Help - Search - Member List - Calendar
Full Version: Romania - santierul autostrazilor
DaciaClub - Forum Dacia > Alte discutii > Stiri
Pages: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 26, 27, 28, 29, 30, 31, 32, 33, 34, 35, 36, 37, 38, 39, 40, 41, 42, 43, 44, 45, 46, 47, 48, 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55, 56, 57, 58, 59, 60, 61, 62, 63, 64, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 72, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 79, 80, 81, 82, 83, 84, 85, 86, 87, 88, 89, 90, 91, 92, 93, 94, 95, 96, 97, 98, 99, 100, 101, 102, 103, 104, 105, 106, 107, 108, 109, 110, 111, 112, 113, 114, 115, 116, 117, 118, 119, 120, 121
wanderer
am fost anul trecut Bucuresti - Buzau - Piatra Neamt - Putna - Iasi - Bucuresti...trecut si prin Suceava...si salba de biserici si puncte turistice adiacente.
Ai mare dreptate, drumuri europene cum sunt prin sud si centru/vest...nu prea. Ce pot sa-ti spun insa ca traficul mi s-a parut parfum fata de traficul cu care sunt obisnuit mergand spre sudul si vestul tarii. Masini destul de rare, tiruri nu prea...ce sa mai, constient fiind de faptul ca infrastructura era mult mai varza decat in restul Romaniei, traficul a fost simtitor mai relaxant.
Si, intr-devar, Iasi-ul era destul de distrus prin strazile laterale...pe bulevarde arata bine, insa...am vaga senzatie (sapand puternic prin amintiri) ca undeva pe langa parcul cel vestit se lucra la covorul asfaltic...dar nu pot sa bag mana in foc.

In concluzie...ai dreptate in ceea ce spui, dar tare mi-as dori sa ies la fel de relaxat din drumurile spre sud si vest precum am iesit din drumurile prin Moldova. Situatia este similara cu mersul pe la plajele bulgaresti...am ajuns in zona Nessebar proaspat de parca abia ma urcasem la volan, ceea ce nu pot sa spun despre un drum pana pe la Cluj, de ex...desi si la ei sunt drumurile cam ca prin Moldova, mai ales daca nu o iei in zona Sofiei...
In plus, mergand Constanta - Tulcea de ex am descoperit drumuri mult mai distruse decat cele din Moldova.
Prin asta nu vreau sa spun, desigur, ca o anumita "minte luminata", cum ca traficul din Moldova nu cere autostrazi sau drumuri bune...ca in toata Romania, potentialul turistic este imens...si conditiile existente limiteaza extrem de mult atractivitatea. Am apreciat puternic faptul ca toate manastirile erau fie deja renovate fie in curs de renovare...asta macar era un lucru bun.

in ceea ce priveste saracia din Moldova...sate pline de vile precum am vazut in nordul Moldovei nu prea vad in celelalte zone ale Romaniei. Desigur, "norocul" oamenilor din zona este plecarea la munca in afara, caci daca stateau "la vatra" nu aveau sanse sa construiasca astfel de mici palate (nu din cele cu turnulete, din fericire! smile.gif ) Satele in sine (zonele publice) erau in continuare distruse...si gramezile de vile particulare erau raspandite in mijlocul colbului public...

29 Feb 2012, 00:08:
QUOTE(PetruDez @ 28 Feb 2012, 13:32)
Oricum parerea mea e ca investitiile sunt minime si tardive. Iar faptul ca au cate 10 ani de cand sunt incepute dar nu neaparat si terminate iara e hilar.


*



in toata Romania investitiile sunt tardive. Daca aveam de acum 10-15 ani autostrazile alea de traversare a Romaniei dinspre Ungaria spre Constanta - puteau sa treaca si prin (pe langa) Iasi dpdv-ul meu, si sa ocoleasca de departe Bucurestiul, mi-e indiferent, numai sa fi fost! - , aveam mult mai putine cazuri de investitori vestici care au ales Ungaria, Bulgaria, Serbia samd...
in ccp durata lor...mi-e frica sa calculez de cand a inceput Bechtel si cat s-a facut pana acum (nu mai zic de dare in folosinta)...
PetruDez
Pana la urma aia de la Bechtel cati km de autostrada au constuit cu banii luati ! Auzeam ceva pe la stiri de vreo 50 KM cu vreo 1.5-2 miliarde euro ?? Asa sa fie ??

Si ca si o mica apreciere eu cred ca o investitie si mai buna ar fi fost modernizarea si repararea cailor ferate pentru a creste viteza medie la macar 130 KM/H !
namidee
Modernizarea cailor ferate e o investitie costisitoare, care are mult mai putina vizibilitate publica - e mult mai comod sa cumperi pe bani mult mai putini cateva garnituri din vest pe care sa le botezi pompos "sageata albastra" si sa te pui in poza langa ele, sau, de ce nu, sa mai faci 3 km de autostrada la care sa tai o panglica. Sau, ca tot suntem in an electoral, mult mai bine ar fi sa investesti banii in niste sacose colorate corespunzator plus continutul aferent de ulei, zahar, tuica si ce-o mai fi. Din pacate.

LE. Legat de drumuri distruse, e un topic dedicat la sectiunea "Starea drumurilor", sunt drumuri distruse prin toata tara, dupa cum si drumuri bune tot prin toata tara. Eu unul imi mentin parerea ca starea drumurilor prin Moldova nu e mult mai proasta sau mai buna decat starea drumurilor din restul tarii, dar asta e doar o parere bazata pe drumurile pe care am mers eu.
Highwayman
Sa inteleg ca va fi destinat doar posesorilor de VW? rofl1.gif
Cocojambo
Sa inteleg ca va fi un fel de giratoriu subteran?

Abia astept primele accidente de acolo... eventual la o ora de varf smile.gif
VladSoare
Păi e vorba de Piața Presei sau de Charles de Gaulle? huh.gif
Au lucrat în echipă: unul a scris titlul, altul articolul. radmasa.gif

Sună bine, cred că o să fie super cînd va fi gata. Singura problemă este că va trebui să evităm zona aia timp de vreo doi ani. sad.gif
klaus
Articolul despre pasajul de la televiziune, titlul despre pasajul de la piata presei.
Niste jurnalisti competenti, fara discutie
papa_mulo
La desene animate SF suntem beton! radmasa.gif
Markos
QUOTE(VladSoare @ 1 Mar 2012, 11:58)
Singura problemă este că va trebui să evităm zona aia timp de vreo doi ani. sad.gif
*


Doi ani? Mwaahaaahaaah!!!! radmasa.gif

Ai uitat cat a durat mizeria aia de la Baneasa? Aia miiiicaaaa, nu ca astea.
aleksanders
QUOTE(Cocojambo @ 1 Mar 2012, 12:52)
Sa inteleg ca va fi un fel de giratoriu subteran?

Abia astept primele accidente de acolo... eventual la o ora de varf smile.gif
*


giratoriul ramane ca si pana acum la suprafata
VladSoare
QUOTE
Doi ani? Mwaahaaahaaah!!!! radmasa.gif

Ai uitat cat a durat mizeria aia de la Baneasa? Aia miiiicaaaa, nu ca astea.

Mda, așa e, încercam doar să fiu optimist. biggrin.gif
supremeon
QUOTE(PetruDez @ 24 Feb 2012, 16:32)
Revenind acuma. Va plangeti pentru nenorocita aia de centura facuta aiurea....bah noi plangem aici ca no avem deloc desi e nevoie disperata de ea.
*



Asa si? De ce nu va construiti centura??? Brasovul cum si-a facut singur centura? Asa, incompleta cum este, uite ca primaria a reusit, dupa 15 ani de zbateri, sa construiasca ceva... pe banii proprii. Caci, de la centru, nu ni s-a acordat nici un fel de sprijin, nici pt centura, nici pt aeroport, nici pt autostrada, nimic...
In ultimii ani Iasiul a primit inapoi 56% din taxe; Brasovul numai 43%.
http://www.gandul.info/financiar/exclusiv-...tatului-8549493
Ideea este ca, daca autoritatile voastre locale ar dori cu adevarat, ar putea incerca sa va faca o "centura"... ia luati-l la rost pe primar smile.gif
PetruDez
QUOTE(supremeon @ 3 Mar 2012, 00:33)
Asa si? De ce nu va construiti centura??? Brasovul cum si-a facut singur centura? Asa, incompleta cum este, uite ca primaria a reusit, dupa 15 ani de zbateri, sa construiasca ceva... pe banii proprii. Caci, de la centru, nu ni s-a acordat nici un fel de sprijin, nici pt centura, nici pt aeroport, nici pt autostrada, nimic...
In ultimii ani Iasiul a primit inapoi 56% din taxe; Brasovul numai 43%.
http://www.gandul.info/financiar/exclusiv-...tatului-8549493
Ideea este ca, daca autoritatile voastre locale ar dori cu adevarat, ar putea incerca sa va faca o "centura"... ia luati-l la rost pe primar smile.gif
*




http://www.libertatea.ro/detalii/articol/v...sov-377896.html


Contractul e atribuit firmei Vectra Service S.R.L. Durata lucrărilor de execuție a celor 6,34 km de drum național este de 1 an, la care se adaugă 2 ani perioada de garanție.
Tot astăzi a fost semnat și contractul pentru “Supervizarea construcției variantei de ocolire a Municipiului Brașov, Lot 1: Tronson I, DN 1 – DN 11; Lot 2: Tronson III, DN 13 – DN 1”. Contractul în valoare de 3.255.013,00 lei fără TVA a fost câștigat, prin licitație deschisă, firmei EGIS ROMANIA S.A.. Durata acestuia este de 3 ani și 3 luni.
Ambele contracte sunt finanțate de Fondul European de Dezvoltare Regională (69,25 %) și de la Bugetul de stat (30,75 %).




