Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Aprindere electronica
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Imbunatatiri - Dacia Clasic
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172
ydaniel
eu as recomanda eyquem/brisk/sinterom
djasu82
Denso fiindca are eletrodul din iridium si tine la peste 2500 de grade !
Siconi
Eu tot DENSO am pe masina de 2 ani si nu cred ca am desfacut sa le curat de 3 ori in tot acest timp... Le recomand cu caldura, mai ales cele cu electrod de iridium. Eyquem sunt acceptabile pentru clasic sau electronic, nu pentru plasma. Iar Brisk, Sinterom si alte stifturi sa nu le puneti nici la biciclete. De cand am DENSO am uitat ce inseamna sa umblii la ele (iarna le mai afum cu socul uneori cand uit sa-l bag la loc, dar m-am invatat).
Kinetix
Siconi, nu faci un serviciu nimanui blamand o firma... Daca tie nu ti-a mers bine cu Brisk, poate ai nimerit un lot cu probleme sau masina ta are ceva (reglaje necorespunzatoare, exploatare fortata, etc).
Eu am Brisk pe Tico de vreo 6000Km si se comporta foarte bine.
Unde mai pui ca Brisk face si diferite tipuri de bujii pentru curse, etc. Are modele de top chiar reusite. Iata cateva:
[attachmentid=1627462611] [attachmentid=1627462612] [attachmentid=1627462613] [attachmentid=1627462614] [attachmentid=1627462615]

Toate cele bune.

P.S: Nu am nici o legatura cu firma Brisk. Sunt doar un utilizator placut impresionat de raportul pret/performanta al bujiilor lor.
djasu82
Cu siguranta era pretul nu si performanta biggrin.gif , fiecare cu ce are totusi decat o bujie cu 3 craci care nu ai cu ce sa o amorsezi mai bine una simpla si totusi buna. Nasol e sa ramai in pana pe la mama naibi din cauza unei buji ancrasate. Eu am patit acum 3 ani dar aveam la schimb bujiile vechi sinterom si tot brisk am avut pe motor pana cand s-a ancrasat pe rand . De atunci le folosesc doar la experiente . Si plasma a fost tescarcata pe brisk . Prima parte cand am dat putere mare s-a topit eletrodul lateral ... Deci daca tipul foloseste gpl se merita ceva cu iridium.
Siconi
Dupa cum ai spus si tu: eu am Dacia (pusa la punct impecabil, cu aprindere electronica si senzor, motor rotund si stabil la 600 rpm-experiment, desi e reglat la 800 usual) iar tu ai... TICO! Alta masina, alt motor, mult mai mic in cilindree si... alte tipuri de bujii fata de cele destinate Daciei. Nu stiu daca simti diferenta in ceea ce spun eu. Produsele firmei BRISK sunt diverse iar destinatiile lor la fel, deci parerile sunt impartite... in bune si rele. Ce ai tu e pentru Daewoo TICO, ce am folosit eu si schimbam la 6 luni era pentru Dacia Berlina.
Din constructie difera tipul de bujie folosit, plus ca sunt bujii calde si bujii reci. Nu stiu de care ai folosit tu sau ce merge la TICO, dar stiu pe ce am aruncat eu banii. STIFTURI pentru Dacia! Nici eu nu am nimic cu ei, dar nu recomand. Daca gasiti bujii BRISK pentru competitii si m erg la Dacia, e perfect!
Eu am facut un experiment: am cumparat bujii Sinterom si le-am schimbat la cate 4 luni cu aproximatie, timp in care le cam curatam la 2 luni ca erau depuneri pe ele. Am trecut dupa 2 ani la Brisk si am repetat experienta nefasta si cu astea, doar-doar prind vreun set ca lumea sa ma tina mai mult (se stie ca sunt de origine poloneza; nici bendixul polonez nu m-a tinut mult, asa ca am revenit la cel romanesc - asta vis-a-vis de calitatea celor straine pentru Dacia).
In fine, am vrut sa experimentez si ceva made in japan si am luat DENSO pe care le am de mai bine de 2 ani.
In tot acest timp nu s-a adus decat o singura imbunatatire sistemului de aprindere: SENZORUL din delco! Am refacut motorul si ghici ce am pus in el?! Bujiile Denso folosite 18 luni! Motorul trage ca in prima lui zi, nici nu ai crede ca e dacia si fara modificari (exceptie face un filtru sport de calitate).
Dupa toate astea, tu, kinetix, ce te asteptai sa spun?!
Ma bucur, repet, ca tie iti merg bine cele Brisk. Ti-am explicat si de ce.

