Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Aprindere electronica
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Imbunatatiri - Dacia Clasic
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172
Siconi
Mr_Devil83, nu eram neaparat de acord cu tine, ci cu solutia propusa. Chiar am spus ca ma gandisem si eu la un moment dat daca nu cumva acele diode TV ar fi mai eficiente. Cum eu nu sunt un expert in electronica si inca mai invat, am lasat-o mai moale. Cand a aparut postul tau, am inteles ca nu ma inselasem si ca intr-adevar ar putea fi o solutie fiabila. Merita testata! E tot ce pot spune. Deocamdata, contributia mea la acest proiect cu "plasma" este mica, de ordinul ideilor rare si nu totdeauna bune. Momentan ma stresez cu un CDI de care nu am vreme sa ma ocup, iar vremea capricioasa ma tine departe de masina la capitolul teste.

25 Nov 2008, 19:17:
LE: Abia acum am reusit sa vad celelalte posturi. Se pare ca dioda TV are o rezistenta interna cam mare, deci va iesi din calcul. Nu stiam datele acestea.
Cautand pe net, am dat peste aceasta: S3K. DIODE SWITCHING 800V 100A 2SMC REEL

[attachmentid=1627485098]
bygy007
are rezistenta mare pentru ca in interior au multe diode inseriate nici la un aparat de masura nu se vede , singurul mod de verificare este ca ea sa fie alimentata la 220V
diaconuliviu
QUOTE(Kinetix @ 25 Nov 2008, 15:29)
[...]
Liviu, eu am luat in calcul o tensiune de 14V a bateriei (in functionare) si m-am referit la sistemul original de aprindere de pe Tico, nu la o improvizatie. In orice caz, chiar si cei 0.19Joule calculati de tine reprezinta o "suma frumoasa" pentru o scanteie, nu-i asa?
[...]

1. N-am apucat sa mai masor o data bobina de Tico sa dau valoarea exacta (eu tineam minte 3,8, tu spuneai in jur de 5 (adica un 4,8?)...
2. Ce nu tii tu cont este rezistenta de balast care exista si la aprinderea originala Tico pe care exista cadere de tensiune, ca atare in calculul i=i(t) vei avea mai putin. As gindi ca mai exista o metoda de micsorare a timpului Dwell la tipul ala de aprinderi, prin alegerea punctului de functionare (se aplica din cit gindesc acum doar la senzorii tip "reluctor").
3. Da, 190 mJ sint o energie arhisuficienta. Dar asta la un curent de 10A, ceea ce nu e chiar OK. La 8 A ai avea (rotunjesc) 0,5x4mHx64 = 128 mJ.. ceea ce e tare bine.
Pt 8A vei avea nevoie de vreo 2,5 ms, adica de 15 grade RAC la 1000 rpm sau de 75 grade RAC la 5000 rpm.
gotronic
O bobina de Oltcit buna.!!! smile.gif
mihai1677
Cascada Niagara, oricum cred ca cea mai buna bobina dintre cele ce pot fi cumparate la noi este cea de oltcit
Minel
QUOTE(gotronic @ 2 Dec 2008, 13:18)
O bobina de Oltcit buna.!!!  smile.gif
*




Ce rezistente avea respectiva bobina , primar ,secundar ?? huh.gif

Multumesc !!
gotronic
1,8 ohmi primar si cca 7 K0hmi secundar, nu mai stiu exact. Cam pe aici au valorile toate!
Kinetix
Da, Gelu, arata bine scanteile alea.
Si mai bine ar fi sa le dea pe toate simultan... rolleyes.gif
argon
QUOTE(gotronic @ 2 Dec 2008, 16:41)
1,8 ohmi primar si cca 7 K0hmi secundar, nu mai stiu exact. Cam pe aici au valorile toate!
*




