CriSTI68
e la gunoi de muuult timp cred ca mai comand unu smile.gif
argon
Am sters offtopicul, pastrati zvonurile pentru alte parti, daca ati ajuns sa mai credeti ce sustine guvernul nostru pe care il meritam, ati ajuns rau, foarte rau..
Pentru cei ce au deschis televizoarele mai tarziu, era vorba de o stire in genul
QUOTE
Mașinile noneuro, interzise din 2011?


Surse guvernamentale susțin că oficialii de la Bruxelles lucrează la o directivă conform căreia mașinile cu norma de poluare noneuro ar putea fi interzise în Uniunea Europeană începând din 2011. În prezent, în România există peste 500.000 de autovehicule noneuro.



------------------------
Eu stiam ca asa le zice corect, tranzistoriale, daca nu e asa, asta e.
fara roti
Va salut priceputi in ale aprinderii!!azi m-am procopsit cu o bobina de oltcit..si spre rusinea mea...nu stiu sa o montez...adica,care fire..si unde..ma ajutati?? am pus si poze...ca sa inteleg ..multumesc..
Siconi
Unde ai 2 borne ar trebui sa fie plusul bobinei (oricare dintre cele 2 borne apropiate, in poza ta sunt situate in stanga bobinei); e vorba de firul care vine pe plusul bobinei actuale, firul ala rosu, dupa cum vad din prima poza (scrie si + pe bobina de dacie). Cealalta borna, cea singura e cea care primeste comanda de la delco, unde aveai tu firul negru pe cea de dacie. Cam asta ar fi conectarea. Daca gresesc sa ma corecteze careva.
gotronic
Nu, nu este asa. Bobina de Oltcit are o rezistenta in serie care este lipita pe una din bornele bobinei. Alimentarea cu +12V se face pe una din bornele de pe rezistenta. (Acolo unde este conectat cu papuc si condensatorul atasat de 50 microfarazi/16Vcc). La platina vine legata borna bobinei cu papucul dublu (tata). Un fir se duce la delcou (platina) si inca unul la turometru.!
Siconi
Mersi, Gotronic. Eu ma gandisem invers, bazat pe faptul ca de la plusul bobinei ar mai pleca alte alimentari, cum e la alte masini. Dar e asa cum spui tu. Uitasem de acea rezistenta (care parca e suntata la pornire, daca nu ma insel). Ai dreptate.
gotronic
Suntata pe naiba, asa ar fi trebuit sa fie, dar nu se sunteaza nimic. Asa au gandit ei instalatia. Probabil trebuia sa mai puna un releu si era scump.! ras hohote.gif
CriSTI68
am terminat si eu de reparat delcoul doamne multe piese mai are in el icon_mrgreen.gif

momentan tot platina pana la sfarsitul lunii cand iau senzorul
fara roti
QUOTE(gotronic @ 17 Feb 2008, 21:32)
Nu, nu este asa. Bobina de Oltcit are o rezistenta in serie care este lipita pe una din bornele bobinei. Alimentarea cu +12V se face pe una din bornele de pe rezistenta. (Acolo unde este conectat cu papuc si condensatorul atasat de 50 microfarazi/16Vcc). La platina vine legata borna bobinei cu papucul dublu (tata). Un fir se duce la delcou (platina) si inca unul la turometru.!
*


Am inteles asa:firele din dreapta de pe bobina de dacie,le pun pe rezistenta unde este conectat condesatorul,iar cele din stanga bobinei de dacie in papucul dublu pe bobina de oltcit!!e corect?3 intrebari:1.condesatorul se leaga la masa?2.al doilea papuc al rezistentei,la ce foloseste?3.e mai buna bobina de oltcit?pe ea scrie ca e facuta la sf.gheorghe..multumesc
djasu82
Suntul acela la bobina de oltcit realizat prin releu ar trebui mentinut atita timp cat e actionat demarorul pentru o crestere rapida a tensiuni in secundarul bobinei de inductie.
diaconuliviu
QUOTE(Kinetix @ 15 Feb 2008, 19:26)
[...]
Cu privire la bobina de Tico, si eu am o parere buna.
[...]
Nu stiu daca nu s-ar incinge daca ar fi folosita cu o aprindere "normala". Cea de Tico are dwell-control.


Bun, un L-metru ai, sau gasesti pe la vreun amic? Ma intereseaza inductanta primarului.

Tico pe schema spune la partea de aprindere ca are un rezistor-balast inseriat cu acea bobina (oricum are 1,2 ohm, e clar ca nu se poate folosi as-is pe dacia). Dwell-controlul e unul simplu, dat de insasi caracteristica reluctorului.
gotronic
QUOTE(fara roti @ 17 Feb 2008, 22:36)
Am inteles asa:firele din dreapta de pe bobina de dacie,le pun pe rezistenta unde este conectat condesatorul,iar cele din stanga bobinei de dacie in papucul dublu pe bobina de oltcit!!e corect?3 intrebari:1.condesatorul se leaga la masa?2.al doilea papuc al rezistentei,la ce foloseste?3.e mai buna bobina de oltcit?pe ea scrie ca e facuta la sf.gheorghe..multumesc
*