Ca idee, folosesc NUMAI benzina fara Pb, Premium 95 si, cand apuc Premium 98. Si circul "every day" cu masina, ca e si masina de servici si personala.

Ca o concluzie, voi cumparati ce vreti voi ca e banul si timpul vostru. Cine are urechi de auzit sa auda! Nu blamez o firma si nici reclama nu fac alteia, era doar opinia mea in legatura cu produsul numit BUJIE, in urma repetatelor experienta facute pana in prezent.

P.S.: Cine s-a fript o data cu ciorba, sufla apoi si in iaurt!!!
diaconuliviu
La mine: Denso - cele mai bune ca manifestare si anduranta; Bosch - cele mai slabe. Multumitor: Sinterom, Brisk, Master Sport (da, acele blamate master Sport).
Minel
QUOTE(Siconi @ 28 Jul 2008, 00:46)
In fine, am vrut sa experimentez si ceva made in japan si am luat DENSO pe care le am de mai bine de 2 ani.
*




Si unde anume ai gasit bujii DENSO de cumparat si cu cat ??? huh.gif
djasu82
Deci buji denso !
Kinetix
Siconi, se poate sa ai dreptate.
Poate ca Brisk-urile pentru Dacie sunt mai slabe calitativ decat cele pentru Tico.
Pe Dacie mi-a mers foarte bine cu bujii NGK.
Dar, exista topic separat pentru discutie despre bujii. Aici ar trebui sa vorbim de aprinderi electronice, nu?

Datorita serviciului, m-am miscat mai greu in privinta realizarii aprinderii cu plasma... Maine sper sa pun cablajul la corodat. Dupa probe "pe banc" trec pe adaptare la motor. Voi posta schema cu draga inima daca testul va reusi.
djasu, ai reusit sa adaptezi sistemul pe masina?
gotronic, te-ai apucat si tu de experimentare cu plasma?
Mult succes tuturor!
djasu82
Reusesc si vand masina , maine fug sa iau 2 condensatoare de 2uF fiindca nu le mai am au fost montate in CDi.
free-rider
Cam asa trebuie sa functioneze masina cu plasma.

&feature=related
&feature=related
Siconi
Interesant, pacat ca nu se pot servi si ceva detalii din acele imagini.
djasu82
Doar am spus vrei totul pur schimbi la schema aia condensatorul de 2.2 sau 100 uF si montezi unu de 470uF bagi apa cat vrei si dupa aceea obti aceeasi flama ca in filmul ala. De ce vorbesti daca nu si treci la practicafree-rider
free-rider
Am inteles schema si urmeaza sa o aplic ,dar trebuie sa ajung acasa ca sunt in concediu si nu sunt acasa.Asa ca am avut timp sa ma uit la tot ce au construit unii si altii.Daniel Dingel cum ti se pare? spune ca merge numai cu apa si curios nu da schema spune ca este electroliza pura .Sa intri sa te uiti pare interesant.Sus sunt 3 filmulete ,al doilea este referitor la masina cu abur si spune care este treaba cu bara de otel inoxidabil din mijlocul reactorului ca am vazut ca se discuta despre asta .Explica de ce trebuie sa fie inoxidabil si sa nu se incarce electromagnetic.
Kinetix
Am intors schema pe toate partile, am simulat-o in Proteus si se pare ca asta va fi varianta finala pe care o voi experimenta:
[attachmentid=1627463198] [attachmentid=1627463197]
Primul integrat (U1) configurat ca trigger Schmitt are rolul de a opri oscilatorul pe durata scanteii (cat platina e deschisa). Astfel, acesta este protejat si se reduce disiparea energiei.
D2 (BA159) din modulul de descarcare are rolul de a obliga pe C2 sa se descarce pe bujii si nu pe primarul bobinei de inductie.
Datorita faptului ca C2 se incarca doar printr-o dioda, timpul de incarcare va fi foarte mic si se poate incerca cresterea valorii lui (spre 100uF sau mai mult), doar daca "fisele semiconductoare" (cu diode inseriate) nu se incing prea tare.
Acum am pus placa modulului de descarcare la corodat. Merge greu, dar...merge.
Mult succes tuturor!
djasu82
Acele filme au fost postate de mine pe la pagina 145-150 ... Pentru a nu mai avea probleme cu eletrodul lateral de la bujie se elimina si se face rost de o bobina de inductie care sa asigure o scantee cam 1-2cm. In asa fel cu siguranta se poate folosiun invertor de 500W si un condensator de 470uF/400V.