Deci pana la urma e facuta din fondurile europene si fondurile de la stat ! Ca sa vezi !

Astia aici se chinuie sa obtina cofinantare pentru o sumedenie de proiecte dar ca deobicei putin sau deloc ! Sau promisiuni goale !

Bine ca si dom' primar e de o incompetenta iesita din comun.

Oricum nare rost sa ne batem prea mult capul acuma cu deastea sincer acuma ! Eu unul ma bucur ca se mai face ceva ! Deh daca intradevar timpii de acolo sunt corecti atunci 1 ora mai putin prin traficul din oras e o mana cereasca zic eu !


Cel mai rau am patit in Bacau sincer sa fiu unde am stat in traficul din oras peste 2 ore. Am parcurs o distanta echivalenta cu 1 km in circa 1 ora si 15 min. In cele din urma mai umpic pe contrasens cand s-a putut mai o fortare de semafor si juma de rezervor mai tarziu eram iesit din Bacau !

S-a intamplat asta vara cand mergeam intro mini vacanta .
VladG
Si de bine, si de rau...

Autostrăzile, construite pe principiul „Un tronson da, următorul ba"
9 Martie 2012

Confortul șoferilor pe autostrăzile noi este afectat de inaugurări parțiale, tronsoanele lipsă sau segmente de autostradă care nu leagă nimic. Anul viitor, când va fi inaugurată Autostrada Nădlac-Sibiu, vor lipsi 100 de kilometri.


Disputele juridice interminabile între Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) și constructori, absența coordonării între proiectele diferitor tronsoane de autostradă, ignorarea nevoilor de trafic ale șoferilor, deciziile strategice de urgentare a lucrărilor pe anumite segmente, fără nici o legătură cu cererea de transport, micșorează utilitatea noilor autostrăzi pentru șoferi.

De anul viitor se va putea circula pe autostradă între Sibiu și Nădlac, promitea, cu puțin timp înainte de a părăsi Ministerul Transporturilor, fostul șef al acestuia, Anca Boagiu. Deocamdată, însă, nu se cunosc constructorii a 100 de kilometri din cei 300 de kilometri ai acestei autostrăzi.

Timișoara-Deva, un tronson da, două ba

Dacă segmentele Nădlac-Arad-Timișoara și Deva-Sibiu nu au probleme, parcurgerea distanței de 150 kilometri dintre Timi­șoara și Deva se va face de anul viitor, combinat, pe drumuri județene, drumuri naționale și pe cei 40 de kilometri ce vor fi definitivați. Cu începere din vara anului trecut, CNADNR se judecă cu firma Tehnologica Radion în cazul licitației de construire a lotului 2 din sectorul Timișoara- Lugoj. Acum trei săptămâni, CNADNR a decis anularea licitației, iar Tehnologica Radion a contestat anularea la Consiliul Național de Soluțio­nare a Contestațiilor (CNSC). Firma în cauză a fost descalificată de către CNADNR la licitația din primăvara anului trecut, iar aceasta, nemulțumită, s-a adresat Curții de Apel București și CNSC. Ambele instituții i-au dat dreptate, obligând compania de stat să reevalueze oferta Tehnologica Radion, însă CNADNR a preferat să anuleze licitația decât să se supună deciziei instanțelor.

Celelalte două tronsoane ce vor lipsi anul viitor din autostrada de pe Coridorul IV pan-european de transport sunt cele dintre localitățile Dumbrava, județul Timiș și Deva. În cazul celor două loturi nu s-a organizat nici o licitație, iar acestea nu figurează pe lista proiectelor contractate cu Comisia Europeană, asemenea celorlalte tronsoane.

„Construirea lor se va putea încheia la 2-3 ani după realizarea segmentelor licitate anul trecut. Relieful e mai dificil și va trebui construit inclusiv un tunel. Drumurile naționale din zonă au capacitatea de a prelua traficul, însă beneficiile unei autostrăzi vor întârzia să apară", afirmă directorul unei firme de consultanță și proiectare în domeniu.

Una dintre probleme ar putea fi reprezentată de faptul că anul viitor expiră termenul de grație de un an acordat după încheierea exercițiului financiar 2007-2012 în cadrul căruia România primește bani de la Uniunea Europeană prin Programul Operațional de Transport. Sumele necheltuite ar putea fi realocate pentru exercițiul 2014-2020, însă nu este exclusă apariția unor impedimente birocratice.

Autostrada Soarelui

Terminarea autostrăzii A2 a fost promisă pentru finele acestui an, însă există posibilitatea ca segmentul Cernavodă-Medgidia, 23 de kilometri, ce a fost relicitat în toamnă să fie terminat în 2013. „Aici problemele vor fi mai mici deoarece decalajul va fi de cel mult un an", spune directorul indicat. Pe ambele autostrăzi, respectiv A1 și A2 șoferii vor fi nevoiți să folosească alternativ segmentele de autostradă, cele de drumuri naționale sau județene și doar dacă în zona res­pectivă vor exista noduri rutiere de legătură cu acestea. În absența acestora, tronsoane importante de autostradă riscă să fie inutilizabile până la încheierea lucrărilor pe cele învecinate.

Riscul inaugurărilor pe jumătate

Există și probleme legate de siguranța traficului. Anul trecut Compania de Autostrăzi a deschis o jumătate din A2 între Murfatlar și Constanța, luând decizia alocării a câte o bandă circulației vehiculelor pe un sens. Riscurile provocării unor accidente au fost importante cum că șoferii ce intrau pe autostradă printr-un sens giratoriu nu se așteptau să apară în fața lor, pe banda a doua, vehicule din sensul opus.

În alte situații s-a deschis traficul pe șosele modernizate, iar ulterior început să apară grosul problemelor. După inaugurarea centurii Cluj-Est de către fostul prim-ministru, Emil Boc, firma constructoare Vegyepszer a dat faliment, au început alunecările de teren, iar terminarea lucrărilor este în impas.

În urmă cu câțiva ani după ce ministrul Transporturilor de atunci, Radu Berceanu, a inaugurat lucrările de modernizare a unui important drum național în zona Dolj, s-a descoperit că lucrările erau definitivate în proporție de doar 90%. Din cauza unor dispute, contractul cu constructorul a fost reziliat, iar acesta se judecâ și în prezent cu CNADNR cerând daune importante statului.
http://www.romanialibera.ro/bani-afaceri/e...-ba-256454.html
IsNa
QUOTE(supremeon @ 3 Mar 2012, 02:33)
Asa si? De ce nu va construiti centura??? Brasovul cum si-a facut singur centura?
*



Colegu', zi-le si la astia sa nu mai arunce banii pe fereastra, ca Brasovul are deja centura tongue.gif

http://www.zf.ro/companii/nazare-promite-c...sovului-9386621

corbex
Brasovul are centuri in toate intersectiile. Puse cap la cap, iesea o centura de ocolire a judetului.
george_scala_2004
Compania de autostrăzi a cheltuit 10 miliarde de euro în perioada 2006-2011 și a finalizat doar 150 km de autostrăzi. Unde s-au dus banii? blink.gif

QUOTE
Cu cei peste 10 miliarde de euro pe care compania de drumuri i-a avut la dispoziție timp de șase ani se puteau realiza circa 1.000 de kilometri de auto­străzi, potrivit calculelor ZF care iau în considerare un cost mediu de 10 milioane de euro pe kilometru și plăți exclusive pentru construcții de autostrăzi și nu și pentru reabilitări de drumuri naționale

În perioada 2006-2011, la cârma Trans­por­turilor s-au perindat patru miniștri: Gheorghe Dobre, Radu Berceanu, Ludovic Orban și Anca Boagiu. Începând din luna februarie, Alexandru Nazare este noul ministru al transporturilor. Dacă în anii an­te­riori plățile pentru autostrăzi au fost rea­lizate din bani de la bugetul de stat sau de la Banca Europeană de Investiții, începând din 2011 Ministerul Transporturilor acce­sea­ză fonduri de la Uniunea Europeană pen­tru a dezvolta rețeaua de infrastructură rutieră.

CNADNR a plătit în perioada 2005-2010 circa 2,3 miliarde de euro doar pentru autostrăzi, în contextul în care drumarii au livrat 89 de kilometri de astfel de șosele, potrivit unei analize anterioare a ZF.

Un calcul simplu arată astfel că fiecare kilometru nou a costat 25,8 mil. euro, în condițiile în care standardele de cost ale Ministerului Transporturilor stabilesc că prețul maxim pe un kilometru nu trebuie să treacă de 6,1 mil. euro.

În mass-media au circulat ieri informații potrivit cărora CNADNR, instituția care are anual pe mână 1,5-2 miliarde de euro. ar urma să-și schimbe directorul, pe Daniela Drăghia, la numai un an după ce aceasta a preluat mandatul de conducere al instituției.

Daniela Drăghia ar urma să fie schimbată din funcție la decizia premierului Mihai Răzvan Ungureanu, în contextul în care a fost numită în fruntea CNADNR la finalul lunii martie 2011, după plecarea lui Liviu Costache, care la rândul său a stat la conducerea companiei de autostrăzi numai șase luni.

Surse din CNADNR spuneau ieri după-masă că la instituție nu s-a primit nicio decizie oficială privind demiterea Danielei Drăghia, în timp ce Transporturile afirmau că nu comentează zvonurile apărute.

