Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Aprindere electronica
DaciaClub - Forum Dacia > Celelalte modele Dacia - 1100, Berlina, Papuc, Nova > Imbunatatiri - Dacia Clasic
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121, 122, 123, 124, 125, 126, 127, 128, 129, 130, 131, 132, 133, 134, 135, 136, 137, 138, 139, 140, 141, 142, 143, 144, 145, 146, 147, 148, 149, 150, 151, 152, 153, 154, 155, 156, 157, 158, 159, 160, 161, 162, 163, 164, 165, 166, 167, 168, 169, 170, 171, 172
pcostica
o idee ar fi de a monta aprinderea pe arborele cotit:
-se confectioneaza alt surub de strangere a fuliei pe arbore care in locul rac-ului are o tija pe care se fixeaza discul obturator
-se confectioneaza un suport( cu fixare pe blocul motor) pt. fixarea placii electronice cu respectarea cotei de 14 mm si posibilitatea de rotire a acesteia in vederea obtinerii unghiului maxim de aprindere.
Bafta!
P.S.- nu stiu ce rezistenta au bobinele de logan dar cred ca merg cele de pe dacia cu injectie
krapcarasu
buna idee! Dar daca fac un disc cu 4 zone si il montez in loc de platou.
As mai avea nevoie de niste parametri sa-i bab in program:
-avansul maxim in grade motor si la ce turatie
-avansul dat de capsula la depresiune maxima
-distanta intre axul vibrochenului si axul manetonului la 1600
-cursa parca 83,6 mm
pcostica
un disc cu 4 zone iti trebuie daca il montezi pe delco
[attachmentid=1627593330]
distanta aia este jumatate din cursa adica 41,8 mm
Bafta!
P.S-discul ar trebui sa arate cam asa:[attachmentid=1627593332]
ttunu
[attachmentid=1627593362] buna ziua ,va rog sa ma iertati daca indraznesc asa am o mica problema daca ma poate ajuta cineva ? am gasit o aprindere electronica printr-un garaj, as dori ceva ajutor cu o schema a acesteia atasez o poza,ma scuzati de calitate de asta dispun ,daca cineva de pe aici vrea sa ma ajute ,multumesc anticipat

p.s c.i=mmc mmc4093,T1 BD682,T2 2N6655A
payty
@pcostica

sigur nu ai incurcat curbele? cea de la 1300 seamana foarte mult cu cea de la 1600, iar cea de la 1400 cu cea de la 1300, dupa cum am verificat eu prin documentatia pe care o am.
Tudor Badescu
P E N T R U krapcarasu: scrie acolo ca aprinderea JawaCzTraabant Ignition V4.2 e pentru bobine de min.2,5 ohm la 12V si 1,5 ohm la 6V. Deci merge doar cu bobine clasice!Bobinele masinilor astea Euro nu stiu cat au in general sub 1 ohm.Am vazut si de 0,4.Ca sa le aduci peste 2 ohm trebuie adaugate rezistente si atunci nu mai au energie nici cat cea mai amarata bobina de Dacie.Exceptie fac putine,cele cu arhitectura clasica asa cum e MSD,dar si aceea la un total de 1,5...1,7 ohm.
P E N T R U ttunu : 2N6655A e de 400V,cam putin. Cu 30...100 ohm intre baza si emitor poate urca uneori peste 700V.Trebuie verificat.Intensitatea e cel putin 20 A si se satureaza foarte usor,din experienta mea.Il folosea Cooperativa Radioprogres la niste aprinderi electronice.
Vezi daca diodele Zener din colectorul lui 2N6655A sunt macar de 350V.Daca sunt de 300 taie energie multa,atunci pui la 350V si rezistenta 30...100 ohm de care am vorbit.Montezi aprinderea si verifici tensiunea intre borna "-" abobinei si masa cu contactul pus si platina inchisa. Daca e max 0,5V,e excelent.Peste 1...1,2V trebuie modificata aprinderea.Si fa-i alimentare directa cu releu verificat sa cupleze la 7V(lucru indicat si pe clasic).Altfel,in ce priveste schema cine poate sa o scoata dupa o poza?Eu oricum nu recunosc modelul.Dar poate altcineva...
pcostica
@payty uite si a 2 pagina
[attachmentid=1627593377]
dupa asta m-am inspirat cand am scris acolo
Bafta!
payty
cautand printr-un manual de reparatii dacia am dat de graficul din poza atasata.

