Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Aprindere electronica
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Imbunatatiri - Dacia Clasic
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172
Mr_Devil83
QUOTE(djasu82 @ 31 Oct 2008, 22:39)
pai tu ai spus tranzistor din sursele de calculator 13007 biggrin.gif din cate stiu sunt bipolari . Stai linistit cred ca eu am citit aproape toate topicurile ... pana si acesta l-am loat de la A la Z asa mi-a spus LIVIU biggrin.gif fiindca nu sitiam multe despre forum ... eram incepator si recunosc.
Revenind la jucariile eletronice am facut si m-am axat pe ce mi-a placut si mi-a dat sadisfactie .
*



Partea aia cu statu 2 minute sa intelegi despre ce e vorba zau ca puteai so citesti... sad.gif

13007 a spus initial diaconuliviu ca a incercat cu performante mai modeste iar eu am confirmat chestia asta, pentru un montaj de asta autooscilant.

partea cu uc348x era o idee pentru maria dumneavoastra si daca va documnetati putin observati ca acest driver a fost gandit special sa comande direct un mosfet de putere. De altfel e si utilizat intr-o gramada de surse de alimentare pc cu puteri de pana la 200w, in special de compaq si ibm era folosit.
djasu82
de parca ir nu comanda directg mosuri si de putere plus ca lucreaza pana la 600V curent continuu. E pana cand veti intelege cum se filtreaza un mos ca sa nu mai ia foc aiureamai bine comandati tranzistori igbt de la GELU si faceti aprinderi cum vreti. Si gata MR ca ne intindem aiurea.
Dale naiba de jucari ca tot la groapa duceti daciile mai devreme sau mai tarziu.
Siconi
Adi, ultima parere nu o impartasim toti cu tine. Unii fac updaturi si pun masinile la conservat. Ceea ce nu se compara cu Remat.
kovi
Eu am aprindere electronica si ruptor magnetic ( nu mai am platina) puterea motorului a crescut simtitor, consumul este foarte dependent de distantele parcurse in oras sau afara... in oras este MARE...dar la traficul pe care trebuie suportat.....( 9l in oras, 5,8 drum intins la 100 Km/h), mai depinde si de calitatea benzinei (mult)
Recomand tuturor aprindere electronica, daca nu ar fii buna si motoarele moderne ar avea PLATINA. biggrin.gif
djasu82
Siconi a fost o aluzie stiu eu la cine biggrin.gif .... pun si eu dsn la conservat de aceea il modific biggrin.gif
Salut kovi cum ti-a crescut puterea motorului biggrin.gif ca suna interesant tongue.gif
diaconuliviu
QUOTE(djasu82 @ 26 Oct 2008, 20:24)
de o parte si de cealata a axului delcoului ... [...]


Daca pe cel dintr-o parte il comanzi cu pirghia de vacuum, pe cel la 180 grade cum mai faci variatia de avans vacuumatic? E urita treaba, prea complicat. POATE pe un BOSCH, la care vacuumaticul comanda platoul e mai usoara transformarea.
QUOTE(djasu82 @ 31 Oct 2008, 22:39)
pai tu ai spus tranzistor din sursele de calculator 13007 biggrin.gif [...]

EU am incercat cu 13007, cu rezultate mai slabe.

Daca vreti jumo, ori senzor pe volanta sau fulie, ori inel magnetic cu doar 2 magneti si TLE sau, polizarea a doua came opuse de pe ax delco/solutia gotronic. Ramin insa jocurile inerente delcoului.
AAlpine1
QUOTE(Siconi @ 28 Oct 2008, 19:23)


- 1-  motor 1.4 (deja existent)
- 2 - galerie dublucorp (deja existenta)
- 3 - chiulasa Alpine (daca reusesc sa gasesc una buna)
- 4 - carburator dublucorp Weber 32/36 (deja existent)
- 5 -CDI + senzor in delco (deja existent)
- 6 - ELV (e pe drum)
- 7 - filtru sport NGK (deja existent)
- 8 - bujii DENSO (Japan - deja existente)
- 9 - bobina inductie MSD Parts High Vibrating Coil (deja existenta)


*



1 & 3 nu merg impreuna - dc - citeste topingurile vechi;

2 - ce galerie ai ? de dacie ? de r5 alpine ? - dc - cea de dacie nu merge pe qlasa de r5 alpine;

4 - sincron sau 2 dublu-corpuri sau carb dublu-corp de r5 alpine t - dc - citeste topingurile vechi;

