QUOTE(musti @ 13 Dec 2005, 03:19)
Imi pare rau, dar e fals. Argumente ? Sunt mai multe. Primul ar fi ca avansul vacuumatic nu actioneaza permanent, ci doar la turatii mici (pana pe la cca. 1500rot/min.), cand depresiunea din galeria de admisie este maxima (in zona de unde pleaca furtunul vacuumului depresiunea scade pe masura ce se deschide clapeta de acceleratie si turatia motorului creste).
Depresiunea in admisie creste cu turatia la aceeasi deschidere a clapetei. In frana de motor la turatia maxima vei avea depresiune maxima in admisie, si avans vacuumatic maxim.
Poti sa nu ai avans vacuumatic deloc la 1000rpm daca deschizi complet acceleratia, si poti avea avans vacuumatic la 3000 rpm in treapta 1-2 daca accelerezi usor.
QUOTE(musti @ 13 Dec 2005, 03:19)
Apoi, deplasarea relativa a contactilor ruptorului indusa de functionarea avansului vacuumatic, corelata cu cea a avansului centrifugal, trebuie sa se faca in jurul centrului contactului fix, zona de convexitate maxima.
Avansul centrifugal nu deplaseaza platina. Roteste doar axul. Nu are nici o influenta asupra punctului de contact.
QUOTE(musti @ 13 Dec 2005, 03:19)
Altfel distanta de deschidere a platinei variaza (apar variatii ale unghiului Dwell la diferite regimuri de turatie). Tocmai asta e motivul pt. care proiectantul a prevazut acel excentric (repet, invizibil de sus) la capatul inferior al axului pe care se prinde tija capsulei de vacuum: regajul punctului de contact al celor doua pastile ale ruptorului. Practic reglajul corect se face cu ajutorul Dwell-metrului. Cu acesta se citeste atat valoarea unghiului Dwell (dat de deschiderea platinei), cat si lipsa lui de variatie la diverse turatii ale motorului. Daca unghiul Dwell variaza la actionarea clapetei de acceleratie (bineinteles citirea se face cu motorul pornit), se actioneaza asupra excentricului, prin incercari repetate, pana se obtine stabilizarea valorii unghiului Dwell, indiferent de turatia motorului. Repet, nu stiu cati mecanici "de Dacie" ati vazut facand astfel de reglaje. Dar au un argument: "merge si-asa". Corect! Te deplasezi din punctul A in punctul B cu saraca Dacie, motorul plange, tremura, consuma, doar e normal, e Dacie!
Unghiul Dwell = perioada cat platina sta inchisa. Regland distanta la 0,4mm se obtine un unghi corect.
Da, din acel excentric se regleaza punctul de contact, si daca nu e corect reglat unghiul Dwell nu e constant. Pentru ca partea mobila sa se miste in jurul centrului partii fixe, cu motorul oprit se regleaza din excentricul de care vorbesti ca partea mobila sa calce pe partea dinspre ax a celei fixe. Pentru verificare, tii degetul pe gaurica capsulei vacuumatice si ii aplici o depresiune. Partea mobila se va deplasa in jurul centrului celei fixe.
QUOTE(musti @ 13 Dec 2005, 03:19)
Despre cresterea sau descresterea avansului, teoretic (doar teoretic) ai dreptate. Practica imi sustine, insa, afirmatiile. De mult prea multe ori am constatat ca semnul de pe volanta o ia in sus la cuplarea avansului vacuumatic, ceea ce ma obliga sa fac reglajele despre care tocmai povesteam mai sus. Comportamentul aberant era de cele mai multe ori legat fie de schimbarea anterioara a capsulei vacuumului, fie a platinei, de cele mai multe ori la vreun "expert" care s-a multumit cu ideea simplei inlocuiri, fara reglaje (ca doar le-a pus la fel cum erau cele vechi).
Despre reglajul "suficient" al avansului cu becul (sau, atentie, cu LED-ul aprinderilior tranzistorizate), el se incadreaza la categoria mai sus pomenita "merge si-asa". Am argumentat intr-un post anterior de ce: in principal pt. ca nu tine cont de avansul centrifugal. Cu motorul pornit, momentul deschiderii ruptorului, cand apare scanteia, este usor diferit de cel cu motorul oprit si rotirea delcoului manual. Ar mai fi apoi diversele uzuri ale axului delco, ale axelor platoului ruptorului, etc. care se manifesta diferit in regim dinamic fata de regimul static. De aceea citirea cu stroboscopul este mult mai precisa. Asta pt. cine doreste un reglaj ca la carte.
Sper ca n-am plictisit cu detaliile.
Daca gasesti un motiv logic pentru care avansul scade la conectarea vacuumului (vorbim de dacie nu de alte masini) atunci te cred.
Daca lantul de distributie e slab, axul delcoului are joc, motorul e in stare proasta etc. atunci nici cu mama stroboscopului nu il vei regla sa mearga perfect rotund.