29 Jul 2008, 21:11:
Kinetix daca dai foc la tranzistorul final sa ne anunti iti spun sincer dioda de protectie din tranzistor nu face fata la impulsuri scurte la inductie .
Kinetix
Da, va anunt. Pregatiti stingatoarele! smile.gif
Daca se va intampla "nenorocirea", voi cauta o piesa mai rezistenta pentru postul ala.
Toate cele bune!
djasu82
Azi am probat tot sistemul care genereaza acea plasma pe masina wub.gif mere super am delcoul luminat biggrin.gif. Apropo fisele le-am inlocuit cu sarma de 2 mm litate atfel daca folosesc fise normale plasma nu se mai creeaza din cauza ca au rezistenta mare aproape de 4k. Asadar Kinetix nu e nevoie sa pui pe fiecare ramura diode !
Kinetix
Bravo, djasu.
Sa faci si o proba de consum.
Dupa ce rulezi cativa km in trafic, trage pe dreapta si verifica daca se incing diodele care duc spre bujii, te rog.
Verifica daca apar paraziti in difuzoare cand folosesti radioul.
E buna si schema ta, dar o sa se uzeze elementele delcoului mai repede, probabil (ploturi capac, limba rotor). In schimb faci economie de diode.

Tu nu redresezi tensiunea la iesirea invertorului?
Care e avantajul ca ai orientat diodele spre invertor si nu spre delcou?

Baieti, HAI cu PLASMA! sofer1.gif

Toate cele bune.
djasu82
Am folosit un set de 4 randuri de diode pe fiecare plot , cauza a fost ca cu un singur rand se inchinge carbunele si luleaua ploturile fiind reci.
Kinetix eram sigur ca spui de diode cum sunt orientate la CDi nu conteaza in schimb la aprindere inductiva conteaza sensul ! Ti-am spus ca am folosit aprinderea CDi lund tensiune pentru ramaura de dioide tot din CDi deci filtrata redresata stabila 450V.
Aveam o flama azi pe ploturi au ramas colegi mei de la munca masca biggrin.gif. Asta a fost cine doreste in continoare sa incerce eu pregatesc masina sa o dau .
Kinetix
Salutare.
Sunt cu oscilatorul pe masa.
Traful e pe miez de ferita, de 42mm patrati (6.5x6.5). Primarul are 17 spire (Cu 1mm), iar secundarul are 344 sp (Cu 0.25mm aprox, nu am masurat).
Dintr-un motiv oarecare, am schimbat valoarea lui R6 din schema postata. Acum are 1k, asa ca impulsurile au un factor de umplere de aprox 33%.
Cu aceasta configuratie imi incarca (printr-o dioda) un condensator de 4.7uF la 360V, alimentare de la acumulator de 15V.

Intrebare:
Care ar fi factorul de umplere optim pentru o astfel de aplicatie? 33%? 50%?
Sa tatonez eu cu un potentiometru?
Mersi mult!