Informațiile privind decizia de schim­bare din funcție a Danielei Drăghia survin în contextul în care CNADNR are în derulare unul dintre cele mai importante programe de investiții în drumuri din ultimii 20 de ani, care vizează construcția a câtorva sute de kilometri de autostrăzi și modernizarea drumurilor naționale.

"Nu cred că schimbarea unei singure persoane, chiar dacă este vorba de cea aflată în fruntea companiei, poate să modifice bunul mers al proiectelor (de autostrăzi și drumuri naționale aflate în derulare - n.red.). Din punctul meu de vedere, nu pot să spun decât că abia aștept să se reia lucrările la autostrăzi (după perioada de iarnă - n.red.)", a declarat Răzvan Nicu­lescu-Aron, prim-vicepreședinte al Patro­natului Societăților din Construcții.


http://www.zf.ro/eveniment/compania-de-aut...s-banii-9396801
PetruDez
QUOTE(george_scala_2004 @ 14 Mar 2012, 14:17)
Compania de autostrăzi a cheltuit 10 miliarde de euro în perioada 2006-2011 și a finalizat doar 150 km de autostrăzi. Unde s-au dus banii? blink.gif
http://www.zf.ro/eveniment/compania-de-aut...s-banii-9396801
*





Plus circa 3000 KM de DN-uri ! Dar asta a fost dat lasat undeva in urma in mod voit !

Cat despre costurile cu autostrazile alea circa 29 mil euro per km alea da costuri.

Numa Bombonel Nastase si cu al lui Bechtel nea dat in cap deo sa ne doara multa vreme de acum incolo !
rombul
iar se bat campii la greu cu citate din fel de fel de ziare
papa_mulo
QUOTE(PetruDez @ 16 Mar 2012, 11:20)
Plus circa 3000 KM de DN-uri ! Dar asta a fost dat lasat undeva in urma in mod voit !

Cat despre costurile cu autostrazile alea circa 29 mil euro per km alea da costuri.

Numa Bombonel Nastase si cu al lui Bechtel nea dat in cap deo sa ne doara multa vreme de acum incolo !
*



Domnu' Petru, matale lucrezi la aia care au asfaltat 3000km de DN si care vor trebui din nou asfaltate la vara? Vai de noi, ce ne-a facut bombonel...nu ne mai revenim de 10 ani...
PetruDez
QUOTE(papa_mulo @ 17 Mar 2012, 07:22)
Domnu' Petru, matale lucrezi la aia care au asfaltat 3000km de DN si care vor trebui din nou asfaltate la vara? Vai de noi, ce ne-a facut bombonel...nu ne mai revenim de 10 ani...
*





Nici pe departe ! Vroiam sa evidentiez tampenia titlului din ziar ! Daca vor sa dea o stire macar sa o dea cum trebuie nu doar ceea ce le convine !

Si sunt primul care o sa zica ca asfaltarile pe DN-uri o buna parte din ele sunt jalnice ! Dar sunt si unele care arata chiar bine si se tin incontinuare bine !


In general cele facute de firme din afara ! In Iasi cele mai bune drumuri cele mai bune lucrari si cele mai rezistente sunt cele facute de firma din Austria Germania ! (Ca sa vezi minune ) !

Restul sunt varza ! Facute de firme de prin galati sau braila sau chiar locale sau din Grecia Bulgaria ( ? wtf?)

Cel putin alea facute de greci sunt sub orice critica ! Bah daca punea pe unu cu retard mental si tot facea o treaba mai buna !

Si eu tot nu pricep cum dracu a ajuns autostrada aia sau cei 80 de KM sau cat sunt facuti reali din ea sa coste peste 2 miliarde de euro ! Deci nu pot sa pricep si pace !
Markos
Cica 30 iunie dry.gif
PetruDez
Am mai auzit de astea cu termene de lucrari....! Dar nah sa dea domnul sa se intample si aceasta minune !
george_scala_2004
QUOTE
Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania a lansat licitatiile pentru atribuirea contractelor de proiectare si executie a loturilor 2, 3 si 4 din autostrada Lugoj-Deva si a lotului 2 din autostrada Timisoara-Lugoj, se arata intr-un comunicat al CNADNR remis HotNews.ro. Valoarea estimata a cheltuielilor pentru toate cele 4 loturi este de de 3,75 miliarde de lei fara TVA.

Potrivit CNADNR, vor fi licitate:
Proiectarea si executia autostrazii Lugoj - Deva, sectorul Dumbrava - Ilia, lotul 2,  intre km 27+620 si km 56+220.  Valoarea estimata a celor 28,6 kilometri este 1.081.063.518 lei fara TVA.
Proiectarea si executia autostrazii Lugoj - Deva, sectorul Dumbrava - Ilia, lotul 3, intre km 56+220 si km 77+361 Valoarea estimata a celor 21,14 kilometri este 1.008.570.085 lei fara TVA.
Proiectarea si executia autostrazii Lugoj - Deva, sectorul Ilia - Deva, lotul 4, intre km 77+361 si km 99+500 Valorea estimata a celor 22,14 kilometri de autostrada este de 1.048.528.295 lei fara TVA.
Proiectarea si executia autostrazii  Timisoara - Lugoj, lotul 2, intre km 54+000 si km 79+625 Valorea estimata a celor 25,62 kilometri de autostrada este de 611.884.622 lei fara TVA.
Termenul limita de depunere a ofertelor este 11 iunie 2012, ora 16:00. Deschiderea licitatiei va avea loc pe 12 iunie pentru Autostrada Lugoj-Deva si pe 13 iunie pentru Autostrada Timisoara - Lugoj.

Durata de proiectare este preconizata la maximum 6 luni iar executia lucrarilor la maximum 2 ani, la care se adauga o perioada de garantie de 4 ani.

Contractele sunt finantate din fonduri europene nerambursabile si de la Bugetul de stat.


http://www.hotnews.ro/stiri-esential-11890...soara-lugoj.htm
george_scala_2004
http://www.mt.ro/nou/articol.php?id=glf28_c

http://www.mt.ro/nou/articol.php?id=glf27

http://www.mt.ro/nou/articol.php?id=glf26

http://www.mt.ro/nou/articol.php?id=glf25

<span class='edit'>3 Apr 2012, 14:00:</span>
Un nou studiu pentru autostrada Pitești – Sibiu. Cel vechi era de cinci ori mai ieftin

QUOTE
     Cum cel vechi a expirat, pentru că între timp România s-a lansat în proiecte colaterale Coridorului IV, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) va da alți bani pentru realizarea unui nou studiu de fezabilitate pentru Autostrada Pitești – Sibiu.

Astfel, CNADNR a anunțat că a relansat licitația pentru atribuirea contractului de realizare a studiului de fezabilitate pentru acest tronson de autostradă, menit să întregească parcursul românesc al Coridorului pan-european de transport IV, componenta rutieră. "Scopul contractului este revizuirea studiului de fezabilitate, elaborarea sau revizuirea/actualizarea proiectelor de relocare/protejare utilități, precum și acordarea de asistență beneficiarului în vederea întocmirii aplicației de finanțare și a elaborării documentației de atribuire pentru contractul de proiectare/execuție, inclusiv în perioada de clarificări la documentația de atribuire", au arătat oficialii CNADNR.

15 milioane de euro pentru planșe

Valoarea estimată a contractului este de 61.390.486,8 lei (aproape 15 milioane de euro) fără TVA, iar durata preconizată este de 10 luni. Revizuirea studiului de fezabilitate pentru Autostrada Pitești - Sibiu este finanțată din fonduri europene nerambursabile (Fondul de Coeziune - 85%) și de la bugetul de stat. Termenul limită de depunere a ofertelor este 6 iunie 2012, ora 13,00, iar deschiderea va avea loc în aceeași zi la ora 14,30.

Precedentul studiu, realizat de IPTANA în perioada 2007-2008, indica o valoare de 3,09 miliarde de euro necesară pentru construcția autostrăzii. Peste trei sferturi din acești bani au existat, însă, așa cum a arătat Jurnal de Investigații, ei au fost cheltuiți pe proiecte colaterale, cum ar fi Autostrada Transilvania sau Autostrada București – Ploiești.

Opt milioane de euro, pe apa Sâmbetei

Interesant este faptul că, la vremea respectivă, studiul de fezabilitate a costat doar o cincime din suma estimată acum, adică trei milioane de euro. S-au mai cheltuit însă alte cinci milioane pe un studiu comandat de fostul ministru liberal al Transporturilor, Ludovic Orban. Studiul cu pricina viza proiectarea unei autostrăzi între Făgăraș și Sibiu.

Cum primul studiu a expirat, iar al doilea a fost abandonat, România a cheltuit opt milioane de euro pentru nimic. Și acum va mai da peste două milioane de euro (contribuția de 15% a bugetului național) pentru noul studiu de fezabilitate.


http://ziaruldeinvestigatii.ro/economie/48...-ori-mai-ieftin

<span class='edit'>3 Apr 2012, 14:38:</span>
Bucata românească din AUTOSTRADA MĂRII NEGRE va costa cel puțin 2,7 miliarde de euro. Ministrul Transporturilor: "E un proiect viabil economic și absolut necesar"

QUOTE
Bucureștiul nu are încă o centură ocolitoare, dar Ministerul Transporturilor vrea să construiască o nouă autostradă, care va face parte din Autostrada Inelară a Mării Negre, un proiect cu o lungime de aproximativ 7.000 de km și care, așa cum îi spune numele, va înconjura Marea Neagră, trecând prin mai multe țări din zonă.