Da asa se leaga.!
1. da, condensatorul se leaga la masa.!
2. Al doilea papuc al rezistentei este conectat intern impreuna cu primul. Astfel pe un papuc vine +12 Vcc (de la baterie) iar pe al doilea condensatorul de deparazitare (asa cum este in poza)
3. Bobinele de Oltcit au fost la fel de bune ca cele de Dacia (aceeasi firma). Numai ca ele au fost concepute sa scoata o tensiune mai mare. (un pic)
Rezistorul de pe bobina, de fapt, nu este rezistor ci un fel de termistor (isi schimba valoarea rezistentei in functie de temperatura, astfel el variaza intre cca 0,4 ohmi la rece si cca 1,2 ohmi la cald)

LE
diaconuliviu
QUOTE(gotronic @ 18 Feb 2008, 10:09)
[...]
Rezistorul de pe bobina, de fapt, nu este rezistor ci un fel de varistor (isi schimba valoarea rezistentei in functie de temperatura, astfel el variaza intre cca 0,4 ohmi la rece si cca 1,2 ohmi la cald)


Atunci e termistor?
gotronic
Da scuze, un fel de termistor, nu varistor (ca asta-si schimba valoarea in functie de tensiune). Am modificat.!
fara roti
QUOTE(gotronic @ 18 Feb 2008, 10:09)
Da asa se leaga.!
1. da, condensatorul se leaga la masa.!
2. Al doilea papuc al rezistentei este conectat intern impreuna cu primul. Astfel pe un papuc vine +12 Vcc (de la baterie) iar pe al doilea condensatorul de deparazitare (asa cum este in poza)
3. Bobinele de Oltcit au fost la fel de bune ca cele de Dacia (aceeasi firma). Numai ca ele au fost concepute sa scoata o tensiune mai mare. (un pic)
Rezistorul de pe bobina, de fapt, nu este rezistor ci un fel de termistor (isi schimba valoarea rezistentei in functie de temperatura, astfel el variaza intre cca 0,4 ohmi la rece si cca 1,2 ohmi la cald)

LE
*


Multumesc mult!!
tzepesch
fratilor, cum masor curentul de la aprinderea electronica malvina? am modificat-o cu ajutorul unor useri de aici dar nu reusesc sa masor cu cati A s-a marit curentul?
bygy007
curentul de unde , de la comanda sau iesire , bobina
tzepesch
comanda, djasul mi-a zis sa inseriez un ampermetru intre firul de contact si + bobina + aprindere. nu porneste masina asa, nu indica nimic
djasu82
Ti-am spus sa treci aparatul pe amperi in c.c. (curent continu) dupa aceea borna de plus de la aparat o scoti de pe borna de volti si o comuti pe borna A amperiilor 2-20A - nu mA miliamperi 2 mA-200 mA. Dupa aceea scoti firul de 12 V care vine de la contact si se duce la bobina si insriezi ampermetrul . borna plus de la aparat vine legata la firul de contact 12V ( cel care venea direct la bobina ) iar borna minus vine legata la borna bobinei de inductie plus + unde se afla prinsa si borna + a aprinderi eletronice malvina. Dupa aceea contact si pornesti motorul si vezi regimurile curentului la relanti si la turatie.
tzepesch
Exact asa am facut si nu porneste~!!!!!!!!

aparatul meu citeste pana la 10A
djasu82
Verifica siguranta din aparat cea mare care vine de la borna amperilor. Daca nu mai simplu ia un bec de far si masori curentul prin el tot la fel cum ti-am spus inseriezi aparatul cu becul si cu plusul de la aparat la +12V si cu firul de la bec la borna minus a bateriei iar daca ti se aprinde si nu iti indica ai siguranta arsa daca nu se aprinde ai suntul defect sau borna nu face contact.
CriSTI68
am pus delcoul ala facut de mine, bujii multispark si o aprindere mai veche facuta de mine si de un var, am schimbat carburator si parca este alta masina, parca ar fi noua cuy un motor care cere segmentare icon_mrgreen.gif
djasu82
Mmm bujii multi sparc pai daca nu ai aprindere multispark oare cu ce te ajuta ? doar da scantee cand pe un eletrod cand pe celalalt dupa primul cilcu . Asadar nu v-a da scantee simultan pe cei 3 eletrozi.
CriSTI68
aprinderea care o am montata este facuta pentru bujiile in tema, prima oara o facusem pentru golful lui varamiu, apoi am trecut si eu pe Bosch Multispark, am incercat fara ea si merge binisor, cu ea montata merge supeeeer wub.gif
djasu82
Adriano descrie schema ce o ti asa de secret ... hai te rog sa vedem si noi ce si cum biggrin.gif lucreaza aprinderea daca tot e cu dedicatie pentru bujii .
bygy007
QUOTE(tzepesch @ 18 Feb 2008, 16:13)
fratilor, cum masor curentul de la aprinderea electronica malvina? am modificat-o cu ajutorul unor useri de aici dar nu reusesc sa masor cu cati A s-a marit curentul?
*


nu inteleg de ce ai modificat ca oricum valorile pieselor sint calcuate in asa fel incit tranzistorul final sa lucreze in regim SATURAT cu cadere mica de tensiune C-E de aceea nici nu necesita radiator foarte mare , bineinteles daca ai pastrat tot tranzistorul ala , el nu lucreaza in stari intermediare decit deschis sau blocat
cea mai sipla masuratoare este asa pui firul de platina la masa si masori tensiunea de pe borna - a bobinei si masa
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.