L.E:
Am probat cu R6 de 2k2 (factor de umplere 45%) si tensiunea nu a depasit 340V.
Deci e mai bine cu factor de umplere redus...
djasu82
Am dezechipat toata aprinderea eletronica si restul aparatelor , filtrelor si am revenit la standard . Porneste la sfert pe platina biggrin.gif si jicloarele le-am adus la standard. Am reglat avansul cu stroboscopul , am vizualizat explozia la amestec iar relantiul l-am pus la 850 de ture.
Masina e de vanzare 7500 de lei.
Rafi
04.gif nu donezi aprinderea aia a ta fleur.gif god_hand.gif
ydaniel
mai bine cumperi o at011.costa f putin ,dar face lucruri mari:)
djasu82
Zici ca face lucruri mari fiindca nu ti-aipus o aprindere CDi mltiscantee sau monoscantee sau mai nou cu generare de plasma. Aprinderea o pastrez fiindca am alte preiecte legate de ea la super nova.
Siconi
Bravo tie. Astept sa vad ce iese pe SN. O sa tinem legatura pe tema PLASMA.
Rafi
QUOTE(ydaniel @ 3 Aug 2008, 07:16)
mai bine cumperi o at011.costa f putin ,dar face lucruri mari:)
*


am at011 e chiar ft buna da imi imaginez ca ce a lui djasu face scanteie si mai bine smile.gif
deci "dj" te tii tare nu o dai aa tongue.gif ok bft la ce experimente mai faci smile.gif
Siconi
A pus schema pe topic. Mai mult ce ai dori? Indicatii a dat despre ea, ce si cum lucreaza, cum se "confectioneaza" etc. Trebuie ca si tu sa muncesti un pic. AT011+senzor e foarte buna, dar si eu experimentez CDI. Apoi, tot ca experiment, voi trece la plasma.

Spor la treaba.
tzepesch
sal, mi s-a busit tranzistorul final, 2SC 5857... mi-am dat seama, mutandu-l pe alta tot nu pornea. momentan merg pe clasic cu bob. de tico.

dar de ce??? racire mare are, rezistentele sunt ok, bob merge bine.

la turatie, oscileaza ambele turom. pe clasic fata de electronic. electronicu indica mai mult, iar cel cu ac se falfaie

a inceput sa scuture masina, scadea drastic in turatie si daca nu schimbam in treapta inferioara si acc. murea.

idei, ceva?
Siconi
tot bobina
tzepesch
bobina n-are nici pe naiba. am pus-o pe clasic porneste imediat si nu da rateuri.

mi-a mai facut o data asa si se desprinsese rezistenta principala, cea de 15ohmi


4 Aug 2008, 14:22:
si merg cu ea pe clasic de cateva zile... scanteia e la fel de puternica ca pe At01
gotronic
Pe clasic tensiunea este mai mica, pe "electronic" mai mare, de aici rezulta ca se strapunge in tensiune (nedistructiv). S-a scris de nu stiu cate ori pe topicul asta. Incearca cu o bobina "normala" (da buna).!!! Au aparut ceva poloneze cu rezistenta de 3,5 ohmi, care dau scanteie albastra faina. Nu am vazut, mi-a spus cineva care a pus pe o masina de rally. Cand posteaza o sa va dau link-ul.!

PS. Ti-am pus la posta o AT012 (cu fire) si un senzor 011.!
djasu82
Gelu dau toate scanteie albastruie dar in camera de ardere nu mia e la fel ca avara cel putin dupa ce maresti turatia ! Doar CDi mentine scanteeia albastra !
gotronic
Eu ziceam de culoarea scanteii "afara", ca "inauntru" nu se uita toata lumea sa vada culoarea scanteii, daca culoarea este alb albastra si la o lungime de minim 1 cm (10 mm), atunci ai si siguranta functionarii motorului in toata gama de turatie si conditiile de exploatare NORMALE. Nu cu idei de genul: daca benzina are apa (cata nu stiu), daca amestecul este sarac (cat la fel nu stiu, si nici nu ma intereseaza), daca acumulatorul are 4 V tensiunea pe el (nici nu stiu ce ai mai putea face cu el asa) si tot lucruri din astea in extreme....atunci faceti-va aparate cu plasma, sudura, cutii cat o roata de rezerva, si mai si adaugati un alternator suplimentar sa poate duce consumul instalatiei.
Deci in final eu ma refer la conditii plauzibile de functionare a motorului, in limita bunului simt.! , si Incercam sa dau un raspuns colegului de forum care nu intelegea de ce pe clasic merge si pe electronic (inductiv, ca din aia avea) nu mergea.! Nu faceam referire si nici aluzie la tipuri de aprinderi si asa mai departe.
tzepesch
multumesc gotronic.


