http://www.mt.ro/nou/articol.php?id=glf28_chttp://www.mt.ro/nou/articol.php?id=glf27http://www.mt.ro/nou/articol.php?id=glf26http://www.mt.ro/nou/articol.php?id=glf25<span class='edit'>3 Apr 2012, 14:00:</span>
Un nou studiu pentru autostrada Pitești – Sibiu. Cel vechi era de cinci ori mai ieftinQUOTE
Cum cel vechi a expirat, pentru că între timp România s-a lansat în proiecte colaterale Coridorului IV, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) va da alți bani pentru realizarea unui nou studiu de fezabilitate pentru Autostrada Pitești – Sibiu.
Astfel, CNADNR a anunțat că a relansat licitația pentru atribuirea contractului de realizare a studiului de fezabilitate pentru acest tronson de autostradă, menit să întregească parcursul românesc al Coridorului pan-european de transport IV, componenta rutieră. "Scopul contractului este revizuirea studiului de fezabilitate, elaborarea sau revizuirea/actualizarea proiectelor de relocare/protejare utilități, precum și acordarea de asistență beneficiarului în vederea întocmirii aplicației de finanțare și a elaborării documentației de atribuire pentru contractul de proiectare/execuție, inclusiv în perioada de clarificări la documentația de atribuire", au arătat oficialii CNADNR.
15 milioane de euro pentru planșe
Valoarea estimată a contractului este de 61.390.486,8 lei (aproape 15 milioane de euro) fără TVA, iar durata preconizată este de 10 luni. Revizuirea studiului de fezabilitate pentru Autostrada Pitești - Sibiu este finanțată din fonduri europene nerambursabile (Fondul de Coeziune - 85%) și de la bugetul de stat. Termenul limită de depunere a ofertelor este 6 iunie 2012, ora 13,00, iar deschiderea va avea loc în aceeași zi la ora 14,30.
Precedentul studiu, realizat de IPTANA în perioada 2007-2008, indica o valoare de 3,09 miliarde de euro necesară pentru construcția autostrăzii. Peste trei sferturi din acești bani au existat, însă, așa cum a arătat Jurnal de Investigații, ei au fost cheltuiți pe proiecte colaterale, cum ar fi Autostrada Transilvania sau Autostrada București – Ploiești.
Opt milioane de euro, pe apa Sâmbetei
Interesant este faptul că, la vremea respectivă, studiul de fezabilitate a costat doar o cincime din suma estimată acum, adică trei milioane de euro. S-au mai cheltuit însă alte cinci milioane pe un studiu comandat de fostul ministru liberal al Transporturilor, Ludovic Orban. Studiul cu pricina viza proiectarea unei autostrăzi între Făgăraș și Sibiu.
Cum primul studiu a expirat, iar al doilea a fost abandonat, România a cheltuit opt milioane de euro pentru nimic. Și acum va mai da peste două milioane de euro (contribuția de 15% a bugetului național) pentru noul studiu de fezabilitate.
http://ziaruldeinvestigatii.ro/economie/48...-ori-mai-ieftin<span class='edit'>3 Apr 2012, 14:38:</span>
Bucata românească din AUTOSTRADA MĂRII NEGRE va costa cel puțin 2,7 miliarde de euro. Ministrul Transporturilor: "E un proiect viabil economic și absolut necesar"
QUOTE
Bucureștiul nu are încă o centură ocolitoare, dar Ministerul Transporturilor vrea să construiască o nouă autostradă, care va face parte din Autostrada Inelară a Mării Negre, un proiect cu o lungime de aproximativ 7.000 de km și care, așa cum îi spune numele, va înconjura Marea Neagră, trecând prin mai multe țări din zonă.
"Autostrada-inel" ar urma să unească următoarele orașe: Istanbul, Samsun și Trabzon (Turcia), Batumi și Poti (Georgia), Novorossiisk, Rostov-pe-Don, Taganrog (Rusia), Mariupol, Odesa (Ucraina), Chișinău (Moldova), București, Haskovo (Bulgaria). Apoi, inelul va fi închis trecând prin Edirne (Turcia) și ajungând din nou la Istanbul. O prelungire a autostrăzii va ajunge până la Komotini și Alexandroupolis (Grecia).
Tronsonul care va străbate România are două variante, una principală și una alternativă, reiese din datele puse la dispoziția gândul de Ministerul Transporturilor. Traseul variantei principale este Albița (granița României cu Republica Moldova) - Focșani - Ploiești - București - Giurgiu, cu o lungime totală de 456,8 km. Valoarea totală a investiției, calculată de Ministerul Transporturilor, pentru acest traseu este de 11.679,08 milioane lei, echivalentul a 2,7 miliarde euro.
Citește și În ce stadiu se află proiectul de parteneriat public-privat al celei mai scumpe autostrăzi din România, Comarnic-Brașov
Varianta alternativă, având o lungime de 622 de km, cuprinde Albița - Focșani - Ploiești - București - Constanța, iar valoarea totală a investiției ar fi de 13.662,18 milioane lei, adică 3,17 miliarde euro.