am si eu una exact cu valorile astea..
gotronic
Atentie.!!! A nu se folosi fara rezistenta aditionala. Scanteile alea erau cu tot cu rezistenta aditionala.!!! (cu aprinderea AT010 model Oltcit cu fire)
Siconi
Asa stiu si eu ca la bobina de Oltcit se foloseste o rezistenta aditionala (un balast) care e folosita in circuit dupa ce a pornit motorul. Asa era facuta instalatia: cat timp dadeai la automat, rezistenta era suntata ca sa aibe bujiile o scanteie mai puternica, apoi intra in functiune acel balast ca sa nu se arda bobina la regim indelungat de functionare.
djasu82
pai da nu am pus si eu o schema cum se leaga o astfel de bobina si cum se face suntarea printr-un releu cand dai la demaror !
gotronic
Nu e suntata rezistenta la pornire pe Oltcit. Asa ar fi fost bine sa fie dar nu e. Rezistenta respectiva am mai spus este dependenta de temperatura (ca un termistor). La rece are cca 0,5 ohmi si la cald are cca 1 ohm sau mai mult. De aia probabil nu s-a folosit releu de suntare la pornire.
Siconi
Inseamna ca instalatia variaza la modele diferite. Si eu am intalnit instalatia cu releu prin demaror. Dar e posibil ca alte variante sa fi fost cu termistor.
gotronic
Nu variaza nimic. Toate Oltciturile de 1100 cc au exact aceeasi instalatie pe aprindere. Celelalte de 1300 cc si 650 cc au electronice.!
Siconi
Si alea cu motor 1.6 cum au?
gotronic
ras hohote.gif Eu nu am auzit sa se fi facut vreodata asa ceva. Numai 3 motorizari au fost : 650cc cu 2 cilindri boxer, 1100cc cu 4 cilindri boxer si 1300cc cu 4 cilindri boxer. Toate cu racire pe aer.!!!
djasu82
daca faceau si motoare 1.6 boxer nu mai avea stabilitate cutia olteneasca pe drum biggrin.gif Zbura de rupea pamantul.
mihai1677
Stai linistit Oltcitul statea mai bine pe sosea ca Dacia.
Siconi
Domnilor, va invit sa mai studiati putin problema. Desi nu e locul aici, tin sa va aduc la cunostinta ca a existat Oltcit cu motor de 1.6L. Eu am avut 2 amici care au avut astfel de motorizari. Nu vorbesc din auzite si nici din reviste. Oricum, Olcitul era ceva mai stabil decat Berlina.

In fine, am primit raspunsul cautat, asa ca nu va mai bazai.
djasu82
mihai am spus nu am dat cu parul ! Ma rog nu am condus oltcit doar unchimiu m-a plimbat cu el cand eram mai mic ce pot sa spun ca fugea foarte bine.
gotronic
si eu am avut amici cu Dacia berlina cu motor de 2000 cc. Asta nu inseamna ca s-au si facut dacii din alea. Motoarele de 1,6 erau de pe citroen ds sau gs (nu mai stiu exact)
craciun.mihai
Am si eu o intrebare.
Am aprindere gotronic si a trebuit sa invelesc capatul babinei cu izolirband sa nu mai piarda scantei pe acolo de cand am montat-o.
Habar n-am ce rezistenta are bobina.

Stiti alta solutie mai eficienta?
tzepesch
da, schimba bobina. se va busi in foarte scurt timp.
Kinetix
craciun.mihai, verifica rezistenta fiselor. S-ar putea sa fie mult prea mare (fise imbatranite) si scanteia prefera un drum mai putin rezistiv...
Succes.
djasu82
Eu unu am folosit si fise tip sarma fara a parli capacul de delco evident luleaua ma rog rotorul era de boch care avea o rezistenta interna de 5 khilomi. Am suntat si aceea rezistenta si tot nu a avut probleme cea ce e cel mai indicat ... o lulea in forma de T nu rateaza de loc scanteia . Eu am incercat multe in fine fiecare face cum doreste. Paraziti nu aveam fiindca aveam filtru trece jos care alimenta bobina de inductie respectiv filtru care alimenta aparatul radio.
craciun.mihai
QUOTE(Kinetix @ 10 Dec 2008, 21:58)
craciun.mihai, verifica rezistenta fiselor. S-ar putea sa fie mult prea mare (fise imbatranite) si scanteia prefera un drum mai putin rezistiv...
Succes.
*



Fisele nu sunt vechi, dar se pare ca scanteia prefera si un drum mai scurt.
Ma gandeam ca poate exista o metoda sa scad tensiunea scanteii(fara a o inlocui, desigur).
Kinetix
Da, exista: reduci distanta dintre electrozii bujiilor (de exemplu, 0.5-0.6mm) si/sau saracesti un pic amestecul carburant (mai putina benzina, mai mult aer).