5 - ma bucur sa vad ca unii vor sa faca ceva dar : volanta de r5 alpine t + senzor-cititor de la volanta de r5 alpine t + aprindere electronica de r5 aspirat (motor 1.4) + delcou de r5 alpine t = sfanta - dc - citesti topingurile vechi; (pe langa fiabilitate, eficienta, performanta etc);

7 - radmasa.gif radmasa.gif ;

8 - radmasa.gif radmasa.gif ;

9 - merge foarte bine si aia de dacie;

sa inteleg ca idea chip + filtru + toba inca egzista NU ?

ce axa de r5 alpine vei folosii ? cea de turbo de 240 de grade ? cea de aspirat de 280 de grade ? cea de "curse" de 320 de grade - in functie de ce axa folosesti trebuie sa te gandesti la jiglere, bujii (cald, rece, lungime bujie (adica cat intra in qlasa)), aprinderi, grup conic din c.v. si pinion de a 5, dimensiune la cauciucuri;

dar cu pompa de benzina ce faci ? iti recomanda una electrica care "simte" cand inchide cuiul de la carb;
Siconi
AAlpine1, iti multumesc pentru precizari. Momentan galeria este de pe un R18, la fel si carbul dublu progresiv. Stiu ca acea chiulasa de alpine nu se pupa cu blocul de 1.4 si nici cu galeria de dublu, fiind crosflow pe alpine. Oscilez intre alpine si cel de dacia. Momentan, axa e cea clasica la 1.4, desi as vrea una un pic mai agresiva, dar nu sever, pentru aspirat. Motorul este pentru folosinta de zi cu zi, asa ca nu are rost sa il imping la limitele extreme. Deocamdata, pompa de benzina ramane clasica. Am luat deja in calcul posibilitatea uneia electrice cu presostat incorporat.
argon
De ce topaie uneori, mai ales la cald acul de la turometru? motorul merge perfect, fara intreruperi si nu-si modifica turatia, doar acul e posedat...ca e de la aprindere banuiesc, ca fara nu face...dar care-i faza? E vorba de Malvina standard.
Mr_Devil83
Posibil sa fi puscat un condensator de filtraj sau o dioda de protectie din aprindere.
diaconuliviu
Esti convins, argon, ca topaie fara rateu in toba?
Malvina face sa topaie turo dar pe platina si/sau la 5000 rpm cind "intoarce" turometrul, e o timpenie a ei
Daca nu ai rateu, e din forma de semnal, cum zice MR.
argon
100% convins, motorul toarce ca o pisicuta. Mi-a topait si cu dardaieli la motor odata, dar sarise ulei pe platini ca am uns axul prea mult, dar am sters si si-a revenit...oricum intamplarea nu are legatura cu topaiala actuala de care ziceam.
diaconuliviu
atunci forma semnalului pe intrare turo..
Da' parca matale aveai gotronic At011
argon
Am inca, dar e pacat sa o uzez, am pus provizoriu o Malvina cu platina, ce o mai aveam prin garaj, ca sa nu o arunc de buna...vad ca e pe duca oricum...apropos, 2500 km a tinut fara probleme, acum vad ca-mi topaie acul..marfa de calitate ce mai wacko.gif
gotronic
yupy.gif doh.gif post-336-1110552489.gif gun3.gif
sorin1983
pai si aia care le-au cumparat inainte? smile.gif))))
gotronic
Ce e cu ei? Certificatele astea sunt din 2 in doi ani, produsul este acelasi.! smile.gif
djasu82
si nu mai sunt dacie pe carburatie biggrin.gif doar cele care sunt pe forum in mare parte... Gelu daca ai fi dat lovitura prin 99 e faceai cu multi bani.
argon
asta de unde ai mai scos-o? N'ar fi rau daca toti posesorii de Dacie carburatie ar stii ce-i ala computer si cum se foloseste, sa nu mai vorbim de forumuri pe internet.
Siconi
Bravo, Gelu! Spune-mi, te rog, care e diferenta intre AT011 si AT012?
gotronic
la borne!! (fire in loc de borne) smile.gif Lungimea firelor este la comanda!
argon
Ce sistem de fixare are AT012 asta? sau nu are deloc, fiecare o pune cum stie mai bine? Firele raman asa ca in poza, sau se pot pune la cerere papuci cu fixare pe surub?
gotronic
Nu are. Este ptr. Oltcit si alte bobine cu papuci in loc de borne. La Oltcit se poate baga intre bidonul de apa si cureaua care-l tine, intra la fix. La altii (moto) se descurca cum pot.! icon_mrgreen.gif
RE
Iar la altii se foloseste in loc de driver ptr. a comanda alte aprinderi (cdi, plasma...) laugh.gif
Re re
Motorul lui ydaniel.! smile.gif Fain?? mandru.gif
Minel
QUOTE(gotronic @ 5 Nov 2008, 20:04)
Motorul lui ydaniel.! smile.gif  Fain?? mandru.gif
*