intrebare, at01 nu e la fel ca at10? ca cea de oltcit? at012 fata de at010 cu ce e diferita?

multumesc

<span class='edit'>4 Aug 2008, 22:22:</span>
si ma refeream la clasic si electronic la stabilitatea turometrelor.

ca mergea excelent si pe aprinderea facuta de mine...

probabil ca s-a slabit ceva in aprindere ca am uitat de cateva ori contactul pus, cam 30-40min. si in scurt timp a cedat. da cat a mers a fost super
ceacu
QUOTE(tzepesch @ 4 Aug 2008, 22:18)
probabil ca s-a slabit ceva in aprindere ca am uitat de cateva ori contactul pus, cam 30-40min. si in scurt timp a cedat. da cat a mers a fost super
*



Eu as schimba atunci si bobina!

Sau cel putin as lua cu mine una de rezerva (fie si clasica, cu ulei)!

Bobina de Tico e foarte mica si e si in epoxy, nu stiu cat de tare s-a incalzit (in acele 30-40 min) da nu as mai avea (prea multa) incredere in ea!

Ai verificat daca era fierbinte bobina (imediat dupa incident)?

Off-topic:

Cum poti sa uiti contactul pus (atat timp)? La plaja? In curte?
Ca banuiesc ca nu lasi cheile in contact in strada?!

On-topic:

Stie cineva codul unei aprinderi electronice de VW (inainte de calculator versiunea pentru delcou Hall deci din anii 90)?

Eventual si pe la ce suma se invarte la schrot (aprinderea plus conectorul de pe instalatia masinii, ca sa nu fiu tepuit)?

Ceva coduri (neaparat versiunea cu Hall, ca e banal de adaptat) atat ale aprinderii cat si ale masinii donatoare?

Multumesc.
tzepesch
era calduta bobina. indica la fel pe aparat ca si cand era noua. vad ca erge f bine pe clasic, n-a dat rateuri, nu a prezentat semne de oboseala. tocmai, ca la bobina m-am andit si eu intai. dar nu, a fost aprinderea.

am uitat-o ca umblam pe al motor... nah. tocma ca astea cu circuit inchis sunt mult mai rezistente decat cele cu ulei. oricum tin un clasica dupa mine.
gotronic
QUOTE(tzepesch @ 4 Aug 2008, 22:18)
multumesc gotronic.
intrebare, at01 nu e la fel ca at10? ca cea de oltcit? at012 fata de at010 cu ce e diferita?


AT01 si AT010 este la fel in interior (numai sistemul de prindere difera), AT011 si AT012 sunt la fel in interior (tot sistemul de prindere difera). AT01 si AT011 sunt cu borne iar AT010 si AT012 sunt cu fire). AT011 si AT012 desi sunt in aceeasi carcasa cu AT01 (AT010) au in interior alta electronica, un fir de masa suplimentar si posibilitatea lucrului atat cu platina cat si cu senzor. (AT01 si AT010 nu merg cu senzor).!!!

LE. Sunt practic doua tipuri de aprinderi AT01 si AT011 ( celelalte sunt variantele cu fire in loc de borne)
diaconuliviu
QUOTE(tzepesch @ 4 Aug 2008, 14:21)
bobina n-are nici pe naiba. am pus-o pe clasic porneste imediat si nu da rateuri.
[...]