Cu privire la fise, e bine sa le masori. Nu ar trebui sa aiba nici una mai mult de 5-10KOhm. Mai bine pui din alea "sarma" fara rezistenta interna, cum a zis si djasu.
La fel si bujiile: verifica daca au rezistenta pe electrodul central. Nu ar trebui sa fie mai mare de 10k. Si aici ar fi mai bine sa pui bujii nonrezistive.
Succes.
gotronic
Nu stiu ce influenta are saracirea amestecului ptr. scanteie, dar daca il saracesti, apesi mai mult pe acceleratie si tot acolo iesi. (am testat eu) In plus strici si motorul pe langa faptul ca nu mai este asa dinamic. Bujiile ptr. berline pe carburatie trebuie sa fie toate fara rezistenta pe electrodul central. Masuratile inante de a le pune pe masina. Succes!

PS. Schimba bobina ca o sa te lase intr-o intersectie, si vine iarna, atunci sa te vad prin zapada cum schimbi bobina. Sa nu fie si in afara localitatii, ca injuri degeaba, o meriti.!!! (Cine are masina sa stie ca oricare ar fi ea, COSTA)
craciun.mihai
La dispozitivul tau tre' sa ai rezistenta mai mare de 3 ohmi intre 1 si 15 ?

Daca ii pun rezistenta aditionala nu e bine ?
gotronic
Da, scrie acolo in instructiuni. Dar nu neaparat la "dispozitivul" meu trebuie, ci si pe clasic sau oricare aprindere inductiva simpla (fara unghi dwell variabil). Altfel chiar daca "dispozitivul" tine, se ard "sarmele" de alimentare a bobinei care ar lua curent de cca 27 Amperi. Rezistenta aditionala merge pusa atunci cand valoarea ei este cel mult egala cu valoarea rezistentei bobinei de inductie, altfel se pierde putere pe aceasta rezistenta, care ar trebui sa fie de putere foarte mare. Fara rezistenta chiar daca ai pune sarma mai groasa ar ceda bobina de inductie prin supraincalzire si supratensiune.!!!
floryyn
Folosind un simplu multimetru "Made in China", pot determina daca Gotronicul 011 e ok sau s-a defectat? Ledul se aprinde cand pun contactul...Intreb pentru ca masina nu mai porneste, si la nenea mecanicii care s-au uitat pe la ea li s-a pus pata pe aprindere - vor sa ma treaca iar pe platini si condensator ohmy.gif ohmy.gif ohmy.gif ca cica de-acolo ar fi buba.
Iar eu nu vreau nicidecum sa revin la vechea schema, avand in vedere cat de bine mi-a mers masina de cand am Gotronic! Si busita sa fie, comand alta...
argon
chiar iti este lene sa probezi cu platina, nu mecanicii, ci tu, sa vezi daca de acolo e buba?
gotronic
Pune un bec de maxim 15 wati in paralel cu bobina (sau aparatul pe volti [20Vcc]), daca se aprinde si se stinge odata cu LED-ul nu e de la aprindere. Verifici pe urma bobina, fisele, capacul, pipa si bujiile. Dar LED-ul ce face? se stinge si aprinde cand dai la demaror? Aprinderea merge si cu platina, astfel verifici senzorul daca functioneaza. Este posibil, datorita umiditatii, sa atinga firul de la rup undeva pe la masa si "fura" curentul de comanda. Verifica si izolatia de la delcou (surubul de 4 care iese pe firul ce duce la RUP ).
craciun.mihai
QUOTE(gotronic @ 11 Dec 2008, 19:37)
Da, scrie acolo in instructiuni. Dar nu neaparat la "dispozitivul" meu trebuie, ci si pe clasic sau oricare aprindere inductiva simpla (fara unghi dwell variabil). Altfel chiar daca "dispozitivul" tine, se ard "sarmele" de alimentare a bobinei care ar lua curent de cca 27 Amperi. Rezistenta aditionala merge pusa atunci cand valoarea ei este cel mult egala cu valoarea rezistentei bobinei de inductie, altfel se pierde putere pe aceasta rezistenta, care ar trebui sa fie de putere foarte mare. Fara rezistenta chiar daca ai pune sarma mai groasa ar ceda bobina de inductie prin supraincalzire si supratensiune.!!!
*