acum cine mai stie care or fi corecte...

pozele luate de tine par a fi din cartea lui Mondiru.
pcostica
eu le am de pe forum, ca si punct de plecare pt. scris in microcontroler cred ca sunt bune, dupa cate am vazut exista un program on line pt. modificarea curbei de avans.
Bafta!
Tudor Badescu
Asta e problema,unii publica si ei ce o da Dumnezeu sa se dea si ei autori de nu mai stii sigur care sunt datele corecte.Eu de exemplu stiam(fara sa testez riguros)ca nu sunt diferente chiar asa mari la avans intre Dacia 1300 si 1400,dar Gotronic ma contrazice si trebuie sa-l cred,ca zice ca a facut teste serioase.
Siconi
Experienta si vechimea in domeniu bat teoria intotdeauna wink.gif .
krapcarasu
cu avansul vacuumatic ce fac?
ydaniel
pe motoru de 1397cmc un delcou de 1289 nu merge bine!
deloc!!!!
gotronic
La delcoul de pe motoarele de 1,6 sunt doua curbe, cel de pe Dacia Nova difera de camioneta, din cate stiu eu.
ttunu
pentru Tudor Badescu.... mersi mult,maine o sa revin cu o shema de a ei desenata la mina pentru ca are cam multe fire si e ceva dubios cu ci. mmc ce rol joaca ala? dupa ce o vezi sigur o s-o descifrezi, tu eu sa fiu sincer le fac cu specificatii fara nu ma duce capu la fel si fel de curenti wacko.gif
Siconi
MMC s-ar putea sa fie ca amplificator operational sau cu porti inversoare. Depinde de codul de pe el. Ar putea fi aproape orice.
pcostica
QUOTE(krapcarasu @ 15 Feb 2010, 09:41)
cu avansul vacuumatic ce fac?
*


deocamdata nimic, il lasi in "aer". Scri o curba ceva de genu:1000- 15gr; 1500-19gr; 2000-22gr; 3000-28gr; 4000- 32gr si pornesti motorul. Urmaresti raspunsul motorului la diferie turatii si in sarcina iar cu programelul ala poti modifica curba de avans asa cum vrei. Ca sa implementezi avansul vacuumatic(electronic) fara interventie in schema electrica si in soft nu se poate deoarece trabi nu are asa ceva. Exista o posibilitate de adaptare a avansului vacuumatic mecanic in cazul adaptarii aprinderii pe delco.
Bafta!
krapcarasu
are o intrare digitala, cand trece din 0logic in 1logic controlerul ia valorile de pe alta curba pe care o pot scrie cu avans marit, pot folosi o capsula vacuumatica care comanda un intrerupator. Intrebarea e cum va functiona cu acest avans vacuumatic on-off?
pcostica
intrarea de care spui este pt. schimbarea curbei de avans(cred ca ai disponibile 4 curbe). Poti incerca si o asfel de varianta.
Bafta!
P.S -in cazul asta trebuie sa scri doua curbe, una mai "moale" si una mai agresiva
krapcarasu
la varianta mea numai 2 curbe se pot schimba intre ele in mers.Ce parere aveti de curba asta de avans? [attachmentid=1627593940] in grade distribuitor, pt un motor de 1600, rc ~10, gpl