Vezi ca pe clasic acel circuit ACORDAT LC nu mai respecta aceeasi frecventa proprie.
Tico are pe la 4 mH fata de Dacia cu 8-12 mH. Posibil ca tot de aia sa-ti topaie turometrul si sa dea rateuri prin toba.
gotronic
La Oltcit, cand incepea sa topaie turometrul, era de la jocul mare al axului delcou, si platini cu lamela moale sau pastila platinei care calca aiurea.! (in plus este posibil si de la inductanta bobinei prea mica, au mai patit si altii)
tzepesch
lamurit.

thx. astept cu interes aprinderea
djasu82
Pune 2 condensatoare pe platina si vezi cum mere ... Am un amic care tot la fel a patit cu o bobina de duoduco topaia la greu turometru , a pus inca un condensator pe bobina si s-a anulat topaitul.
Siconi
tzepes, deci tot bobina!

6 Aug 2008, 13:46:
De la ea topaie. Verifica si platina. Eu, de cand am senzorul in delco, nu mai am probleme de nici o culoare. Am si uitat sa trag capota la motor. Sincer. O mai deschid ca le place la amicii mei cum se aude filtrul de aer (sport) wink.gif .
gotronic
Chestia cu condensatorul merge pe clasic , la Malvina, sau AT011. (Cu o usoara intarziere a avansului). Pe AT01 sa nu pui condensator pe platina si nici pe bobina ca o arzi.!!! (SIGUR), au mai patit-o si altii.!! Nu se arde imediat, dar nici nu stii cand te lasa (depinde de multe).!
argon
deci daca pastrezi condensatorul la At011 si Malvina iti intarzie putin avansul?
djasu82
Ia spune mai pe larg Gelu de ce sa nu puna condensatorul pe platina la at01 , tradu putin cum lucreaza acel tranzistor IGBT din cate stiu eu poarta rezista la 5KV .
gotronic
@argon. Daca pui condensatorul pe platina (deci pe comanda), apare o mica intarziere pina se incarca condensatorul prin rezistenta de intrare a aprinderii (prima din Malvina, cea de wataj). Apare o constanta care se "vede" simtita din ce in ce mai bine cand turatia motorului creste (la turatii mari), dar asta depinde de valoarea condensatorului (sa nu ma puneti acum sa calculez cat).!
Problema cu turometru se poate rezolva altfel: pui o rezistenta de cca 2...5 Kohmi in serie cu firul de la turometru si un contensator dupa (spre turometru) de cca 47...100 nF (trebuiesc tatonate valorile in functie de ce este pe masina)

@djasu82. Nu stiu unde ai citit tu de 5 Kv, cu AT01 acel condensator pe platina, face ca tensiunea de autoinductie a bobinei (pe minus) din "drena" sa " traga" si "sursa" dupa ea prin dioda inversa, astfel "poarta" ramane la o tensiune in plaja bateriei de acumulator (12V). Astfel rezistentele de polarizare de wataj mic din poarta cat si poarta sunt fortate puternic.! Cam asa se intampla si cand pui condensatorul in primarul bobinei de inductie. In prima faza se incalzeste puternic aprinderea dupa care cedeaza.!
Asa era sa dau faliment la inceput, cand niste "meseriasi", nu au citit prospectul si nici nu era desenat pe "poza" ca se scoate condensatorul. Asa ca au cumparat sute de aprinderi pe care le-au montat pe masini fara sa scoata acel condensator. Si.....zilnic veneau clientii cu ele in brate spunand ca nu mai merg. Le probau (cei care le montau, care era un magazin) , si le tot schimbau fara sa se intrebe de ce si sa se opreasca tembelii din "actiune".!

La AT011 daca se pune condensator pe platina, la fel, semnalul nu mai este dreptunghiular, comanda primului tranzistor este lenta si nu mai este comutatie. (neavand trigger schmit incorporat)

Acum ai inteles.??
djasu82
Eu stiam dar te-am fortat sa spui tu sa inteleaga si restu ! E mai bine asa.
gotronic
aplauze.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.