Multumesc pt. respunsuri !
Mai am o singura intrebare.
Intre bornele BI si 1 trebuie sa pun un rezistor de mare putere sau rezista orice rezistor ?
djasu82
QUOTE(floryyn @ 12 Dec 2008, 10:59)
Folosind un simplu multimetru "Made in China", pot determina daca Gotronicul 011 e ok sau s-a defectat? Ledul se aprinde cand pun contactul...Intreb pentru ca masina nu mai porneste, si la nenea mecanicii care s-au uitat pe la ea li s-a pus pata pe aprindere - vor sa ma treaca iar pe platini si condensator ohmy.gif  ohmy.gif  ohmy.gif ca cica de-acolo ar fi buba.
Iar eu nu vreau nicidecum sa revin la vechea schema, avand in vedere cat de bine mi-a mers masina de cand am Gotronic! Si busita sa fie, comand alta...
*


daca iti sta ledul aprins chiar daca invarti de delco ... chiar si dupa ce ai montat platina ... poti arunca aprinderea ... Daca a fost pusa pe dos s-a dus .
floryyn
QUOTE(argon @ 12 Dec 2008, 10:08)
chiar iti este lene sa probezi cu platina, nu mecanicii, ci tu, sa vezi daca de acolo e  buba?
*



Pai tocmai ce am facut proba. Cu sistemul clasic, platini si condensator, a pornit din prima. Chestia ma bucura si nu prea, cat am avut Gotronic a mers brici, porniri la sfert la -15 grade iarna trecuta, ralanti foarte stabil.

Am un prieten care are si el pe masina AT 011, o sa merg la el, schimbam aprinderile si vedem. Daca nu mai porneste nici la el... sad.gif sad.gif

Oricum, dupa Sarbatori imi comand alta. Intrebarea de baza este ce ar fi putut sa parleasca aprinderea. Ca de mers a mers excelent masina, pana n-a mai pornit. De fapt, acum vreo luna, tot asa mi-a facut, nu pornea, nu dadea scanteie intre fisa centrala si masa. Rezolvarea: am tras de toate firele si de senzor pana, suprize! a pornit. Acum nu a mai vrut mad.gif
argon
cu platina si At011 iti merge? nedumerire.gif te-ai gandit sa incerci? poate s-a dilit senzorul. Nu uita sa refaci avansul la fiecare trecere senzor-platina.
ydaniel
da inainte sa montezi aprinderea ai masurat rezistenta bobinei si a fiselor?>
Minel
QUOTE(floryyn @ 12 Dec 2008, 10:57)
Rezolvarea: am tras de toate firele si de senzor pana, suprize! a pornit. Acum nu a mai vrut mad.gif
*



Intreb si eu , dar masa aprinderii, firul negru ,are contact ferm cu caroseria masinii ?? huh.gif


gotronic
QUOTE(djasu82 @ 12 Dec 2008, 10:45)
daca iti sta ledul aprins chiar daca invarti de delco ... chiar si dupa ce ai montat platina ... poti arunca aprinderea ... Daca a fost pusa pe dos s-a dus .
*



LED-ul nu are nici o legatura cu "dilitul" aprinderii. Ala este un circuit separat care indica daca functioneaza senzorul sau platina. Poate sa mearga LED-ul, daca s-a dus finalul nu mai functioneaza. Saptamana asta am trimis la Buc. o AT011 cu senzor, pe care omu' a "bulit-o" din prima. L-am intrebat daca a masurat ceva, a zis ca nu ca nu stie. A iesit fum din cutia rosie si a facut o gaura pe spate (explodat). S-a dus la un magazin sa cumpere alta, dar n-a gasit decat AT01, a zis ca o pune pe asta si mai vede el. S-a dus acasa, a montat-o si la fel.... blush.gif Tot nu a inteles ca trebuie verificata instalatia de aprindere. Prin telefon am descoperit ca avea bobina legata invers la instalatie (avea plusul pe minus legat si platina pe plusul bobinei). A zis ca dupa ce a pus-o pe clasic din nou, i-a luat foc conductorul de la platina ce se leaga la bobina.!!! blush.gif . Pai normal, a pus bateria in scurt circuit cu acel fir. A inteles care a fost greseala si a mai comandat o AT011 prin Fan courier. Azi am emotii, o sa o monteze din nou cu taica-su, care i-a confirmat ce a fost gresit si de ce s-au defectat.(prima data a montat singur cele doua) In total l-a costat peste 200 lei "afacerea". Mai bine intreba inainte de a face atata paguba. Eram eu mai nervos si suparat decat el.!!! radmasa.gif

