QUOTE
2014 ar putea fi anul in care Timisoara ar fi legata, fara intreruperi, la reteaua europeana de autostrazi. Asta daca previziunile optimiste ale constructorilor se vor adeveri. Cert este ca vecinii maghiari au dat unda verde lucrarilor la ultimul tronson din autostrada M43 care va lega localitatea Mako de granita cu Romania.
Conform declaratiilor oficialilor din tara vecina, lucrarile la acest tronson ar trebui finalizate pana in luna septembrie a anului 2014. Tronsonul de 23 km va costa 46,49 de miliarde de forinti (146,5 milioane de euro), precizeaza MTI.
Lucrarile la cei 23 de km lipsa s-au blocat in ultimii ani datorita lipsei de fonduri, dar si pentru ca acesta ar fi fost inutil atata timp cat partea romana nu a inaintat cu segmentul catre granita.
Sectiunea de autostrada din Romania nu va fi gata, probabil, pana in septembrie anul viitor si nu exista nicio decizie privind construirea unui punct de trecere a frontierei atata timp cat Romania nu face parte inca din Spatiul Schengen, a declarat Daniel Loppert, un responsabil din partea companiei nationale de dezvoltare a infrastructurii.
Ungaria ar urma sa aloce cel putin 1.000 de miliade de forinti (3,36 mld. euro) pentru dezvoltarea infrastructurii sale in perioada exercitiului bugetar UE 2014-2020.
In ceea ce priveste autostrada dintre Arad si Nadlac, aceasta este impartita in doua tronsoane: unul de la Centura Arad pana la Pecica si al doilea de la Pecica la Nadlac. Tronsonul de la Arad la Pecica este construit de austriecii de la Alpin si se afla intr-un stadiu avansat. Desi a inregsitrat o intarziere fata de termenul initial, lucrarile urmeaza sa fie finalizate anul acesta.
Problemele mari sunt pe tronsonul care leaga Pecica de Nadlac si granita maghiara. Contractul cu Romstrade, compania lui Nelu Iordache, a fost reziliat in urma depistarii unei imense fraude cu fonduri europene, care a dus la arestarea sefului companiei. In 9 aprilie CNADNR a scos din nou contractul la licitatie, iar oficialii promit ca totul va decurge mult mai rapid, perioada estimata pentru finalizarea lucrarilor fiind de un an.
http://www.opiniatimisoarei.ro/ungurii-inc...mana/11/04/2013QUOTE
Ungurii mai trebuie să termine ultimul tronson al autostrăzii M43, care va lega orașul Mako de granița cu România, și anume cu orașul Nădlac. Cei 23 de kilometri au fost inițial anunțați că se vor finaliza în 2013. Acest tronson este echivalentul autostrăzii Arad-Nădlac, ale cărei lucrări au fost inaugurate și la noi.
Conform unui articol publicat ulterior de portfoliu.hu, tronsonul mult așteptat și de noi va fi gata în 2014 și nu în 2013, așa cum era anunțat inițial.
Lucrarile la cei 23 de km lipsa s-au blocat în ultimii ani din cauza lipsei de fonduri, dar și pentru că acesta ar fi fost inutil atât timp cât partea românp nu a înaintat cu segmentul către granița, mai scrie Opinia Timișoarei.
În cazul României, autostrada care se va duce până la graniță este împărțită în două loturi: cel făcut de austrieci este în stadiu avansat, însă cel de-al doilea a fost obiectul unui amplus scandal legat de fraudarea fondurilor europene, lotul fiind atribuit firmei Romstrade, deținută de omul de afaceri Nelu Iordache.
Deși au trecut mai bine de șase luni de la data rezilierii contractului cu Romstrade, firma deținută de omul de afaceri Nelu Iordache, arestat la finele anului trecut, CNADNR nu a desemnat nici până în prezent un alt constructor pentru continuarea lucrărilor.
Abia la 4 luni de la reziliere, mai exact pe 8 aprilie, Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România (CNADNR) a publicat pe Sistemul Electronic de Achiziții Publice (SEAP) anunțul de licitație pentru continuarea lucrărilor.
Termenul inițial pentru depunerea ofertelor expira ieri, însă reprezentanții CNADNR au decis să prelungească termenul cu o săptămână. Astfel, constructorii interesați de acest proiect, a cărei valoarea a fost estimată între 304 milioane de lei și 364,8 milioane de lei fără TVA, pot depune ofertele până cel mai târziu pe 10 iunie 2013.
Deschiderea ofertelor va avea loc, conform noului anunț, pe data de 11 iunie, la ora 11:00.
Contractul încheiat cu Romstrade a avut o valoare de aproape 383 milioane de lei fără TVA, din care CNADNR a efectuat plăți în avans de 57,44 milioane de lei.
Compania a înregistrat cele mai mari întârzieri la efectuarea lucrărilor, astfel că la 1 septembrie 2012 stadiul lucrărilor era de numai 6,13%, în timp ce compania Alpine, constructorul lotului 2 al tronsonului Nădlac-Arad, ajunsese cu lucrările, la aceeași dată, la aproape 50%, așa cum se poate observa din informările CNADNR remise Capital în toamna anului trecut.
http://www.capital.ro/detalii-articole/sti...ent-182941.html11 Jun 2013, 12:59:QUOTE
Asocierea dintre firmele romanesti SC Tehnostrade SRL-SC Spedition UMB SRL, firme controlate de omul de afaceri Dorinel Umbrarescu, a pierdut contractul de realizare a autostrazii Lugoj-Deva, lot 4, in urma unei contestatii depuse de grupul austriac Strabag si admisa de Consiliul National de Solutionare a Contestatiilor (CNSC). Consiliul a decis ca procedura de atribuire si evaluare a ofertelor pentru lotul de 22 de kilometri si cu o valoare estimativa de 1 miliard de lei sa fie reluata. Contractul atribuit in luna mai catre UMB a facut parte dintr-o serie de 3 contracte atribuite pentru trei loturi de autostrada dintre Lugoj si Deva, decizie luata cu mare intarziere de autoritati, la noua luni de la inchiderea licitatiilor.