"Autostrada-inel" ar urma să unească următoarele orașe: Istanbul, Samsun și Trabzon (Turcia), Batumi și Poti (Georgia), Novorossiisk, Rostov-pe-Don, Taganrog (Rusia), Mariupol, Odesa (Ucraina), Chișinău (Moldova), București, Haskovo (Bulgaria). Apoi, inelul va fi închis trecând prin Edirne (Turcia) și ajungând din nou la Istanbul. O prelungire a autostrăzii va ajunge până la Komotini și Alexandroupolis (Grecia).

Tronsonul care va străbate România are două variante, una principală și una alternativă, reiese din datele puse la dispoziția gândul de Ministerul Transporturilor. Traseul variantei principale este Albița (granița României cu Republica Moldova) - Focșani - Ploiești - București - Giurgiu, cu o lungime totală de 456,8 km. Valoarea totală a investiției, calculată de Ministerul Transporturilor, pentru acest traseu este de 11.679,08 milioane lei, echivalentul a 2,7 miliarde euro.

Citește și În ce stadiu se află proiectul de parteneriat public-privat al celei mai scumpe autostrăzi din România, Comarnic-Brașov

Varianta alternativă, având o lungime de 622 de km, cuprinde Albița - Focșani - Ploiești - București - Constanța, iar valoarea totală a investiției ar fi de 13.662,18 milioane lei, adică 3,17 miliarde euro.

În România, finanțarea secțiunilor autostrăzii va fi asigurată de la bugetul de stat sau prin parteneriat public privat (PPP). Unele porțiuni care intră în această autostradă sunt deja finalizate.

Ministrul Transporturilor, Alexandru Nazare: "Nu este doar un proiect viabil economic, ci absolut necesar pe termen mediu"

Întrebat de gândul cât de viabil este proiectul Autostrăzii Inelare a Mării Negre, ministrul Transporturilor, Alexandru Nazare, a declarat că este vorba de un proiect absolut necesar pe termen mediu.

"O autostradă care să unească litoralul tuturor statelor de la Marea Neagră va fi mereu pe lista de priorități a României având în vedere importanța pe care țara noastră o acordă acestui spațiu. Proiectul Autostrăzii Inelare a Mării Negre nu este doar unul viabil economic, ci absolut necesar pe termen mediu", ne-a declarat ministrul.

El este de părere că, pe măsură ce Uniunea Europeană își extinde granițele și economiile din regiune se conectează la piața unică, integrarea infrastructurilor este esențială pentru folosirea oportunităților de cooperare.

"În acest context, am făcut doi pași importanți în cadrul ședintei comune de guvern de la Iași. Am decis de comun acord cu colegii de la Chișinău ruta acestei autostrăzi pe teritoriile statelor noastre și, în paralel, am decis ca România și R. Moldova să își susțină reciproc opțiunea în fața celorlalți participanți la proiectul AIMN. E un gest important atât politic, cât și pentru perspectivele acestui proiect", a mai arătat ministrul Transporturilor.

Care este stadiul actual, cât costă și când vor fi gata secțiunile porțiunii AIMN din România

Secțiunile în care este împărțită autostrada în România au diverse stadii de execuție, de la elaborare de studii de fezabilitate, lucrări în execuție, iar altele sunt deja finalizate, după cum rezultă din datele de la Ministerul Transporturilor.

Varianta principală:

Secțiunea  Lungime secțiune (km)  Stadiu actual  Valoare (mil. lei, cu TVA)  Sursa finanțare
1. Albița - Focșani  155  pregătire studiu fezabilitate  3.159,8  Propunere PPP
2. Focșani-Ploiești  133  elaborare studiu fezabilitate  2.455,23  Propunere PPP
3. Ploiești-București  62  execuție, cu term de finaliz trim II a.c. pt centura Buc-Ploiești și trim 4 a.c. pt secțiunea km 0-km 6+550  2.104  Bugetul de stat
4. By pass București Nord-by pass București Sud  48  Studiu fezabilitate-lansare licitație concesiune  3.878  Propunere concesiune
5. By pass București Sud- Adunații Copăceni  11,5  Reabilitare DN, lucrări în derulare, termen de finaliz 2013  80,26  reabilitare DN, lucrări în derulare. termen de finalizare 2013
6. Adunații Copăceni-Giurgiu  47,3  Drum modernizat, la 4 benzi de circulație  în operare  Drum modernizat, la 4 benzi de circulație
TOTAL  456,8     11.679,08  
Sursa: Ministerul Transporturilor

Varianta alternativă:

Secțiune  Lungime secțiune (km)  Stadiu actual  Valoare (mil lei, cu TVA)  Sursa finanțare
1. Albița Focșani  155  Pregătire elaborare studiu fezabilitate  3.159,8  propunere PPP
2. Focșani Ploiești  133  Elaborare studiu fezabilitate  2.455  Propunere PPP
3. Ploiești-București  62  Execuție  2.104  Buget de stat
4. By pass București Nord- By pass București Sud  48  studiu fezabilitate  3.878,27  Propunere concesiune
5. By pass București Sud-Cernavodă  151  In operare  În operare  
6. Cernavodă-Medgidia  20,491  Execuție lucrări la profil de autostrada (termen estimativ deschidere trafic pe o cale 1 iulie 2012)  784,51  BEI+FC+GoR
7. Medgidia-Constanța  30,82  Execuție lucrări la profil de autostradă, termen de finalizare integrală - iunie 2012  735,08  BEI+FC+GoR
8. By pass Constanța-Constanța Port  22,1  Execuție lucrări la profil de autostradă - termen de finalizare iunie 2012  543,77  BERD+FC+GoR
Total  622,61     13.662,18  
Sursa: Ministerul Transporturilor

România și Republica Moldova "se sprijină reciproc"

Oricum, România și Republica Moldova intenționează să promoveze, sprjinindu-se reciproc, o rută a viitoarei Autostrăzi Inelare a Mării Negre (AIMN) care să unească Bucureștiul de Chișinău și să servească "nevoilor reale" de transport ale celor două state.

"Din perspectiva europeană, suprapunerea acesteia (Autostrăzi Inelare a Mării Negre - n.n) cu principalele axe de transport ale UE, includerea Chișinăului și a Bucureștiului în acest parcurs, sunt elemente ce fac proiectul relevant economic și facilitează transpunerea lui în practică într-un orizont de timp previzibil", se arată într-un comunicat al Biroului de presă al Executivului, remis sâmbătă după ședința comună de la Iași a guvernelor celor două state.

Ministrul Alexandru Nazare, împreună cu omologul său, Anatol Șalaru, au semnat o scrisoare comună către secretariatul tehnic al AIMN de susținere a traseului Giurgiu - București - Focșani-Albița-Chișinău-Odessa precum și conexiunea cu Marea Neagră, prin Portul Constanța.

Patru benzi, circa 7.000 de km lungime. Investiție estimată: circa 19 miliarde dolari

Proiectul Autostrăzii Inelare a Mării Negre, care va avea o lungime de circa 7.000 de km, prevede un sistem de patru benzi care va conecta Turcia, Georgia, Rusia, Ucraina, Republica Moldova, România, Grecia și Bulgaria. Memorandumul de înțelegere pentru dezvoltarea autostrăzii a fost semnat în aprilie 2007 la Belgrad de către guvernele țărilor membre ale Organizației pentru Coooperare Economică la Marea Neagră și a intrat în vigoare la 1 noiembrie 2008.

Pentru a pune în aplicare proiectul a fost înființat un secretariat tehnic al Autostrăzii Mării Negre, având sediul în Salonic.

Ucraina s-a opus

Fiecare stat a stabilit deja datele tehnice pentru porțiunile de autostradă care vor trebui construite la nivel național.

"Până în prezent, au fost parcurse toate etapele tehnice inițiate, cu scopul asigurării continuității inelului AIMN, fiecare stat detaliind atât componenta națională a traseului, cât și datele tehnice aferente de implementare", au precizat pentru gândul surse din Ministerul Transporturilor. În cadrul întâlnirilor oficiale au fost dezbătute punctele de intersecție pe graniță, toate statele semnatare ale Memorandumului de înțelegere - cu excepția Ucrainei - ajungând la un consens în vederea definitivării rutei.

Investiția totală pentru construcția autostrăzii inelare nu a fost stabilită, presa internațională vehiculând, în urmă cu câțiva ani, o sumă de aproximativ 19 miliarde de dolari.

"Pentru finanțarea construcției autostrăzii inelare vor putea fi folosite fonduri de la bugetele naționale, fonduri europene, precum și alte finanțări de la instituții internaționale precum Banca Europeană pentru Investiții, Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare sau alte fonduri", se arată în memorandumul semnat în 2007.

Care este traseul autostrăzii în România

"Până în prezent, traseul propus este aproape integral la profil de autostradă, cu excepția sectiunii București - Giurgiu, încadrată ca drum reabilitat - expres, cu 4 benzi de circulație", se arată într-un răspuns primit de la Ministerul Transporturilor.

România a aprobat, încă din 2009, prin ordin al Ministrului Transporturilor, ca rută principală a Autostrăzii Inelare a Mării Negre, traseul Giurgiu - București - Ploiești - Buzău - Focșani - Albița, respectiv ca rută secundară București - Constanța.

Nu se știe exact când va fi gata autostrada

La întrebarea când ar trebui să fie gata porțiunea din AIMN ce traversează România, MInisterul Transporturilor a trimis următorul răspuns:
Ruta principală:

- Giurgiu - Bucuresti - profil DN expres, în operare
- Bucuresti - Ploiesti - profil de autostradă, operațional în 2012
- Ploiești - Buzau - Focsani - Albița, profil de autostradă, parte a rețelei TEN - T centrale.

