QUOTE
Cu doar două luni înainte ca primul utilaj să fie pus în funcțiune pe coridorul viitoarei autostrăzi Comarnic-Brașov, la Departamentul Marilor Proiecte și la Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale nu există nici un indiciu legat de începerea acestui proiect. A treia încercare de construcție a acestei autostrăzi pare să aibă soarta primelor două din lipsă de bani.
„Mâine, avem întâlnirea cu câștigătorii procedurii privind autostrada Comarnic-Brașov și sper ca, în aprilie 2014, să ne urcăm pe excavator, pe buldozer, pe ce-o fi, domnul Dan Șova (ministrul peste Marile Proiecte de Infrastructură), nu știu, numai să-i dăm drumul odată, dar e important să finalizăm acest proiect“, declara premierul Victor Ponta la mijlocul lunii ianuarie. Asocierea Vinci-Strabag-Aktor a câștigat licitația pentru realizarea în concesiune a tronsonului de autostradă Comarnic–Brașov, la mijlocul lunii decembrie, pentru prețul de 1,8 miliarde de euro.
Costul acestei bucăți de autostradă, care va măsura 58 de kilometri, va fi -după cum vom arăta în continuare- unul cu mult mai mare, putând ajunge la de patru ori prețul de licitație.
Lipsa de transparență a autorităților
În același timp cu discursul mobilizator al premierului, ieșea la rampă președintele Consiliului Județean Prahova, Mircea Cosma -care între timp a fost reținut pentru trafic de influență. Acesta declara, tot la început de an, că “până la finalul lui ianuarie primim planșele modificate, așa cum au fost în ofertă, cu tunelele și cu poziționarea lor exactă și cu ultimele corecții ale traseului. Le vom afișa la Cazinoul Sinaia și în principiu s-a stabilit că, în jurul datei de 15 februarie, să se prezinte, la Cazinoul Sinaia, tuturor autorităților locale, traseul, graficul de execuție și punctele de organizare de șantier”.
La ora când scriem acest articol, 11 februarie, nu avem cunoștiință ca grupul Vinci- Aktor-Strabag să fi prezentat vreun grafic de execuție, iar la București coaliția de la putere se află în mijocul unei crize guvernamentale și nu pare preocupată de infrastructura României.
Ceea ce dă fiori și aruncă asupra acestei autostrăzi spectrul eșecului este tăcerea, chiar secretomania din jurul acestui proiect. Pe site-ul Companiei Naționale de Autostrăzi și Drumuri Naționale (CNADNR), documentele arată că autostrada Comarnic-Brașov urma să coste 928 de milioane de euro, la nivel anului 2009, să fie terminată în 2013, să aibă 53 de poduri și cinci pasaje. Am scris despre această aberație și despre lipsa de actualitate a documentelor CNADNR într-una din edițiile trecute ale revistei. Pe site-ul Departamentului pentru Proiecte de infrastructură și investiții străine condus de Dan Șova și care a organizat licitația pentru autostradă -liniște deplină. Tot ceea ce găsim sunt niște "compuneri" despre necesitatea investițiilor străine în România, câteva rapoarte de activitate vechi de peste un an și jumătate. De asemenea, mai există fix 12 contracte de parteneriat public-privat cu primării și consilii județene. Despre parteneriatul public-privat privind construcția Autostrăzii Brașov-Comarnic nu se suflă nici o vorbă. Centrul de presă al Departamentului Marilor Proiecte de Infrastructură s-a învrednicit să emită fix nouă comunicate de presă în ultimele două luni. Niciunul nu face referire la modul în care se derulează contractul (există un mic comunicat despre anunțul de atribuire).
Cine (nu) va finanța proiectul
Marea problemă a consorțiului de firme câștigătoare și motivul pentru care este puțin probabil să vedem buldozerele lucrând pe această porțiune de autostradă în aprilie, așa cum își dorește premierul, o reprezintă imposibilitatea companiilor constructoare de a face rost de bani. Trebuie spus că același motiv a stat la baza renunțării aceleiași asocieri (mai puțin Strabag), în 2009, la construcția aceluiași tronson de autostradă. Potrivit contractului, constructorii sunt cei care vor trebui să găsească finanțare, urmând ca, ulterior, statul să plătească eșalonat, timp de 30 de ani, costul autostrăzii.
De unde vor face aceste companii rost de banii necesari demarării acestui proiect? Prea multe soluții nu sunt. Cel mai probabil printr-un împrumut acordat de cele mai puternice bănci din România. Lucru foarte dificil.
Din moment ce același consorțiu nu a reușit să strângă bani în 2009, cum ar putea-o face cinci ani mai târziu, când lucrurile arată mult mai rău în finanțe și economie.
Spre exemplu, în 2009, BCR a făcut un profit de 60 de milioane de euro, în timp ce ultimul bilanț depus de banca austriacă la Ministerul de Finanțe a arătat o pierdere de 200 de milioane de euro. A doua mare bancă din România, BRD, a raportat în 2009 un profit de 200 de milioane de euro, pentru ca patru ani mai târziu să înregistreze o pierdere de 75 milioane de euro.
Europa cu spatele la proiect
Altfel zis, consorțiu Vinci-Aktor vrea să obțină un credit de miliarde de euro de la două bănci care înregistrează pierderi de sute de milioane de euro. Asta, deși în urmă cu patru ani, cele două instituții bancare -care aveau profituri de sute de milioane de euro- au refuzat să finanțeze exact același proiect. Mai mult, cifrele oficiale (care nu includ obișnuitele ajustări în sus ale prețului) arată că același proiect costă astăzi cu 33% mai mult decât în 2009 (1,8 miliarde euro față de 1,2 miliarde euro).
