Un proiect de Ordonanță de Guvern a declanșat o adevărată dihonie între vicepremierul Liviu Dragnea și Dan Șova, ministrul Transporturilor.
Proiectul de OG ar urma să se discute în ședința de Guvern de miercuri, 4 iunie 2014, dar neînțelegerile au început încă din faza în care documentul a fost trimis spre avizare la mai multe ministere.
Dan Șova a lansat proiectul de "Ordonanță de Urgență pentru înființarea Agenției pentru Managementul Investițiilor Publice în Infrastructura de Transport- AMIPIT", sub pretextul "eficientizării activității unor entități din portofoliul Ministerului Transporturilor, în acord cu prioritățile de reformă ale Guvernului în domeniul infrastructurii de transport".
Un alt pretext este cel legat de fondurile europene: "Deoarece Programul Operațional Sectorial Transport mai are de absorbit, în perioada anilor 2014-2015, suma de 2.919 milioane euro, din totalul bugetului alocat de 4.288 milioane euro, fiind în prezent o rată de absorție de 32,6%".
"Obiectivul AMIPIT îl constituie realizarea proiectelor de investiții publice din cadrul infrastructurii naționale de transport, prin preluarea pe bază de acord de delegare, în condițiile prezentei ordonanțe de urgență, a tuturor activităților din domeniul pregătirii, planificării, autorizării, achiziției, implementării și recepției obiectivelor de investiții finanțate, în conformitate cu prevederile legale în vigoare ale următoarelor entități:
a)Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România CNADNR SA,
Compania Națională de Căi Ferate "CRFR"-SA,
c) Compania Națională "Administrația Porturilor Maritime"- SA Constanța,
d) Compania Națională "Administrația Canalelor Navigabile"- SA,
e) Regia Autonomă "Administrația Fluvială a Dunării de Jos",
f) Compania Națională "Administrația Porturilor Dunării Maritime" -SA,
g) Compania Națională "Administrația Porturilor Dunării Fluviale"- SA".
La o succintă analiză a proiectului de OG, se vede clar că Dan Șova vrea să pună mână pe decizia cheltuirii tuturor banilor instituțiilor de mai sus.
Până la o eventuală demonstrație a eficienței sistemului propus de actualul ministru al Transporturilor, avem o probă clară a intensificării luptei pentru putere în PSD, în perspectiva alegerilor prezidențiale din această toamnă.
În situația pe care o dorește PSD ca Victor Ponta să câștige alegerile pentru Cotroceni, doi lideri importanți ai momentului, Liviu Dragnea și Dan Șova, își pregătesc terenul pentru ocuparea funcției de premier, dacă aceasta va rămâne liberă.
Din postura de vicepremier, Liviu Dragnea a sugerat, în mai multe discursuri publice, că el este cel care duce de fapt în acest moment Guvernul și că lui i s-ar cuveni de fapt postul de premier, în cazul plecării lui Ponta.
Cu declarații mai reținute, făcute doar în cercuri restrânse, Dan Șova este și el un pretendent la funcția de prim-ministru.
Decalajul de forțe dintre cei doi este însă destul de mare în acest moment, în condițiile în care Dragnea este cel care ține în mână și organizațiile teritoriale ale PSD. Acesta este motivul pentru care Șova încearcă cu disperare să ia sub semnătura sa bugete cât mai mari din banul public.
"Prada" cea mai importantă este, pentru Șova, bugetul de miliarde de euro al CNADNR, companie care a fost scoasă din subordinea Ministerului Transporturilor și trecută la Departamentul pentru Proiecte de Infrastructură, Investiții Străine, Parteneriat Public-Privat și Promovarea Exporturilor(DPIISPPPPE), fost DPIIS. Culmea este că această trecere a fost făcută tot pentru Dan Șova, care a fost numit șef al DPIIS, în condițiile în care MT era un minister al PNL, condus de Ramona Mănescu.
În acest moment, CNADNR este în subordinea Secretariatului General al Guvernului, adică a lui Liviu Dragnea, via DPIISPPPPE, Departament condus de Alexandru Năstase.
Descarca aici proiectul de OG pentru infiintarea AMIPIT in format .pdf
În loc de concluzie: Șova intenționează să supună proiectul de OG în dezbaterea Guvernului, chiar dacă două dintre ministerele fidele lui Liviu Dragnea au refuzat să își dea avizul favorabil.