Se poate mai curat si ordonate firaraiele alea happy.gif


Oricum ii lux , in comparatie cu altele smile.gif
argon
chiar are importanta pentru cei ce nu dorm acolo? huh.gif
diaconuliviu
QUOTE(argon @ 5 Nov 2008, 13:39)
Am inca, dar e pacat sa o uzez, [...]

radmasa.gif Si preferi sa topaie acul?
e ca si cum ai avea anvelope noi dar mergi cu alea cu sirmele iesite sa nu le uzezi pe alea noi. Si..daca la anvelope se vorbeste de uzura, la aprindere, mai degraba de stres electric dar nu uzura.
argon
am si anvelope noi, dar alea vechi inca nu au sarmele iesite radmasa.gif
Minel
QUOTE(argon @ 6 Nov 2008, 07:38)
chiar are importanta pentru cei ce nu dorm acolo? huh.gif
*




Off : Nu neaparat ,dar daca ai compara , mai bine ar dormi aia in ordine ,decat sa se spanzure prin cablaraie biggrin.gif
Si oricum mai mare tie dragul sa te uiti la un motor aranjat si curat , ma repet un pic de ordine si ii LUX .... smile.gif
Kinetix
Salutare.
Liviu, tu spuneai ca ai IPA2 pe masina. As vrea sa te intreb daca oscilatorul poate aprinde un bec de macar 40W.
Eu am facut mai multe oscilatoare.
Unul cu 555 care scoate 400V si aprinde becul de 40W, dar consuma 4A si incinge tranzistorii.
Unul cu 2 X BU508 care consuma doar 0.9A, dar scoate numai 240V cu acelasi traf si incinge si el cei doi tranzistori.
Unul cu BU526 care nu se incinge deloc, consuma destul de putin (o sa masor din nou), dar tot nu aprinde becul ala. Am inlocuit tranzistorul cu BU508A si imi scoate 400V (reglata cu ajutorul limitatorului) la un consum de 180mA (L1 are 3sp si L2 are acum 20sp). Atasez schema: [attachmentid=1627481418]

In aceste conditii cred ca nu debiteaza o putere prea mare. Oricum, ceva mai mica decat puterea consumata (15V X 0.18A= 2.7W). Pentru a creste puterea oare sa mai scot din spirele bobinei L2 pentru a permite un curent mai mare?
Toate cele bune.
mihai1677
Pt putere mai mare:
- sectiune mai mare pt transformator, ar fi cel mai bun ferita,
- cresti sectiunea conductorului si in primar si in secundar
- pui 2 tranzistori in loc de unu (bd441), in paralel, sau fiecare cu bobina lui.
- pui un tranzistor mai capabil, sa duca curent mai mare
PS: ultimile doua fara sectiune mare la traf, nu prea iese nimic.
diaconuliviu
QUOTE(Kinetix @ 6 Nov 2008, 16:02)
Salutare.
Liviu, tu spuneai ca ai IPA2 pe masina. As vrea sa te intreb daca oscilatorul poate aprinde un bec de macar 40W.
[...]

Nici cu asta, nici la Clarke n-am facut astfel de experimente. Cel mult arata CAPABILITATEA chopperului de a debita o tensiune la un curent impus, sa zicem. Asta ar sustine o oarecare incarcare mai rapida a condensatorului pina la o limita (treaba aia cu C=un scurt pe o perioada scurta), restul fiind consum degeaba.
Kinetix
Baieti, mersi mult de sugestii.

Mihai, sarma folosita este de 1mm pentru L2 (primarul) si de 0.5mm pentru celelalte (secundar si bobina de feedback). Cred totusi ca e suficient de groasa...
Acum am in montaj un BU508A care merge pana la 5-8A/700V, deci cred ca e destul de puternic. Momentan montajul consuma doar cateva sute de mA (de aici vine si puterea scazuta), iar tranzistorul e rece.
Sectiunea trafului (ferita) e aprox 0.8cmp.

Liviu, nu consuma degeaba daca e mai puternic (ma refer la schema atasata), pentru ca pe durata scanteii si pana la urmatorul impuls ON, oscilatorul e oprit. Ideea e sa fie suficient de puternic pentru a incarca sa zicem 2uF in 2-3ms la 350-400V. Ei bine, cred ca cei 2-3W consumati acum de montaj nu pot asigura asta. Tensiunea creste destul de greu pe condensator. Iata de ce ma gandeam cum sa folosesc la maxim potentialul tranzistorului.
Cu oscilatorul cu 555 aprindeam becul de 40W (cu acelasi traf de mai sus), dar consuma cam 60W din sursa de tensiune.