În România, finanțarea secțiunilor autostrăzii va fi asigurată de la bugetul de stat sau prin parteneriat public privat (PPP). Unele porțiuni care intră în această autostradă sunt deja finalizate.
Ministrul Transporturilor, Alexandru Nazare: "Nu este doar un proiect viabil economic, ci absolut necesar pe termen mediu"
Întrebat de gândul cât de viabil este proiectul Autostrăzii Inelare a Mării Negre, ministrul Transporturilor, Alexandru Nazare, a declarat că este vorba de un proiect absolut necesar pe termen mediu.
"O autostradă care să unească litoralul tuturor statelor de la Marea Neagră va fi mereu pe lista de priorități a României având în vedere importanța pe care țara noastră o acordă acestui spațiu. Proiectul Autostrăzii Inelare a Mării Negre nu este doar unul viabil economic, ci absolut necesar pe termen mediu", ne-a declarat ministrul.
El este de părere că, pe măsură ce Uniunea Europeană își extinde granițele și economiile din regiune se conectează la piața unică, integrarea infrastructurilor este esențială pentru folosirea oportunităților de cooperare.
"În acest context, am făcut doi pași importanți în cadrul ședintei comune de guvern de la Iași. Am decis de comun acord cu colegii de la Chișinău ruta acestei autostrăzi pe teritoriile statelor noastre și, în paralel, am decis ca România și R. Moldova să își susțină reciproc opțiunea în fața celorlalți participanți la proiectul AIMN. E un gest important atât politic, cât și pentru perspectivele acestui proiect", a mai arătat ministrul Transporturilor.
Care este stadiul actual, cât costă și când vor fi gata secțiunile porțiunii AIMN din România
Secțiunile în care este împărțită autostrada în România au diverse stadii de execuție, de la elaborare de studii de fezabilitate, lucrări în execuție, iar altele sunt deja finalizate, după cum rezultă din datele de la Ministerul Transporturilor.
Varianta principală:
Secțiunea Lungime secțiune (km) Stadiu actual Valoare (mil. lei, cu TVA) Sursa finanțare
1. Albița - Focșani 155 pregătire studiu fezabilitate 3.159,8 Propunere PPP
2. Focșani-Ploiești 133 elaborare studiu fezabilitate 2.455,23 Propunere PPP
3. Ploiești-București 62 execuție, cu term de finaliz trim II a.c. pt centura Buc-Ploiești și trim 4 a.c. pt secțiunea km 0-km 6+550 2.104 Bugetul de stat
4. By pass București Nord-by pass București Sud 48 Studiu fezabilitate-lansare licitație concesiune 3.878 Propunere concesiune
5. By pass București Sud- Adunații Copăceni 11,5 Reabilitare DN, lucrări în derulare, termen de finaliz 2013 80,26 reabilitare DN, lucrări în derulare. termen de finalizare 2013
6. Adunații Copăceni-Giurgiu 47,3 Drum modernizat, la 4 benzi de circulație în operare Drum modernizat, la 4 benzi de circulație
TOTAL 456,8 11.679,08
Sursa: Ministerul Transporturilor
Varianta alternativă:
Secțiune Lungime secțiune (km) Stadiu actual Valoare (mil lei, cu TVA) Sursa finanțare
1. Albița Focșani 155 Pregătire elaborare studiu fezabilitate 3.159,8 propunere PPP
2. Focșani Ploiești 133 Elaborare studiu fezabilitate 2.455 Propunere PPP
3. Ploiești-București 62 Execuție 2.104 Buget de stat
4. By pass București Nord- By pass București Sud 48 studiu fezabilitate 3.878,27 Propunere concesiune
5. By pass București Sud-Cernavodă 151 In operare În operare
6. Cernavodă-Medgidia 20,491 Execuție lucrări la profil de autostrada (termen estimativ deschidere trafic pe o cale 1 iulie 2012) 784,51 BEI+FC+GoR
7. Medgidia-Constanța 30,82 Execuție lucrări la profil de autostradă, termen de finalizare integrală - iunie 2012 735,08 BEI+FC+GoR
8. By pass Constanța-Constanța Port 22,1 Execuție lucrări la profil de autostradă - termen de finalizare iunie 2012 543,77 BERD+FC+GoR
Total 622,61 13.662,18
Sursa: Ministerul Transporturilor
România și Republica Moldova "se sprijină reciproc"
Oricum, România și Republica Moldova intenționează să promoveze, sprjinindu-se reciproc, o rută a viitoarei Autostrăzi Inelare a Mării Negre (AIMN) care să unească Bucureștiul de Chișinău și să servească "nevoilor reale" de transport ale celor două state.
"Din perspectiva europeană, suprapunerea acesteia (Autostrăzi Inelare a Mării Negre - n.n) cu principalele axe de transport ale UE, includerea Chișinăului și a Bucureștiului în acest parcurs, sunt elemente ce fac proiectul relevant economic și facilitează transpunerea lui în practică într-un orizont de timp previzibil", se arată într-un comunicat al Biroului de presă al Executivului, remis sâmbătă după ședința comună de la Iași a guvernelor celor două state.