Ruta alternativă:

- Albița - Focșani - Buzău -Ploiești, profil de autostradă, parte a retelei TEN - T centrale
- Bucuresti - Ploiești - profil de autostradă, operațional in 2012
- Centura de sud a Bucureștiului - 36 de luni de la atribuirea contractului de concesiune
- București - Cernavodă - în operare
- Cernavodă - Constanta/ By pass Constanța - până la finele anului 2012.

Citește și Infrastructura de transport a Moldovei va fi conectată la toate coridoarele europene din România

Proiect prioritar al Organizației Mării Negre în 2012

Autostrada Inelară a Mării Negre reprezintă unul dintre proiectele prioritare de pe agenda Organizației de Cooperare Economică la Marea Neagră (OCEMN), a cărei președinție este deținută de Serbia, până la finele lunii iunie a acestui an, potrivit site-ului organizației.

"O mare parte a acestei autostrăzi ar putea fi reprezentată de actualele variante de drumuri existente, din diferite categorii, iar principalul obiectiv este de a crea o arteră rutieră internațională, prin întreținerea, reconstrucția, reabilitarea, modernizarea și construcția unor conexiuni între infrastructura rutieră principală și cea secundară. Multe dintre secțiunile autostrăzii inelare vor coincide cu părți ale actualelor axe de transport europene", se arată în proiectul inițial al autostrăzii.

La finele anului 2010, președintele rus de la acea vreme, Dmitri Medvedev, a semnat o lege care ratifică un memorandum internațional privind construcția autostrăzii care va înconjura Marea Neagră. "Viitoarea autostradă va intensifica schimburile comerciale, economice, umanitare și legături de turism în regiunea Mării Negre și pe întregul continent eurasiatic", se arată în memorandum.


http://www.gandul.info/financiar/bucata-ro...necesar-9369442
supremeon
QUOTE(george_scala_2004 @ 4 Apr 2012, 09:49)


Multa dreptate are omul asta...
Oricine pune mana pe o harta si se gandeste un pic, constata ca strapungerea catre Moldova este cel mai usor de realizat intre Targul Secuiesc (Lemnia) si Onesti (Bogdanesti), fiind distanta cea mai scurta si necesitand, deci, cele mai putine tunele...

In ceea ce priveste Valea Oltului versus Valea Prahovei, nici nu inteleg de ce se mai discuta: evident ca Valea Prahovei (sau a Doftanei, sau Rucar-Bran) este solutia logica, din f. multe motive, ce le-am mai scris aici. Faci un drum trainic, care sa tina, nu unul care sa se surpe...

Foarte buna ideea cu nordul tarii... practic, Tg Mures - Iasi ar fi o prostie, sunt f. multi munti de strapuns. In schimb, Bistrita, Vatra Dornei, Suceava mi se pare solutia logica, ce ar lega totodata si Bucovina... iar de la Suceava la Iasi e relativ usor...

Toata stima pentru logica si naturaletea articolului.
PetruDez
Adica in loc de o ruta cat de cat directa spre vestul tarii sa se ajunga tot la inconjurat toata tara ??

Sincer prefer sa le lase asa cum sunt daca ma costa pe mine ca si contribuabil o groaza de bani ca sa fac acelasi lucru care il fac si acum.

Ori leaga estul de vestul tarii ori fix nimic.

george_scala_2004
Asa ar trebui sa arate harta Romaniei: 10.000 km de autostrazi si drumuri expres. Exista 9 legi pentru asta
QUOTE
Romania ar trebui sa ajunga la o infrastructura rutiera de invidiat: 4.400 de kilometri de autostrada si alti 5.600 de kilometri de drumuri expres sau cu 4 benzi. Asta prevad nenumaratele proiecte “prioritare” de dezvoltare a infrastructurii elaborate in ultimii 22 de ani si aprobate chiar prin lege.

Toate guvernele au considerat dezvoltarea de autostrazi si drumuri expres ca fiind prioritara si aproape fiecare a venit cu propriile planuri de actiune. Insa de la vorbe la fapte diferenta a fost uriasa. De “numai” cateva mii bune de kilometri.

Culmea, multe dintre proiectele de constructie a autostrazilor si a drumurilor expres au fost transpuse in fel de fel de reglementari, iar cele prioritare aprobate chiar prin legi. Exista nu mai putin de 8 acte normative importante emise in acest sens, care nu s-au respectat niciodata. In realitate, s-a realizat in jur de 7% din acest plan general, de 10.000 de kilometri, iar in ritmul in care s-au construit pana acum autostrazi si drumuri cu 4 benzi ar mai fi nevoie de peste 300 de ani pentru ca reteaua rutiera moderna sa arate precum cer legile in cauza.

Actul normativ nr. 1: o anexa secreta

Primul act normativ referitor la infrastructura rutiera a fost Hotararea de Guvern nr 947 din 14 august 1990, prin care “se aproba programul national de modernizare a drumurilor si constructia de autostrazi, prevazut in anexa *) la prezenta hotarire”, cu mentiunea *) ca “anexa se comunica unitatilor interesate”, aceasta nefiind publicata nicaieri, cu exceptia Monitorului Oficial de la acea vreme.

Actul normativ nr.2: 15 autostrazi si 22 de drumuri expres

In iulie 1996, cand Romania era guvernata de PSDR, iar premier era Nicolae Vacaroiu, Parlamentul emitea Legea nr 71/1996, prin care se aproba Planul de amenajare a teritoriului national - Sectiunea I - Cai de comunicatie. Potrivit acesteia, “lucrarile prevazute in prezenta lege pentru cai de comunicatie sunt de interes national si constituie cauza de utilitate publica. (…)Prevederile sunt obligatorii si se aplica in amenajarea teritoriului judetelor, municipiilor, oraselor sau comunelor, dupa caz”. Nu exista un termen de aplicare, dar exista un plan extrem de generos: 15 autostrazi si 22 de drumuri expres.

Autostrazi, potrivit Legii 71/1996:
01. - Bucuresti - Pitesti, continuarea consolidarii autostrazii existente
02. - Bucuresti - Constanta
03. - Bucuresti - Giurgiu
04. - Centura Bucuresti
05. - Bucuresti - Brasov, prin Rasnov
06. - Pitesti - Sibiu - Sebes - Deva - Arad - Nadlac
07. - Bucuresti - Craiova - Drobeta-Turnu Severin - Lugoj - Timisoara - Moravita
08. - Brasov - Sibiu
09. - Sebes - Alba Iulia - Turda
10. - Brasov - Targu Mures - Turda - Cluj-Napoca - Bors
11. - Bucuresti - Focsani - Roman - Suceava - Siret
12. - Focsani - Albita
13. - Roman - Iasi - Sculeni
14. - Deva - Lugoj - Nadlac
15. - Cluj-Napoca - Dej - Bistrita - Suceava - Botosani - Stefanesti.

Drumuri expres:
01. - Calafat - Craiova - Pitesti - Brasov - Bacau
02. - Dej - Halmeu
03. - Timisoara - Arad - Oradea - racordare la drumul expres Zalau - Satu Mare
04. - Zalau - Satu Mare - Halmeu
05. - Bacau - Vaslui - Crasna
06. - Roman - Piatra-Neamt - Targu Mures - racord autostrada Brasov - Bors
07. - Deva - Petrosani - Targu Jiu - Craiova.
08. - Craiova - Bechet
09. - Targu Secuiesc - Focsani - Braila - Tulcea
10. - Tulcea - Constanta - Vama Veche
11. - Braila - Slobozia - Calarasi
12. - Ramnicu Sarat - Harsova - Constanta
13. - Calafat - Drobeta-Turnu Severin
14. - Drobeta-Turnu Severin - Targu Jiu - Ramnicu Valcea - Curtea de Arges
15. - Deva - Oradea
16. - Braila - Galati - racord la drumul expres Targu Secuiesc - Tulcea
17. - Ploiesti - Buzau
18. - Slobozia - Harsova - Tulcea
19. - Oradea - Valea lui Mihai - Carei - Satu Mare
20. - Turnu Magurele - Rosiori de Vede - Costesti - Pitesti
21. - Turnu Magurele - Alexandria - Bucuresti
22. - Drobeta-Turnu Severin - Moldova Noua - Bazias - Socol.

In toamna anului 1996, PSDR lasa mostenire aplicarea legii urmatoarei guvernari, pierzand majoritatea in Parlament.

Actul normativ nr. 3: 1.200 km de autostrada

Noua guvernare CDR se gandeste, la inceputul anului 1999, ca ar fi bine sa emita o lista cu proiecte de autostrazi a caror realizare este „prioritara”. Asta si probabil din cauza ca, din vechea lege, nu se realizase nimic in cei 3 ani.

Astfel, apare Ordonanta nr 16 din 28 ianuarie 1999, „pentru aprobarea Programului prioritar de constructie a autostrazilor din Romania”. Ordonanta era semnata de premierul Radu Vasile si contrasemnata de ministru Transporturilor de atunci, Traian Basescu, pe vremea cand inca nu considera ca Romania nu are nevoie oricum de autostrazi.