Bobina de feedback trebuie infasurata in acelasi sens cu primarul sau in sens opus?
Mersi.
mihai1677
R4 1k este cred foarte mare, nu polarizeaza destul tranzistorul final, defapt aplica un curent mic in baza, de aici si curent mic pe CE.
Kinetix
Da, m-am gandit la asta si am incercat alte valori (600 Ohm, 270 Ohm, 110 Ohm). Cu cat scad rezistenta, incarcarea condensatorului se face mai greu. La 47 Ohm nici nu mai incarca deloc...
diaconuliviu
QUOTE(Kinetix @ 7 Nov 2008, 11:08)
[...]cred ca cei 2-3W consumati acum de montaj nu pot asigura asta. [...]

Mai, fata de Clarke care mai facea pe nebuna la frig, asta pleaca si cu farurile aprinse, se amorseaza la 5-6 V fara probleme. E drept ca asta produce 350 V si nu 300 precum Clarke, se poate face si Clarke sa scoata mai mult dar, tot ramine problema celor 7 V.
Prea mult de munca.

In plus, daca merge asa si arde perfect, ce nevoie am acum de 400-500 V?
Era vorba aia: daca merge nu repara!
Siconi
Kinetix, de ce nu cresti sectiunea trafului la 12x12mm, tot ferita si cu conductor de 0.8 in secundare?! Ai ramane surprins de performante. Vei avea suficienta putere pentru ce ai tu nevoie.
Kinetix
Liviu, chiar ma bucur ca iti merge bine aprinderea. Nu era o sugestie sa o faci mai buna, ci incercam sa ma informez.
In ce ma priveste, nu sunt in competitie cu nimeni. Referirile erau doar cu privire la oscilatorul cu un tranzistor din schema pe care am postat-o.
Ceea ce mi s-a parut ciudat este ca autorul articolului spune ca i-a mers de minune, ori eu am facut schema dar nu am aceleasi rezultate. Da, e adevarat ca am folosit alt tranzistor ca oscilator, dar asta pentru ca acel BD441 din schema mi se incingea tare, chiar montat pe radiator.
Siconi, e foarte probabil ca ai dreptate, dar... folosesc si eu ce am. Totusi, cu acelasi traf dar cu alt oscilator (cu 555) am obtinut putere mult mai mare decat cu tranzistorul-oscilator, in schimb finalul mi se incingea tare (pe radiator). De aceea am incercat sa fac un compromis intre performanta si fiabilitate (temperatura mai scazuta).
O sa mai fac ceva schimbari in schema, poate merge mai bine.
Mersi mult.
Kinetix
Siconi, spuneai ca folosesti schema lui Dyogenes. Parca are un 2N3055 ca driver pentru traful ridicator.
Ei bine, am experimentat zilele astea alte tranzistoare in schema aia si am observat ca integratul 555 nu are putere sa injecteze in baza finalului un curent suficient de mare. Cu cei max 0.2A pe care ii scoate, nu face mare lucru. Iata de ce am testat cum se comporta finalul comandat Darlington. Rezultat: excelent!
Finalul BU508A l-am "atacat" cu un BD441 (merge si BD139) si a crescut mult randamentul oscilatorului. Luminozitatea becului de 60W pe care l-am folosit drept consumator, a crescut.
Incearca sa vezi daca obtii ceva in plus la aprinderea ta, facand artificiul asta. Poate creste tensiunea de incarcare, scade timpul de incarcare (creste limita maxima a turatiei) sau vei putea folosi un condensator mai mare incarcat la aceeasi tensiune.
Succes!
Siconi
Chiar voiam sa iti recomand acest lucru... un montaj darlington cu un tranzistor intermediar gen BD sau ceva mai rapid sau... solutia aleasa de tine, un TRANZISTOR darlington. wink.gif Multumesc pentru pont. Daca tot mai scoate limba de atata stors acel 555, il inlocuim cu ceva din gama CD sau gasim noi alte oscilatoare. Mersi.
Kinetix
Cu placere.
Nu mai am probleme la incarcarea condensatorului. Oscilatorul aprinde acum un bec de 60W la intensitate destul de buna. Am masurat pe el 120V si 0.175A, dar imi consuma 7A dintr-o baterie de 14V.
Problema e descarcarea...
Am pus aprinderea pe masina si a pornit normal. Am facut cateva probe de functionare in mers si am observat ca se descurca bine pana pe la vreo 3500-4000rot/min. Peste aceasta valoare rateaza scantei si trebuie sa reduc acceleratia. Motorul nu se opreste.
Am suspectat tensiune mica pe bujii si am probat accelerarile bruste, cu amestec bogat, unde o asemenea problema se poate diagnostica usor. Ei bine, NU. Aprinderea se produce chiar daca apas accelaratia la podea. Numai ca nu depaseste turatia amintita...
Iata schema despre care am vorbit: [attachmentid=1627481941]
Am probat si pe banc.
Daca o cuplez la un generator de semnal, merge fara probleme la frecvente ce ar corespunde cu vreo 6000rot/min pe motor.
Daca fac contactul manual, atingand firul de comanda de masa, merge bine. Daca frec firul ala de masa, apar anomalii. De exemplu, uneori apare scanteia cand ating firul de masa, NU cand desfac contactul, asa cum ar trebui. In acest caz, scanteia este si un pic mai slaba. Cand se intampla asta, condensatorul nu se mai incarca iar consumul din baterie creste foarte mult pentru ca tiristorul ramane amorsat. La urmatoarea comanda pare sa-si revina.
Tare ciudat...
O sugestie, ceva?
Mersi mult!
Siconi
Ca sa vezi... si in schema asta semnalul de la 555 e dat pe final tot printr-un BD... Deci am intuit bine.
bygy007
modelele de oscilatoare in contratimp (2 tranzistori finali identc cu schemele de amplificatoare de putere cu tranzistori) au randament mult mai mare decit cele cu un tranzistor
djasu82
randament 60% cu 2 tranzistori legati in contratimp . Am pus scheme pe forum ... Ideea e ca isi schimba frecventa automat in functie de sarcina la care se leaga iesirea trafului ridicator in acest fel poate mentine tensiunea aproape stabila .
uite aici o mica schema user posted image
Fara sarcina frecventa e foarte mare curent mic .... cand ai sarcina traful incepe sa tiue scade frecventa creste curentul .
diaconuliviu
Schema are o gafa, la prima vedere: TR2 are pe schema E-C in scurt (trebuie eliminat punctul ce sugereaza conexiune intre CTr2 si masa).
djasu82
asa am loat schema nu m-am uitat peste ea ai dreptate liviu ! Era pusa pe topicul la scheme eletronice ...
Siconi
Ceva date despre traful din schema asta?
codrin_ando
Salutare!