Ministrul Alexandru Nazare, împreună cu omologul său, Anatol Șalaru, au semnat o scrisoare comună către secretariatul tehnic al AIMN de susținere a traseului Giurgiu - București - Focșani-Albița-Chișinău-Odessa precum și conexiunea cu Marea Neagră, prin Portul Constanța.
Patru benzi, circa 7.000 de km lungime. Investiție estimată: circa 19 miliarde dolari
Proiectul Autostrăzii Inelare a Mării Negre, care va avea o lungime de circa 7.000 de km, prevede un sistem de patru benzi care va conecta Turcia, Georgia, Rusia, Ucraina, Republica Moldova, România, Grecia și Bulgaria. Memorandumul de înțelegere pentru dezvoltarea autostrăzii a fost semnat în aprilie 2007 la Belgrad de către guvernele țărilor membre ale Organizației pentru Coooperare Economică la Marea Neagră și a intrat în vigoare la 1 noiembrie 2008.
Pentru a pune în aplicare proiectul a fost înființat un secretariat tehnic al Autostrăzii Mării Negre, având sediul în Salonic.
Ucraina s-a opus
Fiecare stat a stabilit deja datele tehnice pentru porțiunile de autostradă care vor trebui construite la nivel național.
"Până în prezent, au fost parcurse toate etapele tehnice inițiate, cu scopul asigurării continuității inelului AIMN, fiecare stat detaliind atât componenta națională a traseului, cât și datele tehnice aferente de implementare", au precizat pentru gândul surse din Ministerul Transporturilor. În cadrul întâlnirilor oficiale au fost dezbătute punctele de intersecție pe graniță, toate statele semnatare ale Memorandumului de înțelegere - cu excepția Ucrainei - ajungând la un consens în vederea definitivării rutei.
Investiția totală pentru construcția autostrăzii inelare nu a fost stabilită, presa internațională vehiculând, în urmă cu câțiva ani, o sumă de aproximativ 19 miliarde de dolari.
"Pentru finanțarea construcției autostrăzii inelare vor putea fi folosite fonduri de la bugetele naționale, fonduri europene, precum și alte finanțări de la instituții internaționale precum Banca Europeană pentru Investiții, Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare sau alte fonduri", se arată în memorandumul semnat în 2007.
Care este traseul autostrăzii în România
"Până în prezent, traseul propus este aproape integral la profil de autostradă, cu excepția sectiunii București - Giurgiu, încadrată ca drum reabilitat - expres, cu 4 benzi de circulație", se arată într-un răspuns primit de la Ministerul Transporturilor.
România a aprobat, încă din 2009, prin ordin al Ministrului Transporturilor, ca rută principală a Autostrăzii Inelare a Mării Negre, traseul Giurgiu - București - Ploiești - Buzău - Focșani - Albița, respectiv ca rută secundară București - Constanța.
Nu se știe exact când va fi gata autostrada
La întrebarea când ar trebui să fie gata porțiunea din AIMN ce traversează România, MInisterul Transporturilor a trimis următorul răspuns:
Ruta principală:
- Giurgiu - Bucuresti - profil DN expres, în operare
- Bucuresti - Ploiesti - profil de autostradă, operațional în 2012
- Ploiești - Buzau - Focsani - Albița, profil de autostradă, parte a rețelei TEN - T centrale.
Ruta alternativă:
- Albița - Focșani - Buzău -Ploiești, profil de autostradă, parte a retelei TEN - T centrale
- Bucuresti - Ploiești - profil de autostradă, operațional in 2012
- Centura de sud a Bucureștiului - 36 de luni de la atribuirea contractului de concesiune
- București - Cernavodă - în operare
- Cernavodă - Constanta/ By pass Constanța - până la finele anului 2012.
Citește și Infrastructura de transport a Moldovei va fi conectată la toate coridoarele europene din România
Proiect prioritar al Organizației Mării Negre în 2012
Autostrada Inelară a Mării Negre reprezintă unul dintre proiectele prioritare de pe agenda Organizației de Cooperare Economică la Marea Neagră (OCEMN), a cărei președinție este deținută de Serbia, până la finele lunii iunie a acestui an, potrivit site-ului organizației.
"O mare parte a acestei autostrăzi ar putea fi reprezentată de actualele variante de drumuri existente, din diferite categorii, iar principalul obiectiv este de a crea o arteră rutieră internațională, prin întreținerea, reconstrucția, reabilitarea, modernizarea și construcția unor conexiuni între infrastructura rutieră principală și cea secundară. Multe dintre secțiunile autostrăzii inelare vor coincide cu părți ale actualelor axe de transport europene", se arată în proiectul inițial al autostrăzii.
La finele anului 2010, președintele rus de la acea vreme, Dmitri Medvedev, a semnat o lege care ratifică un memorandum internațional privind construcția autostrăzii care va înconjura Marea Neagră. "Viitoarea autostradă va intensifica schimburile comerciale, economice, umanitare și legături de turism în regiunea Mării Negre și pe întregul continent eurasiatic", se arată în memorandum.
http://www.gandul.info/financiar/bucata-ro...necesar-9369442