Prioritara, in viziunea de atunci a guvernului, era constructia a 1.194 de km de autostrada, astfel:

1. Bucuresti - Pitesti = 96 km (reabilitarea autostrazii existente, care este in lucru)
2. Bucuresti - Constanta = 201 km (continuarea executiei lucrarilor intrerupte pe tronsonul Bucuresti - Fetesti, lucrari noi pe tronsonul Cernavoda - Constanta si modernizarea tronsonului Fetesti - Cernavoda)
3. Centura Bucuresti-Sud = 57 km
4. Pitesti - Nadlac = 460 km
5. Bucuresti - Buzau - Focsani - Albita = 380 km

Nu era clar cat de prioritara era realizarea celor 5 autostrazi, pentru ca nu se stipula, nici de aceasta data, vreun termen concret. Se preciza, insa, pompos, ca „tronsoanele de autostrazi prevazute in anexa sunt lucrari de interes national”.

Actul normativ nr.4: 1.700 de kilometri

Ordonanta 16 din 1999 avea sa fie aprobata de Parlament abia trei ani mai tarziu, prin Legea nr. 1 din 10 ianuarie 2002. Intre timp, CDR pierduse de mult alegerile, Nicolae Vacaroiu devenise presedintele Senatului, premier era Adrian Nastase, iar majoritatea era detinuta confortabil de PSD.

Legea a modificat planul „prioritar” de constructie a autostrazilor din ordonanta, adaugandu-i alti aproape 300 de kilometri de autostrada, cu unele modificari, si suplimentandu-l cu 220 de km de drumuri expres.

Asta, probabil, tot din cauza ca, in cei trei ani scursi de la intrarea in vigoare a ordonantei, nu se construise mai nimic. Cu greu, fusesera incepute insa tronsoanele dintre Bucuresti si Drajna, pe Autostrada Soarelui.

Ce spunea noua anexa: „Tronsoanele de autostrazi si drumuri nationale cu patru benzi de circulatie insumeaza 1.701 km si sunt urmatoarele:

I. Autostrazi

Bucuresti-Pitesti 96 km
Bucuresti-Fetesti-Cernavoda 151 km
Centura Bucuresti Sud 46 km
Centura Bucuresti Nord 50 km
Bucuresti-Ploiesti 70 km
Ploiesti-Comarnic 36 km
Comarnic-Brasov 65 km
Bors-Oradea-Cluj 167 km
Pitesti-Sibiu 150 km
Sibiu-Lugoj 210 km
Lugoj-Nadlac 130 km
Ploiesti-Albita 310 km
Total tronsoane de autostrazi: 1.481 km

II. Drumuri nationale cu patru benzi de circulatie

Bucuresti-Giurgiu 49 km
Brasov-Sibiu 110 km
Cernavoda-Constanta 61 km
Total tronsoane de drumuri nationale cu patru benzi de circulatie: 220 km

Interesant era ca, in viziunea de atunci, intre Cernavoda si Constanta nu mai era necesara o autostrada, ci doar o sosea cu 4 benzi. Evident, nici legea 1/2002 nu defineste termenul „prioritar”.

Actul normativ nr. 5: termen 2015

Peste un an si cateva luni, Parlamentul dominat de PSD mai emite o lege, nr 203 din 16 mai 2003, care viza „realizarea, dezvoltarea si modernizarea retelei de transport de interes national si european”. De data aceasta, in premiera, se fixa si un termen concret: anul 2015. Atunci, parea un termen foarte indepartat si usor de respectat.

Legea aproba „Lista proiectelor prioritare, identificate de Romania impreuna cu Uniunea Europeana, care urmeaza a fi realizate pana in anul 2015”. Una dintre principalele modificari viza inlocuirea drumului cu 4 benzi dintre Cernavoda si Constanta cu o autostrada.

Ce trebuia construit prin lege, potrivit anexei la aceasta:

Autostrazi:
1. Nadlac - Arad - Timisoara - Lugoj - Deva - Sebes - Sibiu - Pitesti;
2. Brasov - Ploiesti - Bucuresti;
3. Centura Bucuresti Nord;
4. Centura Bucuresti Sud;
5. Bucuresti - Lehliu - Fetesti - Cernavoda - Constanta;
6. Marasesti - Buzau - Ploiesti.

Drumuri expres:
1. Sibiu - Brasov;
2. Bucuresti - Giurgiu;
3. Timisoara - Stamora Moravita.

Anexa se incheia cu o nota: „Avand in vedere importanta dezvolt&atilde;rii echilibrate a retelei de autostrazi si drumuri expres, incepand cu anul 2003 se vor efectua studii de fezabilitate privind sectiunile de autostrazi si drumuri expres amplasate in zona Transilvania, tronsonul Bors - Oradea - Cluj-Napoca - Targu Mures – Brasov”.

In plus, legea mai prevedea ca, la fiecare 2 ani, Guvernul sa supuna spre dezbatere Parlamentului un raport privind stadiul implementarii liniilor directoare aprobate prin prezenta lege. In plus, la fiecare 5 ani Guvernul trebuia sa intocmeasca si sa supuna spre aprobare Parlamentului „un raport de evaluare a stadiului general al dezvoltarii economice si tehnologice in domeniul transporturilor”.

Actul normativ nr. 6: copie la indigo

Pe 9 octombrie, guvernul condus de Adrian Nastase emitea Ordonanta de urgenta nr 94/2003 pentru modificarea anexei la Legea nr. 203 din mai acelasi an, privind realizarea, dezvoltarea si modernizarea retelei de transport de interes national si european.

Modificarea nu schimba insa cu nimic vechea anexa in privinta retelei rutiere, ci doar inverseaza intre ele capetele unor autostrazi (de exemplu, Brasov – Ploiesti – Bucuresti in Bucuresti – Ploiesti – Brasov).

Actul normativ nr. 7: peste 2.000 km de autostrazi si drumuri expres

Doua luni mai tarziu, numarul de kilometri de autostrazi si drumuri expres avea sa creasca brusc la peste 2.000, chiar daca in teren nu se miscase aproape nimic. Astfel, Parlamentul aproba pe 12 noiembrie Legea 451/2003, initiata de cativa parlamentari, printre care si democrata Anca Boagiu, care avea sa devina, cativa ani mai tarziu, de doua ori ministru al Transporturilor. Asta, ca si cum initiatorii nu cunostea ca Parlamentul tot emisese legi destul de asemanatoare.

Legea modifica de fapt anexa la Ordonanta 16 din 1999, aproband la fel de „prioritar” urmatoarele proiecte:

I. Autostrazi:

Bucuresti – Pitesti 96 km
Bucuresti - Fetesti - Cernavoda 151 km
Centura Bucuresti Sud 46 km
Centura Bucuresti Nord 50 km
Bucuresti - Ploiesti 70 km
Ploiesti - Comarnic 36 km
Comarnic - Brasov 65 km
Bors - Oradea - Cluj-Napoca - Targu Mures - Brasov 422 km
Pitesti - Sibiu 150 km
Sibiu - Lugoj 210 km
Lugoj - Nadlac 130 km
Ploiesti - Albita 310 km
Total tronsoane de autostrazi: 1.736 km

II. Drumuri nationale cu patru benzi de circulatie:

Bucuresti - Giurgiu 49 km
Brasov - Sibiu 110 km
Cernavoda - Constanta 61 km
Buzau - Braila - Galati 120 km
Total tronsoane de drumuri nationale cu patru benzi de circulatie: 340 km

Aberatia principala consta in transformarea sectiunii Cernavoda – Constanta, din nou, in drum cu 4 benzi in loc de autostrada.

Actul normativ nr 8:

Doar o luna mai tarziu, in decembrie 2003, Parlamentul emite o alta lege, de modificare a Legii 203 din primavara aceluiasi an, drumurile expres fiind transformate la randul lor in autostrazi.

Legea nr. 589/2003 aproba totodata OUG 94 din 9 octombrie 2003 si prevede construirea urmatoarei retele de autostrazi pana in anul 2015:

1. Nadlac - Arad - Timisoara - Lugoj - Deva - Alba Iulia - Sibiu - Pitesti - Bucuresti - Lehliu - Fetesti - Cernavoda - Constanta
2. Sibiu - Brasov - Ploiesti - Bucuresti
3. Nadlac - Timisoara - Stamora Moravita
4. Halmeu - Satu Mare - Zalau - Cluj-Napoca - Turda - Alba Iulia
5. Bors - Oradea - Zalau
6. Lugoj - Caransebes - Drobeta-Turnu Severin - Filiasi - Craiova - Calafat
7. Drobeta-Turnu Severin - Calafat
8. Simeria - Hateg - Petrosani - Filiasi
9. Craiova - Alexandria - Bucuresti
10. Siret - Suceava - Bacau - Marasesti - Tisita
11. Albita - Husi - Tecuci - Tisita - Buzau - Bucuresti - Giurgiu
12. Buzau – Ploiesti

Astfel, peste 3 ani, pentru ca legea sa fie respectata, reteaua de autostrazi a Romaniei ar trebui sa fie aceasta (portiunea hasurata este partea din Autostrada Transilvania, care ar trebui, la randul sau, finalizata):

Actul normativ nr 9

Istoria planurilor marete de constructie a autostrazilor cunoaste apogeul trei ani mai tarziu, cand apare Legea 363, din 21 septembrie 2006, privind aprobarea „Planului de amenajare a teritoriului national - Sectiunea I Retele de transport

Evident, legea subliniaza ca prevederile acestui plan „sunt obligatorii si se aplica in amenajarea teritoriului judetelor, municipiilor, oraselor sau comunelor, dupa caz”. Actul normativ abroga Legea 71/1996, cea care prevedea un plan de „numai” 15 autostrazi si 22 de druymuri nationale. De data aceasta, parlamentarii s-au intrecut pe ei si au plusat pana la 22 de autostrazi totalizand in jur de 4.400 de kilometri si 38 de drumuri expres sau cu 4 benzi, intinse pe aproape 5.600 de kilometri.