Ma confrunt cu urmatoarea problema:
De curand am schimbat delcolul cu unul nou si nu mai reusesc sa reglez platinile astfel incat sa calce una pe alta, in sensul ca se ating doar pe o extremitate. E ca si cum as apropia palmele la baza , iar spre varfurile degetelor le-as departa.
Singurul tip de platini care ma avantajeaza e unul frantuzesc care vine intr-o punga sigilata sub vid pe un carton albastru(nu mai retin numele), dar si asa se observa o mica diferenta de calcare, trebuind sa pilesc din U-ul de ghidaj a platinei fixe, mai ales in partea mai groasa
Am optat pt aprinderea 011+ senzor de la Dl. Gotronic, si pana intru in posesia lor as vrea sa rectific problema ca sa calce sensorul exact pe platina fixa, momentan avand cutiuta rosie 010.Motorul merge impecabil si asa...da parca vreau sa fie asezate ca la carte, plus ca se observa ca platinile sunt uzate undeva intr-un cols spre partea de sus
Trebuie sa umblu pe la rotita dintata a avansului vacumatic sau pe la alte mecanisme din delco?nu as vrea nici sa-l dereglez smile.gif
Daca da care ar fi pozitia optima a rotitei pentru o performanta maxima?

Multumesc anticipat!!!
gotronic
Ce tip de delcou nou ai luat si de unde? Delcoul nu a venit cu platinele montate pe el? Alea cum "calca"???
Minel
Revin si eu cu o intrebare , nu stiu unde sa ma adresez si ma rezum aici :

Am procurat de la REMAT o bobina BOSH (seamana exact ca si una normala ca dimensiune si constructie ) si as dori sa o montez pe masina impreuna cu aprinderea AT011+senzorul

Pe bobina scrie BOSH (Made in Germany ) iar pe fundul ei are scris urmatoarele :
D 221 119 009
927 (050)
S2

Rezistentele bobinei sunt -intre borna centrala si cea de + sau - : 9,93 kohm
- si intre cele doua borne + si - : 1,9 ohm

Intrebarea mea ar fi , daca pot sa montez aceasta bobina pe masina impreuna cu aprinderea electronica ??? huh.gif
gotronic
NU.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.