16 Feb 2010, 18:53:
[attachmentid=1627593945] iar aceasta pt depresiune
pcostica
nu e bine! L 1.6 avansul max este 29 gr rac sau 14.5 gr distribuitor
krapcarasu
am pus mai mic pt ca e mai comprimat decat original
djasu82
pentru depresiune trebuie sa scada cu cresterea acceleratiei evident cu descresterea depresiuni deci pleaca cu un avans de 10-12 grade si se mentine la 750-800 de ture si scade pe la 2000-3000 de ture in functie de sarcina. Practic se interetatie curbele intre centrifugal si vacumatic .
krapcarasu
la modelul asta nu pot decat sa fac sa schimbe curba de avans la un anumit vacuum
ttunu
PENTRU SICONI; mersi mult ,m-ai deschis la cap.

am reusit sa o descifrez
nu in ultimu rind trbuie sai multumesc si lui Tudor Badescu

SUCCES BAIETI
Paulorossi
O solutie fara batai de cap:se ia un modul logo cu 4 intrari si 4 iesiri digitale(si la 70 euro gasesti)Achizitionezi un encoder cu cat mai multe pulsuri/rot.Mergi la voalata la semn primul piston sus,dai o gaura de 8 mm,adanca de 3.Adaptezi un senzor inductiv M8 cu sensibilitate 4 mm.Montezi encoderul pe cureaua de la motor(adaptezi un sistem de prindere)Calculezi nr de pulsuri pe care le da encoderul pt un ciclu complet al motorului.Faci calcule,senzorul il vei folosi pt a initaliza aprinderea,mai intai la primul piston si apoi la celelalte,cu el vei face si resetul de ciclu motor.Divizezi nr total de pulsuri de la encoder la 4.Acum stii la cate nr de impulsuri fiecare piston sus si poti da scanteia corespunzatoare pe cele 4 iesiri ale modulului logo.
diaconuliviu
QUOTE(adibaboi @ 13 Feb 2010, 14:15)
pt cei ce stiu am o schema care e interesanta dar e greu de facut,este fara capac la delcou si are 4 bobine

Era prin Tehnium, pentru Oltcit.
Gaba
Am avut montat un delcou de 1,3 pe motor de 1,4 ... si e dezastru cum se comporta la turatii mari... deja de la 2400rpm in sus devine lenes (se tureaza foarte usor da nu are putere smile.gif )
alex1988
asa patesc eu acum cu delcou meu de 1,3 pe motor de 1,4. Daca merg cu a 3a merge bine si cand icepe sa se tureze pe la 2500 - 3000 dau a4a si motor e subturat nu are forta, dau iar a treia si o turez mai tare si mege si a patra dupa aia
djasu82
pai da cine te-a pus sa-i pui delco de 1.3 ? O poti rezolva din vacumatic schimband arcul de la capsula cu unul mult mai slab oricum recomandarea e sa-ti montezi delco de 1.4.
alex1988
nu m-am pus nimeni, mi sa stricat masina , nu mai pornea si a venit un mecanic a schimbat delcou si a pus delcou meu in portbagaj, eram la inceput nu ma pricepeam eram bucuros ca a pornit atunci
Tudor Badescu
O intrebare pentru Gotronic: ce procent Dwell are AT 011 cu senzor si cum variaza cu distanta dintre cama si el?
krapcarasu
cred ca se poate face o schema dupa cat sta aprins/ stins led-ul si pozitia pipei
djasu82
alexe cumpara unu nou 100 de lei daca nu ma insel si til montezi singur . Oricum cred ca si cl vechi nu are probleme si o sa functioneze cum trebuie cu platina sau cu senzor.
Kinetix
Salutari, salutari, salutari.
Sa zicem ca incerc sa optimizez un convertor CC-CC pentru o aprindere CDI. Schema e una clasica.