Noul plan pare mai degraba utopic si in parte facut pe genunchi: pe unele trasee autostrazile sunt dublate de drumuri expres, iar multe dintre rutele trasate, oricat de mult ne-am dori sosele largi, chiar nu se justifica.

Asa ar trebui sa arate reteaua de cai rutiere a Romaniei (vezi mai jos harta detaliata)

1. Autostrazi (trasate cu rosu):

1.01. Nadlac*)-Arad-Timisoara-Lugoj-Deva-Sibiu-Pitesti-Bucuresti-Lehliu- Fetesti-Cernavoda-Constanta;
1.02. Sibiu-Fagaras-Brasov-Ploiesti-Bucuresti;
1.03. Timisoara-Stamora Moravita*);
1.04. Zalau-Cluj-Napoca-Turda-Alba Iulia-Sebes;
1.05. Lugoj-Caransebes- Drobeta-Turnu Severin-Filiasi-Craiova-Calafat*);
1.06. Siret*)-Suceava-Bacau-Marasesti-Tisita;
1.07. Albita*)-Husi-Tecuci-Tisita-Buzau;
1.08. Bucuresti-Giurgiu*);
1.09. Buzau-Ploiesti;
1.10. Centura Bucuresti;
1.11. Centura Constanta;
1.12. Bors*)-Marghita-Zalau;
1.13. Turda-Targu Mures-Sighisoara-Fagaras;
1.14. Petea*)-Satu Mare-Baia Mare-Miresu Mare-Dej-Bistrita-Vatra Dornei-Suceava;
1.15. Miresu Mare-Zalau;
1.16. Targu Mures-Piatra-Neamt-Roman-Targu Frumos-Iasi-Sculeni*);
1.17. Craiova-Bucuresti;
1.18. Halmeu*)-Seini;
1.19. Arad-Deva;
1.20. Oradea-Chisineu-Cris-Arad;
1.21. Varsand*)-Chisineu-Cris;
1.22. Giurgiulesti*)-Galati-Braila-Slobozia-Calarasi*).

2. Drumuri expres sau cu 4 benzi (trasate cu albastru):

2.01. Nadlac-Timisoara;
2.02. Halmeu-Satu Mare-Zalau;
2.03. Bors*)-Oradea-Zalau;
2.04. Drobeta-Turnu Severin-Calafat;
2.05. Simeria-Hateg-Petrosani-Filiasi;
2.06. Craiova-Alexandria-Bucuresti;
2.07. Buzau-Bucuresti;
2.08. Baldana-Targoviste-Moroieni-Sinaia;
2.09. Radauti-Prut-Stefanesti.
2.10. Ploiesti-Buzau-Ramnicu Sarat;
2.11. Satu Mare-Carei-Valea lui Mihai-Oradea;
2.12. Baia Mare-Cavnic-Budesti-Borsa-Iacobeni-Vatra Dornei-Piatra-Neamt-Bacau;
2.13. Sighetu Marmatiei*)-Budesti;
2.14. Moisei-Nasaud-Bistrita-Reghin-Targu Mures;
2.15. Dej-Cluj-Napoca-Turda;
2.16. Reghin-Miercurea-Ciuc-Targu Secuiesc;
2.17. Suceava-Botosani-Stefanesti*);
2.18. Botosani-Targu Frumos;
2.19. Chisineu-Cris-Beius-Cluj-Napoca;
2.20. Oradea-Beius-Deva;
2.21. Sibiu-Medias-Sighisoara-Odorheiu Secuiesc-Miercurea-Ciuc;
2.22. Bacau-Targu Secuiesc-Brasov-Pitesti-Slatina-Craiova;
2.23. Bacau-Vaslui-Crasna;
2.24. Targu Secuiesc-Focsani-Braila-Tulcea;
2.25. Cenad*)-Timisoara;
2.26. Voiteg-Resita-Caransebes;
2.27. Socol*)-Bazias-Moldova Noua-Drobeta-Turnu Severin;
2.28. Filiasi-Craiova;
2.29. Drobeta-Turnu Severin-Targu Jiu-Ramnicu Valcea-Curtea de Arges;
2.30. Craiova-Bechet*);
2.31. Pitesti-Targoviste-Ploiesti;
2.32. Pitesti-Costesti-Rosiori de Vede-Turnu Magurele*);
2.33. Turnu Magurele-Alexandria;
2.34. Bucuresti-Giurgiu*);
2.35. Buzau-Braila;
2.36. Ramnicu Sarat-Harsova-Constanta;
2.37. Slobozia-Harsova-Tulcea;
2.38. Tulcea-Constanta-Vama Veche*).

3. Poduri noi:
3.01. pe Dunare (marcate cu negru) la: Calafat, Bechet, Turnu Magurele, Giurgiu, Calarasi si Braila;
3.02. pe raul Prut la: Galati-Giurgiulesti, Falciu, Ungheni si Stefanesti;
3.03. pe raul Tisa la Sighetu Marmatiei;
3.04. pe raul Siret la Cosmesti.

*) Cuprinde si sectiunea dintre ultima localitate si frontiera de stat.

Care este realitatea dupa 22 de ani si dupa 6 ani de la aceasta ultima lege? Doar 372 de km de autostrada in folosinta, din care numai 260 de km s-au construit dupa 1990, plus cam inca pe atatia kilometri de sosea cu 4 benzi, mare parte dintre acestia existand si inainte de 1989. Calculul exclude DN2, care este un “hibrid” intre o sosea cu o banda pe sens si una cu doua benzi pe sens.

Nici macar sosele reabilitate complet in aceasta perioada sau centurile nou construite nu au fost prevazute cu 2 benzi pe sens. Singurele proiecte notabile in acest sens sunt soseaua Bucuresti – Giurgiu, centura Ploiesti Vest si jumatate din Centura Bucuresti Nord, care au fost largite la 4 benzi – fara a putea fi considerate, insa, nici macar drumuri expres.


http://www.finantistii.ro/transporturi-inf...est-sens-71716/

12 Apr 2012, 11:01:
Autostrăzile Orăștie - Deva - 27 Martie și Sibiu - Orăștie - 06 Aprilie

http://www.mt.ro/nou/articol.php?id=glf30

Autostrada București - Ploiești - 06 Aprilie

http://www.mt.ro/nou/articol.php?id=glf29

LuluMOB
Ei, lasa ca au mai deschis in Japonia o bucatica:

http://www.skyscrapercity.com/showthread.p...18#post90417818

162km(254km in 2020)

user posted image

user posted image

user posted image

user posted image

user posted image

user posted image

user posted image

user posted image

user posted image

user posted image

user posted image

user posted image

user posted image

shin-Tomei and Tomei expressway




Shin-tomei walking at Shimizu

sorin1983
Astia in Japonia fac de-ai dracu... numai ca sa ii puna in lumina proasta pe ai nostri conducatori.
Parerea mea o ambitie prosteasca... rusine Japonia.
george_scala_2004
QUOTE
În urmă cu 6 ani, costul unui km de autostradă în Ungaria era de 3,1 miliarde de forinți, echivalentul a peste 10 milioane de euro. Acum, costurile unui kilometru de austradă au scăzut cu aproximativ jumătate, conform unui articol publicat de presa locală.

Ministerul Dezvoltării Naționale, condus de Zsuzsa Németh, a explicat că normele naționale, componenta tehnică precum și calitatea materialelor sunt principalii factori care afecteaza costul unui km de autostradă. De exemplu, Autostrada M7, Balatonkeresztúr-Nagykanizsa, are un cost de sub 5 milioane de euro. În schimb, Balatonszárszó-Ordacsehi costă peste 11 milioane de euro.

Ca să dea bine la comparația cu alte state, ministrul maghiar a declarat că există țări ca România care au costuri și mai mari de 11 milioane de euro. Acesta ne-a dat ca exemplu, arătând că statul român a dat 16 milioane de dolari pentru Autostrada Transilvania, conform unui articol publicat de nepszava.hu.

Instituția maghiară ține să specifice faptul că Ungaria a reușit să-și reducă semnificativ costul  pe km de autostradă: de la 10 milioane de euro în 2005, la 7,4 milioane în 2006 (2,2 miliarde de forinți) după care 4,7 milioane de euro în 2008 (1,4 miliarde de forinți), acesta din urmă fiind menținut până în 2011.

La finalul anului trecut, presa de limbă maghiară scria că tronsonul de autostradă care trebuie să lege Ungaria de România pe la Nădlac, Makó-Csanádpalota/Nagylak, va costa 65 de miliarde de forinți, adică 213 de milioane de euro, ceea ce înseamnă un cost de peste 9 milioane de euro pe km.

Cea mai ieftină autostradă construită în ultimii ani în România este cea care leagă Aradul de Timișoara. În acest caz, un kilometru de autostradă a costat doar 3,5 milioane de euro.


http://www.capital.ro/detalii-articole/sti...uro-164907.html
george_scala_2004
QUOTE
Pentru revizuirea studiului de fezabilitate al Autostrazii Sibiu – Pitesti, CNADNR este gata sa achite o suma de aproape sase ori mai mare decat a platit pentru studiul de fezabilitate propriu-zis, realizat in urma cu 4 ani.

Anuntul de scoatere la licitatie a contractului de revizuire a studiului a fost publicat la inceputul acestei luni, costul estimat de CNADNR fiind de 61,930 milioane de lei, fara TVA, echivalentul a peste 14 milioane de euro. Studiul de fezabilitate initial, pe care compania vrea acum sa-l revizuiasca, a costat doar 2,484 milioane de euro.

