QUOTE(supremeon @ 6 Dec 2013, 22:22)
...... pentru a se construi un drum prin munti (Pitesti-Sibiu) de aproape 3 ori mai lung decat ruta Comarnic-Rasnov (care costa 0 Euro, caci va fi privata).
.....pentru ca se construieste Rasnov-Comarnic, cand de fapt asta va fi privata si va costa statul roman fix 0 Euro? .....
Si daca asta se face (gratis),
....dar stiu ca Rasnov-Comarnic ar fi cam gratis pentru statul roman
Mai Supermen, ai uitat sa mentionezi cam cine-ar vrea sa ne faca cadou autostrada asta. Eu zic ca te-ai gandit la Mos Craciun. Cu toata atmosfera asta a sarbatorilor de iarna... e scuzabil.
DECI!
Sa o luam sistematic, ca sa inteleaga pana si cel mai prost. Pana si Sova eventual. Desi mai dificil, el e mai prost decat cel mai prost.
Ca sa se inchida traseul Nadlac Constanta, avem doua variante:
1- preferata ta - Ploiesti - Comarnic - Brasov - Sibiu
2- Coridorul clasic - Pitesti - Sibiu
(presupunem ca tot ce e de la Sibiu la Nadlac se termina in 2 ani, ceea ce e plauzibil, macar 90% tot se face
Lungimea traseului1) e mai lung decat 2 cu circa 59 de km (am calculat undeva mai demult, posibil sa gresesc cu cativa km)
Avantajul 1) e ca acopera si zona industriala Brasov-Fagaras sau ce-a mai ramas din ea, si zona turistica Valea Prahovei
2) ajuta Dacia, si eventual Ford o perioada precum si o zona turistica mai restransa de pe Vo si din zona C. de Arges
costul total al autostrazilor Componente:
- Exproprieri (astea le plateste statul oricum)
- Avand lungimea mai mare, 1) costa din start mai mult ca 2)
- Spre deosebire de 1) o mare parte din terenurile de pe 2) sunt deja in proprietatea statului, deci fara sa iau in considerare pretul efectiv e mai ieftin doar pentru ca sunt mult mai putine formalitati de indeplinit (costuri avocati, etc...) In plus, pe bucata de Valea Prahovei exproprierile vor fi jale, cu toata grila lor...Ba mai mult, traseul de pe VP presupune la greu demolarea de constructii existente, ceea ce pe VO se intapla doar izolat.
-Costul tronsoanelor flat
- Nu stiu cum de n-a sesizat nimeni, dar tronsoane blana (camp sa spunem ) sunt mult mai lungi si mai compacte pe VO decat pe VP. (Pe VO avem Pitesti C. de Ag. si de la Talmaciu la Sibiu, pe cand pe VP avem doar putin dupa Ploiesti.
- Lungimea tronsoanelor de munte e sensibil egala (vreo 30 de Km) pe ambele si indraznesc sa cred ca vor costa absolut la fel
- Diferenta o fac portiunile de deal, unde sunt cam la fel de complexe dar 1) e mai lung
- Costul "lucrarilor de arta"
- Pe ambele portiuni este necesar un tunel f lung in punctele de maxima altitudine
- 2) necesita in schimb mai multe tuneluri mici-medii dar care se compenseaza o mare parte ca pret cu nodurile mai multe necesare pe 1)
Trafic - un aspect f important! - daca ai sa studiezi traseele ai sa vezi ca la constructia 2) nu este necesara aproape deloc obturarea DN7. In schimb, constructia 1) va incurca rau de tot traseul pe DN1 - care si-asa e jale.
- preluarea unei mari parti a traficului Nadlac-B-CT pe A3 va face ca la intrarea in Bucuresti traficul sa fie complet gatuit, dat fiind ca acum se termina intr-un amarat de giratoriu, iar probabil in viitor in altul. Iar ceva centura in regim de autostrada a B e prevazuta doar intre A1 si A2.
- Nu sunt 100% sigur, dar prin asociere cu ce-am vazut in alte tari, 80% tot sunt sigur ca plata pe portiune in PPP se va vace la ghereta. Ceea ce pe restul e exclus- chiar daca se va introduce taxa si pe restul autostrazilor ea va fi cu e-vigneta sau sticker. Sa vezi tataie cozi la gherete...si cum o sa-i injure soferii de TIR pe toti aia care merg la schi...
Ca sa n-o mai lungim, sa revenim la partea cu "gratis-ul"
Eu zic ca ambele portiuni vor costa cam la fel, de fapt ceva mai mult pe VP. Din calculele mele ar fi cam 1,8-2,0 miliarde pe VO si cam 2,1-2,2 pe VP. Ca sa fiu corect trebuie sa mentionez aici ca asta in conditiile in care portiune cu standarde de proiectare de 80 si 100 poate fi sensibil mai lunga pe VO decat pe VP, dar ma indoiesc ca daca va fi PPP pe 1) investitorul va facce prea mult la standard de 120(130)
Acum e clar ca pe VO 85% plateste coana UE. Pe VP o sa plateasca (poate) bucata de la SB la BV. De la Ploiesti la Comarnic plateste aproape sigur integral Bugetul de Stat iar Comarnic Brasov o sa o primim cadou daca zici tu. Eu zic ca o sa platim pe ea de o sa ne sara ochii din cap. Si de la buget, si la ghereta pentru dobanda bancilor si profitul investitorului cu cadoul.
si acum o paranteza
Daca se duc Sova si Ponta sa faca greva foamei si sa se lege cu lanturi la UE sa mute coridoru si sa ne dea 85% pe VP, sa mor de nu voi deveni cel mai mare sustinator al variantei Dar altfel, inclin sa cred ca acest PPP e o mantocarie privata a unor smecherasi care probabil intra si ei cu 2-3% in PPP-ul asta cu vreo firmulita din Seychelles si care nu vor decat sa-si asigure si ei un banisor la batranete de la nepotii nostri care-o sa mearga la schi la Predeal
sa inchidem paranteza si sa revenim la comparatii:
Un mare avantaj al VO la care nu s-a gandit nici unul din maretii guvernanti e cel strategic pe termen lung
- se dorea la un moment dat dezvoltare portului Constanta ca port de intrare marfa pentru UE. Ori ca sa-l eficientizezi, ca si-asa e plasat saracul mai prost ca altele din Mediterana, trebuie sa calculezi fiecare euro in plus pe care il plateste un TIR de la
Ct. la Nadlac. In afara de lungimea mai mare, VP va avea si taxa. Hopa!
- chiar si pentru micul trafic e important sa fie traseul mai scurt si mai economic. In timp se aduna o gramada de bani. Dar cum la noi in loc ca guvernantii (ma refer la absolut toti cei de dupa '89) sa se gandeasca cum sa dea lumea bani mai putini pe benzina fac fix invers...(si din cate stiu eu cu siguranta de la un fost ministru in nici un caz dezinteresat...)
- pe vremea lui Ceasca nu se facea nici un drum fara sa se gandeasca la componenta strategica militara. Sa spunem ca n-ar mai fi cazul, dar totusi... desi nu spun ca ma pricep, dar parca e mai bine pe VO....
- Alt dezavantaj al PPP. In toata Europa a fost un dezastru in ultimii ani, de ce ar fi la noi de un real succes? Doar asa ca se crede Sova mare avocat in contracte de autostrazi?
Si in ultima instanta, ca m-am plictisit sa aduc argumente.. de ce n-am avea si noi un traseu cap-coada in tara asta in loc sa tot circulam pe cioturi?