[attachmentid=1627595191]

Folosesc un miez de ferita tip E+E cu intrefier (un strat de hartie adeziva) cu sectiunea de vreun cmp, recuperat dintr-o sursa de calculator. Are 30 spire in primar cu sarma de 1mm si 500 spire in secundar cu sarma de 0.3mm.
Problema e ca se incinge tranzistorul final desi are doar de incarcat un condensator de 2.2uF.
Alimentat la 12V, montajul scoate 640V (pe condensator), dar se incing tranzistorii. Finalul mai mult. Ambii sunt pe radiatoare bine dimensionate.
Daca scot BD-ul, nu se mai infierbanta BU508, dar nici puterea nu mai e asa mare...
Am variat R2 si R4 (modifica factorul de umplere) pentru a obtine o eficienta maxima.
As avea nevoie de ceva sfaturi pentru a optimiza montajul, astfel incat sa pastrez puterea dar sa nu se mai incinga tranzistorul ala.
Multumesc mult.
djasu82
Montezi tranzistor mos in locul celor doi si tranzistorul sa tina la 800V iar dioda din circuitul din colector o scoti fiindca e egal cu 0. Frecventa recomandata e de 20khz.
Ce e prost ca acest circuit nu are o infasurare de autocontrol sau cel putin de pe iesire la fel trebuia o mica monitorizare fiindca atunci cand are sarcina frecventa sa nu scada implicit nici tensiunea.
Kinetix
Da, o sa incerc si cu un MOSFET.
Feedback nu pot sa iau de la iesire, pentru ca vreau o izolare completa intre intrare si iesire.
Multumesc.
gotronic
schimba BD441 cu alt tranzistor de inalta tensiune, asta nu rezista la mai mult de 80...100 V si se strapunge, atunci deschide finalul si de aia se incalzeste excesiv. Dioda las-o acolo, protejeaza tranzistorul final care nu are dioda de protectie la tensiune inversa!
Kinetix
Am incercat cu un MOSFET tip BUZ91A, care a fost montat in locul celor doua bipolare.
Desi imi ridica tensiunea foarte bine (peste 700V, alimentat la 12V) si nu se mai incinge finalul, puterea transferata in secundar nu mai e atat de mare.
Inainte reusea sa faca un bec de 40W sa palpaie. Acuma, daca il cuplez pe iesire, tensiunea in secundar imi scade aproape la zero...
Alte idei?
Multumesc.
Tudor Badescu
Kinetix, incearca ce azis Gotronic,nu necesita modificari in schema.Tensiunea de 64oV e exagerata,izolatia bobinei nu prea rezista la asa ceva.Si oricum 450V cu 2,2microfarazi inseamna peste 220 mJ.Eu am incercat comportarea la urcare pe Morcviciul lui tata si peste 130 mJ ( 430V, 1,4microfarazi) n-am mai avut nicio imbunatatire.Era aprinderea ruseasca Electronica M. Si inca o observatie:la peste 1 mm la bujii sareau scantei in toate partile chiar si pe suprafata capacului delcoului,desi aprinderea era pentru max 1,5 mm.Iar rusii aveau niste izolatii vestite la aprindere,dovada ca dupa 43 de ani sunt aceleasi fise,aceleasi lulele de deparazitare la bujii,etc.
Daca vrei energie mai mare,mai corect e sa maresti condensatorul la 3 microfarazi si or sa fie 300 mJ(in schema sunt 450).Dacia,la 3000 de ture,are sub 80 mJ.



Kinetix
Pai nu prea cred ca BD-ul e problema. Inca nu s-a ars. Are VCE=80V. In aceeasi schema se poate folosi si un 2N3055 (schema publicata in Tehnium ca atare) pe post de driver si rezista de minune, desi are VCE doar 70V.

[attachmentid=1627595292] [attachmentid=1627595293]

Pe de alta parte, nu toata energia care se acumuleaza in condensator, calculata teoretic, ajunge sa se descarce pe bujie. Exista pierderi pe traseul de descarcare.
Da, acuma imi incarca la 700V, dar daca as pune convertorul asta sa lucreze pe masina si sa incarce condensatorul in regim de cateva sute de descarcari pe secunda, nu mai ajung sa se acumuleze decat vreo suta-doua de volti utili. Ideea e sa incarce rapid. Proba eficientei in regim dinamic ar fi, de exemplu, faptul ca reuseste sa aprinda un bec de 40-100W sa zicem, si astfel ai dovada ca ridicatorul de tensiune poate sa debiteze cel putin vreo cativa zeci de mA (sau poate chiar sute).
Multumesc.
gotronic
QUOTE(Tudor Badescu @ 19 Feb 2010, 22:56)
O intrebare pentru Gotronic: ce procent Dwell are AT 011 cu senzor si cum variaza cu distanta dintre cama si el?
*


