Epopeea celor 100 km de autostrăzi scoși la licitație anul trecut: statul nu a semnat contractele nici până acum, iar construcția începe abia în 2014QUOTE
Importanța demarării acestor proiecte este cu atât mai mare cu cât în ultimul an investițiile publice s-au redus puternic, iar licitațiile de noi proiecte au fost din ce în ce mai puține, punând presiune pe industria locală a construcțiilor. În primele opt ale anului, volumul de construcții inginerești, adică de infrastructură, a înregistrat un declin în serie ajustată de circa 5,6% față de aceeași perioadă a anului trecut, potrivit datelor de la Institutul Național de Statistică.
Procedurile de atribuire a celor 100 de kilometri de autostrăzi au fost tergiversate inițial de o perioadă mult prea îndelungată de evaluare a ofertelor, precum și de finanțările extrem de mici alocate infrastructurii.
Acesta este cel mai mare calup de tronsoane de autostrăzi scos la licitație în ultimii doi ani. În 2011, peste 180 de kilometri de autostrăzi cu o valoare de 1 miliard de euro și-au aflat câștigătorii, însă procedura de evaluare a durat atunci doar două luni.
Cei 100 de kilometri de autostrăzi pe care statul i-a scos la licitație în august anul trecut se află pe ruta Timișoara-Lugoj-Deva (un lot pe Timișoara – Lugoj și trei loturi pe Lugoj- Deva). În cadrul procedurilor de atribuire a contractelor pentru construcția a trei loturi din autostrada Lugoj-Deva, cu o lungime cumulată de circa 72 de kilometri, Curtea de Apel București a soluționat plângerile inițiale ale contestatarilor, însă ulterior au fost formulate alte plângeri împotriva acestei decizii a Curții de Apel.
„În prezent se așteaptă soluționarea dosarelor în cauză de către instanțele judecătorești“, spune Narcis Neaga, director general al Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR), într-un răspuns transmis către ZF. De asemenea, în cazul contractului de construcție a unei porțiuni din autostrada Timișoara-Lugoj, cu o lungime de 25,6 kilometri, a fost depusă o contestație, care a fost soluționată printr-o decizie în 11 octombrie, însă împotriva deciziei respective se poate formula o plângere în termen de zece zile, adică până astăzi.
Proiectarea durează șase luni
„Lucrările de construcție aferente celor patru tronsoane (de autostrăzi – n.red.) vor fi demarate ulterior semnării contractelor și emiterii ordinului de începere a lucrărilor“, a explicat șeful CNADNR. Chiar și în condițiile în care contractele vor fi semnate în perioada următoare, primii muncitori și primele buldozere nu vor apărea pe șantierele celor patru tronsoane mai devreme de primăvara anului viitor, în contextul în care înainte de începerea efectivă a lucrărilor există o perioadă de șase luni în care constructorii trebuie să realizeze proiectarea viitoarelor șosele, potrivit datelor transmise de CNADNR. Perioada de construcție efectivă a autostrăzilor este de doi ani, conform clauzelor contractuale, ceea ce înseamnă că cei 100 de kilometri de autostrăzi scoși la licitație în vara anului trecut ar urma să fie gata în 2016, potrivit calculelor ZF.
Construite din bani europeni
Cele patru tronsoane de autostrăzi vor fi construite din fonduri europene, astfel că Bruxelles-ul va avea o contribuție de circa 85% din costul construcției, iar restul vor fi bani de la bugetul de stat. Costul mediu de construcție al celor 100 de kilometri este de circa 4,5 milioane de euro, potrivit calculelor ZF pe baza ofertelor depuse de companiile desemnate câștigătoare ale contractelor. Cel mai mare cost se va înregistra pe lotul al treilea al autostrăzii Lugoj-Deva, cu o lungime de 21,2 kilometri, unde CNADNR va plăti în medie 6,2 milioane de euro pe kilometru. La polul opus, cel mai ieftin tronson va fi lotul al doilea al autostrăzii Timișoara-Lugoj, cu o lungime de 25,6 kilometri, unde prețul pe kilometru se ridică la 3,8 milioane de euro. Potrivit standardelor de cost adoptate în urmă cu câțiva ani de Ministerul Transporturilor, costul de construcție al unei autostrăzi trebuie să se încadreze între 3,8 și 6,1 milioane de euro, în funcție de forma de relief unde urmează să fie construită (câmpie, deal, munte).
http://www.zf.ro/eveniment/epopeea-celor-1...n-2014-11543605Soluția reală să avem autostrăzi este ca statul să facă o companie care să construiască prin parteneriate public-privateQUOTE
Deși am mai scris despre acest subiect în anii 2007 și 2009, iată că încă mai asteptăm construirea unei rețele adecvate de autostrăzi în România. Evident că se fac declarații în această privința în fiecare săptămână, iar România are și o lege a parteneriatelor public-private (PPP), dar rezultatul este același: vecinii construiesc autostrăzi și noi nu. În viitorul apropriat nu putem spune nici măcar dacă România va avea o autostradă de la granița cu Ungaria pană la Constanța. Dar important este nu să critic, ci să propun soluții concrete a căror implementare chiar ar conduce la o rețea adevărată de autostrăzi în România în maxim cinci - șapte ani (din păcate nu este posibil mai curănd, oricăt de mult aș dori eu).
Cu siguranță cățiva kilometri de autostradă vor fi finalizați în următorii doi – trei ani, mai ales pe Coridorul IV. Dar, cum ramăne cu alți cel puțin 3.000 km de autostradă ce ar trebui construiți în următorii 15 ani? Și asta pentru că România să devină cu adevărat o economie de piața funcțională și să aibă un PIB care depășește 400 miliarde de euro pe an (lucru care cred că este absolut necesar dacă dorim să considerăm România realmente un membru al Uniunii Europene). Pe scurt, asta înseamnă că România va avea nevoie de o finanțare suplimentară de 7 pănă la 10 miliarde de euro din surse private, pentru a fi în măsură să finanțeze un program de construcții atăt de ambițios (dar fără niciun dubiu, absolut indispensabil).
De asemenea, o problemă majoră este aceea că în România nu există o autoritate sau entitate care să fie responsabilă numai de sectorul autostrăzilor (nu și de celelalte proiecte de infrastructură, cum ar fi drumurile naționale etc.). În consecință, având în vedere situația din majoritatea statelor membre UE, consider că este absolut necesar să se înființeze o singură entitate care să aibă dreptul de a construi, exploata și administra rețeaua de autostrăzi din țară.
http://www.zf.ro/zf-24/opinie-daniel-visoi...uiasca-11385674