LE.
URAAA, a pornit-o, dar bineinteles, m-a sunat si mi-a zis ca scanteia e puternica pana la bujii, dar nu porneste, da rateuri pe esapament. Ce credeti ca era??? Luleaua noua, pusa invers, a zis ca numai asa a intrat. !!! blush.gif A pus-o pe aia veche si ...VOILA... biggrin.gif
Eu nu stiu cum se reuseste sa se distruga aprinderile astea ca noi nu reusim nici sa vrem in atelier. Le punem pe bobine de Oltcit fara rezistenta aditionala, le tinem o zi la tensiunea de 18 V in functionare continua, senzorul este incercat cu scanteia "pe el" adica se descarca prin el la masa...si.... MERGE sad.gif
tzepesch
SF stimabile, sf...
argon
nu-i SF deloc...voi nu le puneti in scurt..
djasu82
unii le pun in scurt stai linistit ... nu e primul si ultimul caz despre care ne spune gotronic.
gotronic
daca ati sti voi cate imi vin asa "in garantie" de pe la engros-uri.... v-ar sta mintea-n loc.!!! bash.gif

<span class='edit'>12 Dec 2008, 17:56:</span>
QUOTE(craciun.mihai @ 12 Dec 2008, 10:30)
Multumesc pt. respunsuri !
Mai am o singura intrebare.
Intre bornele BI si 1 trebuie sa pun un rezistor de mare putere sau rezista orice rezistor ?
*



Daca e vorba de bobina de 0,5 ohmi, inseamna ca ar trebui ca rezistenta ohmica totala sa fie de 3 ohmi. Atunci rezistenta aditionala (de balast) va fi de 2,5 ohmi. Curentul prin bobina si rezistenta va fi de 12V:3Ohmi=4Amperi. Puterea rezitentei trebuie sa fie de Pmin=Urez x Irez. Urez= Irez x Rrez=4A x 2,5 Ohmi=10V. Rezulta Prez=10V x 4Amp=40W. Asta calculat cu 12 V. Ptr. siguranta rezistenta ar trebui sa aiba putere cel putin cu 50% mai mult, deci cam 2,5 Ohmi/60W ar trebui sa fie. Deci cam mult. Pe bobina in cazul asta puterea ar fi de Pbob=Ubob x Ibob. Curentul prin bobina este acelasi cu cel prin rezistenta (ca este in serie). Rezulta Pbob=2V x 4 Amp=8W. De aici se vede cat se pierde pe rezistenta.!

Numai bine!
gotronic
Adica, din 40W+8W=48W putere consumata, numai 8W este util, restul se pierde.!!! (1/8 din putere este utila sau 12,5%) blush.gif
sorin1983
@gotronic: zi-mi si mie te rog cat mai e o aprindere la tine(cu senzor)... ca ma bate un prieten la cap ca vrea si el. pentru bucale.
gotronic
Tot atat.! wink.gif
djasu82
tu nu-i mai scazi pretul ? ca benzina a scazut ... asta nu inteleg eu pana acuma toti vanzatori urlau ca creste pretul la benzina si cresc si ei pretul acuma ca a scazut pretul la pompa ei nu dau inapoi. Traim intr-o tara ciudata condusa de ciudati biggrin.gif
argon
Am cumparat azi din targ un Delco complet, de 1400, din anul 1996, de pe o masina lovita, in stare perfecta, fara joc in ax, vacum functional, etc, trebuie doar curatat de mizerie, a meritat 20 ron? o sa-mi ajute la niste teste happy.gif
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.