Unghiul dwell cu senzorul 011 este undeva intre 48 si 51 grade. El variaza usor atat cu distanta cat si cu avansul vacumatic. Din pacate, cu cresterea avansului vacumatic creste si unghiul dwell cu cca 1..2 grade (bine ar fi fost invers). Iar cu distanta la fel variatia este mica (undeva la un grad in plaja de la 0...1,5 mm fata de varful camei). Nu mai stiu sensul, dar pot sa refac masuratorile oricand. Tinand cont ca tensiunea in secundar este stabilizata indiferent de turatia motorului, diferentele de unghi dwell nu conteaza. Conteaza la aprinderile care au condensator pe iesirea tranzistorului final. La turatii mari, energia mai mica face sa scada si tensiunea de autoinductie din cauza condensatorului in parale pe tranzistor (implicit pe primarul bobinei de inductie). Pe clasic, tensiunea maxima este undeva pe la 300...400 V (depinde de bobina si condensator), cu un maxim in plaja de 1500...2500 rpm, spun din amintiri dar am tebelele undeva in buletine de masuratori oficiale si asta la tensiunea de alimentare de 14,5V (la tensiuni mai mici tensiunile sunt mai mici). La 5000...6000 rpm tensiunea scade la 180...200 v. Cu AT011 tensiunea sta FIX la 400V indiferent de turatie sau tensiunea pe acumulator.

20 Feb 2010, 21:53:
QUOTE(Kinetix @ 20 Feb 2010, 21:30)
Pai nu prea cred ca BD-ul e problema. Inca nu s-a ars. Are VCE=80V. In aceeasi schema se poate folosi si un 2N3055 (schema publicata in Tehnium ca atare) pe post de driver si rezista de minune, desi are VCE doar 70V.
Multumesc.
*


In momentul cand se strapunge BD-ul nu se strapunge distructiv, ci se comporta ca un zenner, imediat ce s-a strapuns, se deschide finalul care reduce teniunea pe BD la exact tensiunea lui de strapungere si exact cand tensiunea de autoinductie este in crestere, atunci finalul se comporta ca un stabilizator de tensiune si de aceea se incalzeste. Ce ai vazut tu in tehnium , probabil exista un condensator acolo in circuit, ce nu permitea cresterea tensiunii de autoinductie pe colectorii tranzistorilor.
Tudor Badescu
E o ciudatenie asocierea unui tranzistor de 1500V cu unul de 80V.Totusi as incerca unul de tensiune mai mare.
Ar mai putea fi ceva:se satureaza prost grupul de tranzistoare.Si atunci se incalzesc.E o situatie pe care o intalnesc frecvent la finalii aprinderilor tranzistorizate.Ce tensiune de impuls poate scoate integratul la pinul 3?E FOARTE IMPORTANT ! Ce curent admite?N-am timp acum sa caut...
E OBLIGATORIU ca tensiunea pe condensator sa se mentina pe toata plaja de turatii pentru a mentine energia constanta.ACESTA e avantajul CDI. Poti verifica tensiunea pe condensator cu metoda "de casa" pe care am descris-o la postul 6617 din pag. 224.Acolo masuram impulsurile din primarul bobinei.
Repet:700V distrug bobina!!


gotronic
Daca nu o distrug, se strapunge (nedistructiv) si nu mai da scanteie (deloc) sau foarte mica.
Kinetix
gotronic, in schemele pe care le-am postat mai sus nu e nici o modalitate de limitare a tensiunii secundare, alta decat dimensionarea corespunzatoare a spirelor trafului.
Totusi, cum de autorii au folosit 2N3055 pe post de driver? Fara protectii de tot felul.
Eu am adaugat BD-ul doar pentru a ma asigura ca finalul se deschide mai bine. (De fapt, intr-o alta schema de oscilator cu un tranzistor, chiar numitul BD441 este pus in schema si trebuie sa ridice tensiunea in secundar la cateva sute de volti. Oare acolo nu e vorba de autoinductie care ar putea sa il strapunga?).