Acesta a fost realizat in perioada 2007-2008 de asocierea IPTANA – SCETAUROUTE, care a adjudecat contractul scos la licitatie de CNADNR cu o oferta de 8,230 milioane de lei. Contractul a fost atribuit pe 21 septembrie 2007 si avea o durata de executie de 360 de zile.

Studiul a fost finalizat, fara insa ca autoritatile sa mai intreprinda ceva in privinta constructiei Autostrazii Sibiu – Pitesti. Cum studiul a expirat, avand o valabilitate de 2 ani, iar Ministerul Transporturilor a readus in discutie realizarea autostrazii, CNADNR a scos la licitatie contractul de revizuire a vechiului studiu, la un pret echivalent cu constructia a catorva kilometri de autostrada.

Sa fi fost studiul initial atat de prost sau incomplet realizat incat viitorul castigator al contractului sa aiba de aproape 6 ori mai mult de lucru la revizuirea lui? CNADNR nu a oferit o explicatie in acest sens, dar nici IPTANA, compania care a participat la realizarea studiului initial de fezabilitate, nu a avut nimic de comentat, probabil pentru ca vrea sa se inscrie si la noua licitatie.

Pentru studiul autostrazii Comarnic – Brasov, alte 4 milioane de euro

CNADNR a publicat, zilele trecute, si anuntul de intentie privind scoaterea la licitatie a contractului pentru revizuirea studiului de fezabilitate in cazul unei alte autostrazi „vedeta” doar pe hartie: Comarnic – Brasov. Potrivit anuntului, costurile estimate pentru acest contract se ridica la 17,126 milioane de lei, fara TVA, echivalentul a aproape 4 milioane de euro, aceasta fiind cea de-a doua revizuire a studiului in cauza.

Studiul de fezabilitate propriu-zis a fost realizat in urma cu vreo 10 ani, de Search Corporation, pentru intreaga autostrada cuprinsa intre Bucuresti si Brasov, si a costat in jur de 3 milioane de euro. La tentativa de concesionare a constructiei si exploatarii autostrazii Comarnic – Brasov, din 2008-2010, studiul a trebuit revizuit, tot de Search Corporation, pentru inca vreo 5 milioane de euro.


http://www.finantistii.ro/transporturi-inf...-initial-71893/
supremeon
QUOTE(george_scala_2004 @ 20 Apr 2012, 09:00)


Stau si ma intreb oare ce le tot trebuie atatea studii, in loc sa inceapa sa exproprieze terenurile, iar apoi sa bage buldozerele, sa lucreze... numai hartoage aiurea pentru "fezabilitate"... NORMAL CA E FEZABILA COMANNIC-BV... sa numere masinile care trec intr-o singura zi: sunt mai multe decat pe actualele autostrazi din RO smile.gif pui 10 lei taxa pe masina, 100 pe camion si gata.
george_scala_2004
QUOTE
Tronsoanele pe care le vom inaugura până în 2014 însumează 440 de kilometri de bucățele disparate. Acestea sunt aproape finalizate, dar vor fi inutile șoferilor.

Oficialii Ministerului Transporturilor anunță că în următorii trei ani vor fi inaugurați 440 de kilometri de autostradă, din care 200 vor fi dați în folosință în acest an.

Dar aceste proiecte de infrastructură rutieră sunt începute în urmă cu trei sau mai mulți ani, majoritatea fiind acum aproape de finalizare.
Mai mult, acești kilometri nu formează vreun tronson liniar, util șoferilor ci sunt adunați din petice aruncate pe alocuri pe harta rutieră a țării.

„În 2011 am reușit să ducem la bun sfârșit proiecte începute în urmă cu trei ani. Anul trecut am inaugurat 123 de kilometri de autostradă, iar în 2012 vrem să dăm în folosință alți 200. În prezent, avem în lucru 440 de kilometri de autostradă în valoare de patru miliarde de euro, iar pentru 1,8 miliarde de euro s-au semnat deja contracte cu Uniunea Europeană. Termenul de finalizare va fi 2013- 2014", a declarat ieri Eusebiu Pistru, secretar de stat în Ministerul Transporturilor și Infrastructurii.

În ultimii ani, reprezentanții ministerului spuneau că cea mai mare prioritate o are Coridorul IV European, care presupune construirea a 856 de kilometri de autostradă. Multe proiecte pe această rută au fost începute, dar n-au fost finalizate la termen.

București-Ploiești, mereu amânată

Pe lângă proiectele planificate a fi finalizate în următorii trei ani de pe Coridorul IV European, mai este anunțată a fi dată în folosință și Autostrada București-Ploiești, una dintrele cele mai amânate rute din România.

Autostrada trebuia să fie finalizată în decembrie 2011, dar inaugurarea a fost amânată pentru 15 mai 2012, termen pe care l-a anunțat premierul Mihai Răzvan Ungureanu în momentul în care a fost duminică prezent pe șantier altături de ministrul Transporturilor, Alexandru Nazare.


http://www.adevarul.ro/financiar/Guvernul_..._688731495.html
IsNa
Mai, cu scandalul asta legat de "petice aruncate pe alocuri pe harta rutieră a țării" "inutile soferilor", eu nu-s deacord.

Adica posibiltatea de a evita trecerea prin Cluj si Turda, si a parcurge distanta pe autostrada, eu cred ca e utila soferilor.

Posibilitatea de a evita traversarea Sibiului si de a merge in loc 11Km pe autostrada e utila soferilor.

Posibilitatea de a evita traversarea Aradului, a Timisorii si a satelor dintre ele, si a merge in loc de asta 32 Km pe autostrada, de asemenea cred ca e utila soferilor.

Posibilitatea de a evita traversarea Deva-Santuhalm-Simeria-Orastie si a merge 30Km pe autostrada e iarasi utila.

Urmeaza un tronson ce va evita Lugojul si traversarea dealului pana la Dumbrava, iarasi util.

S-au facut prima data tronsoanele care au avut un impact major imediat, chiar daca nu formeaza o autostrada lunga si frumoasa imediat.

Asta e un lucru ce a fost bine gandit in strategia generala.
nokia_6260
Iar noi in viata asta nu vom merge prin romanika mai mult de 3-400 km in vreo 3 ore la bucata,legal,fara sa vezi carute,sensuri giratorii neterminate,semafoare si biciclisti...
george_scala_2004
http://www.moficial.ro/2012/0270.pdf pag. 11 - 15 5,20 lei m.p. teren arabil - pretul exproprierii...

http://www.moficial.ro/2012/0280.pdf pag 11 - 2 m.p. - 300 lei pretul exproprierii... wacko.gif

4 May 2012, 15:33:
AȘA arată AUTOSTRADA care trebuia inaugurată peste câteva zile

QUOTE
Ministerul Transporurilor a informat că, până la 15 mai toți cei 56 de km de autostradă vor fi finalizați, urmând să continue lucrările pentru finalizarea și celor șase km de autostradă urbană care vor face legăturaîntre centură și Sectorul 2 al Capitalei. O altă dată vehiculată pentru deschiderea tronsonului dintre București și Ploiești a fost data de 1 iunie.

Nazare a spus că au fost probleme "foarte mari" la podurile de la Cociovaliștea, Ialomița, și Prahova, actuala conducere a ministerului încercând să evite "problemele foarte mari" care au existat la realizarea acestui proiect, unde termenele nu au fost respectate.

Utilizatorul "Baiazid" al forumului skyscrapercity.com a publicat o serie de
fotografii cu stadiul lucrărilor pentru autostrada pe care românii ar fi trebuit să circule peste aproximativ 10 zile.  Există porțiuni unde constructorii nici măcar nu au apucat să toarne asfaltul. Tehnic, este imposibil să termine autostrada în mai puțin de două săptămâni, așa cum ne-a fost promisă.

"Cel mai important, privind de aici spre podul peste Prahova, planul este
clar: dacă-i musai, cel putin pe acest tronson, A3 se va deschide doar pe
un singur fir! Respectiv Ploiesti - București", scrie autorul fotografiilor.


http://www.skyscrapercity.com/showthread.p...569067&page=378
Markos
Oare în cât timp făceau japii rahatul ăsta de București-Ploiești? O lună? nedumerire.gif
Squirrel
Dar chinezii? wink.gif O săptămână…de trei zile…
Editare ulterioară: Conform celor de mai jos revin 110km/zi…cca. 150km/zi lucrătoare…
testike
Chiar aseara a fost un reportaj pe Discovery in care ziceau ca in China se fac anual 40.000 km de drumuri si poduri. Cica folosesc o treime din productia mondiala de fier si jumatate din cea de beton pentru asta.
Markos
Ne-am scos, vor bulgarii să facă autostradă între România și Turcia, 300 de km.
IRONICK
QUOTE(Markos @ 9 May 2012, 16:42)
Ne-am scos, vor bulgarii să facă autostradă între România și Turcia, 300 de km.
*
Pleaca din Oradea si ajunge in Turcia?
Markos
Mda, cica 300 sunt de la Ruse la Istanbul blush.gif

QUOTE
Liliana Pavlova a adaugat ca exista deja o autostrada care face legatura intre Istanbul si orasul Kapitan Andreevo din sudul Bulgariei.
george_scala_2004
Astăzi ar fi trebuit să circulăm pe Autostrada București – Ploiești

http://www.adevarul.ro/locale/ploiesti/Ast..._700730032.html sad.gif
klaus
pai e promisiune PDL-ista, ce ne mira?
This is a "lo-fi" version of our main content. To view the full version with more information, formatting and images, please click here.
Invision Power Board © 2001-2024 Invision Power Services, Inc.