Foarte greu de crezut este și că Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare ori Banca Europeană de Investiții ar avea intenția de a credita BCR sau BRD astfel încât aceste bănci să poată finanța autostrada. Economia României este foarte fragilă, băncile sunt mult pe minus, iar proiectul are un istoric nefericit (alte două încercări nereușite).
Pentru a vedea cât de strânse la pungă sunt instituțiile financiare europene, trebuie menționat că, anul trecut, BERD cu greu a oferit un credit de 80 milioane de euro către BCR pentru susținerea Întreprinderilor Mici și Mijlocii. Această știre a fost prezentată -la acea vreme- ca o mare victorie a sistemului bancar de la noi și a fost preluată de mass-media sub denumirea “un credit uriaș”.
Cât costă autostrada
Potrivit lui Dan Sova, constructia propriu-zisă a autostrăzii a fost evaluată la aproximativ 1,5 miliarde euro. La această sumă se adaugă și cheltuieli de aproximativ 300 milioane euro pentru proiectare, project management, consultanți sau sisteme inteligente de transport, realizarea întregului proiect urmând să coste în total 1,8 miliarde euro, fără TVA. Este treaba constructorilor să facă rost de bani, deoarece statul roman va plăti autostrada de-a lungul celor 30 de ani de concesiune. Problema este că statul ar trebui sa acopere și rambursările și dobânzile creditelor pe care le va contracta constructorul pentru realizarea autostrăzii. În aceste condiții, cheltuielile cu autostrada ar scoate de la buget suma de 4,5 miliarde de euro, fără TVA, potrivit calculelor specialiștilor. Cu TVA am ajunge la suma de 5,6 miliarde de euro.
O parte din costurile autostrăzii vor fi suportate prin taxa de drum pe care o vor plăti șoferii care vor utiliza această porțiune de autostradă. Taxa de autostradă va fi integral încasată la trezorerie și va fi de 1,5 euro cu tot cu TVA. Publicația noastră a calculat ce sume de bani va încasa statul pe baza taxei de autostradă în următorii 30 de ani. Pe București-Comarnic se estimează că vor circula zilnic 19.000 de vehicule, între 2016 și 2030, și 47.000, din anul 2031 până în 2046. Ar rezulta suma de 3,7 miliarde de euro colectată la buget până în 2046, dată la care vom termina de plătit ratele către constructori (admițând că autostrada va fi finalizată în 2016). În aceste condiții, tot ar mai rămâne un rest de două miliarde diferență (de plătit direct de la bugetul de stat) între costul final -5,7 miliarde euro- și suma încasată din taxa de autostradă -3,7 miliarde euro.
Istoricul negru al proiectului
Prima încercare de construire a autostrăzii Comarnic-Brașov a avut loc în 2004, în mandatul de ministru al Transportutilor a lui Miron Mitrea. În octombrie, acesta a semnat cu Vinci (cei care apar și în combinația de azi) contractul de parteneriat public-privat pentru realizarea a 36 de km de autostradă între Comarnic și Predeal. Costul: 480 milioane de euro. Aflat în plină campanie electorală pentru președinția României, Traian Băsescu a declanșat un scandal de proporții acuzând faptul că licitația a fost una doar de fațadă. Băsescu a susținut că s-a oferit mită la nivelul Ambasadei Franței pentru încheierea afacerii. Băsescu a triumfat în alegeri, iar schimbarea guvernului a însemnat și îngroparea acestui contract. Secțiunea dintre Comarnic și Predeal urma să aibă 37 de kilometri, trei puncte de acces, patru tuneluri, din care unul de 2,7 kilometri, și 39 de poduri, pasaje și viaducte.
O a doua încercare a fost făcută în 2009 și a fost la fel de ciudată. Atunci, asocierea Vinci-Aktor (Franța-Grecia) era desemnată câștigătoare în urma unei licitații. Autostrada de la Comarnic până la Brașov ar fi trebuit să aibă 58 de kilometri, iar ministrul Transporturilor de atunci, Radu Berceanu, estima că va costa între 1,2 și 1,5 miliarde de euro. În aprilie 2010, însă, același consorțiul Vinci-Aktor, care va câștiga licitația pentru construirea aceluiași tronson în decembrie 2013, a denunțat unilateral contractul, motivul oficial fiind lipsa fondurilor. Reprezentanții consorțiului au arătat că statul român nu a acceptat anumite clauze, situație care a condus la imposibilitatea de a obține finanțare pentru proiect.
Un film văzut în reluare
Semnele nu sunt încurajatoare nici pentru această încercare. Ultimul proiect de autostradă este mai scump decât celelalte două, nefinalizate. Marile bănci din România nu mai acordă credite deoarece au încheiat ultimii ani financiari cu pierderi uriașe. BERD nu a fost foarte generoasă cu instituțiile bancare din România. Și atunci de unde va lua Aktor, Vinci și Strabag împrumutul de peste un miliard de euro necesar pentru lucrările la autostradă?
Până acum nu s-a anunțat calendarul lucrărilor și nici nu s-a organizat vreun șantier necesar demarării lucrărilor la mijlocul lunii aprilie, așa cum a "poruncit" premierul. În schimb, Victor Ponta și-a asumat o promisiune care i-ar putea fi fatală: "dacă autostrada Comarnic-Brașov nu e gata până în 2016, nu mai candidez la următoarele parlamentare. Am un fix cu Comarnic-Brașov și cu Pitești-Craiova", a declarat Victor Ponta. Noroc că în România nerespectarea promisiunilor electorale este o chestiune de normalitate.
http://www.tirmagazin.ro/index.php/13-esen...sa-se-realizeze