Asocierea UMB-Tehnostrade a pierdut contractul de realizare a 22,14 km din autostrada Lugoj - Deva, lot 4, dupa ce CNSC a decis sa admita in parte contestatia formulata de SC Strabag AG, in calitate de lider al Asocierii SC Strabag AG/SC Straco Grup SRL.
Strabag a formulat contestatia in cauza dupa ce pe 23 mai, Departamentul pentru Infrastructura (DPIIS) condus de Dan Sova a anuntat castigatorii a loturilor 2,3,4 din autostrada Lugoj - Deva, iar compania Strabag nu s-a aflat printre castigatori, desi a depus oferte pentru fiecare lot. Astfel, Strabag a formulat o contestatie la CNSC privind atribuirea contractului pe lotul 4.
CNSC a decis sa anuleze raportul procedurii de atribuire a contractului de "Proiectare si executie autostrada Lugoj-Deva, lotul 4" si a dispus reevaluarea ofertelor admisibile pentru acest contract, in 10 zile de la comunicarea deciziei CNSC.
Decizia CNSC ca urmare a evaluarilor CNADNR pentru licitatia lotului 4 intarzie si mai mult o procedura ce s-a lungit interminabil.
Noua luni de intarziere pentru desemnearea castigatorilor
Anuntul de desemnare a castigatorilor de pe 23 mai a fost facut la exact noua luni de la momentul in care licitatia a fost inchisa si ofertele finale au fost depuse (23 august 2012). De atunci si pana in luna mai s-a schimbat guvernul, iar autostrazile care la acel moment erau in subordinea Ministerului Transporturilor condus de liberalul Ovidiu Silaghi, au trecut in guvernul Ponta 2 in subordinea lui Dan Sova, ministru delegat pentru proiectele de infrastructura.
Oficialii, in frunte cu premierul Ponta sau ministrul Dan Sova, dar si sefii CNADNR au motivat mereu intarzierea prin complexitatea ofertelor, dar au si dat vina pe alte structuri ale statului sau pe diverse contestatii. Un alt motiv, insa, pentru intarzierea acumulata il reprezinta si finantarile extrem de mici alocate proiectelor de infrastructura.
Costurile estimative pentru fiecare tronson de autostrada
Desi au trebuit 9 luni ca Guvernul sa atribuie contractele de autostrada finantate 85% nerambursabil de catre Uniunea Europeana, Departamentul condus de Dan Sova nu a precizat, in comunicatul privind atribuirile de contracte, care sunt si sumele pentru lucrari pe care le-au propus si cu care au castigat firmele mai sus prezentate.
Singurele sume disponibile public in acest moment, sunt estimarile Companiei de Autostrazi din licitatiile incheiate in august 2012.
Astfel, Pentru loturile 2 si 3, costurile estimative sunt de 2,088 miliarde de lei fara TVA - 9,3 milioane de euro in medie pe kilometru, iar pentru lotul 4 de 1,045 miliarde de lei, fara TVA, echivalentul a 10,5 milioane de euro pe kilometru.
Finantarea tronsoanelor in cauza se va face din fonduri europene nerambursabile in proportie de 85%, restul de 15% fiind asigurat de la bugetul de stat.
Pentru toate cele trei loturi, durata contractelor va fi de 6 ani si jumatate, din care 6 luni proiectarea, 2 ani executia si 4 ani garantia.
Cu ce autostrazi se leaga cele trei loturi: Lugoj - Deva lot 1, in executie si finalizat in august 2013 / Deva-Orastie, deschisa
Potrivit CNADNR, prin realizarea autostrazii Lugoj - Deva se doreste deducerea numarului de accidente prin crearea unui sistem de transport rutier mai sigur si reducerea timpului de deplasare intre cele 2 localitati, prin crearea unui sistem care permite o crestere a vitezei medii de deplasare de la 60 km/ora la 120 km/ora.
Totodata, CNADNR sustine ca realizarea autostrazii va duce la reducerea impactului asupra mediului, in special prin reducerea poluarii in localitatile care sunt in prezent traversate de infrastructura rutiera existenta.
Lotul 1 al autostrazii Lugoj - Deva este deja in constructie cu termen de finalizare in august 2013, iar in continuare de la Deva pana la Orastie s-au inaugurat deja 32 de kilometri de autostrada.
Lotul 1 al autostrazii Lugoj - Deva are o lungime de 27,620 km, insa presupune si realizarea unui drum de legatura in lungime de 11,4 km (drumul de legatura are termen de finalizare actualizat pentru luna decembrie 2013).
Constructorul este Asocierea Tirrena Scavi SpA - Societa Italiana per Condotte d'Acqua SpA - Cossi Construzioni SpA.
http://www.cnsc.ro/images/stories/decizii2...ecizie_1990.pdf