Am incercat si cu MOSFET-ul ala, dar puterea utila rezultata e destul de mica...

Tudor Badescu, e foarte interesanta metoda de masurare a tensiunii autoinduse in primarul bobinei de inductie. Fara sa stiu ca tu ai "patentat-o", am folosit-o si eu mai demult si e fiabila. Eu am masurat tensiunea de pe condensatorul unei aprinderi CDI in functionare pe masina.
Nu te mai gandi atata la cei 700 de volti. Oricum nu vreau sa ii descarc pe bobina de inductie. E doar un experiment in care vreau sa optimizez convertorul CC-CC. Dupa aia vad eu ce fac cu el.
Multumesc.
pcostica
daca te uiti pe pagina anterioara un user a postat o schema cu acel bd 441 si daca te uiti bine o sa vezi o dioda zenner de 75 v pusa tocmai pt a proteja tranzistorul. Nu e cea mai buna idee deoarece tranzistorul se incalzeste puternic, eu am inlocuit bd 441 cu bu 326 am eliminat dz 75v si am obtinut in gol 1200 v cu datele transformatorului din schema la un consum de 0,7 a in plus acea schema lucreaza si la 5v cu un comsum de 1,5 a. Referitor la prima ta schema cred ca sunt prea multe spire in primar, iar schema din revista tehnium era cu un traf pe tole si nu pe ferita. Feedback poti face cu un optocuplor.
Bafta!
Tudor Badescu
Mie imi plac chestiile astea cu optimizari.Adaugarea acelui tranzistor poate mari incalzirea pt. ca un Darlington nu se poate niciodata satura asa de bine ca un tranzistor simplu cu suficient curent in baza.Daca schema avea tranzistor de 80V inseamna ca nu e multa tensiune acolo.Dar trebuie incercat un tranzistor de 20...30A ca sa se satureze mai usor.Si daca integratul permite,trebuie marit curentul de baza prin micsorarea rezistorului dintre pinul 3 si baza finalului.De asta cerusem acei parametri.Daca se reuseste o saturare la 0,2...0,3V aproape nici nu mai e nevoie de radiator.
Alta idee care imi da rezultate foarte bune in aprinderile tranzistorizate e sa legi colectorul primului tranzistor la plusul bateriei printr-un rezistor de zeci de ohmi si nu mai ai Darlington.
gotronic
Da se poate conecta bd441 la plus si nu se mai incalzeste finalul, dar in schimb trebuie sa limitezi curentul in baza finalului, asta implica rezistente de putere in colectorul bd-ului si iar nu ai facut nimic.! Ar trebui o rezistenta de cca 10ohmi/16W care si aia se incinge.! Atunci optimizarea energetica....?!
Revin iar la schema "similara" din tehnium, poti posta o poza, sa vedem dupa ce te-ai orientat?
Tudor Badescu
Gotronic,multumesc de corectura,uitasem sa spun de acel rezistor.Am corectat postul.Pe de alta parte nu e nevoie chiar de 10 ohmi daca se sorteaza tranzistorul.Daca schema a functionat cu 1oo ohmi in baza la o tensiune sigur mai mica decat a bateriei,s-ar putea ca 40...80 ohmi in colectorul primului tranzistor sa rezolve problema cu2..3w daca finalul e de amperaj mare. BU 508A nu e un tranzistor,din experienta mea,care se satureaza chiar asa de grozav.
gotronic
Nu e grozav deloc, este folosit in scheme TV unde se lucreaza la tensiuni mari si curenti mic. Deci tensiunea lui de saturatie, acolo pentru care a fost proiectat, nu conteaza prea mult! In plus are si factor de amplificare de ordinul unitatilor.
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.